از ویژگی Newtonsoft.Json.JsonIgnore برای عدم serialization یک خاصیت خاص به JSON استفاده کنید.
مطالب
Roslyn #5
بررسی Semantic Models
همانطور که از قسمت قبل بهخاطر دارید، برای دسترسی به اطلاعات semantics، نیاز به یک context مناسب که همان Compilation API است، میباشد. این context دارای اطلاعاتی مانند دسترسی به تمام نوعهای تعریف شدهی توسط کاربر و متادیتاهای ارجاعی، مانند کلاسهای پایهی دات نت فریمورک است. بنابراین پس از ایجاد وهلهای از Compilation API، کار با فراخوانی متد GetSemanticModel آن ادامه مییابد. در ادامه با مثالهایی، کاربرد این متد را بررسی خواهیم کرد.
ساختار جدید Optional
خروجیهای تعدادی از متدهای Roslyn با ساختار جدیدی به نام Optional ارائه میشوند:
این ساختار که بسیار شبیه است به ساختار قدیمی <Nullable<T، منحصر به Value types نیست و Reference types را نیز شامل میشود و بیانگر این است که آیا یک Reference type، واقعا مقدار دهی شدهاست یا خیر؟
دریافت مقادیر ثابت Literals
فرض کنید میخواهیم مقدار ثابت ; int x = 42 را دریافت کنیم. برای اینکار ابتدا باید syntax tree آن تشکیل شود و سپس نیاز به یک سری حلقه و if و else و همچنین بررسی نال بودن بسیاری از موارد است تا به نود مقدار ثابت 42 برسیم. سپس متد GetConstantValue مربوط به GetSemanticModel را بر روی آن فراخوانی میکنیم تا به مقدار واقعی آن که ممکن است در اثر محاسبات جاری تغییر کرده باشد، برسیم.
اما روش بهتر و توصیه شده، استفاده از CSharpSyntaxWalker است که در انتهای قسمت سوم معرفی شد:
اگر به کدهای ادامهی بحث دقت کنید، قصد داریم مقادیر ثابت آرگومانهای Console.WriteLine را استخراج کنیم. به همین جهت در این SyntaxWalker، نوع Console و متد WriteLine آن مورد بررسی قرار گرفتهاند. اگر این نود دارای یک تک آرگومان بود، آین آرگومان استخراج شده و به لیست آرگومانهای خروجی این کلاس اضافه میشود.
در ادامه نحوهی استفادهی از این SyntaxWalker را ملاحظه میکنید. در اینجا ابتدا سورس کدی حاوی یک سری Console.WriteLine که دارای تک آرگومانهای ثابتی هستند، تبدیل به syntax tree میشود. سپس از روی آن CSharpCompilation تولید میگردد تا بتوان به اطلاعات semantics دسترسی یافت:
در ادامه با استفاده از CSharpCompilation و متد GetSemanticModel آن به SemanticModel جاری دسترسی خواهیم یافت. اکنون SyntaxWalker را وارد به حرکت بر روی ریشهی syntax tree سورس کد آنالیز شده میکنیم. به این ترتیب لیست آرگومانهای متدهای Console.WriteLine بدست میآیند. سپس با فراخوانی متد model.GetConstantValue بر روی هر آرگومان دریافتی، مقادیر آنها با فرمت <Optional<T استخراج میشوند.
خروجی نمایش داده شدهی توسط برنامه به صورت ذیل است:
درک مفهوم Symbols
اینترفیس ISymbol در Roslyn، ریشهی تمام Symbolهای مختلف مدل سازی شدهی در آن است که تعدادی از آنها را در تصویر ذیل مشاهده میکنید:
API کار با Symbols بسیار شبیه به API کار با Reflection است با این تفاوت که در زمان آنالیز کدها رخ میدهد و نه در زمان اجرای برنامه. همچنین در Symbols API امکان دسترسی به اطلاعاتی مانند locals, labels و امثال آن نیز وجود دارد که با استفاده از Reflection زمان اجرای برنامه قابل دسترسی نیستند. برای مثال فضاهای نام در Reflection صرفا به صورت رشتهای، با دات جدا شده از نوعهای آنالیز شدهی توسط آن است؛ اما در اینجا مطابق تصویر فوق، یک اینترفیس مجزای خاص خود را دارد. جهت سهولت کار کردن با Symbols، الگوی Visitor با معرفی کلاس پایهی SymbolVisitor نیز پیش بینی شدهاست.
یکی از کاربردهای مهم Symbols API دریافت اطلاعات Symbols نقطهای خاص از کدها میباشد. برای مثال در محل اشارهگر ادیتور، چه Symbols ایی تعریف شدهاند و از آنها در مباحث ساخت افزونههای آنالیز کدها زیاد استفاده میشود. نمونهای از آنرا در قطعه کد فوق ملاحظه میکنید. در اینجا با استفاده از متد GetEnclosingSymbol، سعی در یافتن Symbols قرار گرفتهی در ناحیهی insideBar# کدهای فوق داریم؛ با خروجی ذیل که نام demo.exe آن از نام CSharpCompilation آن گرفته شدهاست:
همچنین در ادامهی کد، توسط متد IsAccessible قصد داریم بررسی کنیم آیا Symbol قرار گرفته در محل کرسر، دسترسی به خاصیت protected کلاس Qux را دارد یا خیر؟ که پاسخ آن خیر است.
آشنایی با Binding symbols
یکی از مراحل کامپایل کد، binding نام دارد و در این مرحله است که اطلاعات Symbolic هر نود از Syntax tree دریافت میشود. برای مثال در اینجا مشخص میشود که این x، آیا یک متغیر محلی است، یا یک فیلد و یا یک خاصیت؟
مثال ذیل بسیار شبیه است به مثال getConstantValue ابتدای بحث، با این تفاوت که در حلقهی آخر کار از متد GetSymbolInfo استفاده شدهاست:
با این خروجی:
در مثال فوق، با استفاده از Syntax Walker طراحی شده در ابتدای بحث که کار استخراج آرگومانهای متدهای Console.WriteLine را انجام میدهد، قصد داریم بررسی کنیم، هر آرگومان به چه Symbol ایی بایند شدهاست و نوعش چیست؟ برای مثال Console.WriteLine اول که از پارامتر x استفاده میکند، نوع x مورد استفادهاش چیست؟ آیا فیلد است، متغیر محلی است یا یک پارامتر؟ این اطلاعات را با استفاده از متد model.GetSymbolInfo میتوان استخراج کرد.
همانطور که از قسمت قبل بهخاطر دارید، برای دسترسی به اطلاعات semantics، نیاز به یک context مناسب که همان Compilation API است، میباشد. این context دارای اطلاعاتی مانند دسترسی به تمام نوعهای تعریف شدهی توسط کاربر و متادیتاهای ارجاعی، مانند کلاسهای پایهی دات نت فریمورک است. بنابراین پس از ایجاد وهلهای از Compilation API، کار با فراخوانی متد GetSemanticModel آن ادامه مییابد. در ادامه با مثالهایی، کاربرد این متد را بررسی خواهیم کرد.
ساختار جدید Optional
خروجیهای تعدادی از متدهای Roslyn با ساختار جدیدی به نام Optional ارائه میشوند:
public struct Optional<T> { public bool HasValue { get; } public T Value { get; } }
دریافت مقادیر ثابت Literals
فرض کنید میخواهیم مقدار ثابت ; int x = 42 را دریافت کنیم. برای اینکار ابتدا باید syntax tree آن تشکیل شود و سپس نیاز به یک سری حلقه و if و else و همچنین بررسی نال بودن بسیاری از موارد است تا به نود مقدار ثابت 42 برسیم. سپس متد GetConstantValue مربوط به GetSemanticModel را بر روی آن فراخوانی میکنیم تا به مقدار واقعی آن که ممکن است در اثر محاسبات جاری تغییر کرده باشد، برسیم.
اما روش بهتر و توصیه شده، استفاده از CSharpSyntaxWalker است که در انتهای قسمت سوم معرفی شد:
class ConsoleWriteLineWalker : CSharpSyntaxWalker { public ConsoleWriteLineWalker() { Arguments = new List<ExpressionSyntax>(); } public List<ExpressionSyntax> Arguments { get; } public override void VisitInvocationExpression(InvocationExpressionSyntax node) { var member = node.Expression as MemberAccessExpressionSyntax; var type = member?.Expression as IdentifierNameSyntax; if (type != null && type.Identifier.Text == "Console" && member.Name.Identifier.Text == "WriteLine") { if (node.ArgumentList.Arguments.Count == 1) { var arg = node.ArgumentList.Arguments.Single().Expression; Arguments.Add(arg); return; } } base.VisitInvocationExpression(node); } }
در ادامه نحوهی استفادهی از این SyntaxWalker را ملاحظه میکنید. در اینجا ابتدا سورس کدی حاوی یک سری Console.WriteLine که دارای تک آرگومانهای ثابتی هستند، تبدیل به syntax tree میشود. سپس از روی آن CSharpCompilation تولید میگردد تا بتوان به اطلاعات semantics دسترسی یافت:
static void getConstantValue() { // Get the syntax tree. var code = @" using System; class Foo { void Bar(int x) { Console.WriteLine(3.14); Console.WriteLine(""qux""); Console.WriteLine('c'); Console.WriteLine(null); Console.WriteLine(x * 2 + 1); } } "; var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code); var root = tree.GetRoot(); // Get the semantic model from the compilation. var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location); var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib); var model = comp.GetSemanticModel(tree); // Traverse the tree. var walker = new ConsoleWriteLineWalker(); walker.Visit(root); // Analyze the constant argument (if any). foreach (var arg in walker.Arguments) { var val = model.GetConstantValue(arg); if (val.HasValue) { Console.WriteLine(arg + " has constant value " + (val.Value ?? "null") + " of type " + (val.Value?.GetType() ?? typeof(object))); } else { Console.WriteLine(arg + " has no constant value"); } } }
خروجی نمایش داده شدهی توسط برنامه به صورت ذیل است:
3.14 has constant value 3.14 of type System.Double "qux" has constant value qux of type System.String 'c' has constant value c of type System.Char null has constant value null of type System.Object x * 2 + 1 has no constant value
درک مفهوم Symbols
اینترفیس ISymbol در Roslyn، ریشهی تمام Symbolهای مختلف مدل سازی شدهی در آن است که تعدادی از آنها را در تصویر ذیل مشاهده میکنید:
API کار با Symbols بسیار شبیه به API کار با Reflection است با این تفاوت که در زمان آنالیز کدها رخ میدهد و نه در زمان اجرای برنامه. همچنین در Symbols API امکان دسترسی به اطلاعاتی مانند locals, labels و امثال آن نیز وجود دارد که با استفاده از Reflection زمان اجرای برنامه قابل دسترسی نیستند. برای مثال فضاهای نام در Reflection صرفا به صورت رشتهای، با دات جدا شده از نوعهای آنالیز شدهی توسط آن است؛ اما در اینجا مطابق تصویر فوق، یک اینترفیس مجزای خاص خود را دارد. جهت سهولت کار کردن با Symbols، الگوی Visitor با معرفی کلاس پایهی SymbolVisitor نیز پیش بینی شدهاست.
static void workingWithSymbols() { // Get the syntax tree. var code = @" using System; class Foo { void Bar(int x) { // #insideBar } } class Qux { protected int Baz { get; set; } } "; var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code); var root = tree.GetRoot(); // Get the semantic model from the compilation. var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location); var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib); var model = comp.GetSemanticModel(tree); // Traverse enclosing symbol hierarchy. var cursor = code.IndexOf("#insideBar"); var barSymbol = model.GetEnclosingSymbol(cursor); for (var symbol = barSymbol; symbol != null; symbol = symbol.ContainingSymbol) { Console.WriteLine(symbol); } // Analyze accessibility of Baz inside Bar. var bazProp = ((CompilationUnitSyntax)root) .Members.OfType<ClassDeclarationSyntax>() .Single(m => m.Identifier.Text == "Qux") .Members.OfType<PropertyDeclarationSyntax>() .Single(); var bazSymbol = model.GetDeclaredSymbol(bazProp); var canAccess = model.IsAccessible(cursor, bazSymbol); }
Foo.Bar(int) Foo <global namespace> Demo.exe Demo, Version=0.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null
همچنین در ادامهی کد، توسط متد IsAccessible قصد داریم بررسی کنیم آیا Symbol قرار گرفته در محل کرسر، دسترسی به خاصیت protected کلاس Qux را دارد یا خیر؟ که پاسخ آن خیر است.
آشنایی با Binding symbols
یکی از مراحل کامپایل کد، binding نام دارد و در این مرحله است که اطلاعات Symbolic هر نود از Syntax tree دریافت میشود. برای مثال در اینجا مشخص میشود که این x، آیا یک متغیر محلی است، یا یک فیلد و یا یک خاصیت؟
مثال ذیل بسیار شبیه است به مثال getConstantValue ابتدای بحث، با این تفاوت که در حلقهی آخر کار از متد GetSymbolInfo استفاده شدهاست:
static void bindingSymbols() { // Get the syntax tree. var code = @" using System; class Foo { private int y; void Bar(int x) { Console.WriteLine(x); Console.WriteLine(y); int z = 42; Console.WriteLine(z); Console.WriteLine(a); } }"; var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code); var root = tree.GetRoot(); // Get the semantic model from the compilation. var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location); var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib); var model = comp.GetSemanticModel(tree); // Traverse the tree. var walker = new ConsoleWriteLineWalker(); walker.Visit(root); // Bind the arguments. foreach (var arg in walker.Arguments) { var symbol = model.GetSymbolInfo(arg); if (symbol.Symbol != null) { Console.WriteLine(arg + " is bound to " + symbol.Symbol + " of type " + symbol.Symbol.Kind); } else { Console.WriteLine(arg + " could not be bound"); } } }
x is bound to int of type Parameter y is bound to Foo.y of type Field z is bound to z of type Local a could not be bound
فایلهای پروژهها
PdfRpt-1.7.zip
- Added WingdingsSymbolField. - Improved detection of nested properties. - Added new overload for ProgressBarField template. Now it's possible to select its color based on the current row's values. - Added WingdingsSymbols/WingdingsSymbolsPdfReport.cs sample. - Added new NestedProperties/NestedPropertiesPdfReport.cs sample. - Added another WPF Sample (WpfAppAcroReader). - Enabled full compression. - Improved QRCode (Barcodes/BarcodesPdfReport.cs) sample to use a transparent background. - Improved the ASP.MVC sample to show how to Flush or Browse the produced PDF file. - Improved the DynamicCrosstab/DynamicCrosstabPdfReport.cs sample to show how to change the captions of the header row.
اشتراکها
شرکت Syncfusion ایران را تحریم کرد
اگر در WPF سعی کنیم آیتمی را به مجموعه اعضای یک Collection مانند یک List یا ObservableCollection از طریق تردی دیگر اضافه کنیم، با خطای ذیل متوقف خواهیم شد:
راه حلی که برای آن تا دات نت 4 در اکثر سایتها توصیه میشد به نحو ذیل است:
Adding to an ObservableCollection from a background thread
مشکل!
اگر همین برنامه را که برای دات نت 4 کامپایل شدهاست، بر روی سیستمی که دات نت 4.5 بر روی آن نصب است اجرا کنیم، برنامه با خطای ذیل متوقف میشود:
مشکل از کجاست؟
در دات نت 4 و نیم، دیگر نیازی به استفاده از کلاس MTObservableCollection یاد شده نیست و به صورت توکار امکان کار با Collectionها از طریق تردی دیگر میسر است. فقط برای فعال سازی آن باید نوشت:
پس از اینکه برای نمونه، مجموعهی فرضی persons وهله سازی شد، تنها کافی است متد جدید EnableCollectionSynchronization بر روی آن فراخوانی شود.
برای برنامهی دات نت 4 ایی که قرار است در سیستمهای مختلف اجرا شود چطور؟
در اینجا باید از Reflection کمک گرفت. اگر متد EnableCollectionSynchronization بر روی کلاس BindingOperations یافت شد، یعنی برنامهی دات نت 4، در محیط جدید در حال اجرا است:
در این حالت فقط کافی است این متد جدید یافت شده را بر روی Collection مدنظر فراخوانی کنیم.
همچنین اگر بخواهیم کلاس MTObservableCollection معرفی شده را جهت سازگاری با دات نت 4 و نیم به روز کنیم، به کلاس ذیل خواهیم رسید. این کلاس با دات نت 4 و 4.5 سازگار است و جهت کار با ObservableCollectionها از طریق تردهای مختلف تهیه شدهاست:
در این کلاس، در سازندهی آن متد عمومی enableCollectionSynchronization فراخوانی میشود. اگر برنامه در محیط دات نت 4 فراخوانی شود، تاثیری نخواهد داشت چون method در حال بررسی نال است. در غیراینصورت، برنامه در حالت سازگار با دات نت 4.5 اجرا خواهد شد.
This type of CollectionView does not support changes to its SourceCollection from a thread different from the Dispatcher thread
Adding to an ObservableCollection from a background thread
مشکل!
اگر همین برنامه را که برای دات نت 4 کامپایل شدهاست، بر روی سیستمی که دات نت 4.5 بر روی آن نصب است اجرا کنیم، برنامه با خطای ذیل متوقف میشود:
System.InvalidOperationException: This exception was thrown because the generator for control 'System.Windows.Controls.ListView Items.Count:62' with name '(unnamed)' has received sequence of CollectionChanged events that do not agree with the current state of the Items collection. The following differences were detected: Accumulated count 61 is different from actual count 62.
مشکل از کجاست؟
در دات نت 4 و نیم، دیگر نیازی به استفاده از کلاس MTObservableCollection یاد شده نیست و به صورت توکار امکان کار با Collectionها از طریق تردی دیگر میسر است. فقط برای فعال سازی آن باید نوشت:
private static object _lock = new object(); //... BindingOperations.EnableCollectionSynchronization(persons, _lock);
برای برنامهی دات نت 4 ایی که قرار است در سیستمهای مختلف اجرا شود چطور؟
در اینجا باید از Reflection کمک گرفت. اگر متد EnableCollectionSynchronization بر روی کلاس BindingOperations یافت شد، یعنی برنامهی دات نت 4، در محیط جدید در حال اجرا است:
public static void EnableCollectionSynchronization(IEnumerable collection, object lockObject) { MethodInfo method = typeof(BindingOperations).GetMethod("EnableCollectionSynchronization", new Type[] { typeof(IEnumerable), typeof(object) }); if (method != null) { method.Invoke(null, new object[] { collection, lockObject }); } }
همچنین اگر بخواهیم کلاس MTObservableCollection معرفی شده را جهت سازگاری با دات نت 4 و نیم به روز کنیم، به کلاس ذیل خواهیم رسید. این کلاس با دات نت 4 و 4.5 سازگار است و جهت کار با ObservableCollectionها از طریق تردهای مختلف تهیه شدهاست:
using System; using System.Collections; using System.Collections.ObjectModel; using System.Collections.Specialized; using System.Linq; using System.Windows.Data; using System.Windows.Threading; namespace WpfAsyncCollection { public class AsyncObservableCollection<T> : ObservableCollection<T> { public override event NotifyCollectionChangedEventHandler CollectionChanged; private static object _syncLock = new object(); public AsyncObservableCollection() { enableCollectionSynchronization(this, _syncLock); } protected override void OnCollectionChanged(NotifyCollectionChangedEventArgs e) { using (BlockReentrancy()) { var eh = CollectionChanged; if (eh == null) return; var dispatcher = (from NotifyCollectionChangedEventHandler nh in eh.GetInvocationList() let dpo = nh.Target as DispatcherObject where dpo != null select dpo.Dispatcher).FirstOrDefault(); if (dispatcher != null && dispatcher.CheckAccess() == false) { dispatcher.Invoke(DispatcherPriority.DataBind, (Action)(() => OnCollectionChanged(e))); } else { foreach (NotifyCollectionChangedEventHandler nh in eh.GetInvocationList()) nh.Invoke(this, e); } } } private static void enableCollectionSynchronization(IEnumerable collection, object lockObject) { var method = typeof(BindingOperations).GetMethod("EnableCollectionSynchronization", new Type[] { typeof(IEnumerable), typeof(object) }); if (method != null) { // It's .NET 4.5 method.Invoke(null, new object[] { collection, lockObject }); } } } }
نظرات اشتراکها
ده دلیل برتری Visual Basic نسبت به #C!
آقا دمت گرم، کلی خندیدیم.
این جدیه یا طنزه؟ کامنتهای زیرشو بخونید، یه عده دیگه اومدن به چالش کشیدن مطلبو!
من با این که مدتی طولانی VB کار میکردم (البته خیلی وقتم هست که دیگه VB کار نمیکنم) ولی تا به حال نمیدونستم وی بی کاری پیدا بشه که C++ رو این شکلی ببینه:
اینو ببینید:
طنز باحالی بود.
این جدیه یا طنزه؟ کامنتهای زیرشو بخونید، یه عده دیگه اومدن به چالش کشیدن مطلبو!
من با این که مدتی طولانی VB کار میکردم (البته خیلی وقتم هست که دیگه VB کار نمیکنم) ولی تا به حال نمیدونستم وی بی کاری پیدا بشه که C++ رو این شکلی ببینه:
اینو ببینید:
Subject: | Finally someone with sense |
Message: | C#
is an attempt to appease a group of idiots that where using an
antiquated language like C++ which was an attempt to appease idiots that
where using an antiquated language like ANSI C which was an attempt to
appease idiots that where using K&R C. The idea was bad from the start. It has always been a poorly designed language that simply drives up development costs. While it might have been good in the 70's, now it makes as much sense as coding in assembler. |
اشتراکها
مقایسه کارآیی #C در مقابل Rust و Go
From this benchmark, we are able to understand that Rust has consistent performance and is almost always faster than C# and Go. But that is to be expected as Rust runs on the metal. Between C# and Go the performance seems to be nuanced. As C# and Go seems to outperform each other in difference scenarios.
This addition complemented the GitHub Pull Request work we announced over a year ago. Starting with VS Code version 1.45, this new support to move the issues and source code closer together will be available in the GitHub Pull Requests and Issues extension (formerly named GitHub Pull Requests)