نظرات مطالب
نمایش ساختارهای درختی در Blazor
باسلام
با تشکر از مطلب کاربردی ارسالی، کد مربوطه کاملا درست کار میکند ولی وقتی مقادیر جدول Agent را برای ترسیم درخت وابستگی به این کد Assign میکنم در قسمت ChildrenSelector  فقط یک مرحله از Subgroup  را در درخت نشان میدهد. با در صورتی که برای طراحی Entity جدول Agent از مطالب شما در بخش خودارجاع استفاده نموده ام.

    //َAgent Entity
public class Agent:BaseEntity,ISoftDeleteModel { public int AgentId { get; set; } [MaxLength(300, ErrorMessage = "{0} حداکثر می‌تواند شامل {1} کاراکتر باشد")] public string Title { get; set; } public int Sort { get; set; } public bool IsDisplayed { get; set; } = true; [ForeignKey("Parent")] public int? ParentID { get; set; } public bool IsDeleted { get; set; } [InverseProperty("AgentSend")] public ICollection<LetterAgent> LetterAgentsSend { get; set; } [InverseProperty("AgentReceive")] public ICollection<LetterAgent> LetterAgentsReceive { get; set; } public ICollection<UserAgent> UserAgents { get; set; } public Agent? Parent { get; set; } public ICollection<Agent>? SubGroups { get; set; } }
فلوئنت مربوطه برای خود ارجاع کردن SubGroups در انتیتی Agent
            //SelfReferential
            modelBuilder.Entity<Agent>(entity =>
            {
                entity.HasIndex(e => e.ParentID);

                entity.HasOne(d => d.Parent)
                    .WithMany(p => p.SubGroups)
                    .HasForeignKey(d => d.ParentID);
            });
استفاده از کامپوننت درخت
        <DntTreeView
            TRecord="AgentDTO"
            Items="Comments"
            ChildrenSelector="m => m.SubGroups"
            style="list-style: none;"
            ChildrenHtmlAttributes="ChildrenHtmlAttributes">
            <ItemTemplate Context="record">
                <div class="card mb-1">
                    <div class="card-body">
                        <span>@record.Title</span>
                    </div>
                </div>
            </ItemTemplate>
            <EmptyContentTemplate>
                <div class="alert alert-warning">
                    There is no item to display!
                </div>
            </EmptyContentTemplate>
        </DntTreeView>

با تشکر
مطالب
CheckBoxList برای فیلد Enum Flags مدل در ASP.Net MVC
قبلا مطالبی در سایت راجع به نوع داده شمارشی یا Enum و همچنین CheckBoxList و RadioButtonList وجود دارد. اما در این مطلب قصد دارم تا یک روش متفاوت را برای تولید و بهره گیری از CheckBoxList با استفاده از نوع داده‌های شمارشی برای شما ارائه کنم.
فرض کنید بخواهید به کاربر این امکان را بدهید تا بتواند چندین گزینه را برای یک فیلد انتخاب کند. به عنوان یک مثال ساده فرض کنید گزینه ای از مدل، پارچه‌های مورد علاقه یک نفر هست. کاربر می‌تواند چندین پارچه را انتخاب کند. و این فرض را هم بکنید که به لیست پارچه‌ها گزینه دیگری اضافه نخواهد شد. پارچه (Fabric) را مثلا می‌توانیم به صورت زیر تقسیم بندی کنیم :
  1. پنبه (Cotton)
  2. ابریشم (Silk)
  3. پشم (Wool)
  4. ابریشم مصنوعی (Rayon)
  5. پارچه‌های دیگر (Other)

با توجه به اینکه دیگر قرار نیست به این لیست گزینه دیگری اضافه شود می‌توانیم آنرا به صورت یک نوع داده شمارشی (Enum) تعریف کنیم. مثلا بدین صورت:

public enum Fabric
{
    [Description("پنبه")]
    Cotton,

    [Description("ابریشم")]
    Silk,

    [Description("پشم")]
    Wool,

    [Description("ابریشم مصنوعی")]
    Rayon,

    [Description("پارچه‌های دیگر")]
    Other
}

حال فرض کنید View Model زیر فیلدی از نوع نوع داده شمارشی Fabric دارد:
public class MyViewModel
{
    public Fabric Fabric { get; set; }
}

توجه داشته باشید که فیلد Fabric از کلاس MyViewModel باید چند مقدار را در خود نگهداری کند. یعنی می‌تواند هر کدام از گزینه‌های Cotton، Silk، Wool، Rayon، Other به صورت جداگانه یا ترکیبی باشد. اما در حال حاضر با توجه به اینکه یک فیلد Enum معمولی فقط می‌تواند یک مقدار را در خودش ذخیره کند قابلیت ذخیره ترکیبی مقادیر در فیلد Fabric از View Model بالا وجود ندارد.

اما راه حل این مشکل استفاده از پرچم (Flags) در تعریف نوع داده شمارشی هست. با استفاده از پرچم نوع داده شمارشی بالا به صورت زیر باید تعریف شود:
[Flags]
public enum Fabric
{
    [Description("پنبه")]
    Cotton = 1,

    [Description("ابریشم")]
    Silk = 2,

    [Description("پشم")]
    Wool = 4,

    [Description("ابریشم مصنوعی")]
    Rayon = 8,

    [Description("پارچه‌های دیگر")]
    Other = 128
}
همان طور که می‌بینید از عبارت [Flags] قبل از تعریف enum استفاده کرده ایم. همچنین هر کدام از مقادیر ممکن این نوع داده شمارشی با توانهایی از 2 تنظیم شده اند. در این صورت یک نمونه از این نوع داده می‌تواند چندین مقدار را در خودش ذخیره کند.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع به کدهای زیر نگاه کنید:
Fabric cotWool = Fabric.Cotton | Fabric.Wool;
int cotWoolValue = (int) cotWool;
به وسیله عملگر | می‌توان چندین مقدار را در یک نمونه از نوع Fabric ذخیره کرد. مثلا متغیر cotWool هم دارای مقدار Fabric.Cotton و هم دارای مقدار Fabric.Wool هست. مقدار عددی معادل متغیر cotWool برابر 5 هست که از جمع مقدار عددی Fabric.Cotton و Fabric.Wool به دست آمده است.

حال فرض کنید فیلد Fabric از View Model ذکر شده (کلاس MyViewModel) را به صورت لیستی از چک باکس‌ها نمایش دهیم. مثل زیر:

شکل (الف)
سپس بخواهیم تا کاربر بعد از انتخاب گزینه‌های مورد نظرش از لیست بالا و پست کردن فرم مورد نظر، بایندر وارد عمل شده و فیلد Fabric را بر اساس گزینه هایی که کاربر انتخاب کرده مقداردهی کند.

برای این کار از پروژه MVC Enum Flags کمک خواهیم گرفت. این پروژه شامل یک Html Helper برای تبدیل یه Enum به یک CheckBoxList و همچنین شامل Model Binder مربوطه هست. البته بعضی از کدهای Html Helper آن احتیاج به تغییر داشت که آنرا انجام دادم ولی بایندر آن بسیار خوب کار می‌کند.

خوب html helper مربوط به آن به صورت زیر می‌باشد:
public static IHtmlString CheckBoxesForEnumFlagsFor<TModel, TEnum>(this HtmlHelper<TModel> htmlHelper, Expression<Func<TModel, TEnum>> expression)
{
    ModelMetadata metadata = ModelMetadata.FromLambdaExpression(expression, htmlHelper.ViewData);
    Type enumModelType = metadata.ModelType;

    // Check to make sure this is an enum.
    if (!enumModelType.IsEnum)
    {
        throw new ArgumentException("This helper can only be used with enums. Type used was: " + enumModelType.FullName.ToString() + ".");
    }

    // Create string for Element.
    var sb = new StringBuilder();

    foreach (Enum item in Enum.GetValues(enumModelType))
    {
        if (Convert.ToInt32(item) != 0)
        {
            var ti = htmlHelper.ViewData.TemplateInfo;
            var id = ti.GetFullHtmlFieldId(item.ToString());

            //Derive property name for checkbox name
            var body = expression.Body as MemberExpression;
            var propertyName = body.Member.Name;
            var name = ti.GetFullHtmlFieldName(propertyName);
                    
            //Get currently select values from the ViewData model
            TEnum selectedValues = expression.Compile().Invoke(htmlHelper.ViewData.Model);

            var label = new TagBuilder("label");
            label.Attributes["for"] = id;
            label.Attributes["style"] = "display: inline-block;";
            var field = item.GetType().GetField(item.ToString());

            // Add checkbox.
            var checkbox = new TagBuilder("input");
            checkbox.Attributes["id"] = id;
            checkbox.Attributes["name"] = name;
            checkbox.Attributes["type"] = "checkbox";
            checkbox.Attributes["value"] = item.ToString();
                    
            if ((selectedValues as Enum != null) && ((selectedValues as Enum).HasFlag(item)))
            {
                checkbox.Attributes["checked"] = "checked";
            }
            sb.AppendLine(checkbox.ToString());

            // Check to see if DisplayName attribute has been set for item.
            var displayName = field.GetCustomAttributes(typeof(DisplayNameAttribute), true)
                .FirstOrDefault() as DisplayNameAttribute;
            if (displayName != null)
            {
                // Display name specified.  Use it.
                label.SetInnerText(displayName.DisplayName);
            }
            else
            {
                // Check to see if Display attribute has been set for item.
                var display = field.GetCustomAttributes(typeof(DisplayAttribute), true)
                    .FirstOrDefault() as DisplayAttribute;
                if (display != null)
                {
                    label.SetInnerText(display.Name);
                }
                else
                {
                    label.SetInnerText(item.ToDescription());
                }
            }
            sb.AppendLine(label.ToString());

            // Add line break.
            sb.AppendLine("<br />");
        }
    }

    return new HtmlString(sb.ToString());
}

در کدهای بالا از متد الحاقی ToDescription نیز برای تبدیل معادل انگلیسی به فارسی یک مقدار از نوع داده شمارشی استفاده کرده ایم.
public static string ToDescription(this Enum value)
{
    var attributes = (DescriptionAttribute[])value.GetType().GetField(value.ToString()).GetCustomAttributes(typeof(DescriptionAttribute), false);
    return attributes.Length > 0 ? attributes[0].Description : value.ToString();
}

برای استفاده از این Html Helper در View کد زیر را می‌نویسیم:
@Html.CheckBoxesForEnumFlagsFor(x => x.Fabric)

که باعث تولید خروجی که در تصویر (الف) نشان داده شد می‌شود. و همچنین مدل بایندر مربوط به آن به صورت زیر هست:
public class FlagEnumerationModelBinder : DefaultModelBinder
{
    public override object BindModel(ControllerContext controllerContext, ModelBindingContext bindingContext)
    {
        if (bindingContext == null) throw new ArgumentNullException("bindingContext");

        if (bindingContext.ValueProvider.ContainsPrefix(bindingContext.ModelName))
        {
            var values = GetValue<string[]>(bindingContext, bindingContext.ModelName);

            if (values.Length > 1 && (bindingContext.ModelType.IsEnum && bindingContext.ModelType.IsDefined(typeof(FlagsAttribute), false)))
            {
                long byteValue = 0;
                foreach (var value in values.Where(v => Enum.IsDefined(bindingContext.ModelType, v)))
                {
                    byteValue |= (int)Enum.Parse(bindingContext.ModelType, value);
                }

                return Enum.Parse(bindingContext.ModelType, byteValue.ToString());
            }
            else
            {
                return base.BindModel(controllerContext, bindingContext);
            }
        }

        return base.BindModel(controllerContext, bindingContext);
    }

    private static T GetValue<T>(ModelBindingContext bindingContext, string key)
    {
        if (bindingContext.ValueProvider.ContainsPrefix(key))
        {
            ValueProviderResult valueResult = bindingContext.ValueProvider.GetValue(key);
            if (valueResult != null)
            {
                bindingContext.ModelState.SetModelValue(key, valueResult);
                return (T)valueResult.ConvertTo(typeof(T));
            }
        }
        return default(T);
    }
}

این مدل بایندر را باید به این صورت در متد Application_Start فایل Global.asax فراخوانی کنیم:
ModelBinders.Binders.Add(typeof(Fabric), new FlagEnumerationModelBinder());

مشاهده می‌کنید که در اینجا دقیقا مشخص کرده ایم که این مدل بایندر برای نوع داده شمارشی Fabric هست. اگر نیاز دارید تا این بایندر برای نوع داده‌های شمارشی دیگری نیز به کار رود نیاز هست تا این خط کد را برای هر کدام از آنها تکرار کنید. اما راه حل بهتر این هست که کلاسی به صورت زیر تعریف کنیم و تمامی نوع داده‌های شمارشی که باید از بایندر بالا استفاده کنند را در یک پراپرتی آن برگشت دهیم. مثلا بدین صورت:
public class ModelEnums
{
    public static IEnumerable<Type> Types
    {
        get
        {
            var types = new List<Type> { typeof(Fabric) };
            return types;
        }
    }
}

سپس به متد Application_Start رفته و کد زیر را اضافه می‌کنیم:
foreach (var type in ModelEnums.Types)
{
   ModelBinders.Binders.Add(type, new FlagEnumerationModelBinder())
}

اگر گزینه‌های پشم و ابریشم مصنوعی را از CheckBoxList تولید شده انتخاب کنیم، بدین صورت:

شکل (ب)


و سپس فرم را پست کنید، موردی شبیه زیر مشاهده می‌کنید:

شکل (ج)

همچنین مقدار عددی معادل در این جا برابر 12 می‌باشد که از جمع دو مقدار Wool و Rayon به دست آمده است. بدین ترتیب در یک فیلد از مدل، گزینه‌های انتخابی توسط کاربر قرار گرفته شده اند.

پروژه مربوط به این مثال را از لینک زیر دریافت کنید:
MvcEnumFlagsProjectSample.zip

پی نوشت : پوشه‌های bin و obj و packages جهت کاهش حجم پروژه از آن حذف شده اند. برای بازسازی پوشه packages لطفا به مطلب بازسازی کامل پوشه packages بسته‌های NuGet به صورت خودکار مراجعه کنید.
مطالب
شیوه‌نامه‌های مقدماتی بوت استرپ 4
وقتی صفحه‌ی وبی را باز می‌کنید، تنظیمات بسیاری بر روی ظاهر آن تاثیرگذار هستند. برای مثال خود مرورگر دارای تنظیماتی است که بر روی ظاهر پیش‌فرض عناوین و عناصر مختلف قرار گرفته شده‌ی بر روی صفحه تاثیر گذار است. به این موارد Browser Styles گفته می‌شود که با Custom Styles ما قابلیت بازنویسی را دارند. در این بین، شیوه‌نامه‌های بوت استرپ، بین Browser Styles و شیوه‌نامه‌های سفارشی ما قرار می‌گیرند تا ظاهر بهتری را برای عناصر مختلف صفحه ارائه دهند.


تایپوگرافی مقدماتی بوت استرپ 4

شیوه‌نامه‌های همراه با بوت استرپ، رفتار و تنظیمات پیش‌فرض مرورگر را بازنویسی می‌کنند. این بازنویسی با فایل node_modules\bootstrap\scss\_reboot.scss شروع می‌شود. اگر مجموعه‌ی بوت استرپ را توسط روش معرفی شده‌ی در مطلب «روش‌های مختلف دریافت و نصب بوت استرپ 4» دریافت کرده باشید، کدهای کامل SASS آن، در پوشه‌ی scss این مجموعه، موجود هستند که یکی از آن‌ها فایل reboot است. کار آن نرمال سازی شیوه‌نامه‌ها، به نحوی است که در مرورگرها مختلف و همچنین وسایل نمایشی متفاوت، یکسان به نظر برسند:
 - برای مثال در این فایل از روش اندازه گیری rem استفاده شده‌است تا مدیریت اندازه‌های آن در سکوهای کاری مختلف قابل کنترل شود.
 - در اینجا از margin-top به طور کامل صرفنظر شده‌است، تا بتوان اندازه‌گیری فواصل بین عناصر را بهتر محاسبه کرد. بوت استرپ 4 تنها یک margin را در پایین تمام عناصر صفحه، تنظیم می‌کند. بنابراین آگاهی از وجود این پیش‌فرض، تنظیم فواصل بین عناصر را نیز ساده‌تر می‌کند.
 - در این فایل در همه‌جا از خاصیت inherit استفاده شده‌است تا امکان بازنویسی شیوه‌نامه‌های آن توسط custom styles ما ساده‌تر شود.
 - پیش‌فرض دیگری که در این نگارش از بوت استرپ تنظیم شده‌است، border-box می‌باشد. به این ترتیب اندازه گیری عرض عناصر ساده‌تر می‌شوند. برای مثال اگر عرض یک div را مساوی 200px قرار دهید، یک padding پیش‌فرض نیز برای آن درنظر گرفته شده‌است و padding سفارشی تنظیم شده‌ی برای آن بی‌اثر خواهد بود.
 - در این نگارش، فونت پیش‌فرض صفحه، به فونت پیش‌فرض سیستم تنظیم شده‌است و نه فونت از پیش تعیین شده‌ی خاصی. از این جهت که این قلم‌های سیستمی، دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را برای سکوهای کاری مختلف، منحصربفرد می‌کنند.

مثال: نمایش تاثیر بوت استرپ 4 بر روی تایپوگرافی پیش‌فرض مرورگر
<body>
    <div class="container">
        <section class="content" id="mission">
            <h1>Our Commitment <small>to you</small></h1>
            <p>Wisdom Pet Medicine strives to blend the best in traditional and
                <em>alternative medicine</em> in the <strong>diagnosis and
                    treatment</strong> of companion animals including dogs,
                cats, birds, reptiles, rodents, and fish. We apply the wisdom
                garnered in the <mark>centuries old tradition</mark> of
                veterinary medicine, to find the safest treatments
                and&nbsp;cures.</p>
            <p>We strive to be your pet's medical <del>staff</del> experts from
                youth through the senior years. <small>We build preventative
                    health care plans for each and every one of our patients,
                    based on breed, age, and sex, so that your pet receives the
                    most appropriate care at crucial milestones.</small> We
                want to give your pet a long and healthy&nbsp;life.</p>
        </section>

        <section class="content" id="services">
            <h2>Exotic Pets</h2>
            <p>We offer <strong>specialized</strong> care for <em>reptiles,
                    rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p>

            <h3>Grooming</h3>
            <p>Our therapeutic <span>grooming</span> treatments help battle
                fleas, allergic dermatitis, and other challenging skin
                conditions.</p>

            <h4>General Health</h4>
            <p>Wellness and senior exams, ultrasound, x-ray, and dental
                cleanings are just a few of our general health services.</p>

            <h5>Nutrition</h5>
            <p>Let our nutrition experts review your pet's diet and prescribe a
                custom nutrition plan for optimum health and disease
                prevention.</p>

            <h6>Pest Control</h6>
            <p>We offer the latest advances in safe and effective prevention
                and treatment of fleas, ticks, worms, heart worm, and other
                parasites.</p>

            <h2>Vaccinations</h2>
            <p>Our veterinarians are experienced in modern vaccination
                protocols that prevent many of the deadliest diseases in pets.</p>
        </section>
    </div>
</body>
با این خروجی:

با اعمال بوت استرپ


بدون اعمال بوت استرپ


در اینجا دو تصویر راملاحظه می‌کنید؛ یکی با اعمال bootstrap.min.css به صفحه‌است و دیگری با حذف آن از صفحه. به این ترتیب مشاهده می‌کنید که صرفا اعمال بوت استرپ به یک صفحه‌ی متداول، کیفیت نمایش آن‌را با بازنویسی شیوه‌نامه‌ی پیش‌فرض مرورگر، به نحو قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده‌است و آن‌را زیباتر کرده‌است.
در اینجا تنها المان بوت استرپی که به صفحه اضافه شده‌است و جزو استانداردهای HTML نیست، یک div با کلاس container است:
<body>
    <div class="container">
کل محتوای صفحه جهت اعمال شیوه‌نامه‌های بوت استرپ، داخل این div قرار می‌گیرند. اولین تاثیر آن واکنشگرا کردن صفحه‌است و همچنین یک padding را نیز به قسمت‌های چپ و راست صفحه اضافه کرده‌است.
در این مثال تاثیر بوت استرپ را بر روی شیوه‌نامه‌های پیش‌فرض خصوصا  h1 تا h6، مشاهده می‌کنید.
روش دیگر تعریف headings در اینجا، استفاده از کلاس‌هایی با نام‌های مشابه است:
<div class="h1">Test div class H1</div>
علاوه بر آن، کلاس display نیز در اینجا برای تعیین اندازه‌ی headings سفارشی پیش بینی شده‌است که می‌توان از عدد 1 تا 4 را توسط آن تنظیم کرد:
<div class="display-1">Test div class display-1</div>
با این خروجی و اندازه در مقایسه با headings استاندارد که امکان تعریف تیترهایی بزرگ‌تر از اندازه‌های متداول را میسر می‌کنند:


همچنین اگر نیاز به بزرگتر نمایش دادن متن قسمت ابتدایی صفحه وجود داشت، می‌توان از کلاس Lead استفاده کرد:
<p class="lead">Testing a lead class</p>



کلاس‌های کمکی کار با متون در بوت استرپ 4

بوت استرپ 4 به همراه تعدادی کلاس کمکی کار با متون است که نیازهای متداول تایپوگرافی را برآورده می‌کنند:

1) کلاس‌های کمکی محل قرارگیری متون
- کلاس text-justify کار کشیدن و متناسب کردن یک پاراگراف را با گوشه‌های سمت چپ و راست صفحه انجام می‌دهد.
- کلاس text-nowrap از شکسته شدن متن به چندین سطر جلوگیری می‌کند. برای مثال می‌تواند برای نمایش کدها مناسب باشد.
- کلاس متغیر text-xx-pos برای تعیین محل قرارگیری متن کاربرد دارد:
در اینجا ذکر xx اختیاری است و می‌تواند sm، برای اندازه‌های صفحه‌ی بیشتر از 576px و یا md، برای اندازه‌های صفحه‌ی بیشتر از 768px و یا lg، برای اندازه‌های صفحه‌ی بیشتر از 992px و یا xl، برای اندازه‌های صفحه‌ی بیشتر از 1200px باشد. این اندازه‌های یاد شده را در ادامه بیشتر مشاهده خواهید کرد.
همچنین pos می‌تواند left ،center و یا right باشد.
برای مثال کلاس text-sm-center به این معنا است که متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازه‌ی صفحه‌ی بیشتر از 576px، در وسط صفحه نمایش داده خواهد شد.

2) کلاس‌های نمایش upper-case و lower-case حروف
- کلاس text-lowercase کار نمایش lower-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام می‌دهد.
- کلاس text-uppercase کار نمایش upper-case کل یک پاراگراف اعمالی را انجام می‌دهد.
- کلاس text-capitalize، اولین حرف هر واژه را به صورت بزرگ نمایش می‌دهد.

3) کلاس‌های شیوه‌ی نمایش متون
کلاس font-weight-bold، کلاس font-weight-normal و کلاس font-italic نمایش ضخیم، عادی و یا italic متن را سبب می‌شوند.

مثال: بررسی تاثیر کلاس‌های کمکی کار با متون در بوت استرپ 4
<body>
    <div class="container">
        <section class="content" id="mission">
            <h1 class="text-center text-sm-right text-md-left text-uppercase">Our
                Commitment</h1>
            <p class="lead text-justify">Wisdom Pet Medicine strives to blend
                the best in
                traditional and <em>alternative medicine</em> in the <strong>diagnosis
                    and treatment</strong> of companion animals including dogs,
                cats, birds, reptiles, rodents, and fish. We apply the wisdom
                garnered in the <mark>centuries old tradition</mark> of
                veterinary medicine, to find the safest treatments
                and&nbsp;cures.</p>
            <p class="text-nowrap text-capitalize">We strive to be your pet's
                medical <del>staff</del>
                experts from
                youth through the senior years. <small>We build preventative
                    health care plans for each and every one of our patients,
                    based on breed, age, and sex, so that your pet receives the
                    most appropriate care at crucial milestones.</small> We
                want to give your pet a long and healthy&nbsp;life.</p>
        </section>

        <section class="content" id="services">
            <div class="display-4">Exotic Pets</div>
            <p>We <span class="font-weight-bold">offer</span> <strong class="font-weight-normal">specialized</strong>
                care for <em>reptiles,
                    rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p>

            <h3 class="text-left text-md-center text-sm-right">Grooming</h3>
            <p>Our therapeutic <span>grooming</span> treatments help battle
                fleas, allergic dermatitis, and other challenging skin
                conditions.</p>

            <h4>General Health</h4>
            <p>Wellness and senior exams, ultrasound, x-ray, and dental
                cleanings are just a few of our general health services.</p>

            <h5>Nutrition</h5>
            <p>Let our nutrition experts review your pet's diet and prescribe a
                custom nutrition plan for optimum health and disease
                prevention.</p>

            <h6>Pest Control</h6>
            <p>We offer the latest advances in safe and effective prevention
                and treatment of fleas, ticks, worms, heart worm, and other
                parasites.</p>

            <h2>Vaccinations</h2>
            <p>Our veterinarians are experienced in modern vaccination
                protocols that prevent many of the deadliest diseases in pets.</p>
        </section>
    </div>
</body>
با این خروجی


در اینجا اگر کلاس text-right را به heading اضافه کنیم:
<h1 class="text-right">Our Commitment <small>to you</small></h1>
چنین خروجی حاصل می‌شود:


و یا می‌توان این کلاس‌ها را با هم ترکیب کرد:
<h1 class="text-center text-sm-right">Our Commitment <small>to you</small></h1>
این ترکیب به این معنا است:
- متن h1 در حالت عادی در وسط صفحه نمایش داده شود.


- اما متن مدنظر در break-point ایی به نام sm، یعنی با اندازه‌ی صفحه‌ی بیشتر از 576px، در سمت راست صفحه نمایش داده خواهد شد.


این اعداد توسط افزونه‌ی ViewPort نمایش داده شده‌اند.


همچنین تاثیر text-justify را نیز به اولین پاراگراف
<p class="lead text-justify">
به صورت ذیل مشاهده می‌کنید که در مقایسه با تصویر قبلی، سبب کشیده شدن متن و تنظیم آن با سمت راست و چپ صفحه شده‌است:


و یا اگر text-nowrap را به پاراگرافی اعمال کنیم:
<p class="text-nowrap">


سبب نمایش یک سطری آن خواهد شد که در اینجا با پدید آمدن یک اسکرول بار افقی، قابل ملاحظه‌است.


کلاس‌های کمکی کار با لیست‌ها و نقل قول‌ها در بوت استرپ 4

بوت استرپ 4 به همراه کلاس‌هایی کمکی برای کار با لیست‌ها و نقل قول‌ها است؛ مانند:
- کلاس list-unstyled سبب حذف bullets از یک لیست می‌شود.
- برای ایجاد لیست‌های Inline می‌توان از کلاس list-inline بر روی المان UL و سپس list-inline-item بر روی هر LI آن، کمک گرفت.
<body>
    <div class="container">
        <section class="content" id="services">
            <h2>Exotic Pets</h2>
            <p>We offer <strong>specialized</strong> care for <em>reptiles,
                    rodents, birds,</em> and other exotic pets.</p>
            <ul class="list-unstyled">
                <li>Grooming</li>
                <li>General Health</li>
                <li>Nutrition</li>
                <li>Pest Control</li>
                <li>Vaccinations</li>
            </ul>

            <ul class="list-inline">
                <li class="list-inline-item">Grooming</li>
                <li class="list-inline-item">General Health</li>
                <li class="list-inline-item">Nutrition</li>
                <li class="list-inline-item">Pest Control</li>
                <li class="list-inline-item">Vaccinations</li>
            </ul>
        </section>
    </div>
</body>
در این مثال نحوه‌ی حذف bullets و همچنین inline تعریف کردن دو لیست را مشاهده می‌کنید؛ با این خروجی:


در حالت لیست inline، آیتم‌های لیست از چپ به راست در یک سطر نمایش داده می‌شوند. برای مثال می‌تواند برای نمایش breadcrumbs در یک سایت مناسب باشد.
همچنین برای نمایش نقل قول‌ها می‌توان از کلاس blockquote و برای نمایش بهتر امضای آن از کلاس blockquote-footer استفاده کرد:
<body>
    <div class="container">
        <section class="content" id="testimonials">
            <h2>Testimonials</h2>

            <blockquote>
                During the summer, our rabbit, Tonto, began to have severe
                redness and itching on his belly and feet. I'm very thankful to
                the veterinarians and staff at Wisdom for the excellent care
                Tonto received, and for nipping his allergies in the bud, so to
                speak.
                Jane
            </blockquote>

            <blockquote class="blockquote text-right">
                When Samantha, our Siamese cat, began sleeping all the time and
                urinating excessively, we brought her to see the specialists at
                Wisdom. Now, two years later, Samantha is still free from any
                complications of diabetes, and her blood sugar regularly tests
                normal.
                <div class="blockquote-footer">
                    The McPhersons
                </div>
            </blockquote>
        </section>
    </div>
</body>


در اینجا دو blockquote را مشاهده می‌کنید. مورد اول بدون کلاس blockquote است و دومی به همراه این کلاس و یک footer تعریف شده‌است. همچنین می‌توان کلاس‌هایی مانند text-right را نیز به blockquote اضافه کرد.
البته در نگارش 4، حاشیه‌ی خاکستری blockquote که در نگارش سوم آن وجود داشت، حذف شده‌است.


کار با رنگ‌ها در بوت استرپ 4

بوت استرپ، به همراه تعدادی کلاس مخصوص رنگ‌ها است که از آن در همه جا استفاده می‌کند؛ مانند رنگ‌های دکمه‌ها، پس زمینه‌ها و متون.
1) کلاس‌های تعیین رنگ متون:


برای مثال در اینجا بجای Color می‌توان یکی از ثوابت ذیل آن‌را قید کرد؛ مانند text-primary و یا text-danger
این کلاس‌ها برای تعیین رنگ متون و همچنین لینک‌ها کاربرد دارند.


2) کلاس‌های تعیین رنگ پس زمینه:


در اینجا برای نمونه بجای Color می‌توان یکی از ثوابت ذیل آن‌را قید کرد؛ مانند bg-primary و یا bg-danger

مثال: اعمال رنگ‌های زمینه‌ای بوت استرپ
<body>
    <div class="container">
        <section class="content" id="services">
            <h2 class="text-danger">Our Mission</h2>
            <p class="bg-danger text-white">Wisdom Pet Medicine strives to
                blend the best in
                traditional and
                alternative medicine in the diagnosis and treatment of
                companion animals including dogs, cats, birds, reptiles,
                rodents, and fish. We apply the wisdom garnered in the
                centuries old tradition of veterinary medicine, to find the
                safest treatments and cures.</p>

            <ul>
                <li><a class="text-warning" href="#">Grooming</a></li>
                <li><a href="#">General Health</a></li>
                <li><a href="#">Nutrition</a></li>
                <li><a href="#">Pest Control</a></li>
                <li><a href="#">Vaccinations</a></li>
            </ul>

        </section>

        <section class="content" id="testimonials">
            <h2>Testimonials</h2>

            <blockquote class="blockquote bg-faded text-info">
                During the summer, our rabbit, Tonto, began to have severe
                redness and itching on his belly and feet. I'm very thankful to
                the veterinarians and staff at Wisdom for the excellent care
                Tonto received, and for nipping his allergies in the bud, so to
                speak.
                <div class="blockquote-footer">
                    Jane
                </div>
            </blockquote>
        </section>
    </div>
</body>
با این خروجی


در اینجا مثال‌هایی را از اعمال کلاس‌های رنگ‌های بوت استرپ مشاهده می‌کنید. همچنین امکان ترکیب آن‌ها مانند مثال زیر نیز وجود دارد:
<p class="bg-danger text-white">



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: Bootstrap4_02.zip
نظرات مطالب
طرحبندی صفحات وب با بوت استرپ 4 - قسمت سوم
یک نکته‌ی تکمیلی: معادل‌های pull-left و pull-right بوت استرپ 3 در نگارش 4 آن

بجای pull-right می‌توان از float-right و بجای pull-left از float-left استفاده کرد.
<div class="clearfix">
  <span class="float-left">Float left</span>
  <span class="float-right">Float right</span>
</div>
اگر پاسخ نگرفتید، روش flexbox توضیح داده شده مانند d-flex justify-content-end را آزمایش کنید.
<div class="col-lg-6 d-flex justify-content-end">
روش دیگر آن استفاده از auto margins است؛ مانند ml-auto:
<ul class="nav">
   <li><a href class="nav-link">Link</a></li>
   <li><a href class="nav-link">Link</a></li>
   <li class="ml-auto"><a href class="nav-link">Right</a></li>
</ul>
مطالب
چگونگی استفاده از افزونه Isotope در AngularJS

حتما تا به حال در وب سایت‌های زیادی قسمت هایی را دیده اید که چیدمان عناصر آن به شکل زیر است:

این گونه چیدمان را حتما در منوی Start ویندوز 8 بار‌ها دیده‌اید! عناصر تشکیل دهنده‌ی این شکل از چیدمان، می‌توانند یک سری عکس باشند که تشکیل یک گالری عکس را داده‌اند و یا یک سری div که محتوای پست‌های یک وبلاگ را در خود جای داده‌اند. چیزی که این شکل از چیدمان عناصر را نسبت به چیدمان‌های معمول متمایز می‌کند این است که طول و عرض هر یک از این عناصر با یکدیگر متفاوت است و هدف از این گونه چیدمان آن است که این عناصر در فضایی که به آن‌ها اختصاص داده شده است، به صورت بهینه قرار گیرند تا کمترین فضا هدر رود.

برای اعمال این شکل از چیدمان در دنیای وب افزونه‌های زیادی بر فراز کتاب خانه‌ی jQuery تدارک دیده شده است که از جمله مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به افزونه های Isotope ، Masonry و Gridster  اشاره کرد.

افزونه‌ی Isotope مزایایی را برای من در پی داشت و این افزونه را برای انجام کارهای خود، مناسب دیدم. نکته‌ی مهم اینجا است که هدف من بررسی Isotope نیست، چرا که اگر به وب سایت آن مراجعه کنید، با کوهی از مستندات مواجه می‌شوید که چگونه از آن در وب سایت‌های معمولی استفاده کنید.

در این مقاله قصد من این است که نشان دهم چگونه از افزونه‌ی Isotope در AngularJS استفاده کنیم؛ چگونه چیدمان آن را راست به چپ کنیم و چگونه آن را با محیط‌های واکنش گرا (Responsive) سازگار کنیم.

فرض کنید در یک وب سایت قصد داریم اطلاعات یک سری مطلب خبری را از سرور، به فرمت JSON دریافت کرده و نمایش دهیم. در AngularJS شیوه‌ی کار بدین صورت است که اطلاعاتی که به فرمت JSON هستند را با استفاده از directive ایی به نام ng-repeat پیمایش کرده و آن‌ها را نمایش دهیم.  حال اگر بخواهیم چیدمان مطالب را با استفاده از Isotope تغییر دهیم، می‌بینیم که هیچ چیزی نمایش داده نمی‌شود. دلیل آن بر می‌گردد به مراحل کامپایل کردن AngularJS و نامشخص بودن زمان اعمال چیدمان Isotope به عناصر است.

در AngularJS هنگامیکه با دستکاری DOM سر و کار پیدا می‌کنیم، معمولا باید به سراغ Directive‌ها رفت و یک Directive سفارشی برای کار با Isotope تعریف کرد تا با مکانیزم‌های Angular سازگار باشد. خوشبختانه Directive Isotope برای Angular موجود می‌باشد. نکته‌ی مهم این است که این Directive برای نگارش 1 افزونه‌ی Isotope نوشته شده است. البته با نگارش 2 هم کار می‌کند که من برای انجام کار خود نسخه‌ی 1 را ترجیح دادم استفاده کنم.

نکته‌ی بعدی که باید رعایت شود این است که چیدمان عناصر باید از راست به چپ شوند. خوشبختانه این کار در نسخه‌ی 1 Isotope با تغییر کوچکی در سورس Isotope و تغییر یک تابع انجام میشود. گویا نسخه‌ی دوم امکان پیش فرضی را برای این کار دارد، اما نتوانستم آن را به خوبی پیاده سازی کنم و به همین دلیل ترجیح دادم از همان نسخه‌ی اول استفاده کنم.

برای اینکه در هنگام جابه جا شدن عناصر، انیمیشن‌ها نیز از راست به چپ انجام شوند، باید css‌های زیر را نیز اعمال نمود:

.isotope .isotope-item {
  -webkit-transition-property: right, top, -webkit-transform, opacity;
     -moz-transition-property: right, top, -moz-transform, opacity;
      -ms-transition-property: right, top, -ms-transform, opacity;
       -o-transition-property: right, top, -o-transform, opacity;
          transition-property: right, top, transform, opacity;
}

Responsive بودن این عناصر مسئله‌ی دیگری است که باید حل گردد. امروزه اکثر فریم ورک‌های مطرح css، واکنشگرا نیز هستند و برای پشتیبانی از سایز‌های متفاوت صفحه نمایش، تدابیری در نظر گرفته‌اند. اساس کار واکنش گرا بودن این فریم ورک‌ها در تعیین ابعاد عناصر، بیان ابعاد به صورت درصدی است. مثلا فلان عرض div برابر 50% باشد بدین معناست که همیشه عرض این div نصف عرض عنصر والد آن باشد.

متاسفانه Isotope میانه‌ی چندانی با این ابعاد درصدی ندارد و باید عرض عناصر به صورت دقیق و بر حسب پیکسل بیان شود. البته نسخه‌ی جدید آن و یا حتی پلاگین هایی برای کار با ابعاد درصدی نیز تدارک دیده شده است که به شخصه به نتیجه‌ی با کیفیتی نرسیدم.

  برای حل این مشکل می‌توان از امکانات CSS به مانند دستورات زیر استفاده کرد: 
@media (min-width: 768px) and (max-width: 980px) {
    .card {
        width: 320px;
    }
}

@media (min-width: 980px) and (max-width: 1200px) {
    .card {
        width: 260px;
    }
}

@media (min-width: 1200px) {
    .card {
        width: 340px;
    }
}
بدین صورت می‌توان در ابعاد مختلف نمایشگر تعیین کرد که عرض عناصر ما چقدر باشد.
اکنون یک گالری عکس را در نظر بگیرید که در زیر هر عکس توضیحی نیز نوشته شده است و ساختار HTML آن به این صورت است که داخل هر div عکسی نیز موجود است. اگر به شیوه‌ی ذکر شده عمل کنید با یک اشکال مواجه می‌شوید و عناصر روی هم قرار گرفته و اصطلاحا overlapping اتفاق می‌افتد. دلیل این امر این است که لود شدن عکس‌ها عملی زمان گیر است و Isotope قبل از این که عکس لود شود، سایز آن عنصر را محاسبه کرده که در حقیقت این سایز بدون احتساب سایز عکس است و ابعاد واقعی عنصر ما نیست؛ در نتیجه وقتی عکس لود می‌شود آن div فضای بیشتری احتیاج دارد و به همین دلیل به زیر div‌های دیگر می‌رود.
برای حل این مشکل باید به این صورت عمل کرد که وقتی عکس‌ها کامل لود شدند، Isotope وارد عمل شده و سایز عناصر را به دست آورده و آن‌ها را بچیند. برای این کار معمولا از افزونه‌ی  imagesLoaded استفاده می‌کنند که با کمک این افزونه می‌توان مشخص کرد که وقتی تمام عکس‌های موجود در فلان div کامل لود شدند، Isotope وارد عمل شده و عناصر را چیدمان کند.
البته بدون استفاده از افزونه‌ی imagesLoaded و به کمک امکانات AngularJS و تعریف یک Directive سفارشی می‌توان زمان لود شدن عکس‌ها را کنترل کرد.
app.directive('imageOnload', function () {
            return {
                restrict: 'A',
                link: function (scope, element, attrs) {
                    element.bind('load', function () {
                        scope.$emit('iso-method', { name: 'reLayout', params: null }); // call reLayout isotope methode prevent overlaaping the items
                    });
                }
            };
        });
کار این directive این است که به ازای بارگذاری هر عکس، متد reLayout را از Isotope، فراخوانی می‌کند. از این جهت فراخوانی reLayout به ازای لود شدن هر عکس بهتر است که لود شدن تمامی عکس‌ها ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد و کاربر برای مدتی با یک ساختار بهم ریخته مواجه شود.
    
اگر در نمونه کدی که قرار داده‌ام، به انتهای کدهای کنترلر ListController دقت کنید، برای رویداد resize شی window، تابعی تعریف شده است تا به هنگام تغییر سایز صفحه فراخوانی شود. در این رویداد هر بار که سایز پنجره تغییر کرد، پس از یک ثانیه تابع reLayout  افزونه‌ی Isotope را فراخوانی می‌کنیم تا مجددا المنت‌های صفحه چیده شوند. البته ضرورتی وجود نداشته ولی در بعضی مواقع عناصر خوب چیده نمی‌شدند که با فراخوانی reLayout از چیدمان صحیح عناصر مطابق با سایز جدید صفحه اطمینان حاصل پیدا می‌کنیم. دلیل یک ثانیه تاخیر این است که اگر به ساز و کار تعاریف متد‌ها در directive Isotope دقت کنید، از سرویس timeout$  به وفور استفاده شده است. ظاهرا اگر برای فراخوانی reLayout زودتر عمل کنیم با فراخوانی هایی این متد در ساختار خودش تداخل پیدا می‌کند.
$(window).resize(function () {
                $timeout(function myfunction() {
                    $scope.$broadcast('iso-method', { name: 'reLayout', params: null }); // call reLayout isotope methode prevent overlaaping the items
                },1000);
                
            });
   
در نهایت تمامی نکات گفته شده را به صورت یک نمونه کد آماده کردم:
   

نظرات مطالب
ساخت ربات تلگرامی با #C
سلام؛ یک ورودی به نام offset داره که از پیامهای قبلی می‌گیری و بهش تو دفعه بعد که خواستی getupdate کنی پاس میدین

مطالب
درخت‌ها و گراف‌ها قسمت اول
در این مقاله یکی از ساختارهای داده را به نام ساختارهای درختی و گراف‌ها معرفی کردیم و در این مقاله قصد داریم این نوع ساختار را بیشتر بررسی نماییم. این ساختارها برای بسیاری از برنامه‌های مدرن و امروزی بسیار مهم هستند. هر کدام از این ساختارهای داده به حل یکی از مشکلات دنیای واقعی می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب هر کدام از این ساختار‌ها اشاره کنیم و اینکه کی و کجا بهتر است از کدام ساختار استفاده گردد. تمرکز ما بر درخت هایی دودویی، درخت‌های جست و جوی دو دویی و درخت‌های جست و جوی دو دویی متوازن خواهد بود. همچنین ما به تشریح گراف و انواع آن خواهیم پرداخت. اینکه چگونه آن را در حافظه نمایش دهیم و اینکه گراف‌ها در کجای زندگی واقعی ما یا فناوری‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند.

ساختار درختی
در بسیاری از مواقع ما با گروهی از اشیاء یا داده‌هایی سر و کار داریم که هر کدام از آن‌ها به گروهی دیگر مرتبط هستند. در این حالت از ساختار خطی نمی‌توانیم برای توصیف این ارتباط استفاده کنیم. پس بهترین ساختار برای نشان دادن این ارتباط ساختار شاخه ای Branched Structure است.
یک ساختار درختی یا یک ساختار شاخه‌ای شامل المان‌هایی به اسم گره Node است. هر گره می‌تواند به یک یا چند گره دیگر متصل باشد و گاهی اوقات این اتصالات مشابه یک سلسه مراتب hierarchically می‌شوند.
درخت‌ها در برنامه نویسی جایگاه ویژه‌ای دارند به طوری که استفاده‌ی از آن‌ها در بسیاری از برنامه‌ها وجود دارد و بسیاری از مثال‌های واقعی پیرامون ما را پشتیبانی می‌کنند.
در نمودار زیر مثالی وجود دارد که در آن یک تیم نرم افزاری نمایش داده شده‌است. در اینجا هر یک از بخش‌ها وظایف و مسئولیت‌هایی را بر دوش خود دارند که این مسئولیت‌ها به صورت سلسله مراتبی در تصویر زیر نمایش داده شده‌اند.

ما در ساختار بالا متوجه می‌شویم که چه بخشی زیر مجموعه‌ی چه بخشی است و سمت بالاتر هر بخش چیست. برای مثال ما متوجه شدیم که مدیر توسعه دهندگان، "سرپرست تیم" است که خود نیز مادون "مدیر پروژه" است و این را نیز متوجه می‌شویم که مثلا توسعه دهنده‌ی شماره یک هیچ مادونی ندارد و مدیر پروژه در راس همه است و هیچ مدیر دیگری بالای سر او قرار ندارد.

اصطلاحات درخت
برای اینکه بیشتر متوجه روابط بین اشیا در این ساختار بشویم، به شکل زیر خوب دقت کنید:

در شکل بالا دایره‌هایی برای هر بخش از اطلاعت کشیده شده و ارتباط هر کدام از آن‌ها از طریق یک خط برقرار شده است. اعداد داخل هر دایره تکراری نیست و همه منحصر به فرد هستند. پس وقتی از اعداد اسم ببریم متوجه می‌شویم که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

در شکل بالا به هر یک از دایره‌ها یک گره Node می‌گویند و به هر خط ارتباط دهنده بین گره‌ها لبه Edge گفته می‌شود. گره‌های 19 و 21 و 14 زیر گره‌های گره 7 محسوب می‌شوند. گره‌هایی که به صورت مستقیم به زیر گره‌های خودشان اشاره می‌کنند را گره‌های والد Parent می‌گویند و زیرگره‌های 7 را گره‌های فرزند ChildNodes. پس با این حساب می‌توانیم بگوییم گره‌های 1 و 12 و 31 را هم فرزند گره 19 هستند و گره 19 والد آن هاست. همچنین گره‌های یک والد را مثل 19 و 21 و 14 که والد مشترک دارند، گره‌های خواهر و برادر یا حتی همنژاد Sibling می‌گوییم. همچنین ارتباط بین گره 7 و گره‌های سطح دوم  و الی آخر یعنی 1 و 12 و 31 و 23 و 6 را که والد بودن آن به صورت غیر مستقیم است را جد یا ancestor می‌نامیم و نوه‌ها و نتیجه‌های آن‌ها را نسل descendants.

ریشه Root: به گره‌ای می‌گوییم که هیچ والدی ندارد و خودش در واقع اولین والد محسوب می‌شود؛ مثل گره 7.

برگ  Leaf: به گره‌هایی که هیچ فرزندی ندارند، برگ می‌گوییم. مثال گره‌های 1 و12 و 31 و 23 و 6

گره‌های داخلی Internal Nodes: گره هایی که نه برگ هستند و نه ریشه. یعنی حداقل یک فرزند دارند و خودشان یک گره فرزند محسوب می‌شوند؛ مثل گره‌های 19 و 14.

مسیر Path: راه رسیدن از یک گره به گره دیگر را مسیر می‌گویند. مثلا گره‌های 1 و 19 و 7 و 21 به ترتیب یک مسیر را تشکیل می‌دهند ولی گره‌های 1 و 19 و 23 از آن جا که هیچ جور اتصالی بین آن‌ها نیست، مسیری را تشکیل نمی‌دهند.

طول مسیر Length of Path: به تعداد لبه‌های یک مسیر، طول مسیر می‌گویند که می‌توان از تعداد گره‌ها -1 نیز آن را به دست آورد. برای نمونه : مسیر 1 و19 و 7 و 21 طول مسیرشان 3 هست.

عمق Depth: طول مسیر یک گره از ریشه تا آن گره را عمق درخت می‌گویند. عمق یک ریشه همیشه صفر است و برای مثال در درخت بالا، گره 19 در عمق یک است و برای گره 23 عمق آن 2 خواهد بود.

تعریف خود درخت Tree: درخت یک ساختار داده برگشتی recursive است که شامل گره‌ها و لبه‌ها، برای اتصال گره‌ها به یکدیگر است.

جملات زیر در مورد درخت صدق می‌کند:

  • هر گره می‌تواند فرزند نداشته باشد یا به هر تعداد که می‌خواهد فرزند داشته باشد.
  • هر گره یک والد دارد و تنها گره‌ای که والد ندارد، گره ریشه است (البته اگر درخت خالی باشد هیچ گره ای وجود ندارد).
  • همه گره‌ها از ریشه قابل دسترسی هستند و برای دسترسی به گره مورد نظر باید از ریشه تا آن گره، مسیری را طی کرد.
ار تفاع درخت Height: به حداکثر عمق یک درخت، ارتفاع درخت می‌گویند.
درجه گره Degree: به تعداد گره‌های فرزند یک گره، درجه آن گره می‌گویند. در درخت بالا درجه گره‌های 7 و 19 سه است. درجه گره 14 دو است و درجه برگ‌ها صفر است.
ضریب انشعاب Branching Factor: به حداکثر درجه یک گره در یک درخت، ضریب انشعاب آن درخت گویند.

پیاده سازی درخت

برای پیاده سازی یک درخت، از دو کلاس یکی جهت ساخت گره که حاوی اطلاعات است <TreeNode<T و دیگری جهت ایجاد درخت اصلی به همراه کلیه متدها و خاصیت هایش <Tree<T کمک می‌‌گیریم.

public class TreeNode<T>
{
    // شامل مقدار گره است
    private T value;
 
    // مشخص می‌کند که آیا گره والد دارد یا خیر
    private bool hasParent;
 
    // در صورت داشتن فرزند ، لیست فرزندان را شامل می‌شود
    private List<TreeNode<T>> children;
 
    /// <summary>سازنده کلاس </summary>
    /// <param name="value">مقدار گره</param>
    public TreeNode(T value)
    {
        if (value == null)
        {
            throw new ArgumentNullException(
                "Cannot insert null value!");
        }
        this.value = value;
        this.children = new List<TreeNode<T>>();
    }
 
    /// <summary>خاصیتی جهت مقداردهی گره</summary>
    public T Value
    {
        get
        {
            return this.value;
        }
        set
        {
            this.value = value;
        }
    }
 
    /// <summary>تعداد گره‌های فرزند را بر میگرداند</summary>
    public int ChildrenCount
    {
        get
        {
            return this.children.Count;
        }
    }
 
    /// <summary>به گره یک فرزند اضافه می‌کند</summary>
    /// <param name="child">آرگومان این متد یک گره است که قرار است به فرزندی گره فعلی در آید</param>
    public void AddChild(TreeNode<T> child)
    {
        if (child == null)
        {
            throw new ArgumentNullException(
                "Cannot insert null value!");
        }
 
        if (child.hasParent)
        {
            throw new ArgumentException(
                "The node already has a parent!");
        }
 
        child.hasParent = true;
        this.children.Add(child);
    }
 
    /// <summary>
    /// گره ای که اندیس آن داده شده است بازگردانده می‌شود
    /// </summary>
    /// <param name="index">اندیس گره</param>
    /// <returns>گره بازگشتی</returns>
    public TreeNode<T> GetChild(int index)
    {
        return this.children[index];
    }
}
 
/// <summary>این کلاس ساختار درخت را به کمک کلاس گره‌ها که در بالا تعریف کردیم میسازد</summary>
/// <typeparam name="T">نوع مقادیری که قرار است داخل درخت ذخیره شوند</typeparam>
public class Tree<T>
{
    // گره ریشه
    private TreeNode<T> root;
 
    /// <summary>سازنده کلاس</summary>
    /// <param name="value">مقدار گره اول که همان ریشه می‌شود</param>
    public Tree(T value)
    {
        if (value == null)
        {
            throw new ArgumentNullException(
                "Cannot insert null value!");
        }
 
        this.root = new TreeNode<T>(value);
    }
 
    /// <summary>سازنده دیگر برای کلاس درخت</summary>
    /// <param name="value">مقدار گره ریشه مثل سازنده اول</param>
    /// <param name="children">آرایه ای از گره‌ها که فرزند گره ریشه می‌شوند</param>
    public Tree(T value, params Tree<T>[] children)
        : this(value)
    {
        foreach (Tree<T> child in children)
        {
            this.root.AddChild(child.root);
        }
    }
 
    /// <summary>
    /// ریشه را بر میگرداند ، اگر ریشه ای نباشد نال بر میگرداند
    /// </summary>
    public TreeNode<T> Root
    {
        get
        {
            return this.root;
        }
    }
 
    /// <summary>پیمودن عرضی و نمایش درخت با الگوریتم دی اف اس </summary>
    /// <param name="root">ریشه (گره ابتدایی) درختی که قرار است پیمایش از آن شروع شود</param>
    /// <param name="spaces">یک کاراکتر جهت جداسازی مقادیر هر گره</param>
    private void PrintDFS(TreeNode<T> root, string spaces)
    {
        if (this.root == null)
        {
            return;
        }
 
        Console.WriteLine(spaces + root.Value);
 
        TreeNode<T> child = null;
        for (int i = 0; i < root.ChildrenCount; i++)
        {
            child = root.GetChild(i);
            PrintDFS(child, spaces + "   ");
        }
    }
 
    /// <summary>متد پیمایش درخت به صورت عمومی که تابع خصوصی که در بالا توضیح دادیم را صدا می‌زند</summary>
    public void TraverseDFS()
    {
        this.PrintDFS(this.root, string.Empty);
    }
}
 
/// <summary>
/// کد استفاده از ساختار درخت
/// </summary>
public static class TreeExample
{
    static void Main()
    {
        // Create the tree from the sample
        Tree<int> tree =
            new Tree<int>(7,
                new Tree<int>(19,
                    new Tree<int>(1),
                    new Tree<int>(12),
                    new Tree<int>(31)),
                new Tree<int>(21),
                new Tree<int>(14,
                    new Tree<int>(23),
                    new Tree<int>(6))
            );
 
        // پیمایش درخت با الگوریتم دی اف اس یا عمقی
        tree.TraverseDFS();
 
        // خروجی
        // 7
        //       19
        //        1
        //        12
        //        31
        //       21
        //       14
        //        23
        //        6
    }
}
کلاس TreeNode وظیفه‌ی ساخت گره را بر عهده دارد و با هر شیء‌ایی که از این کلاس می‌سازیم، یک گره ایجاد می‌کنیم که با خاصیت Children و متد AddChild آن می‌توانیم هر تعداد گره را که می‌خواهیم به فرزندی آن گره در آوریم که باز خود آن گره می‌تواند در خاصیت Children یک گره دیگر اضافه شود. به این ترتیب با ساخت هر گره و ایجاد رابطه از طریق خاصیت children هر گره درخت شکل می‌گیرد. سپس گره والد در ساختار کلاس درخت Tree قرار می‌گیرد و این کلاس شامل متدهایی است که می‌تواند روی درخت، عملیات پردازشی چون پیمایش درخت را انجام دهد.


پیمایش درخت به روش عمقی (DFS (Depth First Search

هدف از پیمایش درخت ملاقات یا بازبینی (تهیه لیستی از همه گره‌های یک درخت) تنها یکبار هر گره در درخت است. برای این کار الگوریتم‌های زیادی وجود دارند که ما در این مقاله تنها دو روش DFS و BFS را بررسی می‌کنیم.

روش DFS: هر گره‌ای که به تابع بالا بدهید، آن گره برای پیمایش، گره ریشه حساب خواهد شد و پیمایش از آن آغاز می‌گردد. در الگوریتم DFS روش پیمایش بدین گونه است که ما از گره ریشه آغاز کرده و گره ریشه را ملاقات می‌کنیم. سپس گره‌های فرزندش را به دست می‌آوریم و یکی از گره‌ها را انتخاب کرده و دوباره همین مورد را رویش انجام می‌دهیم تا نهایتا به یک برگ برسیم. وقتی که به برگی می‌رسیم یک مرحله به بالا برگشته و این کار را آنقدر تکرار می‌کنیم تا همه‌ی گره‌های آن ریشه یا درخت پیمایش شده باشند.

همین درخت را در نظر بگیرید:


 پیمایش درخت را از گره 7 آغاز می‌کنیم و آن را به عنوان ریشه در نظر می‌گیریم. حتی می‌توانیم پیمایش را از گره مثلا 19 آغاز کنیم و آن را برای پیمایش ریشه در نظر بگیریم ولی ما از همان 7 پیمایش را آغاز می‌کنیم:

ابتدا گره 7 ملاقات شده و آن را می‌نویسیم. سپس فرزندانش را بررسی می‌کنیم که سه فرزند دارد. یکی از فرزندان مثل گره 19 را انتخاب کرده و آن را ملاقات می‌کنیم (با هر بار ملاقات آن را چاپ می‌کنیم) سپس فرزندان آن را بررسی می‌کنیم و یکی از گره‌ها را انتخاب می‌کنیم و ملاقاتش می‌کنیم؛ برای مثال گره 1. از آن جا که گره یک، برگ است و فرزندی ندارد یک مرحله به سمت بالا برمی‌گردیم و برگ‌های 12 و 31 را هم ملاقات می‌کنیم. حالا همه‌ی فرزندان گره 19 را بررسی کردیم، بر می‌گردیم یک مرحله به سمت بالا و گره 21 را ملاقات می‌کنیم و از آنجا که گره 21 برگ است و فرزندی ندارد به بالا باز می‌گردیم و بعد گره 14 و فرزندانش 23 و 6 هم بررسی می‌شوند. پس ترتیب چاپ ما اینگونه می‌شود:

7-19-1-12-31-21-14-23-6


پیمایش درخت به روش (BFS (Breadth First Search 

در این روش (پیمایش سطحی) گره والد ملاقات شده و سپس همه گره‌های فرزندش ملاقات می‌شوند. بعد از آن یک گره انتخاب شده و همین پیمایش مجددا روی آن انجام می‌شود تا آن سطح کاملا پیمایش شده باشد. سپس به همین مرحله برگشته و فرزند بعدی را پیمایش می‌کنیم و الی آخر. نمونه‌ی این پیمایش روی درخت بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

7-19-21-14-1-12-31-23-6

اگر خوب دقت کنید می‌بینید که پیمایش سطحی است و هر سطح به ترتیب ملاقات می‌شود. به این الگوریتم، پیمایش موجی هم می‌گویند. دلیل آن هم این است که مثل سنگی می‌ماند که شما برای ایجاد موج روی دریاچه پرتاب می‌کنید.

برای این پیمایش از صف کمک گرفته می‌شود که مراحل زیر روی صف صورت می‌گیرد:

  • ریشه  وارد صف Q می‌شود.
  • دو مرحله زیر مرتبا تکرار می‌شوند:
  1. اولین گره صف به نام V را از Q در یافت می‌کنیم و آن را چاپ می‌کنیم.
  2. فرزندان گره V  را به صف اضافه می‌کنیم.
این نوع پیمایش، پیاده سازی راحتی دارد و همیشه نزدیک‌ترین گره‌ها به ریشه را می‌خواند و در هر مرحله گره‌هایی که می‌خواند از ریشه دورتر و دورتر می‌شوند.