اشتراک‌ها
مرجع کامل زبان #C تا نگارش 6

The C# Language Specification is the definitive source for C# syntax and usage. This specification contains detailed information about all aspects of the language, including many points that the documentation for Visual C# doesn't cover. 

مرجع کامل زبان #C تا نگارش 6
اشتراک‌ها
انتشار TypeScript 2.4.1 برای Visual Studio 2015

This is a standalone, power tool release of TypeScript 2.4.1 for Visual Studio 2015. It includes both the TypeScript experience for Visual Studio and a standalone compiler that can be used from the command line. 

انتشار TypeScript 2.4.1 برای Visual Studio 2015
اشتراک‌ها
دانلود TypeScript 2.2 for Visual Studio 2015

This is a standalone, power tool release of TypeScript 2.2 for Visual Studio 2015. It includes both the TypeScript experience for Visual Studio and a standalone compiler that can be used from the command line. 

دانلود TypeScript 2.2 for Visual Studio 2015
اشتراک‌ها
R Tools برای Visual Studio

We’re delighted to announce the availability of RTVS 0.5. Key updates in this release include:

  • Integrated support for SQL and SQL Stored Procedures.
  • Multiple plot windows, plot history with plot thumbnails for navigation.
  • General improvements and bug fixes. 
    R Tools برای Visual Studio
    اشتراک‌ها
    خلاصه برنامه‌های آتی NET Core.

    We are actively monitoring the 1.0 release for issues to include in a first patch (1.0.1) release of the .NET Core SDK. There is no scheduled date for this patch update but early August is likely.  

    خلاصه برنامه‌های آتی NET Core.
    اشتراک‌ها
    معرفی فریم‌ورک FAST مایکروسافت

    What is FAST?

    FAST is a collection of technologies built on Web Components and modern Web Standards, designed to help you efficiently tackle some of the most common challenges in website and application design and development.


    What are Web Components?

    "Web Components" is an umbrella term that refers to a collection of web standards focused on enabling the creation of custom HTML elements. Some of the standards that are under the umbrella include the ability to define new HTML tags, plug into a standard component lifecycle, encapsulate HTML rendering and CSS, parameterize CSS, skin components, and more. Each of these platform features is defined by the W3C and has shipped in every major browser today. 


    ASP.NET Community Standup - July 7, 2020 - FAST Framework  

    معرفی فریم‌ورک FAST مایکروسافت
    مطالب
    حذف فضاهای خالی در خروجی صفحات ASP.NET MVC
    صفحات خروجی وب سایت زمانی که رندر شده و در مرورگر نشان داده می‌شود شامل فواصل اضافی است که تاثیری در نمایش سایت نداشته و صرفا این کاراکترها فضای اضافی اشغال می‌کنند. با حذف این کاراکترهای اضافی می‌توان تا حد زیادی صفحه را کم حجم کرد. برای این کار در ASP.NET Webform کارهایی (^ ) انجام شده است.
    روال کار به این صورت بوده که قبل از رندر شدن صفحه در سمت سرور خروجی نهایی بررسی شده و با استفاده از عبارات با قاعده الگوهای مورد نظر لیست شده و سپس حذف می‌شوند و در نهایت خروجی مورد نظر حاصل خواهد شد. برای راحتی کار و عدم نوشتن این روال در تمامی صفحات می‌تواند در مستر پیج این عمل را انجام داد. مثلا:
    private static readonly Regex RegexBetweenTags = new Regex(@">\s+<", RegexOptions.Compiled);
            private static readonly Regex RegexLineBreaks = new Regex(@"\r\s+", RegexOptions.Compiled);
    
            protected override void Render(HtmlTextWriter writer)
            {
                using (var htmlwriter = new HtmlTextWriter(new System.IO.StringWriter()))
                {
                    base.Render(htmlwriter);
                    var html = htmlwriter.InnerWriter.ToString();
    
                    html = RegexBetweenTags.Replace(html, "> <");
                    html = RegexLineBreaks.Replace(html, string.Empty);
                    html = html.Replace("//<![CDATA[", "").Replace("//]]>", "");
                    html = html.Replace("// <![CDATA[", "").Replace("// ]]>", "");
    
                    writer.Write(html.Trim());
                }
            }
    در هر صفحه رویدادی به نام Render وجود دارد که خروجی نهایی را می‌توان در آن تغییر داد. همانگونه که مشاهده می‌شود عملیات یافتن و حذف فضاهای خالی در این متد انجام می‌شود.
    این عمل در ASP.NET Webform به آسانی انجام شده و باعث حذف فضاهای خالی در خروجی صفحه می‌شود.
    برای انجام این عمل در ASP.NET MVC روال کار به این صورت نیست و نمی‌توان مانند ASP.NET Webform عمل کرد.
    چون در MVC از ViewPage استفاده می‌شود و ما مستقیما به خروجی آن دسترسی نداریم یک روش این است که می‌توانیم یک کلاس برای ViewPage تعریف کرده و رویداد Write آن را تحریف کرده و مانند مثال بالا فضای خالی را در خروجی حذف کرد. البته برای استفاده باید کلاس ایجاد شده را به عنوان فایل پایه جهت ایجاد صفحات در MVC فایل web.config معرفی کنیم. این روش در اینجا به وضوح شرح داده شده است.
    اما هدف ما پیاده سازی با استفاده از اکشن فیلتر هاست. برای پیاده سازی ایتدا یک اکشن فیلتر به نام CompressAttribute تعریف می‌کنیم مانند زیر:
    using System;
    using System.IO;
    using System.IO.Compression;
    using System.Text;
    using System.Text.RegularExpressions;
    using System.Web;
    using System.Web.Mvc;
    
    namespace PWS.Common.ActionFilters
    {
        public class CompressAttribute : ActionFilterAttribute
        {
             #region Methods (2) 
    
            // Public Methods (1) 
    
            /// <summary>
            /// Called by the ASP.NET MVC framework before the action method executes.
            /// </summary>
            /// <param name="filterContext">The filter context.</param>
            public override void OnActionExecuting(ActionExecutingContext filterContext)
            {
                var response = filterContext.HttpContext.Response;
                if (IsGZipSupported(filterContext.HttpContext.Request))
                {
                    String acceptEncoding = filterContext.HttpContext.Request.Headers["Accept-Encoding"];
                    if (acceptEncoding.Contains("gzip"))
                    {
                        response.Filter = new GZipStream(response.Filter, CompressionMode.Compress);
                        response.AppendHeader("Content-Encoding", "gzip");
                    }
                    else
                    {
                        response.Filter = new DeflateStream(response.Filter, CompressionMode.Compress);
                        response.AppendHeader("Content-Encoding", "deflate");
                    }
                }
                // Allow proxy servers to cache encoded and unencoded versions separately
                response.AppendHeader("Vary", "Content-Encoding");
               //حذف فضاهای خالی
    response.Filter = new WhitespaceFilter(response.Filter); } // Private Methods (1)  /// <summary> /// Determines whether [is G zip supported] [the specified request]. /// </summary> /// <param name="request">The request.</param> /// <returns></returns> private Boolean IsGZipSupported(HttpRequestBase request) { String acceptEncoding = request.Headers["Accept-Encoding"]; if (acceptEncoding == null) return false; return !String.IsNullOrEmpty(acceptEncoding) && acceptEncoding.Contains("gzip") || acceptEncoding.Contains("deflate"); } #endregion Methods  } /// <summary> /// Whitespace Filter /// </summary> public class WhitespaceFilter : Stream { #region Fields (3)  private readonly Stream _filter; /// <summary> /// /// </summary> private static readonly Regex RegexAll = new Regex(@"\s+|\t\s+|\n\s+|\r\s+", RegexOptions.Compiled); /// <summary> /// /// </summary> private static readonly Regex RegexTags = new Regex(@">\s+<", RegexOptions.Compiled); #endregion Fields  #region Constructors (1)  /// <summary> /// Initializes a new instance of the <see cref="WhitespaceFilter" /> class. /// </summary> /// <param name="filter">The filter.</param> public WhitespaceFilter(Stream filter) { _filter = filter; } #endregion Constructors  #region Properties (5)  //methods that need to be overridden from stream /// <summary> /// When overridden in a derived class, gets a value indicating whether the current stream supports reading. /// </summary> /// <returns>true if the stream supports reading; otherwise, false.</returns> public override bool CanRead { get { return true; } } /// <summary> /// When overridden in a derived class, gets a value indicating whether the current stream supports seeking. /// </summary> /// <returns>true if the stream supports seeking; otherwise, false.</returns> public override bool CanSeek { get { return true; } } /// <summary> /// When overridden in a derived class, gets a value indicating whether the current stream supports writing. /// </summary> /// <returns>true if the stream supports writing; otherwise, false.</returns> public override bool CanWrite { get { return true; } } /// <summary> /// When overridden in a derived class, gets the length in bytes of the stream. /// </summary> /// <returns>A long value representing the length of the stream in bytes.</returns> public override long Length { get { return 0; } } /// <summary> /// When overridden in a derived class, gets or sets the position within the current stream. /// </summary> /// <returns>The current position within the stream.</returns> public override long Position { get; set; } #endregion Properties  #region Methods (6)  // Public Methods (6)  /// <summary> /// Closes the current stream and releases any resources (such as sockets and file handles) associated with the current stream. Instead of calling this method, ensure that the stream is properly disposed. /// </summary> public override void Close() { _filter.Close(); } /// <summary> /// When overridden in a derived class, clears all buffers for this stream and causes any buffered data to be written to the underlying device. /// </summary> public override void Flush() { _filter.Flush(); } /// <summary> /// When overridden in a derived class, reads a sequence of bytes from the current stream and advances the position within the stream by the number of bytes read. /// </summary> /// <param name="buffer">An array of bytes. When this method returns, the buffer contains the specified byte array with the values between <paramref name="offset" /> and (<paramref name="offset" /> + <paramref name="count" /> - 1) replaced by the bytes read from the current source.</param> /// <param name="offset">The zero-based byte offset in <paramref name="buffer" /> at which to begin storing the data read from the current stream.</param> /// <param name="count">The maximum number of bytes to be read from the current stream.</param> /// <returns> /// The total number of bytes read into the buffer. This can be less than the number of bytes requested if that many bytes are not currently available, or zero (0) if the end of the stream has been reached. /// </returns> public override int Read(byte[] buffer, int offset, int count) { return _filter.Read(buffer, offset, count); } /// <summary> /// When overridden in a derived class, sets the position within the current stream. /// </summary> /// <param name="offset">A byte offset relative to the <paramref name="origin" /> parameter.</param> /// <param name="origin">A value of type <see cref="T:System.IO.SeekOrigin" /> indicating the reference point used to obtain the new position.</param> /// <returns> /// The new position within the current stream. /// </returns> public override long Seek(long offset, SeekOrigin origin) { return _filter.Seek(offset, origin); } /// <summary> /// When overridden in a derived class, sets the length of the current stream. /// </summary> /// <param name="value">The desired length of the current stream in bytes.</param> public override void SetLength(long value) { _filter.SetLength(value); } /// <summary> /// When overridden in a derived class, writes a sequence of bytes to the current stream and advances the current position within this stream by the number of bytes written. /// </summary> /// <param name="buffer">An array of bytes. This method copies <paramref name="count" /> bytes from <paramref name="buffer" /> to the current stream.</param> /// <param name="offset">The zero-based byte offset in <paramref name="buffer" /> at which to begin copying bytes to the current stream.</param> /// <param name="count">The number of bytes to be written to the current stream.</param> public override void Write(byte[] buffer, int offset, int count) { string html = Encoding.Default.GetString(buffer); //remove whitespace html = RegexTags.Replace(html, "> <"); html = RegexAll.Replace(html, " "); byte[] outdata = Encoding.Default.GetBytes(html); //write bytes to stream _filter.Write(outdata, 0, outdata.GetLength(0)); } #endregion Methods  } }
    در این کلاس فشرده سازی (gzip و deflate نیز اعمال شده است) در متد OnActionExecuting ابتدا در خط 24 بررسی می‌شود که آیا درخواست رسیده gzip را پشتیبانی می‌کند یا خیر. در صورت پشتیبانی خروجی صفحه را با استفاده از gzip یا deflate فشرده سازی می‌کند. تا اینجای کار ممکن است مورد نیاز ما نباشد. اصل کار ما (حذف کردن فضاهای خالی) در خط 42 اعمال شده است. در واقع برای حذف فضاهای خالی باید یک کلاس که از Stream ارث بری دارد تعریف شده و خروجی کلاس مورد نظر به فیلتر درخواست ما اعمال شود.
    در کلاس WhitespaceFilter با تحریف متد Write الگوهای فضای خالی موجود در درخواست یافت شده و آنها را حذف می‌کنیم. در نهایت خروجی این کلاس که از نوع استریم است به ویژگی فیلتر صفحه اعمال می‌شود.

    برای معرفی فیلتر تعریف شده می‌توان در فایل Global.asax در رویداد Application_Start به صورت زیر فیلتر مورد نظر را به فیلترهای MVC اعمال کرد.
    GlobalFilters.Filters.Add(new CompressAttribute());
    برای آشنایی بیشتر فیلترها در ASP.NET MVC را مطالعه نمایید.
    پ.ن: جهت سهولت، در این کلاس ها، صفحات فشرده سازی و همزمان فضاهای خالی آنها حذف شده است.
    مطالب
    Functional Programming یا برنامه نویسی تابعی - قسمت دوم – مثال‌ها
    در قسمت قبلی این مقاله، با مفاهیم تئوری برنامه نویسی تابعی آشنا شدیم. در این مطلب قصد دارم بیشتر وارد کد نویسی شویم و الگوها و ایده‌های پیاده سازی برنامه نویسی تابعی را در #C مورد بررسی قرار دهیم.


    Immutable Types

    هنگام ایجاد یک Type جدید باید سعی کنیم دیتای داخلی Type را تا حد ممکن Immutable کنیم. حتی اگر نیاز داریم یک شیء را برگردانیم، بهتر است که یک instance جدید را برگردانیم، نه اینکه همان شیء موجود را تغییر دهیم. نتیحه این کار نهایتا به شفافیت بیشتر و Thread-Safe بودن منجر خواهد شد.
    مثال:
    public class Rectangle
    {
        public int Length { get; set; }
        public int Height { get; set; }
    
        public void Grow(int length, int height)
        {
            Length += length;
            Height += height;
        }
    }
    
    Rectangle r = new Rectangle();
    r.Length = 5;
    r.Height = 10;
    r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, same instance of r
    در این مثال، Property های کلاس، از بیرون قابل Set شدن می‌باشند و کسی که این کلاس را فراخوانی میکند، هیچ ایده‌ای را درباره‌ی مقادیر قابل قبول آن‌ها ندارد. بعد از تغییر بهتر است وظیفه‌ی ایجاد آبجکت خروجی به عهده تابع باشد، تا از شرایط ناخواسته جلوگیری شود:
    // After
    public class ImmutableRectangle
    {
        int Length { get; }
        int Height { get; }
    
        public ImmutableRectangle(int length, int height)
        {
            Length = length;
            Height = height;
        }
    
        public ImmutableRectangle Grow(int length, int height) =>
              new ImmutableRectangle(Length + length, Height + height);
    }
    
    ImmutableRectangle r = new ImmutableRectangle(5, 10);
    r = r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, is a new instance of r
    با این تغییر در ساختار کد، کسی که یک شیء از کلاس ImmutableRectangle را ایجاد میکند، باید مقادیر را وارد کند و مقادیر Property ها به صورت فقط خواندنی از بیرون کلاس در دسترس هستند. همچنین در متد Grow، یک شیء جدید از کلاس برگردانده می‌شود که هیچ ارتباطی با کلاس فعلی ندارد.


    استفاده از Expression بجای Statement

    یکی از موارد با اهمیت در سبک کد نویسی تابعی را در مثال زیر ببینید:
    public static void Main()
    {
        Console.WriteLine(GetSalutation(DateTime.Now.Hour));
    }
    
    // imparitive, mutates state to produce a result
    /*public static string GetSalutation(int hour)
    {
        string salutation; // placeholder value
    
        if (hour < 12)
            salutation = "Good Morning";
        else
            salutation = "Good Afternoon";
    
        return salutation; // return mutated variable
    }*/
    
    public static string GetSalutation(int hour) => hour < 12 ? "Good Morning" : "Good Afternoon";
    به خط‌های کامنت شده دقت کنید؛ می‌بینیم که یک متغیر، تعریف شده که نگه دارنده‌ای برای خروجی خواهد بود. در واقع به اصطلاح آن را mutate می‌کند؛ در صورتیکه نیازی به آن نیست. ما می‌توانیم این کد را به صورت یک عبارت (Expression) در آوریم که خوانایی بیشتری دارد و کوتاه‌تر است.


    استفاده از High-Order Function ها برای ایجاد کارایی بیشتر

    در قسمت قبلی درباره توابع HOF صحبت کردیم. به طور خلاصه توابعی که یک تابع را به عنوان ورودی میگیرند و یک تابع را به عنوان خروجی برمی‌گردانند. به مثال زیر توجه کنید:
    public static int Count<TSource>(this IEnumerable<TSource> source, Func<TSource, bool> predicate)
    {
        int count = 0;
    
        foreach (TSource element in source)
        {
            checked
            {
                if (predicate(element))
                {
                    count++;
                }
            }
        }
    
        return count;
    }
    این قطعه کد، مربوط به متد Count کتابخانه‌ی Linq می‌باشد. در واقع این متد تعدادی از چیز‌ها را تحت شرایط خاصی می‌شمارد. ما دو راهکار داریم، برای هر شرایط خاص، پیاده سازی نحوه‌ی شمردن را انجام دهیم و یا یک تابع بنویسیم که شرط شمردن را به عنوان ورودی دریافت کند و تعدادی را برگرداند.


    ترکیب توابع

    ترکیب توابع به عمل پیوند دادن چند تابع ساده، برای ایجاد توابعی پیچیده گفته می‌شود. دقیقا مانند عملی که در ریاضیات انجام می‌شود. خروجی هر تابع به عنوان ورودی تابع بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و در آخر ما خروجی آخرین فراخوانی را به عنوان نتیجه دریافت میکنیم. ما میتوانیم در #C به روش برنامه نویسی تابعی، توابع را با یکدیگر ترکیب کنیم. به مثال زیر توجه کنید:
    public static class Extensions
    {
        public static Func<T, TReturn2> Compose<T, TReturn1, TReturn2>(this Func<TReturn1, TReturn2> func1, Func<T, TReturn1> func2)
        {
            return x => func1(func2(x));
        }
    }
    
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            Func<int, int> square = (x) => x * x;
            Func<int, int> negate = x => x * -1;
            Func<int, string> toString = s => s.ToString();
            Func<int, string> squareNegateThenToString = toString.Compose(negate).Compose(square);
            Console.WriteLine(squareNegateThenToString(2));
        }
    }
    در مثال بالا ما سه تابع جدا داریم که میخواهیم نتیجه‌ی آن‌ها را به صورت پشت سر هم داشته باشیم. ما میتوانستیم هر کدام از این توابع را به صورت تو در تو بنویسیم؛ ولی خوانایی آن به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین ما از یک Extension Method استفاده کردیم.


    Chaining / Pipe-Lining و اکستنشن‌ها

    یکی از روش‌های مهم در سبک برنامه نویسی تابعی، فراخوانی متد‌ها به صورت زنجیره‌ای و پاس دادن خروجی یک متد به متد بعدی، به عنوان ورودی است. به عنوان مثال کلاس String Builder یک مثال خوب از این نوع پیاده سازی است. کلاس StringBuilder از پترن Fluent Builder استفاده می‌کند. ما می‌توانیم با اکستنشن متد هم به همین نتیجه برسیم. نکته مهم در مورد کلاس StringBuilder این است که این کلاس، شیء string را mutate نمیکند؛ به این معنا که هر متد، تغییری در object ورودی نمی‌دهد و یک خروجی جدید را بر می‌گرداند.
    string str = new StringBuilder()
      .Append("Hello ")
      .Append("World ")
      .ToString()
      .TrimEnd()
      .ToUpper();
    در این مثال  ما کلاس StringBuilder را توسط یک اکستنشن متد توسعه داده‌ایم:
    public static class Extensions
    {
        public static StringBuilder AppendWhen(this StringBuilder sb, string value, bool predicate) => predicate ? sb.Append(value) : sb;
    }
    
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            // Extends the StringBuilder class to accept a predicate
            string htmlButton = new StringBuilder().Append("<button").AppendWhen(" disabled", false).Append(">Click me</button>").ToString();
        }
    }


    نوع‌های اضافی درست نکنید ، به جای آن از کلمه‌ی کلیدی yield استفاده کنید!

    گاهی ما نیاز داریم لیستی از آیتم‌ها را به عنوان خروجی یک متد برگردانیم. اولین انتخاب معمولا ایجاد یک شیء از جنس List یا به طور کلی‌تر Collection و سپس استفاده از آن به عنوان نوع خروجی است:
    public static void Main()
    {
        int[] a = { 1, 2, 3, 4, 5 };
    
        foreach (int n in GreaterThan(a, 3))
        {
            Console.WriteLine(n);
        }
    }
    
    
    /*public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt)
    {
        List<int> temp = new List<int>();
        foreach (int n in arr)
        {
            if (n > gt) temp.Add(n);
        }
        return temp;
    }*/
    
    public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt)
    {
        foreach (int n in arr)
        {
            if (n > gt) yield return n;
        }
    }
    همانطور که مشاهده میکنید در مثال اول، ما از یک لیست موقت استفاده کرد‌ه‌ایم تا آیتم‌ها را نگه دارد. اما میتوانیم از این مورد با استفاده از کلمه کلیدی yield اجتناب کنیم. این الگوی iterate بر روی آبجکت‌ها در برنامه نویسی تابعی، خیلی به چشم میخورد.


    برنامه نویسی declarative به جای imperative با استفاده از Linq

    در قسمت قبلی به طور کلی درباره برنامه نویسی Imperative صحبت کردیم. در مثال زیر یک نمونه از تبدیل یک متد که با استایل Imperative نوشته شده به declarative را می‌بینید. شما میتوانید ببینید که چقدر کوتاه‌تر و خواناتر شده:
    List<int> collection = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 };
    
    // Imparative style of programming is verbose
    List<int> results = new List<int>();
    
    foreach(var num in collection)
    {
      if (num % 2 != 0) results.Add(num);
    }
    
    // Declarative is terse and beautiful
    var results = collection.Where(num => num % 2 != 0);


    Immutable Collection

    در مورد اهمیت immutable قبلا صحبت کردیم؛ Immutable Collection ها، کالکشن‌هایی هستند که به جز زمانیکه ایجاد می‌شنود، اعضای آن‌ها نمی‌توانند تغییر کنند. زمانیکه یک آیتم به آن اضافه یا کم شود، یک لیست جدید، برگردانده خواهد شد. شما می‌توانید انواع این کالکشن‌ها را در این لینک ببینید.
    به نظر میرسد که ایجاد یک کالکشن جدید میتواند سربار اضافی بر روی استفاده از حافظه داشته باشد، اما همیشه الزاما به این صورت نیست. به طور مثال اگر شما f(x)=y را داشته باشید، مقادیر x و y به احتمال زیاد یکسان هستند. در این صورت متغیر x و y، حافظه را به صورت مشترک استفاده می‌کنند. به این دلیل که هیچ کدام از آن‌ها Mutable نیستند. اگر به دنبال جزییات بیشتری هستید این مقاله به صورت خیلی جزیی‌تر در مورد نحوه پیاده سازی این نوع کالکشن‌ها صحبت میکند. اریک لپرت یک سری مقاله در مورد Immutable ها در #C دارد که میتوانید آن هار در اینجا پیدا کنید.

     

    Thread-Safe Collections

    اگر ما در حال نوشتن یک برنامه‌ی Concurrent / async باشیم، یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر ما شود، race condition است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که دو ترد به صورت همزمان تلاش میکنند از یک resource استفاده کنند و یا آن را تغییر دهند. برای حل این مشکل میتوانیم آبجکت‌هایی را که با آن‌ها سر و کار داریم، به صورت immutable تعریف کنیم. از دات نت فریمورک نسخه 4 به بعد  Concurrent Collection‌ها معرفی شدند. برخی از نوع‌های کاربردی آن‌ها را در لیست پایین می‌بینیم:
    Collection
    توضیحات
     ConcurrentDictionary 
      پیاده سازی thread safe از دیکشنری key-value 
     ConcurrentQueue 
      پیاده سازی thread safe از صف (اولین ورودی ، اولین خروجی) 
     ConcurrentStack 
      پیاده سازی thread safe از پشته (آخرین ورودی ، اولین خروجی) 
     ConcurrentBag 
      پیاده سازی thread safe از لیست نامرتب 

    این کلاس‌ها در واقع همه مشکلات ما را حل نخواهند کرد؛ اما بهتر است که در ذهن خود داشته باشیم که بتوانیم به موقع و در جای درست از آن‌ها استفاده کنیم.

    در این قسمت از مقاله سعی شد با روش‌های خیلی ساده، با مفاهیم اولیه برنامه نویسی تابعی درگیر شویم. در ادامه مثال‌های بیشتری از الگوهایی که میتوانند به ما کمک کنند، خواهیم داشت.   
    نظرات مطالب
    روش استفاده‌ی صحیح از HttpClient در برنامه‌های دات نت
    یک نکته‌ی تکمیلی

    به همراه NET Core 2.1.، یک HttpClientFactory توکار توسط مایکروسافت ارائه شده‌است:

    به این ترتیب برای مثال جهت کار با یک آدرس مشخص، می‌توان تنظیمات آن‌را یکبار در آغاز برنامه ثبت کرد:
    public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
    {
        services.AddHttpClient("github", c =>
        {
            c.BaseAddress = new Uri("https://api.github.com/");
            c.DefaultRequestHeaders.Add("User-Agent", "HttpClientFactory-Sample"); // Github requires a user-agent
        });
        services.AddHttpClient();
    }
    و بعد برای استفاده‌ی سراسری از آن توسط سیستم ترزیق وابستگی‌ها، می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
    IHttpClientFactory _httpClientFactory;
    public MyController(IHttpClientFactory httpClientFactory)
    {
        _httpClientFactory = httpClientFactory;
    }
    public IActionResult Index()
    {
        //This client doesn’t have any special configuration applied
        var defaultClient = _httpClientFactory.CreateClient();
        //This client has the header and base address configured for the “github” client above.
        var gitHubClient = _httpClientFactory.CreateClient("github");
        return View();
    }