نظرات مطالب
چک لیست تهیه یک برنامه ASP.NET MVC
- Forms authentication با IP کار نمی‌کند. بر اساس کوکی‌های رمزنگاری شده خاص خودش (مثلا در حالت بخاطر سپاری کلمه عبور) کاربر را بلافاصله اعتبارسنجی می‌کند.
- نکته Request.IsAuthenticated  رو گرفتی؟ پخته‌اش کن. مثلا بجای IP از نام یوزر که در Request کاربر اعتبارسنجی شده موجود است، استفاده کن. هدف ذکر یک نکته بود. هدف مطلب جاری ارائه راه حلی جامع برای شمارش مساله خطیر تعداد کاربران آنلاین نبود که مثلا بین 25 با 30 آن واقعا تفاوتی وجود دارد یا نه. اصلا مهم است یا نه.
من در این سایت این تعداد عدد رو برای 15 دقیقه کش می‌کنم. یعنی اصلا به روز نیست و لحظه‌ای محاسبه نمیشه و نمایش داده نخواهد شد. چرا؟ چون یک کاربرد مهم و اساسی نیست در سایت. فقط یک نمایش کلی است. فقط یک حس حضور در سایت هست؛ یعنی هستند چند نفر خواننده این دور و اطراف.
مطالب
مروری بر Claim
تعریف :
در این پست قصد دارم در مورد claim که از آن به عنوان یک Abstraction برای شناسایی نام برده شده ، صحبت کنم و گریزی با ارتباط آن با شیرپوینت بزنم . مایکروسافت در جایی Claim را این گونه تعریف کرده بود : یک عبارت که یک شیئ ، آن را در باره خودش یا شیئ دیگری می‌سازد . Claim یک Abstraction برای شناسایی فراهم می‌کند . برای مثال میتوان گفت که یک عبارت که شامل نام ، شناسه ، کلید ، گروه بندی ، ظرفیت و ... باشد ، فراهم می‌کند .
 لازم است به تعریف Token هم اشاره ای شود . هنگامی که یک شناسه دیجیتالی در شبکه در حال گذر است ، فقط حاوی مجموعه ای از بایت‌ها است .( ارجاع به مجموعه ای از بایت‌ها که حاوی اطلاعات شناسایی به عنوان یک Token امنیتی با فقط یک Token باشد، امری عادی است ) . در محیطی که بر مبنای Claim بنا شده است ، یک Token حاوی یک یا چند Claim است که هر یک می‌تواند برخی تکه‌های اطلاعاتی را برای شناسایی (بیشتر در مورد کاربران و افراد استفاده می‌شود) ، در خود جای دهد  

Claim‌ها تقریبا هر چیزی را در مورد یک کاربر می‌تواند ارائه دهد. . برای مثال در Token تصویر بالا ، 3 claim اول به اطلاعات نام و نقش و سن کاربر اشاره دارند . 
فراهم کننده - توزیع کننده :
Claim‌ها توسط یک فراهم کننده (Provider) توزیع می‌شوند (Issuer) و سپس به آنها یک یا چند مقدار ، اختصاص می‌یابد و در Security Token هایی که توسط یک توزیع کننده ، توزیع می‌شوند ، بسته بندی می‌شود و معمولا به عنوان Security Token Service یا STS شناخته می‌شوند . برای مشاهده تعریف اصطلاحات مرتبط به Claim به اینجا مراجعه کنید 

STS ، می‌تواند توسط چند Identity Provider - IdP به مالکیت در بیاید . یک فراهم کننده شناسه در STS یا IP-STS ، یک سرویس است که درخواست‌ها را برای اطمینان از شناسایی Claim‌ها مدیریت می‌کند . یک IP-STS از یک پایگاه داده که Identity Store نامیده می‌شود برای نگهداری و مدیریت شناسه‌ها و خصیصه‌های مرتبط با آنها استفاده می‌کند .Identity Store می‌تواند یک دیتا بیس معمولی مانند SQL Server باشد یا یک محیط پیچیده‌تر مانند Active Directory . (از قبیل Active Directory Domain Services یا Active Directory Lightweight Directory Service ) . 
 
قلمرو - Realm
بیانگر مجموعه ای از برنامه‌ها ، URL‌ها ، دامنه‌ها یا سایت هایی می‌باشد که برای Token ، معتبر باشد .معمولا یک Realm با استفاده از دامنه (microsoft.com) یا مسیری داخل دامنه (microsoft.com/practices/guides) تعریف می‌شود .بعضی وقت‌ها یک realm ، به عنوان Security Domain بیان می‌شود چرا که تمام برنامه‌های داخل یک مرز امنیتی ویژه ای را احاطه کرده است .
 
Identity Federation
Identity Federation در حقیقت دریافت کننده Token هایی است که در خارج از Realm شما ایجاد شده اند و در صورتی Token را می‌پذیرد که شما Issuer یا توزیع کننده را مورد اطمینان معرفی کرده باشد . این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ورود به realm تعریف شده خودشان ، از realm دیگری وارد برنامه شوند . کاربران با یک بار ورود به محیط برنامه ، به چندین realm دسترسی پیدا خواهند کرد . 

Relying party application

هر برنامه سمت client که از Claim پشتیبانی کند 

مزایای Claim

  • جدا سازی برنامه از جزییات شناسایی
  • انعطاف پذیری در احراز هویت
  • Single sign-on
  • عدم نیاز به VPN
  • متحد کردن مجموعه با دیگر شرکت ها
  • متحد کردن مجموعه با سرویس‌های غیر از AD 

عناصر Claim

Claim شامل عناصر زیر می‌باشد :

  • Token
  • Claim
  • Provider/Issuer
    • Sharepoint STS
    • ADFS
    • ACS
    • OID
    • ,و غیره 
توزیع کننده‌ی ADFS

  
پرنکل‌ها و Token‌های Claim
شاید این بخش ، یکی از سردرگم کننده‌ترین مفاهیم باشد . هنگامی که صحبت از Claim می‌شود ، عده ای دچار این عدم توجه صحیح می‌شوند که هر دو نوع مختلفی از Token‌ها که با Claim‌ها استفاده می‌شوند ، توسط تمام برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌شوند . نکته قابل توجه نوع پروتکلی است که می‌خواهید از آن استفاده کنید و باید کامل از آن مطلع باشید .
Security Token هایی که در اینترنت رفت و آمد می‌کنند ، معمولا یکی از دو نوع زیر هستند :
 - توکن‌های Security Assertion Markup Language یا SAML که ساختار XMLی دارند و encode شده اند و داخل ساختارهای دیگر از قبیل پیغام‌های HTTP و SOAP جای می‌گیرند
 - Simple Web Token یا SWT که درون هدر‌های درخواست یا پاسخ HTTP جای میگیرند .(WS-Federation)
 
نوع متفاوتی از Token که وابسته به مکانیسم احراز هویت است، ایحاد شده است . برای مثال اگر از Claim با Windows Sign-in استفاده می‌کنید ، شیرپوینت 2010 ، شیئ UserIdentity را به شیئ ClaimIdentity نبدیل می‌کند و claim را تقویت کرده و Token حاصله را مدیریت می‌کند . (این نوع Toaken جزء SAML نمی‌شود)
 
تنها راه به گرفتن توکن‌های SAML ، استفاده از یک Provider برای SAML است . مانند Windows Live ID یا ADFS . [+ ] 

معماری برنامه‌های مبتنی بر Claim
نام مدل : Direct Hub Model 

نام مدل : Direct Trust Model
 

مزایا :
- مدیریت راحت‌تر برای multiple trust relationships دز ADFS نسبت به Sharepoint
- مدیریت ساده‌تر در single trust relationship در شیرپوینت و عدم نیاز به فراهم کننده‌های سفارشی سازی شده برای Claim
- قایلیت استفاده از ویژگی‌های ADFS برای پیگیری توزیع Token ها
- ADFS از هز دوی SAML و WS-Federation پشتیبانی می‌کند
- توزیع کننده ADFS اجازه می‌دهد تا خصیصه‌های LDAP را از AD استخراج کنید
- ADFS به شما اجازه استفاده از قواعد دستوری SQL را برای استخراج داده‌ها از دیگر پایگاه‌های داده می‌دهد
- کارایی و اجرای مناسب 

معایب :
- کند بودن
- عدم پشتیبانی از SAML-P
- نیازمند تعریف کاربر‌ها در AD یا نواحی مورد اطمینان 

مطالب
C# 12.0 - Primary Constructors
قابلیتی تحت عنوان Primary Constructors به C# 12 اضافه شده‌است که ... البته جدید نیست! این قابلیت از زمان C# 9، با ارائه‌ی رکوردها، به زبان #C اضافه شد و در طی چند نگارش بعدی، توسعه و تکامل یافت (برای مثال اضافه شدن records for structs به C# 10) تا در C# 12، به کلاس‌های معمولی نیز تعمیم پیدا کرد. این ویژگی را در ادامه با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.


Primary Constructors چیست؟

Primary Constructors، قابلیتی است که به C# 12 اضافه شده‌است تا توسط آن بتوان خواص را مستقیما توسط پارامترهای سازنده‌ی یک کلاس تعریف و همچنین مقدار دهی کرد. هدف از آن، کاهش قابل ملاحظه‌ی یکسری کدهای تکراری و مشخص است تا به کلاس‌هایی زیباتر، کم‌حجم‌تر و خواناتر برسیم. برای مثال کلاس متداول زیر را درنظر بگیرید:
public class Employee
{
    public string FirstName { get; set; }
    public string LastName { get; set; }
    public DateTime HireDate { get; set; }
    public decimal Salary { get; set; }

    public Employee(string firstName, string lastName, DateTime hireDate, decimal salary)
    {
        FirstName = firstName;
        LastName = lastName;
        HireDate = hireDate;
        Salary = salary;
    }
}
در زبان ‍#C، سازنده، متد ویژه‌ای است که در حین ساخت نمونه‌ای از یک کلاس، فراخوانی می‌شود. هدف از آن‌، آغاز و مقدار دهی حالت شیء ایجاد شده‌است که عموما با مقدار دهی خواص آن شیء، انجام می‌شود.
اکنون اگر بخواهیم همین کلاس را با استفاده از ویژگی Primary Constructor اضافه شده به C# 12.0 بازنویسی کنیم، به قطعه کد زیر می‌رسیم:
public class Employee(string firstName, string lastName, DateTime hireDate, decimal salary)
{
    public string FirstName { get; set; } = firstName;
    public string LastName { get; set; } = lastName;
    public DateTime HireDate { get; set; } = hireDate;
    public decimal Salary { get; set; } = salary;
}
و نحوه‌ی نمونه سازی از آن به صورت زیر است:
var employee = new Employee("John", "Doe", new DateTime(2020, 1, 1), 50000);

یک نکته: اگر از Rider و یا ReSharper استفاده می‌کنید، یک چنین Refactoring توکاری جهت سهولت کار، به آن‌ها اضافه شده‌است و به سرعت می‌توان این تبدیلات را توسط آن‌ها انجام داد.




توضیحات:
- متد سازنده در این حالت، به ظاهر حذف شده و به قسمت تعریف کلاس منتقل شده‌است.
- تمام مقدار دهی‌های آغازین موجود در متد سازنده‌ی پیشین نیز حذف شده‌اند و مستقیما به قسمت تعریف خواص، منتقل شده‌اند.
در نتیجه از یک کلاس 15 سطری، به کلاسی 7 سطری رسیده‌ایم که کاهش حجم قابل ملاحظه‌ای را پیدا کرده‌است.

نکته 1: هیچ ضرورتی وجود ندارد که به همراه یک primary constructor، خواصی هم مانند مثال فوق ارائه شوند؛ چون پارامترهای آن در تمام اعضای این کلاس، به همین شکل، قابل دسترسی هستند. در این مثال صرفا جهت بازسازی کد قبلی، این خواص اضافی را مشاهده می‌کنید. یعنی اگر تنها قرار بود، کار تزریق وابستگی‌ها صورت گیرد که عموما به همراه تعریف فیلدهایی جهت انتساب پارامترهای متد سازنده به آن‌ها است، استفاده از یک primary constructor، کدهای فوق را بیش از این هم فشرده‌تر می‌کرد و ... یک سطری می‌شد.

نکته 2: استفاده از پارامترهای سازنده‌ی اولیه، صرفا جهت مقدار دهی خواص عمومی یک کلاس، یک code smell هستند! چون می‌توان یک چنین کارهایی را به نحو شکیل‌تری توسط required properties معرفی شده‌ی در C# 11، پیاده سازی کرد.


بررسی تاریخچه‌ی primary constructors

همانطور که در مقدمه‌ی بحث نیز عنوان شد، primary constructors قابلیت جدیدی نیست و برای نمونه به همراه C# 9 و مفهوم جدید رکوردهای آن، ارائه شد:
public record class Book(string Title, string Publisher);
مثال فوق که به positional syntax هم معروف است، به همراه بکارگیری primary constructors است. در اینجا کامپایلر به صورت خودکار، کار تولید کدهای خواص متناظر را که از نوع get و init دار هستند، انجام می‌دهد. در این حالت به علت استفاده از init accessors، پس از نمونه سازی شیءای از آن، دیگر نمی‌توان مقدار خواص متناظر را تغییر داد.
پس از آن در C# 10، این توسعه ادامه یافت و به امکان تعریف record structها، بسط یافت که در اینجا هم قابلیت تعریف primary constructors وجود دارد:
public record struct Color(int R, int G, int B);
که البته در این حالت برخلاف record classها، کامپایلر، کدی را که برای خواص تولید می‌کند، get و set دار است. در اینجا اگر نیاز است به همان حالت خواص get و init دار رسید، می‌توان یک readonly record struct را تعریف کرد.

پس از این مقدمات، اکنون در C# 12 نیز می‌توان primary constructors را به تمام کلاس‌ها و structهای معمولی هم اعمال کرد؛ با این تفاوت که در اینجا برخلاف رکوردها، کدهای خواص‌های متناظر، به صورت خودکار تولید نمی‌شوند و اگر به آن‌ها نیاز دارید، باید آن‌ها را همانند مثال ابتدای بحث، خودتان به صورت دستی تعریف کنید.


primary constructors کلاس‌ها و structهای معمولی، با primary constructors رکوردها یکی نیست

در C# 12 و به همراه معرفی primary constructors مخصوص کلاس‌ها و structهای معمولی آن، از روش متفاوتی برای دسترسی به پارامترهای تعریف شده، استفاده می‌کند که به آن capturing semantics هم می‌گویند. در این حالت پارامترهای تعریف شده‌ی در یک primary constructor، توسط هر عضوی از آن کلاس قابل استفاده‌است که یکی از کاربردهای آن، ساده کردن تعاریف تزریق وابستگی‌ها است. در این حالت دیگر نیازی نیست تا ابتدا یک فیلد را برای انتساب به پارامتر تزریق شده تعریف کرد و سپس از آن فیلد، استفاده نمود؛ مستقیما می‌توان با همان پارامتر تعریف شده، در متدها و اعضای کلاس، کار کرد.
برای مثال سرویس زیر را که از تزریق وابستگی‌ها، در سازنده‌ی خود استفاده می‌کند، درنظر بگیرید:
public class MyService
{
    private readonly IDepedent _dependent;
  
    public MyService(IDependent dependent)
    {
        _dependent = dependent;
    }
  
    public void Do() 
    {
        _dependent.DoWork();
    }
}
این کلاس در C# 12 به صورت زیر خلاصه شده و پارامتر dependent تعریف شده‌ی در سازنده‌ی اولیه‌ی آن، به همان شکل و بدون نیاز به کد اضافی، در سایر متدهای این کلاس قابل استفاده‌است:
public class MyService(IDependent dependent)
{
    public void Do() 
    {
        dependent.DoWork();
    }
}

البته مفهوم Captures هم در زبان #C جدید نیست و در ابتدا به همراه anonymous methods و بعدها به همراه lambda expressions، معرفی و بکار گرفته شد. برای مثال درون یک lambda expression، اگر از متغیری خارج از آن lambda expressions استفاده شود، کامپایلر یک capture از آن متغیر را تهیه کرده و استفاده می‌کند.

بنابراین به صورت خلاصه primary constructors در رکوردها، با هدف تعریف خواص عمومی فقط خواندنی، ارائه شدند؛ اما primary constructors ارائه شده‌ی در C# 12 که اینبار قابل اعمال به کلاس‌ها و structs معمولی است، بیشتر هدف ساده سازی تعریف کدهای تکراری private fields را دنبال می‌کند. برای نمونه این کدی است که کامپایلر برای primary constructor مثال ابتدای بحث تولید می‌کند و در اینجا نحوه‌ی تولید خودکار این فیلدهای خصوصی را مشاهده می‌کنید:
using System;
using System.Diagnostics;
using System.Runtime.CompilerServices;

namespace CS8Tests
{
  [NullableContext(1)]
  [Nullable(0)]
  public class Employee
  {
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private string <FirstName>k__BackingField;
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private string <LastName>k__BackingField;
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private DateTime <HireDate>k__BackingField;
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private Decimal <Salary>k__BackingField;

    public Employee(string firstName, string lastName, DateTime hireDate, Decimal salary)
    {
      this.<FirstName>k__BackingField = firstName;
      this.<LastName>k__BackingField = lastName;
      this.<HireDate>k__BackingField = hireDate;
      this.<Salary>k__BackingField = salary;
      base..ctor();
    }

    public string FirstName
    {
      [CompilerGenerated] get
      {
        return this.<FirstName>k__BackingField;
      }
      [CompilerGenerated] set
      {
        this.<FirstName>k__BackingField = value;
      }
    }

    public string LastName
    {
      [CompilerGenerated] get
      {
        return this.<LastName>k__BackingField;
      }
      [CompilerGenerated] set
      {
        this.<LastName>k__BackingField = value;
      }
    }

    public DateTime HireDate
    {
      [CompilerGenerated] get
      {
        return this.<HireDate>k__BackingField;
      }
      [CompilerGenerated] set
      {
        this.<HireDate>k__BackingField = value;
      }
    }

    public Decimal Salary
    {
      [CompilerGenerated] get
      {
        return this.<Salary>k__BackingField;
      }
      [CompilerGenerated] set
      {
        this.<Salary>k__BackingField = value;
      }
    }
  }
}
بنابراین آیا پارامترهای سازنده‌ی اولیه، به صورت خواص تعریف می‌شوند و قابلیت تغییر میدان دید آن‌ها میسر است؟ پاسخ: خیر. این پارامترها توسط کامپایلر، به صورت فیلدهای خصوصی در سطح کلاس، تعریف و استفاده می‌شوند. یعنی تمام اعضای کلاس، البته منهای سازنده‌های ثانویه، به این پارامترها دسترسی دارند. همچنین، این تولید کد هم بهینه‌است و صرفا برای پارامترهایی انجام می‌شود که واقعا در کلاس استفاده شده باشند؛ درغیر اینصورت، فیلد خصوصی متناظری برای آن‌ها تولید نخواهد شد.

یک نکته: برای مشاهده‌ی یک چنین کدهایی می‌توانید از منوی Tools->IL Viewer برنامه‌ی Rider استفاده کرده و در برگه‌ی ظاهر شده، گزینه‌ی #Low-Level C آن‌را انتخاب نمائید.


امکان تعریف سازنده‌های دیگر، به همراه سازنده‌ی اولیه

اگر به کدهای #Low-Level C تولیدی فوق دقت کنید، این کلاس، به همراه یک سازنده‌ی خالی بدون پارامتر (parameter less constructor) نیست و سازنده‌ی پیش‌فرضی (default constructor) برای آن درنظر گرفته نشده‌است ... اما اگر کلاسی به همراه یک primary constructor تعریف شد، می‌توان با استفاده از واژه‌ی کلیدی this، سازنده‌ی ثانویه‌ای را هم برای آن تعریف کرد:
public class Person(string firstName, string lastName) 
{
    public Person() : this("John", "Smith") { }
    public Person(string firstName) : this(firstName, "Smith") { }
    public string FullName => $"{firstName} {lastName}";
}
در اینجا نحوه‌ی تعریف یک Default constructor بدون پارامتر را هم ملاحظه می‌کنید.


امکان ارث‌بری و تعریف سازنده‌ی اولیه

مثال زیر را درنظر بگیرید که در آن کلاس مشتق شده‌ی از کلاس User، یک سازنده‌ی اولیه را تعریف کرده:
public class User
{
    public User(string firstName, string lastName) { }
}

public class Editor(string firstName, string lastName) : User
{
}
در این حالت برنامه با خطای «Base class 'CS8Tests.User' does not contain parameterless constructor» کامپایل نمی‌شود. عنوان می‌کند که اگر کلاس مشتق شده می‌خواهد سازنده‌ی اولیه‌ای داشته باشد، باید کلاس پایه را به همراه یک سازنده‌ی پیش‌فرض بدون پارامتر تعریف کنید.
البته این محدودیت با structها وجود ندارد؛ چون structها، value type هستند و همواره به صورت پیش‌فرض، به همراه یک سازنده‌ی پیش فرض بدون پارامتر، تولید می‌شوند.
یک مثال: قطعه کد متداول ارث‌بری زیر را درنظر بگیرید که در آن، کلاس مشتق شده به کمک واژه‌ی کلید base، امکان تعریف سازنده‌ی جدیدی را یافته و یکی از پارامترهای سازنده‌ی کلاس پایه را مقدار دهی می‌کند:
public class Automobile
{
    public Automobile(int wheels, int seats)
    {
        Wheels = wheels;
        Seats = seats;
    }

    public int Wheels { get; }
    public int Seats { get; }
}

public class Car : Automobile
{
    public Car(int seats) : base(4, seats)
    {
    }
}
این تعاریف در C# 12 به صورت زیر خلاصه می‌شوند:
public class Automobile(int wheels, int seats)
{
    public int Wheels { get; } = wheels;
    public int Seats { get; } = seats;
}

public class Car(int seats) : Automobile(4, seats);

و یا یک نمونه مثال دیگر آن به صورت زیر است که در آن، ذکر بدنه‌ی کلاس در C# 12، الزامی ندارد:
public class MyBaseClass(string s); // no body required

public class Derived(int i, string s, bool b) : MyBaseClass(s)
{
    public int I { get; set; } = i;
    public string B => b.ToString();
}


توصیه به پرهیز از double capturing

با مفهوم capture در این مطلب آشنا شدیم. در مثال زیر دوبار از پارامتر سازنده‌ی age، در دو قسمت عمومی شده، استفاده شده‌است:
public class Human(int age)
{
    // initialization
    public int Age { get; set; } = age;

    // capture
    public string Bio => $"My age is {age}!";
}
در این حالت ممکن است استفاده کننده در طول برنامه، با وضعیت ناخواسته‌ی زیر مواجه شود:
var p = new Human(42);
Console.WriteLine(p.Age); // Output: 42
Console.WriteLine(p.Bio); // Output: My age is 42!

p.Age++;
Console.WriteLine(p.Age); // Output: 43
Console.WriteLine(p.Bio); // Output: My age is 42! // !
در اینجا پس از افزودن مقداری به خاصیت عمومی Age، زمانیکه به مقدار عبارت Bio مراجعه می‌شود، خروجی قبلی را دریافت می‌کنیم!
درک بهتر آن، نیاز به #Low-Level C کلاس Human را دارد:
using System.Diagnostics;
using System.Runtime.CompilerServices;

namespace CS8Tests
{
  [NullableContext(1)]
  [Nullable(0)]
  public class Human
  {
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private int <age>P;
    [CompilerGenerated]
    [DebuggerBrowsable(DebuggerBrowsableState.Never)]
    private int <Age>k__BackingField;

    public Human(int age)
    {
      this.<age>P = age;
      this.<Age>k__BackingField = this.<age>P;
      base..ctor();
    }

    public int Age
    {
      [CompilerGenerated] get
      {
        return this.<Age>k__BackingField;
      }
      [CompilerGenerated] set
      {
        this.<Age>k__BackingField = value;
      }
    }

    public string Bio
    {
      get
      {
        DefaultInterpolatedStringHandler interpolatedStringHandler = new DefaultInterpolatedStringHandler(11, 1);
        interpolatedStringHandler.AppendLiteral("My age is ");
        interpolatedStringHandler.AppendFormatted<int>(this.<age>P);
        interpolatedStringHandler.AppendLiteral("!");
        return interpolatedStringHandler.ToStringAndClear();
      }
    }
  }
}
همانطور که مشاهده می‌کنید، کامپایلر، پارامتر age را دوبار، جداگانه capture کرده‌است:
public Human(int age)
{
   this.<age>P = age;
   this.<Age>k__BackingField = this.<age>P;
   base..ctor();
}
به همین جهت است که ++p.Age، فقط بر روی یکی از فیلدهای capture شده تاثیر داشته و بر روی دیگری خیر. به این مورد، double capturing گفته می‌شود و توصیه شده از آن پرهیز کنید و بجای استفاده‌ی دوباره از پارامتر age، از خود خاصیت Age استفاده نمائید.
نظرات مطالب
سازماندهی برنامه‌های Angular توسط ماژول‌ها
توضیحات تکمیلی در مورد Core Module

اگر به CoreModule تعریف شده دقت کنید، یک چنین تعریفی در آن ذکر شده‌است:
   providers: [ UserRepositoryService ]
برای درک یک چنین تعریفی، نیاز است با نحوه‌ی عملکرد Angular Injector آشنا شد. برای این منظور فرض کنید برنامه‌ای را با سه ماژول طراحی کرده‌اید: یک App Module و دو ماژول معمولی و دیگری Lazy loaded. به ازای هر برنامه، Angular یک Root Injector را ایجاد می‌کند و کار آن تزریق سرویس‌ها، در مکان‌هایی است که به آن‌ها نیاز هست. این Root Injector نیز در App Module و در بالاترین سطح برنامه تشکیل می‌شود.
اکنون فرض کنید سرویسی را در ماژول معمولی غیر Lazy loaded تعریف کرده‌اید. Angular این سرویس را در Root Injector ثبت می‌کند. به این ترتیب این سرویس در کل برنامه قابل دسترسی می‌شود. اما اگر سرویسی را در یک ماژول Lazy loaded تعریف کنید، Angular کار ایجاد یک Injector جداگانه را برای آن ماژول و در داخل آن انجام می‌دهد. این Injector مجزا است از Root Injector قرار گرفته‌ی در App Module. سپس این سرویس در این Injector جدید ثبت می‌شود. به این ترتیب، وهله‌ی تهیه شده‌ی از این سرویس، تنها درون این ماژول Lazy loaded قابل دسترسی است. حتی اگر این دو سرویس ثبت شده‌ی در Root Injector و Injector مخصوص ماژول Lazy loaded از یک کلاس تهیه شوند، باز هم دو وهله‌ی مختلف از آن ارائه می‌شوند. برای مثال اگر UserRepositoryService را در ماژول معمولی و ماژول Lazy loaded مورد استفاده قرار دهیم، دو وهله‌ی مجزای از آن‌ها تشکیل خواهد شد که دیگر با هم همگام نبوده و کار ردیابی اطلاعات کاربر جاری سیستم را با مشکل مواجه می‌کنند.
ایجاد وهله‌ی دوم از یک سرویس، تنها منحصر است به ماژول‌های Lazy loaded. اما اگر این سرویس در ماژول‌های معمولی مختلفی مورد استفاده قرار گیرد، Angular تنها یک وهله از آن‌را ایجاد خواهد کرد. به همین جهت است که در این‌جا CoreModule را تعریف کردیم. این ماژول مکانی است که قرار است سرویس‌های اشتراکی در کل برنامه در آن قرار گیرند. چون این ماژول هیچگاه Lazy loaded نخواهد شد، هرگاه سرویسی را توسط آن ارائه دهیم، در Root Injector مربوط به App Module ثبت می‌شود. به این ترتیب تبدیل به یک Singleton Service قابل دسترسی در کل برنامه می‌شود.
باید دقت داشت که از لحاظ فنی، تفاوتی بین Core Module و یک ماژول معمولی غیر Lazy loaded نیست و بیشتر هدف از آن نظم بخشیدن به تعریف سرویس‌هایی است که قرار است در طول عمر برنامه و در تمام انواع ماژول‌های آن، توسط یک وهله قابل دسترسی شوند.
بنابراین تفاوتی نمی‌کند که یک سرویس را درون Core Module تعریف کنید و یا یک ماژول معمولی. این سرویس همواره در Root Injecror ثبت خواهد شد؛ مگر اینکه آن ماژول Lazy loaded باشد. در این حالت اگر سرویسی تنها قرار است در یک ماژول خاص استفاده شود، بهتر است آن‌را جهت مدیریت بهتر برنامه، درون همان پوشه تعریف کرد. هرچند از لحاظ فنی، این سرویس‌ها نهایتا در Root Injector مربوط به App Module ثبت و ارائه می‌شوند (از این لحاظ فرقی بین یک Core Module و Feature Modules نیست).
پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
نسخه net core
بله قطعا ارائه میشه.
البته زمان مشخص برای ارائه نمیتونم بدم.
نظرات مطالب
آموزش LINQ بخش دوم
یک نکته تکمیلی :Contextual Keyword
 کلمات کلیدی مربوط به LINQ را به تعبیر دقیق‌تر Contextual Keyword می‌گویند. به این خاطر که با کلمات کلیدی زبان C# که با ارائه سی شارپ 1 ارائه شدند کمی متفاوت هستند.این کلمات کلیدی اگر در مکان صحیح خود استفاده شوند رفتاری شبیه کلمات کلیدی دارند در غیر اینصورت کاربرد کلمات کلیدی را ندارند.کلمه کلیدی yeild اگر به همراه return  بیاید رفتار مورد انتظار ما را برآورده می‌کند در غیر اینصورت می‌تواند همچون نام متغیر در برنامه مورد استفاده قرار بگیرد.
var yield = 10;
yield return "1";
در اینجا می‌توانید لیست کاملی از Contextual Keyword‌ها را مشاهده کنید.