IdentityServer قسمت اول
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: دو دقیقه

استفاده از سرویس‌های متنوع گوگل همگی با یک آکانت واحد، ایده‌ی جالبی است که پایه‌ی ایجاد پروژه‌ای به نام IdentityServer بوده است. 
IdentityServer    یک پروژه‌ی متن باز است که قرار بود و شاید هنوز هم هست که بخشی از ویژوال استودیو باشد. 
این پروژه یک سرور واحد برای مدیریت هویت ایجاد می‌کند که تمام کلاینت‌ها از این سرور اهراز هویت شده و سپس از سرویس‌ها  استفاده می‌کنند. یعنی بخش مدیریت هویت تمام کاربران در پروژه برعهده‌ی IdentityServer   گذاشته می‌شود و همه‌ی برنامه‌ها هویت کاربران را از IdentityServer   می پرسند. 
تصویری که توسعه دهندگان این پروژه برای معماری پروژه خود ارائه داده‌اند: 

برای استفاده از آی‌دنتیتی‌سرور، ابتدا آن را از مخزن گیت‌هاب، بارگذاری می‌کنیم  و سپس برای پروژه، یک Application جدید در IIS ایجاد می‌کنیم. 
دقت داشته باشید که IdentityServer    از SSL  و بستر امن استفاده می‌کند که تنظیمات ساخت Certificate را می‌توانید از اینجا فرا بگیرید. 
با توجه به پشتیبانی گسترده‌ی این پروژه از OpenID و OAuth2   مطالعه‌ای مختصر در این موارد به درک فرایند اهراز هویت توسط  آی دنتیتی سرور بسیار کمک خواهد کرد.
پس از راه اندازی SSL  و تنظیمات Certificate مربوط به آن می‌توانید شروع به راه اندازی سرور خود کنید. راه اندازی اولیه سرور تنظیمات مربوط به بانک اطلاعاتی، نکات ریزی دارد که بخش کلی از آن اینجا آمده است. 
برای شروع به استفاده از سرور و درک چگونگی عملکرد آن نیاز دارید تا مدیر سرور را نصب کنید؛ تا هم بتوانید کاربر تعریف کنید و هم نقش‌ها (Roles)  و دسترسی‌ها را مدیریت کنید. نگارش مدیر آی‌دنتیتی‌سرور نیز از اینجا قابل دسترسی می‌باشد. 
پس از نصب آی‌دنتیتی‌سرور باید تنظیمات مربوط به ذخیره سازی اطلاعات آن را انجام دهید که  آی‌دنتیتی‌سرور پیاده سازی خوبی برای Entity Framework دارد که می‌توانید با نصب آن همه‌ی کارهای ذخیره سازی در بانک اطلاعاتی را به EF بسپارید. البته برای ذخیره‌ی یوزر می‌توان از حالت InMemory هم استفاده کرد که در  نسخه‌ی مثال  یک کاربر با نام bob و رمز bob در داخل کد نویسی تعریف شده بود، که می‌توان برای پروژه‌های کوچک همان را توسعه داد. 
در سطح بانک هم آی‌دنتیتی‌سرور از دو بانک اطلاعاتی، استفاده می‌کند؛ یکی برای ذخیره‌ی تنظیمات سرور و دیگری برای ذخیره‌ی اطلاعات هویتی. 
مزیت بزرگ آی‌دنتیتی‌سرور در اعتبار سنجی جدای از پیاده سازی‌های فراوان انجام شده برای محیط‌های مختلف و در قابلیت اعتبار سنجی دو طرفه‌ی آن می‌باشد. 
یعنی هم سمت سرور و هم سمت کلاینت و هم سرویس‌هایی که از  آی‌دنتیتی‌سرور استفاده می‌کنند، باید اعتبار سنجی شوند و همه چیز به یک رمز و نام کاربری ساده خلاصه نمی‌شود.
در زمان نگارش این متن، نسخه‌ی 2 نسخه‌ی پایدار ارائه شده است و نسخه‌ی سه در مرحله تست می‌باشد. البته پیاده سازی‌هایی هم از نسخه‌ی 3 در محیط‌های مختلف مثل MVC  و WEB API ارائه شده است؛ ولی هنوز به پایداری لازم نرسیده است.
  • #
    ‫۹ سال و ۱ ماه قبل، شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۰۳
    من سه سالی هست دارم سعی می‌کنم این پروژه  رو نهایی کنم.ولی هنوز به دلیل مشغله زیاد موفق نشدم.
  • #
    ‫۵ سال و ۹ ماه قبل، سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۱۶
    سلام؛ بدون SSL نمیشه این تکنولوژی رو راه اندازی کرد؟
    • #
      ‫۵ سال و ۹ ماه قبل، سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۱۶:۵۲
      برای نگارش 4 آن:
      .AddOpenIdConnect("oidc", options =>
      {
         options.RequireHttpsMetadata = false;
      // ...
      
      .AddIdentityServerAuthentication(options =>
      {
         options.RequireHttpsMetadata = false;
      // ...
      برای نگارش 3 آن:
      var options = new IdentityServerOptions
                  {
                      RequireSsl = false
                  };
      app.UseIdentityServer(options);
      • #
        ‫۵ سال و ۹ ماه قبل، چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۰۱:۳۵
        خیلی ممنون. حالا برای من دو سوال پیش آمد . من یک پروژه نرم افزاری تحت وب کار میکنم با استفاده asp.net web api با ترکیب mvc .که صفحه هام رو با mvc فراخوانی میکنم و توابع و عملیات دیتابیسی رو با web api (از طریق ajax) . حال سوال من  اینست که برای این نوع پروژه پیشنهاد شما جهت اعتبار سنجی و نگهداری داده‌های کاربر لاگین شده کدوم تکنولوژی هست . Json Web Token یا تکنولوژی فوق الذکر؟
        همچنین آیا تکنولوژی فوق نیز مثل JWT باید در حافظه local Stroge ذخیره و نگهداری کرد؟ 
        • #
          ‫۵ سال و ۹ ماه قبل، چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷، ساعت ۰۳:۱۲
          - در قسمت اول به واژه‌هایی مانند «شرکت»، «مرکزی»، «single sign-on»، و «چندین برنامه‌ی مختلف فقط با یک لاگین» که قرار نیست اطلاعات کاربران خودشان را داخل بانک‌های اطلاعاتی خودشان به صورت مجزایی قرار دهند، بیشتر دقت کنید.
          - Identity Server برای انتقال و نگهداری اطلاعات موقتی خودش از ترکیب کوکی‌های رمزنگاری شده و همچنین JWT استفاده می‌کند. مثال کاملی در این مورد در سری جدید «امن سازی برنامه‌های ASP.NET Core توسط IdentityServer 4x» با تمام جزئیات ممکن، بررسی شده‌است.