شروع به کار با AngularJS 2.0 و TypeScript - قسمت نهم - مسیریابی
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: شانزده دقیقه

یک برنامه، از صفحات و Viewهای مختلفی تشکیل می‌شود و Routing یا مسیریابی، امکان ناوبری بین این Viewها را میسر می‌کند. یک برنامه‌ی AngularJS 2.0، یک برنامه‌ی تک صفحه‌ای وب است. به این معنا که تمام Viewهای برنامه، در یک صفحه نمایش داده می‌شوند؛ که معمولا همان index.html سایت است. هدف از سیستم مسیریابی، مدیریت نحوه‌ی نمایش و قرارگیری این Viewها، درون تک صفحه‌ی برنامه است.


برپایی تنظیمات اولیه‌ی سیستم مسیریابی در AngularJS 2.0

برای کار با سیستم مسیریابی AngularJS 2.0، ابتدا باید اسکریپت‌های آن به صفحه اضافه شوند. در ادامه المان پایه‌ای تعریف شده و سپس باید سرویس پروایدر مسیریابی را رجیستر کرد. جزئیات این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

الف) سرویس مسیریابی، جزئی از angular2/core نیست. به همین جهت مدخل اسکریپت متناظر با آن باید به صفحه‌ی اصلی سایت اضافه شود که این مورد، در قسمت اول بررسی پیشنیازهای نصب AngularJS 2.0 صورت گرفته‌است:
 <!-- Required for routing -->
<script src="~/node_modules/angular2/bundles/router.dev.js"></script>
این تعریف در فایل Views\Shared\_Layout.cshtml (و یا index.html) پروژه‌ی جاری موجود است.

ب) افزودن المان base به ابتدای صفحه:
 <!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <base href="/">
بلافاصله پس از تگ head، المان base اضافه می‌شود. این المان به سیستم مسیریابی اعلام می‌کند که چگونه آدرس‌های خود را تشکیل دهد. به صورت پیش فرض، AngularJS 2.0 از آدرس‌هایی با فرمت HTML5 استفاده می‌کند. در این حالت دیگر نیازی به ذکر # برای مشخص سازی مسیریابی‌های محلی نیست.
از آنجائیکه فایل index.html در ریشه‌ی سایت قرار گرفته‌است، مقدار آغازین href آن به / تنظیم شده‌است.

ج) شبیه به حالت ثبت پروایدر HTTP در قسمت قبل، برای ثبت پروایدر مسیریابی نیز به فایل App\app.component.ts مراجعه می‌کنیم:
//same as before ...
import { ROUTER_PROVIDERS } from 'angular2/router';
 
//same as before ... 

@Component({
//same as before …
    providers: [
        ProductService,
        HTTP_PROVIDERS,
        ROUTER_PROVIDERS
    ]
})
//same as before ...
در اینجا سرویس ROUTER_PROVIDERS به خاصیت providers اضافه شده‌است و همچنین import متناظر با آن نیز به ابتدای صفحه اضافه گردیده‌است.
علت ختم شدن نام این سرویس‌ها به PROVIDERS این است که این تعاریف، امکان استفاده‌ی از چندین سرویس زیر مجموعه‌ی آن‌ها را فراهم می‌کنند و صرفا یک سرویس نیستند.


ساخت کامپوننت نمایش جزئیات محصولات

در ادامه می‌خواهیم جزئیات هر محصول را با کلیک بر روی نام آن در لیست محصولات، در آدرسی دیگر به صورتی مجزا مشاهده کنیم. به همین منظور به پوشه‌ی products برنامه مراجعه کرده و دو فایل جدید product-detail.component.ts و product-detail.component.html را ایجاد کنید؛ با این محتوا:
الف) محتوای فایل product-detail.component.html
<div class='panel panel-primary'>
    <div class='panel-heading'>
        {{pageTitle}}
    </div>
</div>
ب) محتوای فایل product-detail.component.ts
import { Component } from 'angular2/core';

@Component({
    templateUrl: 'app/products/product-detail.component.html'
})
export class ProductDetailComponent  {
    pageTitle: string = 'Product Detail'; 
}
در اینجا یک کامپوننت جدید را ایجاد کرده‌ایم که در قالب آن، مقدار خاصیت pageTitle با روش interpolation در آن درج شده‌است. کلاس ProductDetailComponent، قالب خود را از طریق مقدار دهی آدرس آن در خاصیت templateUrl متادیتای خود، پیدا می‌کند.
اگر دقت کنید، این کامپوننت ویژه دارای خاصیت selector نیست. ذکر selector تنها زمانی اجباری است که بخواهیم این کامپوننت را داخل کامپوننتی دیگر قرار دهیم. در اینجا قصد داریم این کامپوننت را به صورت یک View جدید، توسط سیستم مسیریابی نمایش دهیم و نه به صورت جزئی از یک کامپوننت دیگر.


افزودن تنظیمات مسیریابی به برنامه

مسیریابی در AngularJS 2.0، مبتنی بر کامپوننت‌ها است. به همین جهت، ابتدای کار مسیریابی، مشخص سازی تعدادی از کامپوننت‌ها هستند که قرار است به عنوان مقصد سیستم راهبری (navigation) مورد استفاده قرار گیرند و به ازای هر کدام، یک مسیریابی و Route جدید را تعریف می‌کنیم. تعریف هر Route جدید شامل انتساب نامی به آن، تعیین مسیر مدنظر و مشخص سازی کامپوننت مرتبط است:
 { path: '/products', name: 'Products', component: ProductListComponent },
برای مثال جهت تعریف Route کامپوننت لیست محصولات، نام آن‌را Products، مسیر آن‌را products/ و در آخر کامپوننت آن‌را به نام کلاس متناظر با آن، تنظیم می‌کنیم.
این تنظیمات به عنوان یک متادیتای جدید دیگر به کلاس AppComponent، در فایل app.component.ts اضافه می‌شوند:
//same as before …
import { ROUTER_PROVIDERS, RouteConfig } from 'angular2/router';
 
//same as before …
 
@Component({
    //same as before …
})
@RouteConfig([
    { path: '/welcome', name: 'Welcome', component: WelcomeComponent, useAsDefault: true },
    { path: '/products', name: 'Products', component: ProductListComponent }
])
export class AppComponent {
    pageTitle: string = "DNT AngularJS 2.0 APP";
}
در اینجا decorator جدیدی به نام RouteConfig به کلاس AppComponent اضافه شده‌است و همچنین importهای متناظری نیز در ابتدای این فایل تعریف شده‌اند.
همانطور که ملاحظه می‌کنید، یک کلاس می‌تواند بیش از یک decorator داشته باشد.
()RouteConfig@ را به کامپوننتی الصاق می‌کنیم که قصد میزبانی مسیریابی را دارد (Host component). این مزین کننده، آرایه‌ای از اشیاء را قبول می‌کند و هر شیء آن دارای خواصی مانند مسیر، نام و کامپوننت است. باید دقت داشت که نام هر مسیریابی تعریف شده باید pascal case باشد. در غیراینصورت مسیریاب ممکن است این نام را با path اشتباه کند.  
همچنین امکان تعریف خاصیت دیگری به نام useAsDefault نیز در اینجا میسر است. از آن جهت تعریف مسیریابی پیش فرض سیستم، در اولین بار نمایش آن، استفاده می‌شود.

در اینجا نام کامپوننت، رشته‌ای ذکر نمی‌شود و دقیقا اشاره دارد به نام کلاس متناظر. بنابراین هر نام کلاسی که در اینجا اضافه می‌شود، باید به همراه import ماژول آن نیز در ابتدای فایل جاری باشد. به همین جهت اگر تنظیمات فوق را اضافه کنید، ذیل کلمه‌ی WelcomeComponent یک خط قرمز مبتنی بر عدم تعریف آن کشیده می‌شود. برای تعریف آن، پوشه‌ی جدیدی را به ریشه‌ی سایت به نام home اضافه کنید و به آن دو فایل ذیل را اضافه نمائید:
الف) محتوای فایل welcome.component.ts
import { Component } from 'angular2/core';
 
@Component({
    templateUrl: 'app/home/welcome.component.html'
})
export class WelcomeComponent {
    public pageTitle: string = "Welcome";
}
ب) محتوای فایل welcome.component.html
<div class="panel panel-primary">
    <div class="panel-heading">
        {{pageTitle}}
    </div>
    <div class="panel-body">
        <h3 class="text-center">Default page</h3>
    </div>
</div>
کار این کامپوننت، نمایش صفحه‌ی آغازین برنامه است؛ بر اساس تنظیم useAsDefault: true مسیریابی‌های تعریف شده‌.
پس از تعریف این کامپوننت، اکنون باید import ماژول آن‌را به ابتدای فایل app.component.ts اضافه کنیم، تا مشکل عدم شناسایی نام کلاس WelcomeComponent برطرف شود:
 import { WelcomeComponent } from './home/welcome.component';


فعال سازی مسیریابی‌های تعریف شده

روش‌های مختلفی برای دسترسی به اجزای یک برنامه وجود دارند؛ برای مثال کلیک بر روی یک لینک، دکمه و یا تصویر و سپس فعال سازی مسیریابی متناظر با آن. همچنین کاربر می‌تواند آدرس صفحه‌ای را مستقیما در نوار آدرس‌های مرورگر وارد کند. به علاوه امکان کلیک بر روی دکمه‌های back و forward مرورگر نیز همواره وجود دارند. تنظیمات مسیریابی‌های انجام شده، دو مورد آخر را به صورت خودکار مدیریت می‌کنند. در اینجا تنها باید مدیریت اولین حالت ذکر شده را با اتصال مسیریابی‌ها به اعمال کاربران، انجام داد.
به همین جهت منویی را به بالای صفحه‌ی برنامه اضافه می‌کنیم. برای این منظور، فایل app.component.ts را گشوده و خاصیت template کامپوننت AppComponent را به نحو ذیل تغییر می‌دهیم:
@Component({
    //same as before …
    template: `
     <div>
        <nav class='navbar navbar-default'>
            <div class='container-fluid'>
                <a class='navbar-brand'>{{pageTitle}}</a>
                <ul class='nav navbar-nav'>
                    <li><a [routerLink]="['Welcome']">Home</a></li>
                    <li><a [routerLink]="['Products']">Product List</a></li>
                </ul>
            </div>
        </nav>
        <div class='container'>
            <router-outlet></router-outlet>
        </div>
     </div>
    `,
    //same as before …
})
در اینجا یک navigation bar بوت استرپ 3، جهت تعریف منوی بالای صفحه اضافه شده‌است.
سپس جهت تعریف لینک‌های هر آیتم، از یک دایرکتیو توکار AngularJS 2.0 به نام routerLink استفاده می‌کنیم. هر routerLink به یکی از آیتم‌های تنظیم شده‌ی در RouteConfig بایند می‌شود. بنابراین نام‌هایی که در اینجا قید شده‌اند، دقیقا نام‌هایی هستند که در خاصیت name هر کدام از اشیاء تشکیل دهنده‌ی RouteConfig، تعریف و مقدار دهی گردید‌ه‌اند.
اکنون اگر کاربر بر روی یکی از لینک‌های Home و یا Product List کلیک کند، مسیریابی متناظر با آن فعال می‌شود (بر اساس این نام، در لیست عناصر RouteConfig جستجویی صورت گرفته و عنصر معادلی بازگشت داده می‌شود) و سپس View آن کامپوننت نمایش داده خواهد شد.
تا اینجا دایرکتیو جدید routerLink به قالب کامپوننت اضافه شد‌ه‌است؛ اما AngularJS 2.0 نمی‌داند که باید آن‌را از کجا دریافت کند. به همین جهت ابتدا import آن‌را (ROUTER_DIRECTIVES) به ابتدای ماژول جاری اضافه خواهیم کرد:
 import { ROUTER_PROVIDERS, RouteConfig, ROUTER_DIRECTIVES } from 'angular2/router';
و سپس خاصیت دایرکتیوهای کامپوننت ریشه‌ی سایت را نیز با آن مقدار دهی خواهیم کرد:
 directives: [ROUTER_DIRECTIVES],
علت جمع بود نام این دایرکتیو این است که routerLink استفاده شده، یکی از اعضای مجموعه‌ی دایرکتیوهای مسیریابی توکار AngularJS 2.0 است.

تا اینجا اگر دقت کرده باشید، کامپوننت نمایش لیست محصولات را از کامپوننت ریشه‌ی سایت حذف کرده‌ایم و بجای آن منوی بالای سایت را نمایش می‌دهیم که توسط آن می‌توان به صفحه‌ی آغازین و یا صفحه‌ی نمایش لیست محصولات، رسید. به همین جهت خاصیت directives دیگر شامل ذکر کلاس کامپوننت لیست محصولات نیست.

در انتهای قالب کامپوننت ریشه‌ی سایت، یک دایرکتیو جدید به نام router-outlet نیز تعریف شده‌است. وقتی یک کامپوننت فعال می‌شود، نیاز است View مرتبط با آن نیز نمایش داده شود. دایرکتیو router-outlet محل نمایش این View را مشخص می‌کند.

اکنون اگر برنامه را اجرا کنیم، به این شکل خواهیم رسید:


اگر دقت کنید، آدرس بالای صفحه، در اولین بار نمایش آن به http://localhost:2222/welcome تنظیم شده و این مقدار دهی بر اساس خاصیت useAsDefault تنظیمات مسیریابی سایت انجام شده‌است (نمایش welcome به عنوان صفحه‌ی اصلی و پیش فرض).
همچنین با کلیک بر روی لینک لیست محصولات، کامپوننت آن فعال شده و نمایش داده می‌شود. محل قرارگیری این کامپوننت‌ها، دقیقا در محل قرارگیری دایرکتیو router-outlet است.


ارسال پارامترها به سیستم مسیریابی

در ابتدا بحث، مقدمات کامپوننت نمایش جزئیات یک محصول انتخابی را تهیه کردیم. برای فعال سازی این کامپوننت و مسیریابی آن، نیاز است بتوان پارامتری را به سیستم مسیریابی ارسال کرد. برای مثال با انتخاب آدرس product/5، جزئیات محصول با ID مساوی 5 نمایش داده شود.
برای این منظور:
الف) اولین قدم، تعریف مسیریابی آن است. به همین جهت به فایل app.component.ts مراجعه و دو تغییر ذیل را به آن اعمال کنید:
//same as before …

import { ProductDetailComponent } from './products/product-detail.component';
 
@Component({
    //same as before …
})
@RouteConfig([
    //same as before …
    { path: '/product/:id', name: 'ProductDetail', component: ProductDetailComponent }
])
//same as before …
ابتدا مسیریابی جدیدی به نام ProductDetail اضافه شده‌است و سپس ماژول دربرگیرنده‌ی کلاس کامپوننت آن نیز import شده‌است.
تفاوت این مسیریابی با نمونه‌های قبلی در تعریف id:/ است. پس از ذکر :/، نام یک متغیر عنوان می‌شود و اگر نیاز به چندین متغیر بود، همین الگو را تکرار خواهیم کرد.

ب) سپس نحوه‌ی فعال سازی این مسیریابی را توسط تعریف لینکی جدید، معرفی می‌کنیم. بنابراین فایل قالب product-list.component.html را گشوده و سپس بجای نمایش عنوان محصول:
 <td>{{ product.productName }}</td>
لینک به جزئیات آن‌را نمایش می‌دهیم:
<td>
    <a [routerLink]="['ProductDetail', {id: product.productId}]">
        {{product.productName}}
    </a>
</td>
نحوه‌ی تعریف این لینک، با لینک‌هایی که در منوی بالای سایت اضافه کردیم، یکی است؛ با این تفاوت که اکنون پارامتر دومی را به قسمت یافتن نام این Route، جهت مشخص سازی روش مقدار دهی متغیر id، تعریف کرده‌ایم. در اینجا id هر لینک از productId بایند شده تامین می‌شود.
اکنون که از دایرکتیو جدید routerLink در این قالب استفاده شده‌است، نیاز است تعریف دایرکتیو آن‌را به متادیتای کلاس کامپوننت لیست محصولات نیز اضافه کنیم تا AngularJS 2.0 بداند آن‌را از کجا باید تامین کند:
import { Component, OnInit } from 'angular2/core';
import { ROUTER_DIRECTIVES } from 'angular2/router';
//same as before …
 
@Component({
    //same as before …
    directives: [StarComponent, ROUTER_DIRECTIVES]
})

در ادامه اگر برنامه را اجرا کنید، عنوان‌های محصولات، به آدرس نمایش جزئیات آن‌ها لینک شده‌اند:


ج) در آخر زمانیکه View نمایش جزئیات محصول فعال می‌شود، نیاز است این id را از url جاری دریافت کند. به همین جهت فایل product-detail.component.ts را گشوده و تغییرات ذیل را به آن اعمال کنید:
import { Component } from 'angular2/core';
import { RouteParams } from 'angular2/router';
 
@Component({
    templateUrl: 'app/products/product-detail.component.html'
})
export class ProductDetailComponent {
    pageTitle: string = 'Product Detail';
 
    constructor(private _routeParams: RouteParams) {
        let id = +this._routeParams.get('id');
        this.pageTitle += `: ${id}`;
    } 
}
با نحوه‌ی تزریق وابستگی‌ها در قسمت هفتم آشنا شدیم. در اینجا سرویس توکار RouteParams به سازنده‌ی کلاس تزریق شده‌‌است. با استفاده از آن می‌توان به id ارسالی از طریق url دسترسی یافت. در اینجا پارامتری که به متد get ارسال می‌شود، باید با نام پارامتری که در تنظیمات آغازین مسیریابی سیستم تعریف گردید، تطابق داشته باشد.
در این حالت، id دریافتی، به متغیر pageTitle اضافه شده و در قالب مربوطه به صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

تا اینجا اگر برنامه را اجرا کنید، صفحه‌ی نمایش جزئیات یک محصول، با کلیک بر روی عناوین آن‌ها به صورت زیر نمایش داده می‌شود:



افزودن دکمه‌ی back با کدنویسی

اکنون برای بازگشت مجدد به لیست محصولات، می‌توان از دکمه‌ی back مرورگر استفاده کرد، اما امکان طراحی این دکمه در قالب‌ها نیز پیش بینی شده‌است.
برای این منظور قالب product-detail.component.html را به نحو ذیل بازنویسی می‌کنیم:
<div class='panel panel-primary'>
    <div class='panel-heading'>
        {{pageTitle}}
    </div>
    <div class='panel-footer'>
        <a class='btn btn-default' (click)='onBack()' style='width:80px'>
            <i class='glyphicon glyphicon-chevron-left'></i> Back
        </a>
    </div>    
</div>
در اینجا دکمه‌ی بازگشت به صفحه‌ی قبلی اضافه شده‌است که به متد onBack در کلاس مرتبط با این قالب، متصل است.

سپس کدهای product-detail.component.ts را به صورت ذیل تکمیل خواهیم کرد:
import { Component } from 'angular2/core';
import { RouteParams, Router } from 'angular2/router';
 
@Component({
    templateUrl: 'app/products/product-detail.component.html'
})
export class ProductDetailComponent {
    pageTitle: string = 'Product Detail';
 
    constructor(private _routeParams: RouteParams, private _router: Router) {
        let id = +this._routeParams.get('id');
        this.pageTitle += `: ${id}`;
    }
 
    onBack(): void {
        this._router.navigate(['Products']);
    }
}
در اینجا سرویس جدیدی به نام Router در سازنده‌ی کلاس تزریق شده‌است. این سرویس امکان فراخوانی متدهایی مانند navigate را جهت حرکت به مسیریابی مشخصی، میسر می‌کند. پارامتری که به این متد ارسال می‌شود، دقیقا معادل همان پارامتری است که به دایرکتیو routerLink ارسال می‌گردد و در اینجا صرفا نام یک مسیریابی مشخص شده‌است؛ بدون ذکر پارامتری.


رفع تداخل مسیریابی‌های ASP.NET MVC با مسیریابی‌های AngularJS 2.0

در طی بحث جاری عنوان شد که اگر کاربر مسیر http://localhost:2222/product/2 را جایی ثبت کرده یا bookmark کند، پس از فراخوانی مستقیم آن در نوار آدرس‌های مرورگر، بلافاصله به این آدرس هدایت خواهد شد. این مورد صحیح است اگر از index.html بجای بکارگیری ASP.NET MVC، جهت هاست برنامه استفاده شود. اگر چنین آدرسی را در یک برنامه‌ی ASP.NET MVC فراخوانی کنیم، ابتدا به دنبال کنترلری به نام product می‌گردد (ابتدا وارد موتور ASP.NET MVC می‌شود) و چون این کنترلر در سمت سرور تعریف نشده‌است، پیام 404 و یا یافت نشد را مشاهده خواهید کرد و فرصت به اجرای برنامه‌ی AngularJS نخواهد رسید.
برای حل این مشکل نیاز است یک route جدید را به نام catch all، در انتهای مسیریابی‌های فعلی اضافه کنید؛ تا سایر درخواست‌های رسیده را به صفحه‌ی نمایش برنامه‌ی AngularJS هدایت کند:
public class RouteConfig
{
    public static void RegisterRoutes(RouteCollection routes)
    {
        routes.IgnoreRoute("{resource}.axd/{*pathInfo}");
 
        routes.MapRoute(
            name: "Default",
            url: "{controller}/{action}/{id}",
            defaults: new { controller = "Home", action = "Index", id = UrlParameter.Optional },
            constraints: new { controller = "Home" } // for catch all to work, Home|About|SomeName
        );
 
        // Route override to work with Angularjs and HTML5 routing
        routes.MapRoute(
            name: "NotFound",
            url: "{*catchall}",
            defaults: new { controller = "Home", action = "Index", id = UrlParameter.Optional }
        );
    }
}


کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: MVC5Angular2.part9.zip


خلاصه‌ی بحث

حین ایجاد کامپوننت‌ها باید به نحوه‌ی نمایش آن‌ها نیز فکر کرد. اگر کامپوننتی قرار است داخل یک کامپوننت دیگر نمایش یابد، باید دارای selector باشد. یک چنین کامپوننتی نیاز به تعریف مسیریابی ندارد. برای کامپوننت‌هایی که به عنوان یک View مستقل طراحی می‌شوند و قرار است در یک صفحه‌ی مجزا نمایش داده شوند، نیازی به تعریف selector نیست؛ اما باید برای آن‌ها مسیریابی‌های ویژه‌ای را تعریف کرد. همچنین نیاز است مدیریت اعمال کاربران را جهت فعال سازی آن‌ها نیز مدنظر داشت. برای استفاده از امکانات مسیریابی توکار AngularJS 2.0 نیاز است اسکریپت آن‌را به صفحه‌ی اصلی اضافه کرد. سپس باید المان base را جهت نحوه‌ی تشکیل آدرس‌های مسیریابی، به صفحه اضافه کرد. در ادامه کار ثبت ROUTER_PROVIDERS در بالاترین سطح سلسه مراتب کامپوننت‌های سایت انجام می‌شود. با استفاده از RouteConfig کار تنظیمات ابتدایی مسیریابی صورت خواهد گرفت. این decorator به کامپوننتی که قرار است کار میزبانی مسیریابی را انجام دهد، متصل می‌شود. پس از تعریف مسیریابی‌ها با ذکر یک نام منحصربفرد، مسیری که باید توسط کاربر وارد شود و نام کامپوننت مدنظر، با استفاده از دایرکتیو routerLink کار تعریف این آدرس‌ها، در رابط کاربری برنامه انجام می‌شود. این دایرکتیو جدید، جزئی از مجموعه‌ی ROUTER_DIRECTIVES است که باید به لیست دایرکتیوهای کامپوننت ریشه‌های سایت و هر کامپوننتی که از routeLink استفاده می‌کند، اضافه شود. برای بایند این دایرکتیو به مسیریابی‌های تعریف شده، سمت راست این اتصال باید به آرایه‌ای از مقادیر مقدار دهی شود که اولین عنصر آن، نام یکی از عناصر مسیریابی تعریف شده‌ی در RouteConfig است. از دومین عنصر آن برای مقدار دهی پارامترهای ارسالی به سیستم مسیریابی استفاده می‌شود. کار دایرکتیو router-outlet، مشخص سازی محل نمایش یک View است که عموما در قالب میزبان مسیریابی قرار می‌گیرد. برای تعیین پارامترهای مسیریابی، از الگوی paramName:/ استفاده می‌شود. برای دسترسی به این مقادیر در یک کامپوننت، می‌توان از سرویس RouteParams استفاده کرد. برای فعال سازی یک مسیریابی با کدنویسی، از سرویس Router و متد navigate آن کمک می‌گیریم.
  • #
    ‫۸ سال و ۵ ماه قبل، سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ساعت ۱۹:۱۰
    به روز رسانی: ارتقاء به نگارش «2.0.0rc.0 » 
    جزئیات این مورد و تغییرات مداخل ابتدایی، به همراه فایل main.ts جدید را در نظرات قسمت اول مطالعه بفرمائید. 
  • #
    ‫۸ سال و ۴ ماه قبل، پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ساعت ۰۵:۴۶
    چند نکته‌ی تکمیلی
    - مسیریابی در نگارش نهایی AngularJS 2.0 تغییرات کلی خواهد داشت. به همین جهت نام ماژول آن‌را به منسوخ شده تغییر داده‌اند (در نگارش RC):
     import { ROUTER_PROVIDERS, RouteConfig, ROUTER_DIRECTIVES } from '@angular/router-deprecated';
    - با تغییرات نگارش RC، دیگر نیازی به ذکر router.dev.js در فایل index.html نیست. این مدخل به صورت خودکار توسط systemjs.config.js اضافه می‌شود:
     <script src="~/systemjs.config.js"></script>
  • #
    ‫۸ سال و ۴ ماه قبل، جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۵۸
    یک نکته‌ی تکمیلی
    در ng-conf-2016 مسیریاب جدید معرفی شده‌است: Routing - Misko Hevery
    از دید مصرف کننده‌ی نهایی، چند تغییر نام، مانند RouteConfig به Routes بیشتر محسوس نیست:
     

  • #
    ‫۸ سال و ۳ ماه قبل، شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ساعت ۲۰:۰۷
    به روز رسانی

    تمام مسیریابی‌های  این سری به نگارش سوم روتر AngularJS 2.0 به روز رسانی شدند.
    ریز جزئیات تغییرات

    توضیحات:

    ابتدا نیاز است وابستگی‌های روتر جدید را به نحو ذیل به فایل package.json اضافه کنید:
     "dependencies": {
        // ...
        "@angular/router": "^3.0.0-alpha.7",
        // ...  
    },
    سپس
    یک فایل جدید را به نام app.routes.ts به ریشه‌ی پروژه اضافه کنید، با این محتوا
    import { provideRouter, RouterConfig } from '@angular/router';
    
    import { ProductListComponent } from './products/product-list.component';
    import { WelcomeComponent } from './home/welcome.component';
    import { ProductDetailComponent } from './products/product-detail.component';
    import { ProductFormComponent }  from './products/product-form.component';
    import { SignupFormComponent } from './users/signup-form.component';
    import { TypedShaComponent } from './using-third-party-libraries/typed-sha.component';
    import { UnTypedShaComponent } from './using-third-party-libraries/untyped-sha.component';
    import { UsingJQueryAddonsComponent } from './using-jquery-addons/using-jquery-addons.component';
    
    export const routes: RouterConfig = [
        { path: '', component: WelcomeComponent },
        { path: 'welcome', component: WelcomeComponent },
        { path: 'products', component: ProductListComponent },
        { path: 'product/:id', component: ProductDetailComponent },
        { path: 'addproduct', component: ProductFormComponent },
        { path: 'adduser', component: SignupFormComponent },
        { path: 'typedsha', component: TypedShaComponent },
        { path: 'untypedsha', component: UnTypedShaComponent },
        { path: 'usingjquery', component: UsingJQueryAddonsComponent }
    ];
    
    export const APP_ROUTER_PROVIDERS = [
      provideRouter(routes)
    ];
    در اینجا مسیریابی‌های قدیمی برنامه از فایل app.component.ts خارج شده و به یک فایل مستقل منتقل شده‌اند.
    در سیستم مسیریابی جدید، خاصیت‌های name و useAsDefault وجود ندارند و حذف شده‌اند. همچنین مسیریابی‌ها نباید با / شروع شوند.
    به علاوه در فایل index.html، مسیر ریشه به نحو ذیل مشخص می‌شود:
     <base href=".">
    پس از تعریف فایل app.routes.ts، نیاز است آن‌را به main.ts معرفی کرد:
     // ...
    import { APP_ROUTER_PROVIDERS } from './app.routes';
    // ...
    bootstrap(AppComponent, [
       // ...
       APP_ROUTER_PROVIDERS
    ])
    .catch(err => console.error(err));
    به این ترتیب کار برپایی مسیریابی اصلی سایت به پایان می‌رسد.
    البته باید دقت داشت که فایل systemjs.config.js هم کمی نیاز است جهت بارگذاری این مسیریاب جدید اصلاح شود.

    در ادامه، در فایل app.component.ts، دایرکتیوهای مرتبط با مسیریابی که در ROUTER_DIRECTIVES قرار دارند، اینبار از ماژول ذیل تامین می‌شوند:
     import { ROUTER_DIRECTIVES } from '@angular/router';

    سپس لینک‌های مسیریابی، اینبار بجای نام مسیریابی که در نگارش سوم روتر، حذف شده‌است، به همان مسیر متناظر اشاره می‌کند:
     <a [routerLink]="['/welcome']">Home</a>
    این مورد جهت متدهای navigate هم صدق می‌کند و بجای نام، به مسیر مدنظر باید ویرایش شوند:
     this._router.navigate(['/products']);
    تغییر مهم دیگر رخ داده، در مورد نحوه‌ی دسترسی به پارامترهای مسیریابی است که نمونه‌ای از آن‌را در مورد product-detail.component.ts در اینجا مشاهده می‌کنید:
    import { Component, OnInit, OnDestroy } from '@angular/core';
    import { Router, ActivatedRoute } from '@angular/router';
    
    @Component({
        templateUrl: 'app/products/product-detail.component.html'
        //template: require('./product-detail.component.html')//for webpack
    })
    export class ProductDetailComponent implements OnInit, OnDestroy {
        private sub: any;
        pageTitle: string = 'Product Detail';
        constructor(private _route: ActivatedRoute, private _router: Router) {
        }
    
        ngOnInit(): void {
            this.sub = this._route.params
                .subscribe(params => {
                    let id = +params['id']; // (+) converts string 'id' to a number
                    this.pageTitle += `: ${id}`;
                });
        }
    
        ngOnDestroy(): void {
            this.sub.unsubscribe(); // we must unsubscribe before Angular destroys the component. Failure to do so could create a memory leak.
        }
    
        onBack(): void {
            this._router.navigate(['/products']);
        }
    }
    اینبار سرویس RouteParams حذف شده‌است و بجای آن ActivatedRoute را داریم که خاصیت params آن، یک observable را باز می‌گرداند. به همین جهت باید متد subscribe آن‌را جهت دسترسی به پارامترهای مسیریابی، فراخوانی کرد. این فراخوانی نیز باید در متد ngOnInit باشد و همچنین برای جلوگیری از نشتی حافظه، باید در ngOnDestroy کار unsubscribe آن انجام شود.

    یک اصلاح دیگر هم در اینجا داریم. لینک به صفحه‌ی جزئیات هر محصول اینبار به صورت زیر ویرایش می‌شود (در فایل product-list.component.html):
     <a [routerLink]="['/product', product.productId]">
      {{product.productName}}
    </a>
    • #
      ‫۸ سال و ۳ ماه قبل، یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ساعت ۲۱:۳۹
      با تشکر فراوان.
      1- خطای زیر حین بروزرسانی رخ داده است:

      2- چگونه میتوان روت‌ها را بصورت داینامیک اضافه کرد؟

      • #
        ‫۸ سال و ۳ ماه قبل، یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ساعت ۲۲:۴۷
        توضیح «... البته باید دقت داشت که فایل systemjs.config.js هم کمی نیاز است جهت بارگذاری این مسیریاب جدید اصلاح شود ...»:
        علت اینجا است که فعلا پوشه‌ی router، فاقد پوشه‌ی bundles است. تمام اجزای نگارش 2 دارای پوشه‌های bundles هستند (مانند node_modules\@angular\common\bundles)، منهای پوشه‌ی router. همچنین در فایل systemjs.config.js  یک چنین تعریفی هست:
           function packUmd(pkgName) {
                packages['@angular/' + pkgName] = { main: '/bundles/' + pkgName + '.umd.js', defaultExtension: 'js' };
        };
        که مسیرهای bundles را بارگذاری می‌کند. فعلا برای رفع آن از این روش استفاده کنید:
        var setPackageConfig = /*System.packageWithIndex ? packIndex : packUmd;*/packIndex;
        
        // **OR** method 2
        ngPackageNames.forEach(setPackageConfig);
        packages['@angular/router'] = { main: 'index.js', defaultExtension: 'js' };
      • #
        ‫۸ سال و ۳ ماه قبل، جمعه ۱۱ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۲۴
        به روز رسانی
        در نگارش RC4 پوشه‌ی bundles هم به router جدید اضافه شده‌است و نیازی به تغییری در فایل systemjs.config.js نیست.
  • #
    ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۰۸:۲۷
    سلام ، بعد از اعمال بروزرسانی خطای زیر رو دریافت میکنم

    • #
      ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۳۹
      مشکل از تداخل وابستگی‌ها و یا عدم دریافت کامل آن‌ها است.
      - محتوای پوشه‌ی node_modules را به طور کامل حذف کنید.
      - محتوای سه فایل package.json ، typings.json و systemjs.config.js خود را با نمونه‌‌های جدید انطباق دهید.
      - در آخر مجددا وابستگی‌های
      package.json را از صفر نصب کنید.
      npm install
      npm run postinstall
      - مطلب به روز رسانی فوق را هم مرور کنید.
  • #
    ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۱۳
    سلام.من تغییرات RC4 را اعمال کردم .متغییر _route مقدار undefined  دارد و متد navigate را شناسایی نمی‌کند.
    کامپوننت در داخل کامپوننت app می‌باشد.
    import { Router } from '@angular/router';
    .....
    @Component({
        selector: 'app-menu',
        moduleId: module.id,
        templateUrl: 'menu.component.html',
        styleUrls: ['menu.component.css']
    })
    ...
    constructor(private _menuService: MenuService, public elementRef: ElementRef, public _router: Router) {
            
        }
     onClick(event: any) {
            console.log('menu click');
            debugger;
            //----در این قسمت متغیر مقدار 
            //undefined 
            //دارد
            this._router.navigate(['Subsystem']);
        
        }


    کلاس main.ts  هم به شکل زیر می‌باشد
    import { bootstrap } from '@angular/platform-browser-dynamic';
    import { HTTP_PROVIDERS } from '@angular/http';
    import { Router} from '@angular/router';
    import { MenuService } from './menu/menu.service';
    import { AppComponent } from './app.component';
    import { MenuComponent } from './menu/menu.component';
    import { appRouterProviders } from './app.routes';
    
    bootstrap(AppComponent, [MenuService, HTTP_PROVIDERS, appRouterProviders]);

    و در نهایت کلاس APPComponent
    import { Component } from '@angular/core';
    import { HTTP_PROVIDERS } from '@angular/http';
    import { MenuComponent } from './menu/menu.component';
    import { SubSystemComponent } from './subsystem/subsystem.component';
    import { MenuService } from './menu/menu.service';
    import { SubSystemService } from './subsystem/subsystem.service';
    
    import { ROUTER_DIRECTIVES, RouterLink, RouterOutlet} from '@angular/router';
    // Add the RxJS Observable operators we need in this app.
    import './rxjs-operators';
    
    @Component({
        selector: 'my-app',
        templateUrl: 'app/app.component.html',
        directives: [MenuComponent, SubSystemComponent, ROUTER_DIRECTIVES, RouterOutlet, RouterLink],
        providers: [MenuService, SubSystemService, HTTP_PROVIDERS]
    })
    export class AppComponent {
        currentSubsSystemId: number=1;
    }
    • #
      ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۶
      - مدام باید developer tools مرورگر را باز نگه دارید و خطاهای اصلی را در آنجا مشاهده کنید (همیشه الزامی است و مهم).
      - ممکن است هنوز تعدادی از فایل‌های ts. شما کامپایل نشده‌اند. یکبار از منوی Build گزینه‌ی Clean solution را انتخاب کنید و بعد هم ReBuild از نو انجام شود. در این‌حالت بررسی کنید که آیا تمام فایل‌های js تولید شده‌اند یا خیر (زیاد اتفاق می‌افتد).
      - بهتر است از گوگل‌کروم استفاده کنید، چون developer tools آن این امکان را دارد که فایل‌ها را کش نکند که برای حالت توسعه بسیار مفید است (فایلی را تغییر می‌دهید، کامپایل هم شده‌است، اما مرورگر نمونه‌ی قدیمی کش شده را دریافت می‌کند و نه فایل جدید را (این هم زیاد اتفاق می‌افتد)):
       


      - همچنین سه فایل آزمایش شده‌ی main.ts ، app.routes.ts و app.component.ts را با نمونه‌های خودتان تطابق دهید.
  • #
    ‫۸ سال و ۱ ماه قبل، شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۱۹:۰۷
    نکات ارتقاء به نگارش RC5
    در نگارش RC5، فرمت فایل app.routes.ts که در نگارش RC4 معرفی شد، اندکی تغییر کرده‌است.
    ابتدای فایل به این شکل:
    // - Routes instead of RouteConfig
    // - RouterModule instead of provideRoutes
    import { Routes, RouterModule } from '@angular/router';
    و انتهای آن نیز به این شکل تغییر پیدا می‌کند:
    // - Updated Export
    export const routing = RouterModule.forRoot(routes);
    پس از آن، این تعاریف، با توجه به ساده شدن فایل main.ts، به قسمت imports فایل app.module.ts منتقل و معرفی می‌شوند.
    به علاوه در قسمت‌های مختلف برنامه مواردی مانند ROUTER_DIRECTIVES, ROUTER_PROVIDERS, HTTP_PROVIDERS را یافته و حذف کنید. این‌ها نیز به فایل app.module.ts و قسمت imports آن منتقل شده‌اند.
  • #
    ‫۷ سال و ۱۰ ماه قبل، چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ساعت ۰۰:۴۸
    سلام. 
    تشکر فراوان بابت سری مفصل و کاربردی Angular2.
    اگر قرار باشد View یک Route ظاهر کاملا متفاوتی از یک view دیگر داشته باشد، چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟ به عنوان مثلا یک صفحه‌ی لاگین ساده که هدر نداشته باشد. 
    • #
      ‫۷ سال و ۱۰ ماه قبل، چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۰۰
      یکسری قابلیت به روتر جدید (نگارش 3) و نهایی Angular 2 اضافه شده‌اند، مانند child routes و named routes که از ترکیب این‌ها چنین کاری را می‌توان انجام داد. از named routes برای داشتن چندین و چند router-outlet در صفحه استفاده می‌شود و هدایت محتوایی خاص به قسمتی خاص از صفحه و از child routes برای مخفی کردن روت‌های زیر مجموعه‌ی یک روت خاص. یک مثال
  • #
    ‫۶ سال و ۴ ماه قبل، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ساعت ۰۸:۱۳
    با سلام؛ بنده در یک پروژه Angular 5 از Routing با استفاده از outlet name استفاده کردم. با استفاده از این امکان میتونم چندین فرم رو بصورت همزمان (در Tab)  نشون بدم. برای مثال کد بنده در سمت template همچین شکلی پیدا کرده است:
    <router-outlet  name="role"></router-outlet>
    <router-outlet  name="product"></router-outlet>
    <router-outlet  name="book"></router-outlet>
    <a [routerLink]="[{ outlets: { role: ['role'] } }]">Role</a> 
    <a [routerLink]="[{ outlets: { product: ['product'] } }]">Product</a>
    <a [routerLink]="[{ outlets: { book: ['book'] } }]">Book</a>

    این کد داخل app.component.html قرار دارد و به درستی کار میکند.
    مشکلی که دارم اینه که میخوام وقتی سیستم میاد بالا بره تو فرم login به صورت تمام صفحه (که خود login یک component هست) بعدش اگه احراز هویت شد برود تو فرم اصلی که اتفاقا Tab هم آنجاست. نمیدونم خوب توضیح دادم یا نه، ولی میخوام router-outlet اصلی که بی نام هم هست یه لحظه دست login باشد بعدش تحویل بدهد به فرم اصلی سیستم که این کد    <router-outlet name="book"></router-outlet>    داخلش هست.
    الان اتفاقی که میفته اینه که اگر من این کد را  <router-outlet name=" product  "></router-outlet> داخل  router-outlet اصلی داشته باشم routing‌های مانند زیر کار  نمیکنند.
    <a [routerLink]="[{ outlets: { product: ['product'] } }]">Product</a>
    همچنین لازم به توضیح است که نمیتونم برای login هم outlet by name استفاده کنم. چون فکر میکنم اینکارو کنم لاگین من تمام صفحه نمیشه. با تشکر