ارتقاء به ASP.NET Core 1.0 - قسمت 2 - بررسی ساختار جدید Solution
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: چهارده دقیقه

اگر یک پروژه‌ی خالی ASP.NET Core Web Application را شروع کنید (با طی مراحل زیر جهت ایجاد یک پروژه‌ی جدید):
 .NET Core -> ASP.NET Core Web Application (.NET Core) -> Select `Empty` Template
تغییرات ساختاری ASP.NET Core 1.0، با نگارش‌های قبلی ASP.NET، بسیار قابل ملاحظه هستند:


در اینجا نقش Solution همانند نگارش‌های قبلی ویژوال استودیو است: ظرفی است برای ساماندهی موارد مورد نیاز جهت تشکیل یک برنامه‌ی وب و شامل مواردی است مانند پروژه‌ها، تنظیمات آن‌ها و غیره. بنابراین هنوز در اینجا فایل sln. تشکیل می‌شود.


نقش فایل global.json

زمانیکه یک پروژه‌ی جدید ASP.NET Core 1.0 را آغاز می‌کنیم، ساختار پوشه‌های آن به صورت زیر هستند:


در اینجا هنوز فایل sln. قابل مشاهده است. همچنین در اینجا فایل جدیدی به نام global.json نیز وجود دارد، با این محتوا:
{
  "projects": [ "src", "test" ],
  "sdk": {
    "version": "1.0.0-preview2-003121"
  }
}
شماره نگارش ذکر شده‌ی در اینجا را در قسمت قبل بررسی کردیم.
خاصیت projects در اینجا به صورت یک آرایه تعریف شده‌است و بیانگر محل واقع شدن پوشه‌های اصلی پروژه‌ی جاری هستند. پوشه‌ی src یا source را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید و محلی است که سورس‌های برنامه در آن قرار می‌گیرند. یک پوشه‌ی test نیز در اینجا ذکر شده‌است و اگر در حین ایجاد پروژه، گزینه‌ی ایجاد unit tests را هم انتخاب کرده باشید، این پوشه‌ی مخصوص نیز ایجاد خواهد شد.
نکته‌ی مهم اینجا است، هرکدی که درون پوشه‌های ذکر شده‌ی در اینجا قرار نگیرد، قابلیت build را نخواهد داشت. به عبارتی این نسخه‌ی از ASP.NET پوشه‌ها را قسمتی از پروژه به حساب می‌آورد. در نگارش‌های قبلی ASP.NET، مداخل تعریف فایل‌های منتسب به هر پروژه، درون فایلی با پسوند csproj. قرار می‌گرفتند. معادل این فایل در اینجا اینبار پسوند xproj را دارد و اگر آن‌را با یک ادیتور متنی باز کنید، فاقد تعاریف مداخل فایل‌های پروژه است.
در این نگارش جدید اگر فایلی را به پوشه‌ی src اضافه کنید یا حذف کنید، بلافاصله در solution explorer ظاهر و یا حذف خواهد شد.
یک آزمایش: به صورت معمول از طریق windows explorer به پوشه‌ی src برنامه وارد شده و فایل پیش فرض Project_Readme.html را حذف کنید. سپس به solution explorer ویژوال استودیو دقت کنید. مشاهده خواهید کرد که این فایل، بلافاصله از آن حذف می‌شود. در ادامه به recycle bin ویندوز مراجعه کرده و این فایل حذف شده را restore کنید تا مجددا به پوشه‌ی src برنامه اضافه شود. اینبار نیز افزوده شدن خودکار و بلافاصله‌ی این فایل را می‌توان در solution explorer مشاهده کرد.
بنابراین ساختار مدیریت فایل‌های این نگارش از ASP.NET در ویژوال استودیو، بسیار شبیه به ساختار مدیریت فایل‌های VSCode شده‌است که آن نیز بر اساس پوشه‌ها کار می‌کند و یک پوشه و تمام محتوای آن‌را به صورت پیش فرض به عنوان یک پروژه می‌شناسد. به همین جهت دیگر فایل csproj ایی در اینجا وجود ندارد و file system همان project system است.

یک نکته: در اینجا مسیرهای مطلق را نیز می‌توان ذکر کرد:
  "projects": [ "src", "test", "c:\\sources\\Configuration\\src" ],
اما در مورد هر مسیری که ذکر می‌شود، NET Core. باید بتواند یک سطح پایین‌تر از پوشه‌ی ذکر شده، فایل مهم project.json را پیدا کند؛ در غیراینصورت از آن صرفنظر خواهد شد. برای مثال برای مسیر نسبی src، مسیر src\MyProjectName\project.json را جستجو می‌کند و برای مسیر مطلق ذکر شده، این مسیر را c:\\sources\\Configuration\\src\\SomeName\\project.json


کامپایل خودکار پروژه در ASP.NET Core 1.0

علاوه بر تشخیص خودکار کم و زیاد شدن فایل‌های سیستمی پروژه، بدون نیاز به Add new item کردن آن‌ها در ویژوال استودیو، اگر سورس‌های برنامه را نیز تغییر دهید، فایل سورس جدیدی را اضافه کنید و یا فایل سورس موجودی را حذف کنید، کل پروژه به صورت خودکار کامپایل می‌شود و نیازی نیست این‌کار را به صورت دستی انجام دهید.
یک آزمایش: برنامه را از طریق منوی debug و گزینه‌ی start without debugging اجرا کنید. اگر برنامه را در حالت معمول debug->start debugging اجرا کنید، حالت کامپایل خودکار را مشاهده نخواهید کرد. در اینجا (پس از start without debugging) یک چنین خروجی را مشاهده خواهید کرد:


این خروجی حاصل اجرای کدهای درون فایل Startup.cs برنامه است:
 app.Run(async (context) =>
{
   await context.Response.WriteAsync("Hello World!");
});
اکنون در همین حال که برنامه در حال اجرا است و هنوز IIS Express خاتمه نیافته است، از طریق windows explorer، به پوشه‌ی src برنامه وارد شده و فایل Startup.cs را با notepad باز کنید. هدف این است که این فایل را در خارج از ویژوال استودیو ویرایش کنیم. اینبار سطر await دار را در notepad به نحو ذیل ویرایش کنید:
 await context.Response.WriteAsync("Hello DNT!");
پس از آن اگر مرورگر را refresh کنید، بلافاصله خروجی جدید فوق را مشاهده خواهید کرد که بیانگر کامپایل خودکار پروژه در صورت تغییر فایل‌های آن است.
این مساله قابلیت استفاده‌ی از ASP.NET Core را در سایر ادیتورهای موجود، مانند VSCode سهولت می‌بخشد.


نقش فایل project.json

فایل جدید project.json مهم‌ترین فایل تنظیمات یک پروژه‌ی ASP.NET Core است و مهم‌ترین قسمت آن، قسمت وابستگی‌های آن است:
"dependencies": {
  "Microsoft.NETCore.App": {
    "version": "1.0.0",
    "type": "platform"
  },
  "Microsoft.AspNetCore.Diagnostics": "1.0.0",
  "Microsoft.AspNetCore.Server.IISIntegration": "1.0.0",
  "Microsoft.AspNetCore.Server.Kestrel": "1.0.0",
  "Microsoft.Extensions.Logging.Console": "1.0.0"
},
همانطور که در قسمت قبل نیز عنوان شد، در این نگارش از دات نت، تمام وابستگی‌های پروژه از طریق نیوگت تامین می‌شوند و دیگر خبری از یک دات نت «بزرگ» که شامل تمام اجزای این مجموعه‌است نیست. این مساله توزیع برنامه را ساده‌تر کرده و همچنین امکان به روز رسانی سریع‌تر این اجزا را توسط تیم‌های مرتبط فراهم می‌کند؛ بدون اینکه نیازی باشد تا منتظر یک توزیع «بزرگ» دیگر ماند.
در نگارش‌های قبلی ASP.NET، فایلی XML ایی به نام packages.config حاوی تعاریف مداخل بسته‌های نیوگت برنامه بود. این فایل در اینجا جزئی از محتوای فایل project.json در قسمت dependencies آن است.
با قسمت وابستگی‌های این فایل، به دو طریق می‌توان کار کرد:
الف) ویرایش مستقیم این فایل که به همراه intellisense نیز هست. با افزودن مداخل جدید به این فایل و ذخیره کردن آن، بلافاصله کار restore و دریافت و نصب آن‌ها آغاز می‌شود:


ب) از طریق NuGet package manager
روش دیگر کار با وابستگی‌ها، کلیک راست بر روی گره references و انتخاب گزینه‌ی manage nuget packages است:


برای نمونه جهت نصب ASP.NET MVC 6 این مراحل باید طی شوند:


ابتدا برگه‌ی browse را انتخاب کنید و سپس تیک مربوط به include prerelease را نیز انتخاب نمائید.
البته بسته‌ی اصلی MVC در اینجا Microsoft.AspNetCore.Mvc نام دارد و نه MVC6.

اینبار بسته‌هایی که restore می‌شوند، در مسیر اشتراکی C:\Users\user_name\.nuget\packages ذخیره خواهند شد.


یک نکته‌ی مهم:
قرار هست در نگارش‌های پس از RTM، فایل‌های project.json و xproj را جهت سازگاری با MSBuild، اندکی تغییر دهند (که این تغییرات به صورت خودکار توسط VS.NET انجام می‌شود). اطلاعات بیشتر


انتخاب فریم ورک‌های مختلف در فایل project.json

در قسمت قبل عنوان شد که ASP.NET Core را می‌توان هم برفراز NET Core. چندسکویی اجرا کرد و هم NET 4.6. مختص به ویندوز. این انتخاب‌ها در قسمت frameworks فایل project.json انجام می‌شوند:
"frameworks": {
  "netcoreapp1.0": {
    "imports": [
      "dotnet5.6",
      "portable-net45+win8"
    ]
  }
},
در اینجا، netcoreapp1.0 به معنای برنامه‌‌ای است که برفراز NET Core. اجرا می‌شود. نام پیشین آن dnxcore50 بود (اگر مقالات قدیمی‌تر پیش از RTM را مطالعه کنید).
در اینجا اگر علاقمند بودید که از دات نت کامل مخصوص ویندوز نیز استفاده کنید، می‌توانید آن‌را در لیست فریم ورک‌ها اضافه نمائید (در این مثال، دات نت کامل 4.5.2 نیز ذکر شده‌است):
 "frameworks": {
    "netcoreapp1.0": {
    },
    "net452": {
    }
  }
لیست کامل این اسامی را در مستندات NET Starndard می‌توانید مطالعه کنید و خلاصه‌ی آن به این صورت است:
- “netcoreapp1.0” برای معرفی و استفاده‌ی از NET Core 1.0. بکار می‌رود.
- جهت معرفی فریم ورک‌های کامل و ویندوزی دات نت، اسامی “net45”, “net451”, “net452”, “net46”, “net461” مجاز هستند.
-  “portable-net45+win8” برای معرفی پروفایل‌های PCL یا portable class libraries بکار می‌رود.
- “dotnet5.6”, “dnxcore50” برای معرفی نگارش‌های پیش نمایش NET Core.، پیش از ارائه‌ی نگارش RTM استفاده می‌شوند.
- “netstandard1.2”, “netstandard1.5” کار معرفی برنامه‌های NET Standard Platform. را انجام می‌دهند.

بر این مبنا، dotnet5.6 ذکر شده‌ی در قسمت تنظیمات نگارش RTM، به این معنا است که قادر به استفاده‌ی از بسته‌های نیوگت و کتابخانه‌های تولید شده‌ی با نگارش‌های RC نیز خواهید بود (هرچند برنامه از netcoreapp1.0 استفاده می‌کند).

یک مثال: قسمت فریم ورک‌های فایل project.json را به نحو ذیل جهت معرفی دات نت 4.6.1 تغییر دهید:
"frameworks": {
  "netcoreapp1.0": {
      "imports": [
          "dotnet5.6",
          "portable-net45+win8"
      ]
  },
  "net461": {
      "imports": [
          "portable-net45+win8"
      ],
      "dependencies": {
      }
  }
},
لیست وابستگی‌های خاص این فریم ورک در خاصیت dependencies آن قابل ذکر است.
در این حالت پس از ذخیره‌ی فایل و شروع خودکار بازیابی وابستگی‌ها، با پیام خطای Package Microsoft.NETCore.App 1.0.0 is not compatible with net461 متوقف خواهید شد.
برای رفع این مشکل باید وابستگی Microsoft.NETCore.App را حذف کنید، چون با net461 سازگاری ندارد
 "dependencies": {
 //"Microsoft.NETCore.App": {
 //  "version": "1.0.0",
 //  "type": "platform"
 //},

فریم ورک دوم استفاده شده نیز در اینجا قابل مشاهده است.


فایل project.lock.json چیست؟


ذیل فایل project.json، فایل دیگری به نام project.lock.json نیز وجود دارد. اگر به محتوای آن دقت کنید، این فایل حاوی لیست دقیق بسته‌های نیوگت مورد استفاده‌ی توسط برنامه است و الزاما با آن‌چیزی که در فایل project.json قید شده، یکی نیست. از این جهت که در فایل project.json، قید می‌شود netcoreapp1.0؛ ولی این netcoreapp1.0 دقیقا شامل چه بسته‌هایی است؟ لیست کامل آن‌ها را در این فایل می‌توانید مشاهده کنید.
در ابتدای این فایل یک خاصیت locked نیز وجود دارد که مقدار پیش فرض آن false است. اگر به true تنظیم شود، در حین restore وابستگی‌های برنامه، تنها از نگارش‌های ذکر شده‌ی در این فایل استفاده می‌شود. از این جهت که در فایل project.json می‌توان شماره نگارش‌ها را با * نیز مشخص کرد؛ مثلا *.1.0.0


پوشه‌ی جدید wwwroot و گره dependencies

یکی از پوشه‌های جدیدی که در ساختار پروژه‌ی ASP.NET Core معرفی شده‌است، wwwroot نام دارد:


از دیدگاه هاستینگ برنامه، این پوشه، پوشه‌ای است که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد (وب روت). برای مثال فایل‌های ایستای اسکریپت، CSS، تصاویر و غیره باید در این پوشه قرار گیرند تا توسط دنیای خارج قابل دسترسی و استفاده شوند. بنابراین سورس کدهای برنامه خارج از این پوشه قرار می‌گیرند.
گره dependencies که ذیل پوشه‌ی wwwroot قرار گرفته‌است، جهت مدیریت این وابستگی‌های سمت کلاینت برنامه است. در اینجا می‌توان از NPM و یا Bower برای دریافت و به روز رسانی وابستگی‌های اسکریپتی و شیوه‌نامه‌های برنامه کمک گرفت (علاوه بر نیوگت که بهتر است صرفا جهت دریافت وابستگی‌های دات نتی استفاده شود).
یک مثال: فایل جدیدی را به نام bower.json به پروژه‌ی جاری با این محتوا اضافه کنید:
{
  "name": "asp.net",
  "private": true,
  "dependencies": {
    "bootstrap": "3.3.6",
    "jquery": "2.2.0",
    "jquery-validation": "1.14.0",
    "jquery-validation-unobtrusive": "3.2.6"
  }
}
این نام‌ها استاندارد هستند. برای مثال اگر قصد استفاده‌ی از npm مربوط به node.js را داشته باشید، نام این فایل packag.json است (با ساختار خاص خودش) و هر دوی این‌ها را نیز می‌توانید با هم اضافه کنید و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد.
پس از اضافه شدن فایل bower.json، بلافاصله کار restore بسته‌ها از اینترنت شروع می‌شود:


و یا با کلیک راست بر روی گره dependencies، گزینه‌ی restore packages نیز وجود دارد.
فایل‌های نهایی دریافت شده را در پوشه‌ی bower_components خارج از wwwroot می‌توانید مشاهده کنید.

در مورد نحوه‌ی توزیع و دسترسی به فایل‌های استاتیک یک برنامه‌ی ASP.NET Core 1.0، نکات خاصی وجود دارند که در قسمت‌های بعد، بررسی خواهند شد.

یک نکته: اگر خواستید نام پوشه‌ی wwwroot را تغییر دهید، فایل جدیدی را به نام hosting.json با این محتوا به پروژه اضافه کنید:
{
    "webroot":"AppWebRoot"
}
در اینجا AppWebRoot نام دلخواه پوشه‌ی جدیدی است که نیاز است به ریشه‌ی پروژه اضافه نمائید تا بجای wwwroot پیش فرض استفاده شود.


نقطه‌ی آغازین برنامه کجاست؟

اگر به فایل project.json دقت کنید، چنین تنظیمی در آن موجود است:
"buildOptions": {
  "emitEntryPoint": true,
  "preserveCompilationContext": true
},
true بودن مقدار تولید entry point به استفاده‌ی از فایلی به نام Program.cs بر می‌گردد؛ با این محتوا:
public static void Main(string[] args)
{
    var host = new WebHostBuilder()
        .UseKestrel()
        .UseContentRoot(Directory.GetCurrentDirectory())
        .UseIISIntegration()
        .UseStartup<Startup>()
        .Build();
 
    host.Run();
}
به این ترتیب، یک برنامه‌ی ASP.NET Core، دقیقا همانند سایر برنامه‌های NET Core. رفتار می‌کند و در اساس یک برنامه‌ی کنسول است.
 var outputKind = compilerOptions.EmitEntryPoint.GetValueOrDefault() ?
OutputKind.ConsoleApplication : OutputKind.DynamicallyLinkedLibrary;
این چند سطر، قسمتی از سورس کد ASP.NET Core 1.0 هستند. به این معنا که اگر مقدار خاصیت emitEntryPoint مساوی true بود، با این برنامه به شکل یک برنامه‌ی کنسول رفتار کن و در غیر اینصورت یک Dynamically Linked Library خواهد بود.
در فایل Program.cs تنظیماتی را مشاهده می‌کنید، در مورد راه اندازی Kestler که وب سرور بسیار سریع و چندسکویی کار با برنامه‌های ASP.NET Core 1.0 است و قسمت مهم دیگر آن به استفاده‌ی از کلاس Startup بر می‌گردد (()<UseStartup<Startup). این کلاس را در فایل جدید Startup.cs می‌توانید ملاحظه کنید که کار تنظیمات آغازین برنامه را انجام می‌دهد. اگر پیشتر با OWIN، در نگارش‌های قبلی ASP.NET کار کرده باشید، قسمتی از این فایل برای شما آشنا است:
public class Startup
{
    public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
    {
    }

    public void Configure(IApplicationBuilder app)
    {
        app.Run(async (context) =>
        {
            await context.Response.WriteAsync("Hello World!");
        });
    }
}
در اینجا امکان دسترسی به تنظیمات برنامه، معرفی سرویس‌ها، middleware‌ها و غیره وجود دارند که هرکدام، در قسمت‌های آتی به تفصیل بررسی خواهند شد.


نقش فایل launchsetting.json


محتویات پیش فرض این فایل برای قالب empty پروژه‌های ASP.NET Core 1.0 به صورت ذیل است:
{
  "iisSettings": {
    "windowsAuthentication": false,
    "anonymousAuthentication": true,
    "iisExpress": {
      "applicationUrl": "http://localhost:7742/",
      "sslPort": 0
    }
  },
  "profiles": {
    "IIS Express": {
      "commandName": "IISExpress",
      "launchBrowser": true,
      "environmentVariables": {
        "ASPNETCORE_ENVIRONMENT": "Development"
      }
    },
    "Core1RtmEmptyTest": {
      "commandName": "Project",
      "launchBrowser": true,
      "launchUrl": "http://localhost:5000",
      "environmentVariables": {
        "ASPNETCORE_ENVIRONMENT": "Development"
      }
    }
  }
}
همانطور که مشاهده می‌کنید، در اینجا تنظیمات IIS Express قابل تغییر هستند. برای مثال port پیش فرض برنامه 7742 تنظیم شده‌است.
پروفایل‌هایی که در اینجا ذکر شده‌اند، در تنظیمات پروژه نیز قابل مشاهده هستند: (کلیک راست بر روی پروژه و مشاهده‌ی properties آن و یا دوبار کلیک بر روی گره properties)


به علاوه امکان انتخاب این پروفایل‌ها در زمان آغاز برنامه نیز وجود دارند:


نکته‌ی مهم تمام این موارد به قسمت environment variable قابل مشاهده‌ی در تصاویر فوق بر می‌گردد. این متغیر محیطی می‌تواند سه مقدار Development ، Staging و Production را داشته باشد و بر اساس این متغیر و مقدار آن، می‌توان پروفایل جدیدی را تشکیل داد. زمانیکه برنامه بر اساس پروفایل خاصی بارگذاری می‌شود، اینکه چه متغیر محیطی انتخاب شده‌است، در کلاس Startup قابل استخراج و بررسی بوده و بر این اساس می‌توان اقدامات خاصی را انجام داد. برای مثال تنظیمات خاصی را بارگذاری کرد و یا صفحات ویژه‌ای را فعال و غیرفعال کرد (این موارد را در قسمت‌های بعدی مرور می‌کنیم).
همچنین در اینجا به ازای هر پروفایل مختلف می‌توان Url آغازین یا launch url و پورت آن‌را مجزا درنظر گرفت و یا از وب سرور دیگری استفاده کرد.
  • #
    ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۲۰:۲۴
    ممنون از مقالتون
    فایل‌های نهایی دریافت شده را در پوشه‌ی bower_components خارج از wwwroot می‌توانید مشاهده کنید
    در مورد این بخش توضیح میدید؟ من چنین پوشه ای رو پیدا نکردم.
    • #
      ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۲۲:۵۲
      از قسمت «یک مثال: فایل جدیدی را به نام bower.json به پروژه‌ی جاری با این محتوا اضافه کنید» شروع کنید به بررسی مجدد. فایل یاد شده را با محتوای JSON ایی که ذکر شده، اضافه کنید. بعد روی گره dependencies کلیک راست کرده و گزینه‌ی restore packages را انتخاب کنید (با فرض اتصال به اینترنت). حتی اضافه شدن این فایل و یا ذخیره شدن مجدد آن هم (Ctrl+S) سبب آغاز کار restore می‌شود.

  • #
    ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۵
    وقتی که دات نت 4.6.1 رو خواستید معرفی کنید جدای گره dotnetcoreapp بود و نود جدید براش نوشتید . خب اگر این طور باشه پس این دو تا وابستگی بهم ندارن؟ یعنی در واقع دو سکو برای اجرا برنامه معرفی کردیم ؟ و اگر فریم ورک 4.6.1 داخل dotnetcoreapp باشه یعنی dotnetcore روی بیس 4.6.1 اجرا می‌شه؟
    • #
      ‫۸ سال و ۲ ماه قبل، پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۴
      این مورد را در قسمت اول ذیل «اما هنوز تعداد زیادی از کتابخانه‌های Full framework به NET Core. انتقال پیدا نکرده‌اند »، توضیح دادم.

      شما در ASP.NET Core امکان کار با هر دو فریم ورک یاد شده را دارید و این دو به هم وابستگی ندارند. به عبارتی چندین target را دراینجا می‌توانید معرفی و استفاده کنید. اگر دات نت 4.6 را هم استفاده کردید، برنامه فقط قابلیت چندسکویی خودش را از دست خواهد داد. برای مثال شما هم اکنون می‌توانید EF 6.x را با ASP.NET Core 1.0 استفاده کنید (اگر نمی‌خواهید تا زمان تکمیل نهایی EF Core صبر کنید). فقط در این حالت باید دقت داشته باشید که کدهای شما بر روی لینوکس اجرا نخواهند شد (چون EF 6.x مبتنی بر دات نت 4x است).
  • #
    ‫۸ سال و ۱ ماه قبل، یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۰۶

    سلام؛ اگر بخوایم یه کتابخانه  مبتنی بر .net4.x اضافه کنیم به پروژه ، خطا میده که فقط میتونید framework assembly‌ها رو اضافه کنید و یا از طریق نوگت کتابخونه هاتون رو اضافه کنید. میخواستم بدونم راهی وجود داره که به غیر استفاده ار نوگت بتونیم dll‌های خودمون رو اضافه کنیم؟

    • #
      ‫۸ سال و ۱ ماه قبل، یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ساعت ۰۲:۲۱
      امکان مشخص کردن مسیر فایل dll هم وجود دارد:
      {
         "frameworks" : {
          "net461" : {
            "bin" : {
                "assembly":"<path to dll>", 
                "pdb" :"<path to pdb if needed>" 
             }
          }
        }
      }
      Bin syntax / wrapping a dll  
  • #
    ‫۸ سال قبل، پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
    یک نکته‌ی تکمیلی در مورد نصب نگارش‌های جدید NET Core.

    پس از نصب به روز رسانی‌های NET Core.، دستور ذیل را در خط فرمان اجرا کنید:
    > dotnet --version
    1.0.0-preview2-003131
    حاصل آن، عبارتی است که در فایل global.json درج خواهد شد. پس از این تغییر:
    {
      "projects": [ "src", "test" ],
      "sdk": {
        "version": "1.0.0-preview2-003131"
      }
    }
    نیاز است یکبار Solution را بسته و مجددا باز کنید. پس از آن به صورت خودکار، بازیابی بسته‌های مرتبط شروع می‌شوند.
    به علاوه تنها در این حالت است که اگر به برگه‌ی Updates نیوگت مراجعه کنید، به روز رسانی‌های جدید را مشاهده خواهید کرد:



    بنابراین تازمانیکه فایل global.json را با شماره‌ی SDK جدید به روز رسانی نکنید، نیوگت، بسته‌های به روز شده‌ی مرتبط را دریافت نخواهد کرد.

    به علاوه اگر Solution شما دارای چندین پروژه است، بهتر است دستور ذیل را در کنسول پاورشل نیوگت وارد کنید تا تمام آن‌ها را به یکباره به روز رسانی کند:
    PM> update-package
    پس از آن اگر خطای ذیل را دریافت کردید:
    Can not find runtime target for framework '.NETCoreApp,Version=v1.0' compatible with one of the target runtimes: 'win10-x64, win81-x64, win8-x64, win7-x64'
    در فایل‌های project.json، سطر ناقص ذیل را یافته:
    "Microsoft.NETCore.App": "vX",
    و آن‌را به مدخل کامل ذیل تبدیل کنید:
    "Microsoft.NETCore.App": {
          "version": "vX",
          "type": "platform"
        },
  • #
    ‫۷ سال و ۷ ماه قبل، پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵، ساعت ۰۱:۵۷
    لیست فریم ورک‌ها که گذاشتید بنظرم اشتباه بود. شاید من اشتباه میکنم.
    این لینک بنظرم اون چیزی هست که اشاره کردید در متن
    https://github.com/NuGet/NuGet.Client/blob/dev/src/NuGet.Core/NuGet.Frameworks/FrameworkConstants.cs 
  • #
    ‫۷ سال و ۶ ماه قبل، یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶، ساعت ۲۳:۳۳
    به روز رسانی
    در VS 2017 و ساختار MSBuild ایی آن، فایل‌های project.lock.json, project.json, global.json از پروژه‌های ASP.NET Core حذف شده‌اند.
    - معادل فایل global.json اکنون قسمت خواص پروژه و انتخاب فریم ورک مدنظر است:


    - معادل فایل project.json، همان فایل csproj برنامه است که اینبار بجای ساختار JSON ایی قبلی، XML ایی شده‌است و اگر بر روی آن کلیک راست کنید، گزینه‌ی Edit آن‌را مشاهده خواهید کرد:


     سایر موارد مانند نصب بسته‌های نیوگت، از طریق رابط کاربری آن تفاوتی نکرده‌اند و یکی است. فقط اینبار بسته‌های نیوگت
    به صورت یک ItemGroup، به فایل csproj اضافه می‌شوند:
    <ItemGroup>
        <PackageReference Include="Microsoft.AspNetCore.Diagnostics" Version="1.1.1" />
  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۱۴:۱۴
    یک نکته‌ی تکمیلی
    فایل global.json هرچند از پروژه‌های VS 2017 حذف شده‌است اما هنوز هم مورد استفاده‌ی CLI آن هست. برای مثال دستورات خط فرمان dotnet new و یا dotnet build آن از فایل global.json قرار گرفته‌ی در پوشه‌ی جاری (جستجوی یافتن آن تا ریشه‌ی درایو جاری هم ادامه خواهد یافت)، جهت تعیین شماره نگارش SDK مورد استفاده، کمک می‌گیرند. برای نمونه اگر نگارش 2 را نصب کرده باشید، دستور dotnet new از آخرین نگارش نصب شده استفاده خواهد کرد. اما اگر می‌خواهید آن‌را کنترل کنید (امکان کار با چندین SDK به صورت همزمان در پروژه‌های مختلف)، نیاز است global.json را به پروژه اضافه کنید.
  • #
    ‫۶ سال و ۹ ماه قبل، پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، ساعت ۱۹:۲۰
    سلام من vs2017 رو نصب کردم وقتی پروژه جدید dot net core ایجاد می‌کنم هیچ کدوم از reference ها رو نمیشناسه

    Error CS0246 The type or namespace name 'Microsoft' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)
     واسه همه این خطا رو میده
    • #
      ‫۶ سال و ۹ ماه قبل، پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶، ساعت ۲۲:۲۰
      - برای کار با NET Core 2.0. و تمام نگارش‌های جدید آن حتما باید آخرین نگارش VS 2017 را نصب کنید. نگارش اولیه آن MSBuild مناسبی را به همراه ندارد.
      - اگر آخرین نگارش VS 2017 را نصب کرده‌اید و این خطا را دارید، به خط فرمان مراجعه کنید. سپس به ریشه‌ی پروژه وارد شده و دستور dotnet restore را صادر کنید و پس از آن دستور dotnet build. این دو دستور، اصل کار هستند و خطاهای واقعی را به شما نمایش می‌دهند.
      - پیشنهاد من این است که شروع کنید به فراگیری کار با VSCode. چون فقط از این طریق هست که با زیرساخت واقعی NET Core. آشنا خواهید شد و همچنین نیازی به دریافت چند ده گیگ VS 2017 را نخواهید داشت (به شخصه VS 2017 را از سیستم حذف کرده‌ام و برای NET Core. فقط از VSCode استفاده می‌کنم).
  • #
    ‫۵ سال و ۱ ماه قبل، یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ساعت ۱۶:۴۳
    ارتقاء به ASP.NET Core 3.0 و تغییرات نقطه‌ی آغازین برنامه

    ASP.NET Core 3.0 از Generic Host بجای Web Host قبلی استفاده می‌کند. در این حالت فایل Program.cs آن از:
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            CreateWebHostBuilder(args).Build().Run();
        }
    
        public static IWebHostBuilder CreateWebHostBuilder(string[] args) =>
            WebHost.CreateDefaultBuilder(args)
                .UseStartup<Startup>();
    }
    در نگارش 2.2، به حالت زیر در نگارش 3 تغییر یافته‌است:
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            CreateHostBuilder(args).Build().Run();
        }
    
        public static IHostBuilder CreateHostBuilder(string[] args) =>
            Host.CreateDefaultBuilder(args)
                .ConfigureWebHostDefaults(webBuilder =>
                {
                    webBuilder.UseStartup<Startup>();
                });
    }
    البته باید درنظر داشت که روش قبلی 2.2، هنوز هم در نگارش 3 کار می‌کند، اما به صورت deprecated و منسوخ شده معرفی خواهد شد و در نگارش‌های بعدی حذف می‌گردد.
    در این حالت هاستینگ برنامه دیگر به Kestrel و یا حتی خود ASP.NET Core وابسته نخواهد بود. یعنی می‌توان هاستی را ایجاد کرد که به همراه راه اندازی وب سرور Kestrel نباشد. علت این جنریک شدن چیست؟
    در نگارش سوم، هاست‌های دیگری هم معرفی شده‌اند؛ مانند امکان اجرای یک worker service بدون راه اندازی یک وب سرور و یا Blazor از روش هاستینگ متفاوتی درون یک web assembly استفاده می‌کند: «ارتقاء به NET Core 3.0.: پشتیبانی از ایجاد سرویس‌های پس‌زمینه»

    یک نکته: جزئیات متد CreateDefaultBuilder و سرویس‌هایی را که به صورت خودکار اضافه می‌کند، در اینجا در فایل src/DefaultBuilder/src/WebHost.cs می‌توانید مشاهده کنید.