بازسازی کد: پنهان سازی delegate یا Hide delegate
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: یک دقیقه

زمانی نیاز به این بازسازی کد به‌وجود می‌آید که استفاده کننده‌ی از کلاس‌ها، درگیر جزییات بیش از اندازه‌ی کلاس‌ها می‌شود. به طور مثال به نمودار بالا توجه نمایید.

در این نمودار تکه کدی مدل شده است که در آن ClientClass استفاده کننده از امکانات دو کلاس دیگر است. برای بدست آوردن مدیر یک شخص در این طراحی نیاز است ابتدا ClientClass اطلاعات مربوط به department یک شخص را با استفاده از متد GetDepartment بدست آورد. سپس با استفاده از متد GetManager در کلاس Department اقدام به دریافت اطلاعات مدیر نماید.

در طراحی بالا، برای دریافت اطلاعات مدیر یک فرد، با تکه کدی مانند زیر روبرو خواهیم شد:  

var manager = person.GetDepartment().GetManager();

یکی از اصلی‌ترین اصول طراحی کلاس‌ها، کپسوله سازی اعضای کلاس، از استفاده کنندگان بیرونی آن است. کپسوله سازی به این معنی است که کلاس کمترین نیاز را به اطلاع از دیگر بخش‌های سیستم داشته باشد. بنابراین در زمان تغییر آن بخش‌ها دیگر نیازی نیست کلاس استفاده کننده از ریز تغییرات اطلاع پیدا کند.

روش کلی بازسازی کد پنهان سازی delegate، ایجاد یک کلاس (یا استفاده از کلاس‌های موجود) به عنوان سرویس دهنده یا server است. در این کلاس به ازای کارکردهایی که نیاز به استفاده از چندین شیء یا متد را داشته باشند، یک متد ایجاد می‌کنیم. این متد روال لازم برای فراخوانی‌ها را خود مدیریت و پیاده سازی می‌کند.

در مثال ذکر شده‌ی در ابتدای نوشتار می‌توان کلاس سرویس دهنده‌ی کارکرد دریافت مدیر را کلاس Person دانست. با این ترتیب بازسازی کد، رابطه‌ی بین کلاس‌ها را به صورت زیر تغییر می‌دهد.  

با کمی توجه در نمودار می‌توان متوجه شد متد موجود در کلاس Person به متد GetManager تغییر کرده است. زیرا در این کارکرد برای دریافت مدیر به کلاس Person رجوع می‌کنیم و نیازی نیست مستقیما به کلاس Department رجوع کنیم. مدیریت کردن نحوه دریافت مدیر یک Person نیز بر عهده این متد است.

همچنین برای دریافت مدیر یک شخص با چنین تکه کدی روبرو خواهیم شد:  

var manager = person.GetManager();

همان طور که قبلا نیز ذکر شد، یکی از مزایای عمده این روش طراحی، مخفی کردن اطلاعات اضافی، از دید استفاده کنندگان کلاس است که در این مثال، نحوه دقیق دریافت مدیر است.