بررسی الگوی Command در جاوا اسکریپت
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: چهار دقیقه

الگوی command، اجازه‌ی کپسوله سازی درخواست‌ها و عملیات را در شیء‌های جداگانه‌ای میدهد. این الگو، شیء‌هایی که درخواست‌ها را ارسال می‌کنند، از شیء‌هایی که مسئول اجرا کردن درخواست‌ها هستند، جدا می‌کند.
یک مثال را در نظر بگیرید؛ جائیکه یک کلاینت قرار است، دسترسی به متد‌های یک API را به صورت مستقیم داشته باشد. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر پیاده سازی آن API‌ها تغییر کند؟ هر جائیکه API، در حال استفاده شدن است، باید تغییرات صورت گیرد. برای اجتناب از این کار، ما از abstraction بهره خواهیم برد و سپس شیء‌های درخواست کننده را از پیاده سازی درخواست‌ها، جدا می‌کنیم .


دیاگرام بالا، ماهیت این الگو را نمایش میدهد:

  • Invoker: از Command می‌خواهد که درخواست را اجرا کند. 
  • Command: اطلاعاتی را در رابطه با action، به همراه دارد و هم چنین bind کردن آن به receiver؛ همراه با فراخوانی کردن عملیات مربوطه بر روی command. 
  • Reciever: می‌داند که چگونه عملیات مرتبط با command مورد نظر را انجام دهد.
  •  Client: یک command  را ایجاد می‌کند و receiver را مشخص می‌کند؛ چه کسی قرار است این command را دریافت کند. 

اجازه بدهید یک مثال واقعی، بر اساس دیاگرام بالا جهت درک بهتر داشته باشیم: 

مثال: 
 
class Command {
  execute() {};
}

//TurnOnPrinter command
class TurnOnPrinter extends Command {
    
    constructor(printingMachine) {
        super();
        this.printingMachine = printingMachine;
        this.commandName = "turn on" 
    }
    
    execute() {
        this.printingMachine.turnOn();
    }
}

//TurnOffPrinter command
class TurnOffPrinter extends Command {

  constructor(printingMachine) {
    super();
    this.printingMachine = printingMachine;
    this.commandName = "turn off" 
  }
  
  execute() {
    this.printingMachine.turnOff();
  }
  
}

//Print command
class Print extends Command {

  constructor(printingMachine) {
    super();
    this.printingMachine = printingMachine;
    this.commandName = "print" 
  }
  
  execute() {
    this.printingMachine.print();
  }
  
}

//Invoker
class PrinterControlPanel {
    pressButton(command) {
        console.log(`Pressing ${command.commandName} button`);
        command.execute();
    }
}

//Reciever: 
class PrintingMachine {

  turnOn() {
    console.log('Printing machine has been turned on');
  }
  
  turnOff() {
    console.log('Printing machine has been turned off');
  }

  print(){
      console.log('The printer is printing your document')
  }
}


const printingMachine = new PrintingMachine();
const turnOnCommand = new TurnOnPrinter(printingMachine);
const turnOffCommand = new TurnOffPrinter(printingMachine);
const printCommand = new Print(printingMachine)
const controlPanel = new PrinterControlPanel();
controlPanel.pressButton(turnOnCommand);
controlPanel.pressButton(turnOffCommand);
controlPanel.pressButton(printCommand);

در مثال بالا، یک کلاس به نام PrintingMachine داریم: 
class PrintingMachine {

  turnOn() {
    console.log('Printing machine has been turned on');
  }
  
  turnOff() {
    console.log('Printing machine has been turned off');
  }

  print(){
      console.log('The printer is printing your document')
  }
}

در اینجا میتوانیم یکی از عملیات زیر را با استفاده از printingMachine انجام دهیم:

  • turnOn: روشن کردن ماشین (printer) 
  • turnOff: خاموش کردن ماشین (printer) 
  • print: چاپ کردن صفحه با استفاده از ماشین (printer) 

هر زمانکه ماشین چاپ (printing machine)، یک command را برای هر یک از این عملیات دریافت می‌کند، آن را اجرا می‌کند. اکنون می‌توانیم متوجه شویم که 3 نوع command که یک کاربر می‌تواند به printer ارسال کند، وجود دارند: 

class TurnOnPrinter extends Command {/*code*/}

class TurnOffPrinter extends Command {/*code*/}

class Print extends Command {/*code*/}

هر 3 کلاس بالا، یک abstract  کلاس به نام Command را extend می‌کنند:
class Command {
  execute() {};
}

کلاس‌های فرزند‌، تابع execute را ارث بری می‌کنند و در نتیجه، آن را تعریف می‌کنند. اجازه دهید که در ادامه، نگاهی به هر کدام از command‌ها داشته باشیم. 
class TurnOnPrinter extends Command {
    
    constructor(printingMachine) {
        super();
        this.printingMachine = printingMachine;
        this.commandName = "turn on" 
    }
    
    execute() {
        this.printingMachine.turnOn();
    }
}

در اینجا سازنده‌ی کلاس،  printingMachine را به عنوان پارامتر دریافت می‌کند و همچنین متغیر commandName را مقدار دهی اولیه می‌کند که در اینجا به "turn on" تنظیم شده‌است.
سپس تابع execute را تعریف می‌کند که کار روشن کردن ماشین را وقتی که فراخوانی شود، انجام خواهد داد. 

command‌های TurnOffPrinter و Print، تعاریفی مشابه به TurnOnPrinter  دارند که در بالا توضیح داده شد.  برای TurnOffPrinter ، command متغیر commandName  به مقدار "turn off" و برای Print ، command  به مقدار print تنظیم شده‌است. 
 
class TurnOffPrinter extends Command {
   //code...
   this.commandName = "turn off" 
   //code..
}

class Print extends Command {
   //code...
   this.commandName = "print" 
   //code..
}

به طور مشابه آنها تابع execute را تعریف می‌کنند که عملیات خاموش کردن ماشین، وقتی که TurnOffPrinter ، command  اجرا شود، انجام میشود و عملیات چاپ زمانیکه 
Print ، command اجرا شود، انجام میشود.
class TurnOffPrinter extends Command {
   //code...
   execute() {
     this.printingMachine.turnOff();
   }
}

class Print extends Command {
   //code...
   execute() {
     this.printingMachine.print();
   }
}

چگونه این command‌ها فراخوانی می‌شوند؟

invoker، صفحه کنترل (control panel) برای printer است که دکمه‌های turn on، turn off و print  را دارد و کاربر یک دکمه را برای ارسال یک command فشار خواهد داد.
class PrinterControlPanel {
    pressButton(command) {
        console.log(`Pressing ${command.commandName} button`);
        command.execute();
    }
}

 نگاهی به مثال زیر داشته باشید: 
controlPanel.pressButton(turnOnCommand);

در اینجا کاربر دکمه را برای روشن کردن printer فشار میدهد. بعد از فشردن دکمه، تابع execute برای این command اجرا خواهد شد و در ادامه شما پیام زیر را خواهید دید: 
Printing machine has been turned on


چه زمانی از الگوی command استفاده کنیم:

  1. اگر می‌خواهید یک صف درست کنید و درخواست‌ها را در زمان‌های متفاوتی اجرا کنید. 
  2. اگر می‌خواهید عملیاتی از قبیل reset و undo را انجام بدهید. 
  3. اگر می‌خواهید تاریخچه‌ای از درخواست‌های ایجاد شده را داشته باشید.