بررسی نحوه برنامه نویسی سایت نستعلیق آنلاین
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: یک دقیقه


سایت نستعلیق آنلاین با استفاده از ASP.Net و فونت ایران نستعلیق ایجاد شده است. شاید این سؤال پیش بیاید که چگونه اینکار را انجام داده‌اند؟ چگونه متن را به تصویر تبدیل کرده‌اند یا از همه مهم‌تر چگونه فونت را به صورت پویا بارگذاری می‌کنند (چون عموما هاست‌ها فونتی را برای شما نصب نخواهند کرد)؟
برای انجام اینکار از کلاس PrivateFontCollection فضای نام System.Drawing.Text می‌توان استفاده کرد. نحوه انجام این‌کار را در یکی از پروژه‌های سایت codeproject می‌توان ملاحظه نمود.
کمی این پروژه را اصلاح کردم به همراه افزودن و تنظیم خواص تولید تصویر با کیفیت بالا. پروژه نهایی را به همراه قلم‌های مربوطه، از اینجا می‌توانید دریافت کنید.
احتمالا در سایت نستعلیق آنلاین از روش موجود در مقاله بالا استفاده شده است که مجبور شده‌اند تصویر نهایی را در یک صفحه دیگر نمایش دهند (تخلیه بافر در مرورگر). در پروژه‌ای که ضمیمه شد، تصویر در یک پوشه ذخیره شده و سپس نمایش داده می‌شود. به این صورت تصویر را می‌توان در هر جایی از صفحه بدون ارجاع کاربر به صفحه دوم نمایش داد. البته باید دقت داشت که یوزر asp.net باید دسترسی write را بر روی این فولدر که در اینجا files نام دارد، داشته باشد.
راه دیگر انجام اینکار استفاده از http handlers است. نحوه پیاده سازی این تکنیک را در این مقاله می‌توانید مشاهده نمائید.


  • #
    ‫۱۵ سال و ۱۱ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷، ساعت ۱۷:۲۵
    خیلی استفاده کردم . واقعا مفید بود. اما نم فکر نمی کنم که این سایت فونتی رو روی سیستم کلاینتها نصب کنه. تنها اتفاقی که می افته اینه که یک متن رو به عنوان ورودی می گیره و بعد ( با استفاده از فونتی که روی سرور نصب کرده ) یک عکس تولید میکنه .
    اما در هر صورت مطلب شما خیلی خوب بود .
  • #
    ‫۱۵ سال و ۱۱ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷، ساعت ۱۷:۳۸
    بله. روی کلاینت چیزی نصب نمی‌کنند. همین بحث بارگذاری پویای فونت را (در سمت سرور) احتمالا پیاده سازی کرده‌اند که روش آن بحث شد.
    یا اگر ساده‌تر عمل کرده‌ باشند می‌شود همان روش نصب فونت روی سرور که در این روش بالا شما انعطاف بیشتری خواهید داشت و محدود به فونت‌های نصب شده نخواهید بود. هر فونتی را می‌شود بارگذاری کرد. یا حتی تولید captcha با یک سری فونت مخصوص هم به این روش ساده‌تر خواهد شد (بدون نیاز به هماهنگی با هاست برای نصب فونت).
  • #
    ‫۱۵ سال و ۱۱ ماه قبل، دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷، ساعت ۱۰:۵۰
    ممنون
  • #
    ‫۱۵ سال و ۳ ماه قبل، شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، ساعت ۱۶:۲۵
    با سلام و تشکر از مقاله مفیدتان .
    لطفا این پروژه را طوری اصلاح کنید که عکسها runtime ایجاد و نمایش داده شوند و هیچ عکسی موقع تولید ، ذخیره نشود ! بلکه فقط در حین ایجاد ، به کلاینت فرستاده شود .
    ممنون .
  • #
    ‫۱۵ سال و ۳ ماه قبل، شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، ساعت ۱۷:۳۱
    سلام،
    نکته آن‌را اینجا گفته‌ام:
    https://www.dntips.ir/2009/05/blog-post_27.html