فلسفه وجودی Path.Combine
اندازه‌ی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: یک دقیقه


عموما اکثر کدهای موجود از روش زیر برای ساخت یک مسیر استفاده می‌کنند:
string path = somePath + "\\" + filename;

اما اگر همین برنامه تحت Mono در لینوکس اجرا شود به مشکل بر می‌خورد زیرا در لینوکس مسیرها این‌بار به صورت زیر هستند:
/somepath/filename

به همین جهت توصیه شده است برای ساخت مسیرها در برنامه‌ی خود، از متد Path.Combine موجود در فضای نام System.IO استفاده کنید زیرا این متد از مقادیر Path.DirectorySeperatorChar و Path.VolumeSeparatorChar جهت تهیه مسیر نهایی استفاده می‌کند. این مقادیر در ویندوز (\) و لینوکس (/) متفاوت بوده و به صورت خودکار در زمان اجرا توسط فریم ورک مورد استفاده مدیریت خواهند شد.
همچنین مزیت دیگر استفاده از Path.Combine ، تعیین اعتبار ورودی است؛ به این معنا که اگر از کاراکترهای غیرمجاز استفاده شود، یک استثناء صادر خواهد شد.

یک مورد دیگر هم شاید بد نباشد همینجا اضافه شود و آن هم فلسفه وجودی Environment.NewLine است. مطابق معمول رسم بر این است که سطر جدید با n\ در انتهای یک رشته مشخص شود اما این همیشه صحیح نیست و در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. Environment.NewLine در ویندوز مساوی r\n\ است و در سیستم‌های مبتنی بر Unix مساوی n\ خواهد بود. به همین جهت بهتر است از این پس بجای n\ از Environment.NewLine جهت مشخص سازی سطر جدید استفاده کنید.

  • #
    ‫۱۳ روز قبل، چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۰۸:۱۴

    یک نکته‌ی تکمیلی: بین مسیرهای مطلق و نسبی در لینوکس و ویندوز، تفاوت وجود دارد!

    فرض کنید با استفاده از قطعه کد زیر، سعی در تبدیل یک مسیر نسبی را به مسیری مطلق، داریم:

    private string GetAbsoluteApiUrl(string url)
        => Uri.TryCreate(url, UriKind.Absolute, out _) ? url : NavigationManager.ToAbsoluteUri(url).ToString();

    این قطعه کد در ویندوز بدون مشکل کار می‌کند. برای مثال اگر مسیر api/test/ را به آن معرفی کنیم، آن‌را تبدیل به یک مسیر مطلق شروع شده‌ی با آدرس دامنه‌ی سایت می‌کند. اما ... این قطعه کد در لینوکس کار نمی‌کند! چون مسیر api/test/ در لینوکس، یک مسیر مطلق به‌شمار می‌رود! برای رفع این مشکل، قرار است چنین API ای در آینده اضافه شود:

    new Uri("/foo", new UriCreationOptions { AllowImplicitFilePaths = false });