اندازهی قلم متن
تخمین مدت زمان مطالعهی مطلب:
یک دقیقه
چندی قبل مطلب کوتاهی را در مورد Google analytics نوشتم. در حین جستجو دربارهی jQuery در وب، به نحوه ردیابی لینکهای خروجی از سایت توسط Google analytics برخوردم که نحوه پیاده سازی آن به صورت زیر است.
بدیهی است قبل از هر کاری باید اسکریپت مربوط به Google analytics را به انتهای صفحه و جایی که تگ body بسته میشود اضافه کنید (قابل دریافت درقسمت Add Website Profile . شماره این اسکریپت برای هر پروفایلی که ایجاد میکنید متفاوت است).
سپس:
الف) افزودن ارجاعی از کتابخانه jQuery به هدر صفحه که آنرا در مطلب شمسی کردن تاریخ بلاگر ملاحظه کردید.
ب) افزودن چند سطر زیر به هدر صفحه
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function() {
$("a").click(function() {
var $a = $(this);
var href = $a.attr("href");
// see if the link is external
if ( (href.match(/^http/)) && (! href.match(document.domain)) ) {
// if so, register an event
var category = "outgoing";
var event = "click";
var label = href;
pageTracker._trackPageview('/outgoing/' + href);
pageTracker._trackEvent(category, event, href);
}
});
});
</script>
توضیحاتی در مورد کد فوق:
این اسکریپت به روال رخ داد گردان onclick هر لینکی که به خارج از سایت ختم میشود (مثلا لینک به یک فایل یا یک سایت خارجی (خارج از سایت))، به صورت خودکار تابع trackPageview مربوط به Google analytics را اضافه میکند. این کار تاثیری در عملکرد سایت ندارد و کاربر چیزی را متوجه نخواهد شد، اما به این طریق لینکهای خروجی در آمار Google analytics ظاهر میشوند (مطابق تصاویر زیر).
از این پس آمار تمام لینکهای خروجی از سایت ، متمایز شده با outgoing ، جمع آوری و نمایش داده خواهند شد.
امکانات بیشتری مانند event tracking نیز قرار است به Google analytics اضافه شود که هنوز در مرحله آزمایشی است و بر روی تمامی اکانتها فعال نشده است.