مطالب
الگوی مشاهده‌گر Observer Pattern
الگوی مشاهده‌گر یکی از محبوبترین و معروفترین الگوهای برنامه نویسی است که پیاده سازی آن در بسیاری از زبان‌ها رواج یافته است. برای نمونه پیاده سازی این الگو را می‌توانید در بسیاری از کتابخانه‌ها (به خصوص GUI) مانند این مطالب (+ + + ) مشاهده کنید. برای اینکه بتوانیم این الگو را خودمان برای اشیاء برنامه خودمان پیاده کنیم، بهتر است که بیشتر با خود این الگو آشنا شویم. برای شروع بهتر است که با یک مثال به تعریف این الگو بپردازیم. مثال زیر نقل قولی از یکی از مطالب این سایت است که به خوبی کارکرد این الگو را برای شما نشان میدهد.

یک لامپ و سوئیچ برق را درنظر بگیرید. زمانیکه لامپ مشاهده می‌کند سوئیچ برق در حالت روشن قرار گرفته‌است، روشن خواهد شد و برعکس. در اینجا به سوئیچ، subject و به لامپ، observer گفته می‌شود. هر زمان که حالت سوئیچ تغییر می‌کند، از طریق یک callback، وضعیت خود را به observer اعلام خواهد کرد. علت استفاده از callbackها، ارائه راه‌حل‌های عمومی است تا بتواند با انواع و اقسام اشیاء کار کند. به این ترتیب هر بار که شیء observer از نوع متفاوتی تعریف می‌شود (مثلا بجای لامپ یک خودرو قرار گیرد)، نیازی نخواهد بود تا subject را تغییر داد.

عموما به شیءایی که قرار است وضعیت را مشاهده یا رصد کند، Observer گفته می‌شود و به شیءایی که قرار است وضعیت آن رصد شود Observable یا Subject گفته می‌شود.
 بد نیست بدانید این الگو یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های معماری لایه بندی MVC نیز می‌باشد.
 همچنین این نکته حائز اهمیت است که این الگو ممکن است باعث نشتی حافظه هم شود و به این مشکل Lapsed Listener Problem می‌گویند. یعنی یک listener وجود دارد که تاریخ آن منقضی شده، ولی هنوز در حافظه جا خوش کرده‌است. این مشکل برای زبان‌های شیءگرایی که با سیستمی مشابه GC پیاده سازی می‌شوند، رخ میدهد. برای جلوگیری از این حالت، برنامه نویس باید  این مشکل را با رجیستر کردن‌ها و عدم رجیستر یک شنوده، در مواقع لزوم حل کند. در غیر این صورت این شنونده بی جهت، یک ارتباط را زنده نگه داشته و حافظه‌ی منبع را به هدر میدهد.

مثال: ما یک کلید داریم که سه کلاس  RedLED،GreenLED و BlueLED قرار است آن را مشاهده و وضعیت کلید را رصد کنند.
برای پیاده سازی این الگو، ابتدا یک کلاس انتزاعی را با نام Observer که دارای متدی به نام Update است، ایجاد می‌کنیم. متغیر از نوع کلاس Observable را بعدا ایجاد می‌کنیم:
public abstract class Observer
    {
        protected Observable Observable;
        public abstract void Update();
    }
سپس یک کلاس پدر را به نام Observable می‌سازیم تا آن را به شیء سوئیچ نسبت دهیم:
 public  class Observable
    {
        private readonly List<Observer> _observers = new List<Observer>();

        public void Attach(Observer observer)
        {
            _observers.Add(observer);
        }
        public void Dettach(Observer observer)
        {
            _observers.Remove(observer);
        }

        public void NotifyAllObservers()
        {
            foreach (var observer in _observers)
            {
                observer.Update();
            }
        }
    }
در کلاس بالا یک لیست از نوع Observer‌ها داریم که در آن، کلید با تغییر وضعیت خود، لیست رصد کنندگانش را مطلع می‌سازد و دیگر چراغ‌های LED نیازی نیست تا مرتب وضعیت کلید را چک کنند. متدهای attach و Detach در واقع همان رجیستر‌ها هستند که باید مدیریت خوبی روی آن‌ها داشته باشید تا نشتی حافظه پیش نیاید. در نهایت متد NotifyAllObservers هم متدی است که با مرور لیست رصدکنندگانش، رویداد Update آن‌ها را صدا میزند تا تغییر وضعیت کلید به آن‌ها گزارش داده شود.

حال کلاس Switch را با ارث بری از کلاس Observable می‌نویسیم:
 public  class Switch:Observable
    {
        private bool _state;

        public bool ChangeState
        {
            set
            {
                _state = value;
                NotifyAllObservers();
            }
            get { return _state; }
        }
    }
در کلاس بالا هرجایی که وضعیت کلید تغییر می‌یابد، متد NotifyAllObservers صدا زده میشود.
برای هر سه چراغ، رنگی هم داریم:
   public class RedLED:Observer
    {
        private bool _on = false;
        public override void Update()
        {
            _on = !_on;
            Console.WriteLine($"Red LED is {((_on) ? "On" : "Off")}");
        }
    }

  public class GreenLED:Observer
    {
        private bool _on = false;
        public override void Update()
        {
            _on = !_on;
            Console.WriteLine($"Green LED is {((_on) ? "On" : "Off")}");
        }
    }

  public  class BlueLED:Observer
    {
        private bool _on = false;
        public override void Update()
        {
            _on = !_on;
            Console.WriteLine($"Blue LED is {((_on) ? "On" : "Off")}");
        }
    }
سپس در Main اینگونه می‌نویسیم:
var greenLed=new GreenLED();
            var redLed=new RedLED();
            var blueLed=new BlueLED();

            var switchKey=new Switch();
            switchKey.Attach(greenLed);
            switchKey.Attach(redLed);
            switchKey.Attach(blueLed);

            switchKey.ChangeState = true;
            switchKey.ChangeState = false;
به طور خلاصه هر سه چراغ به شیء کلید attach شده و با هر بار عوض شدن وضعیت کلید، متدهای Update هر سه چراغ صدا زده خواهند شد. نتیجه‌ی کد بالا به شکل زیر در کنسول نمایش می‌یابد:
Green LED is On
Red LED is On
Blue LED is On
Green LED is Off
Red LED is Off
Blue LED is Off
نظرات مطالب
جلوگیری از ارسال Spam در ASP.NET MVC
به نکته بسیار خوبی اشاره کردین ولی بهتره به جای چک کردن ModelState یک خصوصیت به جدید به ActionFilter خودمون اضافه کنیم و بعد در صورتیکه نتیجه عملیات موفقیت آمیز بود اون رو True کنیم در نهایت در خود ActionFilter پس از اجرای اکشن چک میکنیم اگر این خصوصیت false بود یعنی چیزی ثبت نشده و کلید رو از کش حذف می‌کنیم و کاربر میتونه باز فرم رو ارسال کنه و تنها زمانی محدود میشه که واقعا چیزی ثبت شده باشه.
در کل روند رو می‌تونیم در دست خودمون بگیرم و هروقت که بخواهیم بگیم که محدودیت اعمال بشه یا خیر.
با توجه به نکاتی که در کامنت‌ها ذکر شد در مکانیزم تغییراتی داده شد و به پست اصلی ضمیمه کردم.
نظرات مطالب
نحوه‌ی محاسبه‌ی هش کلمات عبور کاربران در ASP.NET Identity
ممنون از مطلب خوبتون
ولی یه مشکلی که من موقع تست برخوردم این بود که زمان تبدیل آرایه تولید شده به وسیله تابع HashPassword به معادل رشته ای اون برای ذخیره در دیتابیس و بازیابی اون رشته به معادل آرایه اون برای چک کردن صحت کلمه عبور هر دو مقدار قبل از تبدیل و بعد از تبدیل با هم برابر بودن و مشکلی نداشتن ولی هنگام همین عمل تبدیل برای مقدار salt و بازیابیش از دیتا بیس مقدار قبل تبدیل و بعدش یکسان نبودن به همین خاطر مجبور شدم مقدار salt رو به صورت آرایه توی دیتابیس ذخیره کنم، خروجی حاصل از salt هم چک کردم نمی‌دونم چرا آرایه حاصل بیشتر از 32 خانه بود؟ 
نظرات مطالب
CheckBoxList در ASP.NET MVC
من یک گرید دارم که به جدول یک بایند هست .یک ستون در این گرید شامل یک دکمه هست که یک پنجره درون اون باز میشه که اون پنجره شامل یک گرید هست که اطلاعات جدول ب درون اون هست یک ستون از این گرید2 چک باکس هست ..یک دکمه هم جهت ارسال اطلاعات انتخابی به کنترلر خود هم در این پنجره داریم ولی با توجه به اینکه من مقدار ورودی خود را آرایه ای مثل مثال فوق string[] result گرفتم و اسم چک باکس من هم result بوده ولی پس از زدن دکمه مقدار نال ارسال میگرددبه کنترلر از فروم‌های مشابه قبلا استفاده کردم و همچنین از مثال‌های تلریکدر این مورد واسه گرید استفاده کردم ولی به این شکل نیستند(گرید>>پنجره>>کرید2)نتونستم مقادیر انتخابی رو واسه گریدم ارسال کنم...
نظرات مطالب
EF Code First #14

ممنون

این کد شما زمانی هست که من رکورد رو ذخیره کرده باشم و لی من حالتی رو می‌خوام که یک شی از جدول رو در برنامه ایحاد کردم و بعدش می‌خوام تست کنم که کاربر در ستون هاش مقداری وارد کرده یا نه که اگه حتی یک مقدار وارد کرده بود پیغام << آیا می‌خواهید شخص مورد نظر اضافه شود >> را بدم که اگه تایید کرد من اونو ضافه کنم .

من وقتی با کد : contex.entry(table1).state وضعیت شی table1 رو که ایجاد کردم رو قبل از هر کاری چک می‌کنم این کد مقدار deteced رو می‌ده و وقتی که ستونهای شی table1 رومقدار دهی می‌کنم مقدار deteced  رو باز میده و وقتی این شی رو با استفاده از متد savecheng در دیتابیس ذخیره می‌کنم بعد state رو چک می‌کنم مقدار unchenged رو بهم می‌ده

لطفا در این خصوص کمک کنید

پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
انقضای اهراز هویت کاربر پس از رفرش کردن صفحه در پروژه ای مشابه
واقعا یک اشتباه ساده باعث این مشکل شده بود.

من همیشه در AuthenticateRequest  اهراز هویت کاربر رو چک میکنم تا اگر غیرفعال شده یا هر کار دیگه ای ، اون رو SignOut کنم.
در اینجا من بر اساس نام کاربری چک میکنم و وضعیت رو به خروجی متد مربوطه ارسال میکنم ولی اشتباه من این بود که مقدار Context.User.Identity.Name نام نمایشی رو برمیگردونه و نه نام کاربری رو. برای همین این اشتباه رخ میداد. البته GetUserId این مشکل رو حل کردم و متد رو هم بر اساس UserId تغییر دادم. البته مقدار GetUserId رشته بود و در بانک عدد ذخیره میشه که این رو تبدیل کردم به عدد.
مشکل حل شد.
با سپاس
مطالب
ساختار داده‌های خطی Linear Data Structure قسمت اول
بعضی از داده‌ها ساختارهای ساده‌ای دارند و به صورت یک صف یا یک نوار ضبط به ترتیب پشت سر هم قرار می‌گیرند؛ مثل ساختاری که صفحات یک کتاب را نگهداری می‌کند. یکی از نمونه‌های این ساختارها، List، صف، پشته و مشتقات آن‌ها می‌باشند.

ساختار داده‌ها چیست؟
در اغلب اوقات، موقعی‌که ما برنامه‌ای را می‌نویسیم با اشیاء یا داده‌های زیادی سر و کار داریم که گاهی اوقات اجزایی را به آن‌ها اضافه یا حذف می‌کنیم و در بعضی اوقات هم آن‌ها را مرتب سازی کرده یا اینکه پردازش دیگری را روی آن‌ها انجام میدهیم. به همین دلیل بر اساس کاری که قرار است انجام دهیم، باید داده‌ها را به روش‌های مختلفی ذخیره و نگه داری کنیم و در اکثر این روش‌ها داده‌ها به صورت منظم و پشت سر هم در یک ساختار قرار می‌گیرند.
ما در این مقاله، مجموعه‌ای از داده‌ها را در قالب ساختارهای متفاوتی بر اساس منطق و قوانین ریاضیات مدیریت می‌کنیم و بدیهی است که انتخاب یک ساختار مناسب برای هرکاری موجب افزایش کارآیی و کارآمدی برنامه خواهد گشت. می‌توانیم در مقدار حافظه‌ی مصرفی و زمان، صرفه جویی کنیم و حتی گاهی تعداد خطوط کدنویسی را کاهش دهیم.

نوع داده انتزاعی Abstraction Data Type -ADT
به زبان خیلی ساده لایه انتزاعی به ما تنها یک تعریف از ساختار مشخص شده‌ای را می‌دهد و هیچگونه پیاده سازی در آن وجود ندارد. برای مثال در لایه انتزاعی، تنها خصوصیت و عملگر‌ها و ... مشخص می‌شوند. ولی کد آن‌ها را پیاده سازی نمی‌کنیم و این باعث می‌شود که از روی این لایه بتوانیم پیاده سازی‌های متفاوت و کارآیی‌های مختلفی را ایجاد کنیم.
ساختار داده‌های مختلف در برنامه نویسی:
  • خطی یا Linear: شامل ساختارهایی چون لیست و صف و پشته است: List ,Queue,Stack
  • درختی یا Tree-Like: درخت باینری ، درخت متوازن و B-Trees
  • Dictionary : شامل یک جفت کلید و مقدار است در جدول هش
  • بقیه: گراف‌ها، صف الویت، bags, Multi bags, multi sets
در این مقاله تنها ساختارهای خطی را دنبال می‌کنیم و در آینده ساختارهای پیچیده‌تری را نیز بررسی خواهیم کرد و نیاز است بررسی کنیم کی و چگونه باید از آن‌ها استفاده کنیم.
ساختارهای لیستی از محبوبترین و پراستفاده‌ترین ساختارها هستند که با اشیاء زیادی در دنیای واقعی سازگاری دارند. مثال زیر را در نظر بگیرید:
قرار است که ما از فروشگاهی خرید کنیم و هر کدام از اجناس (المان‌ها) فروشگاه را که در سبد قرار دهیم، نام آن‌ها در یک لیست ثبت خواهد شد و اگر دیگر المان یا جنسی را از سبد بیرون بگذاریم، از لیست خط خواهد خورد.
همان که گفتیم یک ADT میتواند ساختارهای متفاوتی را پیاده سازی کند. یکی از این ساختارها اینترفیس system.collection.IList است که پیاده سازی آن منجر به ایجاد یک کلاس جدید در سیستم دات نت خواهد شد. پیاده سازی اینترفیس‌ها در سی شارپ، قوانین و قرادادهای خاص خودش را دارد و این قوانین شامل مجموعه‌ای از متد‌ها و خصوصیت‌هاست. برای پیاده سازی هر کلاسی از این اینترفیس‌ها باید این متدها و خصوصیت‌ها را هم در آن پیاده کرد.
با ارث بری از اینترفیس system.collection.IList باید رابط‌های زیر در آن پیاده سازی گردد:
(void Add(object    افزودن المان به آخر لیست 
(void Remove(object   حذف یک المان خاص از لیست  
 ()void Clear    حذف کلیه المان‌ها
( bool Contains(object   شامل این داده میشود یا خیر؟
( void RemoveAt(int  حذف یک المان بر اساس  جایگاه یا اندیسش 
(void Insert(int, object
 افزودن یک المان در جایگاهی (اندیس) خاص بر اساس مقدار position 
(int IndexOf(object اندیس یا جایگاه یک عنصر را بر می‌گرداند
 [this[int ایندکسر ، برای دستریس به عنصر در اندیس مورد نظر

لیست‌های ایستا static Lists
آرایه‌ها می‌توانند بسیاری از خصوصیات ADT را پیاده کنند ولی تفاوت بسیار مهم و بزرگی با آن‌ها دارند و آن این است که لیست به شما اجازه می‌دهد به هر تعدادی که خواستید، المان‌های جدیدی را به آن اضافه کنید؛ ولی یک آرایه دارای اندازه‌ی ثابت Fix است. البته این نکته قابل تامل است که پیاده سازی لیست با آرایه‌ها نیز ممکن است و باید به طور خودکار طول آرایه را افزایش دهید. دقیقا همان اتفاقی که برای stringbuilder در این مقاله توضیح دادیم رخ می‌دهد. به این نوع لیست‌ها، لیست‌های ایستایی که به صورت آرایه ای توسعه پذیر پیاده سازی میشوند می‌گویند. کد زیر پیاده سازی چنین لیستی است:
public class CustomArrayList<T>
{
    private T[] arr;
    private int count;
 
    public int Count
    {
        get
        {
            return this.count;
        }
    }
 
    private const int INITIAL_CAPACITY = 4;
 
    public CustomArrayList(int capacity = INITIAL_CAPACITY)
    {
        this.arr = new T[capacity];
        this.count = 0;
    }
در کد بالا یک آرایه با طول متغیر INITIAL_CAPACITY که پیش فرض آن را 4 گذاشته ایم می‌سازیم و از متغیر count برای حفظ تعداد عناصر آرایه استفاده می‌کنیم و اگر حین افزودن المان جدید باشیم و count بزرگتر از INITIAL_CAPACITY رسیده باشد، باید طول آرایه افزایش پیدا کند که کد زیر نحوه‌ی افزودن المان جدید را نشان می‌دهد. استفاده از حرف T بزرگ مربوط به مباحث Generic هست. به این معنی که المان ورودی می‌تواند هر نوع داده‌ای باشد و در آرایه ذخیره شود.
public void Add(T item)
{
    GrowIfArrIsFull();
    this.arr[this.count] = item;
    this.count++;
} 

public void Insert(int index, T item)
{
    if (index > this.count || index < 0)
    {
        throw new IndexOutOfRangeException(
            "Invalid index: " + index);
    }
    GrowIfArrIsFull();
    Array.Copy(this.arr, index,
        this.arr, index + 1, this.count - index);
    this.arr[index] = item;
    this.count++;
} 

private void GrowIfArrIsFull()
{
    if (this.count + 1 > this.arr.Length)
    {
        T[] extendedArr = new T[this.arr.Length * 2];
        Array.Copy(this.arr, extendedArr, this.count);
        this.arr = extendedArr;
    }
}
 
public void Clear()
{
    this.arr = new T[INITIAL_CAPACITY];
    this.count = 0;
}
در متد Add خط اول با تابع GrowIfArrIsFull بررسی می‌کند آیا خانه‌های آرایه کم آمده است یا خیر؟ اگر جواب مثبت باشد، طول آرایه را دو برابر طول فعلی‌اش افزایش می‌دهد و خط دوم المان جدیدی را در اولین خانه‌ی جدید اضافه شده قرار می‌دهد. همانطور که می‌دانید مقدار count همیشه یکی بیشتر از آخرین اندیس است. پس به این ترتیب مقدار count همیشه به  خانه‌ی بعدی اشاره می‌کند و سپس مقدار count به روز میشود. متد دیگری که در کد بالا وجود دارد insert است که المان جدیدی را در اندیس داده شده قرار می‌دهد. جهت این کار از سومین سازنده‌ی array.copy استفاده می‌کنیم. برای این کار آرایه مبدا و مقصد را یکی در نظر می‌گیریم و از اندیس داده شده به بعد در آرایه فعلی، یک کپی تهیه کرده و در خانه‌ی بعد اندیس داده شده به بعد قرار می‌دهیم. با این کار آرایه ما یک واحد از اندیس داده شده یک خانه، به سمت جلو حرکت می‌کند و الان خانه index و index+1 دارای یک مقدار هستند که در خط بعدی مقدار جدید را داخل آن قرار می‌دهیم و متغیر count را به روز می‌کنیم. باقی موارد را چون پردازش‌های جست و جو، پیدا کردن اندیس یک المان و گزینه‌های حذف، به خودتان واگذار می‌کنم.

لیست‌های پیوندی Linked List - پیاده سازی پویا
همانطور که دیدید لیست‌های ایستا دارای مشکل بزرگی هستند و آن هم این است که با انجام هر عملی بر روی آرایه‌ها مانند افزودن، درج در مکانی خاص و همچنین حذف (خانه ای در آرایه خالی خواهد شد و خانه‌های جلوترش باید یک گام به عقب برگردند) نیاز است که خانه‌های آرایه دوباره مرتب شوند که هر چقدر میزان داده‌ها بیشتر باشد این مشکل بزرگتر شده و ناکارآمدی برنامه را افزایش خواهد داد.
این مشکل با لیست‌های پیوندی حل می‌گردد. در این ساختار هر المان حاوی اطلاعاتی از المان بعدی است و در لیست‌های پیوندی دوطرفه حاوی المان قبلی است. شکل زیر نمایش یک لیست پیوندی در حافظه است:

برای پیاده سازی آن به دو کلاس نیاز داریم. کلاس ListNode برای نگهداری هر المان و اطلاعات المان بعدی به کار می‌رود که از این به بعد به آن Node یا گره می‌گوییم و دیگری کلاس <DynamicList<T برای نگهداری دنباله ای از گره‌ها و متدهای پردازشی آن.

public class DynamicList<T>
{
    private class ListNode
    {
        public T Element { get; set; }
        public ListNode NextNode { get; set; }
 
        public ListNode(T element)
        {
            this.Element = element;
            NextNode = null;
        }
 
        public ListNode(T element, ListNode prevNode)
        {
            this.Element = element;
            prevNode.NextNode = this;
        }
    }
 
    private ListNode head;
    private ListNode tail;
    private int count;
 
    // …
}

از آن جا که نیازی نیست کاربر با کلاس ListNode آشنایی داشته باشد و با آن سر و کله بزند، آن را داخل همان کلاس اصلی به صورت خصوصی استفاده می‌کنیم. این کلاس دو خاصیت دارد؛ یکی برای المان اصلی و دیگر گره بعدی. این کلاس دارای دو سازنده است که اولی تنها برای عنصر اول به کار می‌رود. چون اولین بار است که یک گره ایجاد می‌شود، پس باید خاصیت NextNode یعنی گره بعدی در آن Null باشد و سازنده‌ی دوم برای گره‌های شماره 2 به بعد به کار می‌رود که همراه المان داده شده، گره قبلی را هم ارسال می‌کنیم تا خاصیت NextNode آن را به گره جدیدی که می‌سازیم مرتبط سازد. سه خاصیت کلاس اصلی به نام‌های Count,Tail,Head به ترتیب برای اشاره به اولین گره، آخرین گره و تعداد گره‌ها، به کار می‌روند که در ادامه کد آن‌را در زیر می‌بینیم:

public DynamicList()
{
    this.head = null;
    this.tail = null;
    this.count = 0;
}

public void Add(T item)
{
    if (this.head == null)
    {
        this.head = new ListNode(item);
        this.tail = this.head;
    }
    else
    {
        ListNode newNode = new ListNode(item, this.tail);
        this.tail = newNode;
    }
    this.count++;
}

سازنده مقدار دهی پیش فرض را انجام می‌دهد. در متد Add المان جدیدی باید افزوده شود؛ پس چک می‌کند این المان ارسالی قرار است اولین گره باشد یا خیر؟ اگر head که به اولین گره اشاره دارد Null باشد، به این معنی است که این اولین گره است. پس اولین سازنده‌ی کلاس ListNode را صدا می‌زنیم و آن را در متغیر Head قرار می‌دهیم و چون فقط همین گره را داریم، پس آخرین گره هم شناخته می‌شود که در tail نیز قرار می‌گیرد. حال اگر فرض کنیم المان بعدی را به آن بدهیم، اینبار دیگر Head برابر Null نخواهد بود. پس دومین سازنده‌ی ListNode صدا زده می‌شود که به غیر از المان جدید، باید آخرین گره قبلی هم با آن ارسال شود و گره جدیدی که ایجاد می‌شود در خاصیت NextNode آن نیز قرار بگیرد و در نهایت گره ایجاد شده به عنوان آخرین گره لیست در متغیر Tail نیز قرار می‌گیرد. در خط پایانی هم به هر مدلی که المان جدید به لیست اضافه شده باشد متغیر Count به روز می‌شود.

public T RemoveAt(int index)
{
    if (index >= count || index < 0)
    {
        throw new ArgumentOutOfRangeException(
            "Invalid index: " + index);
    }
 
    int currentIndex = 0;
    ListNode currentNode = this.head;
    ListNode prevNode = null;
    while (currentIndex < index)
    {
        prevNode = currentNode;
        currentNode = currentNode.NextNode;
        currentIndex++;
    }
 

    RemoveListNode(currentNode, prevNode);
 
    return currentNode.Element;
}

private void RemoveListNode(ListNode node, ListNode prevNode)
{
    count--;
    if (count == 0)
    {
        this.head = null;
        this.tail = null;
    }
    else if (prevNode == null)
    {
        this.head = node.NextNode;
    }
    else
    {
        prevNode.NextNode = node.NextNode;
    }

    if (object.ReferenceEquals(this.tail, node))
    {
        this.tail = prevNode;
    }
}

برای حذف یک گره شماره اندیس آن گره را دریافت می‌کنیم و از Head، گره را بیرون کشیده و با خاصیت nextNode آنقدر به سمت جلو حرکت می‌کنیم تا متغیر currentIndex یا اندیس داده شده برابر شود و سپس گره دریافتی و گره قبلی آن را به سمت تابع RemoveListNode ارسال می‌کنیم. کاری که این تابع انجام می‌دهد این است که مقدار NextNode گره فعلی که قصد حذفش را داریم به خاصیت Next Node گره قبلی انتساب می‌دهد. پس به این ترتیب پیوند این گره از لیست از دست می‌رود و گره قبلی به جای اشاره به این گره، به گره بعد از آن اشاره می‌کند. مابقی کد از قبیل جست و برگردان اندیس یک عنصر و ... را به خودتان وگذار می‌کنم.

در روش‌های بالا ما خودمان 2 عدد ADT را پیاده سازی کردیم و متوجه شدیم برای دخیره داده‌ها در حافظه روش‌های متفاوتی وجود دارند که بیشتر تفاوت آن در مورد استفاده از حافظه و کارآیی این روش هاست.


لیست‌های پیوندی دو طرفه Doubly Linked_List

لیست‌های پیوندی بالا یک طرفه بودند و اگر ما یک گره را داشتیم و می‌خواستیم به گره قبلی آن رجوع کنیم، اینکار ممکن نبود و مجبور بودیم برای رسیدن به آن از ابتدای گره حرکت را آغاز کنیم تا به آن برسیم. به همین منظور مبحث لیست‌های پیوندی دو طرفه آغاز شد. به این ترتیب هر گره به جز حفظ ارتباط با گره بعدی از طریق خاصیت NextNode، ارتباطش را با گره قبلی از طریق خاصیت PrevNode نیز حفظ می‌کند.

این مبحث را در اینجا می‌بندیم و در قسمت بعدی آن را ادامه می‌دهیم.

مطالب
پشتیبانی از کشیدن و رها کردن در Angular 7
یکی از قابلیت‌هایی که به Angular 7 اضافه شده‌است، پشتیبانی از Drag and Drop می‌باشد. برای استفاده از این قابلیت، در ابتدا لازم است Angular CLI را بروز رسانی کنیم و بعد از آن پکیج @angular/cdk  را نصب و ماژول DragDropModule را در فایل app.module.ts، بخش import  اضافه کنیم:
npm install @angular/cdk

app.module.ts
import { BrowserModule } from '@angular/platform-browser';
import { NgModule } from '@angular/core';

import { DragDropModule } from '@angular/cdk/drag-drop';
import { FormsModule } from '@angular/forms';

@NgModule({
  declarations: [ AppComponent ],
  imports: [
    BrowserModule,
    FormsModule,
    DragDropModule
  ],
  bootstrap: [ AppComponent ]
})
export class AppModule {}

cdkDrag
با استفاده از دایرکتیو cdkDrag، یک آیتم قابلیت جابجایی را پیدا می‌کند و به صورت پیش فرض این دایرکتیو اجازه جابجایی آیتم را در تمامی جهات می‌دهد:
<div cdkDrag>
  I'm Draggable
</div>

در صورتیکه قصد داشته باشید جابجایی را بر اساس محور x یا y، محدود کنید، از دایرکتیو cdkDragLockAxis استفاده می‌شود که می‌تواند مقدار x یا y را نیز بپذیرد:
<div cdkDrag cdkDragLockAxis="x">
  I'm Draggable
</div>

در ادامه قصد پیاده سازی مثال زیر را داریم :

در ابتدا یک مدل را ایجاد می‌کنیم: 

export interface Todo {
    title: string;
    type?: string;
}


فایل app.component.ts 

export class AppComponent implements OnInit {

  public title = 'Darg and drop';
  public model: Todo;

  public todo: Todo[];
  public done: Todo[];
  public cancelled: Todo[];


  ngOnInit(): void {
    this.setDefalutValue();
  }

  addItem(form, $event: Event) {
    $event.preventDefault();
    if (form.valid) {
      if (this.model.type === 'todo') {
        this.todo.push({ title: this.model.title });
      } else {
        this.done.push({ title: this.model.title });
      }
    } else {
      alert('فرم معتبر نمی‌باشد . عنوان را وارد نمایید');
    }
  }

  drop(event: CdkDragDrop<Todo[]>) {
    if (event.previousContainer === event.container) {
      moveItemInArray(event.container.data, event.previousIndex, event.currentIndex);
    } else {
      transferArrayItem(event.previousContainer.data, event.container.data, event.previousIndex, event.currentIndex);
    }
  }



  private setDefalutValue() {
    this.todo = [
      { title: 'خرید مواد غذایی' },
      { title: 'رفتن به خانه' },
      { title: 'خوابیدن' }
    ];

    this.done = [
      { title: 'بیدار شدن' },
      { title: 'مسواک زدن' },
      { title: 'دوش گرفتن' },
      { title: 'چک کردن ایمیل' }
    ];

    this.cancelled = [];

    this.model = {
      title: null,
      type: 'todo'
    };

  }

}


در اینجا 3 آرایه یکی برای to-do  و یکی برای Done  و دیگری برای Cancelled  ایجاد می‌کنیم و به هر کدام تعدادی آیتم را اضافه می‌کنیم.

addItem : زمانیکه فرم را submit می‌کنیم اجرا می‌شود . 


drop : زمانی اجرا می‌شود که یک آیتم را Drag and Drop کنیم. در ایجا شرط event.previousContainer === event.container  زمانی درست است که جابجایی در درون یک لیست باشد و هدف در این صورت، مرتب سازی است .

moveItemInArray : ایندکس آیتم‌ها را در همان لیست تغیر می‌دهد (مرتب سازی).

transferArrayItem: آیتم را از یک لیست حذف و به لیست دیگری اضافه می‌کند.


فایل app.component.html

  <div>
    <!-- فرم -->
    <div>
      <fieldset>
        <legend>
          اضافه کردن آیتم جدید
        </legend>
        <form #form="ngForm" (submit)="addItem(form,$event)">

          <label></label>
          <input type="text" required name="title" #name="ngModel" [(ngModel)]="this.model.title">
          <label></label>

          <select required name="type" #type="ngModel" [(ngModel)]="this.model.type">
            <option value="todo">
              انجام دادن
            </option>
            <option value="done">
              انجام شده
            </option>
          </select>

          <input type="submit" value="ذخیره">
        </form>
      </fieldset>
    </div>

    <!-- آیتم‌ها -->
    <div>
      <fieldset>
        <legend>
          لیست آیتم‌ها </legend>

        <div>
          <!-- انجام دادن -->
          <div>
            <p>
              انجام دادن
            </p>
            <div cdkDropList #todoList="cdkDropList" [cdkDropListData]="todo" [cdkDropListConnectedTo]="[doneList, cancelledList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of todo" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>
          </div>

          <!-- انجام شده -->
          <div>
            <p>
              انجام شده
            </p>

            <div cdkDropList #doneList="cdkDropList" [cdkDropListData]="done" [cdkDropListConnectedTo]="[todoList, cancelledList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of done" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>

          </div>

          <!-- انجام نشده -->
          <div>
            <p>
              انجام نشده
            </p>
            <div cdkDropList #cancelledList="cdkDropList" [cdkDropListData]="cancelled" [cdkDropListConnectedTo]="[todoList, doneList]"
              (cdkDropListDropped)="drop($event)">
              <div *ngFor="let item of cancelled" cdkDrag>
                <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
              </div>
            </div>
          </div>

        </div>

      </fieldset>
    </div>
  </div>


در ابتدا یک فرم داریم که در اینجا همه چیز مشخص است ( فرم‌های مبتنی بر قالب‌ها در Angular )

در ادامه 3 container را ایجاد می‌کنیم یکی برای to-do  و یکی برای Done  و در آخر یکی برای Cancelled

container  ایجاد شده برای  to-do

<div cdkDropList #todoList="cdkDropList" [cdkDropListData]="todo" [cdkDropListConnectedTo]="[doneList, cancelledList]"
     (cdkDropListDropped)="drop($event)">
   <div *ngFor="let item of todo" cdkDrag>
      <p> {{ item.title | titlecase }} </p>
   </div>
</div>


توضیحات: 

cdkDropList یک container می‌باشد، برای آیتم‌هایی که قرار است Drag and Drop شوند. 

todoList #:

    id مربوط به container را مشخص می‌کند.

cdkDropListConnectedTo:

 id مربوط به container های دیگری که می‌تواند آیتم های container جاری را بپذیرد.

cdkDropListData مشخص کنند منبع داده است.

cdkDropListDropped:  این رویداد زمانی اجرا می‌شود که Drag and Drop برای یک آیتم انجام شود.

cdkDrag:  برای اینکه آیتم‌های درون یک container قابلیت Drag and Drop را داشته باشند، این دایرکتیو را  اضافه می‌کنیم.


تمام ! 


DEMO