از مطالب جذاب و کامل شما بسیار سپاسگذارم. چند نکته هست اگر امکان دارد آنها را نیز پوشش دهید
مثلا ارتباط این افزونهها با بانکهای اطلاعاتی ( مانند : localStorage مرورگر یا منابع داده دیگر مثل MySQL یا SQL Server و ... ) و نحوه ذخیره سازی داده ها.
مجددا متشکرم.
مثلا ارتباط این افزونهها با بانکهای اطلاعاتی ( مانند : localStorage مرورگر یا منابع داده دیگر مثل MySQL یا SQL Server و ... ) و نحوه ذخیره سازی داده ها.
مجددا متشکرم.
نظرات مطالب
آموزش TypeScript #1
یکی از دلایل محبوبیت زبان JavaScript، راحتی در نوشتن کد با این زبان است. اگر قرار باشد این زبان یک محصول همه منظوره باشد به طور قطع دچار پیچیدگیهای پیاده سازی شده و این همه محبوبیت به دست نمیآورد. هدف اولیه از تولید و توسعه زبان JavaScript، استفاده از آن در پروژههای سمت کلاینت بود. اما با مرور زمان و محبوبیت بیش از اندازه، توسعه گران مختلف تصمیم به توسعه این زبان گرفتند که هر محصول برای یک منظور خاص به وجود آمد. برای مثال Node.Js برای پروژههای RealTime استفاه میشود و بر مبنای منطق event-driven میباشد که خیلیها از آن به عنوان Server side JavaScript یاد میکنند یا به عنوان مثال دیگر Dart محصول شرکت گوگل در سال 2011 (طراحی شده بر مبنای Scratch)و TypeScript محصول شرکت مایکروسافت در سال 2012 (طراحی شده بر مبنای JavaScript)عرضه شدند که هدف اصلی از تولید این زبانها پشتیبانی از مبحث static typing و مباحث OOP برای پیاده سازی پروژههای در سطوحی با مقیاس بزرگ بود. JavaScript به عنوان زبان پایه باقی خواهد ماند و نسخههای مختلف در شکل سایر زبانها و فریم ورکهای مختلف عرضه میشوند تا هر کدام یک نیاز را برطرف سازند. البته در پایان این نکته را هم متذکر شوم که JavaScript هم روند با توسعه ECMAScript تغییر میکند. برای مثال در نسخه ECMASCript 6، امکان تعریف کلاس و ماژول در JavaSCript فراهم شده است.
اشتراکها
NewSQL چیست؟
Some NewSQL solutions
NewSQL-db-logosVoltDB (in-memory database) : http://voltdb.com
ClustrixDB (distributed peer-to-peer SQL database) : http://www.clustrix.com
NuoDB (distributed database management) : http://www.nuodb.com
GenieDB (based on MySQL) : http://www.geniedb.com
ScaleArc (SQL traffic manager ) : http://www.scalearc.com
ScaleDB (MySQL scalability) : http://scaledb.com
Tokutek/TokuDB (MySQL/MariaDB scallability): http://www.tokutek.com
JustoneDB (built upon PostgreSQL) : http://www.justonedb.com
MemSQL (in-memory database) : http://www.memsql.com
نظرات مطالب
دریافت کتاب از Google books
آقای شمس،
ممنون. کار بزرگی انجام دادید، خصوصا انتشار سورس آن.
دید صرفا تجاری به این مساله که به نوعی ملی هم محسوب میشود سبب شده از زمان ویندوز 95 تا الان، ما هنوز درگیر این مساله باشیم و هر شرکتی برای خودش یک پکیج ارائه داده و ...
ممنون. کار بزرگی انجام دادید، خصوصا انتشار سورس آن.
دید صرفا تجاری به این مساله که به نوعی ملی هم محسوب میشود سبب شده از زمان ویندوز 95 تا الان، ما هنوز درگیر این مساله باشیم و هر شرکتی برای خودش یک پکیج ارائه داده و ...
Telerik RadControls
DevExpress DxPerience
Infragristics NetAdvantage
ComponentOne Studio
Syncfusion Studio
ComponentArt UI
کامپوننتهای تجاری شرکتهای دیگر
کامپوننتهای ساخت خودم
کامپوننتهای سورس باز
DevExpress DxPerience
Infragristics NetAdvantage
ComponentOne Studio
Syncfusion Studio
ComponentArt UI
کامپوننتهای تجاری شرکتهای دیگر
کامپوننتهای ساخت خودم
کامپوننتهای سورس باز
معرفی IdentityServer 4
اگر استاندارد OpenID Connect را بررسی کنیم، از مجموعهای از دستورات و رهنمودها تشکیل شدهاست. بنابراین نیاز به کامپوننتی داریم که این استاندارد را پیاده سازی کرده باشد تا بتوان بر اساس آن یک Identity Provider را تشکیل داد و پیاده سازی مباحثی که در قسمت قبل بررسی شدند مانند توکنها، Flow، انواع کلاینتها، انواع Endpoints و غیره چیزی نیستند که به سادگی قابل انجام باشند. اینجا است که IdentityServer 4، به عنوان یک فریم ورک پیاده سازی کنندهی استانداردهای OAuth 2 و OpenID Connect مخصوص ASP.NET Core ارائه شدهاست. این فریم ورک توسط OpenID Foundation تائید شده و داری مجوز رسمی از آن است. همچنین جزئی از NET Foundation. نیز میباشد. به علاوه باید دقت داشت که این فریم ورک کاملا سورس باز است.
نصب و راه اندازی IdentityServer 4
همان مثال «قسمت دوم - ایجاد ساختار اولیهی مثال این سری» را در نظر بگیرید. داخل آن پوشههای جدید src\IDP\DNT.IDP را ایجاد میکنیم.
نام دلخواه DNT.IDP، به پوشهی جدیدی اشاره میکند که قصد داریم IDP خود را در آن برپا کنیم. نام آن را نیز در ادامهی نامهای پروژههای قبلی که با ImageGallery شروع شدهاند نیز انتخاب نکردهایم؛ از این جهت که یک IDP را قرار است برای بیش از یک برنامهی کلاینت مورد استفاده قرار دهیم. برای مثال میتوانید از نام شرکت خود برای نامگذاری این IDP استفاده کنید.
اکنون از طریق خط فرمان به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و دستور زیر را صادر کنید:
این دستور، یک پروژهی جدیدی را از نوع «ASP.NET Core Empty»، در این پوشه، بر اساس آخرین نگارش SDK نصب شدهی بر روی سیستم شما، ایجاد میکند. از این جهت نوع پروژه خالی درنظر گرفته شدهاست که قرار است توسط اجزای IdentityServer 4 به مرور تکمیل شود.
اولین کاری را که در اینجا انجام خواهیم داد، مراجعه به فایل Properties\launchSettings.json آن و تغییر شماره پورتهای پیشفرض آن است تا با سایر پروژههای وبی که تاکنون ایجاد کردهایم، تداخل نکند. برای مثال در اینجا شماره پورت SSL آنرا به 6001 تغییر دادهایم.
اکنون نوبت به افزودن میانافزار IdentityServer 4 به پروژهی خالی وب است. اینکار را نیز توسط اجرای دستور زیر در پوشهی src\IDP\DNT.IDP انجام میدهیم:
در ادامه نیاز است این میانافزار جدید را معرفی و تنظیم کرد. به همین جهت فایل Startup.cs پروژهی خالی وب را گشوده و به صورت زیر تکمیل میکنیم:
- متد الحاقی AddIdentityServer، کار ثبت و معرفی سرویسهای توکار IdentityServer را به سرویس توکار تزریق وابستگیهای ASP.NET Core انجام میدهد.
- متد الحاقی AddDeveloperSigningCredential کار تنظیمات کلید امضای دیجیتال توکنها را انجام میدهد. در نگارشهای قبلی IdentityServer، اینکار با معرفی یک مجوز امضاء کردن توکنها انجام میشد. اما در این نگارش دیگر نیازی به آن نیست. در طول توسعهی برنامه میتوان از نگارش Developer این مجوز استفاده کرد. البته در حین توزیع برنامه به محیط ارائهی نهایی، باید به یک مجوز واقعی تغییر پیدا کند.
تعریف کاربران، منابع و کلاینتها
مرحلهی بعدی تنظیمات میانافزار IdentityServer4، تعریف کاربران، منابع و کلاینتهای این IDP است. به همین جهت یک کلاس جدید را به نام Config، در ریشهی پروژه ایجاد و به صورت زیر تکمیل میکنیم:
توضیحات:
- این کلاس استاتیک، اطلاعاتی درون حافظهای را برای تکمیل دموی جاری ارائه میدهد.
- ابتدا در متد GetUsers، تعدادی کاربر آزمایشی اضافه شدهاند. کلاس TestUser در فضای نام IdentityServer4.Test قرار دارد. در کلاس TestUser، خاصیت SubjectId، بیانگر Id منحصربفرد هر کاربر در کل این IDP است. سپس نام کاربری، کلمهی عبور و تعدادی Claim برای هر کاربر تعریف شدهاند که بیانگر اطلاعاتی اضافی در مورد هر کدام از آنها هستند. برای مثال نام و نام خانوادگی جزو خواص کلاس TestUser نیستند؛ اما منعی هم برای تعریف آنها وجود ندارد. اینگونه اطلاعات اضافی را میتوان توسط Claims به سیستم اضافه کرد.
- بازگشت Claims توسط یک IDP مرتبط است به مفهوم Scopes. برای این منظور متد دیگری به نام GetIdentityResources تعریف شدهاست تا لیستی از IdentityResourceها را بازگشت دهد که در فضای نام IdentityServer4.Models قرار دارد. هر IdentityResource، به یک Scope که سبب دسترسی به اطلاعات Identity کاربران میشود، نگاشت خواهد شد. در اینجا چون از پروتکل OpenID Connect استفاده میکنیم، ذکر IdentityResources.OpenId اجباری است. به این ترتیب مطمئن خواهیم شد که SubjectId به سمت برنامهی کلاینت بازگشت داده میشود. برای بازگشت Claims نیز باید IdentityResources.Profile را به عنوان یک Scope دیگری مشخص کرد که در متد GetIdentityResources مشخص شدهاست.
- در آخر نیاز است کلاینتهای این IDP را نیز مشخص کنیم (در مورد مفهوم Clients در قسمت قبل بیشتر توضیح داده شد) که اینکار در متد GetClients انجام میشود. فعلا یک لیست خالی را بازگشت میدهیم و آنرا در قسمتهای بعدی تکمیل خواهیم کرد.
افزودن کاربران، منابع و کلاینتها به سیستم
پس از تعریف و تکمیل کلاس Config، برای معرفی آن به IDP، به کلاس آغازین برنامه مراجعه کرده و آنرا به صورت زیر تکمیل میکنیم:
در اینجا لیست کاربران و اطلاعات آنها توسط متد AddTestUsers، لیست منابع و Scopes توسط متد AddInMemoryIdentityResources و لیست کلاینتها توسط متد AddInMemoryClients به تنظیمات IdentityServer اضافه شدهاند.
افزودن میان افزار IdentityServer به برنامه
پس از انجام تنظیمات مقدماتی سرویسهای برنامه، اکنون نوبت به افزودن میانافزار IdentityServer است که در کلاس آغازین برنامه به صورت زیر تعریف میشود:
آزمایش IDP
اکنون برای آزمایش IDP، به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و دستور dotnet run را اجرا کنید:
همانطور که ملاحظه میکنید، برنامهی IDP بر روی پورت 6001 قابل دسترسی است. برای آزمایش Web API آن، آدرس discovery endpoint این IDP را به صورت زیر در مرورگر وارد کنید:
در این تصویر، مفاهیمی را که در قسمت قبل بررسی کردیم مانند authorization_endpoint ،token_endpoint و غیره، مشاهده میکنید.
افزودن UI به IdentityServer
تا اینجا میانافزار IdentityServer را نصب و راه اندازی کردیم. در نگارشهای قبلی آن، UI به صورت پیشفرض جزئی از این سیستم بود. در این نگارش آنرا میتوان به صورت جداگانه دریافت و به برنامه اضافه کرد. برای این منظور به آدرس IdentityServer4.Quickstart.UI مراجعه کرده و همانطور که در readme آن ذکر شدهاست میتوان از یکی از دستورات زیر برای افزودن آن به پروژهی IDP استفاده کرد:
الف) در ویندوز از طریق کنسول پاورشل به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و سپس دستور زیر را وارد کنید:
ب) و یا درmacOS و یا Linux، دستور زیر را اجرا کنید:
یک نکته: در ویندوز اگر در نوار آدرس هر پوشه، عبارت cmd را وارد و enter کنید، کنسول خط فرمان ویندوز در همان پوشه باز خواهد شد. همچنین در اینجا از ورود عبارت powershell هم پشتیبانی میشود:
بنابراین در نوار آدرس پوشهی src\IDP\DNT.IDP، عبارت powershell را وارد کرده و سپس enter کنید. پس از آن دستور الف را وارد (copy/paste) و اجرا کنید.
به این ترتیب فایلهای IdentityServer4.Quickstart.UI به پروژهی IDP جاری اضافه میشوند.
- پس از آن اگر به پوشهی Views مراجعه کنید، برای نمونه ذیل پوشهی Account آن، Viewهای ورود و خروج به سیستم قابل مشاهده هستند.
- در پوشهی Quickstart آن، کدهای کامل کنترلرهای متناظر با این Viewها قرار دارند.
بنابراین اگر نیاز به سفارشی سازی این Viewها را داشته باشید، کدهای کامل کنترلرها و Viewهای آن هم اکنون در پروژهی IDP جاری در دسترس هستند.
نکتهی مهم: این UI اضافه شده، یک برنامهی ASP.NET Core MVC است. به همین جهت در انتهای متد Configure، ذکر میان افزارهای UseStaticFiles و همچنین UseMvcWithDefaultRoute انجام شدند.
اکنون اگر برنامهی IDP را مجددا با دستور dotnet run اجرا کنیم، تصویر زیر را میتوان در ریشهی سایت، مشاهده کرد که برای مثال لینک discovery endpoint در همان سطر اول آن ذکر شدهاست:
همچنین همانطور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، یک IDP حتما باید از طریق پروتکل HTTPS در دسترس قرار گیرد که در پروژههای ASP.NET Core 2.1 این حالت، جزو تنظیمات پیشفرض است.
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
اگر استاندارد OpenID Connect را بررسی کنیم، از مجموعهای از دستورات و رهنمودها تشکیل شدهاست. بنابراین نیاز به کامپوننتی داریم که این استاندارد را پیاده سازی کرده باشد تا بتوان بر اساس آن یک Identity Provider را تشکیل داد و پیاده سازی مباحثی که در قسمت قبل بررسی شدند مانند توکنها، Flow، انواع کلاینتها، انواع Endpoints و غیره چیزی نیستند که به سادگی قابل انجام باشند. اینجا است که IdentityServer 4، به عنوان یک فریم ورک پیاده سازی کنندهی استانداردهای OAuth 2 و OpenID Connect مخصوص ASP.NET Core ارائه شدهاست. این فریم ورک توسط OpenID Foundation تائید شده و داری مجوز رسمی از آن است. همچنین جزئی از NET Foundation. نیز میباشد. به علاوه باید دقت داشت که این فریم ورک کاملا سورس باز است.
نصب و راه اندازی IdentityServer 4
همان مثال «قسمت دوم - ایجاد ساختار اولیهی مثال این سری» را در نظر بگیرید. داخل آن پوشههای جدید src\IDP\DNT.IDP را ایجاد میکنیم.
نام دلخواه DNT.IDP، به پوشهی جدیدی اشاره میکند که قصد داریم IDP خود را در آن برپا کنیم. نام آن را نیز در ادامهی نامهای پروژههای قبلی که با ImageGallery شروع شدهاند نیز انتخاب نکردهایم؛ از این جهت که یک IDP را قرار است برای بیش از یک برنامهی کلاینت مورد استفاده قرار دهیم. برای مثال میتوانید از نام شرکت خود برای نامگذاری این IDP استفاده کنید.
اکنون از طریق خط فرمان به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و دستور زیر را صادر کنید:
dotnet new web
اولین کاری را که در اینجا انجام خواهیم داد، مراجعه به فایل Properties\launchSettings.json آن و تغییر شماره پورتهای پیشفرض آن است تا با سایر پروژههای وبی که تاکنون ایجاد کردهایم، تداخل نکند. برای مثال در اینجا شماره پورت SSL آنرا به 6001 تغییر دادهایم.
اکنون نوبت به افزودن میانافزار IdentityServer 4 به پروژهی خالی وب است. اینکار را نیز توسط اجرای دستور زیر در پوشهی src\IDP\DNT.IDP انجام میدهیم:
dotnet add package IdentityServer4
در ادامه نیاز است این میانافزار جدید را معرفی و تنظیم کرد. به همین جهت فایل Startup.cs پروژهی خالی وب را گشوده و به صورت زیر تکمیل میکنیم:
public class Startup { public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddMvc(); services.AddIdentityServer() .AddDeveloperSigningCredential(); }
- متد الحاقی AddDeveloperSigningCredential کار تنظیمات کلید امضای دیجیتال توکنها را انجام میدهد. در نگارشهای قبلی IdentityServer، اینکار با معرفی یک مجوز امضاء کردن توکنها انجام میشد. اما در این نگارش دیگر نیازی به آن نیست. در طول توسعهی برنامه میتوان از نگارش Developer این مجوز استفاده کرد. البته در حین توزیع برنامه به محیط ارائهی نهایی، باید به یک مجوز واقعی تغییر پیدا کند.
تعریف کاربران، منابع و کلاینتها
مرحلهی بعدی تنظیمات میانافزار IdentityServer4، تعریف کاربران، منابع و کلاینتهای این IDP است. به همین جهت یک کلاس جدید را به نام Config، در ریشهی پروژه ایجاد و به صورت زیر تکمیل میکنیم:
using System.Collections.Generic; using System.Security.Claims; using IdentityServer4.Models; using IdentityServer4.Test; namespace DNT.IDP { public static class Config { // test users public static List<TestUser> GetUsers() { return new List<TestUser> { new TestUser { SubjectId = "d860efca-22d9-47fd-8249-791ba61b07c7", Username = "User 1", Password = "password", Claims = new List<Claim> { new Claim("given_name", "Vahid"), new Claim("family_name", "N"), } }, new TestUser { SubjectId = "b7539694-97e7-4dfe-84da-b4256e1ff5c7", Username = "User 2", Password = "password", Claims = new List<Claim> { new Claim("given_name", "User 2"), new Claim("family_name", "Test"), } } }; } // identity-related resources (scopes) public static IEnumerable<IdentityResource> GetIdentityResources() { return new List<IdentityResource> { new IdentityResources.OpenId(), new IdentityResources.Profile() }; } public static IEnumerable<Client> GetClients() { return new List<Client>(); } } }
- این کلاس استاتیک، اطلاعاتی درون حافظهای را برای تکمیل دموی جاری ارائه میدهد.
- ابتدا در متد GetUsers، تعدادی کاربر آزمایشی اضافه شدهاند. کلاس TestUser در فضای نام IdentityServer4.Test قرار دارد. در کلاس TestUser، خاصیت SubjectId، بیانگر Id منحصربفرد هر کاربر در کل این IDP است. سپس نام کاربری، کلمهی عبور و تعدادی Claim برای هر کاربر تعریف شدهاند که بیانگر اطلاعاتی اضافی در مورد هر کدام از آنها هستند. برای مثال نام و نام خانوادگی جزو خواص کلاس TestUser نیستند؛ اما منعی هم برای تعریف آنها وجود ندارد. اینگونه اطلاعات اضافی را میتوان توسط Claims به سیستم اضافه کرد.
- بازگشت Claims توسط یک IDP مرتبط است به مفهوم Scopes. برای این منظور متد دیگری به نام GetIdentityResources تعریف شدهاست تا لیستی از IdentityResourceها را بازگشت دهد که در فضای نام IdentityServer4.Models قرار دارد. هر IdentityResource، به یک Scope که سبب دسترسی به اطلاعات Identity کاربران میشود، نگاشت خواهد شد. در اینجا چون از پروتکل OpenID Connect استفاده میکنیم، ذکر IdentityResources.OpenId اجباری است. به این ترتیب مطمئن خواهیم شد که SubjectId به سمت برنامهی کلاینت بازگشت داده میشود. برای بازگشت Claims نیز باید IdentityResources.Profile را به عنوان یک Scope دیگری مشخص کرد که در متد GetIdentityResources مشخص شدهاست.
- در آخر نیاز است کلاینتهای این IDP را نیز مشخص کنیم (در مورد مفهوم Clients در قسمت قبل بیشتر توضیح داده شد) که اینکار در متد GetClients انجام میشود. فعلا یک لیست خالی را بازگشت میدهیم و آنرا در قسمتهای بعدی تکمیل خواهیم کرد.
افزودن کاربران، منابع و کلاینتها به سیستم
پس از تعریف و تکمیل کلاس Config، برای معرفی آن به IDP، به کلاس آغازین برنامه مراجعه کرده و آنرا به صورت زیر تکمیل میکنیم:
public class Startup { public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddMvc(); services.AddIdentityServer() .AddDeveloperSigningCredential() .AddTestUsers(Config.GetUsers()) .AddInMemoryIdentityResources(Config.GetIdentityResources()) .AddInMemoryClients(Config.GetClients()); }
افزودن میان افزار IdentityServer به برنامه
پس از انجام تنظیمات مقدماتی سرویسهای برنامه، اکنون نوبت به افزودن میانافزار IdentityServer است که در کلاس آغازین برنامه به صورت زیر تعریف میشود:
public void Configure(IApplicationBuilder app, IHostingEnvironment env) { if (env.IsDevelopment()) { app.UseDeveloperExceptionPage(); } app.UseIdentityServer(); app.UseStaticFiles(); app.UseMvcWithDefaultRoute(); }
آزمایش IDP
اکنون برای آزمایش IDP، به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و دستور dotnet run را اجرا کنید:
همانطور که ملاحظه میکنید، برنامهی IDP بر روی پورت 6001 قابل دسترسی است. برای آزمایش Web API آن، آدرس discovery endpoint این IDP را به صورت زیر در مرورگر وارد کنید:
https://localhost:6001/.well-known/openid-configuration
در این تصویر، مفاهیمی را که در قسمت قبل بررسی کردیم مانند authorization_endpoint ،token_endpoint و غیره، مشاهده میکنید.
افزودن UI به IdentityServer
تا اینجا میانافزار IdentityServer را نصب و راه اندازی کردیم. در نگارشهای قبلی آن، UI به صورت پیشفرض جزئی از این سیستم بود. در این نگارش آنرا میتوان به صورت جداگانه دریافت و به برنامه اضافه کرد. برای این منظور به آدرس IdentityServer4.Quickstart.UI مراجعه کرده و همانطور که در readme آن ذکر شدهاست میتوان از یکی از دستورات زیر برای افزودن آن به پروژهی IDP استفاده کرد:
الف) در ویندوز از طریق کنسول پاورشل به پوشهی src\IDP\DNT.IDP وارد شده و سپس دستور زیر را وارد کنید:
iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('https://raw.githubusercontent.com/IdentityServer/IdentityServer4.Quickstart.UI/release/get.ps1'))
\curl -L https://raw.githubusercontent.com/IdentityServer/IdentityServer4.Quickstart.UI/release/get.sh | bash
یک نکته: در ویندوز اگر در نوار آدرس هر پوشه، عبارت cmd را وارد و enter کنید، کنسول خط فرمان ویندوز در همان پوشه باز خواهد شد. همچنین در اینجا از ورود عبارت powershell هم پشتیبانی میشود:
بنابراین در نوار آدرس پوشهی src\IDP\DNT.IDP، عبارت powershell را وارد کرده و سپس enter کنید. پس از آن دستور الف را وارد (copy/paste) و اجرا کنید.
به این ترتیب فایلهای IdentityServer4.Quickstart.UI به پروژهی IDP جاری اضافه میشوند.
- پس از آن اگر به پوشهی Views مراجعه کنید، برای نمونه ذیل پوشهی Account آن، Viewهای ورود و خروج به سیستم قابل مشاهده هستند.
- در پوشهی Quickstart آن، کدهای کامل کنترلرهای متناظر با این Viewها قرار دارند.
بنابراین اگر نیاز به سفارشی سازی این Viewها را داشته باشید، کدهای کامل کنترلرها و Viewهای آن هم اکنون در پروژهی IDP جاری در دسترس هستند.
نکتهی مهم: این UI اضافه شده، یک برنامهی ASP.NET Core MVC است. به همین جهت در انتهای متد Configure، ذکر میان افزارهای UseStaticFiles و همچنین UseMvcWithDefaultRoute انجام شدند.
اکنون اگر برنامهی IDP را مجددا با دستور dotnet run اجرا کنیم، تصویر زیر را میتوان در ریشهی سایت، مشاهده کرد که برای مثال لینک discovery endpoint در همان سطر اول آن ذکر شدهاست:
همچنین همانطور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، یک IDP حتما باید از طریق پروتکل HTTPS در دسترس قرار گیرد که در پروژههای ASP.NET Core 2.1 این حالت، جزو تنظیمات پیشفرض است.
کدهای کامل این قسمت را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
مطالب دورهها
نگاهی به SignalR Clients
در قسمت قبل موفق به ایجاد اولین Hub خود شدیم. در ادامه، برای تکمیل برنامه نیاز است تا کلاینتی را نیز برای آن تهیه کنیم.
مصرف کنندگان یک Hub میتوانند انواع و اقسام برنامههای کلاینت مانند jQuery Clients و یا حتی یک برنامه کنسول ساده باشند و همچنین Hubهای دیگر نیز قابلیت استفاده از این امکانات Hubهای موجود را دارند. تیم SignalR امکان استفاده از Hubهای آنرا در برنامههای دات نت 4 به بعد، برنامههای WinRT، ویندوز فون 8، سیلورلایت 5، jQuery و همچنین برنامههای CPP نیز مهیا کردهاند. به علاوه گروههای مختلف نیز با توجه به سورس باز بودن این مجموعه، کلاینتهای iOS Native، iOS via Mono و Android via Mono را نیز به این لیست اضافه کردهاند.
بررسی کلاینتهای jQuery
با توجه به پروتکل مبتنی بر JSON سیگنالآر، استفاده از آن در کتابخانههای جاوا اسکریپتی همانند jQuery نیز به سادگی مهیا است. برای نصب آن نیاز است در کنسول پاور شل نوگت، دستور زیر را صادر کنید:
برای نمونه به solution پروژه قبل، یک برنامه وب خالی دیگر را اضافه کرده و سپس دستور فوق را بر روی آن اجرا نمائید. در این حالت فقط باید دقت داشت که فرامین بر روی کدام پروژه اجرا میشوند:
با استفاده از افزونه SignalR jQuery، به دو طریق میتوان به یک Hub اتصال برقرار کرد:
الف) استفاده از فایل proxy تولید شده آن (این فایل، در زمان اجرای برنامه تولید میشود و یا امکان استفاده از آن به کمک ابزارهای کمکی نیز وجود دارد)
نمونهای از آنرا در قسمت قبل ملاحظه کردید؛ همان فایل تولید شده در مسیر /signalr/hubs برنامه. به نوعی به آن Service contract نیز گفته میشود (ارائه متادیتا و قراردادهای کار با یک سرویس Hub). این فایل همانطور که عنوان شد به صورت پویا در زمان اجرای برنامه ایجاد میشود.
امکان تولید آن توسط برنامه کمکی signalr.exe نیز وجود دارد؛ برای دریافت آن میتوان از طریق NuGet اقدام کرد (بسته Microsoft.AspNet.SignalR.Utils) که نهایتا در پوشه packages قرار خواهد گرفت. نحوه استفاده از آن نیز به صورت زیر است:
در این دستور ghp مخفف generate hub proxy است و نهایتا فایلی را به نام server.js تولید میکند.
ب) بدون استفاده از فایل proxy و به کمک روش late binding (انقیاد دیر هنگام)
برای کار با یک Hub از طریق jQuery مراحل ذیل باید طی شوند:
1) ارجاعی به Hub باید مشخص شود.
2) روالهای رخدادگردان تنظیم گردند.
3) اتصال به Hub برقرار گردد.
4) متدی فراخوانی شود.
در اینجا باید دقت داشت که امکانات Hub به صورت خواص
در سمت کلاینت جیکوئری، در دسترس خواهند بود. برای مثال:
و نامهای بکارگرفته شده در اینجا مطابق روشهای متداول نام گذاری در جاوا اسکریپت، camel case هستند.
خوب، تا اینجا فرض بر این است که یک پروژه خالی ASP.NET را آغاز و سپس فرمان نصب Microsoft.AspNet.SignalR.JS را نیز همانطور که عنوان شد، صادر کردهاید. در ادامه یک فایل ساده html را به نام chat.htm، به این پروژه جدید اضافه کنید (برای استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپتی SignalR الزامی به استفاده از صفحات کامل پروژههای وب نیست).
کدهای آنرا به نحو فوق تغییر دهید.
توضیحات:
همانطور که ملاحظه میکنید ابتدا ارجاعاتی به jquery و jquery.signalR-1.0.1.min.js اضافه شدهاند. سپس نیاز است مسیر دقیق فایل پروکسی هاب خود را نیز مشخص کنیم. اینکار با تعریف مسیر signalr/hubs انجام شده است.
در ادامه توسط تنظیم connection.hub.logging سبب خواهیم شد تا اطلاعات بیشتری در javascript console مرورگر لاگ شود.
سپس ارجاعی به هاب تعریف شده، تعریف گردیده است. اگر از قسمت قبل به خاطر داشته باشید، توسط ویژگی HubName، نام chat را برگزیدیم. بنابراین connection.chat ذکر شده دقیقا به این هاب اشاره میکند.
سپس سطر chat.client.hello مقدار دهی شده است. متد hello، متدی dynamic و تعریف شده در سمت هاب برنامه است. به این ترتیب میتوان به پیامهای رسیده از طرف سرور گوش فرا داد. در اینجا، این پیامها، به li ایی با id مساوی messages اضافه میشوند.
سپس توسط فراخوانی متد connection.hub.start، فاز negotiation شروع میشود. در اینجا حتی میتوان نوع transport را نیز صریحا انتخاب کرد که نمونهای از آن را به صورت کامنت شده جهت آشنایی با نحوه تعریف آن مشاهده میکنید. مقادیر قابل استفاده در آن به شرح زیر هستند:
سپس به رویدادهای کلیک دکمه send گوش فرا داده و در این حین، اطلاعات TextBox ایی با id مساوی txtMsg را به متد SendMessage هاب خود ارسال میکنیم. همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، در سمت کلاینت، تعریف متد SendMessage باید camel case باشد.
اکنون به صورت جداگانه یکبار برنامه hub را در مرورگر باز کنید. سپس بر روی فایل chat.htm کلیک راست کرده و گزینه مشاهده آن را در مرورگر نیز انتخاب نمائید (گزینه View in browser منوی کلیک راست).
خوب! پروژه کار نمیکند! برای اینکه مشکلات را بهتر بتوانید مشاهده کنید نیاز است به JavaScript Console مرورگر خود مراجعه نمائید. برای مثال در مرورگر کروم دکمه F12 را فشرده و برگه Console آنرا باز کنید. در اینجا اعلام میکند که فاز negotiation قابل انجام نیست؛ چون مسیر پیش فرضی را که انتخاب کرده است، همین مسیر پروژه دومی است که اضافه کردهایم (کلاینت ما در پروژه دوم قرار دارد و نه در همان پروژه اول هاب).
برای اینکه مسیر دقیق hub را در این حالت مشخص کنیم، سطر زیر را به ابتدای کدهای جاوا اسکریپتی فوق اضافه نمائید:
اکنون اگر مجدا سعی کنید، باز هم برنامه کار نمیکند و پیام میدهد که امکان دسترسی به این سرویس از خارج از دومین آن میسر نیست. برای اینکه این مجوز را صادر کنیم نیاز است تنظیمات مسیریابی پروژه هاب را به نحو ذیل ویرایش نمائیم:
با تنظیم EnableCrossDomain به true اینبار فازهای آغاز ارتباط با سرور برقرار میشوند:
مطابق این لاگها ابتدا فاز negotiation انجام میشود. سپس حالت long polling را به صورت خودکار انتخاب میکند.
در برگه شبکه، مطابق شکل فوق، امکان آنالیز اطلاعات رد و بدل شده مهیا است. برای مثال در حالتیکه سرور پیام دریافتی را به کلیه کلاینتها ارسال میکند، نام متد و نام هاب و سایر پارامترها در اطلاعات به فرمت JSON آن به خوبی قابل مشاهده هستند.
یک نکته:
اگر از ویندوز 8 (یعنی IIS8) و VS 2012 استفاده میکنید، برای استفاده از حالت Web socket، ابتدا فایل وب کانفیگ برنامه را باز کرده و در قسمت httpRunTime، مقدار ویژگی targetFramework را بر روی 4.5 تنظیم کنید. اینبار اگر مراحل negotiation را بررسی کنید در همان مرحله اول برقراری اتصال، از روش Web socket استفاده گردیده است.
تمرین 1
به پروژه ساده و ابتدایی فوق یک تکست باکس دیگر به نام Room را اضافه کنید؛ به همراه دکمه join. سپس نکات قسمت قبل را در مورد الحاق به یک گروه و سپس ارسال پیام به اعضای گروه را پیاده سازی نمائید. (تمام نکات آن با مطلب فوق پوشش داده شده است و در اینجا باید صرفا فراخوانی متدهای عمومی دیگری در سمت هاب، صورت گیرد)
تمرین 2
در انتهای قسمت دوم به نحوه ارسال پیام از یک هاب به هابی دیگر اشاره شد. این MonitorHub را ایجاد کرده و همچنین یک کلاینت جاوا اسکریپتی را نیز برای آن تهیه کنید تا بتوان اتصال و قطع اتصال کلیه کاربران سیستم را مانیتور و مشاهده کرد.
پیاده سازی کلاینت jQuery بدون استفاده از کلاس Proxy
در مثال قبل، از پروکسی پویای مهیای در آدرس signalr/hubs استفاده کردیم. در اینجا قصد داریم، بدون استفاده از آن نیز کار برپایی کلاینت را بررسی کنیم.
بنابراین یک فایل جدید html را مثلا به نام chat_np.html به پروژه دوم برنامه اضافه کنید. سپس محتویات آنرا به نحو زیر تغییر دهید:
در اینجا سطر مرتبط با تعریف مسیر اسکریپتهای پویای signalr/hubs را دیگر در ابتدای فایل مشاهده نمیکنید. کار تشکیل proxy اینبار از طریق کدنویسی صورت گرفته است. پس از ایجاد پروکسی، برای گوش فرا دادن به متدهای فراخوانی شده از طرف سرور از متد proxy.on و نام متد فراخوانی شده سمت سرور استفاده میکنیم و یا برای ارسال اطلاعات به سرور از متد proxy.invoke به همراه نام متد سمت سرور استفاده خواهد شد.
کلاینتهای دات نتی SignalR
تا کنون Solution ما حاوی یک پروژه Hub و یک پروژه وب کلاینت جیکوئری است. به همین Solution، یک پروژه کلاینت کنسول ویندوزی را نیز اضافه کنید.
سپس در خط فرمان پاور شل نوگت دستور زیر را صادر نمائید تا فایلهای مورد نیاز به پروژه کنسول اضافه شوند:
در اینجا نیز باید دقت داشت تا دستور بر روی default project صحیحی اجرا شود (حالت پیش فرض، اولین پروژه موجود در solution است).
پس از نصب آن اگر به پوشه packages مراجعه کنید، نگارشهای مختلف آنرا مخصوص سیلورلایت، دات نتهای 4 و 4.5، WinRT و ویندوز فون8 نیز میتوانید در پوشه Microsoft.AspNet.SignalR.Client ملاحظه نمائید. البته در ابتدای نصب، انتخاب نگارش مناسب، بر اساس نوع پروژه جاری به صورت خودکار صورت میگیرد.
مدل برنامه نویسی آن نیز بسیار شبیه است به حالت عدم استفاده از پروکسی در حین استفاده از jQuery که در قسمت قبل بررسی گردید و شامل این مراحل است:
1) یک وهله از شیء HubConnection را ایجاد کنید.
2) پروکسی مورد نیاز را جهت اتصال به Hub از طریق متد CreateProxy تهیه کنید.
3) رویدادگردانها را همانند نمونه کدهای جاوا اسکریپتی قسمت قبل، توسط متد On تعریف کنید.
4) به کمک متد Start، اتصال را آغاز نمائید.
5) متدها را به کمک متد Invoke فراخوانی نمائید.
نمونهای از این پیاده سازی را در کدهای فوق ملاحظه میکنید که از لحاظ طراحی آنچنان تفاوتی با نمونه ذهنی جاوا اسکریپتی ندارد.
نکته مهم
کلیه فراخوانیهایی که در اینجا ملاحظه میکنید غیرهمزمان هستند.
به همین جهت پس از متد Start، متد Wait ذکر شدهاست تا در این برنامه ساده، پس از برقراری کامل اتصال، کار invoke صورت گیرد و یا زمانیکه callback تعریف شده توسط متد chat.On فراخوانی میشود نیز این فراخوانی غیرهمزمان است و خصوصا اگر نیاز است رابط کاربری برنامه را در این بین به روز کنید باید به نکات به روز رسانی رابط کاربری از طریق یک ترد دیگر دقت داشت.
مصرف کنندگان یک Hub میتوانند انواع و اقسام برنامههای کلاینت مانند jQuery Clients و یا حتی یک برنامه کنسول ساده باشند و همچنین Hubهای دیگر نیز قابلیت استفاده از این امکانات Hubهای موجود را دارند. تیم SignalR امکان استفاده از Hubهای آنرا در برنامههای دات نت 4 به بعد، برنامههای WinRT، ویندوز فون 8، سیلورلایت 5، jQuery و همچنین برنامههای CPP نیز مهیا کردهاند. به علاوه گروههای مختلف نیز با توجه به سورس باز بودن این مجموعه، کلاینتهای iOS Native، iOS via Mono و Android via Mono را نیز به این لیست اضافه کردهاند.
بررسی کلاینتهای jQuery
با توجه به پروتکل مبتنی بر JSON سیگنالآر، استفاده از آن در کتابخانههای جاوا اسکریپتی همانند jQuery نیز به سادگی مهیا است. برای نصب آن نیاز است در کنسول پاور شل نوگت، دستور زیر را صادر کنید:
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR.JS
با استفاده از افزونه SignalR jQuery، به دو طریق میتوان به یک Hub اتصال برقرار کرد:
الف) استفاده از فایل proxy تولید شده آن (این فایل، در زمان اجرای برنامه تولید میشود و یا امکان استفاده از آن به کمک ابزارهای کمکی نیز وجود دارد)
نمونهای از آنرا در قسمت قبل ملاحظه کردید؛ همان فایل تولید شده در مسیر /signalr/hubs برنامه. به نوعی به آن Service contract نیز گفته میشود (ارائه متادیتا و قراردادهای کار با یک سرویس Hub). این فایل همانطور که عنوان شد به صورت پویا در زمان اجرای برنامه ایجاد میشود.
امکان تولید آن توسط برنامه کمکی signalr.exe نیز وجود دارد؛ برای دریافت آن میتوان از طریق NuGet اقدام کرد (بسته Microsoft.AspNet.SignalR.Utils) که نهایتا در پوشه packages قرار خواهد گرفت. نحوه استفاده از آن نیز به صورت زیر است:
Signalr.exe ghp http://localhost/
ب) بدون استفاده از فایل proxy و به کمک روش late binding (انقیاد دیر هنگام)
برای کار با یک Hub از طریق jQuery مراحل ذیل باید طی شوند:
1) ارجاعی به Hub باید مشخص شود.
2) روالهای رخدادگردان تنظیم گردند.
3) اتصال به Hub برقرار گردد.
4) متدی فراخوانی شود.
در اینجا باید دقت داشت که امکانات Hub به صورت خواص
$.connection
$.connection.chatHub
خوب، تا اینجا فرض بر این است که یک پروژه خالی ASP.NET را آغاز و سپس فرمان نصب Microsoft.AspNet.SignalR.JS را نیز همانطور که عنوان شد، صادر کردهاید. در ادامه یک فایل ساده html را به نام chat.htm، به این پروژه جدید اضافه کنید (برای استفاده از کتابخانه جاوا اسکریپتی SignalR الزامی به استفاده از صفحات کامل پروژههای وب نیست).
<!DOCTYPE> <html> <head> <title></title> <script src="Scripts/jquery-1.6.4.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="Scripts/jquery.signalR-1.0.1.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="http://localhost:1072/signalr/hubs" type="text/javascript"></script> </head> <body> <div> <input id="txtMsg" type="text" /><input id="send" type="button" value="send msg" /> <ul id="messages"> </ul> </div> <script type="text/javascript"> $(function () { var chat; $.connection.hub.logging = true; //اطلاعات بیشتری را در جاوا اسکریپت کنسول مرورگر لاگ میکند chat = $.connection.chat; //این نام مستعار پیشتر توسط ویژگی نام هاب تنظیم شده است chat.client.hello = function (message) { //متدی که در اینجا تعریف شده دقیقا مطابق نام متد پویایی است که در هاب تعریف شده است //به این ترتیب سرور میتواند کلاینت را فراخوانی کند $("#messages").append("<li>" + message + "</li>"); }; $.connection.hub.start(/*{ transport: 'longPolling' }*/); // فاز اولیه ارتباط را آغاز میکند $("#send").click(function () { // Hub's `SendMessage` should be camel case here chat.server.sendMessage($("#txtMsg").val()); }); }); </script> </body> </html>
توضیحات:
همانطور که ملاحظه میکنید ابتدا ارجاعاتی به jquery و jquery.signalR-1.0.1.min.js اضافه شدهاند. سپس نیاز است مسیر دقیق فایل پروکسی هاب خود را نیز مشخص کنیم. اینکار با تعریف مسیر signalr/hubs انجام شده است.
<script src="http://localhost:1072/signalr/hubs" type="text/javascript"></script>
سپس ارجاعی به هاب تعریف شده، تعریف گردیده است. اگر از قسمت قبل به خاطر داشته باشید، توسط ویژگی HubName، نام chat را برگزیدیم. بنابراین connection.chat ذکر شده دقیقا به این هاب اشاره میکند.
سپس سطر chat.client.hello مقدار دهی شده است. متد hello، متدی dynamic و تعریف شده در سمت هاب برنامه است. به این ترتیب میتوان به پیامهای رسیده از طرف سرور گوش فرا داد. در اینجا، این پیامها، به li ایی با id مساوی messages اضافه میشوند.
سپس توسط فراخوانی متد connection.hub.start، فاز negotiation شروع میشود. در اینجا حتی میتوان نوع transport را نیز صریحا انتخاب کرد که نمونهای از آن را به صورت کامنت شده جهت آشنایی با نحوه تعریف آن مشاهده میکنید. مقادیر قابل استفاده در آن به شرح زیر هستند:
- webSockets - forverFrame - serverSentEvents - longPolling
اکنون به صورت جداگانه یکبار برنامه hub را در مرورگر باز کنید. سپس بر روی فایل chat.htm کلیک راست کرده و گزینه مشاهده آن را در مرورگر نیز انتخاب نمائید (گزینه View in browser منوی کلیک راست).
خوب! پروژه کار نمیکند! برای اینکه مشکلات را بهتر بتوانید مشاهده کنید نیاز است به JavaScript Console مرورگر خود مراجعه نمائید. برای مثال در مرورگر کروم دکمه F12 را فشرده و برگه Console آنرا باز کنید. در اینجا اعلام میکند که فاز negotiation قابل انجام نیست؛ چون مسیر پیش فرضی را که انتخاب کرده است، همین مسیر پروژه دومی است که اضافه کردهایم (کلاینت ما در پروژه دوم قرار دارد و نه در همان پروژه اول هاب).
برای اینکه مسیر دقیق hub را در این حالت مشخص کنیم، سطر زیر را به ابتدای کدهای جاوا اسکریپتی فوق اضافه نمائید:
$.connection.hub.url = 'http://localhost:1072/signalr'; //چون در یک پروژه دیگر قرار داریم
using System; using System.Web; using System.Web.Routing; using Microsoft.AspNet.SignalR; namespace SignalR02 { public class Global : HttpApplication { protected void Application_Start(object sender, EventArgs e) { // Register the default hubs route: ~/signalr RouteTable.Routes.MapHubs(new HubConfiguration { EnableCrossDomain = true }); } } }
SignalR: Auto detected cross domain url. jquery.signalR-1.0.1.min.js:10 SignalR: Negotiating with 'http://localhost:1072/signalr/negotiate'. jquery.signalR-1.0.1.min.js:10 SignalR: SignalR: Initializing long polling connection with server. jquery.signalR-1.0.1.min.js:10 SignalR: Attempting to connect to 'http://localhost:1072/signalr/connect?transport=longPolling&connectionToken…NRh72omzsPkKqhKw2&connectionData=%5B%7B%22name%22%3A%22chat%22%7D%5D&tid=3' using longPolling. jquery.signalR-1.0.1.min.js:10 SignalR: Longpolling connected jquery.signalR-1.0.1.min.js:10
در برگه شبکه، مطابق شکل فوق، امکان آنالیز اطلاعات رد و بدل شده مهیا است. برای مثال در حالتیکه سرور پیام دریافتی را به کلیه کلاینتها ارسال میکند، نام متد و نام هاب و سایر پارامترها در اطلاعات به فرمت JSON آن به خوبی قابل مشاهده هستند.
یک نکته:
اگر از ویندوز 8 (یعنی IIS8) و VS 2012 استفاده میکنید، برای استفاده از حالت Web socket، ابتدا فایل وب کانفیگ برنامه را باز کرده و در قسمت httpRunTime، مقدار ویژگی targetFramework را بر روی 4.5 تنظیم کنید. اینبار اگر مراحل negotiation را بررسی کنید در همان مرحله اول برقراری اتصال، از روش Web socket استفاده گردیده است.
تمرین 1
به پروژه ساده و ابتدایی فوق یک تکست باکس دیگر به نام Room را اضافه کنید؛ به همراه دکمه join. سپس نکات قسمت قبل را در مورد الحاق به یک گروه و سپس ارسال پیام به اعضای گروه را پیاده سازی نمائید. (تمام نکات آن با مطلب فوق پوشش داده شده است و در اینجا باید صرفا فراخوانی متدهای عمومی دیگری در سمت هاب، صورت گیرد)
تمرین 2
در انتهای قسمت دوم به نحوه ارسال پیام از یک هاب به هابی دیگر اشاره شد. این MonitorHub را ایجاد کرده و همچنین یک کلاینت جاوا اسکریپتی را نیز برای آن تهیه کنید تا بتوان اتصال و قطع اتصال کلیه کاربران سیستم را مانیتور و مشاهده کرد.
پیاده سازی کلاینت jQuery بدون استفاده از کلاس Proxy
در مثال قبل، از پروکسی پویای مهیای در آدرس signalr/hubs استفاده کردیم. در اینجا قصد داریم، بدون استفاده از آن نیز کار برپایی کلاینت را بررسی کنیم.
بنابراین یک فایل جدید html را مثلا به نام chat_np.html به پروژه دوم برنامه اضافه کنید. سپس محتویات آنرا به نحو زیر تغییر دهید:
<!DOCTYPE> <html> <head> <title></title> <script src="Scripts/jquery-1.6.4.min.js" type="text/javascript"></script> <script src="Scripts/jquery.signalR-1.0.1.min.js" type="text/javascript"></script> </head> <body> <div> <input id="txtMsg" type="text" /><input id="send" type="button" value="send msg" /> <ul id="messages"> </ul> </div> <script type="text/javascript"> $(function () { $.connection.hub.logging = true; //اطلاعات بیشتری را در جاوا اسکریپت کنسول مرورگر لاگ میکند var connection = $.hubConnection(); connection.url = 'http://localhost:1072/signalr'; //چون در یک پروژه دیگر قرار داریم var proxy = connection.createHubProxy('chat'); proxy.on('hello', function (message) { //متدی که در اینجا تعریف شده دقیقا مطابق نام متد پویایی است که در هاب تعریف شده است //به این ترتیب سرور میتواند کلاینت را فراخوانی کند $("#messages").append("<li>" + message + "</li>"); }); $("#send").click(function () { // Hub's `SendMessage` should be camel case here proxy.invoke('sendMessage', $("#txtMsg").val()); }); connection.start(); }); </script> </body> </html>
کلاینتهای دات نتی SignalR
تا کنون Solution ما حاوی یک پروژه Hub و یک پروژه وب کلاینت جیکوئری است. به همین Solution، یک پروژه کلاینت کنسول ویندوزی را نیز اضافه کنید.
سپس در خط فرمان پاور شل نوگت دستور زیر را صادر نمائید تا فایلهای مورد نیاز به پروژه کنسول اضافه شوند:
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.SignalR.Client
پس از نصب آن اگر به پوشه packages مراجعه کنید، نگارشهای مختلف آنرا مخصوص سیلورلایت، دات نتهای 4 و 4.5، WinRT و ویندوز فون8 نیز میتوانید در پوشه Microsoft.AspNet.SignalR.Client ملاحظه نمائید. البته در ابتدای نصب، انتخاب نگارش مناسب، بر اساس نوع پروژه جاری به صورت خودکار صورت میگیرد.
مدل برنامه نویسی آن نیز بسیار شبیه است به حالت عدم استفاده از پروکسی در حین استفاده از jQuery که در قسمت قبل بررسی گردید و شامل این مراحل است:
1) یک وهله از شیء HubConnection را ایجاد کنید.
2) پروکسی مورد نیاز را جهت اتصال به Hub از طریق متد CreateProxy تهیه کنید.
3) رویدادگردانها را همانند نمونه کدهای جاوا اسکریپتی قسمت قبل، توسط متد On تعریف کنید.
4) به کمک متد Start، اتصال را آغاز نمائید.
5) متدها را به کمک متد Invoke فراخوانی نمائید.
using System; using Microsoft.AspNet.SignalR.Client.Hubs; namespace SignalR02.WinClient { class Program { static void Main(string[] args) { var hubConnection = new HubConnection(url: "http://localhost:1072/signalr"); var chat = hubConnection.CreateHubProxy(hubName: "chat"); chat.On<string>("hello", msg => { Console.WriteLine(msg); }); hubConnection.Start().Wait(); chat.Invoke<string>("sendMessage", "Hello!"); Console.WriteLine("Press a key to terminate the client..."); Console.Read(); } } }
نکته مهم
کلیه فراخوانیهایی که در اینجا ملاحظه میکنید غیرهمزمان هستند.
به همین جهت پس از متد Start، متد Wait ذکر شدهاست تا در این برنامه ساده، پس از برقراری کامل اتصال، کار invoke صورت گیرد و یا زمانیکه callback تعریف شده توسط متد chat.On فراخوانی میشود نیز این فراخوانی غیرهمزمان است و خصوصا اگر نیاز است رابط کاربری برنامه را در این بین به روز کنید باید به نکات به روز رسانی رابط کاربری از طریق یک ترد دیگر دقت داشت.
نظرات اشتراکها
فرق بین TFS ،SVN و GIT در چیست؟
اینها دیگر مسایل مدیریت شبکه است. خارج از شبکه اگر منظور شما کارمندان یک شرکت هستند که قرار است به شبکه داخلی متصل شوند ... میشود از V.P.N استفاده کرد (در شبکه داخلی باید این سرور تنظیم شود و بله باید برای دسترسی از بیرون IP ثابت داشته باشد). زمانیکه کارمندی با V.P.N به شبکه شرکت متصل میشود، جزئی از شبکه داخلی خواهد شد و بر اساس سطح دسترسی تعریف شده، به منابع داخلی شبکه منجمله سورس کنترل، دسترسی خواهد داشت.
اگر قرار است برای عموم دنیا اینکار را انجام دهید میشود از یک VPS استفاده کرد با IP مشخص؛ یا حتی میتونید از سرویسهایی مانند bitbucket.org هم استفاده کنید. مهمترین مزیت آن دسترسی به private repository رایگان است.
اگر قرار است برای عموم دنیا اینکار را انجام دهید میشود از یک VPS استفاده کرد با IP مشخص؛ یا حتی میتونید از سرویسهایی مانند bitbucket.org هم استفاده کنید. مهمترین مزیت آن دسترسی به private repository رایگان است.
نظرات نظرسنجیها
آیا با وجود سیاماس فروشگاهی قدرتمندی مثل nopCommerce یا SmartStore آیا منطقی است که ما دوباره خودمان از صفر کد بزنیم؟
به نظرم ارتباط شدیدی با بودجه دارد.
اغلب شرکت هایی که تخصصی روی ecommerce فعالیت میکنند (داخلی یا خارجی) معمولا روی یک یا دو CMS تسلط دارند. و نیازهای مشتریان را با توسعه CMS یا حتی خرید ماژولهای آماده آنها و توسعه روی ماژولهای آماده پاسخ میدهند.
هزینه تسلط به یک CMS مثل prestashop یا nopecommerce خیلی خیلی کمتر از نوشتن همه امکانات آنها از صفر است. ضمن این که تازه وقتی از صفر نوشتید مدت زیادی باید رفع باگ کنید. پایدار شدن یک پروژه مسئله ای زمان بر است.
اگر اهل open source و فعالیت در جوامع آنلاین باشید حتی قسمتی از کار را دوستان متن باز شما برایتان انجام میدهند وباز هم هزینه شما کمتر میشود.