آیا با وجود سی‌ام‌اس فروشگاهی قدرتمندی مثل nopCommerce یا SmartStore آیا منطقی است که ما دوباره خودمان از صفر کد بزنیم؟
سعی کردم دو سوال را در یک سوال مطرح کنم. یعنی میخواهم بدانم آیا شما موافقید که به جای از صفر کد زدن، از یک سی‌ام‌اس آماده فروشگاهی (مانند nopCommerce با دنیایی از امکانات) استفاده کنید یا خیر، و در صورت موافق بودن کدام را ترجیح می‌دهید.
nopCommerce، SmartStore یا سایر...
  • ترجیح میدهم از nopCommerce استفاده کنم و آن را توسعه بدهم.
  • ترجیح میدهم از SmartStore استفاده کنم و آن را توسعه بدهم.
  • از سایر سی‌ام‌اس های آماده استفاده میکنم.
  • ترجیح میدهم از صفر خودم بنویسم.
  • تاریخ انقضاءندارد

نتایج نظر سنجی

ترجیح میدهم از صفر خودم بنویسم.
۴۴.۴ %
با ۲۰ رای
ترجیح میدهم از nopCommerce استفاده کنم و آن را توسعه بدهم.
۳۷.۸ %
با ۱۷ رای
ترجیح میدهم از SmartStore استفاده کنم و آن را توسعه بدهم.
۸.۹ %
با ۴ رای
از سایر سی‌ام‌اس های آماده استفاده میکنم.
۸.۹ %
با ۴ رای
  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۰۰:۱۵
    بنظرم در بین اینها گزینه  ووکامرس خالی هست . طبق آمار سایت wappalyzer  بیشترین استفاده رو برای برپایی سایتهای فروشگاهی دارد . البته یک پلاگین از CMS  محبوب وردپرس هست.   
    • #
      ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۱۶:۲۲
      ممنون از نظرتون
      بنده هدفم مقایسه بین سی‌ام‌اس هایی است که با asp.net mvc نوشته شدن
  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۲
    نکته بسیار مهم :
    هر ابزاری برای هر کاری مناسب نیست. هر دو موردی که در نظر سنجی نام برده شده راه کارهای سطح متوسط در ecommerce محسوب می‌شوند. بهتر بود نظر سنجی را به صورت چند انتخابی طراحی می‌کردید.
    طبیعتا هزینه تمام شده نقش مهمی در کسب موفقیت در این زمینه دارد. نوشتن یک بستر جامع ecommerce کاری بسیار پر هزینه است. نمونه‌های موجود ایرانی و خارجی که از صفر نوشته شده اند حداکثر در حد متوسط قرار می‌گیرند.
    اگر قصد شما داشتن چیزی مثل دیجیکالا است و چنان برنامه و بودجه ای دارید نوشتن از صفر یا توسعه یک CMS پیشرفته گزینه مناسبی است. ولی اگر شمار فروشنده ecommerce هستید و خدمات آن را ارائه می‌دهید تعداد مشتریانی که از شما کار سفارشی بخواهند خیلی کم است و بیشتر کسب و کار‌ها نیاز به یک راه کار آماده ماژولار دارند و بودجه آنها در همین حد آنها را متوقف می‌کند.
    با تجربه ای که در ecommerce‌های مختلف داشته ام (PHP و ASP.NET) در مقیاس‌های کوچک، متوسط ، بزرگ و خیلی بزرگ به شما پیشنهاد می‌کنم هر ابزاری را برای کاربرد مناسب انتخاب کنید. هیچ CMS همه کاره ای برای همه پروژه‌ها وجود ندارد.
    کلمه قدرتمند! یک کلمه فنی نیست، بیشتر به درد بازاریابی می‌خورد. nopcommerce در حد برداشتن یک سنگ متوسط قدرتمند است. نه برای یک فروشگاه چند منظوره بین المللی با عملیات تجاری سنگین.
    • #
      ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۹
      (( با تجربه ای که در ecommerce‌های مختلف داشته ام (PHP و ASP.NET) در مقیاس‌های کوچک، متوسط ، بزرگ و خیلی بزرگ به شما پیشنهاد می‌کنم هر ابزاری را برای کاربرد مناسب انتخاب کنید. هیچ CMS همه کاره ای برای همه پروژه‌ها وجود ندارد.  ))

      لطف میکنید از گزینه هایی که استفاده کردید نام ببرید؟برای مقاصد متفاوت کدام را استفاده نمودید یا اینکه بنظر شما کدامیک قابلیت سفارشی سازی بهتری دارد ؟
      آیا میشود از بین CMS هایی که کار کردین قابلیت سفارشی شده رو طوری اعمال نمود تا به چیزی مثل دیجی کالا یا ebay  یا .. رسید؟
      • #
        ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۹
        چند تا از نمونه هایی که عملا به صورت عمیق (درگیر شدن در کد‌های هسته و ماژول‌های آن و توسعه سیستم) با آنها کار کرده ایم:
        برای PHP
        1. woocommerce (فروشگاه‌های تا متوسط و عملیات تجاری سبک) - سفارشی سازی در حد وردپرس - راحته ولی رو اعصابه
        2. prestashop (فروشگاه‌های تا متوسط و عملیات تجاری متوسط) - سفارشی سازی متوسط - زیرساخت‌های خیلی پیشرفته درش وجود ندارد
        3. magento (فروشگاه‌های تا سایز بزرگ و عملیات تجاری بزرگ) - سفارشی سازی پیشرفته 
        برای .NET
        1. nopCommerce(فروشگاه‌های تا متوسط و عملیات تجاری متوسط) -سفارشی سازی متوسط
        2. VirtoCommerce(فروشگاه‌های تا سایز بزرگ و عملیات تجاری بزرگ) -سفارشی سازی پیشرفته، زمان بر است ولی برای کارهای بزرگ لازم است.
        موارد سفارشی 
        1. با ASP.NET چند مورد توسعه داشتیم.
        هر کدام از اینها سطح مختلفی از پیچیدگی دارند و بر اساس این پیچیدگی سطوح مختلفی از ماژول‌های تجاری پیشرفته درآنها وجود دارد.
        بری مثال در nopCommerce شما C# و ASP.NET و jQuery بلد باشید عمده کار انجام می‌شود. و پروژه لایه بندی پیچیده ای ندارد. شما با یک اپلیکیشن طرف هستید
        ولی در VirtoCommerce باید تسلط کافی به مفاهیم برنامه نویسی شی گرا، لایه بندی، معماری سرویس گرا، C# و AngularJs و liquid و چندین مورد دیگر داشته باشید تا پروژه جلو برود. اینجا با چند اپلیکیشن طرف هستید و این پروژه برای اجرا شدن روی shared hosting ساخته نشده است.
        آن چیزی که مشتری از یک سیستم ecommerce می‌بیند با چیزی که مدیران و پرسنل مجموعه فروشگاه می‌بینند متفاوت است، در اغلب سیستم‌ها چیزی که مستری می‌بیند تقریبا مشابه است ولی پشت صحنه زمین تا آسمان تفاوت دارد.
        پشت صحنه یک فروشگاه اتفاقات زیادی می‌تواند در جریان باشد، چیزی که در بخش مدیریت سفارش nopcommerce وجود دارد ساده است، مدیریت امور مالی، مدیریت تحویل کالا، مدیریت اسناد، مدیریت موجودی و ... می‌تواند بسیار پیچیده‌تر باشد و حتی به کمک نرم افزارهای دیگر یا سرویس‌های آنلاین دیگر مدیریت شود.
        Delivery, Payment, Tax, Inventory, Warehouse, Localization, Globalization و موارد متعدد دیگری هر کدام در این فروشگاه‌های آماده در حد نیاز پیاده سازی شده اند، و این نیازی که توسط تیم توسعه آن تعریف شده مشتریان هدف آن را مشخص می‌کند. اگر کمی در marketplace هر کدام از این‌ها چرخی بزنید و ماژول‌های مشابه را بررسی کنید صرفا از تفاوت قیمت و سطح پشتیبانی کیفیت هر کدام مشخص می‌شود.
        مثلا ما در یکی از پروژه‌ها VirtoCommerce را به عنوان پایه پروژه انتخاب کردیم ولی بر اساس منطق تجاری تعریف شده ماژول‌های زیادی برای آن توسعه داده شد، حتی تغییراتی در هسته آن ایجاد شد. این پروژه 6 ماه با یک تیم 5 (مدیر پروژه+2 نفر دات نت+ گرافیست+1 نفر آندروید+ 1 نفر IOS) نفره طول کشید. در صورتی که مشابه همین کار را با Prestashop برای یک پروژه 15 درصد کوچکتر با یک تیم 3 نفره در مدت 4 ماه انجام دادیم. تازه در virtocommerce هیچ گزارشی وجود ندارد، همه چیز با PowerBi باید انجام شود.
        قیمت اولی تقریبا 4 برابر دومی بود. هر دو پروژه وب سایت و نسخه native موبایل داشته اند.
        ما درگیر تکنولوژی وابزار نبودیم چون تیم مسلط به هر کدام را داریم، ولی اگر مثلا فقط به .net مسلط هستید در همان حوزه ادامه دهید. البته PHP هزینه‌های کمتری دارد. 
        حرف آخر: حتی در مایکروسافت هم چند وقت یک بار میندازن دور از اول می‌نویسند، رسیدن به ebay کار زیادی می‌برد شاید در طول مسیر حتی چند بار تغییر جهت بدهید. دیجی کالا اصلا اندازه ebay نیست. با هم مقایسه نکنید. در حال حاظر متد‌های تجارت الکترونیک در حال پیشرفت و تحول هستند. دیجیکالا فقط چند متد را در خود دارد فروشگا هایی هستند که چندین متد فروش را همزمان پیاده سازی کرده اند و مدیریت آنها به صورت یکپارچه انجام می‌شود.
        یک فروشگاه آنلاین فقط نمای کار است کار فیزیکی پشت صحنه بسیار پیچیده‌تر است.
        • #
          ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۱۶:۲۸
          ممنون از توضیحات کامل و جامعتون
          هدف بنده هم بیشتر در مقیاس متوسط بود و پروژه هایی که هم که تا الان داشتیم بیشتر در همین حد بوده.
          عرض بنده اینه که این سی‌ام‌اس‌های آماده تقریبا تمامی امکانات پایه مورد نیاز یه فروشگاه اینترنتی در حد متوسط رو دارن.
          میخواستم بدونم بهتر نیست به جای نوشتن دوباره این امکانات، از همینها استفاده کنیم و بعد برای نیازهای خاصی که برای برخی پروژه‌ها نیاز هست اونها رو توسعه بدیم و سفارشی سازی کنیم. و در عین حال انتخاب دوستان و اساتید رو در مورد اینکه کدوم رو ترجیح میدن بدونم.
  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۱۶:۲۵
    مطمئنا نوشتن یک سیستم جدید برای ما دلنشین‌تر هست ولی امروز با فاکتورهایی چون رقابت و زمان و هزینه و موراد دیگر استفاده از سیستم‌های آماده بیشتر مدنظر هست به خصوص تا حد متوسط را به خوبی پشتیبانی میکنند و می‌توان آن‌ها را به صورت همگانی توسعه داده ولی اگر واقعا بخواهد اختصاصی شود نیاز به یک سیستم جدید بیشتر احساس می‌شود.
    • #
      ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۲۱:۲۵
      به نظرم ارتباط شدیدی با بودجه دارد.
      اغلب شرکت هایی که تخصصی روی ecommerce فعالیت می‌کنند (داخلی یا خارجی) معمولا روی یک یا دو CMS تسلط دارند. و نیاز‌های مشتریان را با توسعه CMS یا حتی خرید ماژول‌های آماده  آنها و توسعه روی ماژول‌های آماده پاسخ می‌دهند.
      هزینه تسلط به یک CMS مثل prestashop یا nopecommerce خیلی خیلی کمتر از نوشتن همه امکانات آنها از صفر است. ضمن این که تازه وقتی از صفر نوشتید مدت زیادی باید رفع باگ کنید. پایدار شدن یک پروژه مسئله ای زمان بر است.
      اگر اهل open source و فعالیت در جوامع آنلاین باشید حتی قسمتی از کار را دوستان متن باز شما برایتان انجام می‌دهند وباز هم هزینه شما کمتر می‌شود.
  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۱۶:۴۴
    بنده اشتباهی گزینه "nopCommerce " را انتخاب نمودم . گزینه انتخابی "
    ترحیح میدهم از صفر خودم بنویسم البته از تحلیل SmartStore و کدهایی از آن جهت تسریع در روند پروژه استفاده کنم  ".
    به نظرم سفارشی کردن پروژه‌های متن باز در مواقعی واقعا زمان بر هستند چون ابتدا باید بر تمامی کدهای پروژه تسلط کامل پیدا کرد و صرفا به معنی ترجمه کلمات نیست تا بتوان نرم افزار را به درستی پشتیبانی و توسعه داد  .

  • #
    ‫۷ سال و ۴ ماه قبل، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ساعت ۲۱:۳۰
    با این که کار من نوشتن از صفر است و اگر قرار باشد چیزی از صفر نوشته نشود من هم در آن پروژه نخواهم بود، اما به طور کلی با نوشتن از صفر میانه خوبی ندارم. ترجیح می‌دهم گزینه نوشتن از صفر را به عنوان آخرین گزینه بررسی کنم. نوشتن از صفر بیشتر مناسب پروژه هایی است که مشابه شان وجود نداشته باشد. در کاربردی مثل فروشگاه اینترنتی که خیلی عام به نظر می‌رسد ترجیحم این است که از یک سورس موجود استفاده کنم.
    استفاده مجدد از پروژه‌های موجود که تعداد زیادی نصب از آن زیر بار است ارزان‌تر و سریع‌تر از «نوشتن از صفر» به نظر می‌رسد. خیلی از اوقات نوشتن از صفر به معنای اتلاف منابع است.