نظرات مطالب
فعال‌سازی استفاده از Session در ASP.NET MVC 4 API Controller ها
برای طراحی سبد کالا یا هر نوع آیتم مشابه آن بهتر هست که از روش هایی غیر از سشن بهره برد. چون سشن خودش سنگینی زیادی داره و با افزایش کاربران همزمان این افزایش مصرف حافظه بیشتر هم خواهد شد.

 مشکلات دیگری هم که داره این هست که در سشن یک شی زمان دار هست و اگر کاربر 15مثلا  دقیقه کار نکند بعد از آن سبد خالی می‌شود که بهتر هست انتخاب‌ها همواره حفظ گردد . پس بهترین راه‌ها استفاده از کوکی (+  +) است که در این مقاله نحوه ذخیره هر نوع داده( به همراه فشرده سازی) ذکر شده است و مورد دوم استفاده از local storage و indexedDB است که به زودی قسمت دوم هم منتشر می‌شود.

مورد بعدی اینکه در صورت به روز رسانی وب سایت به خصوص وب کانفیگ سشن‌ها ریست خواهند شد و سبدی که کاربر پر کرده است در آن لحظه از بین خواهد رفت که با استفاده روش‌های کلاینتی چنین مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مورد بعدی اینکه با استفاده از جاوااسکریپت و توابع تحت کلاینت سرعت بهتری در اجرا و رسم سبد کالا می‌توانید داشته باشید بدون اینکه بار زیادی را به سرور تحمیل کنید.

نکته تکمیلی اینکه فقط باید در رسم مجدد سبد کالا تحت کلاینت باید موجودی‌ها و قیمت‌ها و تخفیف‌ها و ... هم مجددا بررسی شوند که اطلاعات قبلی نمایش داده نشود که البته این بر میگرده به طراحی ساختاری که ترتیب داده اید.
استفاده از جدول جداگانه برای نگهداری اطلاعات هم روش مناسبی حساب می‌شود که انتخاب بین اینها به نظر برنامه نویس مربوط می‌شود.
مطالب
معرفی Selector های CSS - قسمت 3
Pseudo Class
به Selector هایی که با : آغاز می‌شوند Pseudo Class یا کلاس‌های کاذب گفته می‌شود.

20- :link
تمامی تگ‌های a را انتخاب می‌کند که لینک می‌باشند یا به عبارتی دارای ویژگی href هستند.
<style>
    :link {
        color: red;
    }
</style>
<a href="page1.html">Link 1</a>
<a>Link 2</a>
<a href="page2.html">Link 3</a>
در مثال فوق Link 1 و Link 3 به رنگ قرمز نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  7.0 2.0  4.0 :link  1

21- :visited
تمامی تگ‌های a را انتخاب می‌کند که قبلا مشاهده یا بازدید شده اند.
<style>
    :visited {
        color: green;
    }
</style>
<a href="page1.html">Link 1</a>
<a>Link 2</a>
<a href="page2.html">Link 3</a>
در مثال فوق یکبار بر روی Link 1 و Link 3 کلیک نمایید تا صفحه‌ی مورد نظر باز شود. سپس مجددا به همین صفحه بازگردید و مشاهده نمایید که Link 1 یا Link 3 یا هردو به رنگ سبز نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  7.0 2.0  4.0 :visited  1

22- :focus
المنتی را انتخاب می‌کند که در حال حاضر فعال می‌باشند یا اصطلاحا فوکوس (Focus) بر روی آن قرار دارد.
<style>
    :focus {
        background: yellow;
    }
</style>
<input type="text"/>
<input type="password"/>
<input type="text" />
در مثال فوق با فشردن Tab بر روی input‌ها حرکت کنید و مشاهده نمایید که رنگ پس زمینه‌ی آنها به رنگ زرد تغییر می‌کنند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  8.0 2.0  4.0 :focus  2

23- :hover
المنتی را انتخاب می‌کند که در حال حاضر ماوس (Mouse) بر روی آن قرار دارد.
<style>
    input:hover {
        background: yellow;
    }
</style>
<input type="text" />
<input type="password" />
<input type="text" />
در مثال فوق ماوس را بر روی المنتها قرار دهید و مشاهده نمایید که رنگ پس زمینه‌ی آنها به رنگ زرد تغییر می‌کنند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  7.0 2.0  4.0 :hover  1

24- :active
المنتی را انتخاب می‌کند که با ماوس بر روی آن کلیک شده باشد.
<style>
    button:active {
        background: yellow;
    }
</style>
<button>Button 1</button>
<button>Button 2</button>
در مثال فوق بر روی Button 1 یا Button 2 کلیک نمایید و دکمه‌ی ماوس را پایین نگه دارید و مشاهده نمایید تا زمانیکه کلید ماوس در حالت فشرده قرار دارد رنگ پس زمینه‌ی آنها به رنگ زرد نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  7.0 2.0  4.0 :active  1

25-
  :target
توسط تگ a و با استفاده از ویژگی name می‌توان بخشی از صفحه را نامگذاری نمود. سپس می‌توان توسط تگهای a به این نقطه از صفحه ارجاع داد. به این صورت که نام آن بخش از صفحه را با پیشوند # در ویژگی href تگ a ذکر نمود، تا لینک ما را به بخشی از یک صفحه منتقل کند. این Selector در زمان کلیک شدن بر روی تگ a که دارای href می‌باشد، آن تگ a که دارای ویژگی name می‌باشد را انتخاب می‌نماید.
<style>
    :target {
        color: green;
    }
</style>
<h2><a href="#part1">Link 1</a></h2>
<h2><a href="#part2">Link 2</a></h2>
<p>This is a paragraph</p>
<h1><a name="part1">Part 1</a></h1>
<p>
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
    Maecenas porttitor congue massa.
    Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies,
    purus lectus malesuada libero, sit amet commodo
    magna eros quis urna.
</p>
<h1><a name="part2">Part 2</a></h1>
<p>
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
    Maecenas porttitor congue massa.
    Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies,
    purus lectus malesuada libero, sit amet commodo
    magna eros quis urna.
</p>
در مثال فوق با کلیک بر روی Link 1 و Link 2 تگ‌های a مقصد با عنوان Part 1 و Part2 به رنگ سبز نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.2  9.6  9.0 3.5  4.0 :target  3

26- :first-letter
اولین کاراکتر موجود در محتوای یک تگ را انتخاب می‌نماید.
<style>
    :first-letter {
        font-size: xx-large;
    }
</style>
<p>
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
    Maecenas porttitor congue massa.
    Fusce posuere, magna sed pulvinar ultricies,
    purus lectus malesuada libero, sit amet commodo
    magna eros quis urna.
</p>
در مثال فوق اولین کاراکتر تگ p یعنی حرف L به اندازه xx-large نمایش می‌یابد.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 1.0  7.0  9.0 1.0  1.0 :first-letter  1

27- :first-line
اولین سطر موجود در محتوای یک تگ را انتخاب می‌نماید.
<style>
    :first-line {
        color: red;
    }
</style>
<p>
    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. 
    Maecenas porttitor congue massa. Fusce posuere, 
    magna sed pulvinar ultricies, 
    purus lectus malesuada libero, sit amet commodo magna eros 
    quis urna. Nunc viverra imperdiet enim. Fusce est. 
    Vivamus a tellus. Pellentesque habitant morbi tristique senectus 
    et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Proin pharetra 
    nonummy pede. Mauris et orci. Aenean nec lorem.
</p>
در مثال فوق اولین سطر تگ p به رنگ قرمز نمایش می‌یابد.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 1.0  7.0  9.0 1.0  1.0 :first-letter  1

28- :empty
تگ هایی را انتخاب می‌کند که هیچ محتوایی ندارند و خالی می‌باشند.
<style>
    :empty {
        background: gray;
    }
</style>
<table border="1" cellpadding="10" cellspacing="10">
    <tr>
        <td>A</td>
        <td>B</td>
        <td></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>C</td>
        <td></td>
        <td>D</td>
    </tr>
    <tr>
        <td></td>
        <td>E</td>
        <td>F</td>
    </tr>
</table>
در مثال فوق رنگ پس زمینه‌ی سلول‌های خالی به رنگ خاکستری تیره نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.2  9.6  9.0 3.5  4.0 :target  3

29- :dir(direction)
تگ هایی را انتخاب می‌نماید که دارای ویژگی dir با یک مقدار خاص می‌باشند.
<style>
    :dir(rtl) {
        color: red;
    }
</style>
<div dir="rtl">متن 1</div>
<div>متن 2</div>
در مثال فوق "متن 1" به رنگ قرمز نمایش می‌یابد.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 No   No   No  No 
 No :dir(direction)  4

30- :lang(language1, language2,...)
تگ هایی را انتخاب می‌کند که دارای ویژگی lang با یک مقدار خاص می‌باشند. می‌توان 1 یا چند زبان را در این Selector مشخص نمود.
<style>
    :lang(en) {
        color: red;
    }
</style>
<div lang="en">Text 1</div>
<div>Text 2</div>
<div lang="en">Text 3</div>
در مثال فوق Text 1 و Text 3 به رنگ قرمز نمایش می‌یابند.
پشتیبانی در مرورگرها:

 Selector نسخه CSS
 3.1  9.6  8.0 2.0  4.0 :lang(language1) 2

 Selector نسخه CSS
 No   No   No  No 
 No :lang(language1, language2,...)  4
مطالب
React 16x - قسمت 31 - React Hooks - بخش 2 - مقایسه حالت‌های مختلف مدیریت حالت با useState Hook
در قسمت قبل، با useState Hook آشنا شدیم. همچنین چندین مثال را در مورد نحوه‌ی تعریف تکی و یا چندتایی آن در یک کامپوننت تابعی، با انواع و اقسام داده‌های مختلف، بررسی کردیم؛ اما بهتر است از کدام حالت استفاده شود؟ آیا بهتر است به ازای هر خاصیت state، یکبار useState Hook جدیدی را تعریف کنیم و یا بهتر است همانند کامپوننت‌های کلاسی، یک شیء کامل را به همراه چندین خاصیت، به یک تک useState Hook معرفی کنیم؟


پیاده سازی یک فرم لاگین با استفاده از چندین useState Hook

در ابتدا، یک مثال کاربردی‌تر را به کمک useState Hook‌ها پیاده سازی می‌کنیم. در اینجا هر المان فرم را به یک useState Hook مجزا، متصل کرده‌ایم. کدهای کامل این کامپوننت را در ادامه مشاهده می‌کنید:
import React, { useState } from "react";

export default function Login() {
  const [username, setUsername] = useState("");
  const [password, setPassword] = useState("");
  const [user, setUser] = useState(null);

  const handleSubmit = event => {
    event.preventDefault();

    const userData = {
      username,
      password
    };
    setUser(userData);

    setUsername("");
    setPassword("");
  };

  return (
    <>
      <h2 className="mt-3">Login</h2>
      <form onSubmit={handleSubmit}>
        <div className="form-group">
          <label htmlFor="username">Username</label>
          <input
            type="text"
            name="username"
            id="username"
            onChange={event => setUsername(event.target.value)}
            value={username}
            className="form-control"
          />
        </div>
        <div className="form-group">
          <label htmlFor="password">Password</label>
          <input
            type="password"
            name="password"
            id="password"
            onChange={event => setPassword(event.target.value)}
            value={password}
            className="form-control"
          />
        </div>
        <button type="submit">Submit</button>
      </form>

      {user && JSON.stringify(user, null, 2)}
    </>
  );
}
توضیحات:
- اگر دقت کرده باشید، اینبار این کامپوننت تابعی را به صورت متداول ()function Login تعریف کرده‌ایم. مزیت یک چنین تعریفی، امکان export در محل آن می‌باشد:
export default function Login() {
و دیگر برخلاف حالت استفاده‌ی از arrow function‌ها برای تعریف کامپوننت‌های تابعی، نیازی نیست تا این export را جداگانه در این ماژول درج کرد.
به علاوه وجود واژه‌ی default در اینجا سبب می‌شود که برای import آن، بتوان از هر نام دلخواهی استفاده کرد و در اینجا اجباری به استفاده‌ی از نام Login وجود ندارد که نمونه‌ی استفاده‌ی از آن در فایل index.js، می‌تواند به صورت زیر باشد:
import App from "./components/part02/Login";
- همانطور که در قسمت قبل نیز بررسی کردیم، useState Hook‌ها را با هر نوع داده‌ی دلخواهی می‌توان مقدار دهی اولیه کرد؛ برای مثال با یک int و یا یک object. همچنین الزامی هم به تعریف فقط یک useState Hook وجود ندارد و هر قسمتی از state را می‌توان توسط یک useState Hook مجزا، تعریف و مدیریت کرد.
- فرم لاگین تعریف شده، از یک فیلد نام کاربری و یک فیلد کلمه‌ی عبور تشکیل شده‌است.
- اکنون می‌خواهیم اطلاعات دریافت شده‌ی از کاربر را در state کامپوننت جاری منعکس کنیم. به همین جهت، کار با import متد useState شروع می‌شود. سپس به ازای هر فیلد در فرم، یک state مجزا را تعریف می‌کنیم:
const [username, setUsername] = useState("");
const [password, setPassword] = useState("");
- اکنون برای به روز رسانی مقادیر درج شده‌ی در state‌های تعریف شده بر اساس اطلاعات وارد شده‌ی توسط کاربر، از رویداد onChange استفاده می‌کنیم؛ برای مثال:
<input type="text" name="username" id="username"
       onChange={event => setUsername(event.target.value)}
       value={username}
        className="form-control"
/>
در اینجا تابع مدیریت کننده‌ی رویداد onChange، به صورت inline تعریف شده‌است. پیشتر اگر با کامپوننت‌های کلاسی می‌خواستیم اینکار را انجام دهیم، نیاز به clone شیء state، دسترسی به خاصیت متناظر با نام فیلد تعریف شده‌ی در آن به صورت پویا، به روز رسانی آن و در آخر به روز رسانی state با مقدار جدید شیء state می‌بود. اما در اینجا نیازی به دانستن نام المان و یا نام خاصیتی نیست.
- پس از به روز رسانی state، می‌خواهیم در حین submit فرم، این اطلاعات را برای مثال به صورت یک شیء، به سمت سرور ارسال کنیم. به همین جهت نیاز است رویداد onSubmit فرم را  مدیریت کرد. در این متد ابتدا از post back معمول آن به سمت سرور جلوگیری می‌شود و سپس بر اساس متغیرهای تعریف شده‌ی در state، یک شیء را ایجاد کرده‌ایم:
  const handleSubmit = event => {
    event.preventDefault();

    const userData = {
      username,
      password
    };
    setUser(userData);

    setUsername("");
    setPassword("");
  };
همچنین چون در پایین فرم نیز می‌خواهیم این اطلاعات را به صورت JSON نمایش دهیم:
{user && JSON.stringify(user, null, 2)}
 یک state مجزا را هم برای این شیء تعریف:
const [user, setUser] = useState(null);
 و در handleSubmit، به روز رسانی کرده‌ایم.

- دو سطر بعدی را که در انتهای handleSubmit مشاهده می‌کنید، روشی است برای خالی کردن المان‌های فرم، پس از ارسال اطلاعات فرم، برای مثال به backend server. البته این حالت فقط برای حالتی نیاز است که فرم قرار نباشد به آدرس دیگری Redirect شود. برای خالی کردن المان‌های فرم، المان‌های آن‌را باید تبدیل به controlled elements کرد که اینکار با مقدار دهی value آن‌ها توسط value={username} صورت گرفته‌است. به این ترتیب محتوای این المان‌ها با اطلاعاتی که در state داریم، قابل کنترل می‌شوند.


پیاده سازی فرم ثبت نام با استفاده از تنها یک useState Hook

مثال دوم این مطلب نیز در مورد مدیریت المان‌های یک فرم توسط useState Hook است؛ با این تفاوت که در اینجا تنها یک شیء، کل state را تشکیل می‌دهد. کدهای کامل این مثال را در ادامه مشاهده می‌کنید:
import React, { useState } from "react";

const initialFormState = {
  username: "",
  email: "",
  password: ""
};

export default function Register() {
  const [form, setForm] = useState(initialFormState);
  const [user, setUser] = useState(null);

  const handleChange = event => {
    setForm({
      ...form,
      [event.target.name]: event.target.value
    });
  };

  const handleSubmit = event => {
    event.preventDefault();

    setUser(form);
    setForm(initialFormState);
  };

  return (
    <>
      <h2 className="mt-3">Register</h2>
      <form onSubmit={handleSubmit}>
        <div className="form-group">
          <label htmlFor="username">Username</label>
          <input
            type="text"
            name="username"
            id="username"
            onChange={handleChange}
            value={form.username}
            className="form-control"
          />
        </div>
        <div className="form-group">
          <label htmlFor="email">Email</label>
          <input
            type="email"
            name="email"
            id="email"
            onChange={handleChange}
            value={form.email}
            className="form-control"
          />
        </div>
        <div className="form-group">
          <label htmlFor="password">Password</label>
          <input
            type="password"
            name="password"
            id="password"
            onChange={handleChange}
            value={form.password}
            className="form-control"
          />
        </div>
        <button type="submit" className="btn btn-primary">
          Submit
        </button>
      </form>

      {user && JSON.stringify(user, null, 2)}
    </>
  );
}
توضیحات:
- فرم ثبت نام فوق از سه فیلد نام کاربری، ایمیل و کلمه‌ی عبور تشکیل شده‌است.
- اینبار نحوه‌ی تشکیل state مرتبط با این سه فیلد را بسیار شبیه به حالت مدیریت state در کامپوننت‌های کلاسی، تعریف کرده‌ایم؛ که تنها با یک تک شیء، انجام می‌شود و نام آن‌را form در نظر گرفته‌ایم:
const [form, setForm] = useState({ username: "",  email: "", password: ""});
- اکنون باید راهی را بیابیم تا این خواص شیء form را بر اساس ورودی‌های کاربر، به روز رسانی کنیم. به همین جهت رویداد onChange این ورودی را به متغیر handleChange که متد منتسب به آن، این تغییرات را ردیابی می‌کند، متصل می‌کنیم:
<input type="text" name="username" id="username"
       onChange={handleChange} value={form.username}
       className="form-control" />
متد رویدادگردان منتسب به handleChange نیز به صورت زیر تعریف می‌شود:
  const handleChange = event => {
    setForm({
      ...form,
      [event.target.name]: event.target.value
    });
  };
این متد بر اساس name المان‌های ورودی عمل می‌کند (در مثال اول این قسمت، نیازی به دانستن نام المان‌ها نبود). زمانیکه یک شیء را به صورت [event.target.name]: event.target.value تعریف می‌کنیم، یعنی قرار است نام خاصیت این شیء را به صورت پویا تعریف کنیم و مقدار آن نیز از target.value شیء رویداد رسیده، تامین می‌شود. سپس این شیء جدید، با فراخوانی متد setForm، سبب به روز رسانی شیء form موجود در state می‌شود.
- علت وجود spread operator تعریف شده‌ی در اینجا یعنی form...، این است که در حالت استفاده‌ی از useState، برخلاف حالت کار با کامپوننت‌های کلاسی، خواص اضافه شده‌ی به state، به شیء نهایی به صورت خودکار اضافه نمی‌شوند و باید کار یکی سازی را توسط spread operator انجام داد. برای مثال فرض کنید که کاربر، فیلد نام کاربری را ابتدا ثبت می‌کند. بنابراین در این لحظه، شیء ارسالی به setForm، فقط دارای خاصیت username خواهد شد. اکنون اگر در ادامه، کاربر فیلد ایمیل را تکمیل کند، اینبار فقط خاصیت ایمیل در این شیء قرار خواهد گرفت (یا مقدار قبلی را به روز رسانی می‌کند) و از سایر خواص صرفنظر می‌شود؛ مگر اینکه توسط spread operator، سایر خواص پیشین موجود در شیء form را نیز در اینجا لحاظ کنیم، تا اطلاعاتی را از دست نداده باشیم.
بنابراین به صورت خلاصه در روش سنتی کار با کامپوننت‌های کلاسی، فراخوانی متد this.setState کار merge خواص را انجام می‌دهد؛ اما در اینجا فقط کار replace صورت می‌گیرد و باید کار merge خواص یک شیء را به صورت دستی و توسط یک spread operator انجام دهیم. البته در قسمت قبل چون تمام خواص شیء تعریف شده‌ی در state را با هم به روز رسانی می‌کردیم:
    setMousePosition({
      x: event.pageX,
      y: event.pageY
    });
نیازی به تعریف spread operator نبود؛ اما در مثال جاری، هربار فقط یک خاصیت به روز رسانی می‌شود.

- سایر فیلدهای فرم نیز به همین روش onChange={handleChange}، به متد رویدادگردان فوق متصل می‌شوند.
- در پایان برای مدیریت رخ‌داد ارسال فرم، handleSubmit را به صورت زیر تعریف کرده‌ایم:
  const handleSubmit = event => {
    event.preventDefault();

    setUser(form);
    setForm(initialFormState);
  };
در اینجا برخلاف مثال اول، دیگر نیازی به تشکیل دستی یک شیء جدید برای ارسال به سرور وجود ندارد و هم اکنون اطلاعات کل شیء form، در اختیار برنامه است.
- همچنین چون در پایین فرم نیز می‌خواهیم این اطلاعات را به صورت JSON نمایش دهیم:
{user && JSON.stringify(user, null, 2)}
 یک state مجزا را هم برای این شیء تعریف:
const [user, setUser] = useState(null);
 و در handleSubmit، آن‌را با فراخوانی متد setUser، به روز رسانی کرده‌ایم.
- برای پاک کردن المان‌های فرم، پس از submit آن، ابتدا نیاز است این المان‌ها را تبدیل به controlled elements کرد که اینکار با مقدار دهی value آن‌ها توسط برای مثال  value={form.username} صورت گرفته‌است. به این ترتیب محتوای این المان‌ها با اطلاعاتی که در state داریم، قابل کنترل می‌شوند. اکنون اگر setForm را با یک شیء خالی مقدار دهی کنیم، به صورت خودکار المان‌های فرم را پاک می‌کند. برای اینکار بجای تعریف شیء موجود در state به صورت inline:
const [form, setForm] = useState({ username: "",  email: "", password: ""});
می‌توان آن‌را خارج از تابع کامپوننت قرار داد:
const initialFormState = {
  username: "",
  email: "",
  password: ""
};

export default function Register() {
  const [form, setForm] = useState(initialFormState);
و سپس آن‌را به عنوان مقدار اولیه، به صورت setForm(initialFormState)، فراخوانی کرد؛ تا سبب پاک شدن المان‌های فرم شود.


مقایسه‌ی روش‌های مختلف مدیریت state توسط useState Hook

همانطور که مشاهده کردید، با useState Hook، به انعطاف پذیری بیشتری برای مدیریت حالت، نسبت به روش سنتی کامپوننت‌های کلاسی رسیده‌ایم. در حالت تعریف یک useState به ازای هر فیلد، روش تعریف رویدادگردان‌ها و همچنین تبدیل المان‌ها به المان‌های کنترل شده، نسبت به روش تعریف تنها یک useState به ازای کل فرم، ساده‌تر و قابل درک‌تر است. اما زمانیکه نیاز به پاک کردن المان‌های فرم باشد، روش کار کردن با یک تک شیء، ساده‌تر است. درکل بهتر است برای خواص غیرمرتبط state، به ازای هر کدام، یک useState را تعریف کرد و برای یک فرم، همان روش قرار دادن اطلاعات تمام المان‌ها در یک شیء، برای کار با فرم‌های طولانی‌تر، سریع‌تر و قابلیت مدیریت ساده‌تری را به همراه دارد.

کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: sample-30-part-02.zip
مطالب
آشنایی با Window Function ها در SQL Server بخش پنجم
در این بخش فانکشن د‌یگری از توابع تحلیلی به نام CUME_DIST را بررسی می‌نماییم.
  •      CUME_DIST: 
      بوسیله تابع CUME_DIST می‌توان ارزیابی نمود، در یک گروه، چه درصد از مقادیر،مساوی یا کوچکتر از مقدار سطر جاری می‌باشند، به این تابع cumulative distribution نیز گفته می‌شود.
   Syntax تابع CUME_DIST به صورت زیر است:
CUME_DIST( )
    OVER ( [ partition_by_clause ] order_by_clause )
شرح Syntax:
1- Partition By Clause : بوسیله پارامتر فوق می‌توانید، نتیجه پرس جو (Query)،خود را دسته بندی نمایید.
2- order by clause : همانطور که از نامش مشخص است، جهت مرتب نمودن خروجی Query می‌باشد.
معمولا شرح عملکرد توابع تحلیلی، کمی مشکل است. بنابراین برای درک، عملکرد تابع CUME_DIST چند مثال را بررسی می‌کنیم.
در ابتدا بوسیله Script زیر یک جدول ایجاد و 10 رکورد در آن درج می‌کنیم:
Create Table TestCUME_DIST
(SalesOrderID int not null,
OrderQty smallint not null,
ProductID int not null
 );
 GO
Insert Into TestCUME_DIST
       Values (43663,1,760),(43667,3,710),(43667,1,773),
  (43667,1,775),(43667,1,778),(43669,1,747),
  (43670,1,709),(43670,2,710),(43670,2,773),(43670,1,776)

مثال اول: Script زیر را اجرا می‌کنیم، سپس خروجی آن را بررسی می‌نماییم:
SELECT SalesOrderID, OrderQty,
       CUME_DIST() OVER(ORDER BY SalesOrderID) AS [CUME_DIST]
FROM TestCUME_DIST ORDER BY [CUME_DIST] DESC
پس از اجرا خروجی بصورت زیر خواهد بود:

در ادامه اجازه دهید،مقادیری که در فیلد CUME_DIST بدست آمده است را بصورت تصویری بررسی کنیم.
مقادیر سطر اول تا چهارم:

*** برای بدست آوردن CUME_DIST سطر پنجم نیز خواهیم داشت:

Rows=(c1+c2)/c3 بنابراین خواهیم داشت: 0/6=10/(5+1)=Rows

مثال دوم : ابتدا Script زیر را اجرا نمایید:

SELECT SalesOrderID, OrderQty, ProductID,
       CUME_DIST() OVER(PARTITION BY SalesOrderID ORDER BY ProductID ) AS [CUME_DIST]
FROM TestCUME_DIST
WHERE SalesOrderID IN (43670, 43669, 43667, 43663)
ORDER BY SalesOrderID DESC, [CUME_DIST] DESC
خروجی : 

   همانگونه که ملاحظه می‌کنید، در این مثال، خروجی، براساس SalesOrderID به چهار گروه تقسیم می‌شود و عملیات مرتب سازی روی فیلد ProductID انجام  می گیرد، بنابراین CUME_DIST، روی هر گروه بر روی فیلد ProductID محاسبه می‌شود.

گروه اول : نحوه محاسبه Cume_DIST سطر اول:

سوال:چه تعداد از مقادیر ProductID آن برابر 776 میباشد؟

جواب: فقط مقدار سطر اول، بنابراین خواهیم داشت                   C1=1

سوال: چه تعداد از مقادیر کوچکتر از ProductID=776 می‌باشد؟

جواب: مقدار سه سطر، در واقع مقادیر سطر دوم،سوم و چهارم کوچکتر از مقدار سطر اول می‌باشند،                          c2=3

سوال: تعداد کل سطرهای گروه اول چه مقدار می‌باشد؟

جواب: 4سطر 

بنابراین برای بدست آوردن CUME_DIST سطر اول خواهیم داشت:

1=4/(1+3)=Rows 

محاسبه سطر دوم از گروه اول بدون شرح:

0/75=4/(1+2)=Rows  

امیدوارم مفید واقع شده باشد.

مطالب
Vue CLI
تیم Vue یک ابزار را جهت scaffold سریع یک پروژه Vue، به صورت رسمی ارائه کرده‌است. توسط این ابزار به صورت سریع می‌توانیم ساختار یک پروژه استاندارد Vue را ایجاد کنیم.

چرا نیاز به Vue CLI داریم؟
  • زیرا نیاز به build processهایی داریم که به ما امکان استفاده از ES6, SCSS و دیگر ویژگیهای عالی را خواهند داد.
  • جهت ساخت و یکی‌سازی فایل‌های تمپلیت
  • بارگذاری نکردن تمامی فایل‌ها به صورت یکجا در زمان Startup 
  • می‌توانیم تسک‌هایی از قبیل Server-side rendering, code-splitting را انجام دهیم.
 
نصب Vue CLI 
ابتدا مطمئن شوید که آخرین نگارش Node.js را نصب کرده‌اید. سپس جهت نصب Vue CLI، خط فرمان را گشوده و دستور زیر ذیل را صادر کنید: 
npm install -g vue-cli

با اجرای فرمان فوق، ابزار CLI به صورت global و عمومی نصب خواهد شد. در ادامه می‌توانیم با دستور vue list، لیستی از قالب‌های رسمی را که توسط CLI قابل ایجاد هستند، مشاهده نمائید: 

در اینجا ما از قالب webpack-simple استفاده خواهیم کرد. برای اینکار دستور زیر را جهت ایجاد یک پروژه بر اساس این قالب صادر کنید: 
vue init webpack-simple dntVue

به این ترتیب در سریعترین زمان ممکن توانستیم یک برنامه‌ی Vue را ایجاد کنیم: 

در اینجا ساختار یک پروژه جدید Vue را مشاهده می‌کنید:

index.html: کار شروع و ارائه برنامه را انجام می‌دهد.
package.json: وابستگی‌های npm برنامه را به همراه دارد.
src/App.vue: کامپوننت اصلی برنامه است.
پوشه src/assets: حاوی فایل‌های استاتیک پروژه است.
src/main.js: نقطه‌ی آغاز برنامه است.
webpack.config.json: تنظیمات وب‌پک جهت اجرای پروژه و بارگذاری ماژول‌های موردنیاز.


اجرای برنامه
ابتدا نیاز است وابستگی‌های برنامه دریافت شوند. اینکار را توسط دستور npm install و یا دستور yarn (در صورتیکه yarn را از قبل بر روی سیستم خود نصب کرده‌اید) انجام خواهیم داد:
npm install
به این ترتیب تمامی وابستگی‌های پروژه درون پوشه‌ی node_module تشکیل خواهند شد. اکنون می‌توانیم با صدور دستور npm run dev پروژه را اجرا کنیم:

بررسی فایل‌های Vue
درون یک برنامه‌ی Vue واقعی، فایل‌هایی با پسوند vue. وجود دارند. این فایل شامل تمپلیت، کدها و همچنین استایل‌های یک کامپوننت می‌باشند. 
<template>
    <div>
        <!-- Write your HTML with Vue in here -->
    </div>
</template>

<script>
    export default {
        // Write your Vue component logic here
    }
</script>

<style scoped>
    /* Write your styles for the component in here */
</style>

بنابراین درون فایلی با ساختار فوق، تمامی موارد مورد نیاز برای یک کامپوننت ویو را خواهیم داشت و به اصطلاح نیازی به context switching نخواهیم داشت؛ زیرا تمامی قسمت‌ها را به صورت یکجا در یک محل در اختیار داریم و به راحتی می‌توانیم تمرکز خود را بر روی کدها قرار دهیم. درون کامپوننت نیز می‌توانیم کامپوننت‌های موردنیاز را ایمپورت و از آن استفاده کنیم: 
import { New } from "./components/New.vue";
export default {
    components: {
        New
    }
}


Vue CLI 3
تا اینجا از نسخه‌ی پایدار Vue CLI استفاده کردیم. نسخه‌ی 3 آن هنوز در مرحله‌ی beta قرار دارد. در این نسخه امکانات و دستورات بیشتری اضافه شده‌است؛ از ایجاد یک پروژه ساده تا ایجاد یک پروژه مبتنی بر TypeScript. برای نصب و یا آپگرید می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:
npm install -g @vue/cli
اکنون می‌توانید با صادر کردن دستور vue --version، شماره نسخه‌ی آن را مشاهده نمائید:
3.0.0-beta.11


ایجاد یک پروژه جدید
برای ایجاد یک پروژه جدید می‌توانید دستور زیر را صادر کنید:
vue create my-project
همانطور که مشاهده می‌کنید در این نسخه بجای استفاده از دستور vue init، از vue create استفاده شده است. در اینحالت می‌توانید نوع ایجاد پروژه را تعیین کنید:
Vue CLI v3.0.0-beta.11
? Please pick a preset: (Use arrow keys)
❯ default (babel, eslint)
  Manually select features
حالت پیش‌فرض، چنین ساختاری را برایتان ایجاد خواهد کرد:

بعد از طی کردن مراحل، می‌توانید قالب پروژه‌ی ایجاد شده را به صورت یک preset داشته باشید تا در پروژه‌های آینده مجبور نباشید مراحل قبل را طی کنید. این preset درون یک فایل JSON به صورت زیر ذخیره خواهد شد و حاوی اطلاعات زیر است:
{
  "useConfigFiles": true,
  "router": true,
  "vuex": true,
  "cssPreprocessor": "sass",
  "plugins": {
    "@vue/cli-plugin-babel": {},
    "@vue/cli-plugin-eslint": {
      "config": "airbnb",
      "lintOn": ["save", "commit"]
    }
  }
}

در حالت manually نیز می‌توانید گزینه‌های بیشتری را برای تعیین نوع قالب پروژه، انتخاب نمائید. به عنوان مثال می‌توان از TypeScript یا اینکه از lintter یا formatter خاصی برای کدها استفاده کرد:

در ادامه دیگر آپشن‌ها را نیز می‌توانید تعیین کرده و در نهایت به صورت یک قالب از پیش تعریف شده نیز پروژه را داشته باشید:


Zero-config Prototyping 
یکی از قابلیت‌های جالب Vue، امکان تهیه سریع prototype یا طرح اولیه می‌باشد. شاید اکثر اوقات نیاز داشته باشید یک ویژگی یا قابلیت خاص را با Vue تست کنید. در این موارد ممکن است از سایتی مانند CodePen استفاده کنید. اما توسط افزونه‌ی cli-service-global می‌توانید به صورت لوکال و بدون نیاز به راه‌اندازی یک پروژه‌ی جدید، کدهای موردنیاز را آزمایش کنید. فرض کنید می‌خواهیم تمپلیت زیر را قبل از افزودن آن به پروژه، مورد تست قرار دهیم:
<!-- MyCard.vue -->
<template>
    <div class="card">
    <h1>Card Title</h1>
    <p>Card content goes here. Make sure it's not Lorem.</p>
    </div>
</template>
در این‌حالت می‌توانیم با نصب افزونه موردنظر، فایل فوق را به راحتی و بدون نیاز به راه‌اندازی یک پروژه جدید، تست کنیم:
npm install -g @vue/cli-service-global
اکنون می‌توانیم خروجی را با صدور فرمان زیر درون مرورگر مشاهده کنیم:
vue serve MyCard.vue
با صدرو فرمان فوق، فایل توسط افزونه‌ی عنوان شده، از طریق مرورگر قابل دسترسی می‌باشد:

خروجی:

مطالب
Blazor 5x - قسمت پنجم - مبانی Blazor - بخش 2 - کامپوننت‌ها
انتقال محتوای کامپوننت Index به یک کامپوننت جدید و تعریف مسیریابی و مدخل منوی آن

پیش از ادامه‌ی مثال قسمت قبل، قصد داریم تمام کدهای موجود در فایل Pages\Index.razor را به یک فایل اختصاصی آن‌ها منتقل کرده و مسیریابی و منوی آن‌را تکمیل کنیم. به همین جهت در پوشه‌ی Pages، یک پوشه‌ی جدید را به نام LearnBlazor ایجاد کرده و درون آن، فایل خالی BindProp.razor را ایجاد می‌کنیم. سپس تمام محتوای فایل Pages\Index.razor را cut کرده و به درون فایل جدید Pages\LearnBlazor\BindProp.razor، منتقل و Paste می‌کنیم.
پس از این تغییرات، در فایل Pages\Index.razor، مهم‌ترین سطر آن، همان اولین سطر تعریف مسیریابی آن خواهد بود و هر محتوای دلخواهی که علاقمند بودید:
@page "/"

<h1>Hello, world!</h1>
در ادامه چون می‌خواهیم گزینه‌ی منوی جدیدی را برای BindProp.razor تعریف کنیم، سطر اول آن‌را به صورت زیر تغییر می‌دهیم:
@page "/bindprop"
با اینکار، این کامپوننت صرفنظر از محل قرارگیری آن که اکنون در پوشه‌ی Pages\LearnBlazor است، در مسیر https://localhost:5001/bindprop قابل دسترسی خواهد شد. اما چگونه باید مدخل منوی جدیدی را برای آن تعریف کرد؟ برای اینکار به فایل Shared\NavMenu.razor مراجعه کرده و دقیقا شبیه به ساختار مداخل منوهای Home ، Counter و غیره، مدخل جدیدی را برای آن تعریف می‌کنیم:
<li class="nav-item px-3">
    <NavLink class="nav-link" href="bindprop">
        <span class="oi oi-list-rich" aria-hidden="true"></span> Bind Properties
    </NavLink>
</li>
در اینجا برچسب مدخل جدید تعریف شده، Bind Properties است و href لینک به آن، دقیقا به مسیریابی تعریف شده‌ی در فایل BindProp.razor اشاره می‌کند.



نمایش لیست اتاق‌های تعریف شده، به همراه ویژگی‌های آن‌ها

در قسمت قبل، نمایش ردیفی لیست اتاق‌های تعریف شده را مشاهده کردید. در این قسمت می‌خواهیم هر اتاق تعریف شده را در یک card جداگانه نمایش دهیم. هدف این است که در ابتدا به یک UI متداول شلوغ برسیم و بعد شروع کنیم به Refactoring این UI پیچیده، به کامپوننت‌های کوچک‌تر تشکیل دهنده‌ی آن، جهت مدیریت ساده‌تر این UI و درک بهتر آن. بنابراین در ابتدا با یک کامپوننت کلی شلوغ، شروع خواهیم کرد.
به همین جهت فایل جدید Pages\LearnBlazor\DemoHotel.razor را برای نمایش لیست اتاق‌های موجود اضافه می‌کنیم. سپس محتوای آن‌را به صورت زیر تغییر خواهیم داد:
@page "/demoHotel"

<h3>Hotel Rooms</h3>
<div class="border p-2 mt-2" style="background-color:azure">
    <h2 class="text-info">Rooms List</h2>
    <div class="row container">
        @foreach (var room in Rooms)
        {
            <div class="bg-light border p-2 col-5 ml-2">
                <h4 class="text-secondary">Room - @room.Id</h4>

                @room.Name<br />
                @room.Price.ToString("c")<br />
                <input type="checkbox" @bind-value="room.IsActive" checked="@(room.IsActive?"checked":null)" /> &nbsp; Is Active<br />
                <span>This room is @(room.IsActive?"Active": "InActive")</span>

                @if (room.IsActive)
                {
                    @foreach (var roomProp in room.RoomProps)
                    {
                        <p>@roomProp.Name - @roomProp.Value</p>
                    }
                }

                <input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
                <input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
            </div>
        }
    </div>
</div>
- قسمت کدهای آن که در اینجا ذکر نشده (code@)، با قسمت کدهای کامپوننت Pages\LearnBlazor\BindProp.razor که در قسمت قبل تهیه کردیم، یکی است و هدف از آن، ارائه‌ی List<BlazorRoom> Rooms است که در کدهای razor جاری استفاده شده‌است.
- سپس مسیریابی منتهی به این کامپوننت، به آدرس demoHotel/ تنظیم شده‌است. این مسیریابی را در کامپوننت Shared\NavMenu.razor به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهیم داد تا مدخل منوی جدیدی برای آن تهیه شود:
<li class="nav-item px-3">
    <NavLink class="nav-link" href="demoHotel">
      <span class="oi oi-list-rich" aria-hidden="true"></span> Demo Hotel
    </NavLink>
</li>
- در این کامپوننت، با ایجاد حلقه‌ای بر روی لیست اتاق‌ها، مشخصات هر کدام نمایش داده می‌شود. همچنین در اینجا اگر اتاق در حال نمایش فعال باشد، لیست خواص آن نیز درج خواهد شد. به علاوه دو دکمه‌ی جدید حذف و ویرایش نیز در انتهای هر برگه اضافه شده‌است:



تبدیل دکمه‌های حذف و ویرایش هر اتاق به یک کامپوننت جدید

اکنون می‌خواهیم کامپوننت شلوغ Pages\LearnBlazor\DemoHotel.razor را به چند زیر کامپوننت بشکنیم تا هر کدام وظایف خاص خود را انجام دهند و در نهایت به یک UI قابل درک‌تر برسیم. برای مثال می‌خواهیم دکمه‌های حذف و ویرایش هر اتاق را به یک کامپوننت جدید منتقل کنیم تا هم این UI خلوت‌تر شود و هم اگر در قسمت دیگری از برنامه نیاز به یک چنین دکمه‌هایی بود، بتوان از آن کامپوننت اختصاصی، استفاده‌ی مجدد کرد.
برای این منظور ابتدا پوشه‌ی جدید Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components را افزوده و سپس در داخل آن، فایل جدید کامپوننت EditDeleteButton.razor را نیز ایجاد می‌کنیم. در این فایل جدید در ابتدا کدهای دو دکمه‌ی تعریف شده را از کامپوننت DemoHotel.razor انتخاب و cut کرده و سپس در این فایل جدید paste می‌کنیم. در این کامپوننت جدید، نیازی به تعریف page@ و مسیریابی آن نیست. به این معنا که این کامپوننت، یک کامپوننت اشتراکی است و routable نیست و قرار است در داخل یک کامپوننت دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین تا اینجا محتوای کامپوننت EditDeleteButton.razor فقط از دو سطر زیر تشکیل می‌شود:
<input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
<input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
در ادامه برای درج این کامپوننت در حلقه‌ی نمایشی آن در کامپوننت DemoHotel، باید به صورت زیر عمل کرد که به فضای نام کامل این کامپوننت اشاره می‌کند:
<BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents.EditDeleteButton></BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents.EditDeleteButton>
برای اینکه مجبور به تعریف یک چنین نام طولانی نباشیم، می‌توان فضای نام پوشه‌ی آن‌را در انتهای فایل Imports.razor_ قرار داد:
@using BlazorServerSample.Pages.LearnBlazor.LearnBlazorComponents
البته اگر قرار نیست از این کامپوننت در سایر کامپوننت‌ها استفاده شود و فقط یک محل استفاده را دارد، می‌توان این using را در بالای تعاریف فایل DemoHotel.razor نیز قرار داد.

اکنون می‌توان تعریف مدخل کامپوننت را به صورت زیر خلاصه کرد:
<EditDeleteButton></EditDeleteButton>


ارسال پارامترها به یک کامپوننت

فرض کنید قصد داریم دکمه‌های ویرایش و حذف را تنها به کاربران ادمین نمایش دهیم. به همین جهت نیاز است بتوان پارامتری مانند IsAdmin را به کامپوننت EditDeleteButton ارسال کرد. برای اینکار کامپوننت Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\EditDeleteButton.razor را به صورت زیر ویرایش می‌کنیم:
@if (IsAdmin)
{
    <input type="button" class="btn btn-danger" value="Delete" />
    <input type="button" class="btn btn-success" value="Edit" />
}

@code
{
    [Parameter]
    public bool IsAdmin { get; set; }
}
در اینجا خواص عمومی مزین شده‌ی با ویژگی Parameter، به عنوان پارامتر ورودی کامپوننت عمل می‌کنند. برای نمونه بر اساس مقدار خاصیت IsAdmin، توسط یک if@ تصمیم خواهیم گرفت که آیا قسمتی از UI نمایش داده شود یا خیر؟

پس از تعریف این پارامتر ورودی، روش استفاده‌ی از آن در کامپوننت DemoHotel به صورت زیر است:
<EditDeleteButton IsAdmin="true"></EditDeleteButton>


انتقال هر اتاق به کامپوننت مجزای خاص خودش

در ادامه می‌خواهیم محتوای حلقه‌ی foreach (var room in Rooms)@ کامپوننت DemoHotel را به طور کامل cut کرده و در یک کامپوننت جدید paste کنیم تا به حلقه‌ای خواناتر و با مسئولیت‌های کمتری برسیم. نگهداری کدهایی که قسمت‌های مختلف آن از هم ایزوله شده‌اند و دامنه‌ی تغییرات آن‌ها کاملا مشخص و محدود است، در طول زمان بسیار ساده‌تر از نگهداری کدهای UI ای در هم تنیده‌است.
به همین جهت ابتدا کامپوننت جدید Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\IndividualRoom.razor را ایجاد می‌کنیم و سپس، هر آنچه داخل حلقه‌ی foreach یاد شده قرار دارد را انتخاب و cut کرده و درون این کامپوننت جدید paste می‌کنیم:
<div class="bg-light border p-2 col-5 offset-1">
    <h4 class="text-secondary">Room - @Room.Id</h4>

    @Room.Name<br />
    @Room.Price.ToString("c")<br />
    <input type="checkbox" @bind-value="Room.IsActive" checked="@(Room.IsActive?"checked":null)" /> &nbsp; Is Active<br />
    <span>This room is @(Room.IsActive?"Active": "InActive")</span>

    @if (Room.IsActive)
    {
        @foreach (var roomProp in Room.RoomProps)
        {
            <p>@roomProp.Name - @roomProp.Value</p>
        }
    }

    <EditDeleteButton IsAdmin="true"></EditDeleteButton>
</div>

@code
{
    [Parameter]
    public BlazorRoom Room { get; set; }
}
در اینجا پس از paste کدهای داخل حلقه، نیاز به یک پارامتر ورودی که همان شیء Room در حال رندر است، خواهد بود. به همین جهت پارامتر آن‌را تعریف کرده و همچنین کدهای موجود را نیز اندکی ویرایش می‌کنیم، تا از نام این پارامتر جدید استفاده کند.

پس از این تغییر، کدهای حلقه‌ی foreach کامپوننت DemoHotel.razor به صورت زیر خلاصه می‌شوند. در اینجا روش ارسال یک شیء را به پارامتر Room نیز مشاهده می‌کنید (البته ذکر @ در اینجا الزامی نیست و می‌شد از روش مقدار دهی "Room="room نیز استفاده کرد):
<div class="row container">
  @foreach (var room in Rooms)
  {
    <IndividualRoom Room="@room"></IndividualRoom>
  }
</div>
در اینجا می‌توان سلسه مراتب کامپوننت‌ها را مشاهده کرد. کامپوننت DemoHotel، کامپوننت IndividualRoom را فراخوانی می‌کند و این کامپوننت نیز کامپوننت EditDeleteButton را مورد استفاده قرار می‌دهد.


یک تمرین: نمایش لیست امکانات رفاهی هتل

پس از نمایش لیست اتاق‌های یک هتل، قصد داریم لیست امکانات رفاهی آن‌را نیز نمایش دهیم:


 مدل این امکانات را به صورت زیر به پوشه‌ی Models برنامه اضافه می‌کنیم:
namespace BlazorServerSample.Models
{
    public class BlazorAmenity
    {
        public int Id { get; set; }

        public string Name { get; set; }

        public string Description { get; set; }
    }
}
از آنجائیکه قصد داریم لیست آن‌ها را در همان کامپوننت DemoHotel.razor نمایش دهیم، این لیست را به صورت زیر تشکیل می‌دهیم:
@code{

    List<BlazorAmenity> AmenitiesList = new List<BlazorAmenity>();
    // ...

    protected override void OnInitialized()
    {
        base.OnInitialized();

        // ...

        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 111,
            Name = "Gym",
            Description = "24x7 gym room is available."
        });
        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 222,
            Name = "Swimming Pool",
            Description = "Pool room is open from 6am to 10pm."
        });
        AmenitiesList.Add(new BlazorAmenity
        {
            Id = 333,
            Name = "Free Brakfast",
            Description = "Enjoy free breakfast at out hotel."
        });
    }
}
در ابتدا فیلد List<BlazorAmenity> AmenitiesList جهت دسترسی به لیست امکانات رفاهی تعریف شده و سپس آن‌را در رویدادگردان OnInitialized، مقدار دهی اولیه کرده‌ایم. در مورد این متدهای چرخه‌ی حیات، در قسمت بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد.

اکنون برای نمایش تک تک عناصر این لیست، ابتدا یک کامپوننت منحصر به یک BlazorAmenity را به نام Pages\LearnBlazor\LearnBlazor‍Components\IndividualAmenity.razor ایجاد می‌کنیم با این محتوا:
<div class="bg-light border p-2 col-5 offset-1 mt-2">
    <h4 class="text-secondary">Amenity - @Amenity.Id</h4>

    @Amenity.Name<br />
    @Amenity.Description<br />
</div>

@code
{
    [Parameter]
    public BlazorAmenity Amenity { get; set; }
}
این کامپوننت، یک شیء BlazorAmenity را به عنوان پارامتر دریافت کرده و سپس Id، نام و توضیحات آن‌را نمایش می‌دهد.

در آخر پس از تعریف کامپوننت IndividualAmenity.razor، روش استفاده‌ی از آن در کامپوننت DemoHotel به صورت زیر است:
<div class="col-12 mt-4">
    <h4 class="text-info">Hotel Amenities</h4>
</div>
@foreach (var amenity in AmenitiesList)
{
    <IndividualAmenity Amenity="@amenity"></IndividualAmenity>
}
در اینجا بر روی لیست امکانات، یک حلقه را تشکیل داده و سپس توسط کامپوننت IndividualAmenity، هر کدام از امکانات را جداگانه نمایش داده‌ایم.

کدهای کامل این مطلب را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: Blazor-5x-Part-05.zip
مطالب
Roslyn #5
بررسی Semantic Models

همانطور که از قسمت قبل به‌خاطر دارید، برای دسترسی به اطلاعات semantics، نیاز به یک context مناسب که همان Compilation API است، می‌باشد. این context دارای اطلاعاتی مانند دسترسی به تمام نوع‌های تعریف شده‌ی توسط کاربر و متادیتاهای ارجاعی، مانند کلاس‌های پایه‌ی دات نت فریم‌ورک است. بنابراین پس از ایجاد وهله‌ای از Compilation API، کار با فراخوانی متد GetSemanticModel آن ادامه می‌یابد. در ادامه با مثال‌هایی، کاربرد این متد را بررسی خواهیم کرد.


ساختار جدید Optional

خروجی‌های تعدادی از متدهای Roslyn با ساختار جدیدی به نام Optional ارائه می‌شوند:
    public struct Optional<T>
    {
        public bool HasValue { get; }
        public T Value { get; }
    }
این ساختار که بسیار شبیه است به ساختار قدیمی <Nullable<T، منحصر به Value types نیست و Reference types را نیز شامل می‌شود و بیانگر این است که آیا یک Reference type، واقعا مقدار دهی شده‌است یا خیر؟


دریافت مقادیر ثابت Literals

فرض کنید می‌خواهیم مقدار ثابت ; int x = 42 را دریافت کنیم. برای اینکار ابتدا باید syntax tree آن تشکیل شود و سپس نیاز به یک سری حلقه و if و else و همچنین بررسی نال بودن بسیاری از موارد است تا به نود مقدار ثابت 42 برسیم. سپس متد GetConstantValue مربوط به GetSemanticModel را بر روی آن فراخوانی می‌کنیم تا به مقدار واقعی آن که ممکن است در اثر محاسبات جاری تغییر کرده باشد، برسیم.
اما روش بهتر و توصیه شده، استفاده از CSharpSyntaxWalker است که در انتهای قسمت سوم معرفی شد:
class ConsoleWriteLineWalker : CSharpSyntaxWalker
{
    public ConsoleWriteLineWalker()
    {
        Arguments = new List<ExpressionSyntax>();
    }
 
    public List<ExpressionSyntax> Arguments { get; }
 
    public override void VisitInvocationExpression(InvocationExpressionSyntax node)
    {
        var member = node.Expression as MemberAccessExpressionSyntax;
        var type = member?.Expression as IdentifierNameSyntax;
        if (type != null && type.Identifier.Text == "Console" && member.Name.Identifier.Text == "WriteLine")
        {
            if (node.ArgumentList.Arguments.Count == 1)
            {
                var arg = node.ArgumentList.Arguments.Single().Expression;
                Arguments.Add(arg);
                return;
            }
        }
 
        base.VisitInvocationExpression(node);
    }
}
اگر به کدهای ادامه‌ی بحث دقت کنید، قصد داریم مقادیر ثابت آرگومان‌های Console.WriteLine را استخراج کنیم. به همین جهت در این SyntaxWalker، نوع Console و متد WriteLine آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اگر این نود دارای یک تک آرگومان بود، آین آرگومان استخراج شده و به لیست آرگومان‌های خروجی این کلاس اضافه می‌شود.
در ادامه نحوه‌ی استفاده‌ی از این SyntaxWalker را ملاحظه می‌کنید. در اینجا ابتدا سورس کدی حاوی یک سری Console.WriteLine که دارای تک آرگومان‌های ثابتی هستند، تبدیل به syntax tree می‌شود. سپس از روی آن CSharpCompilation تولید می‌گردد تا بتوان به اطلاعات semantics دسترسی یافت:
static void getConstantValue()
{
    // Get the syntax tree.
    var code = @"
                using System;
 
                class Foo
                {
                    void Bar(int x)
                    {
                        Console.WriteLine(3.14);
                        Console.WriteLine(""qux"");
                        Console.WriteLine('c');
                        Console.WriteLine(null);
                        Console.WriteLine(x * 2 + 1);
                    }
                }
                ";
 
    var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code);
    var root = tree.GetRoot();
 
    // Get the semantic model from the compilation.
    var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location);
    var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib);
    var model = comp.GetSemanticModel(tree);
 
    // Traverse the tree.
    var walker = new ConsoleWriteLineWalker();
    walker.Visit(root);
 
 
    // Analyze the constant argument (if any).
    foreach (var arg in walker.Arguments)
    {
        var val = model.GetConstantValue(arg);
        if (val.HasValue)
        {
            Console.WriteLine(arg + " has constant value " + (val.Value ?? "null") + " of type " + (val.Value?.GetType() ?? typeof(object)));
        }
        else
        {
            Console.WriteLine(arg + " has no constant value");
        }
    }
}
در ادامه با استفاده از CSharpCompilation و متد GetSemanticModel آن به SemanticModel جاری دسترسی خواهیم یافت. اکنون SyntaxWalker را وارد به حرکت بر روی ریشه‌ی syntax tree سورس کد آنالیز شده می‌کنیم. به این ترتیب لیست آرگومان‌های متدهای Console.WriteLine بدست می‌آیند. سپس با فراخوانی متد model.GetConstantValue بر روی هر آرگومان دریافتی، مقادیر آن‌ها با فرمت <Optional<T استخراج می‌شوند.
خروجی نمایش داده شده‌ی توسط برنامه به صورت ذیل است:
 3.14 has constant value 3.14 of type System.Double
"qux" has constant value qux of type System.String
'c' has constant value c of type System.Char
null has constant value null of type System.Object
x * 2 + 1 has no constant value


درک مفهوم Symbols

اینترفیس ISymbol در Roslyn، ریشه‌ی تمام Symbolهای مختلف مدل سازی شده‌ی در آن است که تعدادی از آن‌ها را در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید:


API کار با Symbols بسیار شبیه به API کار با Reflection است با این تفاوت که در زمان آنالیز کدها رخ می‌دهد و نه در زمان اجرای برنامه. همچنین در Symbols API امکان دسترسی به اطلاعاتی مانند locals, labels و امثال آن نیز وجود دارد که با استفاده از Reflection زمان اجرای برنامه قابل دسترسی نیستند. برای مثال فضاهای نام در Reflection صرفا به صورت رشته‌ای، با دات جدا شده از نوع‌های آنالیز شده‌ی توسط آن است؛ اما در اینجا مطابق تصویر فوق، یک اینترفیس مجزای خاص خود را دارد. جهت سهولت کار کردن با Symbols، الگوی Visitor با معرفی کلاس پایه‌ی SymbolVisitor نیز پیش بینی شده‌است.
static void workingWithSymbols()
{
    // Get the syntax tree.
    var code = @"
                using System;
 
                class Foo
                {
                    void Bar(int x)
                    {
                        // #insideBar
                    }
                }
 
                class Qux
                {
                    protected int Baz { get; set; }
                }
                ";
 
    var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code);
    var root = tree.GetRoot();
 
    // Get the semantic model from the compilation.
    var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location);
    var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib);
    var model = comp.GetSemanticModel(tree);
 
    // Traverse enclosing symbol hierarchy.
    var cursor = code.IndexOf("#insideBar");
    var barSymbol = model.GetEnclosingSymbol(cursor);
    for (var symbol = barSymbol; symbol != null; symbol = symbol.ContainingSymbol)
    {
        Console.WriteLine(symbol);
    }
 
    // Analyze accessibility of Baz inside Bar.
    var bazProp = ((CompilationUnitSyntax)root)
        .Members.OfType<ClassDeclarationSyntax>()
        .Single(m => m.Identifier.Text == "Qux")
        .Members.OfType<PropertyDeclarationSyntax>()
        .Single();
    var bazSymbol = model.GetDeclaredSymbol(bazProp);
    var canAccess = model.IsAccessible(cursor, bazSymbol);
}
یکی از کاربردهای مهم Symbols API دریافت اطلاعات Symbols نقطه‌ای خاص از کدها می‌باشد. برای مثال در محل اشاره‌گر ادیتور، چه Symbols ایی تعریف شده‌اند و از آن‌ها در مباحث ساخت افزونه‌های آنالیز کدها زیاد استفاده می‌شود. نمونه‌ای از آن‌را در قطعه کد فوق ملاحظه می‌کنید. در اینجا با استفاده از متد GetEnclosingSymbol، سعی در یافتن Symbols قرار گرفته‌ی در ناحیه‌ی insideBar# کدهای فوق داریم؛ با خروجی ذیل که نام demo.exe آن از نام CSharpCompilation آن گرفته شده‌است:
 Foo.Bar(int)
Foo
<global namespace>
Demo.exe
Demo, Version=0.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null


همچنین در ادامه‌ی کد، توسط متد IsAccessible قصد داریم بررسی کنیم آیا Symbol قرار گرفته در محل کرسر، دسترسی به خاصیت protected کلاس Qux را دارد یا خیر؟ که پاسخ آن خیر است.


آشنایی با Binding symbols

یکی از مراحل کامپایل کد، binding نام دارد و در این مرحله است که اطلاعات Symbolic هر نود از Syntax tree دریافت می‌شود. برای مثال در اینجا مشخص می‌شود که این x، آیا یک متغیر محلی است، یا یک فیلد و یا یک خاصیت؟
مثال ذیل بسیار شبیه است به مثال getConstantValue ابتدای بحث، با این تفاوت که در حلقه‌ی آخر کار از متد GetSymbolInfo استفاده شده‌است:
static void bindingSymbols()
{
    // Get the syntax tree.
    var code = @"
                using System;
 
                class Foo
                {
                    private int y;
 
                    void Bar(int x)
                    {
                        Console.WriteLine(x);
                        Console.WriteLine(y);
 
                        int z = 42;
                        Console.WriteLine(z);
 
                        Console.WriteLine(a);
                    }
                }";
 
    var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText(code);
    var root = tree.GetRoot();
 
    // Get the semantic model from the compilation.
    var mscorlib = MetadataReference.CreateFromFile(typeof(object).Assembly.Location);
    var comp = CSharpCompilation.Create("Demo").AddSyntaxTrees(tree).AddReferences(mscorlib);
    var model = comp.GetSemanticModel(tree);
 
    // Traverse the tree.
    var walker = new ConsoleWriteLineWalker();
    walker.Visit(root);
 
    // Bind the arguments.
    foreach (var arg in walker.Arguments)
    {
        var symbol = model.GetSymbolInfo(arg);
        if (symbol.Symbol != null)
        {
            Console.WriteLine(arg + " is bound to " + symbol.Symbol + " of type " + symbol.Symbol.Kind);
        }
        else
        {
            Console.WriteLine(arg + " could not be bound");
        }
    }
}
با این خروجی:
 x is bound to int of type Parameter
y is bound to Foo.y of type Field
z is bound to z of type Local
a could not be bound
در مثال فوق، با استفاده از Syntax Walker طراحی شده در ابتدای بحث که کار استخراج آرگومان‌های متدهای Console.WriteLine را انجام می‌دهد، قصد داریم بررسی کنیم، هر آرگومان به چه Symbol ایی بایند شده‌است و نوعش چیست؟ برای مثال Console.WriteLine اول که از پارامتر x استفاده می‌کند، نوع x مورد استفاده‌اش چیست؟ آیا فیلد است، متغیر محلی است یا یک پارامتر؟ این اطلاعات را با استفاده از متد model.GetSymbolInfo می‌توان استخراج کرد.
مطالب
نمایش بلادرنگ اعلامی به تمام کاربران در هنگام درج یک رکورد جدید
در ادامه می‌خواهیم اعلام عمومی نمایش افزوده شدن یک پیام جدید را بعد از ثبت رکوردی جدید، به تمامی کاربران متصل به سیستم ارسال کنیم. پیش نیاز مطلب جاری موارد زیر می‌باشند:
namespace ShowAlertSignalR.Models
{
    public class Product
    {
        public int Id { get; set; }
        public string Title { get; set; }
        public string Description { get; set; }
        public float Price { get; set; }
        public Category Category { get; set; }

    }

    public enum Category
    {
        [Display(Name = "دسته بندی اول")]
        Cat1,
        [Display(Name = "دسته بندی دوم")]
        Cat2,
        [Display(Name = "دسته بندی سوم")]
        Cat3
    }
}
در اینجا مدل ما شامل عنوان، توضیح، قیمت و یک enum برای دسته‌بندی یک محصول ساده می‌باشد.
کلاس context نیز به صورت زیر می‌باشد:
namespace ShowAlertSignalR.Models
{
    public class ProductDbContext : DbContext
    {
        public ProductDbContext() : base("productSample")
        {
            Database.Log = sql => Debug.Write(sql);
        }
        public DbSet<Product> Products { get; set; }
    }
}
همانطور که در ابتدا عنوان شد، می‌خواهیم بعد از ثبت یک رکورد جدید، پیامی عمومی به تمامی کاربران متصل به سایت نمایش داده شود. در کد زیر اکشن متد Create را مشاهده می‌کنید: 
[HttpPost]
        [ValidateAntiForgeryToken]
        public ActionResult Create(Product product)
        {
            if (ModelState.IsValid)
            {
                db.Products.Add(product);
                db.SaveChanges();
                return RedirectToAction("Index");
            }

            return View(product);
        }
می‌توانیم از ViewBag برای اینکار استفاده کنیم؛ به طوریکه یک پارامتر از نوع bool برای متد Index تعریف کرده و سپس مقدار آن را درون این شیء ViewBag انتقال دهیم، این متغییر بیانگر حالتی است که آیا اطلاعات جدیدی برای نمایش وجود دارد یا خیر؟ بنابراین اکشن متد Index را به اینصورت تعریف می‌کنیم:
public ActionResult Index(bool notifyUsers = false)
        {
            ViewBag.NotifyUsers = notifyUsers;
            return View(db.Products.ToList());
        }
در اینجا مقدار پیش‌فرض این متغیر، false می‌باشد. یعنی اطلاعات جدیدی برای نمایش موجود نمی‌باشد. در نتیجه اکشن متد Create را به صورتی تغییر می‌دهیم که بعد از درج رکورد موردنظر و هدایت کاربر به صفحه‌ی Index، مقدار این متغییر به true تنظیم شود:
[HttpPost]
        [ValidateAntiForgeryToken]
        public ActionResult Create(Product product)
        {
            if (ModelState.IsValid)
            {
                db.Products.Add(product);
                db.SaveChanges();
                return RedirectToAction("Index", new { notifyUsers = true });
            }

            return View(product);
        }
قدم بعدی ایجاد یک هاب SignalR می‌باشد:
namespace ShowAlertSignalR.Hubs
{
    public class NotificationHub : Hub
    {
        public void SendNotification()
        {
            Clients.Others.ShowNotification();
        }
    }
}
در ادامه کدهای سمت کلاینت را برای هاب فوق، داخل ویوی Index اضافه می‌کنیم:
@section scripts
{
    
    <script src="~/Scripts/jquery.signalR-2.0.2.min.js"></script>
    <script src="~/signalr/hubs"></script>
    <script>

        var notify = $.connection.notificationHub;
        notify.client.showNotification = function() {
            $('#result').append("<div class='alert alert-info alert-dismissable'>" +
                "<button type='button' class='close' data-dismiss='alert' aria-hidden='true'>&times;</button>" +
            "رکورد جدیدی هم اکنون ثبت گردید، برای مشاهده آن صفحه را بروزرسانی کنید" + "</div>");
        };
        $.connection.hub.start().done(function() {
            @{
                if (ViewBag.NotifyUsers)
                {
                    <text>notify.server.sendNotification();</text>
                }
            }
        });
    </script>
}
همانطور که در کدهای فوق مشاهده می‌کنید، بعد از اینکه اتصال با موفقیت برقرار شد (درون متد done) شرط چک کردن متغییر NotifyUsers را بررسی کرده‌ایم. یعنی در این حالت اگر مقدار آن true بود، متد درون هاب را فراخوانی کرده‌ایم. در نهایت پیام به یک div با آی‌دی result اضافه شده است.
لازم به ذکر است برای حالت‌های حذف و به‌روزرسانی نیز روال کار به همین صورت می‌باشد.
سورس مثال جاری : ShowAlertSignalR.zip
نظرات مطالب
CheckBoxList در ASP.NET MVC
از توضیحات مطلب فوق ایده بگیرید. مثلا:
@if (item.Selected) { <text>checked="checked"</text> }
این روشی هست برای انتخاب یک گزینه بر اساس شرط. اگر انتخاب شده بود (یا هر شرط دیگری)، چک مارک آن قرار داده می‌شود.
نظرات مطالب
استفاده از Full text search توسط Entity Framework
چند نکته بسیار مهم درباره قابلت  Full Text Search که دوستان باید مد نظر داشته باشند عبارتست : 
1- ابتدا باید در هنگام نصب این قابلیت را در SQL Server فعال کرده باشید 

2- برای اینکه بتوان بر روی ستون‌های مورد نظر Full text Serach زد باید index‌های لازم و همچنین کاتولوگ‌های لازم را تعریف نمود.

//ایجاد کاتالوگ 
 use AdventureWorks
 create fulltext catalog FullTextCatalog as default

 select *
 from sys.fulltext_catalogs

//تعریف ایندکس بر روی ستون  مورد نظر
 create fulltext index on Production.ProductDescription(Description)
 key index PK_ProductDescription_ProductDescriptionID

3- توجه داشته باشید برای حجم داده‌های کم قابلیت Full text Search بسیار کند و زمان بر‌تر از جست و جوهای پایه نظیر استفاده از Like می‌باشد و زمانی که حجم داده‌ها زیاد می‌باشد باید از قابلیت  Full text Search استفاده شود

4- خروجی جست وجوی Full Text Search و جست و جوی معمولی برای داده‌های زیاد یکسان نمی‌باشد ، کافی است در یک دیتا بیس با حجم بالای داده‌ها جست و جو را با هر دو روش انجام دهید ، آن وقت خواهید دید که جست و جوی سنتی (نظیر استفاده از دستور  LIKE) بسییار دقیق‌تر می‌باشد و تمامی اطلاعات خواسته شده را درست بر خواهد گرداند، امام با استفاده از Full Text Search این اطلاعات کامل نمی‌باشد! کافی است خودتان امتحان کنید