اتصال و کار با SQL Server توسط VSCode
- Form Submission
- Ajax Submission
- آیا میشه هرکدوم از پلاگینها برای خودشون web.config داشته باشند؟ چون ممکنه بخواهیم برای هر پلاگین سرویسها و Connection String ها و تنظیمات خودش را داشته باشیم.
- آیا این روش را میشه برای پروژههای webform هم استفاده کرد؟ چگونه؟
ایجاد چارت سازمانی تحت وب #4 - آخر
اگر بخواهیم روی یک نود کلیک کنیم ، که بچه هاش نمایان ، یا مخفی بشه ، یا هر اکشن دیگه ای روی نود بخواهیم انجام بدیم بطور کلی توی این پلاگین امکان پذیر هست؟
آیا با وجود سیاماس فروشگاهی قدرتمندی مثل nopCommerce یا SmartStore آیا منطقی است که ما دوباره خودمان از صفر کد بزنیم؟
همانطور که در قسمت اول گفته شد، React برای اینکه بتواند تگها را در زمان اجرا و به صورت پویا به روز کند، وضعیت فعلی تگها را دنبال میکند و در صورت وقوع تغییرات، تگها را به روز میکند. به این حالت Stateful گفته میشود. تگهای ساخته شده توسط React دو وضعیت را دارند. یکی وضعیت اولیه که به مرورگر ارسال شده، در حال نمایش است و ثابت، و دیگری در پشت زمینه در فایل جاوااسکریپت، در انتظار وقوع تغییری. React این دو وضعیت را با هم مقایسه میکند و اگر بین آنها تفاوتی وجود داشت، تغییرات را اعمال میکند.
در React.createClass به همراه متدهای داخلی React میتوانیم برای یک کامپوننت، وضعیتی اولیه را مشخص کنیم، تغییرات را دنبال کنیم و وضعیت فعلی را تغییر دهیم. برای روشن شدن نحوه کار، مثال قسمت قبل را که یک منو از نوشیدنیها بود، اینطور تغییر میدهیم که کاربر بتواند با inputها و یک دکمه، به لیست نوشیدنیها، مورد تازهای را اضافه کند:
var hotDrinks = [ { item: "Tea", price: "7000" }, { item: "Espresso", price: "10000" }, { item: "Hot Chocolate", price: "12000" } ]; var MenuItem = React.createClass({ render: function () { return ( <li className="list-group-item"> <span className="badge">{this.props.price}</span> <p>{this.props.item}</p> </li> ) } }); var Menu = React.createClass({ getInitialState: function () { return { menuList: this.props.data }; }, componentDidMount: function () { var component = this; $("#btnAddNewItem").click(function () { component.state.menuList.push( { item: $("#textInputItemName").val(), price: $("#textInputItemPrice").val() }); component.setState({ menuList: component.state.menuList }); }); }, render: function () { return ( <div className="row"> <div className="col-md-4"> <ul className="list-group"> {this.state.menuList.map(item => <MenuItem {...item} />)} </ul> </div> </div> ) } }); ReactDOM.render( <Menu data={hotDrinks} />, document.getElementById("reactTestContainer") );
توضیح کامپوننت Menu
getInitialState، componentDidMount، setState، state و render همگی از کتابخانه React هستند. اگر intelisense و code snippets مخصوص React را در VSCode نصب کرده باشید، دسترسی به سایر متدها و خاصیتهای کتابخانه سادهتر است.
شیء state، وضعیت کنونی کامپوننت است. وقتی دادهای را به state اختصاص میدهیم، آن را به عنوان وضعیت اولیه در نظر میگیرد. با تغییر داده، React وضعیت کامپوننت را تغییر یافته حساب میکند و به صورت خودکار تگها را دوباره با دادههای تازه میسازد. دادههای state همان دادههایی هستند که تگها با آنها ساخته میشوند؛ در بخش render.
getInitialState مثل یک سازنده عمل میکند؛ مقدار ورودی کامپوننت را به یک شیء اختصاص میدهد و آن را برمیگرداند. به کجا؟ به state. یعنی menuList عضوی از شیء state میشود. در مثال بالا و در این متد، لیست نوشیدنیها به menuList اعمال میشود.
componentDidMount باید حتما قبل render تعریف شود، به این دلیل که زمان اجرایش باید حتما بعد از اولین render باشد. این متد وظیفه دارد تغییرات مورد نظر ما را در سطح کد یا رابط کاربری دنبال کند. اگر تغییر دلخواهی به وجود آمد، وضعیت کامپوننت را به روز میکند که بعد از آن React به صورت خودکار تگها را دوباره میسازد. در مثال بالا متد به رویداد کلیک یک دکمه گوش میدهد. اگر کلیک زده شد، نام نوشیدنی جدید و قیمت آن را از inputها میخواند و به عنوان یک آیتم جدید به menuList در state اضافه میکند. اما هنوز یک قدم مانده و بدون آن React، شیء state را تغییر یافته به حساب نمیآورد. در بخش setState وضعیت جاری کامپوننت را با تغییرات اعمال شده، جایگزین میکنیم. در این نقطه React به صورت خودکار به سراغ render میرود و ادامه داستان!
همانطور که قبلا گفته شد، React.createClass و React.Component فقط در Syntax با هم تفاوت دارند. در نتیجه این مثال را میشود در حالت React.Component هم اجرا کرد.
در قسمت بعد موضوع دیگری را به نام Composability شرح میدهیم. مبحثی ساده با مثال که نشان میدهد چطور کامپوننتها را مستقل از هم بسازیم و در عین حال با هم استفاده کنیم.
تنظیمات ابتدایی Kendo UI Editor
در ذیل کدهای سمت کاربر فعال سازی مقدماتی Kendo UI را مشاهده میکنید. در قسمت tools آن، لیست امکانات و نوار ابزار مهیای آن درج شدهاند.
دو مورد insertImage و insertFile آن نیاز به تنظیمات سمت کاربر و سرور بیشتری دارند.
<!--نحوهی راست به چپ سازی --> <div class="k-rtl"> <textarea id="editor" rows="10" cols="30" style="height: 440px"></textarea> </div> @section JavaScript { <script type="text/javascript"> $(function () { $("#editor").kendoEditor({ tools: [ "bold", "italic", "underline", "strikethrough", "justifyLeft", "justifyCenter", "justifyRight", "justifyFull", "insertUnorderedList", "insertOrderedList", "indent", "outdent", "createLink", "unlink", "insertImage", "insertFile", "subscript", "superscript", "createTable", "addRowAbove", "addRowBelow", "addColumnLeft", "addColumnRight", "deleteRow", "deleteColumn", "viewHtml", "formatting", "cleanFormatting", "fontName", "fontSize", "foreColor", "backColor", "print" ], imageBrowser: { messages: { dropFilesHere: "فایلهای خود را به اینجا کشیده و رها کنید" }, transport: { read: { url: "@Url.Action("GetFilesList", "KendoEditorImages")", dataType: "json", contentType: 'application/json; charset=utf-8', type: 'GET', cache: false }, destroy: { url: "@Url.Action("DestroyFile", "KendoEditorImages")", type: "POST" }, create: { url: "@Url.Action("CreateFolder", "KendoEditorImages")", type: "POST" }, thumbnailUrl: "@Url.Action("GetThumbnail", "KendoEditorImages")", uploadUrl: "@Url.Action("UploadFile", "KendoEditorImages")", imageUrl: "@Url.Action("GetFile", "KendoEditorImages")?path={0}" } }, fileBrowser: { messages: { dropFilesHere: "فایلهای خود را به اینجا کشیده و رها کنید" }, transport: { read: { url: "@Url.Action("GetFilesList", "KendoEditorFiles")", dataType: "json", contentType: 'application/json; charset=utf-8', type: 'GET', cache: false }, destroy: { url: "@Url.Action("DestroyFile", "KendoEditorFiles")", type: "POST" }, create: { url: "@Url.Action("CreateFolder", "KendoEditorFiles")", type: "POST" }, uploadUrl: "@Url.Action("UploadFile", "KendoEditorFiles")", fileUrl: "@Url.Action("GetFile", "KendoEditorFiles")?path={0}" } } }); }); </script> }
منهای قسمت thumbnailUrl، عملکرد قسمتهای مختلف افزودن فایل و تصویر این ادیتور یکسان هستند. به همین جهت میتوان برای مثال کنترلی مانند KendoEditorFilesController را ایجاد و سپس در کنترلر KendoEditorImagesController از آن ارث بری کرد و متد دریافت و نمایش بند انگشتی تصاویر را افزود. به این ترتیب دیگر نیازی به تکرار کدهای مشترک بین این دو قسمت نخواهد بود.
نمایش لیست پوشهها و تصویر در ابتدای باز شدن صفحهی درج تصویر
با کلیک بر روی دکمهی نمایش لیست تصاویر، صفحه دیالوگی مانند شکل زیر ظاهر خواهد شد:
تنظیمات خواندن این فایلها، از قسمت read مربوط به imageBrowser دریافت میشود که cache آن نیز به false تنظیم شدهاست تا در این بین مرورگر اطلاعات را کش نکند. این مورد در حین حذف فایلها و پوشهها مهم است. زیرا اگر cache:false تنظیم نشده باشد، حذف یک فایل یا پوشه در سمت کاربر تاثیری نخواهد داشت.
imageBrowser: { transport: { read: { url: "@Url.Action("GetFilesList", "KendoEditorImages")", dataType: "json", contentType: 'application/json; charset=utf-8', type: 'GET', cache: false } } },
namespace KendoUI13.Controllers { public class KendoEditorFilesController : Controller { //مسیر پوشه فایلها protected string FilesFolder = "~/files"; protected string KendoFileType = "f"; protected string KendoDirType = "d"; [HttpGet] public ActionResult GetFilesList(string path) { path = GetSafeDirPath(path); var imagesList = new DirectoryInfo(path) .GetFiles() .Select(fileInfo => new KendoFile { Name = fileInfo.Name, Size = fileInfo.Length, Type = KendoFileType }).ToList(); var foldersList = new DirectoryInfo(path) .GetDirectories() .Select(directoryInfo => new KendoFile { Name = directoryInfo.Name, Type = KendoDirType }).ToList(); return new ContentResult { Content = JsonConvert.SerializeObject(imagesList.Union(foldersList), new JsonSerializerSettings { ContractResolver = new CamelCasePropertyNamesContractResolver() }), ContentType = "application/json", ContentEncoding = Encoding.UTF8 }; } protected string GetSafeDirPath(string path) { // path = مسیر زیر پوشهی وارد شده if (string.IsNullOrWhiteSpace(path)) { return Server.MapPath(FilesFolder); } //تمیز سازی امنیتی path = Path.GetDirectoryName(path); path = Path.Combine(Server.MapPath(FilesFolder), path); return path; } } }
namespace KendoUI13.Models { public class KendoFile { public string Name { set; get; } public string Type { set; get; } public long Size { set; get; } } }
- علت استفاده از CamelCasePropertyNamesContractResolver در حین بازگشت JSON نهایی، تبدیل خواص دات نتی، به نامهای سازگار با JavaScript است. برای مثال به صورت خودکار Name را تبدیل به name میکند.
- پارامتر path در ابتدای کار خالی است. اما کاربر میتواند در بین پوشههای باز شدهی توسط مرورگر تصاویر Kendo UI حرکت کند. به همین جهت مقدار آن باید هربار بررسی شده و بر این اساس لیست فایلها و پوشههای جاری بازگشت داده شوند.
مدیریت حذف تصاویر و پوشهها
همانطور که در شکل فوق نیز مشخص است، با انتخاب یک پوشه یا فایل، دکمهای با آیکن ضربدر جهت فراهم آوردن امکان حذف، ظاهر میشود. این دکمه متصل است به قسمت destroy تنظیمات ادیتور:
imageBrowser: { transport: { destroy: { url: "@Url.Action("DestroyFile", "KendoEditorImages")", type: "POST" } } },
namespace KendoUI13.Controllers { public class KendoEditorFilesController : Controller { //مسیر پوشه فایلها protected string FilesFolder = "~/files"; protected string KendoFileType = "f"; protected string KendoDirType = "d"; [HttpPost] public ActionResult DestroyFile(string name, string path) { //تمیز سازی امنیتی name = Path.GetFileName(name); path = GetSafeDirPath(path); var pathToDelete = Path.Combine(path, name); var attr = System.IO.File.GetAttributes(pathToDelete); if ((attr & FileAttributes.Directory) == FileAttributes.Directory) { Directory.Delete(pathToDelete, recursive: true); } else { System.IO.File.Delete(pathToDelete); } return Json(new object[0]); } } }
- پارامتر name دریافتی مساوی است با نام فایل انتخاب شده و path مشخص میکند که در کدام پوشه قرار داریم.
- چون در اینجا امکان حذف یک پوشه یا فایل وجود دارد، حتما نیاز است بررسی کنیم، مسیر دریافتی پوشهاست یا فایل و سپس بر این اساس جهت حذف آنها اقدام صورت گیرد.
مدیریت ایجاد یک پوشهی جدید
تنظیمات قسمت create مرورگر تصاویر، مرتبط است به زمانیکه کاربر با کلیک بر روی دکمهی +، درخواست ایجاد یک پوشهی جدید را کردهاست:
imageBrowser: { transport: { create: { url: "@Url.Action("CreateFolder", "KendoEditorImages")", type: "POST" } } },
namespace KendoUI13.Controllers { public class KendoEditorFilesController : Controller { //مسیر پوشه فایلها protected string FilesFolder = "~/files"; protected string KendoFileType = "f"; protected string KendoDirType = "d"; [HttpPost] public ActionResult CreateFolder(string name, string path) { //تمیز سازی امنیتی name = Path.GetFileName(name); path = GetSafeDirPath(path); var dirToCreate = Path.Combine(path, name); Directory.CreateDirectory(dirToCreate); return KendoFile(new KendoFile { Name = name, Type = KendoDirType }); } protected ActionResult KendoFile(KendoFile file) { return new ContentResult { Content = JsonConvert.SerializeObject(file, new JsonSerializerSettings { ContractResolver = new CamelCasePropertyNamesContractResolver() }), ContentType = "application/json", ContentEncoding = Encoding.UTF8 }; } } }
- پس از ایجاد پوشه، باید نام آنرا با فرمت KendoFile به صورت JSON بازگشت داد. همچنین در اینجا Type را نیز باید به d (پوشه) تنظیم کرد.
مدیریت قسمت ارسال فایل و تصویر
زمانیکه کاربر بر روی دکمهی upload file یا بارگذاری تصاویر در اینجا کلیک میکند، اطلاعات فایل آپلودی به مسیر uploadUrl ارسال میگردد.
imageBrowser: { transport: { thumbnailUrl: "@Url.Action("GetThumbnail", "KendoEditorImages")", uploadUrl: "@Url.Action("UploadFile", "KendoEditorImages")", imageUrl: "@Url.Action("GetFile", "KendoEditorImages")?path={0}" } },
در ادامه کدهای مدیریت سمت سرور قسمت آپلود این ادیتور را مشاهده میکنید:
namespace KendoUI13.Controllers { public class KendoEditorFilesController : Controller { //مسیر پوشه فایلها protected string FilesFolder = "~/files"; protected string KendoFileType = "f"; protected string KendoDirType = "d"; [HttpPost] public ActionResult UploadFile(HttpPostedFileBase file, string path) { //تمیز سازی امنیتی var name = Path.GetFileName(file.FileName); path = GetSafeDirPath(path); var pathToSave = Path.Combine(path, name); file.SaveAs(pathToSave); return KendoFile(new KendoFile { Name = name, Size = file.ContentLength, Type = KendoFileType }); } } }
- پس از ذخیره سازی اطلاعات فایل، نیاز است اطلاعات فایل نهایی را با فرمت KendoFile به صورت JSON بازگشت دهیم.
ارث بری از KendoEditorFilesController جهت تکمیل قسمت مدیریت تصاویر
تا اینجا کدهایی را که ملاحظه کردید، برای هر دو قسمت ارسال تصویر و فایل کاربرد دارند. قسمت ارسال تصاویر برای تکمیل نیاز به متد دریافت تصاویر به صورت بند انگشتی نیز دارد که به صورت ذیل قابل تعریف است و چون از کلاس پایه KendoEditorFilesController ارث بری کردهاست، این کنترلر به صورت خودکار حاوی اکشن متدهای کلاس پایه نیز خواهد بود.
using System.Web.Mvc; namespace KendoUI13.Controllers { public class KendoEditorImagesController : KendoEditorFilesController { public KendoEditorImagesController() { // بازنویسی مسیر پوشهی فایلها FilesFolder = "~/images"; } [HttpGet] [OutputCache(Duration = 3600, VaryByParam = "path")] public ActionResult GetThumbnail(string path) { //todo: create thumb/ resize image path = GetSafeFileAndDirPath(path); return File(path, "image/png"); } } }
کدهای کامل این مطلب را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
در کشور بسیاری از اوقات دسترسی به پروتکل HTTPS به کندی صورت میگیرد. گاهی از اوقات نیز این دسترسی غیر ممکن میشود تا حد دریافت چند بایت در دقیقه. همین مساله تاکنون بر روی بسیاری از مسایل دیگر نیز تاثیر گذار بوده است؛ برای مثال اگر یک مخزن کد را مثلا در CodePlex یا GitHub داشته باشید، چون تمام Commitها از طریق همین پروتکل امن صورت میگیرد، کار کردن با آنها بسیار مشکل خواهد شد. نمونهی دیگر آن دسترسی به NuGet است. فید NuGet در VS.NET به Https تنظیم شده است. اگر دسترسی به Https برای شما به کندی صورت میگیرد فقط کافی است مسیر فید آنرا در منوی Tools، گزینهی Options، ذیل قسمت Package manager یافته و به http://nuget.org/api/v2 تغییر دهید؛ یعنی به Http خالی، بجای Https؛ تا سرعت دریافت بستههای NuGet مورد نظر افزایش یابند.
دریافت مستقیم بستههای نیوگت
برای دریافت بستههای نیوگت که دارای پسوند nupkg هستند، اما در اصل یک فایل zip بیشتر نیستند، الزامی به استفاده از ابزار و افزونه نیوگت در VS.NET نیست. میتوان این بستهها را به صورت مستقیم نیز دریافت کرد. برای مثال اگر آدرس بستهای در سایت NuGet به صورت زیر است:
https://www.nuget.org/packages/PropertyChanged.Fody
برای دریافت مستقیم آن کافی است آدرس ذیل را درخواست کنید:
https://www.nuget.org/api/v2/package/PropertyChanged.Fody/1.42.0
یک api/v2 به این لینک اضافه میشود به همراه شماره نگارش مدنظر برای دریافت:
https://www.nuget.org/api/v2/package/{packageID}/{packageVersion}
به صورت خلاصه:
لینک اصلی کتابخانه: https://www.nuget.org/packages/Twitter.Bootstrap.RTL.Less/3.0.0
لینک دانلود آن: https://www.nuget.org/api/v2/package/Twitter.Bootstrap.RTL.Less/3.0.0
راه دیگر، ساخت دستی این آدرس است:
https://az320820.vo.msecnd.net/packages/propertychanged.fody.1.42.0.nupkg
که در حقیقت تشکیل شده است از:
https://az320820.vo.msecnd.net/packages/{name}.{version}.nupkg
اهمیت تنظیمات IE
اگر پیام قطع شدن اتصال یا مشکلات DNS را در کنسول NuGet در VS.NET دریافت میکنید، ابتدا سعی کنید همان روش ذکر شده در ابتدای بحث را امتحان کنید. اگر کار نکرد احتمالا مشکل از تنظیمات IE است. برای مثال اگر بر روی تنظیمات اتصالی شما در IE یک پروکسی غیرقابل دسترسی در زمان جاری، تنظیم شده باشد، این مساله مستقیما بر روی اتصالات برنامههای دات نتی نیز تاثیر گذار است. بنابراین ابتدا لینک nupkg را که ساختهاید یکبار با IE امتحان کنید. اگر قابل دریافت نبود یعنی تنظیمات آن به هم ریخته است و این مساله بر روی بسیاری از برنامههای دیگر نیز تاثیر گذار است.
چرا برنامه نویسی موبایل؟
با افزایش روزافزون SmartPhone ها و تبلتها، بازار تکنولوژی به این سمت سوق پیدا کردهاست. از این رو شرکتهای ارائه دهنده نرم افزاری، از این موقعیت استفاده کرده و هر کدام پلتفرم متفاوتی را برای برنامه نویسی بر روی این اسمارت فونها ارائه دادهاند. یکی از بزرگترین دغدغههای امروزه شرکتهای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار موبایل، انتخاب درست پلتفرم برای توسعه نرم افزار میباشد. در این مقاله قصد دارم یکی از این پلت فرمها را بررسی کرده و معرفی کنم.
شرکت xamarin کار خود را در سال 2011 با ارایه نسخه Cross Platform پلتفرم .Net به نام Mono آغاز کرد. بعد از ارایه این نسخه از .Net، زامارین به کمک Mono توانست پیاده سازی بر روی Android و IOS را به نامهای MonoForAndroid و MonoTouch ارایه دهد. بعد از این نسخهها برنامه نویسان توانستند بر روی سیستم عاملهای اندروید و آی او اس به صورت Native کد خود را به زبان C# نوشته و آنها را اجرا کنند.
چرا باید از Xamarin استفاده کنم؟
در ادامه مقاله قصد دارم شما را با برخی از ویژگیهای زامارین آشنا کرده و مزایای استفاده از آن را بیان کنم.
Xamarin امکانی را فراهم کردهاست که برنامه نویسان به دو روش متفاوت قادر خواهند بود برنامههای خود را بنویسند:
Xamarin Native :1
زامارین به شما این امکان را میدهد که بتوانید به صورت مستقیم برای هر پلتفرم به صورت جداگانه برنامه نویسی کنید. در اندروید اینکار با Xamarin.Droid و در IOS اینکار با Xamarin.Touch امکانپذیر است. مزیتهای استفاده از این روش عبارتند از:
· بهره گیری از یک زبان برنامه نویسی
همانطور که میدانید یادگیری یک زبان برنامه نویسی هزینهی زیادی را برای یک سازمان و یا یک شخص به همراه دارد. در زامارین این امکان فراهم شدهاست که با استفاده از تنها یک زبان برنامه نویسی مانند C# ، برنامه نویسان بتوانند برای پلتفرمهای مختلف برنامه بنویسند. در نظر داشته باشید که UI در هر پلتفرم به صورت جداگانه پیاده سازی میشود. به طور مثال در اندروید به وسیلهی Android Xml میتوانید ظاهر برنامه خود را پیاده سازی کنید و منطقهای خود را با زبان C# برای تمامی پلت فرمها به صورت یکسان بنویسید.
· تجربه کاربری Native
زامارین به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از کنترلهای Native هر پلتفرم به تجربه کاربری همان پلت فرم دسترسی پیدا کنید و اپلیکیشنی با ظاهر و UX همان پلتفرم بسازید.
· استفاده 100% از امکانات هر پلتفرم
زامارین به دلیل Native بودن این امکان را به برنامه نویسان ارائه میدهد که با استفاده از یک زبان و با بکارگیری Cycle Life مخصوص هر پلتفرم، به 100% امکانات و API های هر پلتفرم دسترسی پیدا کنند.
· Performance
به دلیل اینکه برنامههای زامارین به صورت Native اجرا میشوند Performance بالایی دارند.
· دسترسی به API های موجود در .Net
شما قادر خواهید بود با دانش موجود مانند Entity Framework Code و.. به فریم ورک .Net دسترسی پیدا کرده و از API های درون آن استفاده کنید. زامارین از یکی از پیاده سازیهای .Net Standard استفاده میکند.
· استفاده مجدد از کد
در زامارین قادر خواهید بود که از کدهای خود، استفاده مجدد کرده و این امر سبب مدیریت بهتر بر روی کد، کد نویسی کمتر، هزینه نگهداری کد کمتر، توسعه راحتتر اپلیکیشن و ... میشود.
· تست خودکار
در زامارین شما میتوانید برای کدهای خود تست خودکار نوشته و آنها را به صورت خودکار تست کنید.
· Bind کردن Library های Objective-C و Java
زامارین طوری طراحی شدهاست که دست شما را در هیچگونه شرایطی نخواهد بست. شما میتوانید به صورت مستقیم کدهایی را که به زبان های Java و Objective-C نوشته شدهاند، به پروژه اضافه کرده و هیچگونه نگرانی از بابت کدهای از قبل نوشته شده که به زبانهای Objective-C و Java هستند، نداشته باشید.
· Designer
در زمارین این امکان وجود دارد که در هر پلتفرم از طریق Designer مخصوص به آن پلتفرم، UI خود را طراحی و پیاده سازی کنید.
· Async
در برنامه نویسی غیر همزمان ( Asynchronous Programming ) این امکان وجود دارد که برنامه شما بدون توقف، یک قسمت از کد را اجرا کرده و منتظر اجرای قسمتهای دیگر کد نشود؛ یا به اصطلاح برنامه از حالت Response خارج نشود. در زبانهای Java ، Objective-C و Swift اینکار باید با CallBack و به صورت Manual مدیریت شود؛ اما #C این امکان را فراهم آورده است که به راحتی اینکار را انجام داده و برنامه خود را همیشه در حالت پاسخ دهی نگه دارید.
public async Task<List<FeedItem>> GetFeedItems(DateTime date) { var feed = "http://planet.xamarin.com/feed/"; var response = await httpClient.GetStringAsync(feed); var items = await ParseFeedAsync(response); return items.Where(item => item.Published.Date == date).ToList(); }
· Parallel Programming
در برنامه نویسی موازی( Parallel Programming ) برخلاف برنامه نویسی MultiThread که بر روی یک هسته CPU اجرا میشود، بر روی چندین هسته CPU به صورت موازی اجرا میشود. زامارین از این نوع برنامه نویسی پشتیبانی میکند.
Xamarin.Forms: 2
پس از معرفی Xamarin Forms API شما میتوانید علاوه بر مزیتهایی که در بالا اشاره شد، کدهای Logic خود را با زبان C# و کدهای UI خود را با زبان XAML پیاده سازی کرده و با یک بار نوشتن کد، در پلتفرمهای مختلف خروجی خود را مشاهده کنید. مزیت استفاده از Xamarin Forms عبارتند از:
· استفاده از کد واحد برای پیاده سازی UI و Logic
یکی از بهترین مزیتهایی را که میتوان به آن اشاره نمود این است که شما کافیست یک بار کد خود را بنویسید و Xamarin Forms کد شما را در پلت فرمهای متفاوت پیاده سازی خواهد کرد.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <TabbedPage xmlns="http://xamarin.com/schemas/2014/forms" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2009/xaml" x:Class="MyApp.MainPage"> <TabbedPage.Children> <ContentPage Title="Profile" Icon="Profile.png"> <StackLayout Spacing="20" Padding="20" VerticalOptions="Center"> <Entry Placeholder="Username" Text="{Binding Username}"/> <Entry Placeholder="Password" Text="{Binding Password}" IsPassword="true"/> <Button Text="Login" TextColor="White" BackgroundColor="#77D065" Command="{Binding LoginCommand}"/> </StackLayout> </ContentPage> <ContentPage Title="Settings" Icon="Settings.png"> <!-- Settings --> </ContentPage> </TabbedPage.Children> </TabbedPage>
برای پیاده سازی UI در Xamarin Forms باید از XAML استفاده کنید. همچنین مانند روش قبلی میتوانید از زبان C# برای پیاده سازی منطق، استفاده نمایید.
با استفاده از Xamarin Forms شما تجربه نوشتن کد Cross Platform را در کنار Native بودن آن خواهید داشت.
· استفاده از یک کنترل مخصوص یک پلتفرم در بین کد ( Embedding )
در Xamarin Forms این امکان وجود دارد که اگر شما خواستید یک کنترل مخصوص IOS را در بین کدهای خود استفاده کنید، بتوانید به راحتی اینکار را انجام دهید.( (Embedding
اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که در یکسری از کنترلها، تصاویر متفاوت هستند. در نسخه اندروید یک Action Button در قسمت پایین صفحه مشاهده میکنید که در نسخهی IOS آن موجود نیست. یعنی به صورت مستقیم کنترل Action Button که مختص به پلت فرم اندروید میباشد، درون Xamarin Forms استفاده شده است.
· دسترسی به هر پلتفرم به طور مستقیم
شما قادر خواهید بود به طور مستقیم به هر پلت فرم دسترسی پیدا کرده و به طور مثال در هر پلتفرم، UI مخصوص به خود را با Property های مخصوص به خود طراحی کنید.
· UITest و Test Cloud
در Xamarin Forms میتوانید برای UI خود تست نوشته و آنها را به وسیله Xamarin Test Cloud بر روی صدها Device متفاوت تست کنید. (این امکان فقط برای Android و IOS وجود دارد.)
· Life Cycle مشابه در تمامی پلتفرم ها
همانطور که میدانید پلتفرمهای مختلف، Life Cycle های متفاوتی برای مدیریت اپلیکیشن دارند. یکی از مزیتهای استفاده از Xamarin Forms این است که شما میتوانید برای تمامی پلتفرمها بهوسیلهی یک Life Cycle یکسان کد بنویسید.
· Previewer
یکی از بهترین قابلیتهایی که در Xamarin Forms اضافه شدهاست این است که شما قادر خواهید بود به صورت Real Time خروجی فایل XAML خود را به وسیله Previewer مشاهده نمایید.
· Performance Profiler
به وسیله Xamarin Profiler شما میتوانید میزان مصرف حافظه، Performance و ... را در اندروید و IOS اندازه گیری نمایید.
نکات قابل توجه:
Ø استفاده همزمان از Xamarin Forms و Xamarin Native
شما میتوانید کدهای خود را با حداکثر Reusability نوشته و در صورت لزوم با کدهای Xamarin Native ترکیب کنید.
Ø Documentation خیلی خوب
زمارین مستندات جامع و کاملی را در سایت خود گردآوری کرده که میتوانید به راحتی از آن برای فهم تمامی قسمتهای Xamarin استفاده کنید.