کتابچهی رایگان 60 صفحهای از مایکروسافت در مورد SharePoint Services 3.0 با محتوای زیر:
Introduction to Getting Started with Windows SharePoint Services 3.0 technology
What's new for IT professionals in Windows SharePoint Services 3.0
Administration model enhancements
New and improved compliance features and capabilities
New and improved operational tools and capabilities
Improved support for network configuration
Extensibility enhancements
For further reading: Evaluation guide for Windows SharePoint Services 3.0 technology
Determine hardware and software requirements
About hardware and software requirements
Stand-alone installation
Server farm installation
Plan browser support
About browser support
Levels of browser support
Feature-specific compatibility listed by Web browser
Install Windows SharePoint Services 3.0 on a stand-alone computer
Hardware and software requirements
Configure the server as a Web server
Install and configure Windows SharePoint Services 3.0 with Windows Internal Database
Post-installation steps
Deploy in a simple server farm
Deployment overview
Deploy and configure the server infrastructure
Perform additional configuration tasks
Create a site collection and a SharePoint site
Roadmap to Windows SharePoint Services 3.0 content
Windows SharePoint Services 3.0 content by audience
Windows SharePoint Services 3.0 IT professional content by stage of the IT life cycle
دریافت
بازگشت مجدد API استاتیک AutoMapper
- شناسایی منابع
- بکارگیری منابع از طریق نمایش آنها (منابع وب)
- پیامهای خودتوصیفی
- ابررسانه بعنوان قلب تپنده موقعیت برنامه
- درگیر نکردن برنامه “
- توزیع (HTTP , Feeds)
- ترکیب (Hypermedia , Mashups)
- امنیت (Open ID, SSL)
- قابلیت انتقال داده (XML,RDF)
- قابلیت نمایش داده (ATOM, JSON)
- متدهای انتقال (REST, HTTP, Bit Torrent)
- هر چیزی یک منبع است.
- هر منبعی یک تمثیل دارد.
- هر منبعی یک نام بخصوص دارد.
- انتقال موقعیت نیازمند کشف و شهود (Discovery) است.
- پروتکل شبکه پایه WOA میباشد
- اطلاعات در قالب منابع (Resources) نمایش مییابند.
- منابع توسط URIها شناخته میشوند.
- منابع از طریق HTTP اداره میشوند.
- معاهدات به صورت ضمنی در نمایش منابع میباشند.
- رابطها بطور کلی عام هستند.
- ساده سازی توسعه پذیری، مقیاس پذیری
- کاهش زمان توسعه ویژگیهای جدید
- کاهش زمان مهندسی مورد نیاز برای یکپارچه سازی
- سازنده فرصتهایی جدید برای mash-ups و دیگر داستانهای غیرقابل پیش بینی کاربری
- اما وضعیت ارتباطی کلاینتها و سرورها در WOA چگونه است ؟
- سرویسها وابسته به دیگر سرویسها هستند.
- ارتباطات از طریق HTTP صورت میگیرد.
- کلاینتها حکم منبع و سرویس دهی به دیگر کلاینتها را دارند.
- مقیاس پذیری ، توسعه پذیری == اتصالات داخی
بعنوان مثال میتوان با ترکیب تصاویر و آدرسهای مختلف دانشگاههای تهران، یک map Mashup درست کرد.
برای Photo Mashup ابزار Color Picker هم هست که امکان جستجوی تصاویر را بر اساس رنگ فراهم میکند و از سرویس اشتراک گذاری عکس Flickr استفاده میکند که در این آدرس قابل استفاده است.
معماری Mashup هم مثل معماری MVC (البته با تفاوتهای فاحش) سه لایهای است :
لایه نمایش / تعامل کاربر (همان رابط کاربری است)
تکنولوژیها : HTML/XHTML, CSS, Javascript, Asynchronous JS and Xml (Ajax).
وب سرویسها : عملکرد محصول از طریق سرویسهای API هم قابل دسترسی است
تکنولوژیها : XMLHTTPRequest, XML-RPC, JSON-RPC, SOAP, REST
داده : فراهم آوردن امکان ارسال ، مرتب سازی و دریافت داده
تکنولوژیها : XML , JSON , KML
از نظر معماری Mashup دارای 2 سبک است : الف) مبتنی بر وب – ب) مبتنی بر سرور
در ادامه با هم نمونه ای از استقرار معماری وب گرا WOA را در سازمان، بصورت شماتیک میبینیم. با هم مشاهده میکنیم با این پیاده سازی، موانع سر راه ما کاهش پیدا میکنند و سرعت یکپارچگی افزایش پیدا میکند. بدین صورت که میتوان از قدرت شبکه جهانی وب در جهت انتقال محتوای مورد نیازمان به هر جا و در هر زمانی بهره جست.
شاید برای شما سوال پیش بیاید که ما در معماری وب گرا بحث میکردیم، اصلا چرا وارد مفهوم Mashup شدیم؟
بهعبارت فنیتر چرا معماری وب گرا (WOA) برای Mashups اهمیت دارد ؟
پاسخ یک کلمه است : REST . همانطور که بالاتر نیز اشاره کردم، Mashup از REST بهره میبرد. به منظور افزایش اطلاعات در رابطه با REST باید گفت Roy Fielding آنرا بنیان نهادهاست. میخواهید او را بهتر معرفی کنم؟ وی یکی از خالقان HTTP است و مگر میتوان وب را بدون HTTP فرض کرد که مهمترین پروتکل انتقال ابر متن در جهان و پروتکل زیربنایی وب است؟!
REST به خوبی با معماری اینترنت عجین شده است! بپرسید چرا؟ چون پروتکل اصلی اینترنت HTTP است و هر دوی اینها از یک ذهن نشات گرفته و او کسی نیست جز Roy Fielding. اما باید بگویم REST یک استاندارد نیست؛ با وجود سادگی بسیار زیاد، تنها یک سبک استفاده از HTTP است.
REST همچنین از متدهای اختصاصی HTTP نظیر GET, PUT , POST , DELETE در بالای یک URL استفاده میکند تا نشان دهد چه رویدادی رخ میدهد.
در پایان گفتهها در رابطه با REST باید بگویم ATOM همان REST است. منظورم از ATOM ویرایشگر معروف متنی نیست که برای نوشتن کدهای برنامه نویسی استفاده قرار میگیرد؛ آنرا غالبا به شکل Atom مینویسند چرا که مخفف چند کلمه نیست و یک کلمه خاص است اما ATOM یک استاندارد وب به زبان XML است که برای خوراک وب بعنوان جایگزینی برای RSS استفاده میشود. ATOM را با AtomPub یا APP اشتباه نگیرید؛ چرا که APP پروتکل انتشاری است مبتنی بر پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) و برای به روزرسانی محتوی وب مورد استفاده قرار میگیرد.
در ادامه مباحث دررابطه با معماری وب گرا باید گفت WOA امروزه بعنوان مدل حاکم برنامههای تحت شبکه مطرح است. اما متاسفانه فروشندگان بزرگی در پشت آن حضور ندارند به همین دلیل آنچنان که باید عمومیت نیافته است. WOA همچنان میتواند بیشترین سود حاصل را از طریق شبکه فراهم کند. شاید بتوان گفت کوتاهترین مسیر برای رسیدن به چنین نتیجهای همین معماری وب گرا است.
فرمول جالبی هم برای تعریف وب ارائه شدهاست که با هم میبینیم :
HTTP + URIs = Web
ظرافت فرمول بالا به اهمیت پروتکل زیربنایی وب یعنی HTTP اشاره دارد. URI هم مجموعهای از رشتههاست که برای شناسایی یک منبع خاص تحت وب به کار میروند. در شکل زیر رابطه بین URI , URN , URL را بررسی میکنیم. URI تشکیل شدهاست از URL و URN .URL متد دسترسی به منبع را مشخص میکند، در حالیکه URN تنها مشخص کننده نام منبع میباشد و هیچگونه روشی را برای دسترسی به ما ارائه نمیدهد. بعنوان مثال یک شماره ISBN کتاب، یک نوع URN است.
- Invoker: از Command میخواهد که درخواست را اجرا کند.
- Command: اطلاعاتی را در رابطه با action، به همراه دارد و هم چنین bind کردن آن به receiver؛ همراه با فراخوانی کردن عملیات مربوطه بر روی command.
- Reciever: میداند که چگونه عملیات مرتبط با command مورد نظر را انجام دهد.
- Client: یک command را ایجاد میکند و receiver را مشخص میکند؛ چه کسی قرار است این command را دریافت کند.
class Command { execute() {}; } //TurnOnPrinter command class TurnOnPrinter extends Command { constructor(printingMachine) { super(); this.printingMachine = printingMachine; this.commandName = "turn on" } execute() { this.printingMachine.turnOn(); } } //TurnOffPrinter command class TurnOffPrinter extends Command { constructor(printingMachine) { super(); this.printingMachine = printingMachine; this.commandName = "turn off" } execute() { this.printingMachine.turnOff(); } } //Print command class Print extends Command { constructor(printingMachine) { super(); this.printingMachine = printingMachine; this.commandName = "print" } execute() { this.printingMachine.print(); } } //Invoker class PrinterControlPanel { pressButton(command) { console.log(`Pressing ${command.commandName} button`); command.execute(); } } //Reciever: class PrintingMachine { turnOn() { console.log('Printing machine has been turned on'); } turnOff() { console.log('Printing machine has been turned off'); } print(){ console.log('The printer is printing your document') } } const printingMachine = new PrintingMachine(); const turnOnCommand = new TurnOnPrinter(printingMachine); const turnOffCommand = new TurnOffPrinter(printingMachine); const printCommand = new Print(printingMachine) const controlPanel = new PrinterControlPanel(); controlPanel.pressButton(turnOnCommand); controlPanel.pressButton(turnOffCommand); controlPanel.pressButton(printCommand);
class PrintingMachine { turnOn() { console.log('Printing machine has been turned on'); } turnOff() { console.log('Printing machine has been turned off'); } print(){ console.log('The printer is printing your document') } }
- turnOn: روشن کردن ماشین (printer)
- turnOff: خاموش کردن ماشین (printer)
- print: چاپ کردن صفحه با استفاده از ماشین (printer)
class TurnOnPrinter extends Command {/*code*/} class TurnOffPrinter extends Command {/*code*/} class Print extends Command {/*code*/}
class Command { execute() {}; }
class TurnOnPrinter extends Command { constructor(printingMachine) { super(); this.printingMachine = printingMachine; this.commandName = "turn on" } execute() { this.printingMachine.turnOn(); } }
class TurnOffPrinter extends Command { //code... this.commandName = "turn off" //code.. } class Print extends Command { //code... this.commandName = "print" //code.. }
class TurnOffPrinter extends Command { //code... execute() { this.printingMachine.turnOff(); } } class Print extends Command { //code... execute() { this.printingMachine.print(); } }
class PrinterControlPanel { pressButton(command) { console.log(`Pressing ${command.commandName} button`); command.execute(); } }
controlPanel.pressButton(turnOnCommand);
Printing machine has been turned on
- اگر میخواهید یک صف درست کنید و درخواستها را در زمانهای متفاوتی اجرا کنید.
- اگر میخواهید عملیاتی از قبیل reset و undo را انجام بدهید.
- اگر میخواهید تاریخچهای از درخواستهای ایجاد شده را داشته باشید.