If Not a And b Then ... Else ... EndIf
if(!(a) && b) { ... } else { }
معرفی واژهی کلیدی جدید not در C# 9.0
در ابتدا اینترفیس نمونهای را به همراه دو کلاس مشتق شدهی از آن درنظر بگیرید:
public interface ICommand { } public class Command1 : ICommand { } public class Command2 : ICommand { }
ICommand command = new Command1(); if (!(command is Command2)) { }
if (command is not Command2) { }
معرفی واژههای کلیدی جدید and و or در C# 9.0
واژههای کلیدی جدید and و or نیز درک و نوشتن عبارات pattern matching را بسیار ساده میکنند. برای نمونه قطعه کد متداول زیر را درنظر بگیرید:
if ((command is ICommand) && !(command is Command2)) { }
if (command is ICommand and not Command2) { }
و یا حتی در اینجا در صورت نیاز میتوان از واژهی کلیدی جدید or نیز استفاده کرد:
if (command is Command1 or Command2) { }
امکان اعمال واژههای کلیدی جدید and، or و not به سایر نوعها نیز وجود دارند
تا اینجا مثالهایی را که بررسی کردیم، در مورد بررسی نوع اشیاء بود. اما میتوان این واژههای کلیدی جدید در C# 9.0 را به هر نوع ممکنی نیز اعمال کرد. برای نمونه، مثال سادهی زیر را که در مورد بررسی اعداد است، درنظر بگیرید:
var number = new Random().Next(1, 10); if (number > 2 && number < 8) { }
if (number is > 2 and < 8) { }
یک مثال دیگر: متد زیر را در نظربگیرید که با استفاده از && و || متداول #C نوشته شدهاست:
public static bool IsLetterOrSeparator(char c) => (c >= 'a' && c <= 'z') || (c >= 'A' && c <= 'Z') || c == '.' || c == ',';
public static bool IsLetterOrSeparator(char c) => c is (>= 'a' and <= 'z') or (>= 'A' and <= 'Z') or '.' or ',';
امکان اعمال واژههای کلیدی جدید and، or و not به switchها نیز وجود دارد
برای نمونه قطعه کد if/else دار متداول زیر را درنظر بگیرید که قابلیت تبدیل به یک سوئیچ را نیز دارد:
var number = new Random().Next(1, 10); if (number <= 0) { Console.WriteLine("Less than or equal to 0"); } else if (number > 0 && number <= 10) { Console.WriteLine("More than 0 but less than or equal to 10"); } else { Console.WriteLine("More than 10"); }
// C#9.0 switch (number) { case <= 0: Console.WriteLine("Less than or equal to 0"); break; case > 0 and <= 10: Console.WriteLine("More than 0 but less than or equal to 10"); break; default: Console.WriteLine("More than 10"); break; }
// C#7.0 switch (number) { case int value when value <= 0: Console.WriteLine("Less than or equal to 0"); break; case int value when value > 0 && value <= 10: Console.WriteLine("More than 0 but less than or equal to 10"); break; default: Console.WriteLine("More than 10"); break; }
و یا حتی میتوان سوئیچ C# 9.0 را توسط switch expression بهبود یافتهی C# 8.0 نیز به شکل زیر بازنویسی کرد:
var message = number switch { <= 0 => "Less than or equal to 0", > 0 and <= 10 => "More than 0 but less than or equal to 10", _ => "More than 10" };
انواع pattern matchingهای اضافه شدهی به C# 9.0
در این مطلب سعی شد مفاهیم pattern matching اضافه شدهی به C# 9.0، ذیل عنوان واژههای کلیدی جدید آن بحث شوند؛ اما هر کدام دارای نامهای خاصی هم هستند:
الف) relational patterns: امکان استفادهی از <, >, <= and >= را در الگوها میسر میکنند. مانند نمونههای سوئیچی که نوشته شد.
ب) logical patterns: امکان استفادهی از واژههای کلیدی and، or و not را در الگوها ممکن میکنند.
ج) not pattern: امکان استفادهی از واژهی کلیدی not را در عبارات if میسر میکند.
د) Simple type pattern: در مثالهای زیر، پس از انطباق با یک الگو، کاری با متغیر یا شیء مرتبط نداریم. در نگارشهای قبلی برای صرفنظر کردن از آن، ذکر _ ضروری بود؛ اما در C#9.0 میتوان آنرا نیز ذکر نکرد:
private static int GetDiscount(Product p) => p switch { Food => 0, // Food _ => 0 before C# 9 Book b => 75, // Book b _ => 75 before C# 9 _ => 25 };