ASP.NET MVC #11
string messages = string.Join("; ", ModelState.Values .SelectMany(x => x.Errors) .Select(x => x.ErrorMessage));
// Named function function add(x, y) { return x + y; } // Anonymous function let myAdd = function(x, y) { return x+y; };
let z = 100; function addToZ(x, y) { return x + y + z; }
function add(x: number, y: number): number { return x + y; } let myAdd = function(x: number, y: number): number { return x+y; };
function PublicationMessage(year: number): string { return 'Date published: ' + year; }
let publishFunc: (someYear: number) => string;
publishFunc = PublicationMessage; let message: string = publishFunc(2016);
همچنین میتوان function type را به صورت inline نیز تعریف کرد:
let myAdd: (baseValue:number, increment:number) => number = function(x, y) { return x + y; };
Optional and Default Parameters
در جاوا اسکریپت تمامی پارامترهای یک تابع اختیاری هستند. اما TypeScript کمی متفاوت است. یعنی در حالت پیشفرض، ذکر تمامی پارامترها ضروری است؛ مگر اینکه پارامترهای موردنیاز را به صورت اختیاری تعیین کنید. به طور مثال در تابع زیر دو پارامتر را تعریف کردهایم:
function CreateCustomer(name: string, age?: number) {}
همانطور که مشاهده میکنید با افزودن علامت سوال بعد از نام پارامتر، توانستهایم آن را به صورت اختیاری تعریف کنیم. نکتهایی که در اینجا وجود دارد این است که تمامی پارامترهای optional، حتماً باید بعد از پارامترهای required تعریف شوند.
برای تعیین مقدار پیشفرض برای هر پارامتر نیز میتوانیم به اینصورت عمل کنیم:
function GetBookByTitle(title: string = 'C# 6.0 in a Nutshell') {}
default parameters در صورتیکه بعد از required parameters آورده شوند، به عنوان optional در نظر گرفته میشوند. یعنی در اینحالت لزومی به گذاشتن علامت سوال، بعد از نام پارامتر نیست. نکتهی قابل توجهایی که در استفاده از default parameters وجود دارد این است که علاوه بر رشتهها میتوان عبارات (expressions) را نیز به آنها اختصاص داد:
function GetBookByTitle(title: string = GetMostPopularBooks()) {}
Rest Parameters
rest parameters به شما این امکان را میدهند تا به تعداد نامحدودی پارامتر به یک تابع ارسال کنید:
function GetBooksReadForCust(name: string, ...bookIDs: number[]) {}
تابع فوق دو پارامتر را از ورودی دریافت میکند. پارامتر دوم این تابع به صورت rest تعریف شده است. یعنی برای پارامتر دوم میتوانیم هر تعداد پارامتری را به این تابع ارسال کنیم. همچنین برای نوع این پارامتر، یک آرایه از نوع number را تعیین کردهایم. یعنی پارامترهای دریافتی، درون یک آرایه از نوع number ذخیره خواهند شد. در ES 5 برای داشتن این چنین قابلیتی از شیء arguments استفاده میکردیم. یعنی تابع فوق را میبایستی اینگونه مینوشتیم:
function GetBooksReadForCust(name) { var bookIDs = []; for (var _i = 1; _i < arguments.length; _i++) { bookIDs[_i - 1] = arguments[_i]; } }
استفاده از this
درک this در جاوا اسکریپت، در ابتدا باعث مقداری سردرگمی میشود. یعنی مقدار آن در زمان فراخوانی تابع، ست خواهد شد. یعنی در هر بلاک از کد، وضعیتهای متفاوتی را ارائه میدهد. به عنوان مثال درون callback مربوط به تابع setInterval در تابع زیر میخواهیم به مقدار متغیر publishDate دسترسی داشته باشم:
function Book() { let self = this; self.publishDate = 2016; setInterval(function() { console.log(self.publishDate); }, 1000); }
همانطور که مشاهده میکنید برای دسترسی به این پراپرتی، مقدار this را درون یک متغیر با نام self، در ابتدا تعریف کردهایم. زیرا استفادهی مستقیم از this.publishDate درون callback به چیز دیگری اشاره میکند. این روش در ES 5 خیلی رایج است. اما با استفاده از Arrow Functions به راحتی میتوانیم به this در هر جایی دسترسی داشته باشیم. بنابراین کد فوق را میتوانیم به این صورت بازنویسی کنیم:
function Book() { this.publishDate = 2016; setInterval(() => { console.log(this.publishDate); }, 1000); }
در واقع Arrow Function در پشت صحنه کار capture کردن this را برایمان انجام خواهد داد.
Function overloads
قابلیت function overloading در بیشتر typed languageها در دسترس میباشد. همانطور که میدانید این قابلیت جهت تعریف امضاءهای مختلف برای یک تابع استفاده میشود. یعنی ایجاد توابعی با یک نام، اما با انواع متفاوت. از آنجائیکه TypeScript به جاوا اسکریپت کامپایل میشود، در نتیجه جاوا اسکریپت فاقد نوع (type) است. پس در زمان کامپایل نوعها برداشته خواهند شد. بنابراین داشتن توابعی همنام باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. برای داشتن نسخههای مختلفی از یک تابع میتوانیم تعاریف موردنیازمان را ارائه داده، اما تنها یک پیادهسازی داشته باشیم. برای مثال میخواهیم یک overload دیگر برای تابع زیر داشته باشیم:
function GetTitles(author: string) : string[];
تابع فوق یک رشته را از ورودی دریافت کرده و در نهایت یک آرایه از رشتهها را بر میگرداند. برای overload دیگر این تابع میخواهیم به جای دریافت رشته، یک boolean از ورودی دریافت کنیم:
function GetTitles(available: boolean) : string[];
همانطور که مشاهده میکنید، هیچکدام از overloadهای فوق پیادهسازیایی ندارند. در واقع تا اینجا به TypeScript گفتهایم که نیاز به دو نسخه از تابع GetTitles خواهیم داشت. اکنون میتوانیم یک پیادهسازی کلی برای دو overload فوق داشته باشیم:
function GetTitles(bookProperty: any) : string[] { if(typeof bookProperty == 'string') { // some code } else if (typeof bookProperty == 'boolean') { // some code } return result; }
همانطور که عنوان شد، تنها پیادهسازی فوق را برای تمامی overloadها خواهیم داشت. در نتیجه اینبار نوع پارامتر ورودی را any تعریف کردهایم. سپس درون بدنهی تابع، نوع پراپرتی را توسط typeof تشخیص دادهایم. بنابراین برای فراخوانی هر یک از overloadها، میتوانیم کدهای خاصی را اجرا کنیم.
Strong Name
System.Web.Mvc, Version=3.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35
برای استفاده از این تکنولوژی ابتدا نیاز است تا یک جفتکلید عمومی/خصوصی (توسط ادمین، منبع گواهینامهها، یک بانک یا یک ابزار خاص) فراهم شود تا از آن برای اینکریپشن استفاده شود. سپس دادههای موردنظر (هر داده کلی که قصد ارسال و توزیع آن را داریم مثل یک اسمبلی) با استفاده از یک الگوریتم هشکردن (مثل MD5، SHA یا ترکیبی از آنها، هرچند MD5 توصیه نمیشود) پردازش شده و یک هشکد مخصوص تولید میشود. این هشکد با استفاده از کلید خصوصی دردسترس اینکریپت میشود و به عنوان یک امضای دیجیتال به همراه داده موردنظر ارسال یا توزیع میشود. در سمت مصرف کننده که با استفاده از یک روش خاص و امن به کلید عمومی دسترسی پیدا کرده است عملیات دیکریپت کردن این امضای دیجیتال با استفاده از کلید عمومی انجام شده و هشکد مربوطه بدست میآید. همچنین عملیات تولید هشکد با استفاده از دادهها در سمت مصرف کننده انجام شده و هشکد دادهها نیز دوباره با استفاده از همان الگوریتم استفاده شده در سمت توزیعکننده تولید میشود. سپس این دو مقدار محاسبه شده در سمت مصرفکننده با یکدیگر مقایسه شده و درصورت برابر بودن میتوان اطمینان حاصل کرد همان دادهای که توزیع کننده در اصل ارسال کرده بدون تغییر به دست مصرف کننده رسیده است. درواقع ویژگی اینکریپت/دیکریپت کردن دادهها توسط جفتکلید این است که بهصورت یکطرفه بوده و دادههای اینکریپت شده با استفاده از یک کلید خصوصی را تنها با استفاده از کلید عمومی همان کلید خصوصی میتوان بدرستی دیکریپت کرد.
1. تولید و مدیریت جفتکلیدهای قوی- نامگذاریشده (Strongly Named Key Pairs)
همانطور که در قسمت قبل اشاره شد برای نامگذاری قوی یک اسمبلی به یک کلید عمومی (public key) و یک کلید خصوصی (private key) که در مجموع به آن یک جفت کلید (key pair) میگویند، نیاز است.برای اینکار میتوان با استفاده از برنامه sn.exe (عنوان کامل آن Microsoft .Net Framework Strong Name Utility است) یک جفت کلید تولید کرده و آن را در یک فایل و یا در CSP (یا همان cryptographic service provider) ذخیره کرد. همچنین اینکار را میتوان توسط ویژوال استودیو نیز انجام داد. امکان موردنظر در فرم پراپرتی یک پروژه و در تب Signing آن وجود دارد.
نکته: یک CSP عنصری از API کریپتوگرافی ویندوز (Win32 CryptoAPI) است که سرویسهایی چون اینکریپشن، دیکریپشن، و تولید امضای دیجیتال را فراهم میکند. این پرووایدرها همچنین تسهیلاتی برای مخازن کلیدها فراهم میکنند که از اینکریپشنهای قوی و ساختار امنیتی سیستم عامل (سیستم امنیتی و دسترسی کاربران ویندوز) برای محافظت از تمام کلیدهای کریپتوگرافی ذخیره شده در مخزن استفاده میکند. بهطور خلاصه و مفید میشود اشاره کرد که میتوان کلیدهای کریپتوگرافی را درون یک مخزن کلید CSP ذخیره کرد و تقریبا مطمئن بود که تا زمانیکه هیچکس کلمه عبور سیستم عامل را نداند، این کلیدها امن خواهند ماند. برای کسب اطلاعات بیشتر به دادههای CryptoAPI در اسناد SDK سیستم عامل خود مراجعه کنید.
برنامه sn به همراه SDKهای ویندوز نصب میشود. البته با نصب ویژوال استودیو تمام SDKهای موردنیاز مطابق با نسخههای موجود، نصب خواهد شد. مسیر نسخه 4 و 32 بیتی این برنامه در سیستم عامل Windows 7 بهصورت زیر است:
C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows\v7.0A\Bin\NETFX 4.0 Tools\sn.exe
با استفاده از آرگومان k همانند دستور زیر یک جفتکلید جدید تولید شده و در فایل MyKeys.snk در ریشه درایو d: ذخیره میشود:
sn –k d:\MyKeys.snk
نکته: به بزرگی و کوچکی حروف سوییچهای دستورات برنامه sn دقت کنید!
این کار یک جفت کلید کریپتوگرافی 1024 بیتی بهصورت تصادفی تولید میکند. این دستور را باید در خط فرمانی (Command Prompt) اجرا نمود که مسیر فایل sn.exe را بداند. برای راحتی کار میتوان از خط فرمان ویژوال استودیو (Visual Studio Command Prompt) استفاده کرد.
نکته: اجرای عملیات فوق در یک شرکت یا قسمت توسعه یک شرکت، تنها یک بار نیاز است زیرا تمام اسمبلیهای تولیدی تا زمانیکه عناوین ساده متمایزی دارند میتوانند از یک جفت کلید مشترک استفاده کنند.
نکته: هرچند که میتوان از پسوندهای دیگری نیز برای نام فایل حاوی جفت کلید استفاده کرد، اما توصیه میشود از همین پسوند snk. استفاده شود.
فایل تولید شده حاوی هر دو کلید «عمومی» و «خصوصی» است. میتوان با استفاده از دستور زیر کلید عمومی موجود در فایل mykeys.snk را استخراج کرده و در فایل mypublickey.snk ذخیره کرد:
sn –p d:\mykeys.snk d:\mypublickey.snk
sn -tp MyPublicKey.snk
sn -i MyKeys.snk MyStrongNameKeys
sn –m n
sn –m y
sn -d MyStrongNameKeys
نکته: برای استفاده از این ویژگی در ویژوال استودیو، باید در تب Signing در تنظیمات پروژه گزینه Sign the Assembly را انتخاب کرد. سپس میتوان فایل حاوی جفت کلیدهای تولیدشده را انتخاب یا فایل جدیدی تولید کرد. البته ویژوال استودیو تا نسخه 2010 امکانی جهت استفاده از مخازن CSP را ندارد.
[assembly:AssemblyKeyFileAttribute("MyKeys.snk")]
sn –vf MyAsm.exe
Microsoft (R) .NET Framework Strong Name Utility Version 2.0.50727.42 Copyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved. Failed to verify assembly -- Strong name validation failed for assembly MyAsm.exe'.
sn –p d:\MyKeys.snk d:\MyPublicKey.snk sn –pc MyKeysContainer d:\MyPublicKey.snk
csc.exe /delaysign /keyfile:d:\MyPublicKey.snk /out:d:\MyAsm.exe d:\Class1.cs
al /out:<assembly name> <module name> /keyfile:<file name>
sn –Vr d:\MyAsm.exe
sn –R d:\MyAsm.exe MyKeys.snk sn –R d:\MyAsm.exe MyKeysContainer
sn –D assembly1 assembly2
sn –Vu d:\MyAsm.exe
sn –Vx
sn –Vl
C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows\v7.0A\Bin\NETFX 4.0 Tools\gacutil.exe
gacutil /i c:\MyAsm.dll
gacutil /u MyAsm
gacutil /u MyAsm,Version=1.3.0.5
gacutil /l
gacutil /l MyAsm
struct Product { name: String, price: f32, in_stock: bool, }
در ادامه بیایید تابع catalog_sales_tax را به عنوان روشی برای ساختار Product، با استفاده از یک implementation block اضافه کنیم.
impl Product { fn calculate_sales_tax(&self) -> f32 { self.price * 0.1 } }
اکنون میتوانیم یک نمونه محصول را ایجاد کنیم و از روش محاسبه مالیات استفاده کنیم:
fn main() { let book = Product { name: String::from("Book"), price: 28.85, in_stock: true, }; let sales_tax = book.calculate_sales_tax(); println!("Sales tax: {}", sales_tax); }
fn calculate_sales_tax(&self) -> f32 { self.price * 0.1 }
fn set_price(&mut self, price: f32) { self.price = price; }
fn buy(self) { let name: String = self.name; println!("{} was bought", name); }
Associated Functions
Associated functions از کلمه کلیدی self استفاده نمیکنند و با استفاده از سینتکس :: فراخوانی میشوند. با این حال، هنگام فراخوانی توابع مرتبط در متدهایی که از self استفاده میکنند، '.' بجای آن از سینتکس '::' استفاده میشود:
impl Product { fn new(name: String, price: f32) -> Product { Product { name, price, in_stock: true, } } }
اکنون، میتوانیم یک نمونه محصول را با استفاده از تابع جدید مرتبط ایجاد کنیم:
fn main() { let book = Product::new(String::from("Book"), 30.0); }
- نسخه بندی معنایی
- نسخه بندی استاندارد مایکروسافت
- Revision تا 1000 افزایش مییابد
- در اجرای بعدی به 0 تنظیم شده و قسمت Build بعلاوه 1 میشود.
- Build تا 100 افزایش مییابد
- در اجرای بعدی Build به 0 تنظیم شده و قسمت Minor بعلاوه 1 میشود و Revision هم 0 میشود.
- Minor تا 10 افزایش مییابد.
- در اجرای بعدی Minor به 0 تنطیم شده، قسمت Major بعلاوه 1 میشود و قسمتهای قبل همه 0 میشوند.
- مقدار Build از مجموع روزهای که از تاریخ پروژه گذشته است بدست میآید.
- مقدار Revision از مجموع ثانیههای که از نیمه شب محلی روز جاری تا زمان اجرای پروژه تقسم بر دو بدست میآید.
- مقادیر Major و Minor هم با توجه تولید نسخه جدید و تغییرات عمده در نرم افزار بصورت دستی تغییر مییابد.
پس از باز شدن پنجره Version Manager پروژههای Solution جاری بارگذاری و Assembly Version و File Version هر پروژه را میتوانید به راحتی مشاهده و یا تغییر دهید.
اگر بخواهید بصورت خودکار بر اساس شمای انتخاب شده، نسخه نرم افزار را افزایش دهید، شمای نسخه بندی را انتخاب کنید. در دو زمان Build و یا Rebuild پروژه می توان نسخه را افزایش داد.
Semantic Versioning:
- گزینه Semantic Versioning را از قسمت Version Style انتخاب کنید.
- گزینه Increment Action قسمتی از نگارش که میخواهید شمای نسخه بندی بر روی آن اعمال شود را مشخص میکند. که دو گزینه Build یا Revision وجود دارد
- گزینه Increment Event زمان رویداد اعمال شمای انتخاب شده را مشخص میسازد.
- تنظیمات را ذخیره و پروژه خود را Rebuild نمایید.
- در پنجره Output نسخه جدید نشان داده میشود.
Microsoft DateTime:
- گزینه Microsoft DateTime را از قسمت Version Style انتخاب کنید.
- تاریخ شروع پروژه بصورت خودکار خوانده و نمایش داده میشود یا تاریخ شروع پروژه را انتخاب کنید
- با توجه به انتخاب Increment Action نسخه جدید محاسبه میشود.
- پروژه را Rebuild و نسخه جدید را مشاهده نمایید.
همچنین از پروژههای #C و VB.NET و C++ Managed پشتیبانی میکند
این ابزار هنوز در نگارش بتا است و ممکن است باگهایی داشته باشد.
نظرات و پیشنهادات شما توسعه دهندگان عزیز میتواند موجب هر چه بهتر و کاملتر شدن این ابزار باشد.
- امکان مشاهده و بررسی کوئریهای خام ADO.NET از قبیل SQL Server,Oracle و LINQ-to-SQL و EF/First Code و...
- نمایش زمان اجرای عملی صفحات
PM> Install-Package MiniProfiler
@using StackExchange.Profiling; <head> .. </head> <body> ... @MiniProfiler.RenderIncludes() </body>
protected void Application_BeginRequest() { if (Request.IsLocal) { MiniProfiler.Start(); } } protected void Application_EndRequest() { MiniProfiler.Stop(); }
<system.webServer> ... <handlers> <add name="MiniProfiler" path="mini-profiler-resources/*" verb="*" type="System.Web.Routing.UrlRoutingModule" resourceType="Unspecified" preCondition="integratedMode" /> </handlers> </system.webServer>
PM> Install-Package MiniProfiler.MVC
PM> Install-Package MiniProfiler.EF
protected void Application_BeginRequest() { if (Request.IsLocal) { MiniProfiler.Start(); MiniProfilerEF.Initialize(); } }
public ActionResult Index() { var profiler = MiniProfiler.Current; using (profiler.Step("Step 1")) { //code 1 } using (profiler.Step("Step 2")) { //code 2 } return View(); }
<%= StackExchange.Profiling.MiniProfiler.RenderIncludes() %>
پیشنیاز : «تکرار خودکار سرستونهای یک جدول در صفحات مختلف، توسط iTextSharp»
همانطور که در مطلب پیشنیاز عنوان شده ذکر گردید، iTextSharp امکان درج خودکار header و footer به علاوه محاسبه خودکار تعداد ردیفهای یک جدول در یک صفحه را بر اساس طول و اندازه محتوای هر ردیف، دارد. برای مثال یک صفحه ممکن است 2 ردیف شود و یک صفحه 20 ردیف. تمام اینها را به صورت خودکار محاسبه میکند و بسیار عالی است. (این امکان مهمی است که خیلی از ابزارهای گزارشگیری موجود هنوز با آن مشکل دارند)
اما اگر فرض را بر این بگذاریم که اندازه سلولها و در نتیجه طول هر ردیف ثابت است و مثلا تمام صفحات نهایتا از یک تعداد ردیف مشخص تشکیل خواهند شد، خاصیتی را به نام number of rows یا rows count و امثال آنرا ندارد که مثلا به آن گفت، من در هر صفحه فقط 5 ردیف را میخواهم نمایش دهم و نه 20 ردیف را.
روش حل این مساله را در ادامه ملاحظه خواهید کرد و یک نکتهی خیلی ساده و مستند نشده دارد!
using System.Diagnostics;
using System.IO;
using iTextSharp.text;
using iTextSharp.text.pdf;
namespace RowsCountSample
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
using (var pdfDoc = new Document(PageSize.A4))
{
var pdfWriter = PdfWriter.GetInstance(pdfDoc, new FileStream("Test.pdf", FileMode.Create));
pdfDoc.Open();
var table1 = new PdfPTable(3);
table1.HeaderRows = 2;
table1.FooterRows = 1;
//header row
var headerCell = new PdfPCell(new Phrase("header"));
headerCell.Colspan = 3;
headerCell.HorizontalAlignment = Element.ALIGN_CENTER;
table1.AddCell(headerCell);
//footer row
var footerCell = new PdfPCell(new Phrase("footer"));
footerCell.Colspan = 3;
footerCell.HorizontalAlignment = Element.ALIGN_CENTER;
table1.AddCell(footerCell);
//adding some rows
for (int i = 0; i < 70; i++)
{
//adds a new row
table1.AddCell(new Phrase("Cell[0], Row[" + i + "]"));
table1.AddCell(new Phrase("Cell[1], Row[" + i + "]"));
table1.AddCell(new Phrase("Cell[2], Row[" + i + "]"));
//sets the number of rows per page
if (i > 0 && table1.Rows.Count % 7 == 0)
{
pdfDoc.Add(table1);
table1.DeleteBodyRows();
pdfDoc.NewPage();
}
}
pdfDoc.Add(table1);
}
//open the final file with adobe reader for instance.
Process.Start("Test.pdf");
}
}
}
نکته جدید این مثال، قسمت زیر است:
if (i > 0 && table1.Rows.Count % 7 == 0)
{
pdfDoc.Add(table1);
table1.DeleteBodyRows();
pdfDoc.NewPage();
}
هر زمان که table1 به صفحه اضافه شود، header و footer هم اضافه خواهند شد، اما اگر BodyRows آن حذف نشود، دفعهی دومی که این table به صفحه اضافه میشود، شامل ردیفهای مثلا یک تا 10 خواهد بود بجای 6 تا 10 .
- چت روم: هر منطقه دارای یک چت روم میباشد که بدون تداخل با همدیگر میتوانند کار خود را انجام دهند.
- وب سایت: بات داری وبسایت میباشد که در بات میتوان با کلیک بر دکمه آن وارد وبسایت شد و درون وب میتوان نظرات خود را برای ادمین فرستاد.
- ذخیره شدن اطلاعات کاربران: تمام چتها، عکسها و حتی مکانهای کاربر در بانک ذخیره میشود.
- قابلیت آپدیت: هنگام آپدیت برنامه، کاربران کاملا مدیریت شده و تداخلی در برنامه ایجاد نخواهد شد و پیغامی به تمام کاربران فرستاده میشود.
- زمان بندی کاربران: امکانی که در هیچ کدام از باتهای دیگر موجود نیست، مدیریت کاربران آنلاین میباشد. GooglemapBot با استفاده از الگوریتمی که برای آن طراحی شده است، میتواند بعد از زمان مشخصی در صورتیکه کاربر فعالیت نداشته باشد، او را از بات خارج کند.
- نمایش افراد آنلاین: یکی دیگر از قابلیتهای بات، امکان نمایش کاربران بر روی نقشه میباشد. هر کاربری بعد از ورود و خروج به صورت آنی با عکس پروفایلش بر روی نقشه نمایش داده میشود.
- محاسبه دقیق فاصله: هنگام ورود به بات، فاصله دقیق کاربر تا تهران محاسبه شده و نمایش داده میشود.
- پنل مدیریت: داخل بات مدیر با وارد کردن پسورد خود شاهد پنل مدیریتی خواهد بود و با خروج پنل بات نمایش داده میشود.
از ویندوز ویستا به بعد، ویندوز به صورت توکار دارای یک موتور تشخیص صدا شده است که در این مسیر قابل مشاهده میباشد:
این سرویس از طریق اسمبلی استاندارد System.Speech در دات نت فریم ورک قابل استفاده است که اکنون با برنامهی Subtitle tools یکپارچه شده است.
یکی از خصوصیات مفید این موتور تشخیص صدا، امکان دریافت فایلهای صوتی نیز میباشد. فایل صوتی دریافتی باید مطابق یکی از فرمتهای پشتیبانی شده توسط آن، تهیه شود؛ که این مورد را ذیل قسمت Supported audio formats شکل فوق میتوانید مشاهده کنید.
برای نمونه توسط برنامه AoA Audio Extractor Basic، میتوان این تبدیلات را انجام داد و یکی از تنظیمات قابل قبول توسط موتور Speech Recognition ویندوز 7 را در تصویر ذیل میتوانید مشاهده کنید: (و در غیراینصورت هیچ خروجی را نخواهید گرفت؛ خیلی مهم!)
پس از انتخاب و گشودن فایل صوتی در برنامه Subtitle tools (کلیک بر روی دکمه Open WAV در اینجا) و سپس کلیک بر روی دکمهی Recognize یا Start ، کار موتور Speech Recognition ویندوز شروع شده و برنامه هم در اینجا از فرصت استفاده کرده و دریافتی نهایی را تبدیل به رکوردهای فایل زیرنویس میکند که نمونهای از آنرا در شکل فوق میتوانید ملاحظه کنید.
نکاتی در مورد استفاده بهینه از موتور تشخیص صدای ویندوز:
الف) برای آزمایش برنامه، یک فایل voice را از اینجا دریافت کنید. این فایل voice از همان سری مترو PluralSight تهیه شده است.
ابتدا موتور تشخیص صدای انتخابی را بر روی حالت US قرار داده و تست کنید. در ادامه یکبار هم برروی حالت UK قرار دهید و کار تشخیص صدا را آغاز نمائید.
نتایج کاملا متفاوت خواهند بود و با توجه به لهجه انگلیسی گوینده، تشخیصهای حالت UK، به واقعیت نزدیکتر هستند. این مورد را در گزینهی Average confidence هم میتوانید مشاهده نمائید. مثلا در اینجا موتور تشخیص صدا در کل به 60 درصد خروجی تولیدیاش اطمینان دارد و مابقی ... آنچنان اعتباری ندارند.
مثلا متن صحیح سطر چهارم در تصویر فوق باید «when they are not in the foreground» باشد!
ب) تنظیمات Timeouts
اگر به فایل voice فوق دقت کنید، گوینده یک نفس از ابتدا تا انتها صحبت میکند. اینجا است که به کمک مقادیر Silence timeout ، میتوان تعداد رکوردها را بر اساس فواصل تنفس کوتاهتری، بیشتر کرد. مثلا با اعداد پیش فرض سیستم، با فایل صوتی فوق به 5 خروجی خواهید رسید؛ اما با توجه به تنظیماتی که در تصویر مشاهده میکنید، به 8 خروجی متعادلتر میرسیم.
مزایا:
- کار زمانبندی زیر نویس خودکار میشود.
- تا حدود 60 درصد، خروجی متنی مطمئنی را میتوان شاهد بود.
در مورد ویندوز XP :
ویندوز XP به صورت پیش فرض دارای موتور Speech Recognition نیست. دو راه برای نصب آن در این سیستم وجود دارد:
الف) استفاده از بسته نرم افزاری آفیس XP
به کنترل پنل مراجعه کرده، گزینهی Add/remove programs را انتخاب نمائید. در اینجا Microsoft Office XP را انتخاب و بر روی دکمه Change کلیک کنید. نیاز است تا یکی از ویژگیهای نصب نشده آنرا نصب کنیم. به همین جهت در صفحه ظاهر شده، Add or Remove Features را انتخاب و در ادامه در قسمت Features to install ، گزینهی Office Shared Features را انتخاب کنید. ذیل مدخل Alternative User Input، امکان انتخاب و نصب Speech مهیا است.
ب) استفاده از Microsoft Speech SDK Setup 5.1
بر روی ویندوز 7، نگارش 8 این برنامه نصب است؛ اما برای ویندوز XP تا نگارش 5.1 بیشتر ارائه نشده است. فایلهای آنرا از اینجا میتوانید دریافت کنید. نصب آن هم در اینجا توضیح داده شده.
من در کل ویندوز XP را برای اینکار توصیه نمیکنم چون هم موتور تشخیص صدای آن قدیمی است و هم حالت Asynchronous آن درست کار نمیکند. برای مثال این یک خروجی تهیه شده از همان فایل voice فوق، توسط موتور تشخیص صدای مخصوص ویندوز XP است که بیشباهت به طنز نیست!