مطالب
چرا TypeScript؟
زبان TypeScript به عنوان superset زبان JavaScript ارائه شده‌است و هدف آن، strong typing و ارائه‌ی قابلیت‌های پیشرفته‌ی زبان‌های شیءگرا، جهت نوشتن برنامه‌های کلاینت و سرور، با کمترین میزان خطاها است. زبان TypeScript چندسکویی و سورس باز است و در نهایت به نگارشی از JavaScript کامپایل می‌شود که با تمام مرورگرهای فعلی سازگاری دارد و یا در سمت سرور بدون مشکلی توسط NodeJS قابل درک است.
- TypeScript زبان توصیه شده‌ی توسعه‌ی برنامه‌های AngularJS 2 است و همچنین با سایر کتابخانه‌های معروف جاوا اسکریپتی مانند ReactJS و jQuery نیز سازگاری دارد. بنابراین اگر قصد دارید به AngularJS 2 مهاجرت کنید، اکنون فرصت خوبی است تا زبان TypeScript را نیز بیاموزید. همچنین WinJS نیز با TypeScript نوشته شده‌است.
- superset زبان JavaScript بودن به این معنا است که تمام کدهای جاوا اسکریپتی موجود، به عنوان کد معتبر TypeScript نیز شناخته می‌شوند و همین مساله مهاجرت به آن‌را ساده‌تر می‌کند. زبان‌های دیگری مانند Dart و یا CoffeeScript ، نسبت به JavaScript بسیار متفاوت به نظر می‌رسند؛ اما Syntax زبان TypeScript شباهت بسیار زیادی به جاوا اسکریپت و خصوصا ES 6 دارد. در اینجا تنها کافی است پسوند فایل‌های js را به ts تغییر دهید و از آن‌ها به عنوان کدهای معتبر TypeScript استفاده کنید.
- strong typing و معرفی نوع‌ها، کدهای نهایی نوشته شده را امن‌تر می‌کنند. به این ترتیب کامپایلر، پیش از اینکه کدهای شما در زمان اجرا به خطا بر بخورند، در زمان کامپایل، مشکلات موجود را گوشزد می‌کند. همچنین وجود نوع‌ها، سرعت توسعه را با بهبود ابزارهای مرتبط با برنامه نویسی، افزایش می‌دهند؛ از این جهت که مفهوم مهمی مانند Intellisense، با وجود نوع‌ها، پیشنهادهای بهتر و دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. همچنین ابزارهای Refactoring نیز در صورت وجود نوع‌ها بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کنند. این موارد مهم‌ترین دلایل طراحی TypeScript جهت توسعه و نگهداری برنامه‌های بزرگ نوشته شده‌ی با JavaScript هستند.
- Syntax زبان TypeScript به شدت الهام گرفته شده از زبان سی‌شارپ است. به همین جهت اگر با این زبان آشنایی دارید، درک مفاهیم TypeScript برایتان بسیار ساده خواهد بود.
- بهترین قسمت TypeScript، کامپایل شدن آن به ES 5 است (به این عملیات Transpile هم می‌گویند). در زبان TypeScript به تمام امکانات پیشرفته‌ی ES 6 مانند کلاس‌ها و ماژول‌ها دسترسی دارید، اما کد نهایی را که تولید می‌کند، می‌تواند ES 5 ایی باشد که هم اکنون تمام مرورگرهای عمده آن‌را پشتیبانی می‌کنند. با تنظیمات کامپایلر TypeScript، امکان تولید کدهای ES 3 تا ES 5 و همچنین ES 6 نیز وجود دارد. نمونه‌ی آنلاین این ترجمه را در TypeScript playground می‌توانید مشاهده کنید.
- TypeScript چندسکویی است. امکانات و کامپایلر این زبان، برای ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده‌اند.
- TypeScript سورس باز است. طراحان اصلی آن، همان طراحان زبان سی‌شارپ در مایکروسافت هستند و هم اکنون این زبان به صورت سورس باز توسط این شرکت توسعه داده شده و در GitHub نگهداری می‌شود.


آماده سازی محیط‌های کار با TypeScript

برای کار با TypeScript، یک ادیتور متنی ساده، به همراه کامپایلر آن کفایت می‌کند. اما همانطور که عنوان شد، یکی از مهم‌ترین دلایل وجودی TypeScript، بهبود ابزارهای برنامه نویسی مرتبط با JavaScript است و اگر قرار باشد صرفا از یک ادیتور متنی ساده استفاده شود، فلسفه‌ی وجودی آن زیر سؤال می‌رود.

نصب TypeScript در ویژوال استودیو

در نگارش‌های جدید ویژوال استودیو، از VS 2013 Update 2 به بعد، قسمت ویژه‌ی TypeScript نیز قابل مشاهده‌است. البته این قسمت با به روز رسانی‌های TypeScript، نیاز به به روز رسانی دارد. به همین جهت به سایت رسمی آن مراجعه کرده و بسته‌های جدید مخصوص VS 2013 و یا 2015 آن‌را دریافت و نصب کنید.


همچنین افزونه‌ی Web Essentials نیز امکانات بیشتری را جهت کار با TypeScript به همراه دارد و امکان مشاهده‌ی خروجی جاوا اسکریپت تولیدی را در حین کار با فایل TypeScript فعلی میسر می‌کند. در سمت چپ صفحه TypeScript را خواهید نوشت و در سمت راست، خروجی JavaScript نهایی را بلافاصله مشاهده می‌کنید.


تصویر فوق مربوط به VS 2015 است. همچنین گزینه‌ی افزودن یک فایل و آیتم جدید نیز امکان افزودن فایل‌های TS را به همراه دارد.


نصب و تنظیم TypeScript در ویژوال استودیو کد

ویژوال استودیو کد، نگارش رایگان، سورس باز و چندسکویی ویژوال استودیو است که بر روی ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. ویژوال استودیو کد نیز به همراه پشتیبانی بسیار خوبی از TypeScript است، تا حدی که تمام ارائه‌های معرفی Anugular 2 توسط تیم مربوطه‌ی آن از گوگل، توسط ویژوال استودیو کد و یکپارچگی آن با TypeScript انجام شدند.


ویژوال استودیو کد بر مبنای فولدرها کار می‌کند و با گشودن یک پوشه در آن (با کلیک بر روی دکمه‌ی open folder آن)، امکان کار کردن با آن پوشه و فایل‌های موجود در آن را خواهیم یافت.
نکته‌ی مهم اینجا است که پس از نصب VS Code، برای فایل‌های با پسوند ts بلافاصله Intellisense مرتبط نیز مهیا است و نیاز به هیچگونه تنظیم اضافه‌تری ندارد. همچنین قابلیت‌های type safety این زبان نیز در این ادیتور به نحو واضحی مشخص هستند:


در ادامه ابتدا یک پوشه‌ی جدید خالی را ایجاد کنید و سپس این پوشه را در VS Code باز نمائید (از طریق منوی فایل، گزینه‌ی گشودن پوشه). سپس ماوس را بر روی نام این پوشه حرکت دهید:


همانطور که مشاهده می‌کنید، دکمه‌ی new file ظاهر می‌شود. در اینجا می‌توانید فایل جدیدی را به نام test.ts اضافه کنید.
در ادامه با فشردن دکمه‌های ctrl+shift+p، امکان انتخاب یک task runner را جهت کامپایل فایل‌های ts خواهیم داشت:


در اینجا ابتدا عبارت task< را وارد کنید و سپس از منوی باز شده، گزینه‌ی rub build task را انتخاب کنید:


پس از آن، در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد که عنوان شده: «هنوز هیچ task runner ایی برای اینکار تنظیم نشده‌است»


برای این منظور بر روی دکمه‌ی configure task runner تصویر فوق که با رنگ آبی مشخص شده‌است، کلیک کنید. به این ترتیب یک فایل جدید به نام task.json ایجاد می‌شود که در پوشه‌ای به نام vscode. در ریشه‌ی پروژه (یا همان پوشه‌ی جاری) قرار می‌گیرد:


فایل task.json دارای تعاریفی است که کامپایلر TypeScript یا همان tsc را فعال می‌کند:
{
"version": "0.1.0",

// The command is tsc. Assumes that tsc has been installed using npm install -g typescript
"command": "tsc",

// The command is a shell script
"isShellCommand": true,

// Show the output window only if unrecognized errors occur.
"showOutput": "silent",

// args is the HelloWorld program to compile.
"args": ["HelloWorld.ts"],

// use the standard tsc problem matcher to find compile problems
// in the output.
"problemMatcher": "$tsc"
}
محتوای پیش فرض و ابتدایی این فایل را در قطعه کد فوق مشاهده می‌کنید. این فایل json را جهت تنظیمات کامپایلر TypeScript پروژه‌ی جاری، ویرایش خواهیم کرد. در این فایل دکمه‌ی ctrl+space را بفشارید. بلافاصله منوی تکمیل کننده‌ی این فایل ظاهر می‌شود. از ترکیب ctrl+space در قسمت‌های مختلف این فایل جهت دریافت توصیه‌های بیشتری نیز می‌توان استفاده کرد.
در اینجا قسمتی که نیاز به تنظیم دارد، خاصیت args است. مقادیر آن، پارامترهایی هستند که به کامپایلر typescript ارسال می‌شوند. برای نمونه آن‌را به صورت ذیل تغییر دهید:
"args": [
         "--target", "ES5",
         "--outdir", "js",
         "--sourceMap",
         "--watch",
         "test.ts"
    ],
پارامتر و سوئیچ target مشخص می‌کند که خروجی تولیدی باید با فرمت ES 5 باشد. همچنین فایل‌های js تولیدی را در پوشه‌ی js در ریشه‌ی پروژه یا پوشه‌ی جاری قرار دهد. پارامتر sourceMap مشخص می‌کند که علاوه بر فایل‌های js، فایل‌های map که بیانگر نگاشت بین فایل‌های ts و js هستند نیز تولید شوند. این فایل‌ها برای دیباگ برنامه بسیار مفید هستند. پارامتر watch، کلیه‌ی تغییرات پوشه‌ی جاری را تحت نظر قرار داده و به صورت خودکار کار کامپایل را انجام می‌دهد. در آخر نیز فایل و یا فایل‌های ts مدنظر ذکر می‌شوند.
برای اجرای کامپایلر، ابتدا از منوی view گزینه‌ی toggle output را انتخاب کنید تا بتوان خروجی نهایی کامپایلر را مشاهده کرد. سپس گزینه‌ی view->command pallet و اجرا tasks< را انتخاب کنید. در ادامه همانند مرحله‌ی قبل، یعنی گزینه‌ی run build task را اجرا کنید (که خلاصه‌ی این عملیات ctrl+shift+B است).

به این ترتیب پوشه‌ی js که در خاصیت args مشخص کردیم، تولید می‌شود:


البته این خطا هم در قسمت output نمایش داده می‌شود:
 error TS5023: Unknown option 'watch'
Use the '--help' flag to see options.

علت اینجا است که در تنظیمات فوق، خاصیت command به tsc تنظیم شده‌است و همانطور که در کامنت آن عنوان شده‌است، کامپایلر typescript را از طریق دستور npm install -g typescript دریافت می‌کند و نیازی به ذکر مسیر آن در اینجا نیست. بنابراین لازم است تا با npm و نصب typescript از طریق آن آشنا شد و به این ترتیب کامپایلر آن‌را به روز کرد تا دستور watch را شناسایی کند.


نصب TypeScript از طریق npm

همانطور که عنوان شد، TypeScript چندسکویی است و این مورد را از طریق npm یا NodeJS package manager انجام می‌دهد. برای این منظور به آدرس https://nodejs.org/en   مراجعه کرده و فایل نصاب آن‌را مخصوص سیستم عامل خود دریافت و سپس نصب کنید. Node.js یک runtime سمت سرور اجرای برنامه‌های جاوا اسکریپتی است. از آنجائیکه TypeScript در نهایت به JavaScript تبدیل می‌شود، استفاده از node.js انتخاب مناسبی جهت اجرا و توزیع آن در تمام سیستم عامل‌ها بوده‌است.
پس از نصب node.js، از package manager آن که npm نام دارد، جهت نصب TypeScript استفاده می‌شود. چون node.js به Path و مسیرهای اصلی ویندوز اضافه می‌شود، تنها کافی است دستور npm install -g typescript را در خط فرمان صادر کنید. در اینجا سوئیچ g به معنای global و دسترسی عمومی است.


همانطور که در این تصویر مشخص است، پس از صدور دستور نصب TypeScript، نگارش 1.8.9 آن نصب شده‌است. اما زمانیکه کامپایلر tsc را با پارامتر version اجرا می‌کنیم، شماره نگارش قدیمی 1.0.3.0 را نمایش می‌دهد. برای رفع این مشکل به مسیر C:\Program Files (x86)\Microsoft SDKs\TypeScript مراجعه کرده و پوشه‌ی 1.0 را به 1.0-old تغییر نام دهید.


اکنون اگر مجددا بررسی کنیم، نگارش صحیح قابل مشاهده است:


پس از این تغییرات اگر مجددا به VS Code باز گردیم و ctrl+shift+B را صادر کنیم (جهت اجرای مجدد task runner و اجرای tsc تنظیم شده) ، پیام ذیل مشاهده می‌شود:
 15:33:52 - Compilation complete. Watching for file changes.
به این معنا که اینبار پارامتر watch را شناسایی کرده‌است و دیگر از کامپایلر قدیمی tsc استفاده نمی‌کند. برای آزمایش آن، از منوی view گزینه‌ی split editor را انتخاب کنید و سپس در سمت چپ فایل test.ts و در سمت راست، فایل test.js کامپایل شده را باز کنید:


در اینجا چون پارامتر watch فعال شده‌است، هر تغییری که در فایل ts داده شود، بلافاصله کامپایل شده و در فایل js منعکس خواهد شد.


تنظیم VS Code جهت دیباگ کدهای TypeScript

در نوار ابزار کنار صفحه‌ی VS Code، بر روی دکمه‌ی دیباگ کلیک کنید:


سپس بر روی دکمه‌ی چرخ‌دنده‌ی موجود که کار انجام تنظیمات را توسط آن می‌توان ادامه داد، کلیک کنید. بلافاصله منویی ظاهر می‌شود که درخواست انتخاب محیط دیباگ را دارد:


در اینجا node.js را انتخاب کنید. با اینکار فایل جدیدی دیگری به نام launch.json به پوشه‌ی vscode. اضافه می‌شود. اگر به این فایل دقت کنید دو خاصیت name به نام‌های Launch و Attach در آن موجود هستند. این نام‌ها در یک دراپ داون، در کنار دکمه‌ی start دیباگ نیز ظاهر می‌شوند:


- در فایل launch.json، باید خاصیت "program": "${workspaceRoot}/app.js" را ویرایش کرد و app.js آن‌را به test.ts مثال جاری تغییر داد.
- سپس خاصیت "sourceMaps" آن نیز باید تغییر کرده و جهت استفاده‌ی از source mapهای تولیدی به true تنظیم شود.
- در آخر باید مسیر پوشه‌ی خروجی js را نیز تنظیم کرد: "outDir": "${workspaceRoot}/js"
همچنین باید دقت داشت چون externalConsole به false تنظیم شده‌است، خروجی این کنسول به output ویژوال استودیوکد منتقل می‌شود.

اکنون اگر بر روی دکمه‌ی سبز رنگ start کلیک کنید (دکمه‌ی F5)، امکان دیباگ سطر به سطر کد TypeScript را خواهید یافت:



فایل‌های نهایی json یاد شده‌ی در متن را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:
 VSCodeTypeScript.zip
مطالب دوره‌ها
استفاده از IL Code Weaving برای تولید ویژگی‌های تکراری مورد نیاز در WCF
با استفاده از IL Code Weaving علاوه بر مدیریت اعمال تکراری پراکنده در سراسر برنامه مانند ثبت وقایع، مدیریت استثناءها، کش کردن داده‌ها و غیره، می‌توان قابلیتی را به کدهای موجود نیز افزود. برای مثال یک برنامه معمول WCF را درنظر بگیرید.
using System.Runtime.Serialization;

namespace AOP03.DataContracts
{
    [DataContract]
    public class User
    {
        [DataMember]
        public int Id { set; get; }

        [DataMember]
        public string Name { set; get; }
    }
}
نیاز است کلاس‌ها و خواص آن توسط ویژگی‌های DataContract و DataMember مزین شوند. در این بین نیز اگر یکی فراموش گردد، کار دیباگ برنامه مشکل خواهد شد و در کل حجم بالایی از کدهای تکراری در اینجا باید در مورد تمام کلاس‌های مورد نیاز انجام شود. در ادامه قصد داریم تولید این ویژگی‌ها را توسط PostSharp انجام دهیم. به عبارتی یک پوشه خاص به نام DataContracts را ایجاد کرده و کلاس‌های خود را به نحوی متداول و بدون اعمال ویژگی خاصی تعریف کنیم. در ادامه پس از کامپایل آن، به صورت خودکار با ویرایش کدهای IL توسط PostSharp، ویژگی‌های لازم را به اسمبلی نهایی اضافه نمائیم.


تهیه DataContractAspect جهت اعمال خودکار ویژگی‌های DataContract و DataMember

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Reflection;
using System.Runtime.Serialization;
using PostSharp.Aspects;
using PostSharp.Extensibility;
using PostSharp.Reflection;

namespace AOP03
{
    [Serializable]
    //این ویژگی تنها نیاز است به کلاس‌ها اعمال شود
    [MulticastAttributeUsage(MulticastTargets.Class)]
    public class DataContractAspect : TypeLevelAspect, IAspectProvider
    {
        public IEnumerable<AspectInstance> ProvideAspects(object targetElement)
        {
            var targetType = (Type)targetElement; //همان نوعی است که ویژگی جاری به آن اعمال خواهد شد

            //این سطر معادل است با درخواست تولید ویژگی دیتاکانترکت
            var introduceDataContractAspect = new CustomAttributeIntroductionAspect(
                new ObjectConstruction(typeof(DataContractAttribute).GetConstructor(Type.EmptyTypes)));

            //این سطر معادل است با درخواست تولید ویژگی دیتاممبر
            var introduceDataMemberAspect = new CustomAttributeIntroductionAspect(
                new ObjectConstruction(typeof(DataMemberAttribute).GetConstructor(Type.EmptyTypes)));

            //در اینجا کار اعمال ویژگی دیتاکانترکت به کلاسی که به عنوان پارامتر متد جاری
            //دریافت شده انجام خواهد شد
            yield return new AspectInstance(targetType, introduceDataContractAspect);

            //مرحله بعد کار اعمال ویژگی دیتاممبر به خواص کلاس است
            foreach (var property in targetType.GetProperties(BindingFlags.Public |
                                                          BindingFlags.DeclaredOnly |
                                                          BindingFlags.Instance))
            {
                if (property.CanWrite)
                    yield return new AspectInstance(property, introduceDataMemberAspect);
            }
        }
    }
}
توضیحات مرتبط با قسمت‌های مختلف این Aspect سفارشی، به صورت کامنت در کدهای فوق ارائه شده‌اند.
برای اعمال آن به سراسر برنامه تنها کافی است به فایل AssemblyInfo.cs پروژه مراجعه و سپس سطر زیر را به آن اضافه کنیم:
 [assembly: DataContractAspect(AttributeTargetTypes = "AOP03.DataContracts.*")]
به این ترتیب در زمان کامپایل پروژه، Aspect تعریف شده به تمام کلاس‌های موجود در فضای نام AOP03.DataContracts اعمال خواهند شد.

در این حالت اگر کلیه ویژگی‌های کلاس User فوق را حذف و برنامه را کامپایل کنیم، با مراجعه به برنامه ILSpy می‌توان صحت اعمال ویژگی‌ها را به کمک PostSharp بررسی کرد:
 

نظرات مطالب
نمایش ساختارهای درختی در Blazor
باسلام
با تشکر از مطلب کاربردی ارسالی، کد مربوطه کاملا درست کار میکند ولی وقتی مقادیر جدول Agent را برای ترسیم درخت وابستگی به این کد Assign میکنم در قسمت ChildrenSelector  فقط یک مرحله از Subgroup  را در درخت نشان میدهد. با در صورتی که برای طراحی Entity جدول Agent از مطالب شما در بخش خودارجاع استفاده نموده ام.

    //َAgent Entity
public class Agent:BaseEntity,ISoftDeleteModel { public int AgentId { get; set; } [MaxLength(300, ErrorMessage = "{0} حداکثر می‌تواند شامل {1} کاراکتر باشد")] public string Title { get; set; } public int Sort { get; set; } public bool IsDisplayed { get; set; } = true; [ForeignKey("Parent")] public int? ParentID { get; set; } public bool IsDeleted { get; set; } [InverseProperty("AgentSend")] public ICollection<LetterAgent> LetterAgentsSend { get; set; } [InverseProperty("AgentReceive")] public ICollection<LetterAgent> LetterAgentsReceive { get; set; } public ICollection<UserAgent> UserAgents { get; set; } public Agent? Parent { get; set; } public ICollection<Agent>? SubGroups { get; set; } }
فلوئنت مربوطه برای خود ارجاع کردن SubGroups در انتیتی Agent
            //SelfReferential
            modelBuilder.Entity<Agent>(entity =>
            {
                entity.HasIndex(e => e.ParentID);

                entity.HasOne(d => d.Parent)
                    .WithMany(p => p.SubGroups)
                    .HasForeignKey(d => d.ParentID);
            });
استفاده از کامپوننت درخت
        <DntTreeView
            TRecord="AgentDTO"
            Items="Comments"
            ChildrenSelector="m => m.SubGroups"
            style="list-style: none;"
            ChildrenHtmlAttributes="ChildrenHtmlAttributes">
            <ItemTemplate Context="record">
                <div class="card mb-1">
                    <div class="card-body">
                        <span>@record.Title</span>
                    </div>
                </div>
            </ItemTemplate>
            <EmptyContentTemplate>
                <div class="alert alert-warning">
                    There is no item to display!
                </div>
            </EmptyContentTemplate>
        </DntTreeView>

با تشکر
نظرات مطالب
کار با Docker بر روی ویندوز - قسمت اول - Container چیست؟
اخیراً Docker Desktop از WebAssembly پشتیبانی میکند. به این معنا که بدون نیاز به یک کانتینر خاص میتوانیم توسط یک Wasm runtime با نام WasmEdge اپلیکیشن‌های وب‌اسمبلی را اجرا کنیم. در واقع توسط این runtime رفتار یک کانتینر شبیه‌سازی شده است بدون اینکه ایمیج کانتینر حاوی OS یا runtime context باشد. با این اوصاف میتوانیم یک پروژه NET.ی را توسط Wasi.Sdk به Wasm تبدیل کنیم و آن را درون Docker به صورت مستقیم اجرا کنیم:

dotnet new console -o MyFirstWasiApp
cd MyFirstWasiApp
dotnet add package Wasi.Sdk --prerelease
dotnet build
اگر به مسیر bin/Debug/net7.0 مراجعه کنید خواهید دید که MyFirstWasiApp.wasm نیز تولید شده است؛ از دستور wasmtime برای اجرای آن نیز میتوانیم استفاده کنیم:
wasmtime bin/Debug/net7.0/MyFirstWasiApp.wasm
در ادامه میتوانیم یک Dockerfile ایجاد کرده و خروجی Wasm applicationمان را به اصطلاح containerised کنیم:
FROM scratch

COPY bin/Debug/net7.0/MyFirstWasiApp.wasm MyFirstWasiApp.wasm

ENTRYPOINT [ "MyFirstWasiApp.wasm" ]
برای بیلد کردن ایمیج فوق میتوانیم از دستور زیر استفاده کنیم:
docker buildx build . --file=Dockerfile --tag=dotnet-webassembly --platform wasi/wasm32
در اینجا با کمک فلگ platform به Docker گفته‌ایم که برای ساخت ایمیج موردنظر از معماری Wasm استفاده کند؛ به این معنا که برای کامپیوترهای مختلف نیاز نخواهد بود که ایمیج‌های جداگانه‌ایی تهیه کنیم بلکه wasm runtime اینکار را برای ما به صورت خودکار انجام خواهد داد. در نهایت بعد از ایجاد ایمیج میتوانیم از دستور docker run برای اجرای Wasm applicationمان استفاده کنیم:
docker run --runtime=io.containerd.wasmedge.v1 --platform=wasi/wasm32 dotnet-webassembly
نکته: برای اجرای Wasm application باید مطمئن شوید که فیچر containerd image store فعال باشد:


دقت داشته باشید که این فیچر هنوز در مرحله Beta قرار دارد؛ و ممکن است در حین تهیه ایمیج با edge caseهای روبرو شوید به عنوان مثال من سعی کردم یک وب‌سرور ASP.NET Core (توسط Wasi.Sdk این امکان وجود دارد) را containerised کنم که در نهایت با خطای زیر مواجه شدم:

[error] instantiation failed: incompatible import type, Code: 0x61
     Mismatched function type. Expected: FuncType {params{i32 , i32 , i32} returns{i32}} , Got: FuncType {params{i32 , i32} returns{i32}}
     When linking module: "wasi_snapshot_preview1" , function name: "sock_accept"
     At AST node: import description
     At AST node: import section
     At AST node: module


نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت ششم - مبانی Blazor - بخش 3 - چرخه‌های حیات کامپوننت‌ها
یک نکته‌ی تکمیلی: تنظیم پویای عنوان صفحات در برنامه‌های Blazor

برای تنظیم پویای عنوان یک صفحه‌ی وب، نیاز است با DOM API مرورگر به صورت مستقیم کار کرد. برای مثال فایل wwwroot\main.js را که مدخل آن به کامپوننت Host_ و یا صفحه‌ی index.html اضافه می‌شود، به صورت زیر تکمیل می‌کنیم:
window.JsFunctionHelper = {
  blazorSetTitle: function (title) {
    document.title = title;
  }
};
اکنون می‌خواهیم این متد جاوااسکریپتی را که مستقیما با شیء document کار می‌کند، در کامپوننت جدید Client\Shared\PageTitle.razor استفاده کنیم:
@inject IJSRuntime JSRuntime

@code
{
   [Parameter]
   public string Title { get; set; }

   protected override async Task OnParametersSetAsync()
   {
      await JSRuntime.InvokeVoidAsync("JsFunctionHelper.blazorSetTitle", Title);
   }
}
در اینجا کامپوننت جدیدی تعریف شده‌است که به محض تنظیم مقدار پارامتر عنوان آن، سبب فراخوانی متد جاوا اسکریپتی blazorSetTitle می‌شود. برای نمونه روش استفاده‌ی از آن در کامپوننت Counter، جهت نمایش عنوانی پویا، به محض تغییر مقدار شمارشگر، به صورت زیر می‌تواند باشد:
@page "/counter"

<PageTitle Title="@GetPageTitle()" />

<h1>Counter</h1>

<p>Current count: @currentCount</p>

<button class="btn btn-primary" @onclick="IncrementCount">Click me</button>

@code {
    private int currentCount = 0;

    private void IncrementCount()
    {
        currentCount++;
    }

    private string GetPageTitle() => $"Counter ({currentCount})";
}
این روش در برنامه‌های Blazor Server کار نخواهد کرد و در حین فراخوانی متد InvokeVoidAsync یک NullReferenceException مشاهده می‌شود؛ چون این نوع برنامه‌های Blazor Server به همراه یک مرحله‌ی pre-render در سمت سرور هستند که ابتدا، کار تهیه‌ی HTML ای را که باید به سمت مرورگر ارسال کنند، به پایان می‌رسانند. در این مرحله خبری از DOM نیست که بتوان به آن دسترسی یافت و تغییری را در آن ایجاد کرد.
برای رفع این مشکل همانطور که در مطلب جاری نیز عنوان شد، باید از روال رویدادگردان OnAfterRenderAsync استفاده کرد. در این حالت کدهای کامپوننت PageTitle.razor به صورت زیر تغییر می‌کنند:
@inject IJSRuntime JSRuntime

@code
{
   [Parameter]
   public string Title { get; set; }

   protected override async Task OnAfterRenderAsync(bool firstRender)
   {
      await JSRuntime.InvokeVoidAsync("JsFunctionHelper.blazorSetTitle", Title);
   }
}
روال رویدادگردان OnAfterRenderAsync پس از اینکه کار بارگذاری و تشکیل کامل DOM در مرورگر انجام شد، فراخوانی می‌شود. به همین جهت دیگر دسترسی به شیء document.title، سبب بروز یک NullReferenceException نخواهد شد.


یک نکته: قرار است در Blazor 6x، کامپوننت‌های جدید Title، Link و Meta جهت تنظیم اطلاعات تگ head صفحه، به صورت استاندارد اضافه شوند:
<Title Value="@title" />
<Meta name="description" content="Modifying the head from a Blazor component." />
<Link href="main.css" rel="stylesheet" />
نظرات مطالب
امن سازی برنامه‌های ASP.NET Core توسط IdentityServer 4x - قسمت دهم- ذخیره سازی اطلاعات کاربران IDP در بانک اطلاعاتی
من میخواهم IDP خودمون رو با کمک is4 مستقر کنم. مشکل اینه که سامانه‌ها و نرم افزارهایی هستند که خودمون ننوشتیم و نمینویسیم، بلکه توسط پیمانکاران مختلف (با معماری‌های مختلف) طراحی شدن و هر کدوم بصورت جزیره ای (احراز هویت مستقل دارن ولی مثلا کد ملی بین همه مشترکه) دارن کار میکنن با یوزرهای خودشون. میخواهیم در نهایت بهشون یک فایل راهنما بدیم که طبق اون دستورالعمل (و بر اساس client id , client secret خودشون)، هرکدوم از اونها به idp ما، متصل بشن جهت احراز هویت و گرفتن اطلاعات اصلی کاربران (مباحث کانورت اطلاعات و حواشی اینچنین رو کار ندارم و فرض میکنیم مشکلی نیست)
1: با توجه به اینکه IS4 بر اساس openid connect + oauth2 پیاده سازی شده و مورد تایید هم می‌باشد و بر اساس ارسال درخواست‌ها روی front channel و back channel هست، آیا محدودیت هایی برای تنوع بسترهای مختلف بعنوان کلاینت هست یا خیر؟
مثلا برای
php, oracle adf, asp.net web forms, asp.net mvc, ...

2: چه مقدار تغییرات خواهند داشت؟ فقط روال ورود و خروج رو باید تغییر بدن؟ با توجه به اینکه مثلا روال user, role, user-role کلاسیک خودشون رو دارن جهت authorization لوکال منابع داخلیشون
3: ما فقط میخواهیم از is4 بعنوان مخزن مشترک " اطلاعات اصلی" کاربران و درگاه ورود/خروج مشترک استفاده کنیم. یعنی :
  • در ابتدا کاربر میاد به idp و رجیستر میکنه تا بتونه از سامانه‌های مختلف متصل به idp استفاده کنه
  • کاربر جهت لاگین در کلاینت (سامانه)، هدایت میشه به idp (این کار توسط همون کلاینت انجام میشه)
  • بعد از احراز هویت در idp، کاربر ریدایرکت میشه به همون برنامه (کلاینت)
  • حالا وقتی برمیگرده به کلاینت، اون برنامه، "اطلاعات اصلی" کاربر (که از idp برگشته) رو داره
  • کاربر رو در دیتابیس لوکال خودش جستجو میکنه (مثلا بر اساس subject_id)؛ یا پیداش میکنه و یا اگه کاربر در دیتابیس لوکال اون سامانه وجود نداشته باشه، بعنوان کاربر جدید درجش میکنه
  • با کاربر مرحله قبل، در سامانه لوکال لاگین میکنه
  • دیگه برنامه لوکال (کلاینت) با idp کاری نداره. چون سیاست داخلی خودش رو داره جهت هندل کردن session‌ها و دسترسی‌ها بر اساس role‌های لوکال در اون برنامه. تا زمانی که بخواد کاربر logout کنه.
  • برای logout، کاربر در کلاینت لاگ اوت و سپس در سمت idp لاگ اوت میشه و مجددا به homepage سامانه لوکال ریدایرکت میشه
آیا سناریو بالا درسته؟
4: با توجه به توضیحات مطروحه، برای این تنوع کلاینت‌ها که بالاتر عنوان کردم، باید از hybrid flow استفاده کنیم یا authorization code + PKCE؟ یا باز برای هر کلاینت جداگانه بررسی و تصمیم گیری کنیم بسته به نوع مکانیزمش
نظرات مطالب
غیرمعتبر شدن کوکی‌های برنامه‌های ASP.NET Core هاست شده‌ی در IIS پس از ری‌استارت آن
یک نکته‌ی تکمیلی: روش محافظت از کلیدهای سیستم DataProtection با یک مجوز SSL

اگر برنامه‌های ASP.NET Core را اجرا کرده باشید، عموما در ابتدای آن یک پیام محافظت نشده بودن کلیدهای سیستم DataProtection را لاگ می‌کند. برای رفع این مشکل می‌توان این مراحل را طی کرد:
الف) نیاز به یک مجوز SSL داریم که دارای private key هم باشد.
برای این منظور سه دستور زیر را صادر کنید تا یک فایل pfx مناسب سیستم DataProtection تولید شود:
"C:\Program Files\Git\usr\bin\openssl.exe" genrsa -out private.key 2048
"C:\Program Files\Git\usr\bin\openssl.exe" req -new -x509 -key private.key -out publickey.cer -days 1398
"C:\Program Files\Git\usr\bin\openssl.exe" pkcs12 -export -out idp.pfx -inkey private.key -in publickey.cer
این دستورات از openssl.exe برنامه‌ی Git for windows استفاده می‌کنند. اگر فایل pfx نهایی دارای private key نباشد (روش فوق این مشکل را ندارد)، حین استفاده‌ی از آن در برنامه، با خطاهایی مانند «کلید یافت نشد» و یا «access denied» مواجه می‌شوید.

ب) خواندن فایل pfx در برنامه
روش خواندن فایل‌های pfx به صورت زیر است:
private static X509Certificate2 loadCertificateFromFile(string filePath, string password)
{
    // NOTE:
    // You should check out the identity of your application pool and make sure
    // that the `Load user profile` option is turned on, otherwise the crypto susbsystem won't work.

    // For decryption the certificate must be in the certificate store. It's a limitation of how EncryptedXml works.
    using (var store = new X509Store(StoreName.My, StoreLocation.CurrentUser))
    {
      store.Open(OpenFlags.ReadWrite);
      store.Add(new X509Certificate2(filePath, password, X509KeyStorageFlags.Exportable));
    }

    return new X509Certificate2(
            filePath,
            password,
            keyStorageFlags: X509KeyStorageFlags.MachineKeySet | X509KeyStorageFlags.PersistKeySet
                             | X509KeyStorageFlags.Exportable);
}
دو نکته در اینجا مهم هستند: اگر از IIS استفاده می‌کنید، روشن کردن گزینه‌ی «Load user profile» را در Application pool برنامه فراموش نکنید، تا سیستم RSA به خوبی کار کند. همچنین در اینجا قسمت store.Add الزامی است. از این جهت که ASP.NET Core برای کار decryption کلیدها، فقط به اطلاعات X509Store سیستم مراجعه می‌کند و کاری به فایل pfx ما ندارد.

ج) معرفی مجوز تولید شده به سیستم
دراینجا آخرین مرحله، ذکر متد ProtectKeysWithCertificate به همراه مجوزی است که تولید کردیم:
services
   .AddDataProtection()
   .SetDefaultKeyLifetime(...)
   .SetApplicationName(...)
   .ProtectKeysWithCertificate(loadCertificateFromFile("path ...", "123"));
اکنون اگر برنامه را اجرا کنید، از فایل pfx تولیدی، برای رمزنگاری کلیدهای سیستم DataProtection استفاده خواهد شد.
نظرات مطالب
پَرباد - آموزش پیاده‌سازی پرداخت آنلاین در دات نت - آموزش پیشرفته
این مورد قبلا هم توسط افراد دیگری عنوان شده بوده و من سعی میکنم اینجا یه توضیح مختصر برای شما و سایرین بدم، چون این مورد بیشتر جنبه توصیه طراحی سیستم داره تا کار کردن با این ابزار.

همونطور که مطلع هستین پَرباد برای بانک اطلاعاتی از EntityFramework استفاده می‌کنه. بنابراین این پروژه Migrations‌های مخصوص به خودش رو داره که با هر آپدیت میتونن اعمال بشن. در نتیجه شما نمی‌تونید با پروژه خودتون Merge کنید. 

بانک اطلاعاتی پَرباد فقط جنبه مصرف داخلی داره. اما حتی اگر اینگونه هم نبود، شما نباید طراحی سیستم خودتون رو بر اساس یک کتابخانه (پَرباد و یا هر کتابخانه دیگری) انجام بدید. طراحی سیستم شما باید کاملا مستقل از هر ابزاری باشه.
به این علت که:
  1. این ابزار توسط اشخاص دیگری توسعه داده شده نه شما و این یعنی هر لحظه امکان تغییر سراسری اون ابزار توسط توسعه دهندگانش هست. در نتیجه هر لحظه‌ای که اون ابزار تغییری پیدا بکنه، شما هم باید طراحی سیستم خودتون رو تغییر بدید.
  2. ذخیره اطلاعات یک پرداخت باید توسط شما در بانک اطلاعاتی شما انجام بشه، اطلاعاتی که پَرباد در بانک اطلاعاتی خودش ذخیره و بازبابی می‌کنه، صرفا جنبه مصرف داخلی برای خودش رو داره.

اما در مورد اطلاعاتی که شما در پایگاه داده خودتون نیاز دارید، این اطلاعات طبیعتا اصلی‌ترین داده‌های یک پرداخت هست. یعنی: کد رهگیری، کد تراکنش بانکی، نام بانک، مبلغ و  غیره. بنابراین برای مثال اگر شما نیاز به یک کلید اصلی پرداخت دارید، باید کد رهگیری (که پس از ارسال یک درخواست پرداخت می‌تونید از پَرباد دریافت کنید) رو به عنوان کلید اصلی در جدول خودتون ثبت کنید.

اگر بخوام کامل و مرحله‌ای براتون توضیح بدم، عملیات استاندارد خرید یا سفارش به صورت زیر هست:

  1. شما از قبل طراحی بانک اطلاعاتی خودتون رو بدون در نظر گرفتن هیج گونه ابزار خارجی (پَرباد) انجام داده‌اید. (پَرباد یک ابزار پرداخت هست و برای اون اهمیتی نداره پرداخت در سیستم مصرف کننده به چه شکلی طراحی شده. وظیفه او فقط انجام عملیات پرداخت آنلاین هست)
  2. مبلغ قابل پرداخت رو مشخص می‌کنید و درخواست پرداخت رو توسط پَرباد انجام میدید.
  3. نتیجه درخواست پرداخت که شامل کد رهگیری و غیره هست رو در بانک اطلاعاتی خودتون ثبت می‌کنید. (برای فاکتور مورد نظر)
  4. کاربر به درگاه بانکی هدایت میشه،  هزینه رو پرداخت می‌کنه و به وب سایت شما برمیگرده.
  5. عملیات تایید پرداخت رو توسط پَرباد انجام میدید.
  6. پس از تایید، کلیه اطلاعات لازم مانند کد رهگیری، کد تراکنش بانکی، مبلغ و غیره رو از پَرباد دریافت می‌کنید و در بانک اطلاعاتی خودتون ذخیره می‌کنید (با توجه به کد رهگیری که در مرحله ۳ ذخیره کرده بودید، اطلاعات فاکتور مورد نظرتون رو آپدیت می‌کنید)

نظرات مطالب
از سرگیری مجدد، لغو درخواست و سعی مجدد دریافت فایل‌های حجیم توسط HttpClient
سلام؛ اگر قصد داشته باشیم از طریق Angular 2  دانلود رو فراخوانی کنیم ، به شکلی که یک فایل حجیم بر روی مرورگر کاربر دانلود بشه ، پیاده سازی به چه صورت خواهد بود ، الان شما در سمت سرور یک حلقه while دارید که محتوی رو می‌خونه ، این یعنی در هر اجرای حلقه من باید محتوی خوانده شده رو return کنم به کلاینت و دوباره با آفست جدید فراخوانی کنم؟
نحوه فراخوانی من به شکل زیر هست که با FileStreamResult برگشتی از سمت سرور به درستی کار میکنه ولی خب همه فایل رو یکجا برمی گردونه :
 downloadOrder(orderId: number , userId : string) {

    this._http.get(this._config.getApiURI() + '/Download/productfile/' + orderId + '/' + userId, { observe: 'blob'})
      .subscribe(
        (data) => {
          if(this._functionService.isNullOrEmpty(data.body)){
            this._snackBarService.error('فایل پیدا نشد');
            return;
          }
          var contentType = data.body.type || "application/octet-stream";

          var fileInfo = JSON.parse(data.headers.get('FileInfo'));          
          var blob = new Blob([data.body], { type: contentType });
          var url = window.URL.createObjectURL(blob);
          var anchor = document.createElement("a");
          anchor.setAttribute("href", url)
          anchor.setAttribute("download", fileInfo.fileName + fileInfo.fileType);
          anchor.setAttribute("target", "_blank");
          document.body.appendChild(anchor);
          anchor.click();
          setTimeout(function () {
            document.body.removeChild(anchor);
            window.URL.revokeObjectURL(url);
          }, 200);
        },
        error => {
          this._snackBarService.error(error);
        });
  }
ولی حالا که قراره فایل رو در چندین مرحله و با حلقه while برگردونیم ، با این سناریو یعنی باید از طرف کلاینت چندین بار فراخوانی باشه ، مگر اینکه کلا یک window جدید باز کنیم  (که احتمالا با مشکل popup blocker مواجه میشیم) و ... آیا باید در سمت سرور بایت‌های خوانده شده رو تو Response بنویسیم ...
نحوه پیاده سازی کد پایین به چه شکل میشه
             while ((bytesRead = await stream.ReadAsync(buffer, 0, buffer.Length)) > 0)  
                    {                        
                        await Response.Body.WriteAsync(buffer);                        
                        //return File(buffer, GetContentType(fullPath), newFileName, true);                        
                        //return new FileStreamResult(stream,"application/octet-stream");
                    }
نظرات مطالب
توسعه برنامه های Cross Platform با Xamarin Forms & Bit Framework - قسمت سوم
صحبت شما درسته. در اکثر آموزش‌های Xamarin اعم از زبان اصلی یا فارسی نیز همین روش استفاده شده. ولی تجربه ای که من داشتم این بوده، فرد مطلب رو که دقیقا و به درستی Step by step بوده رو می‌خونه، بعد می‌ره و

۱- موقع نصب به مشکل بر می‌خوره.
۲- اولین پروژه رو حتی نمی‌تونه بیلد کنه!
۳- نصب می‌کنه، بیلد هم می‌کنه، بعد هر بار که کد رو تغییر می‌ده می‌بینه که چقدر کنده و کلی طول می‌کشه نتیجه تغییرش رو ببینه.
۴- به زحمت فرمی رو توسعه می‌ده و بعد پابلیش می‌کنه و بعد می‌بینه حجم Apk شده ۳۰ مگ!
در هر یک از این چهار مورد ما ریزش افرادی رو داریم که می‌خوان با Xamarin کار کنن، چون CSharp کار هستن و دوست دارن CSharp رو. ولی با این مشکلات فراری می‌شن.
من تو آموزش ام صریحا می‌گم که مثلا "در مورد Xaml نیز بعد از راه اندازی این مثال در Windows-Android-iOS صحبت خواهیم کرد."
چرا که می‌خوام اول ببینه نصب اش احتیاج به ۲۵ گیگ دانلود نداره، و اگه داره بیش از ۵ گیگ می‌گیره اشکال داره تنظیمات نصب اش. می‌خوام ببینه که اولین پروژه رو می‌تونه به راحتی بیلد کنه. می‌خوام ببینه که Edit & continue داره و ارزش داره کارش روی UWP، حتی اگه مشتری اش فقط ازش درخواست نسخه Android / iOS کرده. تو قسمت بعدی هم می‌خوام ببینه که با ۷ مگ هم می‌تونه خروجی Apk داشته باشه. و بعد ببینه که روی iOS هم می‌تونه تست کنه. از این مرحله به بعد شاید به آموزش‌های من هم احتیاج نداشته باشه، کلی آموزش خوب برای Xaml و Prism و MVVM و CSharp هست.
من انتظارم اینه که فرد مبتدی بتونه فقط Text اون دکمه رو از + به - تغییر بده و دستور CSharp رو هم در حد یه خط عوض کنه. همین!
مثال ام رو هم دقیقا از صفحه اول Flutter کپی کردم. Flutter هم در صفحه اول اش نمی‌گه که Widget چیه و BuildContent چیه و Scaffold چیه. فقط می‌خواد نشون بده خیلی راحت می‌شه باهاش کد زد و یه جورایی بگه خیالت راحت.
من تو آموزش نگفتم که کد رو به Template پیش فرض Xamarin اضافه کنید، بلکه یه پروژه آماده به اجرا رو از GitHub درخواست کردم که Clone کنید و دو خط اش رو تغییر بدید. وگرنه حتی درک Template پیش فرض خود Xamarin forms هم احتیاج به توضیح داره برای فرد مبتندی و ساختار ساده ای نداره.
بعد از راه اندازی Android / iOS به آموزشی که شما گفتید بر می‌گردم و شروع می‌کنم می‌گم Layout‌ها چی هستن، Control‌‌ها چی هستن، View Model چیه، به سرور چجوری وصل بشیم، Entity framework core رو چجوری استفاده کنیم و از کنترل‌های Syncfusion چجوری استفاده کنیم و ... Step by step، ولی می‌دونیم که دیگه همه می‌تونن تست کنن و ته دلشون نمی‌لرزه و شاکی نیستن از این که چرا اون کنده و چرا اون سایزش زیاده و ...
ممنون از این که این دوره رو پیگیری می‌کنید. من واقعا بابت نقد مودبانه تون ممنونم (: الآن هم اگه مشکلی تو اجرا دیدید بگید که من نکته اش رو اضافه کنم. این موردی که توضیح دادم رو سعی کردم در متن آموزش کمی Bold کنم.