اشتراکها
توسط ماژولها میتوانیم یک مجموعه از دستورات را گروهبندی کنیم و تحت عنوان یک پکیج ارائه دهیم که برای دیگران نیز قابل استفاده باشند. برای ایجاد یک ماژول کافی است اسکریپتهای خود را درون یک فایل با پسوند psm1 قرار دهیم؛ به این فایل اصطلاحاً root module گفته میشود. در واقع میتوان گفت ماژولها یک روش مناسب برای به اشتراکگذاری اسکریپتها میباشند. تا اینجا با کمک پروفایلها توانستیم امکان استفاده مجدد از توابع و اسکریپتها را داشته باشیم؛ ماژولها نیز یک روش دیگر برای بارگذاری اسکریپتها درون شل هستند. زمانیکه شل را باز میکنیم PowerShell به صورت خودکار یکسری مسیر را برای بارگذاری ماژولها اسکن میکند. توسط متغیر env:PSModulePath$ میتوانیم لیست این مسیرها را ببینیم:
همانطور که عنوان شد برای ایجاد یک ماژول کافی است اسکریپتهای خود را داخل یک فایل با پسوند psm1 ذخیره کنیم. به عنوان مثال میتوانیم تابع Get-PingReply را درون یک فایل با نام PingModule.psm1 ذخیره و سپس توسط دستور Import-Module ماژول را ایمپورت کنیم:
سپس توسط دستور Get-Module PingModule میتوانیم جزئیات ماژول ایمپورت شده را مشاهده نمائیم:
به صورت پیشفرض تمام توابع درون اسکریپت export خواهند شد. اگر ExportedCommands خالی باشد به این معنا است که ماژول به درستی ایمپورت نشدهاست. به عنوان مثال اگر سعی کنید فایل قبل را با پسوند ps1 به عنوان ماژول ایمپورت کنید. خطایی هنگام ایمپورت کردن مشاهده نخواهید کرد و قسمت ExportedCommands خالی خواهد بود. در اینحالت نیز امکان استفاده از تابع درون اسکریپت را خواهیم داشت؛ اما هیچ تضمینی نیست که به صورت یک ماژول به درستی عمل کند. بنابراین بهتر است ماژولهایی که ایجاد میکنیم حتماً پسوند psm1 داشته باشند.
ممکن است بخواهیم یکسری توابع را به صورت private تعریف کنیم و فقط تعداد محدودی از توابع به صورت public باشند. در این حالت میتوانیم درون فایل psm1 با کمک دستور Export-ModuleMember اینکار را انجام دهیم:
تنها پراپرتی موردنیاز برای ایجاد module manifest پراپرتی Path میباشد. این پراپرتی به فایلی که متادیتا قرار است درون آن ایجاد شود اشاره دارد. همانطور که مشاهده میکنید یکسری پراپرتی دیگر نیز اضافه کردهایم و توسط splatted hash table (با کمک @) به دستور New-ModuleManifest ارسال کردهایم. به این معنا که کلیدها و مقادیر درون hash table به جای اینکه یکجا به عنوان یک آبجکت به دستور موردنظر ارسال شوند، به صورت جدا پاس داده شدهاند. اما اگر از $ استفاده میکردیم:
با خطای زیر مواجه میشدیم:
در نهایت فایل manifest در مسیر تعیین شده ایجاد خواهد شد:
هر ماژول باید یک آیدی منحصر به فرد داشته باشد که به صورت Guid توسط یک پراپرتی با همین نام تعیین میشود. برای هر پراپرتی درون این فایل توضیحی به صورت کامنت نوشته شده است؛ اما برای دیدن جزئیات کامل میتوانید به اینجا مراجعه نمائید. در اینجا RootModule به PingModule.psm1 تنظیم شده است. تنظیم این پراپرتی نحوه نمایش module type را در خروجی Get-Module مشخص میکند. این مقدار اگر به فایل ماژول (psm1) اشاره کند، نوع ماژول script در نظر گرفته میشود، اگر به یک DLL اشاره کند به binary و در نهایت اگر به یک فایلی با پسوند دیگری اشاره کند manifest در نظر گرفته میشود. همچنین درون فایل فوق یکسری پراپرتی مانند CmdletsToExport, VariablesToExport, AliasesToExport به صورت خودکار تنظیم شدهاند. در نهایت برای تست صحت فایل میتوانیم از دستور Test-ModuleManifest استفاده کنیم:
در کد فوق میتوانید مقدار متغیر RepoPath را به محل مدنظر روی سیستمتان تنظیم کنید. ساختار ماژولی که میخواهیم پابلیش کنیم نیز اینچنین خواهد بود:
در ادامه برای پابلیش ماژول فوق درون ProjectRoot دستور Publish-Module را اینگونه اجرا خواهیم کرد:
خروجی دستور فوق یک فایل با پسوند nupkg در مسیر مخزنی است که معرفی کردیم. همچنین با کمک دستور Find-Module میتوانیم ماژول موردنظر را لیست کنیم:
برای نصب ماژول روی یک سیستم دیگر نیز ابتدا باید مطمئن شوید که سیستم مقصد، مخزن لوکال را تعریف کرده باشد و در نهایت توسط دستور Install-Module میتوانیم ماژول موردنظر را نصب کنیم:
همچنین امکان پابلیش کردن ورژنهای متفاوت را نیز خواهیم داشت:
برای پابلیش کردن هر کدام از ماژولهای فوق باید به ازای هر کدام یکبار دستور Publish-Module را اجرا کنیم:
اکنون حین نصب ماژول میتوانیم ورژن را نیز تعیین کنیم؛ در غیراینصورت آخرین ورژن یعنی 1.0.1 نصب خواهد شد:
در اینحالت باید اسکریپتها و فایلهای موردنیاز را توسط dot sourcing درون فایل ماژول بارگذاری کنیم:
بنابراین ساختار پروژه را اینگونه ایجاد خواهیم کرد:
برای استفاده از پکیج ذکر شده نیاز خواهد بود که Dllهای موردنیاز را نیز به عنوان وابستگی به پروژه اضافه کنیم (محتویات پوشه dependencies) سپس درون فایل ماژول (SignPdf.psm1) همانطور که عنوان شد میبایست اسکریپتها درون پوشه Public را بارگذاری کنیم و همچنین درون تابعی که قرار است Export شود را نیز تعیین کردهایم (Set-PDFSingature)
در ادامه درون فایل Set-PDFSignature پیادهسازی را انجام خواهیم داد:
روال قرار دادن یک امضاء بر روی یک فایل PDF قبلاً در سایت توضیح داده شده است. کدهای فوق در واقع معادل PowerShell همان کدهای موجود در سایت هستند و نکته خاصی ندارند. در نهایت میتوانیم ماژول تهیه شده را روی مخزن موردنظر پابلیش کنیم:
برای نصب ماژول میتوانیم از دستور Install-Module استفاده کنیم:
در نهایت برای استفاده از ماژول ایجاد شده میتوانیم اینگونه عمل کنیم:
خروجی نیز فایل امضاء شده خواهد بود:
PS /> $env:PSModulePath -Split ":" /Users/sirwanafifi/.local/share/powershell/Modules /usr/local/share/powershell/Modules /usr/local/microsoft/powershell/7/Modules
PS /> Import-Module ./PingModule.psm1
PS /> Get-Module PingModule ModuleType Version PreRelease Name ExportedCommands ---------- ------- ---------- ---- ---------------- Script 0.0 PingModule Get-PingReply
PS /> Import-Module ./PingModule.ps1 PS /> Get-Module PingModule ModuleType Version PreRelease Name ExportedCommands ---------- ------- ---------- ---- ---------------- Script 0.0 PingModule
Function Get-PingReply { // as before } Function Get-PrivateFunction { Write-Debug 'This is a private function' } Export-ModuleMember -Function @( 'Get-PingReply' )
اضافه کردن متادیتا به ماژولها
برای هر ماژول میتوانیم با کمک module manifest یکسری متادیتا به ماژول اضافه کنیم. این متادیتا درون یک فایل با پسوند psd1 که محتویات آن در واقع یک Hashtable است ذخیره میشود. برای ایجاد فایل manifest میتوانیم از دستور New-ModuleManifest استفاده کنیم. به عنوان مثال برای ایجاد فایل manifest برای ماژول PingModule.psm1 اینگونه عمل خواهیم کرد:
$moduleSettings = @{ Path = './PingModule.psd1' Description = 'A module to ping a remote system' RootModule = 'PingModule.psm1' ModuleVersion = '1.0.0' FunctionsToExport = @( 'Get-PingReply' ) PowerShellVersion = '5.1' CompatiblePSEditions = @( 'Core' 'Desktop' ) } New-ModuleManifest @moduleSettings
$moduleSettings = @{ Author = 'John Doe' Description = 'This is a sample module' } New-ModuleManifest $moduleSettings
New-ModuleManifest : A parameter cannot be found that matches parameter name 'Author'.
# # Module manifest for module 'PingModule' # # Generated by: sirwanafifi # # Generated on: 01/01/2023 # @{ # Script module or binary module file associated with this manifest. RootModule = './PingModule.psm1' # Version number of this module. ModuleVersion = '1.0.0' # Supported PSEditions CompatiblePSEditions = 'Core', 'Desktop' # ID used to uniquely identify this module GUID = '3f8561fc-c004-4c8e-b2fc-4a4191504131' # Author of this module Author = 'sirwanafifi' # Company or vendor of this module CompanyName = 'Unknown' # Copyright statement for this module Copyright = '(c) sirwanafifi. All rights reserved.' # Description of the functionality provided by this module Description = 'A module to ping a remote system' # Minimum version of the PowerShell engine required by this module PowerShellVersion = '5.1' # Name of the PowerShell host required by this module # PowerShellHostName = '' # Minimum version of the PowerShell host required by this module # PowerShellHostVersion = '' # Minimum version of Microsoft .NET Framework required by this module. This prerequisite is valid for the PowerShell Desktop edition only. # DotNetFrameworkVersion = '' # Minimum version of the common language runtime (CLR) required by this module. This prerequisite is valid for the PowerShell Desktop edition only. # ClrVersion = '' # Processor architecture (None, X86, Amd64) required by this module # ProcessorArchitecture = '' # Modules that must be imported into the global environment prior to importing this module # RequiredModules = @() # Assemblies that must be loaded prior to importing this module # RequiredAssemblies = @() # Script files (.ps1) that are run in the caller's environment prior to importing this module. # ScriptsToProcess = @() # Type files (.ps1xml) to be loaded when importing this module # TypesToProcess = @() # Format files (.ps1xml) to be loaded when importing this module # FormatsToProcess = @() # Modules to import as nested modules of the module specified in RootModule/ModuleToProcess # NestedModules = @() # Functions to export from this module, for best performance, do not use wildcards and do not delete the entry, use an empty array if there are no functions to export. FunctionsToExport = 'Get-PingReply' # Cmdlets to export from this module, for best performance, do not use wildcards and do not delete the entry, use an empty array if there are no cmdlets to export. CmdletsToExport = '*' # Variables to export from this module VariablesToExport = '*' # Aliases to export from this module, for best performance, do not use wildcards and do not delete the entry, use an empty array if there are no aliases to export. AliasesToExport = '*' # DSC resources to export from this module # DscResourcesToExport = @() # List of all modules packaged with this module # ModuleList = @() # List of all files packaged with this module # FileList = @() # Private data to pass to the module specified in RootModule/ModuleToProcess. This may also contain a PSData hashtable with additional module metadata used by PowerShell. PrivateData = @{ PSData = @{ # Tags applied to this module. These help with module discovery in online galleries. # Tags = @() # A URL to the license for this module. # LicenseUri = '' # A URL to the main website for this project. # ProjectUri = '' # A URL to an icon representing this module. # IconUri = '' # ReleaseNotes of this module # ReleaseNotes = '' # Prerelease string of this module # Prerelease = '' # Flag to indicate whether the module requires explicit user acceptance for install/update/save # RequireLicenseAcceptance = $false # External dependent modules of this module # ExternalModuleDependencies = @() } # End of PSData hashtable } # End of PrivateData hashtable # HelpInfo URI of this module # HelpInfoURI = '' # Default prefix for commands exported from this module. Override the default prefix using Import-Module -Prefix. # DefaultCommandPrefix = '' }
PS /> Test-ModuleManifest ./PingModule.psd1 ModuleType Version PreRelease Name ExportedCommands ---------- ------- ---------- ---- ---------------- Script 1.0.0 PingModule Get-PingReply
پابلیش ماژول
در نهایت توسط Publish-Module میتوانیم ماژول موردنظرمان را درون یک مخزن PowerShell پابلیش کنیم. رایجترین مخزن برای انتشار پکیجهای PowerShell یک فید نیوگت (مانند PowerShell Gallery) است. همچنین میتوانیم یک مخزن لوکال نیز برای پابلیش پکیجها نیز ایجاد کنیم و خروجی نهایی را به صورت یک فایل با پسوند nupkg با دیگران به اشتراک بگذاریم. برای اینکار ابتدا نیاز است یک مخزن لوکال را به PowerShell معرفی کنیم:
PS /> Register-PSRepository -Name 'PSLocal' ` >> -SourceLocation "$(Resolve-Path $RepoPath)" ` >> -PublishLocation "$(Resolve-Path $RepoPath)" ` >> -InstallationPolicy 'Trusted'
ProjectRoot | -- PingModule | -- PingModule.psd1 | -- PingModule.psm1
PS /> Publish-Module -Path ./PingModule/ -Repository PSLocal
PS /> Find-Module -Name PingModule -Repository PSLocal Version Name Repository Description ------- ---- ---------- ----------- 0.0.1 PingModule PSLocal Get-PingReply is a.
PS /> Install-Module -Name PingModule -Repository PSLocal -Scope CurrentUser
ProjectRoot | -- PingModule | -- 1.0.0 | -- PingModule.psd1 | -- PingModule.psm1 | -- 1.0.1 | -- PingModule.psd1 | -- PingModule.psm1
PS /> Publish-Module -Path ./PingModule/1.0.0 -Repository PSLocal PS /> Publish-Module -Path ./PingModule/1.0.1 -Repository PSLocal
PS /> Install-Module -Name PingModule -Repository PSLocal -Scope CurrentUser PS /> Get-InstalledModule -Name PingModule Version Name Repository Description ------- ---- ---------- ----------- 1.0.1 PingModule PSLocal Get-PingReply is a.
ساختار مناسب برای ایجاد ماژولها
برای توسعه ماژولهای PowerShell توصیه میشود که از ساختار Multi-file layout استفاده شود به این معنا که بخشهای مختلف پروژه به قسمتهای کوچکتر و قابلنگهداری تقسیم شوند:
ProjectRoot | -- PingModule | -- 1.0.0 | -- Public/ | -- Private/ | -- PingModule.psd1 | -- PingModule.psm1
$ScriptList = Get-ChildItem -Path $PSScriptRoot/Public/*.ps1 -Filter *.ps1 foreach ($Script in $ScriptList) { . $Script.FullName } $ScriptList = Get-ChildItem -Path $PSScriptRoot/Private/*.ps1 -Filter *.ps1 foreach ($Script in $ScriptList) { . $Script.FullName }
یک مثال عملی
در ادامه میخواهیم یک ماژول تهیه کنیم که قابلیت امضاء روی PDF را با کمک کتابخانه iTextSharp.LGPLv2.Core انجام دهیم و به شکل زیر برای کاربر قابل استفاده باشد:
PS /> Set-PDFSingature -PdfToSign "./sample_invoice.pdf" -SignatureImage "./sample_signature.jpg"
ProjectRoot | -- SignPdf | -- 1.0.0 | -- Public/ | -- dependencies/ | -- BouncyCastle.Crypto.dll | -- System.Drawing.Common.dll | -- Microsoft.Win32.SystemEvents.dll | -- iTextSharp.LGPLv2.Core.dll | -- Set-PDFSingature.ps1 | -- SignPdf.psd1 | -- SignPdf.psm1
$ScriptList = Get-ChildItem -Path $PSScriptRoot/Public/*.ps1 -Filter *.ps1 foreach ($Script in $ScriptList) { . $Script.FullName } Export-ModuleMember -Function Set-PDFSingature
using namespace iTextSharp.text using namespace iTextSharp.text.pdf using namespace System.IO Function Set-PDFSingature { [CmdletBinding()] Param( [Parameter(Mandatory = $true, ValueFromPipeline = $true)] [ValidateScript({ if (Test-Path ([Path]::Join($(Get-Location), $_))) { return $true } else { throw "Signature image not found" } if ($_.EndsWith('.pdf')) { return $true } else { throw "File extension must be .pdf" } })] [string]$PdfToSign, [Parameter(Mandatory = $true, ValueFromPipeline = $true)] [ValidateScript({ if (Test-Path ([Path]::Join($(Get-Location), $_))) { return $true } else { throw "Signature image not found" } if ($_.EndsWith('.png') -or $_.EndsWith('.jpg')) { return $true } else { throw "File extension must be .png or .jpg" } })] [string]$SignatureImage, [Parameter(Mandatory = $false, ValueFromPipeline = $true)] [int]$XPos = 130, [Parameter(Mandatory = $false, ValueFromPipeline = $true)] [int]$YPos = 50 ) Try { Add-Type -Path "$PSScriptRoot/dependencies/*.dll" $pdf = [PdfReader]::new("$(Get-Location)/$PdfToSign") $fs = [FileStream]::new("$(Get-Location)/$PdfToSign-signed.pdf", [FileMode]::Create) $stamper = [PdfStamper]::new($pdf, $fs) $stamper.AcroFields.AddSubstitutionFont([BaseFont]::CreateFont()) $content = $stamper.GetOverContent(1) $width = $pdf.GetPageSize(1).Width $image = [Image]::GetInstance("$(Get-Location)/$SignatureImage") $image.SetAbsolutePosition($width - $XPos, $YPos) $image.ScaleAbsolute(100, 30) $content.AddImage($image) $stamper.Close() $pdf.Close() $fs.Dispose() } Catch { Write-Host "Error: $($_.Exception.Message)" } }
PS /> Publish-Module -Path ./SignPdf/1.0.0 -Repository PSLocal
PS /> Install-Module -Name SignPdf -Repository PSLocal -Scope CurrentUser
PS /> Set-PDFSingature -PdfToSign "./sample_invoice.pdf" -SignatureImage "./sample_signature.jpg"
کدهای ماژول را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
گام 3 – از بین بردن ارتباط لایهها (Loose Coupling)
بجای استفاده از اشیاء واقعی، براساس interfaceها برنامه نویسی کنید. اگر شما کد خود را با استفاده از IShoppingCartService به عنوان یک interface بجای استفاده از شیء واقعی ShoppingCartService نوشته باشید، زمانیکه تست را مینویسید، میتوانید یک سرویس کارت خرید جعلی (mocking) که IShoppingCartService را پیاده سازی کرده جایگزین شیء اصلی نمایید. در کد زیر، توجه کنید تنها تغییر این است که متغیر عضو اکنون از نوع IShoppingCartService است بجای ShoppingCartService .
public interface IShoppingCartService { ShoppingCart GetContents(); ShoppingCart AddItemToCart(int itemId, int quantity); } public class ShoppingCartService : IShoppingCartService { public ShoppingCart GetContents() { throw new NotImplementedException("Get cart from Persistence Layer"); } public ShoppingCart AddItemToCart(int itemId, int quantity) { throw new NotImplementedException("Add Item to cart then return updated cart"); } } public class ShoppingCart { public List<product> Items { get; set; } } public class Product { public int ItemId { get; set; } public string ItemName { get; set; } } public class ShoppingCartController : Controller { //Concrete object below points to actual service //private ShoppingCartService _shoppingCartService; //loosely coupled code below uses the interface rather than the //concrete object private IShoppingCartService _shoppingCartService; public ShoppingCartController() { _shoppingCartService = new ShoppingCartService(); } public ActionResult GetCart() { //now using the shared instance of the shoppingCartService dependency ShoppingCart cart = _shoppingCartService.GetContents(); return View("Cart", cart); } public ActionResult AddItemToCart(int itemId, int quantity) { //now using the shared instance of the shoppingCartService dependency ShoppingCart cart = _shoppingCartService.AddItemToCart(itemId, quantity); return View("Cart", cart); } }
گام 4 – وابستگیها را تزریق کنید
اکنون ما تمام وابستگیها را در یک جا مرکزیت دادهایم و کد ما رابطه کمی با آن وابستگیها دارد. همانند گذشته، چندین راه برای پیاده سازی این گام وجود دارد. بدون استفاده از ابزارهای کمکی برای این مفهوم، سادهترین راه دوباره نویسی (Overload) متد ایجاد کننده است:
//loosely coupled code below uses the interface rather //than the concrete object private IShoppingCartService _shoppingCartService; //MVC uses this constructor public ShoppingCartController() { _shoppingCartService = new ShoppingCartService(); } //You can use this constructor when testing to inject the //ShoppingCartService dependency public ShoppingCartController(IShoppingCartService shoppingCartService) { _shoppingCartService = shoppingCartService; }
گام 5 – تست را با استفاده از یک شیء جعلی (Mocking) انجام دهید
مثالی از یک سناریوی تست ممکن در زیر آمده است. توجه کنید که یک شیء جعلی از نوع کلاس ShoppingCartService ساختهایم. این شیء جعلی فرستاده میشود به شیء Controller و متد GetContents پیاده سازی میشود تا بجای آنکه کد اصلی را که به منبع داده مراجعه میکند اجرا نماید، دادههای جعلی و شبیه سازی شده را برگرداند. بدلیل آنکه تمام کد را نوشته ایم، بسیار سریعتر از اجرای کوئری بر روی دیتابیس اجرا خواهد شد و دیگر نگرانی بابت تهیه داده تستی و یا تصحیح داده بعد از اتمام تست (بازگرداندن داده به حالت قبل از تست) نخواهم داشت. توجه داشته باشید که بدلیل مرکزیت دادن به وابستگیها در گام 2 ، تنها باید یکبار آنرا تزریق نماییم و بخاطر کاری که در گام 3 انجام شد، وابستگی ما به حدی پایین آمده که میتوانیم هر شیءایی را (جعلی و یا حقیقی) ارسال کنیم و فقط کافیست شیء مورد نظر IShoppingCartService را پیاده سازی کرده باشد.
[TestClass] public class ShoppingCartControllerTests { [TestMethod] public void GetCartSmokeTest() { //arrange ShoppingCartController controller = new ShoppingCartController(new ShoppingCartServiceStub()); // Act ActionResult result = controller.GetCart(); // Assert Assert.IsInstanceOfType(result, typeof(ViewResult)); } } /// <summary> /// This is is a stub of the ShoppingCartService /// </summary> public class ShoppingCartServiceStub : IShoppingCartService { public ShoppingCart GetContents() { return new ShoppingCart { Items = new List<product> { new Product {ItemId = 1, ItemName = "Widget"} } }; } public ShoppingCart AddItemToCart(int itemId, int quantity) { throw new NotImplementedException(); } }
مطالب تکمیلی
از یک ابزار کنترل وابستگی (IoC/DI) استفاده کنید:
از رایجترین و عمومیترین ابزارهای کنترل وابستگی برای .Net میتوان به StructureMap و CastleWindsor اشاره کرد. در کد نویسی واقعی، شما وابستگیهای بسیاری خواهید داشت، که این وابستگیها هم وابستگی هایی دارند که به سرعت از مدیریت شما خارج خواهند شد. راه حل این مشکل استفاده از یک ابزار کنترل وابستگی خواهد بود.
از یک چارچوب تجزیه (Isolation Framework) استفاده نمایید:
برای ایجاد اشیاء جعلی ممکن است کار زیادی لازم باشد و استفاده از یک Isolation Framework میتواند زمان و میزان کد نویسی شمارا کم کند. از رایجترین این ابزارها میتوان Rhino Mocks و Moq را نام برد.
پس از برپایی تنظیمات اولیهی کار با EF Core در ASP.NET Core، اکنون نوبت به تبدیل کلاس Person، به جدول معادل آن در بانک اطلاعاتی برنامه است. در EF Core نیز همانند EF Code First 6.x، برای انجام یک چنین اعمالی از مفهومی به نام Migrations استفاده میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
پیشنیازهای کار با EF Core Migrations
در قسمت قبل در حین بررسی «برپایی تنظیمات اولیهی EF Core 1.0 در یک برنامهی ASP.NET Core 1.0»، چهار مدخل جدید را به فایل project.json برنامه اضافه کردیم. مدخل جدید Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools که به قسمت tools آن اضافه شد، پیشنیاز اصلی کار با EF Core Migrations است.
بررسی ابزارهای خط فرمان EF Core و تشکیل ساختار بانک اطلاعاتی بر اساس کلاسهای برنامه
پس از تکمیل پیشنیازهای کار با EF Core، از طریق خط فرمان به پوشهی جاری پروژه وارد شده و دستور dotnet ef را صادر کنید.
یک نکته: در ویندوز اگر در پوشهای، کلید shift را نگه دارید و در آن پوشه کلیک راست کنید، در منوی باز شده، گزینهی جدیدی را به نام Open command window here مشاهده خواهید کرد که میتواند به سرعت خط فرمان را از پوشهی جاری شروع کند.
خروجی صدور فرمان dotnet ef را در ذیل مشاهده میکنید:
در قسمت Commands آن در انتهای لیست، از فرمان migrations آن استفاده خواهیم کرد. برای این منظور در همین پوشهی جاری، دستور ذیل را صادر کنید:
دستورات migrations با dotnet ef migrations شروع شده و سپس یک سری پارامتر را دریافت میکنند برای مثال در اینجا سوئیچ add، به همراه یک نام دلخواه ذکر شدهاست (نام این مرحله را InitialDatabase گذاشتهایم). پس از فراخوانی این دستور، اگر به Solution explorer مراجعه کنید، پوشهی جدید Migrations، قابل مشاهده است:
نام دلخواه InitialDatabase را در انتهای نام فایل 13950526050417_InitialDatabase مشاهده میکنید.
اگر قصد حذف این مرحله را داشته باشیم، میتوان دستور dotnet ef migrations remove را مجددا صادر کرد.
فایل 13950526050417_InitialDatabase به همراه کلاسی است که در آن دو متد Up و Down قابل مشاهده هستند. متد Up نحوهی ایجاد جدول جدیدی را از کلاس Person بیان میکند و متد Down نحوهی Drop این جدول را پیاده سازی کردهاست.
فایل ApplicationDbContextModelSnapshot.cs دارای کلاسی است که خلاصهای از تعاریف موجودیتهای ذکر شدهی در DB Context برنامه را به همراه دارد و تفسیر آنها را از دیدگاه EF در اینجا میتوان مشاهده کرد.
پس از مرحلهی افزودن migrations، نوبت به اعمال آن به بانک اطلاعاتی است. تا اینجا EF تنها متدهای Up و Down مربوط به ساخت و حذف ساختار جداول را ایجاد کردهاست. اما هنوز آنها را به بانک اطلاعاتی برنامه اعمال نکردهاست. برای اینکار در پوشهی جاری دستور ذیل را صادر کنید:
همانطور که ملاحظه میکنید، دستور dotnet ef database update سبب اعمال اطلاعات فایل 13950526050417_InitialDatabase به بانک اطلاعاتی شدهاست.
اکنون اگر به لیست بانکهای اطلاعاتی مراجعه کنیم، بانک اطلاعاتی جدید TestDbCore2016 را به همراه جدول متناظر کلاس Person میتوان مشاهده کرد:
در اینجا جدول دیگری به نام __EFMigrationsHistory نیز قابل مشاهدهاست که کار آن ذخیره سازی وضعیت فعلی Migrations در بانک اطلاعاتی، جهت مقایسههای آتی است. این جدول صرفا توسط ابزارهای EF استفاده میشود و نباید به صورت مستقیم تغییری در آن ایجاد کنید.
مقدار دهی اولیهی جداول بانکهای اطلاعاتی در EF Core
در همین حالت اگر کنترلر TestDB مطرح شدهی در انتهای بحث قسمت قبل را اجرا کنیم، به این استثناء خواهیم رسید:
این تصویر بدین معنا است که کار Migrations موفقیت آمیز بودهاست و اینبار امکان اتصال و کار با بانک اطلاعاتی وجود دارد، اما این جدول حاوی اطلاعات اولیهای برای نمایش نیست.
در نگارش قبلی EF Code First، امکانات Migrations به همراه یک متد Seed نیز بود که توسط آن کار مقدار دهی اولیهی جداول را میتوان انجام داد (زمانیکه جدولی ایجاد میشود، در همان هنگام، چند رکورد خاص نیز به آن اضافه شوند. برای مثال به جدول کاربران، رکورد اولین کاربر یا همان Admin اضافه شود). این متد در EF Core 1.0 وجود ندارد.
برای این منظور کلاس جدیدی را به نام ApplicationDbContextSeedData به همان پوشهی جدید Migrations اضافه کنید؛ با این محتوا:
و سپس نحوهی فراخوانی آن در متد Configure کلاس آغازین برنامه به صورت زیر است:
به همراه این تغییر در نحوهی معرفی Db Context برنامه:
توضیحات:
- برای پیاده سازی الگوی واحد کار، اولین قدم، مشخص سازی طول عمر Db Context برنامه است. برای اینکه تنها یک Context در طول یک درخواست وهله سازی شود، نیاز است به نحو صریحی طول عمر آنرا به حالت Scoped تنظیم کرد. متد AddDbContext دارای پارامتری است که این طول عمر را دریافت میکند. بنابراین در اینجا ServiceLifetime.Scoped ذکر شدهاست. همچنین در این مثال از نمونهای که IConfigurationRoot به سازندهی کلاس ApplicationDbContext تزریق شده (نکتهی انتهای بحث قسمت قبل)، استفاده شدهاست. به همین جهت تنظیمات options آنرا ملاحظه نمیکنید.
- مرحلهی بعد نحوهی دسترسی به این سرویس ثبت شده در یک کلاس static دارای متدی الحاقی است. در اینجا دیگر دسترسی مستقیمی به تزریق وابستگیها نداریم و باید کار را با IServiceScopeFactory شروع کنیم. در اینجا میتوانیم به صورت دستی یک Scope را ایجاد کرده، سپس توسط ServiceProvider آن، به سرویس ApplicationDbContext دسترسی پیدا کنیم و در ادامه از آن به نحو متداولی استفاده نمائیم. IServiceScopeFactory جزو سرویسهای توکار ASP.NET Core است و در صورت ذکر آن به عنوان پارامتر جدیدی در متد Configure، به صورت خودکار وهله سازی شده و در اختیار ما قرار میگیرد.
- نکتهی مهمی که در اینجا بکار رفتهاست، ایجاد Scope و dispose خودکار آن توسط عبارت using است. باید دقت داشت که ایجاد Scope و تخریب آن به صورت خودکار در ابتدا و انتهای درخواستها توسط ASP.NET Core انجام میشود. اما چون شروع کار ما از متد Configure است، در اینجا خارج از Scope قرار داریم و باید مدیریت ایجاد و تخریب آنرا به صورت دستی انجام دهیم که نمونهای از آنرا در متد SeedData کلاس ApplicationDbContextSeedData ملاحظه میکنید. در اینجا Scope ایی ایجاد شدهاست. سپس دادههای اولیهی مدنظر به بانک اطلاعاتی اضافه گردیده و در آخر این Scope تخریب شدهاست.
- اگر کار ایجاد و تخریب scope، به نحوی که مشخص شدهاست انجام نگیرد، طول عمر درخواستی خارج از Scope، همواره Singleton خواهد بود. چون خارج از طول عمر درخواست جاری قرار داریم و هنوز کار به سرویس دهی درخواستها نرسیدهاست. بنابراین مدیریت Scopeها هنوز شروع نشدهاست و باید به صورت دستی انجام شود.
در این حالت اگر برنامه را اجرا کنیم، این خروجی قابل مشاهده است:
که به معنای کار کردن متد SeedData و ثبت اطلاعات اولیهای در بانک اطلاعاتی است.
اعمال تغییرات به مدلهای برنامه و به روز رسانی ساختار بانک اطلاعاتی
فرض کنید به کلاس Person قسمت قبل، خاصیت Age را هم اضافه کردهایم:
در این حالت اگر برنامه را اجرا کنیم، به استثنای ذیل خواهیم رسید:
برای رفع این مشکل نیاز است مجددا مراحل Migrations را اجرا کرد:
در اینجا همان دستورات قبل را مجددا اجرا میکنیم. با این تفاوت که اینبار نام دلخواه این مرحله را مثلا v2، به معنای نگارش دوم وارد کردهایم.
با اجرا این دستورات، فایل جدید 13950526073248_v2 به پوشهی Migrations اضافه میشود. این فایل حاوی نحوهی به روز رسانی بانک اطلاعاتی، بر اساس خاصیت جدید Age است. سپس با اجرای دستور dotnet ef database update، کار به روز رسانی بانک اطلاعاتی بر اساس مرحلهی v2 انجام میشود.
بنابراین هر بار که تغییری را در مدلهای خود ایجاد میکنید، یکبار باید کلاس مهاجرت آنرا ایجاد کنید و سپس آنرا به بانک اطلاعاتی اعمال نمائید.
تهیه اسکریپت تغییرات بجای اعمال تغییرات توسط ابزارهای EF
شاید علاقمند باشید که پیش از اعمال تغییرات به بانک اطلاعاتی، یک اسکریپت SQL از آن تهیه کنید (جهت مطالعه و یا اعمال دستی آن توسط خودتان). برای اینکار میتوانید دستور ذیل را در پوشهی جاری پروژه اجرا کنید:
در این حالت اسکریپت SQL تغییرات، در فایلی به نام v2.sql، در ریشهی جاری پروژه تولید میشود.
تغییرات ساختار جدول __EFMigrationsHistory در EF Core 1.0
در EF 6.x، ساختار اطلاعات جدول نگهداری تاریخچهی تغییرات، بسیار پیچیده بود و شامل رشتهای gzip شدهی حاوی یک snapshot از کل ساختار دیتابیس در هر مرحلهی migration بود. در این نگارش، این snapshot حذف شدهاست و بجای آن فایل ApplicationDbContextModelSnapshot.cs را مشاهده میکنید (تنها یک snapshot به ازای کل context برنامه). همچنین در اینجا کاملا مشخص است که چه مراحلی به بانک اطلاعاتی اعمال شدهاند و دیگر خبری از رشتهی gzip شدهی قبلی نیست (تصویر فوق).
در شکل زیر ساختار قبلی این جدول را در EF 6.x مشاهده میکنید. در EF 6.x حتی فضای نام کلاسهای موجودیتهای برنامه هم مهم هستند و در صورت تغییر، مشکل ایجاد میشود:
مهاجرت خودکار از EF Core حذف شدهاست
در EF 6.x در کنار کلاس Db Context یک کلاس Configuration هم وجود داشت که برای مثال امکان چنین تعریفی در آن میسر هست:
کار آن مهاجرت خودکار اطلاعات context به بانک اطلاعاتی بود؛ بدون نیازی به استفاده از دستورات خط فرمان مرتبط. تمام این موارد از EF Core حذف شدهاند و علت آنرا میتوانید در توضیحات یکی از اعضای تیم EF Core در اینجا مطالعه کنید و خلاصهی آن به این شرح است:
با حذف مهاجرت خودکار:
- دیگر نیازی نیست تا model snapshots در بانک اطلاعاتی ذخیره شوند (همان ساده شدن ساختار جدول ذخیره سازی تاریخچهی مهاجرتهای فوق).
- در حالت افزودن یک مرحلهی مهاجرت، دیگر نیازی به کوئری گرفتن از بانک اطلاعاتی نخواهد بود (سرعت بیشتر).
- میتوان چندین مرحلهی مهاجرت را افزود بدون اینکه الزاما مجبور به اعمال آنها به بانک اطلاعاتی باشیم.
- کاهش کدهای مدیریت ساختار بانک اطلاعاتی.
- تیمها برای یکی کردن تغییرات خود مشکلی نخواهند داشت چون دیگر snapshot مدلها در جدول __EFMigrationsHistory ذخیره نمیشود.
بنابراین در EF Core میتوان مهاجرت v1 را اضافه کرد. سپس تغییراتی را در کدها اعمال کرد. در ادامه مهاجرت v2 را تولید کرد و در آخر کار اعمال یکجای اینها را به بانک اطلاعاتی انجام داد.
هرچند در اینجا اگر میخواهید مرحلهی اجرای دستور dotnet ef database update را حذف کنید، میتوانید از کدهای ذیل نیز استفاده نمائید:
روش فراخوانی آن نیز همانند روش فراخوانی متد SeedData است که پیشتر بحث شد.
کار متد Migrate، ایجاد بانک اطلاعاتی در صورت عدم وجود و سپس اعمال تمام مراحل migration ایی است که در جدول __EFMigrationsHistory ثبت نشدهاند (دقیقا همان کار دستور dotnet ef database update را انجام میدهد).
تفاوت متد Database.EnsureCreated با متد Database.Migrate
اگر به متدهای context.Database دقت کنید، یکی از آنها EnsureCreated نام دارد. این متد نیز سبب تولید بانک اطلاعاتی بر اساس ساختار Context برنامه میشود. اما هدف آن صرفا استفادهی از آن در آزمونهای واحد سریع است. از این جهت که جدول __EFMigrationsHistory را تولید نمیکند (برخلاف متد Migrate). بنابراین بجز آزمونهای واحد، در جای دیگری از آن استفاده نکنید چون به دلیل عدم تولید جدول __EFMigrationsHistory توسط آن، قابلیت استفادهی از بانک اطلاعاتی تولید شدهی توسط آن با امکانات migrations وجود ندارد. در پایان آزمون واحد نیز میتوان از متد EnsureDeleted برای حذف این بانک اطلاعاتی موقتی استفاده کرد.
در قسمت بعد، مطالب تکمیلی مهاجرتها را بررسی خواهیم کرد. برای مثال چگونه میتوان کلاسهای موجودیتها را به اسمبلیهای دیگری منتقل کرد.
پیشنیازهای کار با EF Core Migrations
در قسمت قبل در حین بررسی «برپایی تنظیمات اولیهی EF Core 1.0 در یک برنامهی ASP.NET Core 1.0»، چهار مدخل جدید را به فایل project.json برنامه اضافه کردیم. مدخل جدید Microsoft.EntityFrameworkCore.Tools که به قسمت tools آن اضافه شد، پیشنیاز اصلی کار با EF Core Migrations است.
بررسی ابزارهای خط فرمان EF Core و تشکیل ساختار بانک اطلاعاتی بر اساس کلاسهای برنامه
پس از تکمیل پیشنیازهای کار با EF Core، از طریق خط فرمان به پوشهی جاری پروژه وارد شده و دستور dotnet ef را صادر کنید.
یک نکته: در ویندوز اگر در پوشهای، کلید shift را نگه دارید و در آن پوشه کلیک راست کنید، در منوی باز شده، گزینهی جدیدی را به نام Open command window here مشاهده خواهید کرد که میتواند به سرعت خط فرمان را از پوشهی جاری شروع کند.
خروجی صدور فرمان dotnet ef را در ذیل مشاهده میکنید:
D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef _/\__ ---==/ \\ ___ ___ |. \|\ | __|| __| | ) \\\ | _| | _| \_/ | //|\\ |___||_| / \\\/\\ Entity Framework .NET Core CLI Commands 1.0.0-preview2-21431 Usage: dotnet ef [options] [command] Options: -h|--help Show help information -v|--verbose Enable verbose output --version Show version information --assembly <ASSEMBLY> The assembly file to load. --startup-assembly <ASSEMBLY> The assembly file containing the startup class. --data-dir <DIR> The folder used as the data directory (defaults to current working directory). --project-dir <DIR> The folder used as the project directory (defaults to current working directory). --content-root-path <DIR> The folder used as the content root path for the application (defaults to application base directory). --root-namespace <NAMESPACE> The root namespace of the target project (defaults to the project assembly name). Commands: database Commands to manage your database dbcontext Commands to manage your DbContext types migrations Commands to manage your migrations Use "dotnet ef [command] --help" for more information about a command.
D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef migrations add InitialDatabase
نام دلخواه InitialDatabase را در انتهای نام فایل 13950526050417_InitialDatabase مشاهده میکنید.
اگر قصد حذف این مرحله را داشته باشیم، میتوان دستور dotnet ef migrations remove را مجددا صادر کرد.
فایل 13950526050417_InitialDatabase به همراه کلاسی است که در آن دو متد Up و Down قابل مشاهده هستند. متد Up نحوهی ایجاد جدول جدیدی را از کلاس Person بیان میکند و متد Down نحوهی Drop این جدول را پیاده سازی کردهاست.
فایل ApplicationDbContextModelSnapshot.cs دارای کلاسی است که خلاصهای از تعاریف موجودیتهای ذکر شدهی در DB Context برنامه را به همراه دارد و تفسیر آنها را از دیدگاه EF در اینجا میتوان مشاهده کرد.
پس از مرحلهی افزودن migrations، نوبت به اعمال آن به بانک اطلاعاتی است. تا اینجا EF تنها متدهای Up و Down مربوط به ساخت و حذف ساختار جداول را ایجاد کردهاست. اما هنوز آنها را به بانک اطلاعاتی برنامه اعمال نکردهاست. برای اینکار در پوشهی جاری دستور ذیل را صادر کنید:
D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef database update Applying migration '13950526050417_InitialDatabase'. Done.
اکنون اگر به لیست بانکهای اطلاعاتی مراجعه کنیم، بانک اطلاعاتی جدید TestDbCore2016 را به همراه جدول متناظر کلاس Person میتوان مشاهده کرد:
در اینجا جدول دیگری به نام __EFMigrationsHistory نیز قابل مشاهدهاست که کار آن ذخیره سازی وضعیت فعلی Migrations در بانک اطلاعاتی، جهت مقایسههای آتی است. این جدول صرفا توسط ابزارهای EF استفاده میشود و نباید به صورت مستقیم تغییری در آن ایجاد کنید.
مقدار دهی اولیهی جداول بانکهای اطلاعاتی در EF Core
در همین حالت اگر کنترلر TestDB مطرح شدهی در انتهای بحث قسمت قبل را اجرا کنیم، به این استثناء خواهیم رسید:
این تصویر بدین معنا است که کار Migrations موفقیت آمیز بودهاست و اینبار امکان اتصال و کار با بانک اطلاعاتی وجود دارد، اما این جدول حاوی اطلاعات اولیهای برای نمایش نیست.
در نگارش قبلی EF Code First، امکانات Migrations به همراه یک متد Seed نیز بود که توسط آن کار مقدار دهی اولیهی جداول را میتوان انجام داد (زمانیکه جدولی ایجاد میشود، در همان هنگام، چند رکورد خاص نیز به آن اضافه شوند. برای مثال به جدول کاربران، رکورد اولین کاربر یا همان Admin اضافه شود). این متد در EF Core 1.0 وجود ندارد.
برای این منظور کلاس جدیدی را به نام ApplicationDbContextSeedData به همان پوشهی جدید Migrations اضافه کنید؛ با این محتوا:
using System.Collections.Generic; using System.Linq; using Core1RtmEmptyTest.Entities; using Microsoft.Extensions.DependencyInjection; namespace Core1RtmEmptyTest.Migrations { public static class ApplicationDbContextSeedData { public static void SeedData(this IServiceScopeFactory scopeFactory) { using (var serviceScope = scopeFactory.CreateScope()) { var context = serviceScope.ServiceProvider.GetService<ApplicationDbContext>(); if (!context.Persons.Any()) { var persons = new List<Person> { new Person { FirstName = "Admin", LastName = "User" } }; context.AddRange(persons); context.SaveChanges(); } } } } }
public void Configure(IServiceScopeFactory scopeFactory) { scopeFactory.SeedData();
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddDbContext<ApplicationDbContext>(ServiceLifetime.Scoped);
- برای پیاده سازی الگوی واحد کار، اولین قدم، مشخص سازی طول عمر Db Context برنامه است. برای اینکه تنها یک Context در طول یک درخواست وهله سازی شود، نیاز است به نحو صریحی طول عمر آنرا به حالت Scoped تنظیم کرد. متد AddDbContext دارای پارامتری است که این طول عمر را دریافت میکند. بنابراین در اینجا ServiceLifetime.Scoped ذکر شدهاست. همچنین در این مثال از نمونهای که IConfigurationRoot به سازندهی کلاس ApplicationDbContext تزریق شده (نکتهی انتهای بحث قسمت قبل)، استفاده شدهاست. به همین جهت تنظیمات options آنرا ملاحظه نمیکنید.
- مرحلهی بعد نحوهی دسترسی به این سرویس ثبت شده در یک کلاس static دارای متدی الحاقی است. در اینجا دیگر دسترسی مستقیمی به تزریق وابستگیها نداریم و باید کار را با IServiceScopeFactory شروع کنیم. در اینجا میتوانیم به صورت دستی یک Scope را ایجاد کرده، سپس توسط ServiceProvider آن، به سرویس ApplicationDbContext دسترسی پیدا کنیم و در ادامه از آن به نحو متداولی استفاده نمائیم. IServiceScopeFactory جزو سرویسهای توکار ASP.NET Core است و در صورت ذکر آن به عنوان پارامتر جدیدی در متد Configure، به صورت خودکار وهله سازی شده و در اختیار ما قرار میگیرد.
- نکتهی مهمی که در اینجا بکار رفتهاست، ایجاد Scope و dispose خودکار آن توسط عبارت using است. باید دقت داشت که ایجاد Scope و تخریب آن به صورت خودکار در ابتدا و انتهای درخواستها توسط ASP.NET Core انجام میشود. اما چون شروع کار ما از متد Configure است، در اینجا خارج از Scope قرار داریم و باید مدیریت ایجاد و تخریب آنرا به صورت دستی انجام دهیم که نمونهای از آنرا در متد SeedData کلاس ApplicationDbContextSeedData ملاحظه میکنید. در اینجا Scope ایی ایجاد شدهاست. سپس دادههای اولیهی مدنظر به بانک اطلاعاتی اضافه گردیده و در آخر این Scope تخریب شدهاست.
- اگر کار ایجاد و تخریب scope، به نحوی که مشخص شدهاست انجام نگیرد، طول عمر درخواستی خارج از Scope، همواره Singleton خواهد بود. چون خارج از طول عمر درخواست جاری قرار داریم و هنوز کار به سرویس دهی درخواستها نرسیدهاست. بنابراین مدیریت Scopeها هنوز شروع نشدهاست و باید به صورت دستی انجام شود.
در این حالت اگر برنامه را اجرا کنیم، این خروجی قابل مشاهده است:
که به معنای کار کردن متد SeedData و ثبت اطلاعات اولیهای در بانک اطلاعاتی است.
اعمال تغییرات به مدلهای برنامه و به روز رسانی ساختار بانک اطلاعاتی
فرض کنید به کلاس Person قسمت قبل، خاصیت Age را هم اضافه کردهایم:
namespace Core1RtmEmptyTest.Entities { public class Person { public int PersonId { get; set; } public string FirstName { get; set; } public string LastName { get; set; } public int Age { get; set; } } }
An unhandled exception occurred while processing the request. SqlException: Invalid column name 'Age'.
D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef migrations add v2 D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef database update
با اجرا این دستورات، فایل جدید 13950526073248_v2 به پوشهی Migrations اضافه میشود. این فایل حاوی نحوهی به روز رسانی بانک اطلاعاتی، بر اساس خاصیت جدید Age است. سپس با اجرای دستور dotnet ef database update، کار به روز رسانی بانک اطلاعاتی بر اساس مرحلهی v2 انجام میشود.
بنابراین هر بار که تغییری را در مدلهای خود ایجاد میکنید، یکبار باید کلاس مهاجرت آنرا ایجاد کنید و سپس آنرا به بانک اطلاعاتی اعمال نمائید.
تهیه اسکریپت تغییرات بجای اعمال تغییرات توسط ابزارهای EF
شاید علاقمند باشید که پیش از اعمال تغییرات به بانک اطلاعاتی، یک اسکریپت SQL از آن تهیه کنید (جهت مطالعه و یا اعمال دستی آن توسط خودتان). برای اینکار میتوانید دستور ذیل را در پوشهی جاری پروژه اجرا کنید:
D:\Prog\1395\Core1RtmEmptyTest\src\Core1RtmEmptyTest>dotnet ef migrations script -o v2.sql
تغییرات ساختار جدول __EFMigrationsHistory در EF Core 1.0
در EF 6.x، ساختار اطلاعات جدول نگهداری تاریخچهی تغییرات، بسیار پیچیده بود و شامل رشتهای gzip شدهی حاوی یک snapshot از کل ساختار دیتابیس در هر مرحلهی migration بود. در این نگارش، این snapshot حذف شدهاست و بجای آن فایل ApplicationDbContextModelSnapshot.cs را مشاهده میکنید (تنها یک snapshot به ازای کل context برنامه). همچنین در اینجا کاملا مشخص است که چه مراحلی به بانک اطلاعاتی اعمال شدهاند و دیگر خبری از رشتهی gzip شدهی قبلی نیست (تصویر فوق).
در شکل زیر ساختار قبلی این جدول را در EF 6.x مشاهده میکنید. در EF 6.x حتی فضای نام کلاسهای موجودیتهای برنامه هم مهم هستند و در صورت تغییر، مشکل ایجاد میشود:
مهاجرت خودکار از EF Core حذف شدهاست
در EF 6.x در کنار کلاس Db Context یک کلاس Configuration هم وجود داشت که برای مثال امکان چنین تعریفی در آن میسر هست:
public Configuration() { AutomaticMigrationsEnabled = true; }
با حذف مهاجرت خودکار:
- دیگر نیازی نیست تا model snapshots در بانک اطلاعاتی ذخیره شوند (همان ساده شدن ساختار جدول ذخیره سازی تاریخچهی مهاجرتهای فوق).
- در حالت افزودن یک مرحلهی مهاجرت، دیگر نیازی به کوئری گرفتن از بانک اطلاعاتی نخواهد بود (سرعت بیشتر).
- میتوان چندین مرحلهی مهاجرت را افزود بدون اینکه الزاما مجبور به اعمال آنها به بانک اطلاعاتی باشیم.
- کاهش کدهای مدیریت ساختار بانک اطلاعاتی.
- تیمها برای یکی کردن تغییرات خود مشکلی نخواهند داشت چون دیگر snapshot مدلها در جدول __EFMigrationsHistory ذخیره نمیشود.
بنابراین در EF Core میتوان مهاجرت v1 را اضافه کرد. سپس تغییراتی را در کدها اعمال کرد. در ادامه مهاجرت v2 را تولید کرد و در آخر کار اعمال یکجای اینها را به بانک اطلاعاتی انجام داد.
هرچند در اینجا اگر میخواهید مرحلهی اجرای دستور dotnet ef database update را حذف کنید، میتوانید از کدهای ذیل نیز استفاده نمائید:
using Core1RtmEmptyTest.Entities; using Microsoft.EntityFrameworkCore; using Microsoft.Extensions.DependencyInjection; namespace Core1RtmEmptyTest.Migrations { public static class DbInitialization { public static void Initialize(this IServiceScopeFactory scopeFactory) { using (var serviceScope = scopeFactory.CreateScope()) { var context = serviceScope.ServiceProvider.GetService<ApplicationDbContext>(); // Applies any pending migrations for the context to the database. // Will create the database if it does not already exist. context.Database.Migrate(); } } } }
کار متد Migrate، ایجاد بانک اطلاعاتی در صورت عدم وجود و سپس اعمال تمام مراحل migration ایی است که در جدول __EFMigrationsHistory ثبت نشدهاند (دقیقا همان کار دستور dotnet ef database update را انجام میدهد).
تفاوت متد Database.EnsureCreated با متد Database.Migrate
اگر به متدهای context.Database دقت کنید، یکی از آنها EnsureCreated نام دارد. این متد نیز سبب تولید بانک اطلاعاتی بر اساس ساختار Context برنامه میشود. اما هدف آن صرفا استفادهی از آن در آزمونهای واحد سریع است. از این جهت که جدول __EFMigrationsHistory را تولید نمیکند (برخلاف متد Migrate). بنابراین بجز آزمونهای واحد، در جای دیگری از آن استفاده نکنید چون به دلیل عدم تولید جدول __EFMigrationsHistory توسط آن، قابلیت استفادهی از بانک اطلاعاتی تولید شدهی توسط آن با امکانات migrations وجود ندارد. در پایان آزمون واحد نیز میتوان از متد EnsureDeleted برای حذف این بانک اطلاعاتی موقتی استفاده کرد.
در قسمت بعد، مطالب تکمیلی مهاجرتها را بررسی خواهیم کرد. برای مثال چگونه میتوان کلاسهای موجودیتها را به اسمبلیهای دیگری منتقل کرد.
اشتراکها
کتابخانه bootstrap3-dialog
Make use of Twitter Bootstrap's modal more monkey-friendly. Demo
اشتراکها
Bootstrap Icons v1.0.0 منتشر شد
This tough year, 2020, will soon be over at last, which means it's time to look back at our accomplishments! Over the year, the PVS-Studio team has written quite a number of articles covering a large variety of bugs found in open-source projects with the help of PVS-Studio. This 2020 Top-10 list of bugs in C# projects presents the most interesting specimens. Enjoy the reading!
اشتراکها
کنفرانس dotNetConf 2015 مایکروسافت
اشتراکها