مطالب
Blazor 5x - قسمت اول - معرفی
با استفاده از Blazor می‌توان برنامه‌های وب تعاملی را با کمک زبان #C تهیه کرد که پیشتر برای نوشتن آن‌ها به جاوا اسکریپت نیاز بود. به این ترتیب می‌توان برای تهیه‌ی قسمت‌های front-end و backend پروژه‌ی خود، از زبانی که به آن تسلط دارید استفاده کنید. یکی از مزایای آن امکان به اشتراک گذاری کدهای سمت سرور و کلاینت است؛ با توجه به اینکه هر دو به یک زبان تهیه می‌شوند.


وضعیت توسعه‌ی برنامه‌های وب، پیش از ارائه‌ی Blazor

عموما برای توسعه‌ی برنامه‌های وب، در سمت سرور آن‌ها از زبان‌هایی مانند C#، Java و Python و امثال آن‌ها استفاده می‌شود؛ اما این وضعیت در سمت کلاینت فرق می‌کند. در سمت کلاینت، عموما از فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپتی مانند Angular ،React ،Vue.js ،jQuery و غیره استفاده می‌شود.


همانطور که مشاهده می‌کنید، فراگیری و اجرای این دو گروه متفاوت از زبان‌ها، مشکل و وقت‌گیر است. بنابراین چقدر خوب می‌شد اگر امکان تهیه‌ی هر دو قسمت برنامه‌های وب، تنها با یک زبان میسر می‌شد. با استفاده از Blazor، این آرزو میسر شده‌است.


با استفاده از Blazor می‌توان کدهای تعاملی UI را بجای استفاده از زبان جاوا اسکریپت، با کمک زبان #C تهیه کرد. به این ترتیب با استفاده از یک زبان می‌توان کدهای سمت سرور و سمت کلاینت را پیاده سازی کرد. البته شاید این سؤال مطرح شود که مرورگرها تنها قادر به درک کدهای HTML و جاوا اسکریپت هستند و نه #C، بنابراین چگونه می‌توان از زبان #C در مرورگرها نیز استفاده کرد؟ پاسخ به آن، به فناوری جدید «وب اسمبلی» بر می‌گردد. Blazor با استفاده از «وب اسمبلی» است که می‌تواند کدهای #C را درون مرورگر اجرا کند.


حالت‌های مختلف هاست و ارائه‌ی برنامه‌های مبتنی بر Blazor

برنامه‌های مبتنی بر Blazor، به دو روش مختلف قابل ارائه هستند:

الف) Blazor Server

Blazor Server، در اساس یک برنامه‌ی استاندارد ASP.NET Core است که در آن تمام قابلیت‌های سمت سرور، مانند کار با EF-Core، میسر است و امکان دسترسی به این امکانات به صورت یکپارچه‌ای در سراسر برنامه وجود دارد. در این حالت، کامپوننت‌های Blazor، بجای اجرای بر روی مرورگر کاربر، در سمت سرور اجرا می‌شوند. این تعاملات و به روز رسانی‌های UI، توسط یک اتصال دائم SignalR مدیریت می‌شوند.


همانطور که مشاهده می‌کنید، در حالت هاست سمت سرور، همه چیز، منجمله کامپوننت‌های Blazor، در همان سمت سرور قرار دارند و این اتصال پشت صحنه‌ی SignalR است که کار تبادل اطلاعات ارسالی و رندر شده را بر عهده می‌گیرد.

ب) Blazor web assembly

در این حالت با استفاده از فناوری جدید «وب اسمبلی»، تمام کدهای یک برنامه‌ی مبتنی بر Blazor به کمک NET Runtime.، داخل مرورگر اجرا می‌شود. به Blazor web assembly باید همانند فریم‌ورک‌های SPA (تک صفحه‌ای وب)، مانند Angular و React نگاه کرد؛ با یک تفاوت مهم: در اینجا بجای استفاده از جاو اسکریپت برای نوشتن برنامه‌ی SPA، از #C استفاده می‌شود. اگر به تصویر فوق دقت کنید، در حالت اجرای برنامه‌های Blazor web assembly، تنها به مرورگر کاربر نیاز است و همه چیز داخل آن قرار می‌گیرد. در اینجا دیگر خبری از یک اتصال دائم SignalR با سرور وجود ندارد.
البته باید دقت داشت که از فناوری وب اسمبلی، در تمام مرورگرهای جدید پشتیبانی می‌شود؛ منهای IE 11. در این حالت مرورگر کل برنامه‌ی Blazor را دریافت می‌کند (همانند دریافت کل کدهای یک برنامه‌ی Angular و یا React) و بدون استفاده از رندر سمت سرور حالت الف، قابلیت تعامل با کاربر را دارد.
بدیهی است با توجه به اینکه Blazor web assembly مستقیما داخل مرورگر اجرا می‌شود، دیگر همانند حالت الف، امکان دسترسی مستقیم به فناوری‌ها و امکانات سمت سرور، مانند کار مستقیم با EF-Core را نخواهد داشت. برای این منظور دقیقا همانند روش کار با سایر فریم ورک‌های SPA، نیاز به تهیه‌ی یک ASP.NET Core Web API جهت تعامل با سرور خواهد بود.


مزایا و معایب حالت‌های مختلف هاست برنامه‌های Blazor

الف) Blazor Server
مزایا:
- حجم دریافتی توسط مرورگر در این حالت بسیار کم است.
- امکان دسترسی به تمام امکانات سمت سرور را دارد؛ مانند تمام کتابخانه‌های سمت سرور و همچنین امکان دیباگ آن نیز همانند سایر برنامه‌های سمت سرور است.
- بر روی مرورگرهای قدیمی نیز قابل اجرا است؛ چون بدون نیاز به فناوری جدید «وب اسمبلی» کار می‌کند.

معایب:
- رندر شدن UI آن نسبت به حالت ب، کندتر است. از این جهت که تمام تعاملات UI آن، توسط اتصال SignalR به سمت سرور ارسال شده و سپس نتیجه‌ی نهایی رندر شده، به سمت کلاینت بازگشت داده می‌شود.
- پشتیبانی از اجرای offline آن وجود ندارد. اگر اتصال SignalR موجود قطع شود، دیگر نمی‌توان از برنامه استفاده کرد.
- با توجه به نیاز به استفاده‌ی از یک اتصال دائم SignalR به ازای هر کاربر، مقیاس پذیری این نوع برنامه‌ها کمتر است. البته اگر تعداد کاربران برنامه‌های شما در یک شبکه‌ی اینترانت داخلی شرکتی محدود است، این مورد مشکل خاصی نخواهد بود. از دیدگاهی دیگر اگر تعداد کاربران برنامه‌ی شما بسیار زیاد است، استفاده از Blazor Server توصیه نمی‌شود. البته باید دقت داشت که سروری با 4GB RAM، می‌تواند 5000 کاربر همزمان SignalR را مدیریت کند.


ب) Blazor web assembly یا به اختصار Blazor WASM
مزایا:
- هیچ نوع وابستگی به سمت سرور ندارد. همینقدر که برنامه توسط مرورگر دریافت شد، قابل اجر است.
- برای هاست آن الزاما نیازی به یک سرور IIS و یا یک وب سرور ASP.NET Core نیست.
- امکان ارائه‌ی آن توسط یک CDN نیز وجود دارد.
- چون در این حالت کل برنامه توسط مرورگر دریافت می‌شود، قابلیت اجرای آفلاین را نیز پیدا می‌کند.
- برای کار، نیازی به اتصال دائم SignalR را ندارد؛ به همین جهت مقیاس پذیری آن بیشتر است.

معایب:
- حتما نیاز به استفاده‌ی از مرورگرهای جدید با پشتیبانی از web assembly را دارد؛ برای مثال نیاز به کروم نگارش 57 به بعد و فایرفاکس نگارش 52 به بعد را دارد و بر روی IE اجرا نمی‌شود.
- چون کل برنامه در این حالت توسط مرورگر دریافت می‌شود، حجم ابتدایی دریافت آن کمی بالا است.
- میدان دید و عملکرد آن همانند سایر برنامه‌های SPA، محدود است به امکاناتی که مرورگر، در اختیار برنامه قرار می‌دهد.



ایجاد پروژه‌های خالی Blazor Server و Blazor web assembly

یا می‌توانید از ویژوال استودیوی کامل و منوی افزودن پروژه‌ی آن برای اینکار استفاده کنید و یا اگر به خروجی دستور dotnet new --list مراجعه کنیم، SDK دات نت 5، به همراه دو قالب مرتبط زیر نیز هست:
C:\Users\Vahid>dotnet new --list
Templates                                         Short Name               Language          Tags
--------------------------------------------      -------------------      ------------      ----------------------
Blazor Server App                                 blazorserver             [C#]              Web/Blazor
Blazor WebAssembly App                            blazorwasm               [C#]              Web/Blazor/WebAssembly
بنابراین فقط کافی است دستور dotnet new blazorserver و یا dotnet new blazorwasm را در یک پوشه‌ی خالی اجرا کنیم تا بر اساس قالب‌های پیش‌فرض ارائه شده، بتوان پروژه‌های خالی Blazor Server و یا Blazor WebAssembly را ایجاد کرد.


در قسمت بعد، این دو پروژه‌ی خالی فوق را ایجاد کرده و ساختار آن‌ها را بررسی می‌کنیم. همچنین نکاتی را هم که در این قسمت در مورد نحوه‌ی هاست این برنامه‌ها عنوان شد، بر روی این پروژه‌ها مشاهده خواهیم کرد.
مطالب
آزمایش Web APIs توسط افزونه Rest Client
اگر تجربه‌ی نوشتن Web API را داشته باشید، قطعا نیاز به ابزارها و یا کتابخانه‌هایی را برای تست API‌ها داشته‌اید، تا بتوانید از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. از جمله روش‌ها و یا ابزارهایی که میتوانید برای تست و بررسی API‌ها استفاده کنید، می‌توان به postman (دوره آشنایی با postman ) ، سواگر  و stress اشاره کرد که پیشتر در سایت جاری مقالات مفیدی درباره‌ی آن‌ها نوشته شده‌است که می‌توانید برای آشنایی به آنها مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم یک افزونه را معرفی نماییم که بر روی Visual Studio Code نصب می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم API‌ها را فراخوانی و تست کنیم که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.
با توجه به اینکه این افزونه مختص VS Code می‌باشد، باید ابتدا vs code را نصب نمایید.
در قسمت افزونه‌ها در بخش جستجو، عبارت Rest client را وارد نمایید و منتظر بمانید تا نتایج، نمایش داده شوند و سپس آن را نصب نمایید.

در زمان انتشار این مقاله، بیش از یک میلیون بار دانلود شده‌است.

قبل از اینکه بتوانیم با نحوه‌ی کار این افزونه آشنا شویم، نیاز داریم API هایی باشند تا بتوانیم آن‌ها را فراخوانی کنیم. هرچند سایت‌هایی نیز هستند که چنین امکانی را فراهم کرده‌اند و میتوانیم API‌های آنها را فراخوانی کنیم. در این مقاله، چند API  ساده را با ASP.NET Core پیاده سازی میکنیم و سپس اقدام به فراخوانی هر کدام از آنها خواهیم کرد.
با توجه به اینکه این مقاله در مورد Web API و آموزش آن نیست، از توضیح کدهای زیر خودداری می‌شود.
 public class Person
    {
        public int Id { get; set; }
        public string Name { get; set; }
        public int Age { get; set; }
    }
 شبیه سازی یک Repository
 public class PeopleRepository
    {
        private List<Person> _people;
        public PeopleRepository()
        {
            _people = new List<Person> {
            new Person{ Id=1,Age=28,Name="Uthman"},
            new Person{ Id=2,Age=27,Name="Vahid"},
            new Person{ Id=3,Age=26,Name="Hadi"},
            new Person{ Id=4,Age=25,Name="Saman"},
            new Person{ Id=5,Age=20,Name="Sirwan"},
            };
        }

        public List<Person> GetAll()
        {
            return _people;
        }

    }

و چند API  برای کار با کلاس Person :
[Route("api/people")]
    public class PeopleController : Controller
    {
        PeopleRepository _repository;
        public PeopleController()
        {
            _repository = new PeopleRepository();
        }

        [HttpGet("")]
        public IActionResult Get()
        {
            return Ok(_repository.GetAll());
        }

        [HttpGet("{id:int}")]
        public IActionResult Get(int id)
        {
            return Ok(_repository.GetAll().FirstOrDefault(p => p.Id == id));
        }

        [HttpPost]
        public IActionResult Post([FromBody]Person person)
        {
            return Ok(person);
        }

        [HttpPut("{id:int}")]
        public IActionResult Put(int id,[FromBody] Person person)
        {
            if (id != person.Id)
                return BadRequest();
            return Ok(person);
        }

        [HttpDelete("{id:int}")]
        public IActionResult Delete(int id)
        {
            return Ok();
        }

        [HttpPost("avatar")]
        public IActionResult Post(IFormFile file)
        {
            return Ok();
        }
    }
تا به اینجا صرفا چند API را تهیه کرده‌ایم که در ادامه میخواهیم هر کدام از آنها را با افزونه‌ی Rest Client فراخوانی کنیم و با نحوه‌ی عملکرد آن‌ها آشنا شویم.

 مراحل انجام کار
 ابتدا نیاز هست یک فایل را ایجاد نماییم؛ با پسوند http و یا اینکه میتوانید یک فایل متنی را ایجاد نمایید و زبان آن را بر روی HTTP تنظیم نمایید.

اجرای درخواست GET برای نمایش لیست افراد
GET http://localhost:59416/api/people
با نوشتن یک خط فوق میتوانیم API مربوط به لیست افراد را فراخوانی کنیم.

برای فراخونی دستور فوق دو راه پیش رو است:
1- بعد از نوشتن آدرس هر API، یک دکمه بالای آدرس ظاهر می‌شود، تحت عنوان Send Request که با کلیک بر روی این دکمه، درخواست ارسال خواهد شد.
2- انتخاب آدرس فوق و فشردن کلید‌های ctrl+alt+r یا بجای فشردن این کلید‌ها میتوانید در Command  Palette،دستور Send Request را جستجو کنید و انتخاب نمایید:


بعد از اجرا به یکی از روش‌های فوق، در یک پنجره‌ی جدید در سمت راست، نتیجه‌ی درخواست ظاهر میشود که در بخش بالا توضیحاتی در مورد درخواست و در بخش پایین، خروجی آن قابل مشاهده می‌باشد


تا به اینجا توانستیم فقط با نوشتن آدرس API مورد نظر، آن را فراخوانی کنیم.

برای ارسال پارامترهایی در هدر درخواست فقط کافیست دقیقا در خط پایین آدرس، به صورت field-name:field-value، هر پارامتری را که میخواهید، به همراه درخواست ارسال کنید. برای نمونه برای API لیست افراد که در بالا تست کردیم، میتوانیم هدر را به صورت زیر تنظیم نماییم :

GET http://localhost:59416/api/people
Content-Type: application/json


اجرای درخواست GET برای دریافت یک شخص خاص

GET http://localhost:59416/api/people/1

خروجی آن به صورت زیر می‌باشد


درخواست POST برای درج کاربر جدید:

POST http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

{
    "id": 10,
    "name": "ali",
    "age":37
}

بعد از هدرهای درخواست، یک خط خالی ایجاد کنید و پایین‌تر از خط خالی، میتوانید مقادیر body درخواست را وارد نمایید.


درخواست PUT برای آپدیت یک شخص :

PUT http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/json

{
    "id": 3,
    "name": "ali",
    "age":37
}

درخواست DELETE برای حذف شخص:

DELETE http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/application/json


ارسال توکن اعتبارسنجی :

در صورتی که یک API نیاز به اعتبار سنجی دارد و باید توکن را به همراه درخواستی ارسال نمایید، می‌توانید در هدر درخواست، همانند زیر، توکن را ارسال نمایید

GET http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json
Authorization: Bearer token


آپلود فایل:

یکی از API هایی که در مثال ابتدای مقاله داشتیم، مربوط به آپلود فایل آواتار هست که از ورودی، یک IFormFile را به عنوان ورودی دریافت میکند. برای آپلود فایل به کمک افزونه Rest Client میتوانیم به صورت زیر فایل را ارسال نماییم 

POST http://localhost:59416/api/people/avatar
Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary

------MyBoundary
Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio"
content-type: image/png

< C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png

------MyBoundary--

قبل از آدرس فایل، وجود  > ضروری می‌باشد. 


فعال سازی دکمه Send Request به ازای هر آدرس:

اگر در یک فایل، چند آدرس را همانند عکس زیر داشته باشید، فقط یک دکمه‌ی Send Request وجود خواهد داشت که کلیک بر روی آن منجر به فراخوانی اولین url می‌شود.

برای داشتن یک دکمه Send Request به ازای هر API، باید بین هر کدام از API ها، حداقل سه تا # قرار دهید.

### Get All People
GET http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

### Get Person
GET http://localhost:59416/api/people/1


### Create 
POST http://localhost:59416/api/people
content-type: application/json

{
    "id": 10,
    "name": "ali",
    "age":37
}

### Edit person
PUT http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/json

{
    "id": 3,
    "name": "ali",
    "age":37
}

### Delete person
DELETE http://localhost:59416/api/people/3
content-type: application/application/json


### Upload Avatar
POST http://localhost:59416/api/people/avatar 
Content-Type: multipart/form-data; boundary=----MyBoundary

------MyBoundary
Content-Disposition: form-data; name="file";filename="Studio"
content-type: image/png

< C:\Users\rahimi\Downloads\Studio.png

------MyBoundary--

افزونه‌ی Rest Client، فراتر از توضیحات این مقاله می‌باشد. در صورت علاقه و برای مطالعه بیشتر در مورد آن، می‌توانید به لینک صفحه افزونه مراجعه نمایید.

مطالب
xamarin.android قسمت اول
در ابتدای کار تشکر و سپاس از استاد دانشمند و پر مایه‌ام جناب مهندس رضا محمد پور که از محضر پر فیض تدریسشان، بهره‌ها برده‌ام.  
هدف از این سری آشنایی با زامارین اندروید میباشدکه آشنایی با سی شارپ پیش نیاز آن میباشد و ورژن ویژوال استودیو 2017 من در حال حاضر 15.7.4 می‌باشد.
 اولین پروژه را با زامارین شروع میکنیم. طبق معمول بعد از نصب ویژوال استودیو از گزینه File گزینه New Project را انتخاب میکنیم.

در ورژن‌های قبلی ویژوال استودیو، در زمان بارگذاری پروژه، احتیاجی به اجرای نرم افزار‌های تحریم گذر نبود؛ همانند ورژن 15.6. ولی در این ورژن که من نصب کردم بدلیل نصب خودکار کتابخانه‌های متریال دیزاین، باید از این گونه نرم افزار‌ها نیز استفاده کرد.

درقسمت بعدی گزینه BlankApp را انتخاب و در قسمت Minimum Android Version که با انتخاب آن میتوانیم ورژن گوشی‌های اندروید برای استفاده از این اپلیکیشن را انتخاب نماییم. به عنوان مثال با انتخاب اندروید 4.4 برنامه ما صرفا برای گوشی‌های اندورید 4.4 به بالا جواب میدهد. بعد از تایید، پروژه باز شده که با این solution روبرو میشویم.

- قسمت Properties را اگر بازکنیم، با دو گزینه روبرو میشویم که یکی فایل android manifest هست و اگر روی properties آن کلیک و ویژگی‌هایی را انتخاب کنیم، بطور خودکار بر روی manifest تاثیر میگذارند. در قسمت‌های بعد در این رابطه جداگانه بحث خواهیم کرد.

- در قسمت Asset که به معنای منابع اندروید می‌باشد، به عنوان مثال صفحات Razor، فونت و یا صفحات HTML و یا عکس و یا ... را می‌توانیم قرار دهیم.

- در قسمت Resource که پوشه‌های آن layout ،mipmap ،values و resource.designer میباشند، در پوشه layout می‌توانیم صفحات استاندارد اندروید را شروع به طراحی کنیم. درقسمت mipmap عکس‌ها و یا فایل‌های xml ایی را که قرار است استفاده کنیم، در پروژه قرار میدهیم. در قسمت value که بیشتر برای انتخاب و تغییر تم یا استفاده از Resource‌ها (همانند Asp.mvc که استفاده میکردیم) است که البته با ساختاری متفاوت در اندروید از آن‌ها استفاده میکنیم، قرار میگیرند.

- در قسمت Resource.Designer که در مطالب بعد با آن آشنا خواهید شد، تمامی آیتم‌های انتخابی از جمله Layout ها  و عکس‌ها و... با ذخیره کردن در این قسمت دخیره میشوند که بعد با رفرنس دادن از طریق resource پروژه میتوانیم از عکس‌ها و لی‌آوت‌ها در کد نویسی استفاده کنیم.

- در انتها جهت معرفی به mainactivity می‌رسیم که یک صفحه است شامل المنت‌ها و اجزای مختلف و کاربر میتواند با آن ارتباط برقرار کند. 

  [Activity(Label = "@string/app_name", Theme = "@style/AppTheme", MainLauncher = true)]
    public class MainActivity : AppCompatActivity
    {
        protected override void OnCreate(Bundle savedInstanceState)
        {
            base.OnCreate(savedInstanceState);
            // Set our view from the "main" layout resource
            SetContentView(Resource.Layout.activity_main);
        }
    }  
  همانطور که مشاهده میکنید اکتیویتی ما از AppCompatactivity ارث بری کرده، همانند ارث بری که در mvc از controller‌ها داشتیم. در قسمت Attribute که به نام اکتیویتی تعریف شده است، برچسب یا همان Lable را که در زمان اجرا به نام اکتیویتی می‌دهد، مشاهده می‌کنید. در قسمت تم، میتوان تمی را که برای آن از قبل نوشته شده‌است و به یک اکتیویتی اختصاص داد، قرار داد. در ضمن این نکته را یاد آوری کنم زمانیکه اکتیویتی ما از Appcompatactivity ارث بری میکند، انتخاب تم اجباری میباشد.

- در گزینه بعدی Mainluncher را میبینیم که تعیین کننده‌ی نقطه شروع اکتیویتی ما در بین اکتیویتی‌های دیگر می‌باشد.


بدیهی است درایور‌های مربوطه به گوشی اندروید را باید تهیه کرد که در سایت مربوط به سازنده و یا در سایت‌های دیگر میتوانید دانلود کنید.  اولین برنامه را می‌نویسیم که هدف از آن، اجرای 10 دکمه بصورت داینامیک هست و اینکه با کلیک بر روی هر کدام از دکمه‌ها، رنگ آن آبی شود.

  protected override void OnCreate(Bundle savedInstanceState)
        {
            base.OnCreate(savedInstanceState);
            LinearLayout ln;
            Button btn;
            // Set our view from the "main" layout resource
            SetContentView(Resource.Layout.activity_main);
            for (int i = 0; i < 5; i++)
            {
             btn = new Button(this);
             btn.Text = i.ToString();
             ln= FindViewById<LinearLayout>(Resource.Id.linearLayout1);
             btn.Click += Btn_Click;
             ln.AddView(btn);
            }
        }
        private void Btn_Click(object sender, System.EventArgs e)
        {
            Button btntest = sender as Button; 
            btntest.SetBackgroundColor(Android.Graphics.Color.Blue);
        }
    }
در قسمت تعریف دکمه منظور از This این می‌باشد که این دکمه برای اکتیویتی جاری است و Findview by id که می‌بینید، من در قسمت لی‌آوت activity main، یک LinearLayout و یک Id را قرار داده ام که البته id باید منحصر بفرد باشد و با findviewbyid آی‌دی linearlayout را که قرار داده‌ام، پیدا و استفاده کردم که کد‌های آن را در زیر میتوانید مشاهده کنید.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
    xmlns:app="http://schemas.android.com/apk/res-auto"
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="match_parent"
    android:minWidth="25px"
    android:minHeight="25px">
    <LinearLayout
        android:orientation="vertical"
        android:minWidth="25px"
        android:minHeight="25px"
        android:layout_width="match_parent"
        android:layout_height="wrap_content"
        android:id="@+id/linearLayout1" />
</RelativeLayout>
اکنون اولین برنامه را می‌تونید تست و اجرا کنید: AppTrainng-1.zip
اشتراک‌ها
Visual Studio 2019 version 16.2.3 منتشر شد
  • Fixed: Android SDK not found after upgrade to 16.2
  • Fixed: VS won't start after update with message tht setup is complete.
  • Fixed an issue resulting in an installer verification or manifest verification fail when user is updating through the setup UI.
  • Fixed an issue that caused Visual Studio to crash or stop responding during shutdown.
  • Fixed a timing-related issue while saving changed Xamarin.Android project properties or building the project that resulted in the product to stop responding.
  • Fixed an issue with Visual Studio crashing when C# users typed above a namespace.
  • Fixed an issue preventing SSIS packages from successfully running in some circumstances after reloading a solution. 
Visual Studio 2019 version 16.2.3 منتشر شد
اشتراک‌ها
Visual Studio 2017 15.6 منتشر شد
Visual Studio 2017 15.6 منتشر شد
نظرات مطالب
شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #3

universal apps برای پلتفرم‌های مختلف مایکروسافت هست فقط. این مطلب یک قسمت اول هم داره: شروع کار با Apache Cordova در ویژوال استودیو #1. اونجا توضیح داده که این روش چند سکویی هست (یعنی فقط مختص به اندروید نیست). دسترسی به امکانات native دستگاه‌ها رو هم داره.

البته فقط این روش نیست که الان استفاده از جاوا اسکریپت رو شروع کرده برای توسعه‌ی برنامه‌های موبایل چندسکویی. شرکت تلریک هم اخیرا native script رو ارائه داده: http://www.telerik.com/nativescript

اشتراک‌ها
قسمت‌های مختلف Xamarin با NET 6. یکی خواهند شد

As part of our .NET unification, Xamarin.iOS and Xamarin.Android will become part of .NET 6 as .NET for iOS and .NET for Android. Because these bindings are projections of the SDKs shipped from Apple and Google, nothing changes there, however build tooling, target framework monikers, and runtime framework monikers will be updated to match all other .NET 6 workloads. Our commitment to keeping .NET developers up-to-date with the latest mobile SDKs is foundational to .NET MAUI and remains firm. When .NET 6 ships, we expect to ship a final release of Xamarin SDKs in their current form that will be serviced for a year. All modern work will at that time shift to .NET 6. 

قسمت‌های مختلف Xamarin با NET 6. یکی خواهند شد