قسمت دوم مصاحبه کاربردی وبسایت کارشناسان.نت با مهندس فیروزآبادی برای آشنایی با Unity و زیر و بم بازی سازی برای اندروید و ios از آموزش تا بازار کار و رنج حقوقها و نحوه Freelance یا کار آزاد , مهندس فیروز آبادی و تیم شون در حال راه اندازی استدیو بازی سازی خودشون هستند و نکات جالبی راجع به ساخت گیم با Unity و #C برای پلتفرمهای مختلف از موبایل تا پلی استیشن بیان میکنند.
قسمت اول مصاحبه کاربردی وبسایت کارشناسان.نت با مهندس فیروزآبادی برای آشنایی با Unity و زیر و بم بازی سازی برای اندروید و ios از آموزش تا بازار کار و رنج حقوقها و نحوه Freelance یا کار آزاد , مهندس فیروز آبادی و تیم شون در حال راه اندازی استدیو بازی سازی خودشون هستند و نکات جالبی راجع به ساخت گیم با Unity و #C برای پلتفرمهای مختلف از موبایل تا پلی استیشن بیان میکنند.
معرفی Blazor Hybrid
Blazor Hybrid یا همون NET MAUI Blazor App راهکار Blazor هست که HTML/CSS برای UI استفاده میشه، ولی C# .NET اش دسترسی کامل به سیستم عامل داره (بر خلاف Blazor Web Assembly که محدود به Sandbox مرورگر هست)
یا Blazor Native شما دیگه UI تون HTML/CSS نیست و برای داشتن TextBox به جای input type=text، از Entry استفاده میکنید برای مثال که پشت صحنه مپ میشه به کنترلهای Native در Android / iOS / Windows
توصیه من این هست که Blazor رو به صورت Multi Mode تنظیم کنید، به صورتی که UI رو با HTML / CSS بزنید، و هم خروجی Android بگیرید و هم iOS و Web و ویندوز
برای درک بهتر این مسئله میتونید وبینارم رو در رابطه با what's new in dotnet 6 ببینید
توی Xamarin برنامه چند لحظه ای کندتر اجرا میشه ولی مشکل چندانی نداره و ارزشش رو داره ولی مشکل اصلی حجم برنامه بود که که میتونه خیلی بالاتر باشه. مثلا به ازای استفاده از Linq باید Dll مربوطه داخل برنامه کپی بشه که حجمش چیزی حدود یک مگابایت به برنامه اضافه میکنه و همینطور DLLهای دیگه. به همین علت ما Xamarin رو برای برنامه هایی که متعلق به مکانها خاصی مثل کارخانهها و شرکتها میشه ترجیح میدیم ولی عرضه عمومی روی مارکتها رو با جاوا ترجیح میدیم.
اجزاء معماری سیستم عامل اندروید
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید :: بخش اول
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید :: بخش دوم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت اول معماری امنیتی اندروید) :: بخش سوم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت دوم معماری امنیتی اندروید) :: بخش چهارم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت اول رمزنگاری اندروید) :: بخش پنجم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت دوم رمزنگاری اندروید) :: بخش ششم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (بررسی مجوزها و مفهوم Intent در اندروید) :: بخش هفتم
- اجزاء معماری سیستم عامل اندروید (قسمت اول :: امنیت سازمانی پروژههای اندرویدی) :: بخش هشتم
مروری بر نحوهی توزیع برنامههای Blazor بر روی IIS
1- پیش از هر کاری باید مطابق نگارش ASP.NET Core در حال استفاده (که به عنوان هاست Blazor Server و یا ارائه دهندهی قسمت Web API برنامهی سمت کلاینت WASM مطرح است)، بستهی NET Core hosting bundle. را نصب کرد که عموما تحت عنوان «Hosting Bundle Installer» قابل دریافت است.
نکتهی مهم: همانند تمام نگارشهای دات نت، در اینجا نیز باید Hosting Bundle را پس از نصب IIS، بر روی سیستم نصب کرد. اگر این ترتیب تغییر کند، یکبار دیگر نصاب آنرا اجرا کرده و گزینهی ترمیم نصب را انتخاب کنید تا یکپارچگی آن با IIS صورت گیرد.
2- نیاز است برنامهی خود را اصطلاحا publish کرد تا به همراه فایلهای نهایی قابل کپی باشد که در پوشهای توسط IIS هاست خواهند شد. برای اینکار اگر از نگارش کامل ویژوال استودیو استفاده میکنید، فقط کافی است بر روی پروژهی مدنظر کلیک راست کرده و از منوی باز شده، گزینهی publish را انتخاب کنید و مراحل آنرا طی نمائید و یا این مراحل را میتوان توسط دستور خط فرمان زیر نیز خلاصه کرد که وابستگی خاصی، به IDE ویژهای ندارد و چند سکویی است:
dotnet publish -o "c:\dir1\dir2" -c Release
و یا اگر فقط دستور dotnet publish -c Release را در ریشهی پروژه اجرا کنیم، خروجی نهایی را در پوشهی bin\Release\net5.0\publish میتوان مشاهده کرد که به همراه یک web.config مخصوص برنامههای blazor هم هست و در آن mime typeهای متناظری، به همراه URL rewriting مناسب برنامههای تک صفحهای وب از پیش تنظیم شدهاست. بنابراین در اینجا نصب ماژول URL rewrite بر روی IIS نیز الزامی است.
3- در اینجا نیز همانند تنظیمات برنامههای ASP.NET Core، باید application pool منتسب به برنامه را ویرایش کرده و NET Clr Version. آنرا بر روی No Managed Code قرار داد.
روش فعالسازی توزیع مبتنی بر فشرده سازی Brotli در IIS
در حین عملیات publish استاندارد، به صورت پیشفرض از تمام فایلها، سه نسخهی اصلی، gz شده (gzip) و یا br شده (فشرده سازی Brotli که فایلهای کم حجمتری را نسبت به gz ارائه میدهد) نیز تهیه میشوند که بسته به نوع مرورگر و پشتیبانی آن از روشهای مختلف فشرده سازی، یکی از آنها در اختیار کلاینت قرار خواهد گرفت که به این صورت کاربران، تجربهی دریافت کم حجمتر و سریعتری را خواهند داشت.
باید دقت داشت Web.config ای که به همراه دستور dotnet publish ایجاد میشود، روش توزیع پیشفرض فایلهای br. تولیدی را ندارد. برای اینکار نیاز است تنظیمات این فایل web.config توصیه شدهی توسط تیم Blazor را به web.config خود اضافه کرد تا در نهایت حجم دریافتی از سرور به شدت کاهش یابد.
یک نکته: اگر میخواهید فایل web.config سفارشی خودتان را داشته باشید، نمونهای از آنرا در ریشهی پروژه قرار داده و سپس فایل csproj را به نحو زیر ویرایش کنید تا از آن در حین publish استفاده کند:
<PropertyGroup> <PublishIISAssets>true</PublishIISAssets> </PropertyGroup>
در حین publish برنامههای Blazor WASM کار IL trimming نیز انجام میشود
برای کاهش حجم نهایی برنامههای Blazor WASM، در حین publish در حالت release، کار IL Trimming نیز به صورت خودکار انجام میشود تا کدهای IL ای که در برنامه نقش نداشتهاند و مستقیما در جائی استفاده نشدهاند، به صورت خودکار حذف شوند و به این ترتیب حجم ارائهی نهایی به شدت کاهش یابد.
فقط باید دقت داشت که در این حالت اگر عملیات پویایی مانند reflection در کدهای شما صورت میگیرد، به علت نداشتن ارجاع استاتیکی به منابع مورد استفاده، در زمان اجرا با مشکل مواجه خواهد شد. اگر میخواهید اخطارهایی را در این زمینه مشاهده کنید، گزینهی زیر را به فایل csproj اضافه نمائید:
<SuppressTrimAnalysisWarnings>false</SuppressTrimAnalysisWarnings>
حذف مباحث بومی سازی در صورت عدم نیاز
اگر در برنامهی خود از مباحث time-zones استفاده نمیکنید، میتوانید با غیرفعال کردن آن در فایل csproj، حداقل 100 کیلوبایت از حجم برنامهی نهایی را کاهش دهید:
<BlazorEnableTimeZoneSupport>false</BlazorEnableTimeZoneSupport>
<InvariantGlobalization>true</InvariantGlobalization>
در این قسمت میتوانید هر کدام از موارد را که نیاز دارید، نصب کنید. هر کدام از عنوانها در آینده آموزش داده خواهند شد و پیشنهاد میشود آنها را نصب کنید؛ در غیر این صورت فقط گزینهی اول کافی میباشد.
در صورت کلیک بر روی Options، با صفحهی زیر روبرو میشوید که در آن با انتخاب گزینهی Administrative، میتوانید تنظیمات بیشتری را در زمان نصب، انجام دهید و همچنین با انتخاب All users ، نرم افزار برای تمام کاربران سیستم در دسترس خواهد بود.
بعد از اتمام نصب، فایلهای نرم افزار در آدرس زیر در دسترس میباشند:
%LOCALAPPDATA%\JetBrains\Installations
اکنون اگر Visual studio را باز کنید، Resharper به قسمت Extensionsها اضافه شدهاست که در ادامهی آموزش به بررسی آن میپردازیم.
زبانهای پشتیبانی شده
ریشارپر از زبان های C# , VB.NET , TypeScript , JavaScript , C++ , CSS پشتیبانی میکند.
افزایش سرعت Reshaper
یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد بعد از نصب این افزونه دارند، مخصوصا اگر سیستم آنها خیلی قوی نباشد، کند شدن Visual Studio میباشد. برای سریعتر کردن این افزونه راه هایی موجود میباشد که به آنها میپردازیم.
- خود ریشارپر پیشنهادهایی را برای بهبود سرعت میکند که آنها در مسیر زیر در دسترس میباشند:
ReSharper | Options | Environment | Performance Guide
- یکی از امکانات ریشارپر، نشان دادن تمام خطاهای موجود در برنامه به صورت یک لیست میباشد که نام این ویژگی، solution-wide analysis است و البته این امکان باعث سنگینی زیاد Visual studio میشود. برای غیر فعال کردن آن میتوانید به مسیر زیر بروید:
ReSharper | Options | Code Inspection | Settings
- راه دیگر انجام اینکار از قسمت تنظیمات خود Visual studio است. برای این کار به مسیر زیر بروید و گزینههای گفته شده را غیر فعال کنید.
Environment | General
Automatically adjust visual experience based on client performance Enable rich client visual experience
- همچنین این گزینه را نیز فعال کنید تا جلوی لگ در UI گرفته شود.
Use hardware graphics acceleration if available
- اگر پروژهی بزرگی را دارید، میتوانید گزینهی زیر را نیز غیر فعال کنید. البته با غیر فعال کردن این گزینه در صورت کرش نرم افزار، کدهای ذخیره نشده ازدست میروند.
Environment | AutoRecover
Save AutoRecover information
- اگر با تعداد فایلهای زیادی کار میکنید، امکان Track changes باعث کندی برنامه میشود. برای غیر فعال کردن این گزینه، به مسیر زیر بروید.
Text Editor | General
Track changes
- خود Visual studio گزینههایی را مانند خطاها در Scroll Bar نشان میدهد که این امکانات در ریشارپر هم موجود میباشد. برای غیر فعال کردن این امکان در Visual Studio برای جلوگیری از دو بار نشان دادن اطلاعات، به مسیر زیر بروید و گزینهی گفته شده را غیر فعال کنید.
Text Editor | All Languages | Scroll Bars
Show annotations over vertical scroll bar
- یکی دیگر از امکانات Visual Studio گزینهای به اسم CodeLens می باشد که یکی از کارهای آن، نشان دادن تمام رفرنسهای توابع یک فایل، در بالای تابع میباشد. این امکان نیز باعث کندی بسیار زیاد برنامه میشود. برای غیر فعال کردن آن میتوانید به مسیر زیر بروید.
Text Editor | All Languages | CodeLens
- هم Visual Studio و هم Reshaper کدهای شما را Format میکنند. پس برای جلوگیری از دوبار انجام شدن این کار، به مسیر زیر بروید و گزینهی گفته شده را غیر فعال کنید.
Text Editor | [Language] | Formatting
auto-formatting
- اگر از تمام امکانات Reshaper نمیخواهید استفاده کنید، میتوانید آنها را از آدرس زیر غیر فعال کنید.
Environment | Products & Features
- اگر در زمان تایپ کردن، برنامه کند میباشد، میتوانید بعضی از امکانات Resharper را از آدرس زیر غیر فعال کنید.
Environment | IntelliSense
Completion Appearance ReSharper's IntelliSense for specific languages
معرفی Xamarin و مزیتهای استفاده از آن
برنامههای حجم بالاتر که عموما توسط کاربران پذیرفته میشن برنامه هایی هستن که عموما در سطح جامعه شناخته شده باشند چون تلگرام و ... ولی برای مابقی تعدادی از کاربرها ممکن است این مورد را نپذیرند و به راحتی از کنار آن بگذرند.
در مورد این که زمانی طول میکشه این تبدیل کدهای sdk توسط تیم زمرین انجام بشه مطمئنا وجود داره ولی با یک نگاه به این مسئله که apiهای سطح جدید در واقعیت دنیای ما مدتی طول میکشه تا جا باز کنه و مطمئنا تا قبل از اون موقع تیم زمرین کار رو تموم کرده. نوشتن برنامه ای با سطح بالای apiها در همان لحظه برابر است با نداشتن کاربری که این نسخه از اندروید را روی گوشی اش داشته باشد و بعد از آن هم تعداد اندکی از کاربران خواهند بود که این نسخه را دارند پس با این حساب این مسئله تا مدتها منتفی است.
همانطور که در قسمت قبل گفته شد، در این قسمت با روش کار jQuery Mobile و pluginهای مربوط به Cordova آشنا خواهیم شد.
<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title>Title</title> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
روال کار jQuery Mobile
از آنجایی که مستندات jQuery Mobile به قدر کافی کامل هست، نیازی نیست تا در مورد تک تک آنها مثال بزنیم و از اصل مطلب دور شویم. در هر مثالی که زده خواهد شد، در صورت استفاده از ویجتی خاص، با آن آشنا خواهیم شد.
لیست کامل اتریبیوتهای -data به همراه مقادیری که میپذیرند
شما میتوانید از امکانات Theme Roller برای شخصی سازی تمهای مورد نیاز استفاده کنید.
Cordova Plugins
از این قسمت http://plugins.cordova.io/#/viewAll و این قسمت http://plugreg.com/plugins میتوانید سراغ پلاگینهای مورد نیاز خود بگردید. برای مثال وارد بخش کانفیگ پروژه شده و از قسمت plugins و تب Core یکسری از پلاگینهایی را که در Cordova گنجانده شده است، مشاهده میکنید. با کلیک بر روی دکمهی Add میتوانید آن را دانلود کرده و از APIهای آن استفاده کنید.
برای مثال پلاگین Notification را به پروژه اضافه میکنم. سپس یک فایل js را با نام custom.js به فولدر scripts در ریشه پروژه اضافه کرده و محتوای فایلهای index.html , custome.js را به شکل زیر در نظر میگیرم:
$(function() { $("#alert").on('tap', function(event) { navigator.notification.alert("اطلاعات ذخیره شد",null, "alert", "تایید"); }); $("#prompt").on('tap', function(event) { navigator.notification.prompt("برای تائید نام خود را وارد کنید", onPrompt, "prompt", "تایید", "لغو"],"نام خود"]); }); function onPrompt(results) { navigator.notification.alert(results.buttonIndex + "\n" + results.input1, null); } $("#confirm").on('tap', function(event) { navigator.notification.confirm("حذف انجام شود؟", onConfirm, "confirm", ["بله", "خیر", "نمیدانم"]); }); function onConfirm(buttonIndex) { navigator.notification.alert(buttonIndex , null); } $("#beep").on('tap', function(event) { navigator.notification.beep(1); }); });
رخداد tap زمانی صادر میشود که کاربر، دکمهی مورد نظر را لمس کند و یکی از رخدادهای jQuery Mobile میباشد. بعد از نصب پلاگین Notification، با استفاده از navigator.notification میتوانید به متدهای مورد نظر که در بالا مشخص است، دسترسی پیدا کنید.
برای آشنایی با این پلاگین میتوانید داکیومنت آن را مطالعه کنید.
در کد بالا با استفاده از متدهای callback توانستهایم اطلاعاتی در مورد نوع عملکرد کاربر با notification ما بدست آوریم.
<!DOCTYPE html> <html> <head> <meta charset="utf-8" /> <title>CordovaApp01</title> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1"/> <!-- CordovaApp01 references --> <link href="css/index.css" rel="stylesheet" /> <link href="jquery.mobile.rtl/css/themes/default/rtl.jquery.mobile-1.4.0.css" rel="stylesheet" /> </head> <body> <div data-role="page" id="page1"> <div data-role="header"> <h2> تست پلاگین Notification </h2> </div> <div data-role="content"> <a href="#page2" data-transition="pop" data-rel="dialog" data-role="button" data-inline="true" data-icon="back">page 2</a> <button data-role="button" id="alert" data-inline="true" >alert</button> <button data-role="button" id="confirm" data-inline="true">confirm</button> <button data-role="button" id="beep" data-inline="true" >beep</button> <button data-role="button" id="prompt" data-inline="true" >prompt</button> </div> <div data-role="footer"> <h2>من فوتر هستم</h2> </div> </div> <div data-role="page" id="page2"> <div data-role="header"> <h1>Header</h1> </div> <div data-role="content"> Content </div> <div data-role="footer"> <h1>Footer</h1> </div> </div> <!-- Cordova reference, this is added to your app when it's built. --> <script src="scripts/jquery-2.1.3.min.js"></script> <script src="cordova.js"></script> <script src="scripts/platformOverrides.js"></script> <script src="scripts/index.js"></script> <script src="jquery.mobile.rtl/js/rtl.jquery.mobile-1.4.0.js"></script> <script src="scripts/custom.js"></script> </body> </html>
در کد بالا 4 تا button دیده میشود که ویژگی data-role آنها مقدار button در نظر گرفته شدهاست تا توسط jQuery Mobile به عنوان button شناخته شوند و استایلهای لازم بر روی آنها اعمال گردد. قرار است طبق کد js ایی که نوشتهایم، با لمس کردن هر کدام از دکمهها، notification هایی نمایش داده شوند.
برای اینکار شبیه ساز YouWave را دانلود کرده و نصب کنید. سپس در قسمت toolbar ویژوال، گزینهی Device را به جای شبیه ساز Ripple انتخاب کنید. نرم افزار youwave را اجرا کنید حال اگر برنامه را اجرا کنید با خطای زیر مواجه خواهید شد:
Error447C:\Users\Administrator\Documents\Visual Studio 2013\Projects\CordovaApp-01\CordovaApp-01\bld\Debug\platforms\android\cordova\node_modules\q\q.js:126CordovaApp-01 Error448throw e;CordovaApp-01 Error449^CordovaApp-01 Error450Error : DEP10201 : Failed to deploy to device, no devices found.CordovaApp-01
adb connect localhost:5558
<a href="#page2" data-transition="pop" data-rel="dialog" data-role="button" data-inline="true" data-icon="back">page 2</a>
در مقالهی بعد، به مباحث Database در Cordova خواهیم پرداخت.
ادامه دارد...