اشتراکها
بعد از بررسی بیشتر متوجه شدم که فایلهای منبع من به دلیلی که مشخص نیست اصلا به درستی ساخته نمیشوند.
مقدار Custom Tool رو هم حذف میکنم، باز این خطا وجود دارد.
یک پروژه Class Library از نوع (2.1) .Net Core به وجود میآورم (در VS 2017). فایلهای Resource که فاقد کالچر هستند بدون ایراد به پروژه اضافه میشود ( مثلا Resource1.resx) ولی زمانی که میخواهم یک فایل منبع همراه کالچر اضافه کنم (مثلا Resource1.fa.resx ) با خطای زیر مواجه میشوم:
Custom tool ResXFileCodeGenerator failed to produce an output for input file 'Resource.fa.resx' but did not log a specific error.
بعد از آن هم طبق کامنت بالا، درست کار نمیکند.
اگر به برنامههای جدید نوشته شده برای ویندوز 7 دقت کنیم، از یک سری امکانات مخصوص آن جهت بهبود دسترسی پذیری به قابلیتهایی که ارائه میدهند، استفاده شده است. برای مثال برنامهی OneNote مجموعهی آفیس را در نظر بگیرید. اگر بر روی آیکون آن در نوار وظیفهی ویندوز کلیک راست کنیم، لیست آخرین فایلهای گشوده شده توسط آن مشخص است و با کلیک بر روی هر کدام، به سادگی میتوان این فایل را گشود. یک چنین قابلیتی در منوی آغازین ویندوز نیز تعبیه شده است (شکلهای زیر):
خبر خوب اینکه برای اضافه کردن این قابلیت به برنامههای WPF4 نیازی به کد نویسی نیست و این موارد که تحت عنوان استفاده از Jump list ویندوز 7 تعریف شدهاند، با کمی دستکاری فایل App.Xaml برنامه، فعال میگردند:
<Application x:Class="WpfApplication1.App"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
StartupUri="MainWindow.xaml">
<Application.Resources>
</Application.Resources>
<JumpList.JumpList>
<JumpList ShowRecentCategory="True" />
</JumpList.JumpList>
</Application>
سؤال: من اینکار را انجام دادم ولی کار نمیکنه!؟
پاسخ: بله. کار نمیکنه! این قابلیت تنها زمانی فعال خواهد شد که علاوه بر نکتهی فوق، پسوند فایل یا فایلهایی نیز به برنامهی شما منتسب شده باشد. این انتسابها مطلب جدیدی نیست و در تمام برنامههای ویندوزی باید توسط بکارگیری API ویندوز مدیریت شود. قطعه کد زیر اینکار را انجام خواهد داد:
using System;
using System.Runtime.InteropServices;
using Microsoft.Win32;
namespace Common.Files
{
//from : http://www.devx.com/vb2themax/Tip/19554?type=kbArticle&trk=MSCP
public class FileAssociation
{
const int ShcneAssocchanged = 0x8000000;
const int ShcnfIdlist = 0;
public static void CreateFileAssociation(
string extension,
string className,
string description,
string exeProgram)
{
// ensure that there is a leading dot
if (extension.Substring(0, 1) != ".")
extension = string.Format(".{0}", extension);
try
{
if (IsAssociated(extension)) return;
// create a value for this key that contains the classname
using (var key1 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(extension))
{
if (key1 != null)
{
key1.SetValue("", className);
// create a new key for the Class name
using (var key2 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(className))
{
if (key2 != null)
{
key2.SetValue("", description);
// associate the program to open the files with this extension
using (var key3 = Registry.ClassesRoot.CreateSubKey(string.Format(@"{0}\Shell\Open\Command", className)))
{
if (key3 != null) key3.SetValue("", string.Format(@"{0} ""%1""", exeProgram));
}
}
}
}
}
// notify Windows that file associations have changed
SHChangeNotify(ShcneAssocchanged, ShcnfIdlist, 0, 0);
}
catch (Exception ex)
{
//todo: log ...
}
}
// Return true if extension already associated in registry
public static bool IsAssociated(string extension)
{
return (Registry.ClassesRoot.OpenSubKey(extension, false) != null);
}
[DllImport("shell32.dll")]
public static extern void SHChangeNotify(int wEventId, int uFlags, int dwItem1, int dwItem2);
}
}
private static void createFileAssociation()
{
var appPath = Assembly.GetExecutingAssembly().Location;
FileAssociation.CreateFileAssociation(".xyz", "xyz", "xyz File",
appPath
);
}
سؤال: من این کارها را هم انجام دادم. الان به چه صورت از آن استفاده کنم؟
زمانیکه کاربری بر روی یکی از این فایلهای ذکر شده در لیست آخرین فایلهای گشوده شده توسط برنامه کلیک کند، آدرس این فایل به صورت یک آرگومان به برنامه ارسال خواهد شد. برای مدیریت آن در WPF باید به فایل App.Xaml.cs مراجعه کرده و چند سطر زیر را به آن افزود:
public partial class App
{
public App()
{
this.Startup += appStartup;
}
void appStartup(object sender, StartupEventArgs e)
{
if (e.Args.Any())
{
this.Properties["StartupFileName"] = e.Args[0];
}
}
//...
در این کد، e.Args حاوی مسیر فایل انتخابی است. برای مثال در اینجا مقدار آن به خاصیت StartupFileName انتساب داده شده است. این خاصیت در برنامههای WPF به صورت یک خاصیت عمومی تعریف شده است و در سراسر برنامه (مثلا در رخداد آغاز فرم اصلی آن یا هر جای دیگری) به صورت زیر قابل دسترسی است:
var startupFileName = Application.Current.Properties["StartupFileName"];
سؤال: برنامهی من از OpenFileDialog برای گشودن فایلها استفاده نمیکند. آیا راه دیگری برای افزودن مسیرهای باز شده به Jump lists ویندوز 7 وجود دارد؟
پاسخ: بله. همانطور که میدانید عناصر XAML با اشیاء دات نت تناظر یک به یک دارند. به این معنا که JumpList تعریف شده در ابتدای این مطلب در فایل App.XAML ، دقیقا معادل کلاسی به همین نام در دات نت فریم ورک است (تعریف شده در فضای نام System.Windows.Shell) و با کد نویسی نیز قابل دسترسی و مدیریت است. برای مثال:
var jumpList = JumpList.GetJumpList(App.Current);
var jumpPath = new JumpPath();
jumpPath.Path = "some path goes here....";
// If the CustomCategory property is null
// or Empty, the item is added to the Tasks category
jumpPath.CustomCategory = "Files";
JumpList.AddToRecentCategory(jumpPath);
jumpList.Apply();
<Application x:Class="Win7Wpf4.App"
xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
StartupUri="MainWindow.xaml">
<Application.Resources>
</Application.Resources>
<JumpList.JumpList>
<JumpList ShowRecentCategory="True">
<JumpPath
CustomCategory="Files"
Path="Some path goes here..."
/>
</JumpList>
</JumpList.JumpList>
</Application>
در انتهای مطلب « تزریق خودکار وابستگیها در برنامههای ASP.NET MVC » اشارهای کوتاه به روش DependencyResolver توکار Web API شد که این روش پس از بررسیهای بیشتر (^ و ^) به دلیل ماهیت service locator بودن آن و همچنین از دست دادن Context جاری Web API، مردود اعلام شده و استفاده از IHttpControllerActivator توصیه میگردد. در ادامه این روش را توسط Structure map 3 پیاده سازی خواهیم کرد.
پیش نیازها
- شروع یک پروژهی جدید وب با پشتیبانی از Web API
- نصب دو بستهی نیوگت مرتبط با Structure map 3
پیاده سازی IHttpControllerActivator توسط Structure map
در اینجا نحوهی پیاده سازی IHttpControllerActivator را توسط StructureMap ملاحظه میکنید.
نکتهی مهم آن استفاده از NestedContainer آن است. معرفی آن به متد request.RegisterForDispose سبب میشود تا کلیه کلاسهای IDisposable نیز در پایان کار به صورت خودکار رها سازی شده و نشتی حافظه رخ ندهد.
معرفی StructureMapHttpControllerActivator به برنامه
فایل WebApiConfig.cs را گشوده و تغییرات ذیل را در آن اعمال کنید:
در ابتدا تنظیمات متداول کلاسها و اینترفیسها صورت میگیرد. سپس نحوهی معرفی StructureMapHttpControllerActivator را به GlobalConfiguration.Configuration.Services مخصوص Web API ملاحظه میکنید. این مورد سبب میشود تا به صورت خودکار کلیه وابستگیهای مورد نیاز یک Web API Controller به آن تزریق شوند.
تهیه سرویسی برای آزمایش برنامه
در اینجا یک سرویس ساده ارسال ایمیل را بدون پیاده سازی خاصی مشاهده میکنید.
نکتهی مهم آن استفاده از IDisposable در این کلاس خاص است (ضروری نیست؛ صرفا جهت بررسی بیشتر اضافه شدهاست). اگر در کدهای برنامه، یک چنین کلاسی وجود داشت، نیاز است متد Dispose آن نیز توسط IoC Container فراخوانی شود. برای آزمایش آن یک break point را در داخل متد Dispose قرار دهید.
استفاده از سرویس تعریف شده در یک Web API Controller
در اینجا مثال سادهای را از نحوهی تزریق سرویس ارسال ایمیل را در ValuesController مشاهده میکنید.
تزریق وهلهی مورد نیاز آن، به صورت خودکار توسط StructureMapHttpControllerActivator که در ابتدای بحث معرفی شد، صورت میگیرد.
فراخوانی متد Get آنرا نیز توسط کدهای سمت کاربر ذیل انجام خواهیم داد:
درون متد Get کنترلر، یک break point قرار دهید. همچنین داخل متد Dispose لایه سرویس نیز جهت بررسی بیشتر یک break point قرار دهید.
اکنون برنامه را اجرا کنید. هنگام فراخوانی متد Get، وهلهی سرویس مورد نظر، نال نیست. همچنین متد Dispose نیز به صورت خودکار فراخوانی میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید
WebApiDISample.zip
پیش نیازها
- شروع یک پروژهی جدید وب با پشتیبانی از Web API
- نصب دو بستهی نیوگت مرتبط با Structure map 3
PM>install-package structuremap PM>install-package structuremap.web
پیاده سازی IHttpControllerActivator توسط Structure map
using System; using System.Net.Http; using System.Web.Http.Controllers; using System.Web.Http.Dispatcher; using StructureMap; namespace WebApiDISample.Core { public class StructureMapHttpControllerActivator : IHttpControllerActivator { private readonly IContainer _container; public StructureMapHttpControllerActivator(IContainer container) { _container = container; } public IHttpController Create( HttpRequestMessage request, HttpControllerDescriptor controllerDescriptor, Type controllerType) { var nestedContainer = _container.GetNestedContainer(); request.RegisterForDispose(nestedContainer); return (IHttpController)nestedContainer.GetInstance(controllerType); } } }
نکتهی مهم آن استفاده از NestedContainer آن است. معرفی آن به متد request.RegisterForDispose سبب میشود تا کلیه کلاسهای IDisposable نیز در پایان کار به صورت خودکار رها سازی شده و نشتی حافظه رخ ندهد.
معرفی StructureMapHttpControllerActivator به برنامه
فایل WebApiConfig.cs را گشوده و تغییرات ذیل را در آن اعمال کنید:
using System.Web.Http; using System.Web.Http.Dispatcher; using StructureMap; using WebApiDISample.Core; using WebApiDISample.Services; namespace WebApiDISample { public static class WebApiConfig { public static void Register(HttpConfiguration config) { // IoC Config ObjectFactory.Configure(c => c.For<IEmailsService>().Use<EmailsService>()); var container = ObjectFactory.Container; GlobalConfiguration.Configuration.Services.Replace( typeof(IHttpControllerActivator), new StructureMapHttpControllerActivator(container)); // Web API routes config.MapHttpAttributeRoutes(); config.Routes.MapHttpRoute( name: "DefaultApi", routeTemplate: "api/{controller}/{id}", defaults: new { id = RouteParameter.Optional } ); } } }
تهیه سرویسی برای آزمایش برنامه
namespace WebApiDISample.Services { public interface IEmailsService { void SendEmail(); } } using System; namespace WebApiDISample.Services { /// <summary> /// سرویسی که دارای قسمت دیسپوز نیز هست /// </summary> public class EmailsService : IEmailsService, IDisposable { private bool _disposed; ~EmailsService() { Dispose(false); } public void Dispose() { Dispose(true); GC.SuppressFinalize(this); } public void SendEmail() { //todo: send email! } protected virtual void Dispose(bool disposeManagedResources) { if (_disposed) return; if (!disposeManagedResources) return; //todo: clean up resources here ... _disposed = true; } } }
نکتهی مهم آن استفاده از IDisposable در این کلاس خاص است (ضروری نیست؛ صرفا جهت بررسی بیشتر اضافه شدهاست). اگر در کدهای برنامه، یک چنین کلاسی وجود داشت، نیاز است متد Dispose آن نیز توسط IoC Container فراخوانی شود. برای آزمایش آن یک break point را در داخل متد Dispose قرار دهید.
استفاده از سرویس تعریف شده در یک Web API Controller
using System.Web.Http; using WebApiDISample.Services; namespace WebApiDISample.Controllers { public class ValuesController : ApiController { private readonly IEmailsService _emailsService; public ValuesController(IEmailsService emailsService) { _emailsService = emailsService; } // GET api/values/5 public string Get(int id) { _emailsService.SendEmail(); return "_emailsService.SendEmail(); called!"; } } }
تزریق وهلهی مورد نیاز آن، به صورت خودکار توسط StructureMapHttpControllerActivator که در ابتدای بحث معرفی شد، صورت میگیرد.
فراخوانی متد Get آنرا نیز توسط کدهای سمت کاربر ذیل انجام خواهیم داد:
<h2>Index</h2> @section scripts { <script type="text/javascript"> $(function () { $.getJSON('/api/values/1?timestamp=' + new Date().getTime(), function (data) { alert(data); }); }); </script> }
اکنون برنامه را اجرا کنید. هنگام فراخوانی متد Get، وهلهی سرویس مورد نظر، نال نیست. همچنین متد Dispose نیز به صورت خودکار فراخوانی میشود.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید
WebApiDISample.zip
مراجعه کنید به مطلب «رمزنگاری فایلهای PDF با استفاده از کلید عمومی توسط iTextSharp ». در اینجا توسط مقادیری مانند PdfWriter.ALLOW_COPY و غیره میشود روی فایل تولیدی محدودیت ایجاد کرد. ضمنا راه برای برطرف کردن این محدودیتها هم هست.
فایلهای تعاریف نوعها (Type Definitions) امکان استفادهی سادهتر از انواع و اقسام کتابخانههای جاوا اسکریپتی موجود را فراهم میکنند. این فایلها حاوی تعاریف نوعهای استفاده شدهی در کتابخانههای جاوا اسکریپتی هستند که بر اساس TypeScript تهیه نشدهاند. حاوی هیچ نوع پیاده سازی نیستند و تنها از اینترفیسهایی تشکیل میشوند که راهنمای کامپایلر TypeScript جهت بررسی نوعها هستند و همچنین به عنوان راهنمای ادیتورهای TypeScript جهت ارائهی Intellisense کاملتر و دقیقتری نیز میتوانند بکار روند. به آنها TypeScript wrapper for JavaScript libraries هم میگویند. این فایلها دارای پسوند d.ts. هستند.
منابع یافتن فایلهای تعاریف نوعها
- بزرگترین مخزن کد فایلهای تعاریف نوعهای TypeScript، در سایت Github و در مخزن کد DefinitelyTyped قابل مشاهده است:
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped
- همچنین ابزار دیگری به نام «Typings type definition manager» نیز میتواند برای این منظور بکار رود.
- علاوه بر اینها، بستههای npm نیز میتوانند به همراه تعاریف فایلهای .d.ts باشند.
مفهوم Ambient Modules
پروژههای TypeScript عموما به همراه تعداد زیادی ماژول هستند. به این ترتیب هر ماژول نیاز به d.ts. فایل مخصوص خودش خواهد داشت که نگهداری آنها مشکل خواهد بود. به همین جهت یک Solution متشکل از تعدادی ماژول، میتواند تمام تعاریف نوعها را در یک تک فایل d.ts. نگهداری کند که به آن Ambient Module نیز میگویند. برای نمونه فایل d.ts. ذیل را درنظر بگیرید:
در اینجا نحوهی تعریف یک module از نوع ambient را مشاهده میکنید که تنها حاوی تعاریف export شدهاست؛ بدون به همراه داشتن پیاده سازی آنها.
سپس برای استفادهی از این فایل d.ts. خواهیم داشت:
چون فایلهای d.ts. دارای پیاده سازیهای مرتبط نیستند، کار import آنها همانند سایر ماژولها نخواهد بود. ابتدا نیاز است با استفاده از Triple-Slash Directives به ابتدای ماژول فعلی الحاق شوند (مانند مثال فوق). سپس سطر import آن مانند قبل است؛ با این تفاوت که مسیر فایل ماژول را به همراه ندارد و بجای آن نام ماژولی که در فایل d.ts. ذکر شدهاست، تعریف میشود.
بررسی مخرن DefinitelyTyped
DefinitelyTyped مخزن کد عظیمی از فایلهای تعاریف نوعهای TypeScript است. هرچند دریافت این فایلها از مخزن کد Github آن مانند سایر فایلهای متداول آن سایت، اما چندین روش دیگر نیز برای کار با این مخزن کد وجود دارد:
- استفاده از NuGet. تقریبا تمام فایلهای d.ts. آن به صورت یک بستهی نیوگت مجزا نیز وجود دارند.
- استفاده از برنامهی tsd. این برنامه یا type definition manager، به صورت اختصاصی برای کار با این نوع فایلها طراحی شدهاست.
- استفاده از برنامهی typings. این برنامه نیز یک type definition manager دیگر است. مزیت آن کار با چندین منبع مجزای ارائهی فایلهای d.ts. است که DefinitelyTyped تنها یکی از آنها است.
یک مثال: دریافت مستقیم و افزودن فایل d.ts. مربوط به کتابخانهی جاوا اسکریپتی lodash از مخزن کد DefinitelyTyped
در ادامه قصد داریم فایل تعاریف نوعهای کتابخانهی معروف lodash را به پروژهی جدیدی در VSCode اضافه کنیم. قدم اول، نصب خود کتابخانه است؛ از این جهت که فایلهای d.ts.، فاقد هرگونه پیاده سازی هستند.
در مطلب «چرا TypeScript» نحوهی کار با npm را جهت به روز رسانی کامپایلر TypeScript پیش فرض VSCode ملاحظه کردید. در اینجا نیز از npm برای نصب lodash استفاده میکنیم:
ابتدا خط فرمان را گشوده و سپس به پوشهی پروژهی خود وارد شوید. سپس دو دستور ذیل را صادر کنید:
در ادامه به مخزن کد DefinitelyTyped وارد شده و پوشهی مربوط به lodash را با جستجو پیدا کنید:
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/tree/master/lodash
در این پوشه تنها به فایل lodash.d.ts آن نیاز است. روی لینک این فایل کلیک کرده و سپس در صفحهی باز شده، بر روی دکمهی raw کلیک نمائید. این فایل نهایی را در ریشهی پروژهی جاری ذخیره کنید.
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/raw/master/lodash/lodash.d.ts
اگر به انتهای فایل lodash.d.ts دقت کنید، تعریف ambient module آن چنین شکلی را دارد و export آن lo dash است:
در ادامه برای استفادهی از آن در فایل test.ts، به ابتدای فایل، با استفاده از Triple-Slash Directive، تعریف فایل d.ts. را اضافه کنید:
سپس جهت دریافت یکجای تمام امکانات این کتابخانه خواهیم داشت:
و اکنون بلافاصله intellisense به همراه مشخص بودن نوع پارامترهای یک متد فراهم است:
برای گرفتن خروجی از این مثال همانند قبل، ابتدا Ctrl+Shift+P را فشرده و سپس انتخاب tasks:Run build task< و در ادامه فشردن F5 برای اجرا برنامه، نیاز است صورت گیرند:
مدیریت فایلهای تعاریف نوعها با استفاده از tsd
tsd یک برنامهی خط فرمان است که کار یافتن و دریافت فایلهای d.ts. را ساده میکند. این برنامه منحصرا با مخزن کد DefinitelyTyped کار میکند و پس از دریافت هر فایل d.ts.، ارجاعی به آنرا در فایل tsd.json در ریشهی پروژه ذخیره میکند. همچنین یک تک فایل tsd.d.ts حاوی تعاریف Triple-Slash Directiveها را نیز تولید میکند که در ادامه میتوان تنها این فایل را به فایلهای مدنظر الحاق کرد.
البته باید دقت داشت که این برنامه در ابتدای سال 2016 منسوخ شده اعلام گردید و با برنامهی typings جایگزین شدهاست؛ هرچند هنوز هم مفید است و قابل استفاده.
روش دریافت tsd را در سایت definitelytyped.org میتوانید مشاهده کنید:
http://definitelytyped.org/tsd
نصب آن نیز به صورت یک بستهی npm است:
توضیحات بیشتر در مورد نحوهی استفادهی از tsd را در مخزن کد آن میتوانید مشاهده کنید:
https://github.com/Definitelytyped/tsd#readme
برای مثال برای نصب فایل تعاریف نوعهای lodash، ابتدا به پوشهی پروژه از طریق خط فرمان وارد شده و سپس دستور ذیل را صادر کنید:
البته اگر موفق به اجرای این دستور نشدید؛ با خطای ذیل
به این معنا است که آدرس فایلهای raw در github در ایران فیلتر شدهاست و قابل دسترسی نیست (آدرس IP فوق رنج خصوصی است).
اگر موفق به اجرای این دستور شدید، پوشهی جدید typings در ریشهی پروژه ایجاد خواهد شد. داخل آن فایل tsd.d.ts را نیز میتوان مشاهده کرد که حاوی تعاریف فایلهای نوعهای دریافت شدهاست. از این پس در ابتدای فایلهای ts، بجای تعریف جداگانهی این فایلها، تنها میتوان نوشت:
این تک فایل، reference pathهای تک تک فایلهای نصب شدهی توسط tsd را به همراه دارد.
مدیریت فایلهای تعاریف نوعها با استفاده از typings
برنامهی typings نیز بسیار شبیه به برنامهی tsd است؛ با این تفاوت که منابع آن منحصر به مخزن کد definitelytyped نیست.
مخزن کد این برنامه در گیتهاب قرار دارد: https://github.com/typings/typings
و نصب آن با استفاده از دستور ذیل است:
و اینبار دستور tsd قسمت قبل به نحو ذیل تغییر میکند:
این مورد نیز قابل استفاده نیست؛ چون به نظر تنها مرجع lodash در حال حاضر github است و آدرس https://raw.githubusercontent.com در ایران فیلتر شدهاست:
اگر موفق به نصب این بسته شدید، اکنون پوشهی جدیدی به نام typings در ریشهی سایت ایجاد شدهاست. داخل این پوشه علاوه بر فایلهای دریافت شده، دو فایل browser.d.ts و main.d.ts را نیز میتوان مشاهده کرد. فایل browser آن مخصوص برنامههای سمت کلاینت است و فایل main آن جهت برنامههای NodeJS طراحی شدهاست (که البته در مثال ما هر دو فایل حاوی یک محتوا هستند). این فایلها حاوی تعاریف reference pathهای به فایلهای نوعهای نصب شده هستند. بنابراین ابتدای هر فایل ts میتوان نوشت:
منابع یافتن فایلهای تعاریف نوعها
- بزرگترین مخزن کد فایلهای تعاریف نوعهای TypeScript، در سایت Github و در مخزن کد DefinitelyTyped قابل مشاهده است:
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped
- همچنین ابزار دیگری به نام «Typings type definition manager» نیز میتواند برای این منظور بکار رود.
- علاوه بر اینها، بستههای npm نیز میتوانند به همراه تعاریف فایلهای .d.ts باشند.
مفهوم Ambient Modules
پروژههای TypeScript عموما به همراه تعداد زیادی ماژول هستند. به این ترتیب هر ماژول نیاز به d.ts. فایل مخصوص خودش خواهد داشت که نگهداری آنها مشکل خواهد بود. به همین جهت یک Solution متشکل از تعدادی ماژول، میتواند تمام تعاریف نوعها را در یک تک فایل d.ts. نگهداری کند که به آن Ambient Module نیز میگویند. برای نمونه فایل d.ts. ذیل را درنظر بگیرید:
// cardCatalog.d.ts declare module "CardCatalog"{ export function printCard(callNumber: string): void; }
سپس برای استفادهی از این فایل d.ts. خواهیم داشت:
// app.ts /// <reference path="cardCatalog.d.ts" /> import * as catalog from "CardCatalog";
بررسی مخرن DefinitelyTyped
DefinitelyTyped مخزن کد عظیمی از فایلهای تعاریف نوعهای TypeScript است. هرچند دریافت این فایلها از مخزن کد Github آن مانند سایر فایلهای متداول آن سایت، اما چندین روش دیگر نیز برای کار با این مخزن کد وجود دارد:
- استفاده از NuGet. تقریبا تمام فایلهای d.ts. آن به صورت یک بستهی نیوگت مجزا نیز وجود دارند.
- استفاده از برنامهی tsd. این برنامه یا type definition manager، به صورت اختصاصی برای کار با این نوع فایلها طراحی شدهاست.
- استفاده از برنامهی typings. این برنامه نیز یک type definition manager دیگر است. مزیت آن کار با چندین منبع مجزای ارائهی فایلهای d.ts. است که DefinitelyTyped تنها یکی از آنها است.
یک مثال: دریافت مستقیم و افزودن فایل d.ts. مربوط به کتابخانهی جاوا اسکریپتی lodash از مخزن کد DefinitelyTyped
در ادامه قصد داریم فایل تعاریف نوعهای کتابخانهی معروف lodash را به پروژهی جدیدی در VSCode اضافه کنیم. قدم اول، نصب خود کتابخانه است؛ از این جهت که فایلهای d.ts.، فاقد هرگونه پیاده سازی هستند.
در مطلب «چرا TypeScript» نحوهی کار با npm را جهت به روز رسانی کامپایلر TypeScript پیش فرض VSCode ملاحظه کردید. در اینجا نیز از npm برای نصب lodash استفاده میکنیم:
ابتدا خط فرمان را گشوده و سپس به پوشهی پروژهی خود وارد شوید. سپس دو دستور ذیل را صادر کنید:
npm init -f npm install lodash --save
در ادامه به مخزن کد DefinitelyTyped وارد شده و پوشهی مربوط به lodash را با جستجو پیدا کنید:
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/tree/master/lodash
در این پوشه تنها به فایل lodash.d.ts آن نیاز است. روی لینک این فایل کلیک کرده و سپس در صفحهی باز شده، بر روی دکمهی raw کلیک نمائید. این فایل نهایی را در ریشهی پروژهی جاری ذخیره کنید.
https://github.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/raw/master/lodash/lodash.d.ts
اگر به انتهای فایل lodash.d.ts دقت کنید، تعریف ambient module آن چنین شکلی را دارد و export آن lo dash است:
declare module "lodash" { export = _; }
/// <reference path="lodash.d.ts" />
import * as _ from "lodash";
let snakeCaseTitle = _.snakeCase("test this"); console.log(snakeCaseTitle);
برای گرفتن خروجی از این مثال همانند قبل، ابتدا Ctrl+Shift+P را فشرده و سپس انتخاب tasks:Run build task< و در ادامه فشردن F5 برای اجرا برنامه، نیاز است صورت گیرند:
مدیریت فایلهای تعاریف نوعها با استفاده از tsd
tsd یک برنامهی خط فرمان است که کار یافتن و دریافت فایلهای d.ts. را ساده میکند. این برنامه منحصرا با مخزن کد DefinitelyTyped کار میکند و پس از دریافت هر فایل d.ts.، ارجاعی به آنرا در فایل tsd.json در ریشهی پروژه ذخیره میکند. همچنین یک تک فایل tsd.d.ts حاوی تعاریف Triple-Slash Directiveها را نیز تولید میکند که در ادامه میتوان تنها این فایل را به فایلهای مدنظر الحاق کرد.
البته باید دقت داشت که این برنامه در ابتدای سال 2016 منسوخ شده اعلام گردید و با برنامهی typings جایگزین شدهاست؛ هرچند هنوز هم مفید است و قابل استفاده.
روش دریافت tsd را در سایت definitelytyped.org میتوانید مشاهده کنید:
http://definitelytyped.org/tsd
نصب آن نیز به صورت یک بستهی npm است:
npm install tsd -g
https://github.com/Definitelytyped/tsd#readme
برای مثال برای نصب فایل تعاریف نوعهای lodash، ابتدا به پوشهی پروژه از طریق خط فرمان وارد شده و سپس دستور ذیل را صادر کنید:
D:\Prog\1395\VSCodeTypeScript>tsd install lodash --save
[ERR!] Error: connect ECONNREFUSED 10.10.34.36:443
اگر موفق به اجرای این دستور شدید، پوشهی جدید typings در ریشهی پروژه ایجاد خواهد شد. داخل آن فایل tsd.d.ts را نیز میتوان مشاهده کرد که حاوی تعاریف فایلهای نوعهای دریافت شدهاست. از این پس در ابتدای فایلهای ts، بجای تعریف جداگانهی این فایلها، تنها میتوان نوشت:
/// <reference path="./typings/tsd.d.ts" />
مدیریت فایلهای تعاریف نوعها با استفاده از typings
برنامهی typings نیز بسیار شبیه به برنامهی tsd است؛ با این تفاوت که منابع آن منحصر به مخزن کد definitelytyped نیست.
مخزن کد این برنامه در گیتهاب قرار دارد: https://github.com/typings/typings
و نصب آن با استفاده از دستور ذیل است:
npm install typings --global
typings install lodash --ambient --save
typings ERR! caused by Unable to connect to "https://raw.githubusercontent.com/DefinitelyTyped/DefinitelyTyped/299b5caa22876ef27dc8e9a5b7fd7bf93457b6f4/lodash/lodash-3.10.d.ts" typings ERR! caused by connect ECONNREFUSED 10.10.34.36:443
/// <reference path="./typings/main.d.ts" />
نظرات مطالب
Gulp #2
تشکر بابت این مقاله. فقط یک نکته رو بیان کنم که فرمان
رو صادر کنیم با خطای زیر رو به رو میشیم :
برای ایجاد فایل خالی در ویندوز باید اینکارو بکنیم :
این دستور همانند دستور touch هستش. با این دستور فایل gulpfile.js در مسیر پروژه ساخته میشه.
touch
برای پلتفرم ویندوز نیست . اگر دستور : touch gulpfile.js
رو صادر کنیم با خطای زیر رو به رو میشیم :
'touch' is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file.
echo $null >> gulpfile.js
بازخوردهای پروژهها
مشکل در دریافت خروجی pdf به صورت FlushInBrowser
سلام آقای نصیری
موقع تولید خروجی ، در صورتی که خروجی رو روی یک فایل ذخیره کنم مشکلی وجود نداره، اما وقتی میخوام همین خروجی رو در حالت FlushInMemory یا AsMemory تولید کنم، در هنگام بازکردن فایل تولید شده با خطای not pdf or correpted file مواجه میشم!
نکته جالب اینحاست که وقتی کد نوشته شده رو در پروژه sample شما قرار میدم، بدون هیچ مشکلی کار میکنه!
به نظرتون مشکل از کجاست؟
موقع تولید خروجی ، در صورتی که خروجی رو روی یک فایل ذخیره کنم مشکلی وجود نداره، اما وقتی میخوام همین خروجی رو در حالت FlushInMemory یا AsMemory تولید کنم، در هنگام بازکردن فایل تولید شده با خطای not pdf or correpted file مواجه میشم!
نکته جالب اینحاست که وقتی کد نوشته شده رو در پروژه sample شما قرار میدم، بدون هیچ مشکلی کار میکنه!
به نظرتون مشکل از کجاست؟
یکی از امکانات جالب شیرپوینت، امکات برقراری ارتباط با SkyDrive موجود در Office2013 میباشد. به این ترتیب قادر خواهید بود همگام سازی مورد نیاز را بین کتابخانههای شیرپوینت و کامپیوتر خود برقرار سازید. در این پست به نحوه انجام این همگام سازی پرداخته میشود.
ابتدا کتابخانه مورد نظر را در مرورگر خود باز کنید.
سپس در گوشه بالا سمت راست، روی گزینه Sync کلیک کنید (این گزینه فقط برای کتابخانهها فعال میباشد )
روی گزینه Launch Application کلیک کنید تا wizard مربوطه اجرا شود:
در پنجره باز شده، مسیر کتابخانه و مسیر پوشه دلخواه را مشخص کنید:
نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید
منتظر بمانید تا همگام سازی انجام شود:
در مسیر مشخص شده، تغییراتی اعمال شده است که در تصویر مشاهده میکنید
در صورتی که یک علامت قرمز رنگ کنار هر آیکون مشاهده کردید به این معنی است که همگام سازی انجام نشده است
وارد پوشهها شوید تا به محتویات کتابخانه برسید (ممکن است بارگذاری تمام اطلاعات کمی زمان بر باشد):
همانطور که مشاهده میکنید همگام سازی انجام شده و یک تیک سبز رنگ کنار هر آیکون نمایش داده میشود.
در صورتی که تغییری از این سمت انجام گیرد، هنگام ذخیره سازی باید همگام سازی مجدد انجام شود که به طور خودکار این کار صورت میگیرد و یک علامت به معنی در حال همگام سازی نمایان میشود :
همچنین به طور دستی نیز میتوانید این همگام سازی را انجام دهید (با کلیک سمت راست روی ایکون SkyDrive)