اشتراکها
اشتراکها
30 سال با ++C
نظرات مطالب
دریافت خروجی سایت
امکان تولید فایلهای CHM را در سرور IIS ندارم. CHM Compiler مایکروسافت یک برنامه native است که نیاز به دسترسی بالایی برای اجرا دارد.
رشته، مجموعهای از کاراکترهاست که پشت سرهم، در مکانی از حافظه قرار گرفتهاند. هر کاراکتر حاوی یک شماره سریال در جدول یونیکد هست. به طور پیش فرض دات نت برای هر کاراکتر (نوع داده char) شانزده بیت در نظر گرفته است که برای 65536 کاراکتر کافی است.
برای نگهداری از رشتهها و انجام عملیات بر روی آنها در دات نت از نوع system.string استفاده میکنیم:
string greeting = "Hello, C#";
که در این حالت مجموعهای از کاراکترها را ایجاد خواهد کرد:
اتفاقاتی که در داخل کلاس string رخ میدهد بسیار ساده است و ما را از تعریف []char بینیاز میکند تا مجبور نشویم خانههای آرایه را به ترتیب پر کنیم. از معایب استفاده از آرایه char میتوان موارد زیر را برشمارد:
- خانههای آن یک ضرب پر نمیشوند بلکه به ترتیب، خانه به خانه پر میشوند.
- قبل از انتساب متن باید باید از طول متن مطمئن شویم تا بتوانیم تعداد خانهها را بر اساس آن ایجاد کنیم.
- همه عملیات آرایهها از پر کردن ابتدای کار گرفته تا هر عملی، نیاز است به صورت دستی صورت بگیرد و تعداد خطوط کد برای هر کاری هم بالا میرود.
البته استفاده از string هم راه حل نهایی برای کار با متون نیست. در انتهای این مطلب مورد دیگری را نیز بررسی خواهیم کرد. از ویژگی دیگر رشتهها این است که آنها شباهت زیادی به آرایهای از کاراکترها دارند؛ ولی اصلا شبیه آنها نیستند و نمیتوانید به صورت یک آرایه آنها را مقداردهی کنید. البته کلاس string امکاناتی را با استفاده از indexer [] مهیا کرده است که میتوانید بر اساس اندیسها به کاراکترها به صورت جداگانه دسترسی داشته باشید ولی نمیتوانید آنها را مقدار دهی کنید. این اندیسها از 0 تا طول آن length-1 ادامه دارند.
string str = "abcde"; char ch = str[1]; // ch == 'b' str[1] = 'a'; // Compilation error! ch = str[50]; // IndexOutOfRangeException
string a="Hello \"C#\""; string b="Hello \r\n C#"; //مساوی با اینتر string c="C:\\a.jpg"; //چاپ خود علامت \ -مسیردهی
string c=@"C:\a.jpg";// == "C:\\a.jpg"
مقداردهی رشتهها و پایدار (تغییر ناپذیر) بودن آنها Immutable
رشتهها ساختاری پایدار هستند؛ به این معنی که به صورت reference مقداردهی میشوند. موقعی که شما مقداری را به یک رشته انتساب میدهید، مقدار متغیر در String pool یا لینک در Heap ذخیره میشوند و اگر همین متغیر را به یک متغیر دیگر انتساب دهیم، متغیر جدید مقدار آن را دیگر در حافظه پویا (داینامیک) Heap به عنوان مقدار جدید ذخیره نخواهد کرد؛ بلکه تنها یک pointer خواهد بود که به آدرس حافظه متغیر اولی اشاره میکند. به مثال زیر دقت کنید. متغیر source مقدار some source را ذخیره میکند و بعد همین متغیر، به متغیر assigned انتساب داده میشود؛ ولی مقداری جابجا نمیشود. بلکه متغیر assign به آدرسی در حافظه اشاره میکند که متغیر source اشاره میکند. هرگاه که در یکی از متغیرها، تغییری رخ دهد، همان متغیری که تغییر کرده است، به آدرس جدید با محتوای تغییر داده شده اشاره میکند.
string source = "Some source"; string assigned = source;
این ویژگی نوع reference فقط برای ساختارهای Immutable به معنی پایدار رخ میدهد و نه برای ساختارهای ناپایدار (تغییر پذیر) mutable؛ به این خاطر که آنها مقادیرشان را مستقیما تغییر میدهند و اشارهای در حافظه صورت نمیگیرد.
string hel = "Hel"; string hello = "Hello"; string copy = hel + "lo";
string hello = "Hello"; string same = "Hello";
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه این لینک را مطالعه نمایید.
مقایسه رشتهها
برای مقایسه دو رشته میتوان از علامت == یا از متد Equals استفاده نماییم. در این حالت به خاطر اینکه کد حروف کوچک و بزرگ متفاوت است، مقایسه حروف هم متفاوت خواهد بود. برای اینکه حروف کوچک و بزرگ تاثیری بر مقایسه ما نگذارند و #c را با #C برابر بدانند باید از متد Equals به شکل زیر استفاده کنیم:
Console.WriteLine(word1.Equals(word2, StringComparison.CurrentCultureIgnoreCase));
string score = "sCore"; string scary = "scary"; Console.WriteLine(score.CompareTo(scary)); Console.WriteLine(scary.CompareTo(score)); Console.WriteLine(scary.CompareTo(scary)); // Console output: // 1 // -1 // 0
اینبار هم برای اینکه حروف کوچک و بزرگ، دخالتی در کار نداشته باشند، میتوانید از داده شمارشی StringComparison در متد ایستای (string.Compare(s1,s2,StringComparison استفاده نمایید؛ یا از نوع دادهای boolean برای تعیین نوع مقایسه استفاده کنید.
string alpha = "alpha"; string score1 = "sCorE"; string score2 = "score"; Console.WriteLine(string.Compare(alpha, score1, false)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, false)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, true)); Console.WriteLine(string.Compare(score1, score2, StringComparison.CurrentCultureIgnoreCase)); // Console output: // -1 // 1 // 0 // 0
نکته : برای مقایسه برابری دو رشته از متد Equals یا == استفاده کنید و فقط برای تعیین کوچک یا بزرگ بودن از compareها استفاده نمایید. دلیل آن هم این است که برای مقایسه از فرهنگ culture فعلی سیستم استفاده میشود و نظم جدول یونیکد را رعایت نمیکنند و ممکن است بعضی رشتههای نابرابر با یکدیگر برابر باشند. برای مثال در زبان آلمانی دو رشته "SS" و "ß " با یکدیگر برابر هستند.
عبارات با قاعده Regular Expression
این عبارات الگوهایی هستند که قرار است عبارات مشابه الگویی را در رشتهها پیدا کنند. برای مثال الگوی +[A-Z0-9] مشخص میکند که رشته مورد نظر نباید خالی باشد و حداقل با یکی از حروف بزرگ یا اعداد پرشده باشد. این الگوها میتوانند برای واکشی دادهها یا قالبهای خاص در رشتهها به کار بروند. برای مثال شماره تماسها ، پست الکترونیکی و ...
در اینجا میتواند نحوهی الگوسازی را بیاموزید. کد زیر بر اساس یک الگو، شماره تماسهای مورد نظر را یافته و البته با فیلتر گذاری آنها را نمایش میدهد:
string doc = "Smith's number: 0898880022\nFranky can be " + "found at 0888445566.\nSteven's mobile number: 0887654321"; string replacedDoc = Regex.Replace( doc, "(08)[0-9]{8}", "$1********"); Console.WriteLine(replacedDoc); // Console output: // Smith's number: 08******** // Franky can be found at 08********. // Steven' mobile number: 08********
اتصال رشتهها در Loop
برای اتصال رشتهها ما از علامت + یا متد ایستای string.concat استفاده میکنیم ولی استفادهی از آن در داخل یک حلقه باعث کاهش کارآیی برنامه خواهد شد. برای همین بیایید ببینم در حین اتتقال رشتهها در حافظه چه اتفاقی رخ میدهد. ما در اینجا دو رشته str1 و str2 داریم که عبارات "super" و "star" را نگه داری میکنند و در واقع دو متغیر هستند که به حافظهی پویای Heap اشاره میکنند. اگر این دو را با هم جمع کنیم و نتیجه را در متغیر result قرار دهیم، سه متغیر میشوند که هر کدام به حافظهای جداگانه در heap اشاره میکنند. در واقع برای این اتصال، قسمت جدیدی از حافظه تخصصیص داده شده و مقدار جدید در آن نشستهاست. در این حالت یک متغیر جدید ساخته شد که به آدرس آن اشاره میکند. کل این فرآیند یک فرآیند کاملا زمانبر است که با تکرار این عمل موجب از دست دادن کارآیی برنامه میشود؛ به خصوص اگر در یک حلقه این کار صورت بگیرد.
سیستم دات نت همانطور که میدانید شامل GC یا سیستم خودکار پاکسازی حافظه است که برنامه نویس را از dispose کردن بسیاری از اشیاء بی نیاز میکند. موقعیکه متغیری به قسمتی از حافظه اشاره میکند که دیگر بلا استفاده است، سیستم GC به صورت خودکار آنها را پاکسازی میکند که این عمل زمان بر هم خودش موجب کاهش کارآیی میشود. همچنین انتقال رشتهها از یک مکان حافظه به مکانی دیگر، باز خودش یک فرآیند زمانبر است؛ به خصوص اگر رشته مورد نظر طولانی هم باشد.
مثال عملی: در تکه کد زیر قصد داریم اعداد 1 تا 20000 را در یک رشته الحاق کنیم:
DateTime dt = DateTime.Now; string s = ""; for (int index = 1; index <= 20000; index++) { s += index.ToString(); } Console.WriteLine(s); Console.WriteLine(dt); Console.WriteLine(DateTime.Now); Console.ReadKey();
عملیاتی که در حافظه صورت میگیرد این چند گام را طی میکند:
- قسمتی از حافظه به طور موقت برای این دور جدید حلقه، گرفته میشود که به آن بافر میگوییم.
- رشته قبلی به بافر انتقال میابد که بسته به مقدار آن زمان بر و کند است؛ 5 کیلو یا 5 مگابایت یا 50 مگابایت و ...
- شماره تولید شده جدید به بافر چسبانده میشود.
- بافر به یک رشته تبدیل میشود وجایی برای خود در حافظه Heap میگیرد.
- حافظه رشته قدیمی و بافر دیگر بلا استفاده شدهاند و توسط GC پاکسازی میشوند که ممکن است عملیاتی زمان بر باشد.
String Builder
این کلاس ناپایدار و تغییر پذیر است. به کد و شکل زیر دقت کنید:
string declared = "Intern pool"; string built = new StringBuilder("Intern pool").ToString();
این کلاس دیگر مشکل الحاق رشتهها یا دیگر عملیات پردازشی را ندارد. بیایید مثال قبل را برای این کلاس هم بررسی نماییم:
StringBuilder sb = new StringBuilder(); sb.Append("Numbers: "); DateTime dt = DateTime.Now; for (int index = 1; index <= 200000; index++) { sb.Append(index); } Console.WriteLine(sb.ToString()); Console.WriteLine(dt); Console.WriteLine(DateTime.Now); Console.ReadKey();
حال این سوال پیش میآید مگر کلاس stringbuilder چه میکند که زمان پردازش آن قدر کوتاه است؟
همانطور که گفتیم این کلاس mutable یا تغییر پذیر است و برای انجام عملیاتهای ویرایشی نیازی به ایجاد شیء جدید در حافظه ندارد؛ در نتیجه باعث کاهش انتقال غیرضروری دادهها برای عملیات پایهای چون الحاق رشتهها میگردد.
stringbuilder شامل یک بافر با ظرفیتی مشخص است (به طور پیش فرض 16 کاراکتر). این کلاس آرایههایی از کاراکترها را پیاده سازی میکند که برای عملیات و پردازشهایش از یک رابط کاربرپسند برای برنامه نویسان استفاده میکند. اگر تعداد کاراکترها کمتر از 16 باشد مثلا 5 ، فقط 5 خانه آرایه استفاده میشود و مابقی خانهها خالی میماند و با اضافه شدن یک کاراکتر جدید، دیگر شیء جدیدی در حافظه درست نمیشود؛ بلکه در خانه ششم قرار میگیرد و اگر تعداد کاراکترهایی که اضافه میشوند باعث شود از 16 کاراکتر رد شود، مقدار خانهها دو برابر میشوند؛ هر چند این عملیات دو برابر شدن resizing عملیاتی کند است ولی این اتفاق به ندرت رخ میدهد.
کد زیر یک آرایه 15 کاراکتری ایجاد میکند و عبارت #Hello C را در آن قرار میدهد.
StringBuilder sb = new StringBuilder(15); sb.Append("Hello, C#!");
در شکل بالا خانه هایی خالی مانده است Unused و جا برای کاراکترهای جدید به اندازه خانههای unused هست و اگر بیشتر شود همانطور که گفتیم تعداد خانهها 2 برابر میشوند که در اینجا میشود 30.
استفاده از متد ایستای string.Format
از این متد برای نوشتن یک متن به صورت قالب و سپس جایگزینی مقادیر استفاده میشود:
DateTime date = DateTime.Now; string name = "David Scott"; string task = "Introduction to C# book"; string location = "his office"; string formattedText = String.Format( "Today is {0:MM/dd/yyyy} and {1} is working on {2} in {3}.", date, name, task, location); Console.WriteLine(formattedText);
از ()ToString. هم میتوان برای فرمت بندی خروجی استفاده کرد؛ مثل همین عبارت MM/dd/yyyy در خروجی نوع داده تاریخ و زمان.
نظرات اشتراکها
معرفی کتابخانهی DNTCaptcha.Core
- بستهی coreCompat.Drawing برای NETStandard 1.3. کامپایل شدهاست. یعنی با NET 4.5.1. سازگار است (چون دات نت 4.5.1 هم استاندارد 1.3 را پیاده سازی میکند).
+ آیا منظور شما استفاده از برنامههای ASP.NET Core ایی است که از Full .NET Framework استفاده میکنند؟ یا منظور ASP.NET MVC 5.x است؟
اگر مورد اول مدنظر است، بله، میتوان با کمی تغییر در نحوهی کامپایل آن، بستهی نیوگت مخصوص آنرا تولید کرد که از coreCompat.Drawing استفاده نکند و از این لحاظ مشکلی نیست. ولی اگر مورد دوم مدنظر شما است، coreCompat.Drawing فقط یکی از موارد استفاده شدهاست. برای مثال قسمت رمزنگاری آن از IDataProtector استفاده میکند که مختص NET Core. است و معادلی در MVC 5.x ندارد و یا نحوهی نمایش آن توسط یک Tag Helper سفارشی ASP.NET Core است.
در کل برای MVC 5.x از مواردی مانند « نحوه ایجاد یک تصویر امنیتی (Captcha) با حروف فارسی در ASP.Net MVC » استفاده کنید.
+ آیا منظور شما استفاده از برنامههای ASP.NET Core ایی است که از Full .NET Framework استفاده میکنند؟ یا منظور ASP.NET MVC 5.x است؟
اگر مورد اول مدنظر است، بله، میتوان با کمی تغییر در نحوهی کامپایل آن، بستهی نیوگت مخصوص آنرا تولید کرد که از coreCompat.Drawing استفاده نکند و از این لحاظ مشکلی نیست. ولی اگر مورد دوم مدنظر شما است، coreCompat.Drawing فقط یکی از موارد استفاده شدهاست. برای مثال قسمت رمزنگاری آن از IDataProtector استفاده میکند که مختص NET Core. است و معادلی در MVC 5.x ندارد و یا نحوهی نمایش آن توسط یک Tag Helper سفارشی ASP.NET Core است.
در کل برای MVC 5.x از مواردی مانند « نحوه ایجاد یک تصویر امنیتی (Captcha) با حروف فارسی در ASP.Net MVC » استفاده کنید.
نظرات مطالب
خلاصهای کوتاه در مورد WinRT
جناب نصیری از مطلب کامل، مختصر و مفید شما ممنونم.
منم نظر خودمون رو اینجا عنوان کنم... بسیاری از مسائل از تحلیل و برداشت غلط نشئت می گیرند... تصور اینکه مایکروسافت بخواهد دات نت فریم ورک و یا زبان های دات نتی رو جمع کنه در حالیکه باید ده ها سال ازین تکنولوژی پشتیبانی ارائه کنه خیلی سخت و بعید به نظر می رسد. WinRT همانگونه که عنوان شد فقط بستر طراحی اپلیکیشن های کلاینت مبتنی بر واسط کاربری مترو بوده و هیچ ارتباطی با دات نت فریم ورک ندارد. در بحث سمت سرور دات نت فریم ورک و مباحث مربتط با آن نه تنها تضعیف نشده بلکه حرف اصلی را می زنند و پررنگتر از قبل نیز خواهند بود. این همه ورژن جدید در کنفرانیس build ارائه نشد که با ویندوز 8 جمع شه... مقاله ای در خصوص ویژگی های جدید سی شارپ رو اخیرا منتشر کردم که مطالعه ی آن نیز می تواند برای درک مطالب جدید مفید باشد.
http://www.persiadevelopers.com/articles/cs5-after-build.aspx
منم نظر خودمون رو اینجا عنوان کنم... بسیاری از مسائل از تحلیل و برداشت غلط نشئت می گیرند... تصور اینکه مایکروسافت بخواهد دات نت فریم ورک و یا زبان های دات نتی رو جمع کنه در حالیکه باید ده ها سال ازین تکنولوژی پشتیبانی ارائه کنه خیلی سخت و بعید به نظر می رسد. WinRT همانگونه که عنوان شد فقط بستر طراحی اپلیکیشن های کلاینت مبتنی بر واسط کاربری مترو بوده و هیچ ارتباطی با دات نت فریم ورک ندارد. در بحث سمت سرور دات نت فریم ورک و مباحث مربتط با آن نه تنها تضعیف نشده بلکه حرف اصلی را می زنند و پررنگتر از قبل نیز خواهند بود. این همه ورژن جدید در کنفرانیس build ارائه نشد که با ویندوز 8 جمع شه... مقاله ای در خصوص ویژگی های جدید سی شارپ رو اخیرا منتشر کردم که مطالعه ی آن نیز می تواند برای درک مطالب جدید مفید باشد.
http://www.persiadevelopers.com/articles/cs5-after-build.aspx
مشکلات کامپوننتهای Angular را چون با زبان TypeScript تهیه میشوند، میتوان بلافاصله در ادیتور مورد استفاده و یا در حین کامپایل برنامه مشاهده کرد؛ اما یک چنین بررسی در مورد قالبهای HTML ایی آن در زمان کامپایل انجام نمیشود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، این مشکلات را صرفا در زمان اجرای برنامه در مرورگر میتوان مشاهده کرد. برای رفع این مشکل و بهبود این وضعیت، در نگارش 5.2.0 فریم ورک Angular (و همچنین Angular CLI 1.7 به بعد)، پرچم جدیدی به تنظیمات کامپایلر آن اضافه شدهاست که با فعالسازی آن، مشکلات binding احتمالی در قالبهای کامپوننتها را میتوان یافت. زمانیکه توسط Angular CLI یک برنامهی Angular را در حالت AoT کامپایل میکنیم، کامپایلر مراحلی را طی میکند که توسط آن کدهای یک قالب کامپوننت، تبدیل به دستور العملهایی قابل اجرای در مرورگر میشوند. در طی یکی از این مراحل، کامپایلر قالبهای Angular، از کامپایلر TypeScript برای اعتبارسنجی عبارتهای binding استفاده میکند. اکنون میتوان خروجی این مرحله را نیز در حین کار با Angular CLI، مشاهده و مشکلات گزارش شدهی توسط آنرا برطرف کرد.
فعالسازی بررسی مشکلات قالبهای کامپوننتها
برای فعالسازی بررسی مشکلات قالبهای کامپوننتها، نیاز است به فایل تنظیمات کامپایلر TypeScript و یا همان tsconfig.json مراجعه کرد و سپس قسمت جدیدی را به آن به نام angularCompilerOptions، افزود:
- در اینجا با معرفی خاصیت fullTemplateTypeCheck و تنظیم آن به true، مشکلات موجود در قالبها را در زمان کامپایل برنامه میتوانید مشاهده کنید.
- البته این خاصیت در حین استفادهی از یکی از دستورات ng serve --aot و یا ng build --prod انتخاب میشود.
- مقدار این پرچم در نگارشهای 5x به صورت پیشفرض به false تنظیم شدهاست؛ اما در نگارش 6 آن به true تنظیم خواهد شد. بنابراین بهتر است از هم اکنون کار با آنرا شروع کنید.
یک مثال: بررسی خاصیت fullTemplateTypeCheck
فرض کنید اینترفیس یک مدل را به صورت زیر تعریف کردهاید که فقط دارای خاصیت name است:
سپس یک خاصیت عمومی را بر همین مبنا در کامپوننتی، تعریف و مقدار دهی اولیه کردهاید:
اکنون در قالب این کامپوننت، به شکل زیر از این وهله استفاده شدهاست:
در این حالت اگر fullTemplateTypeCheck فعال شده باشد و دستور ng build --prod را صادر کنیم، به خروجی ذیل خواهیم رسید:
همانطور که ملاحظه میکنید اینبار خطاهای کامپایل فایل html نیز در خروجی کامپایلر ظاهر شدهاست و عنوان میکند خاصیت age در اینترفیس PonyModel وجود خارجی ندارد.
برای اینکه بتوانید به حداکثر کارآیی این قابلیت برسید، بهتر است گزینهی strict را در تنظیمات کامپایلر TypeScript روشن کنید و خودتان را به کار با نوعهای نال نپذیر عادت دهید. به این ترتیب میتوانید تعداد خطاهای احتمالی بیشتری را پیش از موعد و پیش از وقوع آنها در زمان اجرا، در زمان کامپایل، پیدا و رفع کنید.
یک نکتهی تکمیلی
افزونهی Angular Language service نیز یک چنین قابلیتی را به همراه دارد (و حتی در نگارشهای پیش از 5 نیز قابل استفاده است).
فعالسازی بررسی مشکلات قالبهای کامپوننتها
برای فعالسازی بررسی مشکلات قالبهای کامپوننتها، نیاز است به فایل تنظیمات کامپایلر TypeScript و یا همان tsconfig.json مراجعه کرد و سپس قسمت جدیدی را به آن به نام angularCompilerOptions، افزود:
{ "compilerOptions": { "experimentalDecorators": true, ... }, "angularCompilerOptions": { "fullTemplateTypeCheck": true, "preserveWhiteSpace": false, ... } }
- البته این خاصیت در حین استفادهی از یکی از دستورات ng serve --aot و یا ng build --prod انتخاب میشود.
- مقدار این پرچم در نگارشهای 5x به صورت پیشفرض به false تنظیم شدهاست؛ اما در نگارش 6 آن به true تنظیم خواهد شد. بنابراین بهتر است از هم اکنون کار با آنرا شروع کنید.
یک مثال: بررسی خاصیت fullTemplateTypeCheck
فرض کنید اینترفیس یک مدل را به صورت زیر تعریف کردهاید که فقط دارای خاصیت name است:
export interface PonyModel { name: string; }
import { PonyModel } from "./pony"; @Component({ selector: "app-detect-common-errors-test", templateUrl: "./detect-common-errors-test.component.html", styleUrls: ["./detect-common-errors-test.component.css"] }) export class DetectCommonErrorsTestComponent implements OnInit { ponyModel: PonyModel = { name: "Pony1" };
<p>Hello {{ponyModel.age}}
در این حالت اگر fullTemplateTypeCheck فعال شده باشد و دستور ng build --prod را صادر کنیم، به خروجی ذیل خواهیم رسید:
\detect-common-errors-test.component.html(5,4): : Property 'age' does not exist on type 'PonyModel'.
برای اینکه بتوانید به حداکثر کارآیی این قابلیت برسید، بهتر است گزینهی strict را در تنظیمات کامپایلر TypeScript روشن کنید و خودتان را به کار با نوعهای نال نپذیر عادت دهید. به این ترتیب میتوانید تعداد خطاهای احتمالی بیشتری را پیش از موعد و پیش از وقوع آنها در زمان اجرا، در زمان کامپایل، پیدا و رفع کنید.
یک نکتهی تکمیلی
افزونهی Angular Language service نیز یک چنین قابلیتی را به همراه دارد (و حتی در نگارشهای پیش از 5 نیز قابل استفاده است).
با گسترش استفاده از کامپیوتر در بسیاری از امور روزمره انسانها سازگار بودن برنامهها با سلیقه کاربران به یکی از نیازهای اصلی برنامههای کامپیوتری تبدیل شده است. بدون شک زبان و فرهنگ یکی از مهمترین عوامل در ایجاد ارتباط نزدیک بین برنامه و کاربر به شمار میرود و نقشی غیر قابل انکار در میزان موفقیت یک برنامه به عهده دارد. از این رو در این نوشته تلاش بر آن است تا یکی از سادهترین و در عین حال کاراترین راههای ممکن برای ایجاد برنامههای چند زبانه با استفاده از تکنولوژی WPF آموزش داده شود.
مروری بر روشهای موجود
همواره روشهای مختلفی برای پیاده سازی یک ایده در دنیای نرم افزار وجود دارد که هر روش را میتوان بر حسب نیاز مورد استفاده قرار داد. در برنامههای مبتنی بر WPF معمولا از دو روش عمده برای این منظور استفاده میشود:
1-استفاده از فایلهای resx
در این روش که برای Win App نیز استفاده میشود، اطلاعات مورد نیاز برای هر زبان به شکل جدول هایی دارای کلید و مقدار در داخل یک فایل .resx نگهداری میشود و در زمان اجرای برنامه بر اساس انتخاب کاربر اطلاعات زبان مورد نظر از داخل فایل resx خوانده شده و نمایش داده میشود. یکی از ضعف هایی که این روش در عین ساده بودن دارد این است که همه اطلاعات مورد نیاز داخل assembly اصلی برنامه قرار میگیرد و امکان افزودن زبانهای جدید بدون تغییر دادن برنامه اصلی ممکن نخواهد بود.
2-استفاده از فایلهای csv که به فایلهای dll تبدیل میشوند
در این روش با استفاده از ابزارهای موجود در کامپایلر WPF برای هر کنترل یک property به نام Uid ایجاد شده و مقدار دهی میشود. سپس با ابزار دیگری ( که جزو ابزارهای کامپایلر محسوب نمیشود ) از فایل csproj پروژه یک خروجی اکسل با فرمت csv ایجاد میشود که شامل Uidهای کنترلها و مقادیر آنها است. پس از ترجمه متون مورد نظر به زبان مقصد با کمک ابزار دیگری فایل اکسل مورد نظر به یک net assembly تبدیل میشود و داخل پوشه ای با نام culture استاندارد ذخیره میشود. ( مثلا برای زبان فارسی نام پوشه fa-IR خواهد بود ). زمانی که برنامه اجرا میشود بر اساس culture ای که در سیستم عامل انتخاب شده است و در صورتی که برای آن culture فایل dll ای موجود باشد، زبان مربوط به آن culture را load خواهد کرد. با وجود این که این روش مشکل روش قبلی را ندارد و بیشتر با ویژگیهای WPF سازگار است اما پروسه ای طولانی برای انجام کارها دارد و به ازای هر تغییری باید کل مراحل هر بار تکرار شوند. همچنین مشکلاتی در نمایش برخی زبانها ( از جمله فارسی ) در این روش مشاهده شده است.
روش سوم!
روش سوم اما کاملا بر پایه WPF و در اصطلاح WPF-Native میباشد. ایده از آنجا ناشی شده است که برای ایجاد skin در برنامههای WPF استفاده میشود. در ایجاد برنامههای Skin-Based به این شیوه عمل میشود که skinهای مورد نظر به صورت style هایی در داخل ResourceDictionary ها قرار میگیرند. سپس آن ResourceDictionary به شکل dll کامپایل میشود. در برنامه اصلی نیز همه کنترلها style هایشان را به شکل dynamic resource از داخل یک ResourceDictionary مشخص شده load میکنند. حال کافی است برای تغییر skin فعلی، ResourceDictionary مورد نظر از dll مشخص load شود و ResourceDictionary ای که در حال حاضر در برنامه از آن استفاده میشود با ResourceDictionary ای که load شده جایگزین شود. کنترلها مقادیر جدید را از ResourceDictionary جدید به شکل کاملا خودکار دریافت خواهند کرد.
به سادگی میتوان از این روش برای تغییر زبان برنامه نیز استفاده کرد با این تفاوت که این بار، به جای Style ها، Stringهای زبانهای مختلف را درون resourceها نگهداری خواهیم کرد.
یک مثال ساده
در این قسمت نحوه پیاده سازی این روش با ایجاد یک نمونه برنامه ساده که دارای دو زبان انگلیسی و فارسی خواهد بود آموزش داده میشود.
ابتدا یک پروژه WPF Application در Visual Studio 2010 ایجاد کنید. در MainWindow سه کنترل Button قرار دهید و یک ComboBox که قرار است زبانهای موجود را نمایش دهد و با انتخاب یک زبان، نوشتههای درون Buttonها متناسب با آن تغییر خواهند کرد.
توجه داشته باشید که برای Buttonها نباید به صورت مستقیم مقداری به Content شان داده شود. زیرا مقدار مورد نظر از داخل ResourceDictionary که خواهیم ساخت به شکل dynamic گرفته خواهد شد. پس در این مرحله یک ResourceDictionary به پروژه اضافه کرده و در آن resource هایی به شکل string ایجاد میکنیم. هر resource دارای یک Key میباشد که بر اساس آن، Button مورد نظر، مقدار آن Resource را load خواهد کرد. فایل ResourceDictionary را
Culture_en-US.xaml نامگذاری کنید و مقادیر مورد نظر را به آن اضافه نمایید.
دقت کنید که namespace ای که کلاس string در آن قرار دارد به فایل xaml اضافه شده است و پیشوند system به آن نسبت داده شده است.
با افزودن یک ResourceDictionary به پروژه، آن ResourceDictionary به MergedDictionary کلاس App اضافه میشود. بنابراین فایل App.xaml به شکل زیر خواهد بود:
برای اینکه بتوانیم محتوای Buttonهای موجود را به صورت داینامیک و در زمان اجرای برنامه، از داخل Resourceها بگیریم، از DynamicResource استفاده میکنیم.
بسیار خوب! اکنون باید شروع به ایجاد یک ResourceDictionary برای زبان فارسی کنیم و آن را به صورت یک فایل dll کامپایل نماییم.
برای این کار یک پروژه جدید در قسمت WPF از نوع User control ایجاد میکنیم و نام آن را Culture_fa-IR_Farsi قرار میدهیم. لطفا شیوه نامگذاری را رعایت کنید چرا که در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.
پس از ایجاد پروژه فایل UserControl1.xaml را از پروژه حذف کنید و یک ResourceDictionary با نام Culture_fa-IR.xaml اضافه کنید. محتوای آن را پاک کنید و محتوای فایل Culture_en-US.xaml را از پروژه قبلی به صورت کامل در فایل جدید کپی کنید. دو فایل باید ساختار کاملا یکسانی از نظر key برای Resourceهای موجود داشته باشند. حالا زمان ترجمه فرا رسیده است! رشتههای دلخواه را ترجمه کنید و پروژه را build نمایید.
پس از ترجمه فایل Culture_fa-IR.xaml به شکل زیر خواهد بود:
خروجی این پروژه یک فایل با نام Culture_fa-IR_Farsi.dll خواهد بود که حاوی یک ResourceDictionary برای زبان فارسی میباشد.
در ادامه میخواهیم راهکاری ارئه دهیم تا بتوان فایلهای dll مربوط به زبانها را در زمان اجرای برنامه اصلی، load کرده و نام زبانها را در داخل ComboBox ای که داریم نشان دهیم. سپس با انتخاب هر زبان در ComboBox، محتوای Buttonها بر اساس زبان انتخاب شده تغییر کند.
برای سهولت کار، نام فایلها را به گونه ای انتخاب کردیم که بتوانیم سادهتر به این هدف برسیم. نام هر فایل از سه بخش تشکیل شده است:
پوشه ای با نام Languages در کنار فایل اجرایی برنامه اصلی ایجاد کنید و فایل Culture_fa-IR_Farsi.dll را درون آن کپی کنید. تصمیم داریم همه dllهای مربوط به زبانها را داخل این پوشه قرار دهیم تا مدیریت آنها سادهتر شود.
برای مدیریت بهتر فایلهای مربوط به زبانها یک کلاس با نام CultureAssemblyModel خواهیم ساخت که هر instance از آن نشانگر یک فایل زبان خواهد بود. یک کلاس با این نام به پروژه اضافه کنید و propertyهای زیر را در آن تعریف نمایید:
اکنون باید لیست cultureهای موجود را از داخل پوشه languages خوانده و نام آنها را در ComboBox نمایش دهیم.
برای خواندن لیست cultureهای موجود، لیستی از CultureAssmeblyModelها ایجاد کرده و با استفاده از متد LoadCultureAssmeblies، آن را پر میکنیم.
پس از دریافت اطلاعات cultureهای موجود، زمان نمایش آنها در ComboBox است. این کار بسیار ساده است، تنها کافی است ItemsSource آن را با لیستی از CultureAssmeblyModelها که ساختیم، مقدار دهی کنیم.
البته لازم به ذکر است که برای نمایش فقط نام هر CultureAssemblyModel در ComboBox، باید ItemTemplate مناسبی برای ComboBox ایجاد کنیم. در مثال ما ItemTemplate به شکل زیر خواهد بود:
توجه داشته باشید که با وجود اینکه فقط نام را در ComboBox نشان میدهیم، اما باز هم هر آیتم از ComboBox یک instance از نوع CultureAssemblyModel میباشد.
در مرحله بعد، قرار است متدی بنویسیم که اطلاعات زبان انتخاب شده را گرفته و با جابجایی ResourceDictionary ها، زبان برنامه را تغییر دهیم.
متدی با نام LoadCulture در کلاس App ایجاد میکنیم که یک CultureAssemblyModel به عنوان ورودی دریافت کرده و ResourceDictionary داخل آن را load میکند و آن را با ResourceDictionary فعلی موجود در App.xaml جابجا مینماید.
با این کار، Button هایی که قبلا مقدار Content خود را از Resourceهای موجود دریافت میکردند، اکنون از Resourceهای جابجا شده خواهند گرفت و به این ترتیب زبان انتخاب شده بر روی برنامه اعمال میشود.
برای ارسال زبان انتخاب شده به این متد، باید رویداد SelectionChanged را برای ComboBox مدیریت کنیم:
کار انجام شد!
از مزیتهای این روش میتوان به WPF-Native بودن، سادگی در پیاده سازی، قابلیت load کردن هر زبان جدیدی در زمان اجرا بدون نیاز به کوچکترین تغییر در برنامه اصلی و همچنین پشتیبانی کامل از نمایش زبانهای مختلف از جمله فارسی اشاره کرد.
مروری بر روشهای موجود
همواره روشهای مختلفی برای پیاده سازی یک ایده در دنیای نرم افزار وجود دارد که هر روش را میتوان بر حسب نیاز مورد استفاده قرار داد. در برنامههای مبتنی بر WPF معمولا از دو روش عمده برای این منظور استفاده میشود:
1-استفاده از فایلهای resx
در این روش که برای Win App نیز استفاده میشود، اطلاعات مورد نیاز برای هر زبان به شکل جدول هایی دارای کلید و مقدار در داخل یک فایل .resx نگهداری میشود و در زمان اجرای برنامه بر اساس انتخاب کاربر اطلاعات زبان مورد نظر از داخل فایل resx خوانده شده و نمایش داده میشود. یکی از ضعف هایی که این روش در عین ساده بودن دارد این است که همه اطلاعات مورد نیاز داخل assembly اصلی برنامه قرار میگیرد و امکان افزودن زبانهای جدید بدون تغییر دادن برنامه اصلی ممکن نخواهد بود.
2-استفاده از فایلهای csv که به فایلهای dll تبدیل میشوند
در این روش با استفاده از ابزارهای موجود در کامپایلر WPF برای هر کنترل یک property به نام Uid ایجاد شده و مقدار دهی میشود. سپس با ابزار دیگری ( که جزو ابزارهای کامپایلر محسوب نمیشود ) از فایل csproj پروژه یک خروجی اکسل با فرمت csv ایجاد میشود که شامل Uidهای کنترلها و مقادیر آنها است. پس از ترجمه متون مورد نظر به زبان مقصد با کمک ابزار دیگری فایل اکسل مورد نظر به یک net assembly تبدیل میشود و داخل پوشه ای با نام culture استاندارد ذخیره میشود. ( مثلا برای زبان فارسی نام پوشه fa-IR خواهد بود ). زمانی که برنامه اجرا میشود بر اساس culture ای که در سیستم عامل انتخاب شده است و در صورتی که برای آن culture فایل dll ای موجود باشد، زبان مربوط به آن culture را load خواهد کرد. با وجود این که این روش مشکل روش قبلی را ندارد و بیشتر با ویژگیهای WPF سازگار است اما پروسه ای طولانی برای انجام کارها دارد و به ازای هر تغییری باید کل مراحل هر بار تکرار شوند. همچنین مشکلاتی در نمایش برخی زبانها ( از جمله فارسی ) در این روش مشاهده شده است.
روش سوم!
روش سوم اما کاملا بر پایه WPF و در اصطلاح WPF-Native میباشد. ایده از آنجا ناشی شده است که برای ایجاد skin در برنامههای WPF استفاده میشود. در ایجاد برنامههای Skin-Based به این شیوه عمل میشود که skinهای مورد نظر به صورت style هایی در داخل ResourceDictionary ها قرار میگیرند. سپس آن ResourceDictionary به شکل dll کامپایل میشود. در برنامه اصلی نیز همه کنترلها style هایشان را به شکل dynamic resource از داخل یک ResourceDictionary مشخص شده load میکنند. حال کافی است برای تغییر skin فعلی، ResourceDictionary مورد نظر از dll مشخص load شود و ResourceDictionary ای که در حال حاضر در برنامه از آن استفاده میشود با ResourceDictionary ای که load شده جایگزین شود. کنترلها مقادیر جدید را از ResourceDictionary جدید به شکل کاملا خودکار دریافت خواهند کرد.
به سادگی میتوان از این روش برای تغییر زبان برنامه نیز استفاده کرد با این تفاوت که این بار، به جای Style ها، Stringهای زبانهای مختلف را درون resourceها نگهداری خواهیم کرد.
یک مثال ساده
در این قسمت نحوه پیاده سازی این روش با ایجاد یک نمونه برنامه ساده که دارای دو زبان انگلیسی و فارسی خواهد بود آموزش داده میشود.
ابتدا یک پروژه WPF Application در Visual Studio 2010 ایجاد کنید. در MainWindow سه کنترل Button قرار دهید و یک ComboBox که قرار است زبانهای موجود را نمایش دهد و با انتخاب یک زبان، نوشتههای درون Buttonها متناسب با آن تغییر خواهند کرد.
توجه داشته باشید که برای Buttonها نباید به صورت مستقیم مقداری به Content شان داده شود. زیرا مقدار مورد نظر از داخل ResourceDictionary که خواهیم ساخت به شکل dynamic گرفته خواهد شد. پس در این مرحله یک ResourceDictionary به پروژه اضافه کرده و در آن resource هایی به شکل string ایجاد میکنیم. هر resource دارای یک Key میباشد که بر اساس آن، Button مورد نظر، مقدار آن Resource را load خواهد کرد. فایل ResourceDictionary را
Culture_en-US.xaml نامگذاری کنید و مقادیر مورد نظر را به آن اضافه نمایید.
<ResourceDictionary xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" xmlns:system="clr-namespace:System;assembly=mscorlib"> <system:String x:Key="button1">Hello!</system:String> <system:String x:Key="button2">How Are You?</system:String> <system:String x:Key="button3">Are You OK?</system:String> </ResourceDictionary>
دقت کنید که namespace ای که کلاس string در آن قرار دارد به فایل xaml اضافه شده است و پیشوند system به آن نسبت داده شده است.
با افزودن یک ResourceDictionary به پروژه، آن ResourceDictionary به MergedDictionary کلاس App اضافه میشود. بنابراین فایل App.xaml به شکل زیر خواهد بود:
<Application x:Class="BeRMOoDA.WPF.LocalizationSample.App" xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" StartupUri="MainWindow.xaml"> <Application.Resources> <ResourceDictionary> <ResourceDictionary.MergedDictionaries> <ResourceDictionary Source="Culture_en-US.xaml"/> </ResourceDictionary.MergedDictionaries> </ResourceDictionary> </Application.Resources> </Application>
برای اینکه بتوانیم محتوای Buttonهای موجود را به صورت داینامیک و در زمان اجرای برنامه، از داخل Resourceها بگیریم، از DynamicResource استفاده میکنیم.
<Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button1}" /> <Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button2}" /> <Button Content="{DynamicResource ResourceKey=button3}" />
بسیار خوب! اکنون باید شروع به ایجاد یک ResourceDictionary برای زبان فارسی کنیم و آن را به صورت یک فایل dll کامپایل نماییم.
برای این کار یک پروژه جدید در قسمت WPF از نوع User control ایجاد میکنیم و نام آن را Culture_fa-IR_Farsi قرار میدهیم. لطفا شیوه نامگذاری را رعایت کنید چرا که در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.
پس از ایجاد پروژه فایل UserControl1.xaml را از پروژه حذف کنید و یک ResourceDictionary با نام Culture_fa-IR.xaml اضافه کنید. محتوای آن را پاک کنید و محتوای فایل Culture_en-US.xaml را از پروژه قبلی به صورت کامل در فایل جدید کپی کنید. دو فایل باید ساختار کاملا یکسانی از نظر key برای Resourceهای موجود داشته باشند. حالا زمان ترجمه فرا رسیده است! رشتههای دلخواه را ترجمه کنید و پروژه را build نمایید.
پس از ترجمه فایل Culture_fa-IR.xaml به شکل زیر خواهد بود:
<ResourceDictionary xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml" xmlns:system="clr-namespace:System;assembly=mscorlib"> <ResourceDictionary.MergedDictionaries> <ResourceDictionary Source="Culture_fa-IR_Farsi.xaml"/> </ResourceDictionary.MergedDictionaries> <system:String x:Key="button1">سلام!</system:String> <system:String x:Key="button2">حالت چطوره؟</system:String> <system:String x:Key="button3">خوبی؟</system:String> </ResourceDictionary>
در ادامه میخواهیم راهکاری ارئه دهیم تا بتوان فایلهای dll مربوط به زبانها را در زمان اجرای برنامه اصلی، load کرده و نام زبانها را در داخل ComboBox ای که داریم نشان دهیم. سپس با انتخاب هر زبان در ComboBox، محتوای Buttonها بر اساس زبان انتخاب شده تغییر کند.
برای سهولت کار، نام فایلها را به گونه ای انتخاب کردیم که بتوانیم سادهتر به این هدف برسیم. نام هر فایل از سه بخش تشکیل شده است:
Culture_[standard culture notation]_[display name for this culture].dll
یعنی
اگر فایل Culture_fa-IR_Farsi.dll را در نظر بگیریم، Culture نشان دهنده
این است که این فایل مربوط به یک culture میباشد. fa-IR نمایش استاندارد
culture برای کشور ایران و زبان فارسی است و Farsi هم مقداری است که میخواهیم در ComboBox برای این زبان نمایش داده شود.پوشه ای با نام Languages در کنار فایل اجرایی برنامه اصلی ایجاد کنید و فایل Culture_fa-IR_Farsi.dll را درون آن کپی کنید. تصمیم داریم همه dllهای مربوط به زبانها را داخل این پوشه قرار دهیم تا مدیریت آنها سادهتر شود.
برای مدیریت بهتر فایلهای مربوط به زبانها یک کلاس با نام CultureAssemblyModel خواهیم ساخت که هر instance از آن نشانگر یک فایل زبان خواهد بود. یک کلاس با این نام به پروژه اضافه کنید و propertyهای زیر را در آن تعریف نمایید:
public class CultureAssemblyModel { //the text will be displayed to user as language name (like Farsi) public string DisplayText { get; set; } //name of .dll file (like Culture_fa-IR_Farsi.dll) public string Name { get; set; } //standar notation of this culture (like fa-IR) public string Culture { get; set; } //name of resource dictionary file inside the loaded .dll (like Culture_fa-IR.xaml) public string XamlFileName { get; set; } }
برای خواندن لیست cultureهای موجود، لیستی از CultureAssmeblyModelها ایجاد کرده و با استفاده از متد LoadCultureAssmeblies، آن را پر میکنیم.
//will keep information about loaded assemblies public List<CultureAssemblyModel> CultureAssemblies { get; set; } //loads assmeblies in languages folder and adds their info to list void LoadCultureAssemblies() { //we should be sure that list is empty before adding info (do u want to add some cultures more than one? of course u dont!) CultureAssemblies.Clear(); //creating a directory represents applications directory\languages DirectoryInfo dir = new DirectoryInfo(System.IO.Path.GetDirectoryName(Assembly.GetExecutingAssembly().Location) + "\\languages"); //getting all .dll files in the language folder and its sub dirs. (who knows? maybe someone keeps each culture file in a seperate folder!) var assemblies = dir.GetFiles("*.dll", SearchOption.AllDirectories); //for each found .dll we will create a model and set its properties and then add to list for (int i = 0; i < assemblies.Count(); i++) {
string name = assemblies[i].Name;
CultureAssemblyModel model = new CultureAssemblyModel() { DisplayText = name.Split('.', '_')[2], Culture = name.Split('.', '_')[1], Name = name , XamlFileName =name.Substring(0, name.LastIndexOf(".")) + ".xaml" }; CultureAssemblies.Add(model); } }
comboboxLanguages.ItemsSource = CultureAssemblies;
<ComboBox HorizontalAlignment="Left" Margin="10" VerticalAlignment="Top" MinWidth="100" Name="comboboxLanguages"> <ComboBox.ItemTemplate> <DataTemplate> <Label Content="{Binding DisplayText}"/> </DataTemplate> </ComboBox.ItemTemplate> </ComboBox>
در مرحله بعد، قرار است متدی بنویسیم که اطلاعات زبان انتخاب شده را گرفته و با جابجایی ResourceDictionary ها، زبان برنامه را تغییر دهیم.
متدی با نام LoadCulture در کلاس App ایجاد میکنیم که یک CultureAssemblyModel به عنوان ورودی دریافت کرده و ResourceDictionary داخل آن را load میکند و آن را با ResourceDictionary فعلی موجود در App.xaml جابجا مینماید.
با این کار، Button هایی که قبلا مقدار Content خود را از Resourceهای موجود دریافت میکردند، اکنون از Resourceهای جابجا شده خواهند گرفت و به این ترتیب زبان انتخاب شده بر روی برنامه اعمال میشود.
//loads selected culture public void LoadCulture(CultureAssemblyModel culture) { //creating a FileInfo object represents .dll file of selected cultur FileInfo assemblyFile = new FileInfo("languages\\" + culture.Name); //loading .dll into memory as a .net assembly var assembly = Assembly.LoadFile(assemblyFile.FullName); //getting .dll file name var assemblyName = assemblyFile.Name.Substring(0, assemblyFile.Name.LastIndexOf(".")); //creating string represents structure of a pack uri (something like this: /{myassemblyname;component/myresourcefile.xaml} string packUri = string.Format(@"/{0};component/{1}", assemblyName, culture.XamlFileName); //creating a pack uri Uri uri = new Uri(packUri, UriKind.Relative); //now we have created a pack uri that represents a resource object in loaded assembly //and its time to load that as a resource dictionary (do u remember that we had resource dictionary in culture assemblies? don't u?) var dic = Application.LoadComponent(uri) as ResourceDictionary; dic.Source = uri; //here we will remove current merged dictionaries in our resource dictionary and add recently-loaded resource dictionary as e merged dictionary var mergedDics = this.Resources.MergedDictionaries; if (mergedDics.Count > 0) mergedDics.Clear(); mergedDics.Add(dic); }
void comboboxLanguages_SelectionChanged(object sender, SelectionChangedEventArgs e) { var selectedCulture = (CultureAssemblyModel)comboboxLanguages.SelectedItem; App app = Application.Current as App; app.LoadCulture(selectedCulture); }
کار انجام شد!
از مزیتهای این روش میتوان به WPF-Native بودن، سادگی در پیاده سازی، قابلیت load کردن هر زبان جدیدی در زمان اجرا بدون نیاز به کوچکترین تغییر در برنامه اصلی و همچنین پشتیبانی کامل از نمایش زبانهای مختلف از جمله فارسی اشاره کرد.
نظرات مطالب
C# 8.0 - Nullable Reference Types
بهبودهای نوعهای ارجاعی نالنپذیر در NET Core 3.0 Preview 7.
پس از نصب SDK جدید، نحوهی فعالسازی این قابلیت در فایل csproj، به صورت زیر درآمدهاست:
این موارد در Preview 7 جدید هستند:
1) امکان اضافه کردن قید جدید notnull در حین تعریف نوعهای جنریک
2) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پیش» بررسی کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
ویژگی AllowNull به فراخوانها امکان ارسال نال را حتی اگر مجاز نباشد، میدهد. این ویژگی جدید در فضای نام System.Diagnostics.CodeAnalysis تعریف شدهاست. برعکس آن ویژگی DisallowNull، سبب خواهد شد تا فراخوانها حتی در صورت مجاز بودن نیز نتوانند نال ارسال کنند.
در مثال فوق ویژگی AllowNull سبب میشود تا در قسمت setter امکان دریافت نال نیز میسر شود؛ برای مثال جهت سازگاری با نگارشهای قبلی برنامه.
دو ویژگی یاد شده را میتوان بر روی پارامترهای متدها، پارامترهایی از نوع in و ref، فیلدها، خواص و ایندکسرها اعمال کرد.
3) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پس» بررسی کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
دو ویژگی جدید MaybeNull و NotNull کار پس بررسی نال پذیری را انجام میدهند:
در این مثال، متد Find با تعریف ویژگی return: MaybeNull، ممکن است نال برگرداند. برای مثال اگر چیزی یافت نشد، default را بر گرداند.
در متد Resize، پارامتر array، میتواند نال دریافت کند، چون نالپذیر تعریف شدهاست؛ اما چون به ویژگی NotNull مزین است، حاصل تغییرات بر روی آن (خروجی از متد، از طریق پارامتری از نوع ref) نمیتواند نال باشد.
دو ویژگی یاد شده را میتوان بر روی خروجی متدها، پارامترهایی از نوع out و ref، فیلدها، خواص و ایندکسرها اعمال کرد.
4) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پس» بررسی «شرطی» کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در مثالهای زیر کاربردهای دو ویژگی شرطی جدید NotNullWhen و MaybeNullWhen را مشاهده میکنید:
در اینجا با بکارگیری ویژگی [NotNullWhen(false)] به فراخوان اعلام میکنیم که اگر IsNullOrEmpty مقدار false را برگرداند، مقدار value ارسال شدهی به آن، نال نیست.
در اینجا با بکارگیری ویژگی [NotNullWhen(true)] به فراخوان اعلام میکنیم که اگر TryParse مقدار true را برگرداند، مقدار version خروجی آن، نال نیست.
در اینجا با بکارگیری ویژگی [MaybeNullWhen(false)] به فراخوان اعلام میکنیم که اگر TryDequeue مقدار false را برگرداند، مقدار result خروجی آن، میتواند نال هم باشد.
5) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای شرط گذاشتن بین ورودی و خروجی، در حین کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در متد زیر، هم خروجی و هم ورودی آن میتوانند نال باشند. اما میخواهیم اگر path نال نباشد، اطمینان حاصل کنیم که استفاده کننده میداند، خروجی این متد، حتما نال نخواهد بود:
برای انجام یک چنین اطلاع رسانیهایی میتوان از ویژگی جدید NotNullIfNotNull استفاده کرد. از آن میتوان برای مزین سازی خروجی متدها و یا پارامترهایی از نوع ref استفاده کرد.
6) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای بررسی سیلان برنامه، در حین کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در اینجا نحوهی استفاده از دو ویژگی جدید DoesNotReturn و DoesNotReturnIf را مشاهده میکنید:
اگر متد ThrowArgumentNullException در جائی فراخوانی شود، سبب بروز یک استثناء میشود. استفاده از DoesNotReturn سبب میشود تا به کامپایلر اعلام کند، پس از این نقطه، دیگر نیازی به بررسی نال بودن اشیاء نیست؛ چون آن قطعه از کد، غیرقابل اجرا و رسیدن میشود. این ویژگی را تنها بر روی متدها میتوان قرار داد.
اگر متد MyAssert فراخوانی شود و ورودی آن false باشد، یک استثناء را صادر میکند. با بکارگیری ویژگی [DoesNotReturnIf(false)] این موضوع را به کامپایلر اعلام کرده و از آن درخواست میکنیم تا کار بررسی نال بودن اشیاء را از آن سطر به بعد، انجام ندهد. این ویژگی را تنها بر روی پارامترها میتوان اعمال کرد.
پس از نصب SDK جدید، نحوهی فعالسازی این قابلیت در فایل csproj، به صورت زیر درآمدهاست:
<Project Sdk="Microsoft.NET.Sdk"> <PropertyGroup> <OutputType>Exe</OutputType> <TargetFramework>netcoreapp3.0</TargetFramework> <LangVersion>8.0</LangVersion> <Nullable>enable</Nullable> </PropertyGroup> </Project>
این موارد در Preview 7 جدید هستند:
1) امکان اضافه کردن قید جدید notnull در حین تعریف نوعهای جنریک
interface IDoStuff<TIn, TOut> where TIn : notnull where TOut : notnull { TOut DoStuff(TIn input); }
2) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پیش» بررسی کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
ویژگی AllowNull به فراخوانها امکان ارسال نال را حتی اگر مجاز نباشد، میدهد. این ویژگی جدید در فضای نام System.Diagnostics.CodeAnalysis تعریف شدهاست. برعکس آن ویژگی DisallowNull، سبب خواهد شد تا فراخوانها حتی در صورت مجاز بودن نیز نتوانند نال ارسال کنند.
using System; using System.Diagnostics.CodeAnalysis; namespace ConsoleApp { public class MyClass { private string _innerValue = string.Empty; [AllowNull] public string MyValue { get { return _innerValue; } set { _innerValue = value ?? string.Empty; } } }
دو ویژگی یاد شده را میتوان بر روی پارامترهای متدها، پارامترهایی از نوع in و ref، فیلدها، خواص و ایندکسرها اعمال کرد.
3) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پس» بررسی کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
دو ویژگی جدید MaybeNull و NotNull کار پس بررسی نال پذیری را انجام میدهند:
public class MyArray { // Result is the default of T if no match is found [return: MaybeNull] public static T Find<T>(T[] array, Func<T, bool> match) { //... } // Never gives back a null when called public static void Resize<T>([NotNull] ref T[]? array, int newSize) { //... } }
در متد Resize، پارامتر array، میتواند نال دریافت کند، چون نالپذیر تعریف شدهاست؛ اما چون به ویژگی NotNull مزین است، حاصل تغییرات بر روی آن (خروجی از متد، از طریق پارامتری از نوع ref) نمیتواند نال باشد.
دو ویژگی یاد شده را میتوان بر روی خروجی متدها، پارامترهایی از نوع out و ref، فیلدها، خواص و ایندکسرها اعمال کرد.
4) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای «پس» بررسی «شرطی» کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در مثالهای زیر کاربردهای دو ویژگی شرطی جدید NotNullWhen و MaybeNullWhen را مشاهده میکنید:
public class MyString { // True when 'value' is null public static bool IsNullOrEmpty([NotNullWhen(false)] string? value) { //... } }
public class MyVersion { // If it parses successfully, the Version will not be null. public static bool TryParse(string? input, [NotNullWhen(true)] out Version? version) { //... } }
public class MyQueue<T> { // 'result' could be null if we couldn't Dequeue it. public bool TryDequeue([MaybeNullWhen(false)] out T result) { //... } }
5) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای شرط گذاشتن بین ورودی و خروجی، در حین کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در متد زیر، هم خروجی و هم ورودی آن میتوانند نال باشند. اما میخواهیم اگر path نال نباشد، اطمینان حاصل کنیم که استفاده کننده میداند، خروجی این متد، حتما نال نخواهد بود:
class MyPath { [return: NotNullIfNotNull("path")] public static string? GetFileName(string? path) { //... } }
6) اضافه شدن یک سری ویژگی توکار جدید برای بررسی سیلان برنامه، در حین کار با نوعهای ارجاعی نال نپذیر
در اینجا نحوهی استفاده از دو ویژگی جدید DoesNotReturn و DoesNotReturnIf را مشاهده میکنید:
internal static class ThrowHelper { [DoesNotReturn] public static void ThrowArgumentNullException(ExceptionArgument arg) { //... } }
public static class MyAssertionLibrary { public static void MyAssert([DoesNotReturnIf(false)] bool condition) { //... } }
نسخه رسمی و به روز شده «وضعیت فناوریهای مرتبط با دات نت از دیدگاه مرگ و زندگی!» از طرف مایکروسافت:
Summary - .NET Technology Guide for Business Applications
The .NET Technology Guide for Business Applications
Summary - .NET Technology Guide for Business Applications
The .NET Technology Guide for Business Applications