اشتراکها
ابزار ++ CS-Script tools for Notepad
نظرات مطالب
پلاگین DataTables کتابخانه jQuery - قسمت اول
سلام
شما نظرتون در مورد پلاگین jTable چیه؟ ایا امکانات jTable بیشتری از dataTable نیست؟
نظرات مطالب
پلاگین DataTables کتابخانه jQuery - قسمت دوم
با سلام
آیا این پلاگین قابلیت حذف و یا ویرایش دادهها رو هم میده؟
آیا این پلاگین قابلیت حذف و یا ویرایش دادهها رو هم میده؟
مطالب
MSBuild
MSBuild
به عنوان یک تعریف کلی، مایکروسافت بیلد (Microsoft Build)، پلتفرمی برای ساخت اپلیکیشنهاست. در این پلتفرم (که با عنوان MSBuild شناخته میشود) کلیه تنظیمات لازم برای تولید و ساخت یک اپلیکیشن درون یک فایل XML ذخیره میشود، که به آن فایل پروژه میگویند. ویژوال استودیو نیز از این ابزار برای تولید تمامی اپلیکیشنها استفاده میکند، اما MSBuild به ویژوال استودیو وابسته نیست و کاملا مستقل از آن است.
این ابزار به همراه دات نت فریمورک (البته نسخه کامل آن و نه نسخههای سبکتری چون Client Profile) نصب میشود. بنابراین با استفاه از فایل اجرایی این ابزار (msbuild.exe) میتوان فرایند بیلد را برای پروژه و یا سولوشنهای خود، بدون نیاز به نصب ویژوال استودیو اجرا کرد. استفاده مستقیم از MSBuild در شرایط زیر نیاز میشود:
- ویزوال استودیو در دسترس نباشد.
- نسخه 64 بیتی این ابزار که در ویژوال استودیو در دسترس نیست. البته در بیشتر مواقع این مورد پیش نخواهد آمد مگر اینکه برای فرایند بیلد به حافظه بیشتری نیاز باشد.
- اجرای فرایند بیلد در بیش از یک پراسس (برای رسیدن به سرعت بالاتر). این امکان در تولید پروژههای ++C در ویژوال استودیو موجود است. همچنین از نسخه 2012 این امکان برای پروژههای #C نیز فراهم شده است.
- سفارشیسازی فرایند بیلد
- و ...
همچنین یکی دیگر از بخشهای مهم فرایندِ تولیدِ اپلیکیشن که همانند ویژوال استودیو از این ابزار بصورت مستقیم استفاده میکند Team Foundation Build است.
با استفاده از خط فرمان این ابزار تنظیمات فراوانی را برای سفارشی سازی عملیات بیلد میتوان انجام داد که شرح آنها بحثی مفصل میطلبد. تنظیمات بسیار دیگری هم در فایل پروژه قابل اعمال است (توضیحات بیشتر در اینجا). منابع برای مطالعه بیشتر:
Microsoft Build API
در داتنت فریمورک فضای نامی با عنوان Microsoft.Build نیز وجود دارد که امکانات این ابزار را در اختیار برنامه نویس قرار میدهد. برای استفاده از این کتابخانه باید ارجاعی به اسمبلی آن داد، که به همین نام بوده و به همراه داتنت فریمورک نصب میشود. کد زیر نحوه استفاده اولیه از این کتابخانه را نشان میدهد:
private static void TestMSBuild(string projectFullPath) { var pc = new ProjectCollection(); var globalProperties = new Dictionary<string, string>() { { "Configuration", "Debug" }, { "Platform", "AnyCPU" } }; var buidlRequest = new BuildRequestData(projectFullPath, globalProperties, null, new string[] { "Build" }, null); var buildResult = BuildManager.DefaultBuildManager.Build(new BuildParameters(pc), buidlRequest); }
با اینکه ارائه مقداری غیرنال برای آرگومان globalProperties اجباری است اما پرکردن آن کاملا اختیاری است، زیرا تمام تنظیمات ممکن را میتوان در خود فایل پروژه ثبت کرد.
برای مطالعه بیشتر منابع زیر پیشنهاد میشود:
استفاده از msbuild.exe
ابزار msbuild به صورت یک فایل exe در دسترس است و برای استفاده از آن میتوان از خط فرمان ویندوز استفاده کرد. مسیر فایل اجرایی آن (MSBuild.exe) در ریشه مسیر دات نت فریمورک است، بصورت زیر:
نسخه 32 بیتی:
C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v4.0.30319\MSBuild.exe
نسخه 64 بیتی:
C:\Windows\Microsoft.NET\Framework64\v4.0.30319\MSBuild.exe
برای استفاده از آن میتوان مسیر فایل پروژه یا سولوشن (فایل با پسوند csprj. یا vbprj. یا sln.) را به آن داد تا سایر عملیات تولید را به صورت خودکار تا آخر به انجام برساند. کاری که عینا در ویژوال استودیو در زمان Build انجام میشود! برای بهره برداری از آن در کد میتوان از کلاس Process استفاده کرد. برای مسیر این فایل هم میتوان از نشانیهایی که در بالا معرفی شد استفاده کرد یا برای راحتی و امنیت بیشتر از کلید رجیستری مربوطه که در کد زیر نشان داده شده استفاده کرد:
private static void TestMSBuild1(string projectPath) { var regKey = Registry.LocalMachine.OpenSubKey(@"SOFTWARE\Microsoft\MSBuild\ToolsVersions\4.0"); if (regKey == null) return; var msBuildExeFilePath = Path.Combine(regKey.GetValue("MSBuildToolsPath").ToString(), "MSBuild.exe"); var startInfo = new ProcessStartInfo { FileName = msBuildExeFilePath, Arguments = projectPath, WindowStyle = ProcessWindowStyle.Hidden }; var process = Process.Start(startInfo); process.WaitForExit(); }
بدین ترتیب عملیاتی مشابه عملیات Build در ویژوال استودیو انجام میشود و با توجه به تنظیمات موجود در فایل پروژه، پوشههای خروجی (مثلا bin و obj در حالت پیش فرض پروژههای ویژوال استودیو) نیز در مسیرهای مربوطه ایجاد میگردد.
نظرات مطالب
مدیریت سفارشی سطوح دسترسی کاربران در MVC
- از پروژه سورس باز «Iris Membership برای احراز هویت کاربران در ASP.NET MVC به صورت پویا» ایده بگیرید.
- همچنین در پروژهی سورس باز «سیستم مدیریت محتوای IRIS » نیز پیاده سازی کاملی از این مبحث وجود دارد.
- همچنین در پروژهی سورس باز «سیستم مدیریت محتوای IRIS » نیز پیاده سازی کاملی از این مبحث وجود دارد.
MobX از 4 مفهوم اصلی تشکیل میشود:
- Observable state: در MobX نیز همانند Redux، کل شیء state به صورت یک شیء جاوا اسکریپتی ارائه میشود؛ با این تفاوت که در اینجا این شیء، یک Observable است که نمونهای از مفهوم آنرا در مثال قسمت قبل بررسی کردیم.
- Actions: متدهایی هستند که state را تغییر میدهند.
- Computed properties: در مورد مفهوم خواص محاسباتی در قسمت قبل بحث کردیم. این خواص، مقدار خود را بر اساس تغییرات سایر خواص Observable، به روز میکنند.
- Reactions: سبب بروز اثرات جانبی (side effects) میشوند؛ مانند تعامل با دنیای خارج. نمونهای از آن، متد autorun است که تغییرات Observableها را ردیابی میکند.
برای مثال خاصیت محاسباتی fullName، تغییرات سایر خواص Observable را احساس کرده و مقدار خودش را به روز میکند. سپس یک Reaction به آن، میتواند به روز رسانی DOM، جهت نمایش این تغییرات باشد و یا نمونهی دیگری که میتواند بسیاری از این مفاهیم را نمایش دهد، کلاس زیر است:
- دراینجا با استفاده از decorator syntax کتابخانهی mobx، خواص و متدهای این کلاس معمولی ES6 را مزین کردهایم.
- برای مثال زمانیکه تعریف observable numberOfPeople@ را داریم، به این معنا است که میخواهیم تغییرات تعداد افراد را تحت نظر قرار دهیم و اگر تغییری در مقدار آن صورت گرفت، آنگاه مقدار خواص محاسباتی که با computed@ مزین شدهاند، به صورت خودکار به روز رسانی شوند.
- action@ به این معنا است که متدی در اینجا، سبب بروز تغییری در state کلاس جاری میشود. MobX به همراه یک strict mode است که اگر فعال باشد، ذکر تزئین کنندهی action@ بر روی یک چنین متدهایی ضروری است، در غیراینصورت، الزامی به درج آن نیست.
در این قطعه کد تعدای console.log را هم ملاحظه میکنید. علت آن نمایش مفهوم کش کردن اطلاعات در MobX است. فرض کنید برای بار اول، مقدار یکی از خواصی را که به صورت observable تعریف شدهاند، تغییر میدهیم. در این حالت تمام خواص محاسباتی وابستهی به آنها، به صورت خودکار مجددا محاسبه شده و console.logها را نیز مشاهده خواهیم کرد. اگر برای بار دوم همین فراخوانی صورت گیرد و تغییری در مقادیر خواص observable صورت نگیرد، MobX از نگارش کش شدهی این خواص محاسباتی استفاده میکند و بیجهت سبب رندر مجدد UI نخواهد شد که در نهایت کارآیی بالایی را سبب خواهد شد. برای پیاده سازی یک چنین قابلیتی با Redux باید از مفهومی مانند React.memo و Memoization و کتابخانههای کمکی مانند Reselect استفاده کرد؛ اما در اینجا به صورت توکار و خودکار اعمال میشود.
ساختارهای دادهای که توسط MobX پشتیبانی میشوند
MobX از اکثر ساختارهای دادهای متداول در جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند؛ برای مثال:
- اشیاء مانند ({})observable
- آرایهها مانند ([])observable
- Maps مانند observable(new Map())
چند نکته:
- همانطور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، decorators در اصل یکسری تابع هستند و برای مثال میتوان observable را به صورت observable@ و یا به صورت یک تابع معمولی مورد استفاده قرار داد.
- اگر شیءای را به صورت ({})observable معرفی کنیم، با افزودن خواصی به آن پس از این فراخوانی، این خواص دیگر مورد ردیابی قرار نخواهند گرفت. علت آنرا هم در شبهکد زیر میتوان مشاهده کرد:
کاری که متد observable انجام میدهد، شمارش کلیدهای (خواص) شیء ارسالی به آن است و سپس محصور کردن آنها درون یک شیء observable و در آخر بازگشت آن.
برای رفع این مشکل میتوان از Map استفاده کرد. یعنی در اینجا اگر قرار است تعداد خواص اشیاء را به صورت پویا تغییر دهید، آنها را به صورت Map تعریف کنید؛ چون متد set آن توسط observableها ردیابی میشود.
استفاده از MobX با React توسط کتابخانهی mobx-react
تا اینجا MobX را به صورت متکی به خود مورد بررسی قرار دادیم. اکنون قصد داریم آنرا به یک برنامهی React متصل کنیم. برای اینکار کتابخانههای زیادی وجود دارند که در این قسمت کلیات روش کار با کتابخانهی mobx-react را در بین آنها بررسی میکنیم.
نصب کتابخانهی mobx-react
ابتدا نیاز است تا این کتابخانه را نصب کنیم:
تحت نظر قرار دادن کامپوننتها
در ادامه پس از نصب کتابخانهی mobx-react، نیاز است کامپوننتها را تحت نظر MobX قرار دهیم که اینکار را میتوان توسط تزئین کنندهی observer آن انجام داد. همانطور که عنوان شد، تزئین کنندهها را میتوان به صورت معمولی observer@ به یک کلاس و یا به صورت فراخوانی تابع، برای مثال به یک کامپوننت تابعی اعمال کرد. برای نمونه کامپوننتهای کلاسی را به نحو زیر میتوان با observer@ مزین کرد:
در این حالت هر زمانیکه یکی از اشیاء observable تغییر میکند، React را وادار به رندر مجدد UI خواهد کرد.
و یا کامپوننتهای تابعی را میتوان توسط متد observer به صورت زیر محصور کرد:
با تحت نظر قرار گرفته شدن یک کامپوننت (چه با تزئین کنندهی observer@ و یا با بکارگیری نگارش تابعی آن)، منطقی که در پشت صحنه مورد استفاده قرار میگیرد، یک چنین شکلی را خواهد داشت (و برای اینکار نیازی به کد نویسی نیست):
زمانیکه کار رندر اولیهی کامپوننت در DOM به پایان رسید، متد autorun به تغییرات observableها در پشت صحنه گوشفرا داده و سبب فراخوانی متد رندر کامپوننت، با هر تغییر لازمی میشود. این کاری است که متد یا تزئین کنندهی observer کتابخانهی mobx-react انجام میدهد.
تعریف مخزن و اتصال آن به کامپوننتها
کار شیء Provider که بالاترین کامپوننت را در سلسله مراتب کامپوننتها محصور میکند، ارائهی store، به تمام کامپوننتهای فرزند است. در Redux فقط یک store را داریم که به شیء Provider آن ارسال میکنیم. اما در حین کار با MobX چنین محدودیتی وجود ندارد و میتوان چندین store را تعریف کرد و در اختیار برنامه قرار داد که شبهکد نحوهی تعریف آن به صورت زیر است:
در حین کار با Redux، قسمتی از مراحل تعریف آن، کار اتصال خواص موجود در state مخزن redux، به props یک کامپوننت است و یا همچنین کار اتصال رویدادها به props. یک چنین کاری را در اینجا به سادگی با تزئین کنندهای به نام inject میتوان انجام داد که مخزن مورد استفاده را مشخص میکند:
و یا برای کامپوننتهای تابعی میتوان از نگارش تابعی inject استفاده کرد. در این حالت، store تزریقی را میتوان به صورت props دریافت نمود:
یک مثال: پیاده سازی مثال شمارشگر قسمت سوم این سری با mobx-react
در ادامه قصد داریم برنامهی شمارشگر ارائه شده در قسمت سوم بررسی redux را با mobx پیاده سازی کنیم. به همین جهت یک پروژهی جدید React را ایجاد میکنیم:
در ادامه کتابخانههای mobx ، mobx-react و همچنین بوت استرپ را نصب میکنیم. برای این منظور پس از باز کردن پوشهی اصلی برنامه توسط VSCode، دکمههای ctrl+` را فشرده (ctrl+back-tick) و دستور زیر را در ترمینال ظاهر شده وارد کنید:
سپس برای افزودن فایل bootstrap.css به پروژهی React خود، ابتدای فایل index.js را به نحو زیر ویرایش خواهیم کرد:
پس از آن فایل src\index.js را به صورت زیر تغییر میدهیم:
توضیحات:
- در قسمت قبل، روش تحت نظر قرار دادن یک شیء متداول جاوا اسکریپتی را توسط متد observable مشاهده کردیم. در اینجا نگارش کلاسی آن مثال را بر اساس کلاس Count مشاهده میکنید. اگر نخواهیم از decorator ای مانند observable@ بر روی خاصیت value این کلاس استفاده کنیم، روش تابعی آنرا با فراخوانی متد decorate و ذکر نوع کلاس و سپس خاصیتی که باید به صورت observable تحت نظر قرار گیرد، در اینجا مشاهده میکنید. این هم یک روش کار با mobx است.
- پس از ایجاد کلاس Count که در اینجا نقش store را نیز بازی میکند، یک وهلهی جدید را از آن ساخته و به متغیر count در این ماژول و همچنین window.count انتساب میدهیم. انتساب window.count سبب میشود تا بتوان در کنسول توسعه دهندگان مرورگر، با نوشتن count و سپس enter، به محتویات این متغیر دسترسی یافت و یا حتی آنرا تغییر داد؛ مانند تصویر زیر که بلافاصله این تغییر، در UI برنامه نیز منعکس میشود:
- در اینجا تعریف شیء Provider را که پیشتر در مورد آن بحث کردیم، مشاهده نمیکنید؛ چون با تک کامپوننت Counter تعریف شدهی در این مثال، نیازی به آن نیست. میتوان این شیء store را به صورت مستقیم به props کامپوننت Counter ارسال کرد.
اکنون تعریف کامپوننت شمارشگر واقع در فایل src\components\Counter.jsx به صورت زیر خواهد بود که این کامپوننت، count را به صورت props دریافت میکند:
و سپس بر اساس count رسیده، در اینجا میتوان مستقیما متدهای کلاس Count را فراخوانی کرد (مانند count.increment؛ که البته در اصل یک خاصیت است که با متدی مقدار دهی شدهاست) و یا مقدار خاصیتی از آنرا مانند count.value، نمایش داد.
تا زمانیکه کامپوننت، با تابع observer محصور شدهاست، به props رسیده گوش فرا داده و خواص و اشیاء observable آنرا تشخیص میدهد و سبب رندر مجدد کامپوننت، با تغییری در آنها خواهد شد.
کدهای کامل این قسمت را میتوانید از اینجا دریافت کنید: state-management-with-mobx-part2.zip
- Observable state: در MobX نیز همانند Redux، کل شیء state به صورت یک شیء جاوا اسکریپتی ارائه میشود؛ با این تفاوت که در اینجا این شیء، یک Observable است که نمونهای از مفهوم آنرا در مثال قسمت قبل بررسی کردیم.
- Actions: متدهایی هستند که state را تغییر میدهند.
- Computed properties: در مورد مفهوم خواص محاسباتی در قسمت قبل بحث کردیم. این خواص، مقدار خود را بر اساس تغییرات سایر خواص Observable، به روز میکنند.
- Reactions: سبب بروز اثرات جانبی (side effects) میشوند؛ مانند تعامل با دنیای خارج. نمونهای از آن، متد autorun است که تغییرات Observableها را ردیابی میکند.
برای مثال خاصیت محاسباتی fullName، تغییرات سایر خواص Observable را احساس کرده و مقدار خودش را به روز میکند. سپس یک Reaction به آن، میتواند به روز رسانی DOM، جهت نمایش این تغییرات باشد و یا نمونهی دیگری که میتواند بسیاری از این مفاهیم را نمایش دهد، کلاس زیر است:
import { action, observable, computed } from 'mobx'; class PizzaCalculator { @observable numberOfPeople = 0; @observable slicesPerPerson = 2; @observable slicesPerPie = 8; @computed get slicesNeeded() { console.log('Getting slices needed'); return this.numberOfPeople * this.slicesPerPerson; } @computed get piesNeeded() { console.log('Getting pies needed'); return Math.ceil(this.slicesNeeded / this.slicesPerPie); } @action addGuest() { this.numberOfPeople!++; } }
- برای مثال زمانیکه تعریف observable numberOfPeople@ را داریم، به این معنا است که میخواهیم تغییرات تعداد افراد را تحت نظر قرار دهیم و اگر تغییری در مقدار آن صورت گرفت، آنگاه مقدار خواص محاسباتی که با computed@ مزین شدهاند، به صورت خودکار به روز رسانی شوند.
- action@ به این معنا است که متدی در اینجا، سبب بروز تغییری در state کلاس جاری میشود. MobX به همراه یک strict mode است که اگر فعال باشد، ذکر تزئین کنندهی action@ بر روی یک چنین متدهایی ضروری است، در غیراینصورت، الزامی به درج آن نیست.
در این قطعه کد تعدای console.log را هم ملاحظه میکنید. علت آن نمایش مفهوم کش کردن اطلاعات در MobX است. فرض کنید برای بار اول، مقدار یکی از خواصی را که به صورت observable تعریف شدهاند، تغییر میدهیم. در این حالت تمام خواص محاسباتی وابستهی به آنها، به صورت خودکار مجددا محاسبه شده و console.logها را نیز مشاهده خواهیم کرد. اگر برای بار دوم همین فراخوانی صورت گیرد و تغییری در مقادیر خواص observable صورت نگیرد، MobX از نگارش کش شدهی این خواص محاسباتی استفاده میکند و بیجهت سبب رندر مجدد UI نخواهد شد که در نهایت کارآیی بالایی را سبب خواهد شد. برای پیاده سازی یک چنین قابلیتی با Redux باید از مفهومی مانند React.memo و Memoization و کتابخانههای کمکی مانند Reselect استفاده کرد؛ اما در اینجا به صورت توکار و خودکار اعمال میشود.
ساختارهای دادهای که توسط MobX پشتیبانی میشوند
MobX از اکثر ساختارهای دادهای متداول در جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند؛ برای مثال:
- اشیاء مانند ({})observable
- آرایهها مانند ([])observable
- Maps مانند observable(new Map())
چند نکته:
- همانطور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، decorators در اصل یکسری تابع هستند و برای مثال میتوان observable را به صورت observable@ و یا به صورت یک تابع معمولی مورد استفاده قرار داد.
- اگر شیءای را به صورت ({})observable معرفی کنیم، با افزودن خواصی به آن پس از این فراخوانی، این خواص دیگر مورد ردیابی قرار نخواهند گرفت. علت آنرا هم در شبهکد زیر میتوان مشاهده کرد:
const extendObservable = (target, source) => { source.keys().forEach(key => { const wrappedInObservable = observable(source[key]); Object.defineProperty(target, key, { set: value.set. get: value.get }); }); };
برای رفع این مشکل میتوان از Map استفاده کرد. یعنی در اینجا اگر قرار است تعداد خواص اشیاء را به صورت پویا تغییر دهید، آنها را به صورت Map تعریف کنید؛ چون متد set آن توسط observableها ردیابی میشود.
استفاده از MobX با React توسط کتابخانهی mobx-react
تا اینجا MobX را به صورت متکی به خود مورد بررسی قرار دادیم. اکنون قصد داریم آنرا به یک برنامهی React متصل کنیم. برای اینکار کتابخانههای زیادی وجود دارند که در این قسمت کلیات روش کار با کتابخانهی mobx-react را در بین آنها بررسی میکنیم.
نصب کتابخانهی mobx-react
ابتدا نیاز است تا این کتابخانه را نصب کنیم:
> npm install --save mobx mobx-react
تحت نظر قرار دادن کامپوننتها
در ادامه پس از نصب کتابخانهی mobx-react، نیاز است کامپوننتها را تحت نظر MobX قرار دهیم که اینکار را میتوان توسط تزئین کنندهی observer آن انجام داد. همانطور که عنوان شد، تزئین کنندهها را میتوان به صورت معمولی observer@ به یک کلاس و یا به صورت فراخوانی تابع، برای مثال به یک کامپوننت تابعی اعمال کرد. برای نمونه کامپوننتهای کلاسی را به نحو زیر میتوان با observer@ مزین کرد:
import { observer } from "mobx-react"; @observer class Counter extends Component {
و یا کامپوننتهای تابعی را میتوان توسط متد observer به صورت زیر محصور کرد:
const Counter = observer(({ count }) => { return ( // ... ); });
class ContainerComponent extends Component () { componentDidMount() { this.stopListening = autorun(() => this.render()); } componentWillUnmount() { this.stopListening(); } render() { … } }
تعریف مخزن و اتصال آن به کامپوننتها
کار شیء Provider که بالاترین کامپوننت را در سلسله مراتب کامپوننتها محصور میکند، ارائهی store، به تمام کامپوننتهای فرزند است. در Redux فقط یک store را داریم که به شیء Provider آن ارسال میکنیم. اما در حین کار با MobX چنین محدودیتی وجود ندارد و میتوان چندین store را تعریف کرد و در اختیار برنامه قرار داد که شبهکد نحوهی تعریف آن به صورت زیر است:
import { Provider } from 'mobx-react'; import ItemStore from './store/ItemStore'; import Application from './components/Application'; const itemStore = new ItemStore(); ReactDOM.render( <Provider itemStore={itemStore}> <Application /> </Provider>, document.getElementById('root'), );
@inject('itemStore') class NewItem extends Component { // ...
const UnpackedItems = inject('itemStore')( observer(({ itemStore }) => ( // ... )), );
یک مثال: پیاده سازی مثال شمارشگر قسمت سوم این سری با mobx-react
در ادامه قصد داریم برنامهی شمارشگر ارائه شده در قسمت سوم بررسی redux را با mobx پیاده سازی کنیم. به همین جهت یک پروژهی جدید React را ایجاد میکنیم:
> create-react-app state-management-with-mobx-part2 > cd state-management-with-mobx-part2 > npm start
> npm install --save mobx mobx-react bootstrap
import "bootstrap/dist/css/bootstrap.css";
پس از آن فایل src\index.js را به صورت زیر تغییر میدهیم:
import "./index.css"; import "bootstrap/dist/css/bootstrap.css"; import { autorun, decorate, observable } from "mobx"; import React from "react"; import ReactDOM from "react-dom"; import Counter from "./components/Counter"; import * as serviceWorker from "./serviceWorker"; class Count { value = 0; increment = () => { this.value++; }; decrement = () => { this.value--; }; } decorate(Count, { value: observable }); const count = (window.count = new Count()); autorun(() => console.log("The count changed!", count.value)); ReactDOM.render( <main className="container"> <Counter count={count} /> </main>, document.getElementById("root") ); serviceWorker.unregister();
- در قسمت قبل، روش تحت نظر قرار دادن یک شیء متداول جاوا اسکریپتی را توسط متد observable مشاهده کردیم. در اینجا نگارش کلاسی آن مثال را بر اساس کلاس Count مشاهده میکنید. اگر نخواهیم از decorator ای مانند observable@ بر روی خاصیت value این کلاس استفاده کنیم، روش تابعی آنرا با فراخوانی متد decorate و ذکر نوع کلاس و سپس خاصیتی که باید به صورت observable تحت نظر قرار گیرد، در اینجا مشاهده میکنید. این هم یک روش کار با mobx است.
- پس از ایجاد کلاس Count که در اینجا نقش store را نیز بازی میکند، یک وهلهی جدید را از آن ساخته و به متغیر count در این ماژول و همچنین window.count انتساب میدهیم. انتساب window.count سبب میشود تا بتوان در کنسول توسعه دهندگان مرورگر، با نوشتن count و سپس enter، به محتویات این متغیر دسترسی یافت و یا حتی آنرا تغییر داد؛ مانند تصویر زیر که بلافاصله این تغییر، در UI برنامه نیز منعکس میشود:
- در اینجا تعریف شیء Provider را که پیشتر در مورد آن بحث کردیم، مشاهده نمیکنید؛ چون با تک کامپوننت Counter تعریف شدهی در این مثال، نیازی به آن نیست. میتوان این شیء store را به صورت مستقیم به props کامپوننت Counter ارسال کرد.
اکنون تعریف کامپوننت شمارشگر واقع در فایل src\components\Counter.jsx به صورت زیر خواهد بود که این کامپوننت، count را به صورت props دریافت میکند:
import { observer } from "mobx-react"; import React from "react"; const Counter = observer(({ count }) => { return ( <section className="card mt-5"> <div className="card-body text-center"> <span className="badge m-2 badge-primary">{count.value}</span> </div> <div className="card-footer"> <div className="d-flex justify-content-center align-items-center"> <button className="btn btn-secondary btn-sm" onClick={count.increment} > + </button> <button className="btn btn-secondary btn-sm m-2" onClick={count.decrement} > - </button> </div> </div> </section> ); }); export default Counter;
تا زمانیکه کامپوننت، با تابع observer محصور شدهاست، به props رسیده گوش فرا داده و خواص و اشیاء observable آنرا تشخیص میدهد و سبب رندر مجدد کامپوننت، با تغییری در آنها خواهد شد.
کدهای کامل این قسمت را میتوانید از اینجا دریافت کنید: state-management-with-mobx-part2.zip
بازخوردهای دوره
بوت استرپ (نگارش 3) چیست؟
- همانطور که عنوان شد، در سایت اصلی دریافت بوت استرپ، امکان سفارشی سازی و کار پویا با نگارش LESS آن وجود دارد. برای مثال قسمت تغییر پویای پیش فرضهای navbar در اینجا
- اگر خودتان مستقیما میخواهید این موارد را تغییر دهید، کلیه فایلهای LESS آن در مخزن اصلی کدهای بوت استرپ موجود هستند. در اینجا . برای نمونه فایل navbar.less آن.
اگر به فایلهای less آن دقت کنید، تمام آنها پارامتری هستند و هیچکدام دارای مقدار پیش فرضی نیستند. مقادیر پیش فرض مورد استفاده در فایل variables.less تعریف شدهاند. برای تغییر کلی فایل CSS نهایی فقط کافی است که مقادیر این فایل را تغییر دهید.
فایل نهایی که سبب کامپایل تمام تغییرات خواهد شد، فایل bootstrap.less است.
- استفاده از فایلهای LESS در نگارشهای جدید VS.NET سادهاست و به صورت توکار و خودکار، تغییرات را کامپایل کرده و فایل CSS نهایی را تولید میکند:
روی فایل bootstrap.less دوبار کلیک کنید (تمام فایلهای پوشه less سورس بوت استرپ به VS.NET اضافه شدهاند). اندکی صبر کنید تا کار کامپایل تمام شود. در صفحهای که باز میشود، دو ستون قابل مشاهده است. ستون سمت چپ، فایل less اصلی است و ستون سمت راست، خروجی CSS کامپایل شده نهایی.
- اگر خودتان مستقیما میخواهید این موارد را تغییر دهید، کلیه فایلهای LESS آن در مخزن اصلی کدهای بوت استرپ موجود هستند. در اینجا . برای نمونه فایل navbar.less آن.
اگر به فایلهای less آن دقت کنید، تمام آنها پارامتری هستند و هیچکدام دارای مقدار پیش فرضی نیستند. مقادیر پیش فرض مورد استفاده در فایل variables.less تعریف شدهاند. برای تغییر کلی فایل CSS نهایی فقط کافی است که مقادیر این فایل را تغییر دهید.
فایل نهایی که سبب کامپایل تمام تغییرات خواهد شد، فایل bootstrap.less است.
- استفاده از فایلهای LESS در نگارشهای جدید VS.NET سادهاست و به صورت توکار و خودکار، تغییرات را کامپایل کرده و فایل CSS نهایی را تولید میکند:
روی فایل bootstrap.less دوبار کلیک کنید (تمام فایلهای پوشه less سورس بوت استرپ به VS.NET اضافه شدهاند). اندکی صبر کنید تا کار کامپایل تمام شود. در صفحهای که باز میشود، دو ستون قابل مشاهده است. ستون سمت چپ، فایل less اصلی است و ستون سمت راست، خروجی CSS کامپایل شده نهایی.
در بخش پیشین به بررسی جزئیتر ایجاد پایگاه داده و همچنین توسعه Custom Filter Attribute پرداختیم که وظیفه تایید صلاحیت کاربر جاری و بررسی دسترسی وی به API Method مورد نظر را بررسی میکرد. در این مقاله به این بحث میپردازیم که در Filter Attribute توسعه داده شده، قصد داریم یک سرویس Access Control ایجاد نماییم.
همانطور که ملاحظه میکنید، ما سه متد GetUserPermissions، GetUserRoles و HasPermission را توسعه دادهایم. حال اینکه بر حسب نیاز، میتوانید متدهای بیشتری را نیز به این سرویس اضافه نمایید. متد اول، وظیفهی واکشی تمامی permissionهای کاربر را عهده دار میباشد. متد GetUserRoles نیز تمامی نقشهای کاربر را در سیستم، بازمیگرداند و در نهایت متد سوم، همان متدی است که ما در Filterattribute از آن استفاده کردهایم. این متد با دریافت پارامترها و بازگردانی یک مقدار درست یا نادرست، تعیین میکند که کاربر جاری به آن محدوده دسترسی دارد یا خیر.
در متد فوق ما از متد سرویس Access Control که لیست تمامی permissionهای کاربر را باز میگرداند، کمک گرفتیم. متد GetUserPermissions پس از ورود کاربر توسط کلاینت فراخوانی میگردد و لیست تمامی دسترسیها در سمت کلاینت، در rootScope انگیولار ذخیره سازی میگردد. حال نوبت به آن رسیده که به بررسی عملیات سمت کلاینت بپردازیم.
اگر بخواهیم مختصری دربارهی این سرویس صحبت کنیم، متد اول که یک دستور GET ساده است و لیست دسترسیها را از PermissionController دریافت میکند. متد بعدی که در آینده بیشتر با آن آشنا میشویم، عملیات تایید صلاحیت کاربر را به ناحیه مورد نظر، انجام میدهد (همان مثال دسترسی به دکمه ویرایش مطلب در یک صفحه). در این متد برای جستجوی لیست permissions از کتابخانهای با نام Lodash کمک گرفتهایم. این کتابخانه کاری شبیه به دستورات Linq را در کالکشنها و آرایههای جاوااسکریپتی، انجام میدهد. متد some یک مقدار درست یا نادرست را بازمیگرداند. بازگردانی مقدار درست، به این معنی است که کاربر به ناحیهی مورد نظر اجازهی دسترسی را خواهد داشت.
حال تمامی اطلاعات دسترسی، در سمت کلاینت نیز قابل دسترسی میباشد. تنها کاری که نیاز است، broadCast کردن متد isAuthorize است که آن هم باید در rootScope قرار بگیرد. ما برای این انتساب یک راهکار را ارائه کردهایم. معماری سیستم کلاینت به این صورت است که تمامی کنترلرها درون یک parentController قرار گرفتهاند. از این رو میتوان در parentController این انتساب (ایجاد دسترسی عمومی برایisAuthorize) صورت گیرد. برای این کار در parentController تغییرات زیر صورت میگیرد:
در کد فوق ما isAuthorize را درون scope قرار دادهایم. دلیل آن هم این است که هر چه که در scope قرار بگیرد، تمامی کنترلرهای child نیز به آن دسترسی خواهند داشت. البته ممکن است که این بهترین نوع پیاده سازی برای به اشتراک گذاری یک منبع نباشد.
همانطور که مشاهده میکنید، تمامی المانها را میتوان با دستور ساده ng-if، از دید کاربران بدون صلاحیت، پنهان نمود. البته توجه داشته باشید که شما نمیتوانید تنها به پنهان کردن این اطلاعات اکتفا کنید. بلکه باید تمامی متدهای کنترلرهای سمت سرور را هم با همین روش (فیلتر کردن با Filter Attribute) بررسی نمایید. به ازای هر درخواست کاربر باید بررسی شود که او به منبع مورد نظر دسترسی دارد یا خیر.
این سرویس وظیفه تمامی اعمال مربوط به نقشها و دسترسیهای کاربر را بر عهده خواهد داشت. این سرویس به صورت زیر تعریف میگردد:
public class AccessControlService { private DbContext db; public AccessControlService() { db = new DbContext(); } public IEnumerable<Permission> GetUserPermissions(string userId) { var userRoles = this.GetUserRoles(userId); var userPermissions = new List<Permission>(); foreach (var userRole in userRoles) { foreach (var permission in userRole.Permissions) { // prevent duplicates if (!userPermissions.Contains(permission)) userPermissions.Add(permission); } } return userPermissions; } public IEnumerable<Role> GetUserRoles(string userId) { return db.Users.FirstOrDefault(x => x.UserId == userId).Roles.ToList(); } public bool HasPermission(string userId, string area, string control) { var found = false; var userPermissions = this.GetUserPermissions(userId); var permission = userPermissions.FirstOrDefault(x => x.Area == area && x.Control == control); if (permission != null) found = true; return found; } {
تمامی حداقلهایی که برای نگارش سمت سرور نیاز بود، به پایان رسید. حال به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه این سطوح دسترسی را با سمت کاربر همگام نماییم. به طوری که به عنوان مثال اگر کاربری حق دسترسی به ویرایش مطالب یک سایت را ندارد، دکمه مورد نظر که او را به آن صفحه هدایت میکند نیز نباید به وی نشان داده شود. سناریویی که ما برای این کار در نظر گرفتهایم، به این گونه میباشد که در هنگام ورود کاربر، لیستی از تمامی دسترسیهای او به صورت JSON به سمت کلاینت ارسال میگردد. حال وظیفه مدیریت نمایش یا عدم نمایش المانهای صفحه، بر عهده زبان سمت کلاینت، یعنی AngularJs خواهد بود. بنابراین در ابتداییترین حالت، ما نیاز به یک کنترلر و متد Web API داریم تا لیست دسترسیهای کاربر را بازگرداند. این کنترلر در حال حاضر شامل یک متد است. اما بر حسب نیاز، میتوانید متدهای بیشتری را به کنترلر اضافه نمایید.
[RoutePrefix("َAuth/permissions")] public class PermissionsController : ApiController { private AccessControlService _AccessControlService = null; public PermissionsController() { _AccessControlService = new AccessControlService(); } [Route("GetUserPermissions")] public async Task<IHttpActionResult> GetUserPermissions() { if (!User.Identity.IsAuthenticated) { return Unauthorized(); } return Ok(_AccessControlService.GetPermissions(User.Identity.GetCurrentUserId())); } }
توسعه سرویسها و فرآیندهای سمت وب کلاینت AngularJS
در ابتدا در سمت کلاینت نیاز به سرویسی داریم که دسترسیهای سمت سرور را دریافت نماید. از این رو ما نام این سرویس را permissionService مینامیم.
'use strict'; angular.module('App').factory('permissionService', ['$http', '$q', function ($http, $q) { var _getUserPermissions = function () { return $http.get(serviceBaseUrl + '/api/permissions/GetUserPermissions/'); } var _isAuthorize = function (area, control) { return _.some($scope.permissions, { 'area': area, 'control': control }); } return { getUserPermissions: _getUserPermissions, isAuthorize: _isAuthorize }; }]);
حال باید متدهای این سرویس را در کنترلر لاگین فراخوانی نماییم. در این مرحله ما از rootScope dependency استفاده میکنیم. برای نحوهی عملکرد rootScope میتوانید به مقالهای در این زمینه در وب سایت toddomotto مراجعه کنید. در این مقاله ویژگیها و اختلافهای scope و rootScope به تفصیل بیان شده است. مقالهای دیگر در همین زمینه نوشته شده است که در انتهای مقاله به بررسی چند نکته در مورد کدهای مشترک پرداخته شدهاست. تکه کد زیر، متد login را نمایش میدهد که در loginController قرار گرفته است و ما در آن از نوشتن کل بلاک loginController چشم پوشی کردهایم. متد savePermissions تنها یک کار را انجام میدهد و آن هم این است که در ابتدا، به سرویس permissionService متصل شده و تمامی دسترسیها را واکشی مینماید و پس از آن، آنها را درون rootScope قرار میدهد تا در تمامی کنترلرها قابل دسترسی باشد.
$scope.login = function () { authService.login($scope.loginData).then(function (response) { savePermissions(); $location.path('/userPanel'); }, function (err) { $scope.message = err.error_description; }); }; var savePermissions = function () { permissionService.getUserPermissions().then(function (response) { $rootScope.permissions = response.data; }, function (err) { }); } }
App.controller('parentController', ['$rootScope', '$scope', 'authService', 'permissionService', function ($rootScope, $scope, authService, permissionService) { $scope.authentication = authService.authentication; // isAuthorize Method $scope.isAuthorize = permissionService.isAuthorize(); // rest of codes }]);
در گام بعدی کافیست المانهای صفحه را بر اساس همین دسترسیها فعال یا غیر فعال کنیم. برای این کار از دستور ng-if میتوان استفاده کرد. برای این کار به مثال زیر توجه کنید:
<div ng-controller="childController"> <div ng-if="isAuthorize('articles', 'edit')" > <!-- the block that we want to not see unauthorize person --> </div> </div>
تنها نکتهای که باقی میماند این است که طول عمر scope و rootScope چقدر است؟! برای پاسخ به این سوال باید بگوییم هر بار که صفحه refresh میشود، تمامی مقادیر scope و rootScope خالی میشوند. برای این کار هم یک راهکار خیلی ساده (و شاید کمی ناشیانه) در نظر گرفته شدهاست. میتوان بلاک مربوط به پر کردن rootScope.permissions را که در loginController نوشته شده بود، به درون parentController انتقال داد و آن را با استفاده از emit اجرا کرد و در حالت عادی، در هنگام refresh شدن صفحه نیز چون parentController در اولین لحظه اجرا میشود، میتوان تمامی مقادیر rootScope.permissions را دوباره از سمت سرور دریافت کرد.