الگوهای طراحی برای انسانها
پیاده سازی کامل مرتب سازی، صفحه بندی و جستجوی سمت سرور با استفاده از Angular Material Table
Table Of Contents
In this post, we will cover the following topics:
- The Angular Material Data Table - not only for Material Design
- The Material Data Table Reactive Design
- The Material Paginator and Server-side Pagination
- Sortable Headers and Server-side Sorting
- Server-side Filtering with Material Input Box
- A Loading Indicator
- A Custom Angular Material CDK Data Source
- Source Code (on Github) with the complete example
- Conclusions
نگارش نهایی Bootstrap 5 منتشر شد
Bootstrap 5 has officially landed! After three alphas, three betas, and several months of hard work, we’re shipping the first stable release of our new major version. It’s been a wild ride made possible by our maintainers and the amazing community that uses and contributes to Bootstrap. Thanks to all who have helped us get here!
NET 5.0 Preview 6. منتشر شد
Today, we’re releasing .NET 5.0 Preview 6. It contains a small set of new features and performance improvements. The .NET 5.0 Preview 4 post covers what we are planning to deliver with .NET 5.0. Most of the features are now in the product, but some are not yet in their final state. We expect that the release will be feature-complete with Preview 8.
EFCore 5.0 Preview 6 منتشر شد
Today, the Entity Framework Core team announces the sixth preview release of EF Core 5.0. This release includes split queries for related collections, a new “index” attribute, improved exceptions related to query translations, IP address mapping, exposing transaction id for correlation, and much more.
تزریق وابستگیها در فیلترهای ASP.NET MVC
public interface ILogActionService { void Log(string data); } public class LogAttribute : ActionFilterAttribute { public ILogActionService LogActionService { get; set; } public override void OnActionExecuted(ActionExecutedContext filterContext) { LogActionService.Log("......data......"); base.OnActionExecuted(filterContext); } }
[Log] public ActionResult Index() {}
روش متداول تنظیمات تزریق وابستگیها در ASP.NET MVC، بیشتر به بحث کنترلرها مرتبط است و سایر قسمتها را پوشش نمیدهد. برای این مورد خاص ابتدا نیاز است یک FilterProvider سفارشی را به نحو ذیل تدارک دید:
using StructureMap; using System.Collections.Generic; using System.Web.Mvc; namespace DI06.CustomFilters { public class StructureMapFilterProvider : FilterAttributeFilterProvider { private readonly IContainer _container; public StructureMapFilterProvider(IContainer container) { _container = container; } public override IEnumerable<Filter> GetFilters(ControllerContext controllerContext, ActionDescriptor actionDescriptor) { var filters = base.GetFilters(controllerContext, actionDescriptor); foreach (var filter in filters) { _container.BuildUp(filter.Instance); yield return filter; } } } }
پس از اینکه FilterProvider سفارشی مخصوص کار با استراکچرمپ را تهیه کردیم، اکنون نوبت به جایگزین کردن آن با FilterProvider پیش فرض ASP.NET MVC در فایل global.asax.cs به نحو ذیل است:
//Using the custom StructureMapFilterProvider var filterProvider = FilterProviders.Providers.Single(provider => provider is FilterAttributeFilterProvider); FilterProviders.Providers.Remove(filterProvider); FilterProviders.Providers.Add(SmObjectFactory.Container.GetInstance<StructureMapFilterProvider>());
همچنین در این مثال چون تزریق وابستگی در کلاس LogAttribute از نوع setter injection است، نیاز است در تنظیمات ابتدایی Container مورد استفاده، Policies.SetAllProperties نیز قید شود:
namespace DI06.IocConfig { public static class SmObjectFactory { private static readonly Lazy<Container> _containerBuilder = new Lazy<Container>(defaultContainer, LazyThreadSafetyMode.ExecutionAndPublication); public static IContainer Container { get { return _containerBuilder.Value; } } private static Container defaultContainer() { return new Container(x => { x.For<ILogActionService>().Use<LogActionService>(); x.Policies.SetAllProperties(y => { y.OfType<ILogActionService>(); }); }); } } }
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید:
DI06
در واقع ما یک سیستمی داریم که شامل مدلی است از دیتاهای ما و از این مدل برای کوئری گرفتن از دیتابیس استفاده میشود، که البته برای بیشتر پروژههای نرم افزاری، معماری درست و ترجیح داده شدهای هم میباشد.
زمانیکه نیازهای پروژه روز به روز افزورده و پیچیدهتر میشود، مدل CRUD بصورت پیوسته از ارزشش کاسته میشود و از آن سادگی اولیهی در درک و خوانایی آن دور خواهد شد.
ذات CQRS بر آن است که شما مدلهای مختلفی را برای خواندن و نوشتن دیتا داشته باشید. الگوی آن چیزی شبیه به تصویر زیر است
ES از برنامه نویسان میخواهد که مدل سنتی CRUD را فراموش کرده و بجای آن تغییراتی را که روی دیتا صورت گرفته، نیز درج نمایند. اینکار به وسیلهی یک دیتابیس Append-only انجام میشود که به نام Event Store شناخته میشود.
در این معماری ما همهی تغییرات روی دیتا را به صورت Serialize Event ذخیره میکنیم که میتواند دوباره در هر زمانی اجرا شده و current state هر objectی را در اختیار بگذارد.
این روش به ما کمک بزرگی میکند تا وضعیت یک object را در گذشته به راحتی پیدا کنیم و از آن میتوان به غیر از فوایدی که دارد، به عنوان یک Logger نیز استفاده نمود. به دلیل اینکه جزء به جزء تغییرات بر روی state سیستم، در آن ثبت شده است. از آنجاییکه دیتا بصورت serialize ذخیره میشود، بارگزاری آن نیز با سرعت بالایی انجام خواهد شد.
public class Movie : AggregateRoot { public string Title { get; set; } public DateTime ReleaseDate { get; set; } public int RunningTimeMinutes { get; set; } public Movie() { } public Movie(Guid movieId, string title, DateTime releaseDate, int runningTimeMinutes) { //پیاده سازی خواهد شد } }
public class CreateMovieCommand : ICommand { public string Title { get; set; } public DateTime ReleaseDate { get; set; } public int RunningTimeMinutes { get; set; } public CreateMovieCommand(string title, DateTime releaseDate, int runningTime) { Title = title; ReleaseDate = releaseDate; RunningTimeMinutes = runningTime; } }
public class CreateMovieCommandHandler : CommandHandler<CreateMovieCommand> { protected IDomainRepository _repository; public CreateMovieCommandHandler(IDomainRepository repository) { _repository = repository; } public override void Handle(CreateMovieCommand command) { var movie = new Domain.Movie(Guid.NewGuid(), command.Title, command.ReleaseDate, command.RunningTimeMinutes); _repository.Save(movie); } }
public class MovieCreatedEvent : DomainEvent { public Guid MovieId { get { return AggregateRootId; } set { AggregateRootId = value;} } public string Title { get; set; } public DateTime ReleaseDate { get; set; } public int RunningTimeMinutes { get; set; } public MovieCreatedEvent(Guid movieId, string title, DateTime releaseDate, int runningTime) { MovieId = movieId; Title = title; ReleaseDate = releaseDate; RunningTimeMinutes = runningTime; } }
public class Movie : AggregateRoot { public string Title { get; set; } public DateTime ReleaseDate { get; set; } public int RunningTimeMinutes { get; set; } public Movie(Guid movieId, string title, DateTime releaseDate, int runningTimeMinutes) { Apply(new MovieCreatedEvent(Guid.NewGuid(), title, releaseDate, runningTimeMinutes)); } }
public class MovieEventHandler : IHandleDomainEvents<MovieCreatedEvent> { public void Handle(MovieCreatedEvent createdEvent) { using (MoviesContext entities = new MoviesContext()) { entities.Movies.Add(new Movie() { Id = createdEvent.AggregateRootId, Title = createdEvent.Title, ReleaseDate = createdEvent.ReleaseDate, RunningTimeMinutes = createdEvent.RunningTimeMinutes }); entities.SaveChanges(); } } }
protected void OnMovieCreated(MovieCreatedEvent domainEvent) { Id = domainEvent.AggregateRootId; Title = domainEvent.Title; ReleaseDate = domainEvent.ReleaseDate; RunningTimeMinutes = domainEvent.RunningTimeMinutes; }
- ذاتا پیاده سازی این مدل سخت و دشوار است و از آنجاییکه سادگی در پیاده سازی سیستمهای نرم افزاری، یک اصل مهم محسوب میشود، بنابراین استفاده از این مدل محدود میشود به سیستمهای نرم افزاری که مزیتهای گفته شده در قسمت فوق برایشان حیاتی محسوب شود.
- برای پیاده سازی سیستمی با این مدل احتیاج به تیم توسعهای است که با مفاهیم آن کاملا آشنا باشد.
- هر چند امروزه فضای فیزیکی برای ذخیره سازی دیتا ارزان محسوب میشود، اما به هر حال استفاده از این مدل به همراه ES، حجم زیادی از Disk space را خواهد گرفت.
- همانطور که دیدید برای پیاده سازی یک Insert ساده، حجم زیادی کد نوشته شدهاست. بنابراین تولید اینگونه نرم افزارها به زمان بیشتری نیاز دارد.