Today we're going to take a look at TypeScript, a compile-to-JavaScript language designed for developers who build large and complex apps. It inherits many programming concepts from languages such as C# and Java that add more discipline and order to the otherwise very relaxed and free-typed JavaScript
@inject IJSRuntime JSRuntime @code { string currentInputValue; public async Task Save() { await JSRuntime.InvokeVoidAsync("localStorage.setItem", "name", currentInputValue); } public async Task Read() { currentInputValue = await JSRuntime.InvokeAsync<string>("localStorage.getItem", "name"); } public async Task Delete() { await JSRuntime.InvokeAsync<string>("localStorage.removeItem", "name"); } }
@using Microsoft.AspNetCore.Components.Server.ProtectedBrowserStorage @inject ProtectedLocalStorage BrowserStorage @code { string currentInputValue; public async Task Save() { await BrowserStorage.SetAsync("name", currentInputValue); } public async Task Read() { var result = await BrowserStorage.GetAsync<string>("name"); currentInputValue = result.Success ? result.Value : ""; } public async Task Delete() { await BrowserStorage.DeleteAsync("name"); } }
@inject ProtectedSessionStorage BrowserStorage
طراحی و پیاده سازی زیرساختی برای مدیریت خطاهای حاصل از Business Rule Validationها در ServiceLayer
- Exceptions for flow control: why not?
- Exception handling for flow control is EVIL!
- Replacing Throwing Exceptions with Notification in Validations
- نکات کار با استثناءها در دات نت
- Defensive Programming - بازگشت نتایج قابل پیش بینی توسط متدها
- تفاوت اعتبارسنجی ورودیها با اعتبارسنجی مرتبط با قواعد تجاری
- صدور Exception یا بازگشت Result به عنوان خروجی متد، برای رسیدگی به خطاها
- صدور استثناءها چگونه بر روی کارآیی برنامه تاثیر میگذارند؟
- Fail Fast principle
- نحوهی صحیح استفادهی از Exceptions در برنامههای NET.
- Functional C#: Handling failures, input errors
- بررسی تاثیر صدور استثناءها بر روی کارآیی برنامه
- Code review: User Controller and error handling
- Improving Managed Code Performance (Exception Management)
- پشت صحنهی استثناءها
- Domain Command Patterns - Validation
استفاده از Exception برای نمایش پیغام برای کاربر نهایی
با صدور یک استثناء و مدیریت سراسری آن در بالاترین (خارجی ترین) لایه و نمایش پیغام مرتبط با آن به کاربر نهایی، میتوان از آن به عنوان ابزاری برای ارسال هر نوع پیغامی به کاربر نهایی استفاده کرد. اگر قوانین تجاری با موفقیت برآورده نشدهاند یا لازم است به هر دلیلی یک پیغام مرتبط با یک اعتبارسنجی تجاری را برای کاربر نمایش دهید، این روش بسیار کارساز میباشد و با یکبار وقت گذاشتن برای توسعه زیرساخت برای این موضوع، به عنوان یک Cross Cutting Concern تحت عنوان Exception Management، آزادی عمل زیادی در ادامه توسعه سیستم خود خواهید داشت.
اگر مطالب پیش نیاز را مطالعه کنید، قطعا روش مطرح شده را انتخاب نخواهید کرد؛ به همین دلیل به دنبال راه حل صحیح برخورد با این سناریوها بودم که نتیجه آن را در ادامه خواهیم دید.
راه حل صحیح برای برخورد با این سناریوها بازگشت یک Result میباشد که در مطلب قبلی هم تحت عنوان OperationResult مطرح شد.
public class Result { private static readonly Result SuccessResult = new Result(true, null); protected Result(bool succeeded, string message) { if (succeeded) { if (message != null) throw new ArgumentException("There should be no error message for success.", nameof(message)); } else { if (message == null) throw new ArgumentNullException(nameof(message), "There must be error message for failure."); } Succeeded = succeeded; Error = message; } public bool Succeeded { get; } public string Error { get; } [DebuggerStepThrough] public static Result Success() { return SuccessResult; } [DebuggerStepThrough] public static Result Failed(string message) { return new Result(false, message); } [DebuggerStepThrough] public static Result<T> Failed<T>(string message) { return new Result<T>(default, false, message); } [DebuggerStepThrough] public static Result<T> Success<T>(T value) { return new Result<T>(value, true, string.Empty); } [DebuggerStepThrough] public static Result Combine(string seperator, params Result[] results) { var failedResults = results.Where(x => !x.Succeeded).ToList(); if (!failedResults.Any()) return Success(); var error = string.Join(seperator, failedResults.Select(x => x.Error).ToArray()); return Failed(error); } [DebuggerStepThrough] public static Result Combine(params Result[] results) { return Combine(", ", results); } [DebuggerStepThrough] public static Result Combine<T>(params Result<T>[] results) { return Combine(", ", results); } [DebuggerStepThrough] public static Result Combine<T>(string seperator, params Result<T>[] results) { var untyped = results.Select(result => (Result) result).ToArray(); return Combine(seperator, untyped); } public override string ToString() { return Succeeded ? "Succeeded" : $"Failed : {Error}"; } }
مشابه کلاس بالا، در فریمورک ASP.NET Identity کلاسی تحت عنوان IdentityResult برای همین منظور در نظر گرفته شدهاست.
پراپرتی Succeeded نشان دهنده موفقت آمیز بودن یا عدم موفقیت عملیات (به عنوان مثال یک متد ApplicationService) میباشد. پراپرتی Error دربرگیرنده پیغام خطایی میباشد که قبلا از طریق Message مربوط به یک استثناء صادر شده، در اختیار بالاترین لایه قرار میگرفت. با استفاده از متد Combine، امکان ترکیب چندین Result حاصل از عملیات مختلف را خواهید داشت. متدهای استاتیک Failed و Success هم برای درگیر نشدن برای وهله سازی از کلاس Result در نظر گرفته شدهاند.
متد GetForEdit مربوط به MeetingService را در نظر بگیرید. به عنوان مثال وظیفه این متد بازگشت یک MeetingEditModel میباشد؛ اما با توجه به یکسری قواعد تجاری، بهعنوان مثال «امکان ویرایش جلسهای که پابلیش نهایی شدهاست، وجود ندارد و ...» لازم است خروجی این متد نیز در صورت Fail شدن، دلیل آن را به مصرف کننده ارائه دهد. از این رو کلاس جنریک Result را به شکل زیر خواهیم داشت:
public class Result<T> : Result { private readonly T _value; protected internal Result(T value, bool succeeded, string error) : base(succeeded, error) { _value = value; } public T Value { get { if (!Succeeded) throw new InvalidOperationException("There is no value for failure."); return _value; } } }
public static class ResultExtensions { public static Result<TK> OnSuccess<T, TK>(this Result<T> result, Func<T, TK> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<TK>(result.Error) : Result.Success(func(result.Value)); } public static Result<T> Ensure<T>(this Result<T> result, Func<T, bool> predicate, string message) { if (!result.Succeeded) return Result.Failed<T>(result.Error); return !predicate(result.Value) ? Result.Failed<T>(message) : Result.Success(result.Value); } public static Result<TK> Map<T, TK>(this Result<T> result, Func<T, TK> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<TK>(result.Error) : Result.Success(func(result.Value)); } public static Result<T> OnSuccess<T>(this Result<T> result, Action<T> action) { if (result.Succeeded) action(result.Value); return result; } public static T OnBoth<T>(this Result result, Func<Result, T> func) { return func(result); } public static Result OnSuccess(this Result result, Action action) { if (result.Succeeded) action(); return result; } public static Result<T> OnSuccess<T>(this Result result, Func<T> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<T>(result.Error) : Result.Success(func()); } public static Result<TK> OnSuccess<T, TK>(this Result<T> result, Func<T, Result<TK>> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<TK>(result.Error) : func(result.Value); } public static Result<T> OnSuccess<T>(this Result result, Func<Result<T>> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<T>(result.Error) : func(); } public static Result<TK> OnSuccess<T, TK>(this Result<T> result, Func<Result<TK>> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<TK>(result.Error) : func(); } public static Result OnSuccess<T>(this Result<T> result, Func<T, Result> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed(result.Error) : func(result.Value); } public static Result OnSuccess(this Result result, Func<Result> func) { return !result.Succeeded ? result : func(); } public static Result Ensure(this Result result, Func<bool> predicate, string message) { if (!result.Succeeded) return Result.Failed(result.Error); return !predicate() ? Result.Failed(message) : Result.Success(); } public static Result<T> Map<T>(this Result result, Func<T> func) { return !result.Succeeded ? Result.Failed<T>(result.Error) : Result.Success(func()); } public static TK OnBoth<T, TK>(this Result<T> result, Func<Result<T>, TK> func) { return func(result); } public static Result<T> OnFailure<T>(this Result<T> result, Action action) { if (!result.Succeeded) action(); return result; } public static Result OnFailure(this Result result, Action action) { if (!result.Succeeded) action(); return result; } public static Result<T> OnFailure<T>(this Result<T> result, Action<string> action) { if (!result.Succeeded) action(result.Error); return result; } public static Result OnFailure(this Result result, Action<string> action) { if (!result.Succeeded) action(result.Error); return result; } }
[HttpPost, AjaxOnly, ValidateAntiForgeryToken, ValidateModelState] public virtual async Task<ActionResult> Create([Bind(Prefix = "Model")]MeetingCreateModel model) { var result = await _service.CreateAsync(model); return result.OnSuccess(() => { }) .OnFailure(() => { }) .OnBoth(r => r.Succeeded ? InformationNotification("Messages.Save.Success") : ErrorMessage(r.Error)); }
یا در حالتهای پیچیده تر:
var result = await _service.CreateAsync(new TenantAwareEntityCreateModel()); return Result.Combine(result, Result.Success(), Result.Failed("نتیجه یک متد دیگر به عنوان مثال")) .OnSuccess(() => { }) .OnFailure(() => { }) .OnBoth(r => r.Succeeded ? Json("OK") : Json(r.Error));
ترکیب با الگوی Maybe یا Option
public struct Maybe<T> : IEquatable<Maybe<T>> where T : class { private readonly T _value; private Maybe(T value) { _value = value; } public bool HasValue => _value != null; public T Value => _value ?? throw new InvalidOperationException(); public static Maybe<T> None => new Maybe<T>(); public static implicit operator Maybe<T>(T value) { return new Maybe<T>(value); } public static bool operator ==(Maybe<T> maybe, T value) { return maybe.HasValue && maybe.Value.Equals(value); } public static bool operator !=(Maybe<T> maybe, T value) { return !(maybe == value); } public static bool operator ==(Maybe<T> left, Maybe<T> right) { return left.Equals(right); } public static bool operator !=(Maybe<T> left, Maybe<T> right) { return !(left == right); } /// <inheritdoc /> /// <summary> /// Avoid boxing and Give type safety /// </summary> /// <param name="other"></param> /// <returns></returns> public bool Equals(Maybe<T> other) { if (!HasValue && !other.HasValue) return true; if (!HasValue || !other.HasValue) return false; return _value.Equals(other.Value); } /// <summary> /// Avoid reflection /// </summary> /// <param name="obj"></param> /// <returns></returns> public override bool Equals(object obj) { if (obj is T typed) { obj = new Maybe<T>(typed); } if (!(obj is Maybe<T> other)) return false; return Equals(other); } /// <summary> /// Good practice when overriding Equals method. /// If x.Equals(y) then we must have x.GetHashCode()==y.GetHashCode() /// </summary> /// <returns></returns> public override int GetHashCode() { return HasValue ? _value.GetHashCode() : 0; } public override string ToString() { return HasValue ? _value.ToString() : "NO VALUE"; } }
public static Result<T> ToResult<T>(this Maybe<T> maybe, string message) where T : class { return !maybe.HasValue ? Result.Failed<T>(message) : Result.Success(maybe.Value); }
Result<Customer> customerResult = _customerRepository.GetById(model.Id) .ToResult("Customer with such Id is not found: " + model.Id);
همچنین متدهای الحاقی زیر را نیز برای ساختار داده Maybe میتوان در نظر گرفت:
public static T GetValueOrDefault<T>(this Maybe<T> maybe, T defaultValue = default) where T : class { return maybe.GetValueOrDefault(x => x, defaultValue); } public static TK GetValueOrDefault<T, TK>(this Maybe<T> maybe, Func<T, TK> selector, TK defaultValue = default) where T : class { return maybe.HasValue ? selector(maybe.Value) : defaultValue; } public static Maybe<T> Where<T>(this Maybe<T> maybe, Func<T, bool> predicate) where T : class { if (!maybe.HasValue) return default(T); return predicate(maybe.Value) ? maybe : default(T); } public static Maybe<TK> Select<T, TK>(this Maybe<T> maybe, Func<T, TK> selector) where T : class where TK : class { return !maybe.HasValue ? default : selector(maybe.Value); } public static Maybe<TK> Select<T, TK>(this Maybe<T> maybe, Func<T, Maybe<TK>> selector) where T : class where TK : class { return !maybe.HasValue ? default(TK) : selector(maybe.Value); } public static void Execute<T>(this Maybe<T> maybe, Action<T> action) where T : class { if (!maybe.HasValue) return; action(maybe.Value); } }
- استفاده از الگوی Specification برای زمانیکه منطقی قرار است هم برای اعتبارسنجی درون حافظهای استفاده شود و همچنین برای اعمال فیلتر برای واکشی دادهها؛ در واقع دو Use-case استفاده از این الگو حداقل یکجا وجود داشته باشد. استفاده از این مورد برای Domain Validation در سناریوهای پیچیده بسیار پیشنهاد میشود.
- استفاده از Domain Eventها برای اعمال اعتبارسنجیهای مرتبط با قواعد تجاری تنها در شرایط inter-application communication و در شرایط inner-application communication به صورت صریح، اعتبارسنجیهای مرتبط با قواعد تجاری را در جریان اصلی برنامه پیاده سازی کنید.
ارسال ایمیل در ASP.NET Core
public async Task<ClaimsIdentity> GenerateUserIdentityAsync(User applicationUser) { // Note the authenticationType must match the one defined in CookieAuthenticationOptions.AuthenticationType var userIdentity = await CreateIdentityAsync(applicationUser, DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie); // Add custom user claims here userIdentity.AddClaim(new Claim("emailaddress", applicationUser.Email)); return userIdentity; }
public virtual async Task<ActionResult> Login(LoginViewModel viewModel, string returnUrl) { // ... more code var user = await this._userManager.FindByNameAsync(viewModel.UserName); await this._userManager.GenerateUserIdentityAsync(user); return this.View(viewModel); }
_.For<IPrincipal>().Use(() => HttpContext.Current.User);
var useremail = this._principal.GetClaimValue("emailaddress");
8 ویژگی جذاب Angular
I've been doing some work the last couple of weeks with Angular2. I really like it. Not just because it uses typescript, but also because it feels really natural and straightforward while working with it. No more string based dependency injection, or strange digest cycle stuff, it just seems to work. This last week I've migrated our beta-13 Angular app to the latest rc-1, and used that to keep track of the fun and easy stuff Angular 2 provides. Note though, that the application we're developing is really that complex, so I can only assume we'll run into more complex Angular2 features in the near future. For now, though, let me share some general tips and tricks we've encountered thus far (in no particular order). Oh, all examples are in typescript, since after using that, I really don't want to go back to plain old javascript (POJS?).
ردیابی تغییرات در سمت کلاینت توسط Web API
فرض کنید میخواهیم از سرویسهای REST-based برای انجام عملیات CRUD روی یک Object graph استفاده کنیم. همچنین میخواهیم رویکردی در سمت کلاینت برای بروز رسانی کلاس موجودیتها پیاده سازی کنیم که قابل استفاده مجدد (reusable) باشد. علاوه بر این دسترسی دادهها توسط مدل Code-First انجام میشود.
در مثال جاری یک اپلیکیشن کلاینت (برنامه کنسول) خواهیم داشت که سرویسهای ارائه شده توسط پروژه Web API را فراخوانی میکند. هر پروژه در یک Solution مجزا قرار دارد، با این کار یک محیط n-Tier را شبیه سازی میکنیم.
مدل زیر را در نظر بگیرید.
همانطور که میبینید مدل مثال جاری مشتریان و شماره تماس آنها را ارائه میکند. میخواهیم مدلها و کد دسترسی به دادهها را در یک سرویس Web API پیاده سازی کنیم تا هر کلاینتی که به HTTP دسترسی دارد بتواند از آن استفاده کند. برای ساخت سرویس مذکور مراحل زیر را دنبال کنید.
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع ASP.NET Web Application بسازید و قالب پروژه را Web API انتخاب کنید. نام پروژه را به Recipe4.Service تغییر دهید.
- کنترلر جدیدی با نام CustomerController به پروژه اضافه کنید.
- کلاسی با نام BaseEntity ایجاد کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. تمام موجودیتها از این کلاس پایه مشتق خواهند شد که خاصیتی بنام TrackingState را به آنها اضافه میکند. کلاینتها هنگام ویرایش آبجکت موجودیتها باید این فیلد را مقدار دهی کنند. همانطور که میبینید این خاصیت از نوع TrackingState enum مشتق میشود. توجه داشته باشید که این خاصیت در دیتابیس ذخیره نخواهد شد. با پیاده سازی enum وضعیت ردیابی موجودیتها بدین روش، وابستگیهای EF را برای کلاینت از بین میبریم. اگر قرار بود وضعیت ردیابی را مستقیما از EF به کلاینت پاس دهیم وابستگیهای بخصوصی معرفی میشدند. کلاس DbContext اپلیکیشن در متد OnModelCreating به EF دستور میدهد که خاصیت TrackingState را به جدول موجودیت نگاشت نکند.
public abstract class BaseEntity { protected BaseEntity() { TrackingState = TrackingState.Nochange; } public TrackingState TrackingState { get; set; } } public enum TrackingState { Nochange, Add, Update, Remove, }
- کلاسهای موجودیت Customer و PhoneNumber را ایجاد کنید و کد آنها را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
public class Customer : BaseEntity { public int CustomerId { get; set; } public string Name { get; set; } public string Company { get; set; } public virtual ICollection<Phone> Phones { get; set; } } public class Phone : BaseEntity { public int PhoneId { get; set; } public string Number { get; set; } public string PhoneType { get; set; } public int CustomerId { get; set; } public virtual Customer Customer { get; set; } }
- با استفاده از NuGet Package Manager کتابخانه Entity Framework 6 را به پروژه اضافه کنید.
- کلاسی با نام Recipe4Context ایجاد کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. در این کلاس از یکی از قابلیتهای جدید EF 6 بنام "Configuring Unmapped Base Types" استفاده کرده ایم. با استفاده از این قابلیت جدید هر موجودیت را طوری پیکربندی میکنیم که خاصیت TrackingState را نادیده بگیرند. برای اطلاعات بیشتر درباره این قابلیت EF 6 به این لینک مراجعه کنید.
public class Recipe4Context : DbContext { public Recipe4Context() : base("Recipe4ConnectionString") { } public DbSet<Customer> Customers { get; set; } public DbSet<Phone> Phones { get; set; } protected override void OnModelCreating(DbModelBuilder modelBuilder) { // Do not persist TrackingState property to data store // This property is used internally to track state of // disconnected entities across service boundaries. // Leverage the Custom Code First Conventions features from Entity Framework 6. // Define a convention that performs a configuration for every entity // that derives from a base entity class. modelBuilder.Types<BaseEntity>().Configure(x => x.Ignore(y => y.TrackingState)); modelBuilder.Entity<Customer>().ToTable("Customers"); modelBuilder.Entity<Phone>().ToTable("Phones"); } }
- فایل Web.config پروژه را باز کنید و رشته اتصال زیر را به قسمت ConnectionStrings اضافه نمایید.
<connectionStrings> <add name="Recipe4ConnectionString" connectionString="Data Source=.; Initial Catalog=EFRecipes; Integrated Security=True; MultipleActiveResultSets=True" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings>
- فایل Global.asax را باز کنید و کد زیر را به متد Application_Start اضافه نمایید. این کد بررسی Entity Framework Model Compatibility را غیرفعال میکند و به JSON serializer دستور میدهد که self-referencing loop خواص پیمایشی را نادیده بگیرد. این حلقه بدلیل رابطه bidirectional بین موجودیتهای Customer و PhoneNumber بوجود میآید.
protected void Application_Start() { // Disable Entity Framework Model Compatibilty Database.SetInitializer<Recipe1Context>(null); // The bidirectional navigation properties between related entities // create a self-referencing loop that breaks Web API's effort to // serialize the objects as JSON. By default, Json.NET is configured // to error when a reference loop is detected. To resolve problem, // simply configure JSON serializer to ignore self-referencing loops. GlobalConfiguration.Configuration.Formatters.JsonFormatter .SerializerSettings.ReferenceLoopHandling = Newtonsoft.Json.ReferenceLoopHandling.Ignore; ... }
- کلاسی با نام EntityStateFactory بسازید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. این کلاس مقدار خاصیت TrackingState که به کلاینتها ارائه میشود را به مقادیر متناظر کامپوننتهای ردیابی EF تبدیل میکند.
public static EntityState Set(TrackingState trackingState) { switch (trackingState) { case TrackingState.Add: return EntityState.Added; case TrackingState.Update: return EntityState.Modified; case TrackingState.Remove: return EntityState.Deleted; default: return EntityState.Unchanged; } }
- در آخر کد کنترلر CustomerController را مطابق لیست زیر بروز رسانی کنید.
public class CustomerController : ApiController { // GET api/customer public IEnumerable<Customer> Get() { using (var context = new Recipe4Context()) { return context.Customers.Include(x => x.Phones).ToList(); } } // GET api/customer/5 public Customer Get(int id) { using (var context = new Recipe4Context()) { return context.Customers.Include(x => x.Phones).FirstOrDefault(x => x.CustomerId == id); } } [ActionName("Update")] public HttpResponseMessage UpdateCustomer(Customer customer) { using (var context = new Recipe4Context()) { // Add object graph to context setting default state of 'Added'. // Adding parent to context automatically attaches entire graph // (parent and child entities) to context and sets state to 'Added' // for all entities. context.Customers.Add(customer); foreach (var entry in context.ChangeTracker.Entries<BaseEntity>()) { entry.State = EntityStateFactory.Set(entry.Entity.TrackingState); if (entry.State == EntityState.Modified) { // For entity updates, we fetch a current copy of the entity // from the database and assign the values to the orginal values // property from the Entry object. OriginalValues wrap a dictionary // that represents the values of the entity before applying changes. // The Entity Framework change tracker will detect // differences between the current and original values and mark // each property and the entity as modified. Start by setting // the state for the entity as 'Unchanged'. entry.State = EntityState.Unchanged; var databaseValues = entry.GetDatabaseValues(); entry.OriginalValues.SetValues(databaseValues); } } context.SaveChanges(); } return Request.CreateResponse(HttpStatusCode.OK, customer); } [HttpDelete] [ActionName("Cleanup")] public HttpResponseMessage Cleanup() { using (var context = new Recipe4Context()) { context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from phones"); context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from customers"); return Request.CreateResponse(HttpStatusCode.OK); } } }
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع Console Application بسازید و نام آن را به Recipe4.Client تغییر دهید.
- فایل program.cs را باز کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
internal class Program { private HttpClient _client; private Customer _bush, _obama; private Phone _whiteHousePhone, _bushMobilePhone, _obamaMobilePhone; private HttpResponseMessage _response; private static void Main() { Task t = Run(); t.Wait(); Console.WriteLine("\nPress <enter> to continue..."); Console.ReadLine(); } private static async Task Run() { var program = new Program(); program.ServiceSetup(); // do not proceed until clean-up completes await program.CleanupAsync(); program.CreateFirstCustomer(); // do not proceed until customer is added await program.AddCustomerAsync(); program.CreateSecondCustomer(); // do not proceed until customer is added await program.AddSecondCustomerAsync(); // do not proceed until customer is removed await program.RemoveFirstCustomerAsync(); // do not proceed until customers are fetched await program.FetchCustomersAsync(); } private void ServiceSetup() { // set up infrastructure for Web API call _client = new HttpClient { BaseAddress = new Uri("http://localhost:62799/") }; // add Accept Header to request Web API content negotiation to return resource in JSON format _client.DefaultRequestHeaders.Accept.Add(new MediaTypeWithQualityHeaderValue ("application/json")); } private async Task CleanupAsync() { // call the cleanup method from the service _response = await _client.DeleteAsync("api/customer/cleanup/"); } private void CreateFirstCustomer() { // create customer #1 and two phone numbers _bush = new Customer { Name = "George Bush", Company = "Ex President", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _whiteHousePhone = new Phone { Number = "212 222-2222", PhoneType = "White House Red Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _bushMobilePhone = new Phone { Number = "212 333-3333", PhoneType = "Bush Mobile Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _bush.Phones.Add(_whiteHousePhone); _bush.Phones.Add(_bushMobilePhone); } private async Task AddCustomerAsync() { // construct call to invoke UpdateCustomer action method in Web API service _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _bush, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created customer entity from service, which will include // database-generated Ids for all entities _bush = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); _whiteHousePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _bush.CustomerId); _bushMobilePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _bush.CustomerId); Console.WriteLine("Successfully created Customer {0} and {1} Phone Numbers(s)", _bush.Name, _bush.Phones.Count); foreach (var phoneType in _bush.Phones) { Console.WriteLine("Added Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private void CreateSecondCustomer() { // create customer #2 and phone numbers _obama = new Customer { Name = "Barack Obama", Company = "President", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _obamaMobilePhone = new Phone { Number = "212 444-4444", PhoneType = "Obama Mobile Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; // set tracking state to 'Modifed' to generate a SQL Update statement _whiteHousePhone.TrackingState = TrackingState.Update; _obama.Phones.Add(_obamaMobilePhone); _obama.Phones.Add(_whiteHousePhone); } private async Task AddSecondCustomerAsync() { // construct call to invoke UpdateCustomer action method in Web API service _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _obama, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created customer entity from service, which will include // database-generated Ids for all entities _obama = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); _whiteHousePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _obama.CustomerId); _bushMobilePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _obama.CustomerId); Console.WriteLine("Successfully created Customer {0} and {1} Phone Numbers(s)", _obama.Name, _obama.Phones.Count); foreach (var phoneType in _obama.Phones) { Console.WriteLine("Added Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private async Task RemoveFirstCustomerAsync() { // remove George Bush from underlying data store. // first, fetch George Bush entity, demonstrating a call to the // get action method on the service while passing a parameter var query = "api/customer/" + _bush.CustomerId; _response = _client.GetAsync(query).Result; if (_response.IsSuccessStatusCode) { _bush = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); // set tracking state to 'Remove' to generate a SQL Delete statement _bush.TrackingState = TrackingState.Remove; // must also remove bush's mobile number -- must delete child before removing parent foreach (var phoneType in _bush.Phones) { // set tracking state to 'Remove' to generate a SQL Delete statement phoneType.TrackingState = TrackingState.Remove; } // construct call to remove Bush from underlying database table _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _bush, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { Console.WriteLine("Removed {0} from database", _bush.Name); foreach (var phoneType in _bush.Phones) { Console.WriteLine("Remove {0} from data store", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } else { Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } } private async Task FetchCustomersAsync() { // finally, return remaining customers from underlying data store _response = await _client.GetAsync("api/customer/"); if (_response.IsSuccessStatusCode) { var customers = await _response.Content.ReadAsAsync<IEnumerable<Customer>>(); foreach (var customer in customers) { Console.WriteLine("Customer {0} has {1} Phone Numbers(s)", customer.Name, customer.Phones.Count()); foreach (var phoneType in customer.Phones) { Console.WriteLine("Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } } else { Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } } }
- در آخر کلاسهای Customer, Phone و BaseEntity را به پروژه کلاینت اضافه کنید. چنین کدهایی بهتر است در لایه مجزایی قرار گیرند و بین لایههای مختلف اپلیکیشن به اشتراک گذاشته شوند.
اگر اپلیکیشن کلاینت را اجرا کنید با خروجی زیر مواجه خواهید شد.
شرح مثال جاری
با اجرای اپلیکیشن Web API شروع کنید. این اپلیکیشن یک MVC Web Controller دارد که پس از اجرا شما را به صفحه خانه هدایت میکند. در این مرحله سایت در حال اجرا است و سرویسها قابل دسترسی هستند.
سپس اپلیکیشن کنسول را باز کنید و روی خط اول کد فایل program.cs یک breakpoint قرار داده و آن را اجرا کنید. ابتدا آدرس سرویس را نگاشت میکنیم و از سرویس درخواست میکنیم که اطلاعات را با فرمت JSON بازگرداند.
سپس توسط متد DeleteAsync که روی آبجکت HttpClient تعریف شده است اکشن متد Cleanup را روی سرویس فراخوانی میکنیم. این فراخوانی تمام دادههای پیشین را حذف میکند.
در قدم بعدی یک مشتری بهمراه دو شماره تماس میسازیم. توجه کنید که برای هر موجودیت مشخصا خاصیت TrackingState را مقدار دهی میکنیم تا کامپوننتهای Change-tracking در EF عملیات لازم SQL برای هر موجودیت را تولید کنند.
سپس توسط متد PostAsync که روی آبجکت HttpClient تعریف شده اکشن متد UpdateCustomer را روی سرویس فراخوانی میکنیم. اگر به این اکشن متد یک breakpoint اضافه کنید خواهید دید که موجودیت مشتری را بعنوان یک پارامتر دریافت میکند و آن را به context جاری اضافه مینماید. با اضافه کردن موجودیت به کانتکست جاری کل object graph اضافه میشود و EF شروع به ردیابی تغییرات آن میکند. دقت کنید که آبجکت موجودیت باید Add شود و نه Attach.
قدم بعدی جالب است، هنگامی که از خاصیت DbChangeTracker استفاده میکنیم. این خاصیت روی آبجکت context تعریف شده و یک <IEnumerable<DbEntityEntry را با نام Entries ارائه میکند. در اینجا بسادگی نوع پایه EntityType را تنظیم میکنیم. این کار به ما اجازه میدهد که در تمام موجودیت هایی که از نوع BaseEntity هستند پیمایش کنیم. اگر بیاد داشته باشید این کلاس، کلاس پایه تمام موجودیتها است. در هر مرحله از پیمایش (iteration) با استفاده از کلاس EntityStateFactory مقدار خاصیت TrackingState را به مقدار متناظر در سیستم ردیابی EF تبدیل میکنیم. اگر کلاینت مقدار این فیلد را به Modified تنظیم کرده باشد پردازش بیشتری انجام میشود. ابتدا وضعیت موجودیت را از Modified به Unchanged تغییر میدهیم. سپس مقادیر اصلی را با فراخوانی متد GetDatabaseValues روی آبجکت Entry از دیتابیس دریافت میکنیم. فراخوانی این متد مقادیر موجود در دیتابیس را برای موجودیت جاری دریافت میکند. سپس مقادیر بدست آمده را به کلکسیون OriginalValues اختصاص میدهیم. پشت پرده، کامپوننتهای EF Change-tracking بصورت خودکار تفاوتهای مقادیر اصلی و مقادیر ارسالی را تشخیص میدهند و فیلدهای مربوطه را با وضعیت Modified علامت گذاری میکنند. فراخوانیهای بعدی متد SaveChanges تنها فیلدهایی که در سمت کلاینت تغییر کرده اند را بروز رسانی خواهد کرد و نه تمام خواص موجودیت را.
در اپلیکیشن کلاینت عملیات افزودن، بروز رسانی و حذف موجودیتها توسط مقداردهی خاصیت TrackingState را نمایش داده ایم.
متد UpdateCustomer در سرویس ما مقادیر TrackingState را به مقادیر متناظر EF تبدیل میکند و آبجکتها را به موتور change-tracking ارسال میکند که نهایتا منجر به تولید دستورات لازم SQL میشود.
نکته: در اپلیکیشنهای واقعی بهتر است کد دسترسی دادهها و مدلهای دامنه را به لایه مجزایی منتقل کنید. همچنین پیاده سازی فعلی change-tracking در سمت کلاینت میتواند توسعه داده شود تا با انواع جنریک کار کند. در این صورت از نوشتن مقادیر زیادی کد تکراری جلوگیری خواهید کرد و از یک پیاده سازی میتوانید برای تمام موجودیتها استفاده کنید.
تقریبا تمام اعمال کار با شبکه در Silverlight از مدل asynchronous programming پیروی میکنند؛ از فراخوانی یک متد وب سرویس تا دریافت اطلاعات از وب و غیره. اگر در سایر فناوریهای موجود در دات نت فریم ورک برای مثال جهت کار با یک وب سرویس هر دو متد همزمان و غیرهمزمان در اختیار برنامه نویس هستند اما اینجا خیر. اینجا فقط روشهای غیرهمزمان مرسوم هستند و بس. خیلی هم خوب. یک چارچوب کاری خوب باید روش استفادهی صحیح از کتابخانههای موجود را نیز ترویج کند و این مورد حداقل در Silverlight اتفاق افتاده است.
برای مثال فراخوانیهای زیر را در نظر بگیرید:
private int n1, n2;
private void FirstCall()
{
Service.GetRandomNumber(10, SecondCall);
}
private void SecondCall(int number)
{
n1 = number;
Service.GetRandomNumber(n1, ThirdCall);
}
private void ThirdCall(int number)
{
n2 = number;
// etc
}
private void FetchNumbers()
{
int n1 = Service.GetRandomNumber(10);
int n2 = Service.GetRandomNumber(n1);
}
private void FetchNumbers()
{
int n1, n2;
Service.GetRandomNumber(10, result =>
{
n1 = result;
Service.GetRandomNumber(n1, secondResult =>
{
n2 = secondResult;
});
});
}
به عبارتی میخواهیم کل اعمال انجام شده در متد FetchNumbers هنوز Async باشند (ترد اصلی برنامه را قفل نکنند) اما پی در پی انجام شوند تا مدیریت آنها سادهتر شوند (هر لحظه دقیقا بدانیم که کجا هستیم) و همچنین کدهای تولیدی نیز خواناتر باشند.
روش استانداری که توسط الگوهای برنامه نویسی برای حل این مساله پیشنهاد میشود، استفاده از الگوی coroutines است. توسط این الگو میتوان چندین متد Async را در حالت معلق قرار داده و سپس در هر زمانی که نیاز به آنها بود عملیات آنها را از سر گرفت.
دات نت فریم ورک حالت ویژهای از coroutines را توسط Iterators پشتیبانی میکند (از C# 2.0 به بعد) که در ابتدا نیاز است از دیدگاه این مساله مروری بر آنها داشته باشیم. مثال بعد یک enumerator را به همراه yield return ارائه داده است:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Threading;
namespace CoroutinesSample
{
class Program
{
static void printAll()
{
foreach (int x in integerList())
{
Console.WriteLine(x);
}
}
static IEnumerable<int> integerList()
{
yield return 1;
Thread.Sleep(1000);
yield return 2;
yield return 3;
}
static void Main()
{
printAll();
}
}
}
کامپایلر سی شارپ در عمل یک state machine را برای پیاده سازی این عملیات به صورت خودکار تولید خواهد کرد:
private bool MoveNext()
{
switch (this.<>1__state)
{
case 0:
this.<>1__state = -1;
this.<>2__current = 1;
this.<>1__state = 1;
return true;
case 1:
this.<>1__state = -1;
Thread.Sleep(0x3e8);
this.<>2__current = 2;
this.<>1__state = 2;
return true;
case 2:
this.<>1__state = -1;
this.<>2__current = 3;
this.<>1__state = 3;
return true;
case 3:
this.<>1__state = -1;
break;
}
return false;
}
در حین استفاده از یک IEnumerator ابتدا در وضعیت شیء Current آن قرار خواهیم داشت و تا زمانیکه متد MoveNext آن فراخوانی نشود هیچ اتفاق دیگری رخ نخواهد داد. هر بار که متد MoveNext این enumerator فرخوانی گردد (برای مثال توسط یک حلقهی foreach) اجرای متد integerList ادامه خواهد یافت تا به yield return بعدی برسیم (سایر اعمال تعریف شده در حالت تعلیق قرار دارند) و همینطور الی آخر.
از همین قابلیت جهت مدیریت اعمال Async پی در پی نیز میتوان استفاده کرد. State machine فوق تا پایان اولین عملیات تعریف شده صبر میکند تا به yield return برسد. سپس با فراخوانی متد MoveNext به عملیات بعدی رهنمون خواهیم شد. به این صورت دیدگاهی پی در پی از یک سلسه عملیات غیرهمزمان حاصل میگردد.
خوب ما الان نیاز به یک کلاس داریم که بتواند enumerator ایی از این دست را به صورت خودکار مرحله به مرحله آن هم پس از پایان واقعی عملیات Async قبلی (یا مرحلهی قبلی)، اجرا کند. قبل از اختراع چرخ باید متذکر شد که دیگران اینکار را انجام دادهاند و کتابخانههای رایگان و یا سورس بازی برای این منظور موجود است.
ادامه دارد ...
WinRT چیست؟
مایکروسافت جهت سهولت تولید برنامههای جدید Metro-style ، لمسی (touch-centric) و tablets ویندوز 8 ، اقدام به بازنویسی مجدد Windows-API کرده و نام آنرا WinRT گذاشته است. بنابراین همانند آنچه که در مورد API ویندوز از روز اول پیدایش آن مرسوم بوده، این API جدید، از نوع native (نوشته شده با CPP) میباشد و با کمک دات نت فریم ورک تهیه نشده است. این API جدید مبتنی بر فناوری قدیمی COM است، بنابراین مطابق معمول توسط هر نوع برنامه و سیستمی در ویندوز قابل دسترسی است. تفاوتی نمیکند که CPP یا دلفی باشد یا دات نت. به صورت خلاصه ویندوز 8 دو طراحی جدید (WinRT) و قدیم (Win32 API) را با هم پشتیبانی میکند. اگر آنرا صحیحتر بخواهیم معرفی کنیم، WinRT درحقیقت محصور کنندهی (Wrapper) همان Win32 API سابق است (در پشت صحنه همان dll های سابق ویندوز را بارگذاری و استفاده میکند) جهت تطابق با نیازهای دهه اخیر و سالهای پیش رو.
سازگاری دات نت فریم ورک با WinRT چگونه است؟
اینبار WinRT برخلاف Win32 API (که در زمان ارائه آن اصلا دات نتی در کار نبود)، جهت سازگاری با دات نت طراحی شده است. این طراحی جدید ILDasm metadata را در اختیار برنامه نویسهای دات نت قرار میدهد و به این ترتیب IntelliSense و قابلیتهای Debugging ویژوال استودیو همانند کدهای مدیریت شدهی دات نت جهت برنامه نویسی مبتنی بر WinRT در اختیار برنامه نویسها خواهد بود (فرمت ارائه شده، ECMA 335 metadata format میباشد). همچنین اشیاء COM متعلق به WinRT به خوبی توسط GC (آشغال جمع کن) دات نت جهت مدیریت بهتر حافظه، تحت نظر میباشند.
بنابراین از دیدگاه یک برنامه نویس دات نت، کل WinRT به صورت managed assemblies مشاهده میشود، اینترفیسهای آن همان اینترفیسهای دات نتی خواهند بود و کلاسهای آن نیز به همین ترتیب. این مشکلی بود/هست که با Win32 API در دات نت وجود دارد و دسترسی به آن به این سادگی و یکپارچگی میسر نیست (هر چند تا الان کل اینترفیس آن جهت استفاده در دات نت نیز ترجمه شده است). در اینجا شما ارجاعاتی را به فایلهایی با پسوند winmd یا windows metadata، به پروژهی دات نتی خود اضافه میکنید و سپس CLR قادر خواهد بود تا کلیه اطلاعات لازم جهت کار با WinRT را از آنها استخراج کند (این فایلها در پوشه C:\Program Files (x86)\Windows Kits\8.0\Windows Metadata و C:\Windows\system32\winmetadat ویندوز 8 قابل مشاهده و دسترسی هستند).
تفاوتهای مهم امکانات نمایشی WinRT با Win32 API کدامند؟
تفاوت مهم WinRT با Win32 API از دیدگاه برنامه نویسها، امکان دسترسی بیشتر به آن از طریق زبانهای مختلف میباشد. WinRT همانند Win32 API توسط CPP ، دات نت و سایر روشهای مرسوم دیگر قابل دسترسی و توسعه است. اما اینبار WinRT برخلاف Win32 API ، از طریق HTML و جاوا اسکریپت هم قابل توسعه است. در این حالت کدهای شما توسط Chakra JavaScript engine که از اینترنت اکسپلورر 9 به بعد ارائه شده، اجرا خواهد شد. بنابراین «برفراز» WinRT دو لایه نمایشی (presentation layer) قابل طراحی و دسترسی است. XAML و زبانهای متداول برنامه نویسی موجود مانند سی شارپ و وی بی دات نت و غیره. همچنین HTML/CSS هم مجال ابراز وجود یافته است. البته XAML تنها لایه نمایشی کلیه زبانهای قدیمی موجود مانند سی شارپ، وی بی دات نت، CPP و غیره خواهد بود. به همین جهت Expression Blend جدید نیز از HTML 5 پشتیبانی میکند.
همچنین در WinRT ، قسمتهای GDI و Message loop متداول Win32 API حذف شده است و از DirectX استفاده میکند. برای نمونه کدهای XAML شما توسط DirectX رندر میشود. البته این مطلب جدیدی نیست و از زمان ارائه WPF شاهد این مساله بودهایم.
وضعیت توسعه پذیری WinRT چگونه است؟
علاوه بر اینها، برخلاف Win32 API ، اینبار WinRT قابل توسعه است و Extensions SDK برای آن ارائه شده است.
آیا WinRT شاهد تغییرات امنیتی خاصی هم بوده است؟
نکتهی مهمی که در طراحی WinRT به آن توجه شده است، امنیت میباشد. برنامههای WinRT شبیه به برنامههای سیلورلایت در یک Sandbox اجرا میشوند. به این معنا که جهت ذخیره سازی اطلاعات خود از یک isolated storage استفاده میکنند. برای کار با file system نیاز به تائید کاربر دارند و خلاصه دیگر به سادگی نمیتوان از مرزهای این نوع برنامهها رد شد و سیستم عاملی را root کرد. برای نمونه برنامه نویسهای دات نت دسترسی به فضای نام System.IO.FileStream را دیگر نخواهند داشت و تنها قسمتی از دات نت «برفراز» WinRT و مدل امنیتی جدید آن معنا پیدا میکند. همچنین برفراز این API جدید، تولید مثلا Device drivers هم دیگر معنا پیدا نمیکند. این محدودیتهای امنیتی برای برنامه نویسهای native هم وجود دارد و تفاوتی نمیکند. کلا برنامههای جدید Metro-style در یک قرنطینهی کامل امنیتی اجرا میشوند. برای مثال اگر برنامهای نیاز به دسترسی به یک WebCam را داشته باشد، همانند برنامههای سیلورلایت ابتدا باید کاربر تائید کرده و سپس برنامه مجوز امنیتی کار با مثلا یک WebCam را خواهد یافت. همچنین تمام برنامههای جدید Metro-style باید جهت ارائه در فروشگاه جدید ویندوز 8، دارای امضای دیجیتال معتبر نیز باشند.
آیا جهت توسعهی برنامههای چندریسمانی و غیرهمزمان تمهیدات خاصی در WinRT پیشبینی شده است؟
در طراحی جدید WinRT به اعمال asynchronous به شدت توجه شده است. هر عملی که بیش از 50 میلی ثانیه طول بکشد به صورت خودکار تبدیل به یک عمل asynchronous خواهد شد تا برنامهها مرتبا در حین اجرای اعمال زمانبر هنگ نکرده و ترد اصلی برنامه را بلاک نکنند. علاوه بر اینها WinRT از طریق IAsyncOperation interface خود، امکان استفاده از واژههای جدید کلیدی async/await سی شارپ 5 را نیز مهیا میسازد.
آیا WinRT آمده است تا جایگزینی برای دات نت و سیلورلایت و امثال آن باشد؟
خیر. WinRT نگارش دوم Win32 API است با هدف توسعه پذیری، استفاده از دایرکت ایکس و فناوریهای جدید که عموما از شتاب دهندههای سخت افزاری هم بهرهمند هستند بجای GDI سابق، استفاده سادهتر در زبانهای دیگر به کمک فایلهای استاندارد Windows Meta data آن میباشد. همچنین این API جدید دسترسی به امکانات ویندوز را هم توسط HTML و جاوا اسکریپت، علاوه بر امکانات مهیای سابق میسر ساخته است. هم اکنون نگارش 4 و نیم دات نت در ویندوز 8 ارائه شده است و توسط هر دو سیستم سابق و جدید قابل استفاده میباشد. البته باید در نظر داشت که جهت استفاده از WinRT به دلایل محدودیتهای امنیتی اعمال شده به آن و همچنین استفاده از XAML به تنها عنوان لایه نمایشی سیستمهای متداول غیر HTML ایی، دات نت فریم ورک به امکانات و کلاسهای کمتری نسبت به حالت متداول کار با آن، دسترسی دارد (جهت درک بهتر این محدودیتها میتوان به طراحی سیلورلایت مراجعه کرد). این را هم باید اضافه کرد که ویندوز 8 توانایی اجرای هر دو نوع برنامههای سبک جدید مترو و متداول دسکتاپ قدیمی را دارا است.
جهت آشنایی بیشتر با WinRT میتوان به مجموعهای از ویدیوهای مرتبط آن مراجعه کرد:
http://channel9.msdn.com/Events/BUILD/BUILD2011?t=windows%2Bruntime