چگونه کدی غیرقابل نگهداری بنویسیم؟
نوشتن یک گزارش کار حرفه ای هفتگی
This type of CollectionView does not support changes to its SourceCollection from a thread different from the Dispatcher thread
Adding to an ObservableCollection from a background thread
مشکل!
اگر همین برنامه را که برای دات نت 4 کامپایل شدهاست، بر روی سیستمی که دات نت 4.5 بر روی آن نصب است اجرا کنیم، برنامه با خطای ذیل متوقف میشود:
System.InvalidOperationException: This exception was thrown because the generator for control 'System.Windows.Controls.ListView Items.Count:62' with name '(unnamed)' has received sequence of CollectionChanged events that do not agree with the current state of the Items collection. The following differences were detected: Accumulated count 61 is different from actual count 62.
مشکل از کجاست؟
در دات نت 4 و نیم، دیگر نیازی به استفاده از کلاس MTObservableCollection یاد شده نیست و به صورت توکار امکان کار با Collectionها از طریق تردی دیگر میسر است. فقط برای فعال سازی آن باید نوشت:
private static object _lock = new object(); //... BindingOperations.EnableCollectionSynchronization(persons, _lock);
برای برنامهی دات نت 4 ایی که قرار است در سیستمهای مختلف اجرا شود چطور؟
در اینجا باید از Reflection کمک گرفت. اگر متد EnableCollectionSynchronization بر روی کلاس BindingOperations یافت شد، یعنی برنامهی دات نت 4، در محیط جدید در حال اجرا است:
public static void EnableCollectionSynchronization(IEnumerable collection, object lockObject) { MethodInfo method = typeof(BindingOperations).GetMethod("EnableCollectionSynchronization", new Type[] { typeof(IEnumerable), typeof(object) }); if (method != null) { method.Invoke(null, new object[] { collection, lockObject }); } }
همچنین اگر بخواهیم کلاس MTObservableCollection معرفی شده را جهت سازگاری با دات نت 4 و نیم به روز کنیم، به کلاس ذیل خواهیم رسید. این کلاس با دات نت 4 و 4.5 سازگار است و جهت کار با ObservableCollectionها از طریق تردهای مختلف تهیه شدهاست:
using System; using System.Collections; using System.Collections.ObjectModel; using System.Collections.Specialized; using System.Linq; using System.Windows.Data; using System.Windows.Threading; namespace WpfAsyncCollection { public class AsyncObservableCollection<T> : ObservableCollection<T> { public override event NotifyCollectionChangedEventHandler CollectionChanged; private static object _syncLock = new object(); public AsyncObservableCollection() { enableCollectionSynchronization(this, _syncLock); } protected override void OnCollectionChanged(NotifyCollectionChangedEventArgs e) { using (BlockReentrancy()) { var eh = CollectionChanged; if (eh == null) return; var dispatcher = (from NotifyCollectionChangedEventHandler nh in eh.GetInvocationList() let dpo = nh.Target as DispatcherObject where dpo != null select dpo.Dispatcher).FirstOrDefault(); if (dispatcher != null && dispatcher.CheckAccess() == false) { dispatcher.Invoke(DispatcherPriority.DataBind, (Action)(() => OnCollectionChanged(e))); } else { foreach (NotifyCollectionChangedEventHandler nh in eh.GetInvocationList()) nh.Invoke(this, e); } } } private static void enableCollectionSynchronization(IEnumerable collection, object lockObject) { var method = typeof(BindingOperations).GetMethod("EnableCollectionSynchronization", new Type[] { typeof(IEnumerable), typeof(object) }); if (method != null) { // It's .NET 4.5 method.Invoke(null, new object[] { collection, lockObject }); } } } }
public class UserListViewComponent : ViewComponent { private readonly UserRepository repository; public UserListViewComponent(UserRepository repository) { this.repository = repository; } public IViewComponentResult Invoke() { var users = repository.GetUsers().Take(10).ToList(); return View(model: users); } }
@model IList<User> @foreach (var user in Model) { <li> <a asp-controller="UserManager" asp-action="Edit" asp-route-id="@user.Id">@user.Name</a> </li> } <a class="btn btn-info" asp-controller="UserManager" asp-action="Index">More...</a>
public class UserManagerController : Controller { private readonly UserRepository repository; public UserManagerController(UserRepository repository) { this.repository = repository; } public ViewResult Index() { var users = repository.GetUsers().ToList(); return View(users); } public ViewResult Edit(int id) { var user = repository.GetUsers().FirstOrDefault(u => u.Id == id); return View(user); } [HttpPost] public IActionResult Edit(User user) { repository.Edit(user); return RedirectToAction("Index", "Home"); } }
// Views/UserManager/Edit.cshtml @model User <div class="row"> <div class="col-md-8"> <form method="post"> <input type="hidden" asp-for="Id" /> <div class="form-group"> <label asp-for="Name"></label> <input asp-for="Name" class="form-control"/> </div> <div class="form-group"> <label asp-for="LastName"></label> <input asp-for="LastName" class="form-control"/> </div> <div class="form-group"> <label asp-for="Age"></label> <input asp-for="Age" class="form-control"/> </div> <button type="submit" class="btn btn-primary">Save</button> </form> </div> </div> // Views/UserManager/Index.cshtml @model IList<User> <table class="table"> <tr> <td>Id</td> <td>Name</td> <td>LastName</td> <td>Age</td> </tr> @foreach (var user in Model) { <tr> <td>@user.Id</td> <td>@user.Name</td> <td>@user.LastName</td> <td>@user.Age</td> </tr> } </table>
[ViewComponent(Name = "UserList")] public class UserManagerController : Controller { private readonly UserRepository repository; public UserManagerController(UserRepository repository) { this.repository = repository; } public ViewResult Index() { var users = repository.GetUsers().ToList(); return View(users); } public ViewResult Edit(int id) { var user = repository.GetUsers().FirstOrDefault(u => u.Id == id); return View(user); } [HttpPost] public IActionResult Edit(User user) { repository.Edit(user); return RedirectToAction("Index", "Home"); } public IViewComponentResult Invoke() { var users = repository.GetUsers().Take(10).ToList(); return new ViewViewComponentResult { ViewData = new ViewDataDictionary<IList<User>>(ViewData, users) }; } }
UserManagerController: /Views/UserManager/Edit.cshtml /Views/UserManager/Index.cshtml UserListViewComponent: /Views/Shared/Components/UserList/Default.cshtml
بوت استرپ 4 الفا 2 منتشر شد
Here’s a look at a handful of the changes since our last alpha:
- Overhauled spacing utilities to use a numerical tiering (to avoid confusion with grid tiers).
- Continued refactoring efforts to replace markup-specific selectors with classes across several components (including pagination, lists, and more). Still more to do here with additional components.
- Reverted media queries and grid containers from rems to pixels as viewports are not affected by font-size. See #17403 for details. We’ve got a ton of grid work left, too. Feel free to follow along with#18471.
- Reverted
.0625rem
width borders to1px
for more consistent component borders that avoid zoom and font-size bugs across browsers. - Renamed
.img-responsive
to.img-fluid
to avoid future confusion on the various responsive image solutions out there. - Replaced ZeroClipboard with clipboard.js for Flash-independent copy buttons.
- Inputs and buttons now share the same border variable to ensure components are always sized similarly.
- Updated all pseudo-element selectors to use the spec’s preferred double colon (e.g.,
::before
as opposed to:before
). - Cards now have outline variants and mixins to support extending base classes further.
- Utility classes for floats and text alignment now have responsive ranges. This means we’ve dropped the non-responsive classes to avoid duplication.
- Added support for jQuery 2.
- And hundreds more Sass improvements, bug fixes, documentation updates, and more.
محصول ، مدیریت محصول و مدیریت پروژه
There a misinformed notions floating around the agile community that products and better than projects. That some how - unspecified and unsubstantiated as usual - that projects are undesirable and focusing on products and their value - again unspecified how to measure that value and unsubstantiated that value measurement isn't what projects do as well.
تیم ASP.NET Identity پروژه نمونه ای را فراهم کرده است که میتواند بعنوان نقطه شروعی برای اپلیکیشنهای MVC استفاده شود. پیکربندیهای لازم در این پروژه انجام شدهاند و برای استفاده از فریم ورک جدید آماده است.
شروع به کار : پروژه نمونه را توسط NuGet ایجاد کنید
برای شروع یک پروژه ASP.NET خالی ایجاد کنید (در دیالوگ قالبها گزینه Empty را انتخاب کنید). سپس کنسول Package Manager را باز کرده و دستور زیر را اجرا کنید.
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.Identity.Samples -Pre
پس از اینکه NuGet کارش را به اتمام رساند باید پروژه ای با ساختار متداول پروژههای ASP.NET MVC داشته باشید. به تصویر زیر دقت کنید.
همانطور که میبینید ساختار پروژه بسیار مشابه پروژههای معمول MVC است، اما آیتمهای جدیدی نیز وجود دارند. فعلا تمرکز اصلی ما روی فایل IdentityConfig.cs است که در پوشه App_Start قرار دارد.
اگر فایل مذکور را باز کنید و کمی اسکرول کنید تعاریف دو کلاس سرویس را مشاهده میکنید: EmailService و SmsService.
public class EmailService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Plug in your email service here to send an email. return Task.FromResult(0); } } public class SmsService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Plug in your sms service here to send a text message. return Task.FromResult(0); } }
اگر دقت کنید هر دو کلاس قرارداد IIdentityMessageService را پیاده سازی میکنند. میتوانید از این قرارداد برای پیاده سازی سرویسهای اطلاع رسانی ایمیلی، پیامکی و غیره استفاده کنید. در ادامه خواهیم دید چگونه این دو سرویس را بسط دهیم.
یک حساب کاربری مدیریتی پیش فرض ایجاد کنید
پیش از آنکه بیشتر جلو رویم نیاز به یک حساب کاربری در نقش مدیریتی داریم تا با اجرای اولیه اپلیکیشن در دسترس باشد. کلاسی بنام ApplicationDbInitializer در همین فایل وجود دارد که هنگام اجرای اولیه و یا تشخیص تغییرات در مدل دیتابیس، اطلاعاتی را Seed میکند.
public class ApplicationDbInitializer : DropCreateDatabaseIfModelChanges<ApplicationDbContext> { protected override void Seed(ApplicationDbContext context) { InitializeIdentityForEF(context); base.Seed(context); } //Create User=Admin@Admin.com with password=Admin@123456 in the Admin role public static void InitializeIdentityForEF(ApplicationDbContext db) { var userManager = HttpContext.Current.GetOwinContext().GetUserManager<ApplicationUserManager>(); var roleManager = HttpContext.Current.GetOwinContext().Get<ApplicationRoleManager>(); const string name = "admin@admin.com"; const string password = "Admin@123456"; const string roleName = "Admin"; //Create Role Admin if it does not exist var role = roleManager.FindByName(roleName); if (role == null) { role = new IdentityRole(roleName); var roleresult = roleManager.Create(role); } var user = userManager.FindByName(name); if (user == null) { user = new ApplicationUser { UserName = name, Email = name }; var result = userManager.Create(user, password); result = userManager.SetLockoutEnabled(user.Id, false); } // Add user admin to Role Admin if not already added var rolesForUser = userManager.GetRoles(user.Id); if (!rolesForUser.Contains(role.Name)) { var result = userManager.AddToRole(user.Id, role.Name); } } }
تایید حسابهای کاربری : چگونه کار میکند
بدون شک با تایید حسابهای کاربری توسط ایمیل آشنا هستید. حساب کاربری ای ایجاد میکنید و ایمیلی به آدرس شما ارسال میشود که حاوی لینک فعالسازی است. با کلیک کردن این لینک حساب کاربری شما تایید شده و میتوانید به سایت وارد شوید.
اگر به کنترلر AccountController در این پروژه نمونه مراجعه کنید متد Register را مانند لیست زیر مییابید.
[HttpPost] [AllowAnonymous] [ValidateAntiForgeryToken] public async Task<ActionResult> Register(RegisterViewModel model) { if (ModelState.IsValid) { var user = new ApplicationUser { UserName = model.Email, Email = model.Email }; var result = await UserManager.CreateAsync(user, model.Password); if (result.Succeeded) { var code = await UserManager.GenerateEmailConfirmationTokenAsync(user.Id); var callbackUrl = Url.Action( "ConfirmEmail", "Account", new { userId = user.Id, code = code }, protocol: Request.Url.Scheme); await UserManager.SendEmailAsync( user.Id, "Confirm your account", "Please confirm your account by clicking this link: <a href=\"" + callbackUrl + "\">link</a>"); ViewBag.Link = callbackUrl; return View("DisplayEmail"); } AddErrors(result); } // If we got this far, something failed, redisplay form return View(model); }
public static ApplicationUserManager Create( IdentityFactoryOptions<ApplicationUserManager> options, IOwinContext context) { var manager = new ApplicationUserManager( new UserStore<ApplicationUser>( context.Get<ApplicationDbContext>())); // Configure validation logic for usernames manager.UserValidator = new UserValidator<ApplicationUser>(manager) { AllowOnlyAlphanumericUserNames = false, RequireUniqueEmail = true }; // Configure validation logic for passwords manager.PasswordValidator = new PasswordValidator { RequiredLength = 6, RequireNonLetterOrDigit = true, RequireDigit = true, RequireLowercase = true, RequireUppercase = true, }; // Configure user lockout defaults manager.UserLockoutEnabledByDefault = true; manager.DefaultAccountLockoutTimeSpan = TimeSpan.FromMinutes(5); manager.MaxFailedAccessAttemptsBeforeLockout = 5; // Register two factor authentication providers. This application // uses Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying the user // You can write your own provider and plug in here. manager.RegisterTwoFactorProvider( "PhoneCode", new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser> { MessageFormat = "Your security code is: {0}" }); manager.RegisterTwoFactorProvider( "EmailCode", new EmailTokenProvider<ApplicationUser> { Subject = "SecurityCode", BodyFormat = "Your security code is {0}" }); manager.EmailService = new EmailService(); manager.SmsService = new SmsService(); var dataProtectionProvider = options.DataProtectionProvider; if (dataProtectionProvider != null) { manager.UserTokenProvider = new DataProtectorTokenProvider<ApplicationUser>( dataProtectionProvider.Create("ASP.NET Identity")); } return manager; }
در قطعه کد بالا کلاسهای EmailService و SmsService روی وهله ApplicationUserManager تنظیم میشوند.
manager.EmailService = new EmailService(); manager.SmsService = new SmsService();
درست در بالای این کدها میبینید که چگونه تامین کنندگان احراز هویت دو مرحله ای (مبتنی بر ایمیل و پیامک) رجیستر میشوند.
// Register two factor authentication providers. This application // uses Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying the user // You can write your own provider and plug in here. manager.RegisterTwoFactorProvider( "PhoneCode", new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser> { MessageFormat = "Your security code is: {0}" }); manager.RegisterTwoFactorProvider( "EmailCode", new EmailTokenProvider<ApplicationUser> { Subject = "SecurityCode", BodyFormat = "Your security code is {0}" });
تایید حسابهای کاربری توسط ایمیل و احراز هویت دو مرحله ای توسط ایمیل و/یا پیامک نیاز به پیاده سازی هایی معتبر از قراردارد IIdentityMessageService دارند.
پیاده سازی سرویس ایمیل توسط ایمیل خودتان
پیاده سازی سرویس ایمیل نسبتا کار ساده ای است. برای ارسال ایمیلها میتوانید از اکانت ایمیل خود و یا سرویس هایی مانند SendGrid استفاده کنید. بعنوان مثال اگر بخواهیم سرویس ایمیل را طوری پیکربندی کنیم که از یک حساب کاربری Outlook استفاده کند، مانند زیر عمل خواهیم کرد.
public class EmailService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Credentials: var credentialUserName = "yourAccount@outlook.com"; var sentFrom = "yourAccount@outlook.com"; var pwd = "yourApssword"; // Configure the client: System.Net.Mail.SmtpClient client = new System.Net.Mail.SmtpClient("smtp-mail.outlook.com"); client.Port = 587; client.DeliveryMethod = System.Net.Mail.SmtpDeliveryMethod.Network; client.UseDefaultCredentials = false; // Creatte the credentials: System.Net.NetworkCredential credentials = new System.Net.NetworkCredential(credentialUserName, pwd); client.EnableSsl = true; client.Credentials = credentials; // Create the message: var mail = new System.Net.Mail.MailMessage(sentFrom, message.Destination); mail.Subject = message.Subject; mail.Body = message.Body; // Send: return client.SendMailAsync(mail); } }
پیاده سازی سرویس ایمیل با استفاده از SendGrid
سرویسهای ایمیل متعددی وجود دارند اما یکی از گزینههای محبوب در جامعه دات نت SendGrid است. این سرویس API قدرتمندی برای زبانهای برنامه نویسی مختلف فراهم کرده است. همچنین یک Web API مبتنی بر HTTP نیز در دسترس است. قابلیت دیگر اینکه این سرویس مستقیما با Windows Azure یکپارچه میشود.
می توانید در سایت SendGrid یک حساب کاربری رایگان بعنوان توسعه دهنده بسازید. پس از آن پیکربندی سرویس ایمیل با مرحله قبل تفاوت چندانی نخواهد داشت. پس از ایجاد حساب کاربری توسط تیم پشتیبانی SendGrid با شما تماس گرفته خواهد شد تا از صحت اطلاعات شما اطمینان حاصل شود. برای اینکار چند گزینه در اختیار دارید که بهترین آنها ایجاد یک اکانت ایمیل در دامنه وب سایتتان است. مثلا اگر هنگام ثبت نام آدرس وب سایت خود را www.yourwebsite.com وارد کرده باشید، باید ایمیلی مانند info@yourwebsite.com ایجاد کنید و توسط ایمیل فعالسازی آن را تایید کند تا تیم پشتیبانی مطمئن شود صاحب امتیاز این دامنه خودتان هستید.
تنها چیزی که در قطعه کد بالا باید تغییر کند اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات SMTP است. توجه داشته باشید که نام کاربری و آدرس فرستنده در اینجا متفاوت هستند. در واقع میتوانید از هر آدرسی بعنوان آدرس فرستنده استفاده کنید.
public class EmailService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Credentials: var sendGridUserName = "yourSendGridUserName"; var sentFrom = "whateverEmailAdressYouWant"; var sendGridPassword = "YourSendGridPassword"; // Configure the client: var client = new System.Net.Mail.SmtpClient("smtp.sendgrid.net", Convert.ToInt32(587)); client.Port = 587; client.DeliveryMethod = System.Net.Mail.SmtpDeliveryMethod.Network; client.UseDefaultCredentials = false; // Creatte the credentials: System.Net.NetworkCredential credentials = new System.Net.NetworkCredential(credentialUserName, pwd); client.EnableSsl = true; client.Credentials = credentials; // Create the message: var mail = new System.Net.Mail.MailMessage(sentFrom, message.Destination); mail.Subject = message.Subject; mail.Body = message.Body; // Send: return client.SendMailAsync(mail); } }
آزمایش تایید حسابهای کاربری توسط سرویس ایمیل
ابتدا اپلیکیشن را اجرا کنید و سعی کنید یک حساب کاربری جدید ثبت کنید. دقت کنید که از آدرس ایمیلی زنده که به آن دسترسی دارید استفاده کنید. اگر همه چیز بدرستی کار کند باید به صفحه ای مانند تصویر زیر هدایت شوید.
همانطور که مشاهده میکنید پاراگرافی در این صفحه وجود دارد که شامل لینک فعالسازی است. این لینک صرفا جهت تسهیل کار توسعه دهندگان درج میشود و هنگام توزیع اپلیکیشن باید آن را حذف کنید. در ادامه به این قسمت باز میگردیم. در این مرحله ایمیلی حاوی لینک فعالسازی باید برای شما ارسال شده باشد.
پیاده سازی سرویس SMS
برای استفاده از احراز هویت دو مرحله ای پیامکی نیاز به یک فراهم کننده SMS دارید، مانند Twilio . مانند SendGrid این سرویس نیز در جامعه دات نت بسیار محبوب است و یک C# API قدرتمند ارائه میکند. میتوانید حساب کاربری رایگانی بسازید و شروع به کار کنید.
پس از ایجاد حساب کاربری یک شماره SMS، یک شناسه SID و یک شناسه Auth Token به شما داده میشود. شماره پیامکی خود را میتوانید پس از ورود به سایت و پیمایش به صفحه Numbers مشاهده کنید.
شناسههای SID و Auth Token نیز در صفحه Dashboard قابل مشاهده هستند.
اگر دقت کنید کنار شناسه Auth Token یک آیکون قفل وجود دارد که با کلیک کردن روی آن شناسه مورد نظر نمایان میشود.
حال میتوانید از سرویس Twilio در اپلیکیشن خود استفاده کنید. ابتدا بسته NuGet مورد نیاز را نصب کنید.
PM> Install-Package Twilio
public class SmsService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { string AccountSid = "YourTwilioAccountSID"; string AuthToken = "YourTwilioAuthToken"; string twilioPhoneNumber = "YourTwilioPhoneNumber"; var twilio = new TwilioRestClient(AccountSid, AuthToken); twilio.SendSmsMessage(twilioPhoneNumber, message.Destination, message.Body); // Twilio does not return an async Task, so we need this: return Task.FromResult(0); } }
حال که سرویسهای ایمیل و پیامک را در اختیار داریم میتوانیم احراز هویت دو مرحله ای را تست کنیم.
آزمایش احراز هویت دو مرحله ای
پروژه نمونه جاری طوری پیکربندی شده است که احراز هویت دو مرحله ای اختیاری است و در صورت لزوم میتواند برای هر کاربر بصورت جداگانه فعال شود. ابتدا توسط حساب کاربری مدیر، یا حساب کاربری ای که در قسمت تست تایید حساب کاربری ایجاد کرده اید وارد سایت شوید. سپس در سمت راست بالای صفحه روی نام کاربری خود کلیک کنید. باید صفحه ای مانند تصویر زیر را مشاهده کنید.
در این قسمت باید احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید و شماره تلفن خود را ثبت نمایید. پس از آن یک پیام SMS برای شما ارسال خواهد شد که توسط آن میتوانید پروسه را تایید کنید. اگر همه چیز بدرستی کار کند این مراحل چند ثانیه بیشتر نباید زمان بگیرد، اما اگر مثلا بیش از 30 ثانیه زمان برد احتمالا اشکالی در کار است.
حال که احراز هویت دو مرحله ای فعال شده از سایت خارج شوید و مجددا سعی کنید به سایت وارد شوید. در این مرحله یک انتخاب به شما داده میشود. میتوانید کد احراز هویت دو مرحله ای خود را توسط ایمیل یا پیامک دریافت کنید.
پس از اینکه گزینه خود را انتخاب کردید، کد احراز هویت دو مرحله ای برای شما ارسال میشود که توسط آن میتوانید پروسه ورود به سایت را تکمیل کنید.
حذف میانبرهای آزمایشی
همانطور که گفته شد پروژه نمونه شامل میانبرهایی برای تسهیل کار توسعه دهندگان است. در واقع اصلا نیازی به پیاده سازی سرویسهای ایمیل و پیامک ندارید و میتوانید با استفاده از این میانبرها حسابهای کاربری را تایید کنید و کدهای احراز هویت دو مرحله ای را نیز مشاهده کنید. اما قطعا این میانبرها پیش از توزیع اپلیکیشن باید حذف شوند.
بدین منظور باید نماها و کدهای مربوطه را ویرایش کنیم تا اینگونه اطلاعات به کلاینت ارسال نشوند. اگر کنترلر AccountController را باز کنید و به متد ()Register بروید با کد زیر مواجه خواهید شد.
if (result.Succeeded) { var code = await UserManager.GenerateEmailConfirmationTokenAsync(user.Id); var callbackUrl = Url.Action("ConfirmEmail", "Account", new { userId = user.Id, code = code }, protocol: Request.Url.Scheme); await UserManager.SendEmailAsync(user.Id, "Confirm your account", "Please confirm your account by clicking this link: <a href=\"" + callbackUrl + "\">link</a>"); // This should not be deployed in production: ViewBag.Link = callbackUrl; return View("DisplayEmail"); } AddErrors(result);
نمایی که این متد باز میگرداند یعنی DisplayEmail.cshtml نیز باید ویرایش شود.
@{ ViewBag.Title = "DEMO purpose Email Link"; } <h2>@ViewBag.Title.</h2> <p class="text-info"> Please check your email and confirm your email address. </p> <p class="text-danger"> For DEMO only: You can click this link to confirm the email: <a href="@ViewBag.Link">link</a> Please change this code to register an email service in IdentityConfig to send an email. </p>
متد دیگری که در این کنترلر باید ویرایش شود ()VerifyCode است که کد احراز هویت دو مرحله ای را به صفحه مربوطه پاس میدهد.
[AllowAnonymous] public async Task<ActionResult> VerifyCode(string provider, string returnUrl) { // Require that the user has already logged in via username/password or external login if (!await SignInHelper.HasBeenVerified()) { return View("Error"); } var user = await UserManager.FindByIdAsync(await SignInHelper.GetVerifiedUserIdAsync()); if (user != null) { ViewBag.Status = "For DEMO purposes the current " + provider + " code is: " + await UserManager.GenerateTwoFactorTokenAsync(user.Id, provider); } return View(new VerifyCodeViewModel { Provider = provider, ReturnUrl = returnUrl }); }
همانطور که میبینید متغیری بنام Status به ViewBag اضافه میشود که باید حذف شود.
نمای این متد یعنی VerifyCode.cshtml نیز باید ویرایش شود.
@model IdentitySample.Models.VerifyCodeViewModel @{ ViewBag.Title = "Enter Verification Code"; } <h2>@ViewBag.Title.</h2> @using (Html.BeginForm("VerifyCode", "Account", new { ReturnUrl = Model.ReturnUrl }, FormMethod.Post, new { @class = "form-horizontal", role = "form" })) { @Html.AntiForgeryToken() @Html.ValidationSummary("", new { @class = "text-danger" }) @Html.Hidden("provider", @Model.Provider) <h4>@ViewBag.Status</h4> <hr /> <div class="form-group"> @Html.LabelFor(m => m.Code, new { @class = "col-md-2 control-label" }) <div class="col-md-10"> @Html.TextBoxFor(m => m.Code, new { @class = "form-control" }) </div> </div> <div class="form-group"> <div class="col-md-offset-2 col-md-10"> <div class="checkbox"> @Html.CheckBoxFor(m => m.RememberBrowser) @Html.LabelFor(m => m.RememberBrowser) </div> </div> </div> <div class="form-group"> <div class="col-md-offset-2 col-md-10"> <input type="submit" class="btn btn-default" value="Submit" /> </div> </div> }
در این فایل کافی است ViewBag.Status را حذف کنید.
از تنظیمات ایمیل و SMS محافظت کنید
در مثال جاری اطلاعاتی مانند نام کاربری و کلمه عبور، شناسههای SID و Auth Token همگی در کد برنامه نوشته شده اند. بهتر است چنین مقادیری را بیرون از کد اپلیکیشن نگاه دارید، مخصوصا هنگامی که پروژه را به سرویس کنترل ارسال میکند (مثلا مخازن عمومی مثل GitHub). بدین منظور میتوانید یکی از پستهای اخیر را مطالعه کنید.
هدف بررسی کامل مباحث Streaming در دات نت فریمورک میباشد.
Stream چیست؟
دنبالهای از بایتها که میتوان آنها را از یک backing store (انبار پشتیبان) خواند یا در آن نوشت.
Backing Store
یک رسانه ذخیره سازی از جمله Disk-Drive، Memory و Network Location میباشد که به عنوان منبع یا مقصدی برای خواندن و نوشتن بایتها به صورت دنبالهای، میتوان از آن استفاده کرد.
زمانی که قرار است داده ذخیره شده به صورت Stream مصرف شود، مزیت مقیاس پذیری را نیز خواهید داشت. لذا لازم نیست با مشکل محدودیت حافظه نیز درگیر شوید.
آشنایی با معماری Streaming در دات نت
Streaming در دات نت، توسط سه مفهوم: backing store، decorators و adapters در برگرفته شده است.
کلاسی به نام Stream در دات نت، برای ارائه یکسری متد مشترک برای Reading، Writing و Positioning در نظر گرفته شده است که همچنین کلاس پایه Backing Store Streams و Decorator Streams نیز میباشد.
اعضای کلاس Stream را میتوان به شکل زیر گروه بندی کرد:
در نظر داشته باشید که Stream ها، دارای اشاره گری به مکان جاری تحت عنوان Pointer نیز میباشند. مقدار پیش فرض آن «صفر» میباشد و زمانی که شروع به خواندن از Stream کنید، این خواندن از مکانی شروع میشود که Pointer به آنجا اشاره میکند. به شکل زیر توجه کنید:
اگر قرار باشد 3 بایت اول خوانده شود، لذا حالت زیر را خواهیم داشت:
همانطور که مشخص است، Pointer مربوط به Stream به اولین خانهای اشاره میکند که در Readهای بعدی قرار است خوانده شود. در نهایت با خواندن دو بایت دیگر، حالت زیر را خواهیم داشت:
برای Reading و Writing متدهای زیر در کلاس System.IO.Stream در نظر گرفته شدهاند:
(Read(byte[] buffer,int offset,int count
buffer: آرایهای از بایتها برای نگهداری دادهی خوانده شده از Stream
offset: برخلاف تصور، اندیسی است که مکان شروع ذخیره سازی در buffer را مشخص میکند و نه مکان شروع خواندن از Stream
count: بیشترین تعداد بایت برای خواندن از Stream میباشد. با توجه به اینکه ممکن است به انتهای Stream رسیده باشیم یا اینکه در شرایطی مثلا در Network Streamها چه بسا خود Stream تصمیم بگیرد تعداد بایت کمتری از این مقدار Count را برای ما ارائه دهد. از این رو همیشه مقداری که برای Count مشخص میکنید همان مقداری نیست که متد Read برای شما برگشت خواهد داد.
return: تعداد بایتهایی که خوانده شده است یا اگر به انتهای Stream رسیده باشیم «0» برگشت خواهد داد. از این رو تکه کد زیر برای خواندن کل داده به یکباره، قابل اطمینان نخواهد بود.
byte[] dataToRead=new byte[stream.Length]; int bytesRead=stream.Read(dataToRead,0,dataToRead.Length);
راه حل جایگزین میتواند به شکل زیر باشد:
static byte[] ReadBytes(Stream stream) { // dataToRead will hold the data read from the stream byte[] dataToRead = new byte[stream.Length]; //this is the total number of bytes read. this will be incremented //and eventually will equal the bytes size held by the stream int totalBytesRead = 0; //this is the number of bytes read in each iteration (i.e. chunk size) int chunkBytesRead = 1; while (totalBytesRead < dataToRead.Length && chunkBytesRead > 0) { chunkBytesRead = stream.Read(dataToRead, totalBytesRead, dataToRead.Length - totalBytesRead); totalBytesRead = totalBytesRead + chunkBytesRead; } return dataToRead; }
byte[] data = new BinaryReader (s).ReadBytes (1000);
return: یک بایت را از مکان فعلی که Pointer به آن اشاره میکند، میخواند. اگر خروجی «-1» باشد، به انتهای Stream رسیده اید.
برخلاف انتظار، خروجی این متد از نوع int میباشد؛ چرا که لازم است «-1» را نیز در برگیرد.
با توجه به حالت FileStream که فقط برای Append کردن وهله سازی شده است، امکان خواندن را نخواهید داشت. بنابراین زمانیکه از کلاس شخص ثالثی برای خواندن از Stream استفاده میکنید، بهصلاح است (به منظور Defensive Programming) که از متد CanRead قبل خواندن بهره ببرید.
(Write(byte[] array,int offset,int count
array: آرایه ای از بایتها که قرار است در Stream درج شوند.
offset: اندیس شروع array برای درج کردن در Stream را مشخص میکند.
count: بیشترین تعداد بایتی که از array در Stream درج خواهد شد.
برای درج یک بایت در Stream استفاده میشود.
برای تشخص پشتیبانی کردن Stream از عملیات درج کردن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
با انجام هر یک از عملیات Read و Write برروی Stream، باعث تغییر مکان Pointer مربوط به آن خواهید شد. در صورتیکه نیاز است به صورت انتخابی مکان خاصی از Stream را برای شروع درج کردن یا خواندن انتخاب کنید، Seeking کمک کننده خواهد بود.
باید توجه داشت که پشتیبانی از این عملیات به backing store مورد استفاده وابسته میباشد. از این رو باید دانست که MemoryStream و FileStream از Seeking پشتیبانی کرده ولی در مقابل NetworkStream، PipeStream و همچنین Decorator Streams به غیر از BufferedStream قابلیت Seeking را ندارند. BufferedStream با ایجاد پوششی برروی یک Stream به اصطلاح non-seekable، امکان Seeking درون Buffer داخلی خود را مهیا خواهد کرد.
برای عملیات Seeking نیز اعضایی در کلاس پایه System.IO.Stream در نظر گرفته شده است:
برای تنظیم مکان Pointer در Stream استفاده خواهد شد.
متدی برای تنظیم طول Stream، که اگر value ارسال شده کوچکتر از طول فعلی Stream باشد، آن را کوتاه کرده و در غیر این صورت، Stream موردنظر گسترش خواهد یافت. برای استفاده از این متد، Stream مورد نظر باید قابلیت Writing و Seeking را داشته باشد.
پراپرتی فقط خواندنی که طول Stream را مشخص میکند. در صورتیکه Stream مورد نظر Seekable باشد، میتوان از این پراپرتی بهر برد؛ این بدین معنی است که اگر با یک Stream از نوع non-seekable کار میکنید، در صورت استفاده از این خصوصیت، تمام بایتهای Stream خوانده شده و بعد از قرار گرفتن در یک buffer (به عنوان مثال در memory)، محاسبه خواهد شد.
Position
پراپرتی برای خواندن یا تنظیم مکان فعلی Pointer مربوط به Stream، میباشد. برای استفاده از آن لازم است Stream مورد استفاده Seekable باشد.
مشخص میکند که Stream مورد استفاده Seekable می باشد یا خیر.
به طور خلاصه با استفاده از متد Seek انعطاف پذیری بالایی خواهید داشت. با مقدار دهی پراپرتی Position، این مقدار همیشه نسبت به ابتدای Stream در نظر گرفته خواهد شد (شکل زیر)؛ این در حالی است که با استفاده از متد Seek میتوان مشخص کرد که مقدار Offset تنظیم شده نسبت به ابتدا، مکان جاری و یا انتهای Stream میباشد.
مثال:
using (FileStream fs = File.Create(@"C:\files\testfile3.txt")) { // position is 0 long pos = fs.Position; // sets the position to 1 fs.Position = 1; byte[] arrbytes = { 100, 101 }; //writes the content of arrbytes into current position - which is 1 fs.Write(arrbytes, 0, arrbytes.Length); //position is now 3 as its advanced by write pos = fs.Position; fs.Position = 0; byte[] readdata1 = ReadBytes(fs); }
Closing and Flushing
کلاس پایه System.IO.Stream اینترفیس IDisposable را پیاده سازی کرده است؛ لذا بهتر است برای آزاد سازی منابع از جمله: file handle در FileStream یا socket handle در NetworkStream، بعد از استفاده، متد Dispose آنها را فراخوانی کنید یا با وهله سازی آنها در بدنه using، این فراخوانی به صورت ضمنی انجام شود.
نکته: باید توجه کنید که با Close (معادل Dispose) شدن decorator streamها ، backing store stream داخلی آنها نیز Close خواهد شد.
با توجه به اینکه I/O عملیات پرهزینهای میباشد، برخی از انواع Streamها به منظور بهبود کارآیی از یک مکانیزم بافر داخلی استفاده میکنند. به این شکل که عملیات Write، داده را به جای آنکه درون backing store ذخیره سازی کند، درون این بافر ذخیره سازی خواهد کرد. زمانیکه این بافر پر شود یا به صورت صریح متدهای Flush یا Close فراخوانی شده باشند، داده موجود در بافر درون backing store ذخیره خواهد شد. در نتیجه عملیات Read هم میتواند به بخشی از داده اصلی که هم اکنون درون بافر میباشد، دسترسی سریعتری داشته باشد. به عنوان مثال FileStream از این مکانیزم داخلی برخوردار است. سایز پیش فرض این بافر 4KB (قابل تنظیم است) میباشد. برای سایر مواردی که این امکان برایشان وجود ندارد، میتوان از BufferedStream برای Decorate کردن Stream مورد نظر خود استفاده کرد.
نکته: به صورت پیش فرض، Streamها thread-safe نیستند و امکان خواندن و نوشتن همزمان توسط چند thread برروی یک stream مشترک را نخواهید داشت. برای حل این موضوع، متد استاتیکی در کلاس Stream تحت عنوان Synchronized در نظر گرفته شده است که یک thread-safe wrapper را به برروی stream ورودی در نظر گرفته و آن را به عنوان خروجی برگشت خواهد داد.
[HostProtection(SecurityAction.LinkDemand, Synchronization = true)] public static Stream Synchronized(Stream stream) { if (stream == null) throw new ArgumentNullException("stream"); if (stream is Stream.SyncStream) return stream; return (Stream) new Stream.SyncStream(stream); }
CREATE TABLE [dbo].[Employee] ( [EmpId] INT NOT NULL, [FirstName] VARCHAR (20) NOT NULL, [LastName] VARCHAR (20) NOT NULL, [City] VARCHAR (20) NOT NULL, PRIMARY KEY CLUSTERED ([EmpId] ASC) );
<asp:BoundField DataField="FirstName" HeaderText="First Name" />
<asp:TemplateField> <ItemTemplate> <asp:CheckBox ID="chkDel" runat="server" /> </ItemTemplate> </asp:TemplateField>
<asp:Button ID="btnDeleteRecord" runat="server" OnClick="btnDeleteRecord_Click" Text="Delete" />
function DeleteConfirm() { var Ans = confirm("Do you want to Delete Selected Employee Record?"); if (Ans) { return true; } else { return false; } }
protected void Page_Load(object sender, EventArgs e) { if(!IsPostBack) { //Displaying the Data showData(); //Adding an Attribute to Server Control(i.e. btnDeleteRecord) btnDeleteRecord.Attributes.Add("onclick", "javascript:return DeleteConfirm()"); } }
//Method for Displaying Data protected void showData() { DataTable dt = new DataTable(); SqlConnection con = new SqlConnection(cs); SqlDataAdapter adapt = new SqlDataAdapter("select * from Employee",con); con.Open(); adapt.Fill(dt); con.Close(); GridView1.DataSource = dt; GridView1.DataBind(); }
protected void DeleteRecord(int empid) { SqlConnection con = new SqlConnection(cs); SqlCommand com = new SqlCommand("delete from Employee where EmpId=@ID",con); com.Parameters.AddWithValue("@ID",empid); con.Open(); com.ExecuteNonQuery(); con.Close(); }
protected void btnDeleteRecord_Click(object sender, EventArgs e) { foreach (GridViewRow grow in GridView1.Rows) { //Searching CheckBox("chkDel") in an individual row of Grid CheckBox chkdel = (CheckBox)grow.FindControl("chkDel"); //If CheckBox is checked than delete the record with particular empid if(chkdel.Checked) { int empid = Convert.ToInt32(grow.Cells[1].Text); DeleteRecord(empid); } } //Displaying the Data in GridView showData(); }