OpenCVSharp #11
الگوریتم k-Means clustering را میتوان به کمک یک مثال بهتر بررسی کرد. فرض کنید شرکت منسوجاتی قرار است پیراهنهای جدیدی را به بازار ارائه کند. بدیهی است برای فروش بیشتر، بهتر است پیراهنهایی را با اندازههای متفاوتی تولید کرد تا برای عموم مردم مفید باشد. اما ... برای این شرکت مقرون به صرفه نیست تا برای تمام اندازههای ممکن، پیراهن تولید کند. بنابراین اندازههای اشخاص را در سه گروه کوچک، متوسط و بزرگ تعریف میکند. این گروه بندی را میتوان توسط الگوریتم k-means clustering نیز انجام داد و به کمک آن به سه اندازهی بسیار مناسب رسید تا برای عموم اشخاص مناسب باشد. حتی اگر این سه گروه ناکافی باشند، این الگوریتم میتواند تعداد خوشه بندیهای متغیری را دریافت کند تا بهینهترین پاسخ حاصل شود. [برای مطالعه بیشتر]
ارتباط الگوریتم k-means clustering با مباحث پردازش تصویر، در پیش پردازشهای لازمی است که جهت سرفصلهایی مانند تشخیص اشیاء، آنالیز صحنه، ردیابی و امثال آن ضروری هستند. از الگوریتم خوشه بندی k-means عموما جهت مفهومی به نام Color Quantization یا کاهش تعداد رنگهای تصویر استفاده میشود. یکی از مهمترین مزایای این کار، کاهش فشار حافظه و همچنین بالا رفتن سرعت پردازشهای بعدی بر روی تصویر است. همچنین گاهی از اوقات برای چاپ پوسترها نیاز است تعداد رنگهای تصویر را کاهش داد که در اینجا نیز میتوان از این الگوریتم استفاده کرد.
پیاده سازی الگوریتم خوشه بندی K-means
در ادامه کدهای بکارگیری متد kmeans کتابخانهی OpenCV را به کمک OpenCVSharp مشاهده میکنید:
var src = new Mat(@"..\..\Images\fruits.jpg", LoadMode.AnyDepth | LoadMode.AnyColor); Cv2.ImShow("Source", src); Cv2.WaitKey(1); // do events Cv2.Blur(src, src, new Size(15, 15)); Cv2.ImShow("Blurred Image", src); Cv2.WaitKey(1); // do events // Converts the MxNx3 image into a Kx3 matrix where K=MxN and // each row is now a vector in the 3-D space of RGB. // change to a Mx3 column vector (M is number of pixels in image) var columnVector = src.Reshape(cn: 3, rows: src.Rows * src.Cols); // convert to floating point, it is a requirement of the k-means method of OpenCV. var samples = new Mat(); columnVector.ConvertTo(samples, MatType.CV_32FC3); for (var clustersCount = 2; clustersCount <= 8; clustersCount += 2) { var bestLabels = new Mat(); var centers = new Mat(); Cv2.Kmeans( data: samples, k: clustersCount, bestLabels: bestLabels, criteria: new TermCriteria(type: CriteriaType.Epsilon | CriteriaType.Iteration, maxCount: 10, epsilon: 1.0), attempts: 3, flags: KMeansFlag.PpCenters, centers: centers); var clusteredImage = new Mat(src.Rows, src.Cols, src.Type()); for (var size = 0; size < src.Cols * src.Rows; size++) { var clusterIndex = bestLabels.At<int>(0, size); var newPixel = new Vec3b { Item0 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 0)), // B Item1 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 1)), // G Item2 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 2)) // R }; clusteredImage.Set(size / src.Cols, size % src.Cols, newPixel); } Cv2.ImShow(string.Format("Clustered Image [k:{0}]", clustersCount), clusteredImage); Cv2.WaitKey(1); // do events } Cv2.WaitKey(); Cv2.DestroyAllWindows();
توضیحات
- ابتدا تصویر اصلی برنامه بارگذاری میشود و در یک پنجره نمایش داده خواهد شد. در اینجا متد Cv2.WaitKey را با پارامتر یک، مشاهده میکنید. این فراخوانی ویژه، شبیه به متد do events در برنامههای WinForms است. اگر فراخوانی نشود، تمام تصاویر پنجرههای مختلف برنامه تا زمان پایان پردازشهای مختلف برنامه، نمایش داده نخواهند شد و تا آن زمان صرفا یک یا چند پنجرهی خاکستری رنگ را مشاهده خواهید کرد.
- در ادامه متد Blur بر روی این تصویر فراخوانی شدهاست تا مقداری تصویر را مات کند. هدف از بکارگیری این متد در این مثال، برجسته کردن خوشه بندی گروههای رنگی مختلف در تصویر اصلی است.
- سپس متد Reshape بر روی ماتریس تصویر اصلی بارگذاری شده فراخوانی میشود.
هدف از بکارگیری الگوریتم k-means، انتساب برچسبهایی به هر نقطهی RGB تصویر است. در اینجا هر نقطه به شکل یک بردار در فضای سه بعدی مشاهده میشود. سپس سعی خواهد شد تا این MxN بردار، به k قسمت تقسیم شوند.
متد Reshape تصویر اصلی MxNx3 را به یک ماتریس Kx3 تبدیل میکند که در آن K=MxN است و اکنون هر ردیف آن برداری است در فضای سه بعدی RGB.
- پس از آن توسط متد ConvertTo، نوع دادههای این ماتریس جدید به float تبدیل میشوند تا در متد kmeans قابل استفاده شوند.
- در ادامه یک حلقه را مشاهده میکنید که عملیات کاهش رنگهای تصویر و خوشه بندی آنها را 4 بار با مقادیر مختلف clustersCount انجام میدهد.
- در متد kmeans، پارامتر data یک ماتریس float است که هر نمونهی آن در یک ردیف قرار گرفتهاست. K بیانگر تعداد خوشهها، جهت تقسیم دادهها است.
در اینجا پارامترهای labels و centers خروجیهای متد هستند. برچسبها بیانگر اندیسهای هر خوشه به ازای هر نمونه هستند. Centers ماتریس مراکز هر خوشه است و دارای یک ردیف به ازای هر خوشه است.
پارامتر criteria آن مشخص میکند که الگوریتم چگونه باید خاتمه یابد که در آن حداکثر تعداد بررسیها و یا دقت مورد نظر مشخص میشوند.
پارامتر attempts مشخص میکند که این الگوریتم چندبار باید اجرا شود تا بهترین میزان فشردگی و کاهش رنگ حاصل شود.
- پس از پایان عملیات k-means نیاز است تا اطلاعات آن مجددا به شکل ماتریسی هم اندازهی تصویر اصلی برگردانده شود تا بتوان آنرا نمایش داد. در اینجا بهتر میتوان نحوهی عملکرد متد k-means را درک کرد. حلقهی تشکیل شده به اندازهی تمام نقاط طول و عرض تصویر اصلی است. به ازای هر نقطه، توسط الگوریتم k-means یک برچسب تشکیل شده (bestLabels) که مشخص میکند این نقطه متعلق به کدام خوشه و cluster رنگهای کاهش یافته است. سپس بر اساس این اندیس میتوان رنگ این نقطه را از خروجی centers یافته و در یک تصویر جدید نمایش داد.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید.
انواع رخدادها: بومی و سفارشی
دو رده بندی عمومی رخدادها در مرورگرها وجود دارند: بومی و سفارشی.
بومیها همانهایی هستند که در مستندات رسمی استانداردهای وب ذکر شدهاند؛ مانند click که توسط ماوس و یا صفحه کلید فعال میشود و یا load که در زمان بارگذاری کامل صفحه، تصاویر و یا یک iframe رخ میدهد.
رخدادهای سفارشی مواردی هستند که توسط یک کتابخانهی خاص و یا جهت یک برنامهی خاص تهیه شدهاند. مانند یک رخداد سفارشی که زمان شروع آپلود یک فایل را اعلام میکند.
رخدادهای سفارشی که بدون jQuery ایجاد و رخمیدهند، توسط jQuery نیز قابل بررسی و مدیریت هستند و نه برعکس. به عبارتی رخدادهای سفارشی ایجاد شدهی توسط jQuery غیراستاندارد بوده و صرفا مختص به API آن هستند.
در این بین، شیء استاندارد Event کار اتصال رخدادهای سفارشی و استاندارد را انجام میدهد. هر نوع رخداد DOM (سفارشی و یا بومی)، توسط یک شیء Event بیان میشود که آن نیز به همراه تعدادی خاصیت و متد، جهت مدیریت این رخداد است. برای مثال رخداد click دارای خاصیت type ایی به نام click است که در شیء Event متناظر با آن تعریف شدهاست.
انتشار رخدادها در صفحه
در روزهای آغازین وب، Netscape روش event capturing را برای انتشار رخدادها در صفحه ارائه داد و در مقابل آن IE روش event bubbling را معرفی کرد که متضاد یکدیگر بودند. در سال 2000 با ارائه استاندارد DOM Level 2 Events Specification، این وضعیت تغییر کرد و شامل هر دو مورد event capturing و event bubbling است و در حال حاضر تمام مرورگرهای مدرن این استاندارد را پیاده سازی کردهاند. بر اساس این استاندارد، زمانیکه رویدادی خلق میشود، فاز capturing آغاز میگردد که از شیء window شروع، سپس به شیء document منتشر میشود و این روند تا رسیدن به المانی که سبب بروز رخداد شدهاست ادامه پیدا میکند. پس از پایان فاز capturing، فاز جدید bubbling شروع میشود. در این فاز، رخداد از تمام والدین شیء هدف عبور میکند تا به شیء window برسد.
برای مثال اگر سند HTML ما چنین تعریفی را داشته باشد و بر روی المان «child of child of one» کلیک شده باشد:
<!DOCTYPE html> <html> <head> <title>event propagation demo</title> </head> <body> <section> <h1>nested divs</h1> <div>one <div>child of one <div>child of child of one</div> </div> </div> </section> </body> </html>
1.window 2.document 3.<html> 4.<body> 5.<section> 6.<div>one 7.<div>child of one 8.<div>child of child of one
9.<div>child of child of one 10.<div>child of one 11.<div>one 12.<section> 13.<body> 14.<html> 15.document 16.window
البته باید درنظر داشت که jQuery از روش ارائه شدهی توسط مرورگر برای فاز Bubbling استفاده نمیکند و این مسیر را خودش مجددا محاسبه و رخدادگردانهای این مسیر را به صورت دستی اجرا میکند. به همین جهت کارآیی آن نسبت به روش توکار و بومی مرورگرها کمتر است.
ایجاد رخدادهای DOM و صدور آنها در jQuery
برای نمایش ایجاد و صدور رخدادهای DOM با و بدون jQuery، از قطعه کد HTML زیر استفاده میکنیم:
<div> <button type="button">do something</button> </div> <form method="POST" action="/user"> <label>Enter user name: <input name="user"> </label> <button type="submit">submit</button> </form>
// submits the form $('FORM').trigger('submit'); // submits the form by clicking the button $('BUTTON[type="submit"]').trigger('click'); // focuses the text input $('INPUT').trigger('focus'); // removes focus from the text input $('INPUT').trigger('blur');
هرچند روش دومی نیز در jQuery API برای انجام همینکارها نیز پیش بینی شدهاست:
// submits the form $('FORM').submit(); // submits the form by clicking the button $('BUTTON[type="submit"]').click(); // focuses the text input $('INPUT').focus(); // removes focus from the text input $('INPUT').blur();
در ادامه فرض کنید یک دکمه داخل یک div قرار گرفتهاست و آن div نیز به همراه یک مدیریت کنندهی رخداد کلیک است. در این حالت اگر بخواهیم با کلیک بر روی دکمه سبب اجرای رویدادگردان div والد نشویم، میتوان از متد triggerHandler استفاده کرد:
// clicks the first button - the click event does not bubble $('BUTTON[type="button"]').triggerHandler('click');
ایجاد رخدادهای DOM و صدور آنها در جاوا اسکریپت (بدون استفاده از jQuery)
در web API مرورگرها، برای انجام بروز رخدادهای معادل مثالی که با jQuery مطرح شد، میتوان متدهای بومی متناظر با این رخدادها را بر روی المانها فراخوانی کرد:
// submits the form document.querySelector('FORM').submit(); // submits the form by clicking the button document.querySelector('BUTTON[type="submit"]').click(); // focuses the text input document.querySelector('INPUT').focus(); // removes focus from the text input document.querySelector('INPUT').blur();
متدهای توکار و بومی click ،focus و blur بر روی تمام عناصر DOM که از اینترفیس HTMLElement مشتق شده باشند، وجود دارند. متد submit فقط بر روی المانهایی از نوع <form> وجود دارد و قابل فراخوانی است.
باید دقت داشت که فراخوانی متدهای click و submit از نوع bubbling است؛ اما متدهای focus و blur خیر. از این جهت که این دو رخداد فاز capturing را سبب میشوند.
متدهای یاد شده را توسط سازندهی شیء Event و یا متد createEvent شیء document نیز میتوان ایجاد کرد. یکی از کاربردهای آن، ارائهی رفتاری سفارشی مانند triggerHandler جیکوئری است:
var clickEvent; if (typeof Event === 'function') { clickEvent = new Event('click', {bubbles: false}); } else { clickEvent = document.createEvent('Event'); clickEvent.initEvent('click', false, true); } document.querySelector('BUTTON[type="button"]').dispatchEvent(clickEvent);
ایجاد و صدور رخدادهای سفارشی
فرض کنید در حال تهیهی کتابخانهای هستیم که افزودن و حذف آیتمها را به یک گالری عکس ارائه میدهد. میخواهیم روشی را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم تا بتواند به این رخدادهای سفارشی (غیر استانداردی که جزو W3C نیستند) گوش فرا دهد.
در جیکوئری برای ایجاد رخدادهای سفارشی به صورت زیر عمل میشود:
// Triggers a custom "image-removed" element, // which bubbles up to ancestor elements. $libraryElement.trigger('image-removed', {id: 1});
در خارج از جیکوئری و توسط web API استاندارد مرورگرها ایجاد و صدور رخدادهای سفارشی به همراه bubbling آن به صورت زیر است:
var event = new CustomEvent('image-removed', { bubbles: true, detail: {id: 1} }); libraryElement.dispatchEvent(event);
var event = document.createEvent('CustomEvent'); event.initCustomEvent('image-removed', false, true, {id: 1}); libraryElement.dispatchEvent(event);
var event; // If the `CustomEvent` constructor function is not supported, // fall back to `createEvent` method. if (typeof CustomEvent === 'function') { event = new CustomEvent('image-removed', { bubbles: true, detail: {id: 1} }); } else { event = document.createEvent('CustomEvent'); event.initCustomEvent('image-removed', false, true, { id: 1 }); } libraryElement.dispatchEvent(event);
گوش فرادادن به رخدادهای صادر شده، توسط jQuery
در جیکوئری با استفاده از متد on آن میتوان به تمام رخدادهای استاندارد و همچنین سفارشی گوش فرا داد:
$(window).on('resize', function() { // react to new window size });
// remove all resize listeners - usually a bad idea $(window).off('resize');
روش بهتر انجام اینکار، ذخیرهی ارجاعی به متدی است که قرار است این رویداد گردانی را انجام دهد:
var resizeHandler = function() { // react to new window size }; $(window).on('resize', resizeHandler); // ...later // remove only our resize handler $(window).off('resize', resizeHandler);
همچنین اگر یک گوش فراهندهی به رخدادی تنها قرار است یکبار در طول عمر برنامه اجرا شود، میتوان از متد one استفاده کرد:
$(someElement).one('click', function() { // handle click event });
گوش فرادادن به رخدادهای صادر شده، توسط جاوا اسکریپت خالص (یا همان web API مرورگرها)
ابتداییترین روش گوش فرادادن به رخدادها که از زمان آغاز معرفی آنها در دسترس بودهاست، روش تعریف inline آنها است:
<button onclick="handleButtonClick()">click me</button>
روش دیگر ثبت رویدادگردان click، انتساب متد آن به خاصیت رخداد متناظری در آن المان ویژه است:
buttonEl.onclick = function() { // handle button click };
البته باید دقت داشت که یکی از دو روش یاد شده را میتوانید استفاده کنید. در اینجا آخرین رویدادگردان متصل شدهی به المان، همواره تمام نمونههای موجود دیگر را بازنویسی میکند.
اگر نیاز به معرفی رویدادگردانهای متعددی برای یک المان در ماژولهای مختلف برنامه وجود داشت، از زمان IE 9.0 به بعد، متد addEventListener برای این منظور تدارک دیده شدهاست و syntax آن بسیار شبیه به متد on جیکوئری است:
buttonEl.addEventListener('click', function() { // handle button click });
برای نمونه معادل قطعه کد جیکوئری که پیشتر با متد on نوشتیم، با جاوا اسکریپت خالص به صورت زیر است:
window.addEventListener('resize', function() { // react to new window size });
var resizeHandler = function() { // react to new window size }; window.addEventListener('resize', resizeHandler); // ...later // remove only our resize handler window.removeEventListener('resize', resizeHandler);
در اینجا حتی امکان تعریف متد one جیکوئری نیز پیش بینی شدهاست (البته جزو استانداردهای جدید وب از سال 2016 است):
someElement.addEventListener('click', function(event) { // handle click event }, { once: true });
var clickHandler = function() { // handle click event // ...then unregister handler someElement.removeEventListener('click', clickHandler); }; someElement.addEventListener('click', clickHandler);
کنترل انتشار رخدادها
فرض کنید میخواهیم جلوی انتخاب المانهای صفحه مانند تصاویر و متن را توسط ماوس بگیریم. روش انجام اینکار با jQuery به صورت زیر است:
$(window).on('mousedown', function(event) { event.preventDefault(); });
window.addEventListener('mousedown', function(event) { event.preventDefault(); });
برای جلوگیری کردن از انتشار رخدادی مانند click جهت رسیدن به سایر رویدادگردانهای ثبت شدهی در بین راه فاز bubbling، میتوان از متد stopPropagation استفاده کرد. روش انجام اینکار در جیکوئری:
$someElement.on('click', function(event) { event.stopPropagation(); });
و با web Api جهت جلوگیری از انتشار رخدادها در فاز capturing (این تنها راه مدیریت فاز capturing است):
// stop propagation during capturing phase someElement.addEventListener('click', function(event) { event.stopPropagation(); }, true);
// stop propagation during bubbling phase someElement.addEventListener('click', function(event) { event.stopPropagation(); });
$someElement.on('click', function(event) { event.stopImmediatePropagation(); });
someElement.addEventListener('click', function(event) { event.stopImmediatePropagation(); });
یک نکته: در این حالت اگر متد رویدادگردانی مقدار false را برگرداند، به معنای فراخوانی هر دوی متد preventDefault و stopPropagation است.
ارسال اطلاعات به رویدادگردانها
روش ارسال اطلاعات اضافی به رویداد گردانها در جیکوئری به صورت زیر است:
$uploaderElement.trigger('uploadError', { filename: 'picture.jpeg' });
$uploaderParent.on('uploadError', function(event, data) { showAlert('Failed to upload ' + data.filename); });
روش انجام اینکار با web API مرورگرها به صورت زیر است:
// send the failed filename w/ an error event var event = new CustomEvent('uploadError', { bubbles: true, detail: {filename: 'picture.jpeg'} }); uploaderElement.dispatchEvent(event); // ...and this is a listener for the event uploaderParent.addEventListener('uploadError', function(event) { showAlert('Failed to upload ' + event.detail.filename); });
و اگر میخواهید از IE هم پشتیبانی کنید، روش جایگزین کردن شیء CustomEvent با createEvent به صورت زیر است:
// send the failed filename w/ an error event var event = document.createEvent('CustomEvent'); event.initCustomEvent('uploadError', true, true, { filename: 'picture.jpeg' }); uploaderElement.dispatchEvent(event); // ...and this is a listener for the event uploaderParent.addEventListener('uploadError', function(event) { showAlert('Failed to upload ' + event.detail.filename); });
متوجه شدن زمان بارگذاری یک شیء در صفحه
در حین توسعهی برنامههای وب، با این نوع سؤالات زیاد مواجه خواهید شد: چه زمانی تمام و یا بعضی از المانهای صفحه کاملا بارگذاری و رندر شدهاند؟
پاسخ به این نوع سؤالات در W3C UI Events specification توسط رویداد استاندارد load داده شدهاست.
- چه زمانی تمام المانهای موجود در صفحه کاملا بارگذاری و رندر شده و همچنین شیوهنامههای تعریف شده نیز به آنها اعمال گردیدهاند؟
روش انجام اینکار با jQuery:
$(window).on('load', function() { // page is fully rendered });
window.addEventListener('load', function() { // page is fully rendered });
- چه زمانی markup استاتیک صفحهی جاری در جای خود قرار گرفتهاند؟
اهمیت این موضوع، به دسترسی به زمان مناسب و امن ایجاد تغییرات در DOM بر میگردد. برای این منظور رویداد استاندارد DOMContentLoaded پیشبینی شدهاست که زودتر از رویداد load، در دسترس برنامه نویس قرار میگیرد. در جیکوئری توسط یکی از دو روش معروف زیر به رویداد یاد شده دسترسی خواهید داشت:
$(document).ready(function() { // markup is on the page }); //or $(function() { // markup is on the page });
document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() { // markup is on the page });
یک نکته: بهتر است این تعریف web API را پیش از تگهای <link> قرار دهید. زیرا بارگذاری آنها، اجرای هر نوع اسکریپتی را تا زمان پایان عملیات، سد میکند.
- چه زمانی المانی خاص در صفحه بارگذاری شدهاست و چه زمانی بارگذاری یک المان با شکست مواجه شدهاست؟
در جیکوئری توسط بررسی رویدادهای load و error میتوان به وضعیت نهایی بارگذاری المانهایی خاص دسترسی یافت:
$('IMG').on('load', function() { // image has successfully loaded }); $('IMG').on('error', function() { // image has failed to load });
document.querySelector('IMG').addEventListener('load', function() { // image has successfully loaded }); document.querySelector('IMG').addEventListener('error', function() { // image has failed to load });
- جلوگیری از ترک اتفاقی صفحهی جاری
گاهی از اوقات نیاز است برای از جلوگیری از تخریب صفحهی جاری و از دست رفتن اطلاعات ذخیره نشدهی کاربر، اگر بر روی دکمهی close بالای صفحه کلیک کرد و یا کاربر به اشتباه به صفحهی دیگری هدایت شد، جلوی اینکار را بگیریم. برای این منظور رخداد استاندارد beforeunload درنظر گرفته شدهاست. روش استفادهی از این رویداد در جیکوئری:
$(window).on('beforeunload', function() { return 'Are you sure you want to unload the page?'; });
window.addEventListener('beforeunload', function(event) { var message = 'Are you sure you want to unload the page?'; event.returnValue = message; return message; });
فرض کنید به یک سرور مراجعه کردهاید و شکایت از CPU Usage مربوط به پروسه w3wp.exe یا همان IIS Worker Process است که بالای 90 درصد میباشد. بر روی این سرور هم هیچ چیز دیگری نصب نیست و مطابق مقررات موجود، قرار هم نیست که برنامهای نصب شود. اکنون سؤال این است که چطور تشخیص میدهید، کدام قسمت یکی از برنامههای دات نتی در حال اجرا (در اینجا یکی از برنامههای ASP.NET هاست شده)، سبب بروز این مشکل شده است؟ کدام ترد بیشترین زمان CPU را به خود اختصاص داده است؟ چطور باید خطایابی کرد؟
اولین کاری که در این موارد توصیه میشود مراجعه به برنامهی معروف process explorer و بررسی برگهی threads آن است. در اینجا حتی میتوان call stacks مرتبط با یک ترد را هم مشاهده کرد. اما ... این برگه در مورد پروسهها و تردهای دات نتی، اطلاعات چندانی را در اختیار ما قرار نمیدهد.
خوشبختانه امکان دیباگ پروسههای دات نتی در حال اجرا توسط کتابخانهی MdbgCore.dll پیش بینی شده است. این فایل را در یکی از مسیرهای ذیل میتوانید پیدا کنید:
C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows\vXYZ\bin\MdbgCore.dll
C:\Program Files\Microsoft SDKs\Windows\vXYZ\bin\NETFX 4.0 Tools\MdbgCore.dll
در ادامه میخواهیم توسط امکانات این کتابخانه، به stack trace تردهای در حال اجرای یک برنامه دات نتی دسترسی پیدا کرده و سپس نام متدهای مرتبط را نمایش دهیم:
using System;
using System.Collections;
using System.Diagnostics;
using Microsoft.Samples.Debugging.MdbgEngine;
namespace CpuAnalyzer
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
var engine = new MDbgEngine();
var processesByName = Process.GetProcessesByName("MyApp");
if (processesByName.Length == 0)
throw new InvalidOperationException("specified process not found.");
var processId = processesByName[0].Id;
var process = engine.Attach(processId);
process.Go().WaitOne();
foreach (MDbgThread thread in (IEnumerable)process.Threads)
{
foreach (MDbgFrame frame in thread.Frames)
{
if (frame == null || frame.Function == null) continue;
Console.WriteLine(frame.Function.FullName);
}
}
process.Detach().WaitOne();
}
}
}
خوب در مرحله بعد شاید بد نباشد که این متدها را بر اساس CPU usage آنها مرتب کنیم. به این ترتیب بهتر میتوان تشخیص داد که کدام متد مشکل ساز بوده است. برای این منظور باید به API ویندوز و تابع GetThreadTimes مراجعه کرد و اولین پارامتر ورودی آن، همان thread.CorThread.Handle اولین حلقه مثال فوق میباشد. هر کدام که جمع KernelTime + UserTime بیشتری داشت، همان است که مشکل درست کرده است.
[DllImport("kernel32.dll", CharSet = CharSet.Auto, SetLastError = true)]
public static extern bool GetThreadTimes(IntPtr handle, out long creation, out long exit, out long kernel, out long user);
for (int i = 0; i < 10; i++)
{
foreach (MDbgThread thread in (IEnumerable)process.Threads)
{
//...
}
process.Go();
Thread.Sleep(1000);
process.AsyncStop().WaitOne();
}
در کل این مثال جای کار زیاد دارد. برای مثال طراحی یک رابط کاربری برای آن و نمایش جزئیات بیشتر. به همین منظور حداقل سه پروژه مشابه را میتوان نام برد:
A .NET guideline specifies that an application should never throw a NullReferenceException
. However, many applications and libraries do. The NullReferenceException
is the most common exception happening. That’s why C# 8 tries to get rid of it. With C# 8, reference types are not null be default. This is a big change, and a great feature. However, what about all the legacy code? Can old libraries be used with C# 8 applications, and can C# 7 applications make use of C# 8 libraries?
This article demonstrates how C# 8 allows mixing old and new assemblies.
Rider 2019.1.3 منتشر شد
How do you go about transferring a disk-based workload to the respective memory-optimized design? How do you process memory-optimized tables? How important for performance are natively-compiled Stored Procedures? Artemakis Artemiou comes up with a step-by-step guide to implementing an in-memory OLTP solution .