public class Service { public int ServiceId { get; set; } public string ServiceName { get; set; } }
public interface ICoreService { Service LoadDefaultService(); }
An unhandled exception occurred while processing the request InvalidOperationException: Unable to resolve service for type 'WebApplication1.Models.ICoreService' while attempting to activate 'WebApplication1.Controllers.HomeController' Microsoft.Extensions.Internal.ActivatorUtilities.GetService(IServiceProvider sp, Type type, Type requiredBy, Boolean isDefaultParameterRequired)
در نسخههای قدیمی MVC (منظور نسخههای قبل از 6)، برای تزریق وابستگیها از یک Controller Factory یا Dependency Resolver سفارشی استفاده میشد. اما در نسخه جدید MVC دیگری خبری از روشهای قدیمی نیست. چونکه یک سیستم تزریق وابستگی توکار، همراه با MVC یکپارچه شدهاست که عملیات تزریق وابستگیها را انجام میدهد. سیستم تزریق وابستگی پیش فرض، تنها از 4 حالت عملیاتی پشتیبانی میکند:
تیم Asp.Net برای فراهم آوردن امکان تزریق وابستگیها، تصمیم به انتزاعی کردن ویژگیهای مشترک محبوبترین Ioc Containerها و اجازه دادن به میان افزارها، جهت ارتباط با این اینترفیسها برای دستیابی به تزریق وابستگی بود.
namespace Microsoft.Extensions.DependencyInjection { // // Summary: // Specifies the lifetime of a service in an Microsoft.Extensions.DependencyInjection.IServiceCollection. public enum ServiceLifetime { // // Summary: // Specifies that a single instance of the service will be created. Singleton = 0, // // Summary: // Specifies that a new instance of the service will be created for each scope. // // Remarks: // In ASP.NET Core applications a scope is created around each server request. Scoped = 1, // // Summary: // Specifies that a new instance of the service will be created every time it is // requested. Transient = 2 } }
public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { ServiceDescriptor descriptor = new ServiceDescriptor(typeof(ICoreService),typeof(CoreServise),ServiceLifetime.Transient); services.Add(descriptor); services.AddMvc(); }
ساخت یک Service Descriptor و اضافه کردن آن به سرویسها، فلسفه وجودی میان افزارها را زیر سوال میبرد. پس بجای ایجاد یک Service Descriptor، از متدهای الحاقی تدارک دیده شده استفاده میکنیم. مثلا بجای دو خط کد بالا میتوان از کد زیر استفاده نمود:
services.AddTransient<ICoreService,CoreServise>();
حال که یک دید کلی از نحوه کار مکانیزم تزریق وابستگی بدست آوردیم، میخواهیم این مکانیزم را با StructureMap جایگزین کنیم. بدین منظور ابتدا پکیج StructureMap را نصب میکنم.
در مرحله اول باید کلاسهایی را تدارک ببینیم که اینترفیسهای بالا را پیاده سازی نمایند. یعنی کلاسهای ما باید بتوانند همان کاری را انجام دهند که مکانیزم پیش فرض MVC انجام میدهد.
اولین مورد، کلاس StructureMapServiceProvider میباشد.
internal class StructureMapServiceProvider : IServiceProvider { private readonly IContainer _container; public StructureMapServiceProvider(IContainer container, bool scoped = false) { _container = container; } public object GetService(Type type) { try { return _container.GetInstance(type); } catch { return null; } } }
مورد دوم کلاس StructureMapServiceScope میباشد:
internal class StructureMapServiceScope : IServiceScope { private readonly IContainer _container; private readonly IContainer _childContainer; private IServiceProvider _provider; public StructureMapServiceScope(IContainer container) { _container = container; _childContainer = _container.GetNestedContainer(); _provider = new StructureMapServiceProvider(_childContainer, true); } public IServiceProvider ServiceProvider => _provider; public void Dispose() { _provider = null; if (_childContainer != null) _childContainer.Dispose(); } }
مورد سوم StructureMapServiceScopeFactory میباشد:
internal class StructureMapServiceScopeFactory : IServiceScopeFactory { private IContainer _container; public StructureMapServiceScopeFactory(IContainer container) { _container = container; } public IServiceScope CreateScope() { return new StructureMapServiceScope(_container); } }
مورد بعدی کلاس StructureMapPopulator میباشد. وظیفه این کلاس جمع آوری اطلاعات مربوط به سرویسها میباشد.
internal class StructureMapPopulator { private IContainer _container; public StructureMapPopulator(IContainer container) { _container = container; } public void Populate(IEnumerable<ServiceDescriptor> descriptors) { _container.Configure(c => { c.For<IServiceProvider>().Use(new StructureMapServiceProvider(_container)); c.For<IServiceScopeFactory>().Use<StructureMapServiceScopeFactory>(); foreach (var descriptor in descriptors) { switch (descriptor.Lifetime) { case ServiceLifetime.Singleton: Use(c.For(descriptor.ServiceType).Singleton(), descriptor); break; case ServiceLifetime.Transient: Use(c.For(descriptor.ServiceType), descriptor); break; case ServiceLifetime.Scoped: Use(c.For(descriptor.ServiceType), descriptor); break; } } }); } private static void Use(GenericFamilyExpression expression, ServiceDescriptor descriptor) { if (descriptor.ImplementationFactory != null) { expression.Use(Guid.NewGuid().ToString(), context => { return descriptor.ImplementationFactory(context.GetInstance<IServiceProvider>()); }); } else if (descriptor.ImplementationInstance != null) { expression.Use(descriptor.ImplementationInstance); } else if (descriptor.ImplementationType != null) { expression.Use(descriptor.ImplementationType); } else { throw new InvalidOperationException("IServiceDescriptor is invalid"); } } }
و در آخر کلاس StructureMapRegistration میباشد:
public static class StructureMapRegistration { public static void Populate(this IContainer container, IEnumerable<ServiceDescriptor> descriptors) { var populator = new StructureMapPopulator(container); populator.Populate(descriptors); } }
نهایتاً باید متد ConfigurationServices در کلاس StartUp را اندکی تغییر دهیم.
public IServiceProvider ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddMvc(); var container = new Container(); container.Configure(configure => { configure.For<ICoreService>().Use<CoreServise>(); }); container.Populate(services); return container.GetInstance<IServiceProvider>(); }
در کد بالا، متد ConfigurationServices به جای آنکه Void برگرداند، نمونهای از اینترفیس IServiceProvider را برمیگرداند. حال اگر برنامه را اجرا کنیم، وابستگیها توسط StructureMap تزریق شده و برنامه بدون هیچ مشکلی اجرا میشود.
AutoMapper 5.0 Beta منتشر شد
As we’ve been moving forward on the Outdated Answers project, one of the things that’s been clear is that on questions with multiple answers, we need a way to surface newer answers that may be more current, while reducing the visibility of older answers that may no longer be correct or relevant
let name: string; name = "Vahid"; // OK name = null; // OK name = undefined; // OK
let age: number; age = 24; // OK age = null; // OK age = undefined; // OK
نوع null در TypeScript
همانند JavaScript، نوع null تنها یک مقدار معتبر نال را میتواند داشته باشد و نمیتوان برای مثال یک رشته را به آن انتساب داد. اما انتساب این مقدار به هر نوع متغیر دیگری، سبب پاک شدن مقدار آن خواهد شد. با فعالسازی strictNullChecks، این نوع را تنها به نوعهای نالپذیر میتوان انتساب داد.
نوع undefined در TypeScript
هر متغیری که مقداری به آن انتساب داده نشده باشد، با undefined مقدار دهی میشود. این مورد حتی جهت خروجی متدها نیز صادق است و اگر return ایی در آنها فراموش شود، این خروجی نیز به undefined تفسیر میشود.
در اینجا نیز اگر نوع متغیری به undefined تنظیم شد، این متغیر تنها مقدار undefined را میتواند بپذیرد. تنها با خاموش کردن پرچم strictNullChecks میتوان آنرا به اعداد، رشتهها و غیره نیز انتساب داد.
فعالسازی نوعهای نال نپذیر در TypeScript
برای فعالسازی این قابلیت، نیاز است پرچم strictNullChecks را در فایل تنظیمات کامپایلر به true تنظیم کرد:
{ "compilerOptions": { "strictNullChecks": true } }
برای مثال اگر متدی، رشتهای را به عنوان پارامتر قبول کند، تا پیش از TypeScript 2.0 و فعالسازی strictNullChecks آن، مشخص نبود که رشتهی دریافتی از آن واقعا یک رشتهاست و یا شاید null. اما اکنون یک رشته، فقط یک رشتهاست و دیگر نال پذیر نیست.
let foo: string = null; // Error! Type 'null' is not assignable to type 'string'.
Uncaught ReferenceError: foo is not defined Uncaught TypeError: window.foo is not a function
این مورد برای آرایهها نیز صادق است:
// With strictNullChecks set to false let d: Array<number> = [null, undefined, 10, 15]; //OK let e: Array<string> = ["pie", null, ""]; //OK // With strictNullChecks set to true let d: Array<number> = [null, undefined, 10, 15]; // Error let e: Array<string> = ["pie", null, ""]; // Error
ساده سازی تعریف بررسیهای با پرچم strict، در TypeScript 2.3
تعداد گزینههای قابل تنظیم در فایل tsconfig روز به روز بیشتر میشوند. به همین جهت برای ساده سازی فعالسازی آنها، از TypeScript 2.3 به بعد، پرچم strict نیز به این تنظیمات اضافه شدهاست. کار آن فعالسازی یکجای تمام بررسیهای strict است؛ مانند noImplicitAny، strictNullChecks و غیره.
{ "compilerOptions": { "strict": true /* Enable all strict type-checking options. */ } }
{ "compilerOptions": { "strict": true, "noImplicitThis": false } }
یک نکته: اجرای دستور tsc --init ، سبب تولید یک فایل tsconfig.json از پیش تنظیم شده، بر اساس آخرین قابلیتهای کامپایلر TypeScript میشود.
اما ... اکنون چگونه یک نوع را نالپذیر کنیم؟
TypeScript به همراه دو نوع ویژهی null و undefined نیز شدهاست که تنها دارای مقادیر null و undefined میتوانند باشند. به این معنا که در حین تعریف نوع یک متغیر، میتوان این دو را نیز ذکر کرد و دیگر تنها به عنوان دو مقدار مطرح نیستند. به این ترتیب میتوان از آنها یک union type را ایجاد کرد:
let foo: string | null = null; // Okay!
let name: string | null; name = "Vahid"; // OK name = null; // OK name = undefined; // Error
یک نکته:
تا پیش از این اگر متغیری را به این صورت تعریف میکردیم:
let z = null;
بررسی انتساب، پیش از استفاده
با فعالسازی strictNullChecks، اکنون کامپایلر برای تمام نوعهایی که undefined نیستند، یک مقدار اولیه را پیش از استفادهی از آنها درخواست میکند:
testAssignedBeforeUseChecking() { let x: number; console.log(x); }
[ts] Variable 'x' is used before being assigned.
اما در حالت ذیل، عدد z میتواند عدد و یا undefined باشد؛ به همین جهت کامپایلر با استفادهی از آن مشکلی نخواهد داشت:
let z: number | undefined; console.log(z);
یک نکته: خواص و پارامترهای اختیاری، به صورت خودکار دارای نوع undefined نیز هستند. برای مثال امضای متد ذیل:
method1(x?: number) { }
method1(x?: number | undefined) { }
اجبار به بررسی نال نبودن مقادیر، پیش از استفادهی از آنها در متدهای نال نپذیر
اگر پارامتر متدی یا خاصیت شیءایی نال پذیر نباشند، با ارسال مقدار نوعی به آنها که میتواند null و یا undefined را بپذیرد، یک خطای زمان کامپایل صادر خواهد شد. در اینجا محافظهای نوعها توسعه یافتهاند تا اگر بررسی نال یا undefined بودن مقداری انجام شد، مشکلی در جهت استفادهی از آنها نباشد:
f(x: number): string { return x.toString(); } testTypeGuards() { let x: number | null | undefined; if (x) { this.f(x); // Ok, type of x is number here } else { this.f(x); // Error, type of x is number? here } }
Argument of type 'number | null | undefined' is not assignable to parameter of type 'number'. Type 'undefined' is not assignable to type 'number'.
امکان این بررسی در مورد عبارات شرطی نیز صادق است:
getLength(s: string | null) { return s ? s.length : 0; }
توسعهی محافظهای نوعها جهت کار با نوعهای نال نپذیر
در مثال ذیل، خروجی متد isNumber دارای امضایی به همراه is است:
isNumber(n: any): n is number { // type guard return typeof n === "number"; }
usedMb(usedBytes?: number): number | undefined { return this.isNumber(usedBytes) ? (usedBytes / (1024 * 1024)) : undefined; }
usedMb2(usedBytes?: number): number | undefined { return usedBytes ? (usedBytes / (1024 * 1024)) : undefined; }
همچنین امضای متد نیز به number | undefined تغییر یافتهاست. در غیر اینصورت، خطای زمان کامپایل Type undefined is not assignable to type number صادر خواهد شد.
در حین استفادهی از یک چنین متدی، دیگر نمیتوان به خروجی آن به صورت ذیل دسترسی یافت:
formatUsedMb(): string { //ERROR: TS2531: Object is possibly undefined return this.usedMb(123).toFixed(0).toString(); }
formatUsed(): string { const usedMb = this.usedMb(123); return usedMb ? usedMb.toFixed(0).toString() : ""; }
لغو بررسی strictNullChecks به صورت موقت
با استفاده از اپراتور ! میتوان به کامپایلر اطمینان داد که این متغیر یا خاصیت، دارای مقدار نال نیست و نخواهد بود:
export interface User { name: string; age?: number; }
printUserInfo(user: User) { if (user.age != null) { console.log(`${user.name}, ${user.age.toString()}`); } }
printUserInfo(user: User) { console.log(`${user.name}, ${user.age.toString()}`); }
و یا میتوان توسط اپراتور ! این بررسی را به صورت موقت خاموش کرد:
printUserInfo(user: User) { console.log(`${user.name}, ${user.age!.toString()}`); }
[tslint] Forbidden non null assertion (no-non-null-assertion)
یک نکتهی تکمیلی
پس از آزمایش موفقیت آمیز نوعهای نال نپذیر در TypeScript، مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را به C# 8.0 نیز در مورد نوعهای ارجاعی که میتوانند نال پذیر باشند، اضافه کند (امکان داشتن نوعهای ارجاعی نالنپذیر).
Voyager uses the great MediatR library to do a lot of the heavy lifting. If you’re used MediatR before, Voyager will feel familiar to you.
بیماری Developaralysis
خلاصه ASP.NET vNext در 4 دقیقه
- Project format is changing to a single JSON file
- ASP.NET MVC and Web API have been unified into a single programming model
- Project Roslyn allows for a “no-compile” developer experience while making updates
- Migration to a OWIN hosting model allows for flexibility in production web hosts (IIS or running on Linux via Mono)
تعریف مقدماتی fluent interface در ویکی پدیا به شرح زیر است: (+)
In software engineering, a fluent interface (as first coined by Eric Evans and Martin Fowler) is a way of implementing an object oriented API in a way that aims to provide for more readable code.
به صورت خلاصه هدف آن فراهم آوردن روشی است که بتوان متدها را زنجیر وار فراخوانی کرد و به این ترتیب خوانایی کد نوشته شده را بالا برد. پیاده سازی آن هم شامل دو نکته است:
الف) نوع متد تعریف شده باید مساوی با نام کلاس جاری باشد.
ب) در این حالت خروجی متدهای ما کلمه کلیدی this خواهند بود.
برای مثال:
using System;
namespace FluentInt
{
public class FluentApiTest
{
private int _val;
public FluentApiTest Number(int val)
{
_val = val;
return this;
}
public FluentApiTest Abs()
{
_val = Math.Abs(_val);
return this;
}
public bool IsEqualTo(int val)
{
return val == _val;
}
}
}
if (new FluentApiTest().Number(-10).Abs().IsEqualTo(10))
{
Console.WriteLine("Abs(-10)==10");
}
خوب! این مطلبی است که همه جا پیدا میکنید و مطلب جدیدی هم نیست. اما موردی را که سخت میشود یافت این است که طراحی کلاس فوق ایراد دارد. برای مثال شما میتوانید ترکیبهای زیر را هم تشکیل دهید و کار میکند؛ یا به عبارتی برنامه کامپایل میشود و این خوب نیست:
if(new FluentApiTest().Abs().Number(-10).IsEqualTo(10)) ...
if (new FluentApiTest().Abs().IsEqualTo(10)) ...
ولی ... این روش هم صحیح نیست. از ابتدای کار نباید بتوان متد بیربطی را در طول این زنجیره مشاهده کرد. اگر قرار نیست استفاده گردد، نباید هم در intellisense ظاهر شود و پس از آن هم نباید قابل کامپایل باشد.
بنابراین صورت مساله به این ترتیب اصلاح میشود:
میخواهیم پس از نوشتن FluentApiTest و قرار دادن یک نقطه، در intellisense فقط Number ظاهر شود و نه هیچ متد دیگری. پس از ذکر متد Number فقط متد Abs یا مواردی شبیه به آن مانند Sqrt ظاهر شوند. پس از انتخاب مثلا Abs آنگاه متد IsEqualTo توسط Intellisense قابل دسترسی باشد. در روش اول فوق، به صورت دوستانه همه چیز در دسترس است و هر ترکیب قابل کامپایلی را میشود با متدها ساخت که این مورد نظر ما نیست.
اینبار پیاده سازی اولیه به شرح زیر تغییر خواهد کرد:
using System;
namespace FluentInt
{
public class FluentApiTest
{
public MathMethods<FluentApiTest> Number(int val)
{
return new MathMethods<FluentApiTest>(this, val);
}
}
public class MathMethods<TParent>
{
private int _val;
private readonly TParent _parent;
public MathMethods(TParent parent, int val)
{
_val = val;
_parent = parent;
}
public Restrictions<MathMethods<TParent>> Abs()
{
_val = Math.Abs(_val);
return new Restrictions<MathMethods<TParent>>(this, _val);
}
}
public class Restrictions<TParent>
{
private readonly int _val;
private readonly TParent _parent;
public Restrictions(TParent parent, int val)
{
_val = val;
_parent = parent;
}
public bool IsEqualTo(int val)
{
return _val == val;
}
}
}
if (new FluentApiTest().Number(-10).Abs().IsEqualTo(10))
{
Console.WriteLine("Abs(-10)==10");
}
در پیاده سازی کلاس MathMethods از Generics استفاده شده به این جهت که بتوان نوع متد Number را بر همین اساس تعیین کرد تا متدهای کلاس MathMethods در Intellisense (یا به قولی در طول زنجیره مورد نظر) ظاهر شوند. کلاس Restrictions نیز به همین ترتیب معرفی شده است و از آن جهت تعریف نوع متد Abs استفاده کردیم. هر کلاس جدید در طول زنجیره، توسط سازنده خود به وهلهای از کلاس قبلی به همراه مقادیر پاس شده دسترسی خواهد داشت. به این ترتیب زنجیرهای را تشکیل دادهایم که سازمان یافته است و نمیتوان در آن متدی را بیجهت پیش یا پس از دیگری صدا زد و همچنین دیگر نیازی به بررسی نحوهی فراخوانیهای یک مصرف کننده نیز نخواهد بود زیرا برنامه کامپایل نمیشود.
حل مشکل ویژوال استودیو در سیستمهایی که از رزولوشن (DPI) بالا و مانیتور های 4K استفاده می کنند
سلام مهندس.من طبق دستورات شما عمل کردم در عینی که ویژوال استادیو هم کاملا بسته بود. من از این جا به بعد برام مشکل پیش میاد. وقتی که برنامه ریسورس هکر را باز میکنم و با این ادرس C : \Program Files ( x86 ) \Microsoft Visual Studio 14.0 \Common7\IDE ویژوال استادیو رو باز میکنم و آن قسمتی که گفتید در عکس false کنید را درست کردم.حالا از این جا به بعد یکم درست توضیح نداید . من وقتی که میخواهم برنامه ریسورس را ببندم این پیغام میاد Changes have been made to this scrip... Do you wish to Compile it? بعد من گزینه yes را کلید میکنم و برنامه بسته نمیشه و هنگامی که میخوام باز برنامه ریسورس رو ببندم این پیغام رو میده Resources have been Modified, do you wish to save changes? که بازهم گزینه yes را انتخاب میکنم پنجره باز میشه و باز برنامه ویژوال استادیو رو میخواد وقتی که برنامه رو انتخاب میکنم که تغییرات روی آن اعمال بشه این پیغام خطا رو میده Cannot create file C : \Program Files ( x86 ) \Microsoft Visual Studio 14.0 \Common7\IDE\devenv.exe".Access is denied. ودیگه این تنظیمات رو اعمال نمیکند. ممنون میشم اگر این مشکل رو حل کنید
با تشکر