مطالب
جایگزین کردن StructureMap با سیستم توکار تزریق وابستگی‌ها در ASP.NET Core 1.0
مدل برنامه زیر را در نظر بگیرید:
 public class Service
    {
        public int ServiceId { get; set; }
        public string ServiceName { get; set; }
    }
اینترفیس ICoreService عمل بازیابی اطلاعات کلاس بالا را بر عهده دارد:
 public interface ICoreService
    {
        Service LoadDefaultService();
    }
نتیجه تزریق وابستگی ICoreService برای کنترلر Home در یک پروژه ASP.NET Core 1.0/Asp.Net Mvc 6 چنین استثنایی بود:
An unhandled exception occurred while processing the request
  InvalidOperationException: Unable to resolve service for type 'WebApplication1.Models.ICoreService' while attempting to activate 'WebApplication1.Controllers.HomeController'
Microsoft.Extensions.Internal.ActivatorUtilities.GetService(IServiceProvider sp, Type type, Type requiredBy, Boolean isDefaultParameterRequired)
 
یعنی زمانیکه Activator میخواست کنترلر Home را فعالسازی کند، نتوانسته وابستگی ICoreService را برای کنترلر فراهم کند. این استثناء در Microsoft.Extensions.Internal.ActivatorUtilities.GetService اتفاق افتاده‌است.

در نسخه‌های قدیمی MVC (منظور نسخه‌های قبل از 6)، برای تزریق وابستگی‌ها از یک Controller Factory یا Dependency Resolver سفارشی استفاده می‌شد. اما در نسخه جدید MVC دیگری خبری از روشهای قدیمی نیست. چونکه یک سیستم تزریق وابستگی توکار، همراه با MVC یکپارچه شده‌است که عملیات تزریق وابستگی‌ها را انجام می‌دهد. سیستم تزریق وابستگی پیش فرض، تنها از 4 حالت عملیاتی پشتیبانی می‌کند:
1- Instance : در همه حال ، تنها یک نمونه خاص ارائه شده و شما مسئول وهله سازی آن هستید.
2- Transient : در هر بار (مثلا در هر درخواست) یک نمونه جدید ساخته میشود.
3- Singleton
4- Scoped : تنها یک نمونه در Scope فعلی ساخته می‌شود.

 تیم Asp.Net برای فراهم آوردن امکان تزریق وابستگی‌ها، تصمیم به انتزاعی کردن ویژگی‌های مشترک محبوبترین Ioc Containerها و اجازه دادن به میان افزارها، جهت ارتباط با این اینترفیس‌ها برای دستیابی به تزریق وابستگی بود.
حال بیایم نگاهی به این اینترفیس‌ها بیندازیم.
اگر به استثنای فوق نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که متد GetService یک پارامتر از نوع IServiceProvider را میگیرد. پس اولین اینترفیس IServiceProvider می باشد. همانطور که از اسمش پیداست، کارش فرآهم آوردن سرویس می‌باشد. این اینترفیس فقط یک متد دارد، متد GetService. متد GetService مانند Container.GetInstance در StructureMap می‌باشد. تمام میان افزارها به 2 روش می‌توانند به نمونه‌ای از IServiceProvider دسترسی داشته باشند:
1- Application-Level : از طریق HttpContext.ApplicationServices برای میان افزار قابل دسترسی خواهد بود.
2- Request-Level : از طریق HttpContext.RequestServices. این Service Scope Provider توسط میان افزار در شروع هر Request Pipeline، برای هر درخواست ایجاد و در پایان درخواست توسط همان میان افزار نابود می‌گردد.
اینترفیس بعدی IServiceScope می‌باشد. همان طور که قبلا گفتیم RequestServices یک Scope Container را برای هر درخواست ساخته و در پایان همان درخواست، آن را نابود میکند. اما این کار چگونه مدیریت می‌شود؟ پاسخ، اینترفیس IServiceScope می باشد. این اینترفیس مانند یک Wrapper حول Scope Container عمل میکند و در پایان هر درخواست آن را نابود می‌کند. حال سوال اینجاست که چه کسی مسئول ساخت IServiceScope می‌باشد؟ پاسخ اینترفیس IServiceScopeFactory می‌باشد. این اینترفیس توسط متد CreateScope اقدام به ساخت یک نمونه از اینترفیس IserviceScope می‌نماید.
مورد بعدی ServiceLifeTime می‌باشد. یک Enum که حاوی سه مقدار زیر می‌باشد:
namespace Microsoft.Extensions.DependencyInjection
{
    //
    // Summary:
    //     Specifies the lifetime of a service in an Microsoft.Extensions.DependencyInjection.IServiceCollection.
    public enum ServiceLifetime
    {
        //
        // Summary:
        //     Specifies that a single instance of the service will be created.
        Singleton = 0,
        //
        // Summary:
        //     Specifies that a new instance of the service will be created for each scope.
        //
        // Remarks:
        //     In ASP.NET Core applications a scope is created around each server request.
        Scoped = 1,
        //
        // Summary:
        //     Specifies that a new instance of the service will be created every time it is
        //     requested.
        Transient = 2
    }
}
آخرین مورد کلاس ServiceDescriptor می‌باشد.  این کلاس اطلاعاتی را که Container برای رجیستر کردن سرویس به آنها نیاز دارد، در خود نگهداری می‌کند. این جمله را در نظر بگیرید : " هی Container، وقتی میخواهی این سرویس را رجیستر کنی، اطمینان حاصل کن که Singleton باشد و یک نمونه از نوع X را پیاده سازی کند." تمامی اطلاعات جمله قبل در ServiceDescriptor نگهداری می‌شود.
خوب! حال بیایم تا سرویس خود را رجیستر کنیم. در کلاس StartUp پروژه در متد ConfigurationServices خط زیر را اضافه می‌کنیم:
public void ConfigureServices(IServiceCollection services)
        {                        
            ServiceDescriptor descriptor = new ServiceDescriptor(typeof(ICoreService),typeof(CoreServise),ServiceLifetime.Transient);
            services.Add(descriptor);
            services.AddMvc();          
        }
حال اگر برنامه را اجرا کنیم مشکل برطرف شده است.

ساخت یک Service Descriptor و اضافه کردن آن به سرویسها، فلسفه وجودی میان افزارها را زیر سوال می‌برد. پس بجای ایجاد یک Service Descriptor، از متدهای الحاقی تدارک دیده شده استفاده میکنیم. مثلا بجای دو خط کد بالا می‌توان از کد زیر استفاده نمود:

services.AddTransient<ICoreService,CoreServise>();

حال که یک دید کلی از نحوه کار مکانیزم تزریق وابستگی بدست آوردیم، میخواهیم این مکانیزم را با StructureMap جایگزین کنیم. بدین منظور ابتدا پکیج StructureMap را نصب میکنم.

در مرحله اول باید کلاسهایی را تدارک ببینیم که اینترفیس‌های بالا را پیاده سازی نمایند. یعنی کلاسهای ما باید بتوانند همان کاری را انجام دهند که مکانیزم پیش فرض MVC انجام می‌دهد. 

اولین مورد، کلاس StructureMapServiceProvider می‌باشد.

internal class StructureMapServiceProvider : IServiceProvider
    {
        private readonly IContainer _container;

        public StructureMapServiceProvider(IContainer container, bool scoped = false)
        {            
            _container = container;
        }

        public object GetService(Type type)
        {
            try
            {
                return _container.GetInstance(type);
            }
            catch
            {
                return null;
            }
        }
    }

مورد دوم کلاس StructureMapServiceScope می‌باشد:

internal class StructureMapServiceScope : IServiceScope
    {
        private readonly IContainer _container;
        private readonly IContainer _childContainer;
        private IServiceProvider _provider;

        public StructureMapServiceScope(IContainer container)
        {
            _container = container;
            _childContainer = _container.GetNestedContainer();
            _provider = new StructureMapServiceProvider(_childContainer, true);
        }

        public IServiceProvider ServiceProvider => _provider;

        public void Dispose()
        {
            _provider = null;
            if (_childContainer != null)
                _childContainer.Dispose();
        }
    }

مورد سوم StructureMapServiceScopeFactory می‌باشد:

internal class StructureMapServiceScopeFactory : IServiceScopeFactory
    {
        private IContainer _container;

        public StructureMapServiceScopeFactory(IContainer container)
        {
            _container = container;
        }

        public IServiceScope CreateScope()
        {
            return new StructureMapServiceScope(_container);
        }
    }

مورد بعدی کلاس StructureMapPopulator می‌باشد. وظیفه این کلاس جمع آوری اطلاعات مربوط به سرویس‌ها می‌باشد.

internal class StructureMapPopulator
    {
        private IContainer _container;

        public StructureMapPopulator(IContainer container)
        {
            _container = container;
        }

        public void Populate(IEnumerable<ServiceDescriptor> descriptors)
        {
            _container.Configure(c =>
            {
                c.For<IServiceProvider>().Use(new StructureMapServiceProvider(_container));
                c.For<IServiceScopeFactory>().Use<StructureMapServiceScopeFactory>();

                foreach (var descriptor in descriptors)
                {
                    switch (descriptor.Lifetime)
                    {
                        case ServiceLifetime.Singleton:
                            Use(c.For(descriptor.ServiceType).Singleton(), descriptor);
                            break;
                        case ServiceLifetime.Transient:
                            Use(c.For(descriptor.ServiceType), descriptor);
                            break;
                        case ServiceLifetime.Scoped:
                            Use(c.For(descriptor.ServiceType), descriptor);
                            break;
                    }
                }
            });
        }

        private static void Use(GenericFamilyExpression expression, ServiceDescriptor descriptor)
        {
            if (descriptor.ImplementationFactory != null)
            {
                expression.Use(Guid.NewGuid().ToString(), context => { return descriptor.ImplementationFactory(context.GetInstance<IServiceProvider>()); });
            }
            else if (descriptor.ImplementationInstance != null)
            {
                expression.Use(descriptor.ImplementationInstance);
            }
            else if (descriptor.ImplementationType != null)
            {
                expression.Use(descriptor.ImplementationType);
            }
            else
            {
                throw new InvalidOperationException("IServiceDescriptor is invalid");
            }
        }
    }

و در آخر کلاس StructureMapRegistration می‌باشد:

public static class StructureMapRegistration
    {
        public static void Populate(this IContainer container, IEnumerable<ServiceDescriptor> descriptors)
        {
            var populator = new StructureMapPopulator(container);
            populator.Populate(descriptors);
        }
    }

نهایتاً باید متد ConfigurationServices در کلاس StartUp را اندکی تغییر دهیم.

public IServiceProvider ConfigureServices(IServiceCollection services)
        {
            services.AddMvc();
           
            var container = new Container();
            container.Configure(configure =>
            {
                configure.For<ICoreService>().Use<CoreServise>();
            });

            container.Populate(services);

            return container.GetInstance<IServiceProvider>();
        }

در کد بالا، متد ConfigurationServices به جای آنکه Void برگرداند، نمونه‌ای از اینترفیس IServiceProvider را برمی‌گرداند. حال اگر برنامه را اجرا کنیم، وابستگی‌ها توسط StructureMap تزریق شده و برنامه بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شود.

اشتراک‌ها
AutoMapper 5.0 Beta منتشر شد

The end result is a 10X performance boost in speed, but without sacrificing all of the runtime exception logic that makes AutoMapper so useful. 

AutoMapper 5.0 Beta منتشر شد
اشتراک‌ها
الگوریتم جدید سایت Stackoverflow برای نمایش پاسخ‌های جدید

As we’ve been moving forward on the Outdated Answers project, one of the things that’s been clear is that on questions with multiple answers, we need a way to surface newer answers that may be more current, while reducing the visibility of older answers that may no longer be correct or relevant 

الگوریتم جدید سایت Stackoverflow برای نمایش پاسخ‌های جدید
مطالب
نوع‌های نال نپذیر در TypeScript
تا پیش از ارائه‌ی کامپایلر TypeScript 2.0، مقادیر null و undefined، به هر نوعی قابل انتساب بودند و امکان تفکیک آن‌ها وجود نداشت که این مورد می‌تواند منشاء بروز بسیاری از خطاهای در زمان اجرا شود.
let name: string;
name = "Vahid"; // OK
name = null; // OK
name = undefined;  // OK
let age: number;
age = 24; // OK
age = null; // OK
age = undefined;  // OK
برای نمونه در اینجا یک متغیر رشته‌ای و همچنین عددی تعریف شده‌اند که انتساب null و یا undefined نیز به آن‌ها مجاز است. این مورد جهت نوع‌های ورودی و خروجی متدها، اشیاء و آرایه‌ها نیز میسر است.


نوع null در TypeScript

همانند JavaScript، نوع null تنها یک مقدار معتبر نال را می‌تواند داشته باشد و نمی‌توان برای مثال یک رشته را به آن انتساب داد. اما انتساب این مقدار به هر نوع متغیر دیگری، سبب پاک شدن مقدار آن خواهد شد. با فعالسازی strictNullChecks، این نوع را تنها به نوع‌های نال‌پذیر می‌توان انتساب داد.


نوع undefined در TypeScript

هر متغیری که مقداری به آن انتساب داده نشده باشد، با undefined مقدار دهی می‌شود. این مورد حتی جهت خروجی متدها نیز صادق است و اگر return ایی در آن‌ها فراموش شود، این خروجی نیز به undefined تفسیر می‌شود.
در اینجا نیز اگر نوع متغیری به undefined تنظیم شد، این متغیر تنها مقدار undefined را می‌تواند بپذیرد. تنها با خاموش کردن پرچم strictNullChecks می‌توان آن‌را به اعداد، رشته‌ها و غیره نیز انتساب داد.


فعالسازی نوع‌های نال نپذیر در TypeScript

برای فعالسازی این قابلیت، نیاز است پرچم strictNullChecks را در فایل تنظیمات کامپایلر به true تنظیم کرد:
{
    "compilerOptions": {
        "strictNullChecks": true
    }
}
از این پس دیگر نمی‌توان null و undefined را به هر نوعی انتساب داد و این‌ها تنها به خودشان و یا نوع any، قابل انتساب هستند. برای مثال اکنون نوع number فقط یک عدد است و دیگر قابلیت پذیرش null و یا undefined را ندارد. البته در اینجا یک استثناء هم وجود دارد: undefined را می‌توان به نوع void نیز انتساب داد.
برای مثال اگر متدی، رشته‌ای را به عنوان پارامتر قبول کند، تا پیش از TypeScript 2.0 و فعالسازی strictNullChecks آن، مشخص نبود که رشته‌ی دریافتی از آن واقعا یک رشته‌است و یا شاید null. اما اکنون یک رشته، فقط یک رشته‌است و دیگر نال پذیر نیست.
 let foo: string = null; // Error! Type 'null' is not assignable to type 'string'.
به این ترتیب دیگر به خطاهای زمان اجرایی مانند خطاهای ذیل نخواهیم رسید:
Uncaught ReferenceError: foo is not defined
Uncaught TypeError: window.foo is not a function

این مورد برای آرایه‌ها نیز صادق است:
// With strictNullChecks set to false
let d: Array<number> = [null, undefined, 10, 15]; //OK
let e: Array<string> = ["pie", null, ""];  //OK
 
 
// With strictNullChecks set to true
let d: Array<number> = [null, undefined, 10, 15]; // Error
let e: Array<string> = ["pie", null, ""]; // Error
اگر strictNullChecks فعال شود، دیگر نمی‌توان به اعضای یک آرایه مقادیر null و یا undefined را نسبت داد.


ساده سازی تعریف بررسی‌های با پرچم strict، در TypeScript 2.3

تعداد گزینه‌های قابل تنظیم در فایل tsconfig روز به روز بیشتر می‌شوند. به همین جهت برای ساده سازی فعالسازی آن‌ها، از TypeScript 2.3 به بعد، پرچم strict نیز به این تنظیمات اضافه شده‌است. کار آن فعالسازی یکجای تمام بررسی‌های strict است؛ مانند noImplicitAny، strictNullChecks و غیره.
{ 
    "compilerOptions": { 
        "strict": true  /* Enable all strict type-checking options. */ 
    } 
}
در این حالت اگر نیاز به لغو یکی از گزینه‌ها بود، می‌توان به صورت ذیل عمل کرد:
{ 
    "compilerOptions": { 
        "strict": true, 
        "noImplicitThis": false 
    } 
}
گزینه‌ی strict تمام بررسی‌های متداول را فعال می‌کند؛ اما ذکر و تنظیم صریح noImplicitThis به false، تنها این یک مورد را لغو خواهد کرد.

یک نکته: اجرای دستور tsc --init ، سبب تولید یک فایل tsconfig.json از پیش تنظیم شده، بر اساس آخرین قابلیت‌های کامپایلر TypeScript می‌شود.


اما ... اکنون چگونه یک نوع را نال‌پذیر کنیم؟

TypeScript به همراه دو نوع ویژه‌ی null و undefined نیز شده‌است که تنها دارای مقادیر null و undefined می‌توانند باشند. به این معنا که در حین تعریف نوع یک متغیر، می‌توان این دو را نیز ذکر کرد و دیگر تنها به عنوان دو مقدار مطرح نیستند. به این ترتیب می‌توان از آن‌ها یک union type را ایجاد کرد:
 let foo: string | null = null; // Okay!
اکنون تنها در این حالت است که متغیر foo می‌تواند یک رشته و یا یک null را دریافت کند و یا اگر مثال ابتدای بحث را بخواهیم اصلاح کنیم، به نمونه‌ی ذیل خواهیم رسید:
let name: string | null;
name = "Vahid"; // OK
name = null; // OK
name = undefined;  // Error
یکی دیگر از مزایای این روش، وضوح بیشتر تعریف نوع متغیرها و به نوعی «خود مستند سازی» بهتر آن‌ها است. در این حالت یا به صورت صریح مشخص می‌کنیم که متدی فقط یک رشته را می‌پذیرد و یا با ذکر string | null، به استفاده کننده اعلام می‌کنیم که ارسال null نیز به آن پیش بینی شده‌است و به نتیجه‌ی نامشخصی منتهی نخواهد شد.

یک نکته:
تا پیش از این اگر متغیری را به این صورت تعریف می‌کردیم:
let z = null;
نوع آن any درنظر گرفته می‌شد. اما اکنون، نوع آن تنها null است و تنها مقداری را هم که می‌تواند بپذیرد نال خواهد بود.


بررسی انتساب، پیش از استفاده

با فعالسازی strictNullChecks، اکنون کامپایلر برای تمام نوع‌هایی که undefined نیستند، یک مقدار اولیه را پیش از استفاده‌ی از آن‌ها درخواست می‌کند:
testAssignedBeforeUseChecking() {
    let x: number;
    console.log(x);
}
در اینجا چون x از نوع عددی است، به علت عدم مقدار دهی اولیه، قابلیت استفاده‌ی از آن وجود ندارد و کامپایلر خطای ذیل را اعلام می‌کند:
 [ts] Variable 'x' is used before being assigned.

اما در حالت ذیل، عدد z می‌تواند عدد و یا undefined باشد؛ به همین جهت کامپایلر با استفاده‌ی از آن مشکلی نخواهد داشت:
let z: number | undefined;
console.log(z);

یک نکته: خواص و پارامترهای اختیاری، به صورت خودکار دارای نوع undefined نیز هستند. برای مثال امضای متد ذیل:
method1(x?: number) {
}
با متد زیر یکی است:
method1(x?: number | undefined) {
}


اجبار به بررسی نال نبودن مقادیر، پیش از استفاده‌ی از آن‌ها در متدهای نال نپذیر

اگر پارامتر متدی یا خاصیت شیءایی نال پذیر نباشند، با ارسال مقدار نوعی به آن‌ها که می‌تواند null و یا undefined را بپذیرد، یک خطای زمان کامپایل صادر خواهد شد. در اینجا محافظ‌های نوع‌ها توسعه یافته‌اند تا اگر بررسی نال یا undefined بودن مقداری انجام شد، مشکلی در جهت استفاده‌ی از آن‌ها نباشد:
  f(x: number): string {
    return x.toString();
  }

  testTypeGuards() {
    let x: number | null | undefined;
    if (x) {
      this.f(x);  // Ok, type of x is number here
    } else {
      this.f(x);  // Error, type of x is number? here
    }
  }
در این مثال، متد f فقط یک عدد را می‌پذیرد (و نه نال و یا undefined). اما در حین کاربرد آن در متد testTypeGuards، مقدار متغیر x می‌تواند یک عدد، نال و یا undefined باشد. چون پیش از اولین استفاده‌ی از متد f در اینجا، بررسی دارای مقدار بودن این متغیر صورت گرفته‌است، فراخوانی صورت گرفته، مجاز است. اما در قسمت else این شرط، کامپایلر خطای ذیل را صادر می‌کند:
 Argument of type 'number | null | undefined' is not assignable to parameter of type 'number'.
Type 'undefined' is not assignable to type 'number'.

امکان این بررسی در مورد عبارات شرطی نیز صادق است:
getLength(s: string | null) {
   return s ? s.length : 0;
}


توسعه‌ی محافظ‌های نوع‌ها جهت کار با نوع‌های نال نپذیر

در مثال ذیل، خروجی متد isNumber دارای امضایی به همراه is است:
isNumber(n: any): n is number { // type guard
   return typeof n === "number";
}
به یک چنین متدهایی type guard گفته می‌شود که امکان بررسی یک نوع را میسر می‌کنند. از این امکان می‌توان جهت بررسی بهتر پارامترها و یا خواص اختیاری استفاده کرد:
  usedMb(usedBytes?: number): number | undefined {
    return this.isNumber(usedBytes) ? (usedBytes / (1024 * 1024)) : undefined;
  }
یک چنین بررسی، بهتر است از بررسی ذیل:
  usedMb2(usedBytes?: number): number | undefined {
    return usedBytes ? (usedBytes / (1024 * 1024)) : undefined;
  }
از این جهت که عبارت شرطی بررسی شده، مقدار صفر را نیز به صورت undefined بازگشت خواهد داد (if(0) به false تعبیر می‌شود و قسمت else این شرط فراخوانی خواهد شد).
همچنین امضای متد نیز به number | undefined تغییر یافته‌است. در غیر اینصورت، خطای زمان کامپایل Type undefined is not assignable to type number صادر خواهد شد.
در حین استفاده‌ی از یک چنین متدی، دیگر نمی‌توان به خروجی آن به صورت ذیل دسترسی یافت:
  formatUsedMb(): string {
    //ERROR: TS2531: Object is possibly undefined
    return this.usedMb(123).toFixed(0).toString();
  }
چون مقدار usedMb می‌تواند undefined باشد، باید ابتدا آن‌را بررسی کرد:
  formatUsed(): string {
    const usedMb = this.usedMb(123);
    return usedMb ? usedMb.toFixed(0).toString() : "";
  }


لغو بررسی strictNullChecks به صورت موقت

با استفاده از اپراتور ! می‌توان به کامپایلر اطمینان داد که این متغیر یا خاصیت، دارای مقدار نال نیست و نخواهد بود:
export interface User {
  name: string;
  age?: number;
}
در این اینترفیس، خاصیت age به صورت اختیاری تعریف شده‌است. برای نمایش مقدار age با فعال بودن strictNullChecks، یا باید ابتدا null نبودن آن‌را به صورت صریحی بررسی کرد:
  printUserInfo(user: User) {
    if (user.age != null) {
      console.log(`${user.name}, ${user.age.toString()}`);
    }
  }
در غیراینصورت قطعه کد ذیل با خطای 'Object is possibly 'undefined کامپایل نخواهد شد:
  printUserInfo(user: User) {
    console.log(`${user.name}, ${user.age.toString()}`);
  }

و یا می‌توان توسط اپراتور ! این بررسی را به صورت موقت خاموش کرد:
  printUserInfo(user: User) {
    console.log(`${user.name}, ${user.age!.toString()}`);
  }
البته استفاده‌ی از این اپراتور توسط tslint توصیه نمی‌شود:
 [tslint] Forbidden non null assertion (no-non-null-assertion)
چون بهتر است به کامپایلر عنوان نکنیم «قسم می‌خورم که این مقدار نال نیست»!



یک نکته‌ی تکمیلی
پس از آزمایش موفقیت آمیز نوع‌های نال نپذیر در TypeScript، مایکروسافت قصد دارد این ویژگی را به C# 8.0 نیز در مورد نوع‌های ارجاعی که می‌توانند نال پذیر باشند، اضافه کند (امکان داشتن نوع‌های ارجاعی نال‌نپذیر).
اشتراک‌ها
بیماری Developaralysis

Dear developers: Do you feel insecure because you’re only fluent in a mere eight programming languages used across three families of devices?  

بیماری Developaralysis
اشتراک‌ها
خلاصه ASP.NET vNext در 4 دقیقه


- Project format is changing to a single JSON file
- ASP.NET MVC and Web API have been unified into a single programming model
- Project Roslyn allows for a “no-compile” developer experience while making updates
- Migration to a OWIN hosting model allows for flexibility in production web hosts (IIS or running on Linux via Mono)

خلاصه ASP.NET vNext در 4 دقیقه
مطالب
آشنایی با Fluent interfaces

تعریف مقدماتی fluent interface در ویکی پدیا به شرح زیر است: (+)

In software engineering, a fluent interface (as first coined by Eric Evans and Martin Fowler) is a way of implementing an object oriented API in a way that aims to provide for more readable code.

به صورت خلاصه هدف آن فراهم آوردن روشی است که بتوان متدها را زنجیر وار فراخوانی کرد و به این ترتیب خوانایی کد نوشته شده را بالا برد. پیاده سازی آن هم شامل دو نکته است:
الف) نوع متد تعریف شده باید مساوی با نام کلاس جاری باشد.
ب) در این حالت خروجی متد‌های ما کلمه کلیدی this خواهند بود.

برای مثال:
using System;

namespace FluentInt
{
public class FluentApiTest
{
private int _val;

public FluentApiTest Number(int val)
{
_val = val;
return this;
}

public FluentApiTest Abs()
{
_val = Math.Abs(_val);
return this;
}

public bool IsEqualTo(int val)
{
return val == _val;
}
}
}
مثالی هم از استفاده‌ی آن به صورت زیر می‌تواند باشد:
if (new FluentApiTest().Number(-10).Abs().IsEqualTo(10))
{
Console.WriteLine("Abs(-10)==10");
}
که در آن توانستیم تمام متدها را زنجیر وار و با خوانایی خوبی شبیه به نوشتن جملات انگلیسی در کنار هم قرار دهیم.
خوب! این مطلبی است که همه جا پیدا می‌کنید و مطلب جدیدی هم نیست. اما موردی را که سخت می‌شود یافت این است که طراحی کلاس فوق ایراد دارد. برای مثال شما می‌توانید ترکیب‌های زیر را هم تشکیل دهید و کار می‌کند؛ یا به عبارتی برنامه کامپایل می‌شود و این خوب نیست:
if(new FluentApiTest().Abs().Number(-10).IsEqualTo(10)) ...
if (new FluentApiTest().Abs().IsEqualTo(10)) ...
می‌شود در کدهای برنامه یک سری throw new exception را هم قرار داد که ... هی! اول باید اون رو فراخوانی کنی بعد این رو!
ولی ... این روش هم صحیح نیست. از ابتدای کار نباید بتوان متد بی‌ربطی را در طول این زنجیره مشاهده کرد. اگر قرار نیست استفاده گردد، نباید هم در intellisense ظاهر شود و پس از آن هم نباید قابل کامپایل باشد.

بنابراین صورت مساله به این ترتیب اصلاح می‌شود:
می‌خواهیم پس از نوشتن FluentApiTest و قرار دادن یک نقطه، در intellisense فقط Number ظاهر شود و نه هیچ متد دیگری. پس از ذکر متد Number فقط متد Abs یا مواردی شبیه به آن مانند Sqrt ظاهر شوند. پس از انتخاب مثلا Abs آنگاه متد IsEqualTo توسط Intellisense قابل دسترسی باشد. در روش اول فوق، به صورت دوستانه همه چیز در دسترس است و هر ترکیب قابل کامپایلی را می‌شود با متدها ساخت که این مورد نظر ما نیست.
اینبار پیاده سازی اولیه به شرح زیر تغییر خواهد کرد:
using System;

namespace FluentInt
{
public class FluentApiTest
{
public MathMethods<FluentApiTest> Number(int val)
{
return new MathMethods<FluentApiTest>(this, val);
}
}

public class MathMethods<TParent>
{
private int _val;
private readonly TParent _parent;

public MathMethods(TParent parent, int val)
{
_val = val;
_parent = parent;
}

public Restrictions<MathMethods<TParent>> Abs()
{
_val = Math.Abs(_val);
return new Restrictions<MathMethods<TParent>>(this, _val);
}
}

public class Restrictions<TParent>
{
private readonly int _val;
private readonly TParent _parent;

public Restrictions(TParent parent, int val)
{
_val = val;
_parent = parent;
}

public bool IsEqualTo(int val)
{
return _val == val;
}
}
}
در اینجا هم به همان کاربرد اولیه می‌رسیم:
if (new FluentApiTest().Number(-10).Abs().IsEqualTo(10))
{
Console.WriteLine("Abs(-10)==10");
}
با این تفاوت که intellisense هربار فقط یک متد مرتبط در طول زنجیره را نمایش می‌دهد و تمام متدها در همان ابتدای کار قابل انتخاب نیستند.
در پیاده سازی کلاس MathMethods از Generics استفاده شده به این جهت که بتوان نوع متد Number را بر همین اساس تعیین کرد تا متدهای کلاس MathMethods در Intellisense (یا به قولی در طول زنجیره مورد نظر) ظاهر شوند. کلاس Restrictions نیز به همین ترتیب معرفی شده است و از آن جهت تعریف نوع متد Abs استفاده کردیم. هر کلاس جدید در طول زنجیره، توسط سازنده خود به وهله‌ای از کلاس قبلی به همراه مقادیر پاس شده دسترسی خواهد داشت. به این ترتیب زنجیره‌ای را تشکیل داده‌ایم که سازمان یافته است و نمی‌توان در آن متدی را بی‌جهت پیش یا پس از دیگری صدا زد و همچنین دیگر نیازی به بررسی نحوه‌ی فراخوانی‌های یک مصرف کننده نیز نخواهد بود زیرا برنامه کامپایل نمی‌شود.
نظرات مطالب
حل مشکل ویژوال استودیو در سیستمهایی که از رزولوشن (DPI) بالا و مانیتور های 4K استفاده می کنند

سلام مهندس.من طبق دستورات شما عمل کردم در عینی که ویژوال استادیو هم کاملا بسته بود. من از این جا به بعد برام مشکل پیش میاد. وقتی که برنامه ریسورس هکر را باز میکنم و با این ادرس C : \Program Files ( x86 ) \Microsoft Visual Studio 14.0 \Common7\IDE ویژوال استادیو رو باز میکنم و آن قسمتی که گفتید در عکس false کنید را درست کردم.حالا از این جا به بعد یکم درست توضیح نداید . من وقتی که میخواهم برنامه ریسورس را ببندم این پیغام میاد Changes have been made to this scrip... Do you wish to Compile it?  بعد من گزینه yes را کلید میکنم و برنامه بسته نمیشه و هنگامی که میخوام باز برنامه ریسورس رو ببندم این پیغام رو میده Resources have been Modified, do you wish to save changes? که بازهم گزینه  yes را انتخاب میکنم پنجره باز میشه و باز برنامه ویژوال استادیو رو میخواد وقتی که برنامه رو انتخاب میکنم که تغییرات روی آن اعمال بشه این پیغام خطا رو میده Cannot create file C : \Program Files ( x86 ) \Microsoft Visual Studio 14.0 \Common7\IDE\devenv.exe".Access is denied. ودیگه این تنظیمات رو اعمال نمیکند. ممنون میشم اگر این مشکل رو حل کنید

با تشکر