مطالب
استفاده از BroadcastChannel در جاوا اسکریپت

یکی از API ‌های کاربردی و جدید در دنیای وب، BroadcastChannel است که امکان ارسال اطلاعات بین window‌ها ، Tab‌ها و iframe‌های مختلف را که در یک دامنه هستند، فراهم می‌کند.  برای مثال اگر شما در مرورگری در پنجره‌های مختلف یک سایت را باز کرده باشید، با تغییر در یکی از این پنجره‌ها، قادر خواهید بود سایر پنجر‌ها را هم مطلع کنید تا در صورت نیاز، مجددا بارگذاری شوند. 


چرا از این API استفاده کنیم؟ 

یکی از وب سایت‌های مورد علاقه‌ی خود را در مرورگر باز کنید. مثلا یوتیوب و لاگین کنید. حالا در پنجره‌ی جدیدی، همین وب سایت را مجددا باز کرده و لاگین کنید. حالا در یکی از پنجره‌ها، از یوتیوب Logout کنید. خب شما حالا در یکی از پنجره‌ها لاگین هستید و در یکی دیگر Logout کرده‌اید. حالا پنجره‌های مرورگر شما دارای دو وضعیت متفاوت هستند. Logged-in در برابر Logged-out و این گاهی باعث دردسر خواهد شد.

این وضعیت حتی میتواند باعث خطرهای امنیتی نیز بشود. تصور کنید که کاربری در یک فضای عمومی مثل یک کافی شاپ وارد سایت شما شده‌است و داشبرد مخصوص به خود را باز کرده‌است. بنا به دلایلی کاربر قصد ترک محل را کرده و طبیعتا از برنامه شما Logout خواهد کرد . در این حالت اگر این کاربر برنامه شما را در صفحات مختلف مرورگر باز کرده باشد و لاگین نیز کرده باشد، هر کسی که بعد از او قصد استفاده از این کامپیوتر را داشته باشد ،  میتواند به اطلاعات کاربر مورد نظر در آن صفحات دسترسی پیدا کند؛ چه این اطلاعات روی صفحه باشد و چه مثلا اطلاعات یک JWT token.  چون کاربر فراموش کرده در صفحات دیگر هم Logout کند.


کد نویسی BroadcastChannel API 

در نگاه اول، استفاده از این API  ممکن است سخت به نظر برسد؛ ولی در واقع خیلی راحت است. برای نمونه قطعه کد زیر را درنظر بگیرید: 

<!DOCTYPE html>
<body>
  <!-- The title will change to greet the user -->
  <h1 id="title">Hey</h1>
  <input id="name-field" placeholder="Enter Your Name"/>
</body>
<script>
var bc = new BroadcastChannel('gator_channel');
(()=>{
  const title = document.getElementById('title');
  const nameField = document.getElementById('name-field');
  const setTitle = (userName) => {
    title.innerHTML = 'Hey ' + userName;
  }
  bc.onmessage = (messageEvent) => {
    // If our broadcast message is 'update_title' then get the new title from localStorage
    if (messageEvent.data === 'update_title') {
      // localStorage is domain specific so when it changes in one window it changes in the other
      setTitle(localStorage.getItem('title'));
    }
  }

  // When the page loads check if the title is in our localStorage
  if (localStorage.getItem('title')) {
    setTitle(localStorage.getItem('title'));
  } else {
    setTitle('please tell us your name');
  }
  nameField.onchange = (e) => {
    const inputValue = e.target.value;
    // In the localStorage we set title to the user's input
    localStorage.setItem('title', inputValue);
    // Update the title on the current page
    setTitle(inputValue);
    // Tell the other pages to update the title
    bc.postMessage('update_title');
  }
})()
</script>

این کد شامل یک Input باکس و یک title است. وقتی کاربر نام خود را در Input باکس وارد می‌کند، برنامه آن را در Localstorage با کلیدی به نام userName ذخیره می‌کند و بعد title صفحه جاری را به سلام + userName تغییر می‌دهد. مثلا اگر کاربر در Input باکس، عبارت بابک را وارد کند، title صفحه به سلام بابک تغییر داده میشود.

بدون BroadcastChannel، چنانچه کاربر در پنجره‌های مختلف مرورگر، برنامه را باز کرده باشد، تغییری در Title آن صفحات داده نخواهد شد؛ مگر اینکه مجددا توسط کاربر بارگذاری شود. 

در کد فوق ما یک وهله از BroadcastChannel را به نام gator_channel ایجاد کرده‌ایم و بعد onmessage را مساوی متدی با یک آرگومان جهت دریافت پیام قرار داده‌ایم. در این متد چک شده که اگر نام پیام، مساوی update_title باشد، متغیر ذخیره شده‌ی در LocalStorage خوانده شود.

هربار که متد postMessage ، از BroadcastChannel را فراخوانی میکنیم، این متد، باعث اجرای متد onmessage در سایر پنجره‌ها می‌شود. پس اگر در پنجره‌ی جاری در Input باکس، کلمه فرهاد را بنویسیم، متد bc.postMessage('update_title') در پنجره جاری اجرا شده و باعث اجرای متد onmessage در سایر پنجره‌هایی که سایتمان در آن باز است میشود.


این API در چه حالت‌هایی کار میکند

برخلاف سایر API‌ها مثل window.postMessage، شما لازم نیست چیزی در مورد اینکه چند تا صفحه از سایتتان بر روی مرورگر جاری باز شده را بدانید. (توجه کنید که روی عبارت «مرورگر جاری» تاکید میکنم. چون اگر برنامه روی دو مرورگر مثلا Chrome و Firefox به صورت همزمان باز باشد، این API فقط روی صفحات باز مرورگر جاری فراخوانی خواهد شد و نه مرورگر دوم؛ توضیحات بیشتر در ادامه داده شده است)

BroadcastChannel فقط روی مرورگر جاری و صفحاتی از یک دامنه، اجرا خواهد شد. این به این معنا است که شما می‌توانید پیام‌هایتان را از دامنه مثلا : https://alligator.io به دامنه https://alligator.io/js/broadcast_channels ارسال کنید. تنها نکته‌ای که لازم است تا رعایت شود این است که آبجکت BroadcastChannel در هر دو صفحه، از یک نام برای channel استفاده کرده باشند:

const bc = new BroadcastChannel('alligator_channel');
bc.onmessage = (eventMessage) => {
  // do something different on each page
}


در حالتهای زیر این API کار نخواهد کرد:

هاست‌های متفاوت:

https://alligator.io 

https://www.aligator.io

پورت‌های متفاوت:

https://alligator.io 

https://alligator.io :8080

پروتکل‌های متفاوت:

https://alligator.io 

http://alligator.io 

و یا برای مثال اگر مثلا در مرورگر Chrome یکی از صفحات به صورت Incognito باز شده باشد.


سازگاری این API با مرورگرهای مختلف

با توجه به اطلاعات سایت caniuse.com، این API در 75.6% مرورگرها پشتیبانی میشود. ولی مرورگرهای Safari و Internet Explorer از این API پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین امکان استفاده از این API توسط کتابخانه sysend.js نیز فراهم شده‌است.


چه نوع پیامهایی را می‌توانید به کمک این API ارسال کنید

  • تمامی تایپ‌ها (Boolean,Null, Undefined,Number,BigInt, String) به غیر از symbol
  • آبجکتهای Boolean و String
  • Dates
  • Regular Expressions
  • Blobs
  • Files, File Lists
  • Array Buffer, ArrayBufferViews
  • ImageBitmaps, ImageDates
  • Arrays,Objects,Maps and Sets
در صورت ارسال تایپی از نوع symbol، با خطایی در سمت ارسال کننده مواجه خواهید شد.

قطعه کد زیر، بجای string، یک object را ارسال می‌کند:

bc.onmessage = (messageEvent) => {
  const data = messageEvent.data
  // If our broadcast message is 'update_title' then get the new title from localStorage
  switch (data.type) {
    case 'update_title':
      if (data.title){
        setTitle(data.title);
      }
      else
        setTitle(localStorage.getItem('title'));
      break
    default:
      console.log('we received a message')
  }
};
// ... Skipping Code
bc.postMessage({type: 'update_title', title: inputValue});


چه کارهایی را میتوانید به کمک این API انجام دهید

چیزهای زیادی را میتوان مجسم کرد. محتمل‌ترین گزینه، به اشتراک گذاری state جاری برنامه است. برای مثال اگه از کتابخانه‌های flux یا redux برای مدیریت state برنامه استفاده می‌کنید، به کمک این API می‌توانید state جاری را در تمامی صفحات باز برنامه، بروز رسانی کنید. حتی می‌توانید به چیزی شبیه به machine state فکر کنید.

یا مثلا آخرین وضعیت سبد خرید کالای مشتری و یا موجودی کالاها، در یک سایت خرید آنلاین. همچنین به اشتراک گذاری فایلهای حجیم مثل عکس و غیره جهت جلوگیری از دانلود مجدد آن‌‌ها در سایر صفحات.

به کمک دستور ()bc.close در هر زمانی میتوانید channel باز شده را ببندید و مجددا بسته به وضعیت برنامه، آن را باز کنید.

اشتراک‌ها
Visual Studio 2019 version 16.5.2 منتشر شد
مطالب
مقایسه بین حلقه های تکرار (Lambda ForEach و for و foreach)
به حلقه‌های تکرار زیر دقت کنید.
#1 حلقه for با استفاده از متغیر Count لیست
var ListOfNumber = new List<int>() { 100, 200, 300 , 400 , 500  };
for ( int i = 0 ; i < ListOfNumber.Count ; i++ )
{
       Console.WriteLine( ListOfNumber[i] );
}
#2حلقه for با استفاده از متغیر یا مقدار صریح
var ListOfNumber = new List<int>() { 100, 200, 300 , 400 , 500  };        
for ( int i = 0 ; i < 5 ; i++ )
{
       Console.WriteLine( ListOfNumber[i] );
}
#3 foreach ساده که احتمالا خیلی از شماها از اون استفاده می‌کنید.
var ListOfNumber = new List<int>() { 100, 200, 300 , 400 , 500 };       
foreach ( var number in ListOfNumber )
{
    Console.WriteLine( number );
}
#4 Lambda ForEach که مورد علاقه بعضی‌ها از جمله خود من است.
var ListOfNumber = new List<int>() { 100, 200, 300  , 400 , 500 };
ListOfNumber.ForEach( number => 
{
     Console.WriteLine( number );
});
به نظر شما حلقه‌های بالا از نظر کارایی چه تفاوتی با هم دارند؟
تمام حلقه‌های بالا یک خروجی رو چاپ خواهند کرد ولی اگر فکر می‌کنید که هیچ تفاوتی ندارند سخت در اشتباه هستید.
هر 4 حلقه تکرار بالا رو در 21 حالت مختلف با شریط یکسان در یک سیستم تست کردیم و نتایج زیر حاصل شد.(منظور از نتایج مدت زمان اجرای هر حلقه است)

تعداد تکرار
 #1 for با استفاده از متغیر Count لیست
 #2 for-استفاده از متغیر
#3 foreach
#4 Lambda ForEach 
  1000
 
 0.000008  0.000007   0.000014   0.000012  
 2000 0.000014  0.000013  
 0.000026   0.000022  
 3000 0.000019   0.000016   0.000036   0.000028  
 4000 0.000024   0.000022   0.000047   0.000035  
 5000 0.000029  0.000025  
 0.000058   0.000043  
 10,0000.000059  
0.000047  
0.000117  
0.000081  
 20,0000.000128  
0.000093  
0.000225  
0.000161  
 30,0000.000157  
0.000141  
0.000336  
0.000233  
 40,0000.000221  
0.000180  
0.000442  
0.000310  
 50,0000.000263  
0.000236  
0.000553  
0.000307  
 100,0000.000530  
0.000443  
0.001103  
0.000773  
 200,0000.001070  
0.000879  
0.002194  
0.001531  
 300,0000.001641  
0.001345  
0.003281  
0.002308  
 400,0000.002233  
0.001783  
0.004388  
0.003083  
 500,0000.002615  
0.002244  
0.005521  
0.003873  
 1,000,0000.005303  
0.004520  
0.011072  
0.007767  
 2,000,0000.010543  
0.009074  
0.022127  
0.015536  
 3,000,0000.015738  
0.013569  
0.033186  
0.023268  
 4000,0000.021039  
0.018113  
0.044335  
0.031188  
 5000,0000.026280  
0.022593  
0.055521  
0.038793  
 10,000,0000.052528 
0.046090  
0.111517  
0.078482  

بررسی نتایج :
  • سریع‌ترین حلقه تکرار حلقه for  با استفاده از متغیر معمولی به عنوان تعداد تکرار حلقه است.
  • رتبه دوم برای حلقه for همراه با استفاده از خاصیت Count لیست مورد نظر بوده است. دلیلش هم اینه که سرعت دستیابی کامپایلر به متغیر‌های معمولی حتی تا 3برابر سریع‌تر از دسترسی به متد get خاصیت هاست.
  • مهم‌ترین نکته این است که Lambda ForEach عمکردی بسیار بهتری نسبت به foreach معمولی داره.

پس هر گاه قصد اجرای حلقه ForEach رو برای لیست  دارید  و سرعت اجرا هم براتون اهمیت داره بهتره که از Lambda ForEach استفاده کنید. حالا به کد زیر دقت کنید:

   int[] arrayOfNumbers = new int[] {100 , 200 , 300 , 400 , 500 };

   Array.ForEach<int>( arrayOfNumbers, ( int counter ) => { Console.WriteLine( counter ); } );
من همون حلقه بالا رو به صورت آرایه پیاده سازی کردم و برای اجرای حلقه از دستور Array.ForEach که عملکردی مشابه با List.ForEach داره استفاده کردم که نتیجه به دست اومده نشون داد که  Array.ForEach از نظر سرعت به مراتب از foreach معمولی کند‌تر عمل می‌کنه.دلیلش هم اینه که کامپایلر هنگام کار با آرایه‌ها و اجرای اون‌ها به صورت حلقه، کد IL خاصی رو تولید می‌کنه که مخصوص کار با آرایه هاست و سرعت اون به مراتب از سرعت کد IL تولید شده برای IEnumerator‌ها پایین تره.
اشتراک‌ها
لغو درخواستهای http در ASP.NET Core با CancellationToken

longer importantIt is quite a possible situation to have a user navigating to the client application’s page that sends an HTTP request to the server. While our app processing the request, a user can navigate away from that page. In such a case, we want to cancel the HTTP request since the response is no  to that user. 

لغو درخواستهای http در ASP.NET Core با CancellationToken
اشتراک‌ها
اجرای دات نت در مروگر توسط Ooui

Earlier this year, Microsoft announced their support for Blazor, and now Frank A. Krueger has developed the Ooui library which allows C# or F# to be used to write applications that run in the browser.  Ooui can target WASM, enabling Xamarin.Forms app to be deployed in web assembly and the result runs entirely in-browser without the need for an application server. 

اجرای دات نت در مروگر توسط Ooui