نظرات مطالب
محاسبه ی اختلاف زمان رخدادی در گذشته با زمان فعلی به فارسی
سلام
من توی پی اچ پی یه همچین تابعی نوشتم
/**
* Time Left function
*
* Example
* $x = 1332140945 ;
* echo time_left($x);
* @param $ts int timestamp's post
* @return string time left like 3mahe ghabl
*/
function time_left($ts = null)
{
if(!$ts)
return '';


$time = time();
$t = $time-$ts;

if(intval($t) < 0)
return 'آینده';

if(floor($t/31536000) >= 1 )
$out = floor($t/31536000).' سال قبل';
elseif(floor($t/2592000) >= 1)
$out = floor($t/2592000).' ماه قبل';
elseif(floor($t/604800) >= 1)
$out = floor($t/604800).' هفته قبل';
elseif(floor($t/86400) >= 1)
$out = floor($t/86400).' روز قبل';
elseif(floor($t/3600) >=1)
$out = floor($t/3600).' ساعت پیش';
elseif(floor($t/60) >= 1)
$out = floor($t/60).' دقیقه پیش';
else
$out = $t.' ثانیه قبل';
return $out;
} 
فقط واسه بررسی گذاشتم .
موفق باشید
نظرات مطالب
استفاده ازExpressionها جهت ایجاد Strongly typed view در ASP.NET MVC
در نهایت این متد به این شکل اصلاح شود:
        /// <summary>
        /// 
        /// </summary>
        /// <typeparam name="T"></typeparam>
        /// <param name="expression"></param>
        /// <returns></returns>
        public static string PropertyName<T>(this Expression<Func<T, object>> expression)
        {
            return new PropertyHelper().GetNestedPropertyName(expression);
        }
نظرات مطالب
بررسی چند نکته در مورد ارث بری کلاس‌ها در #C
این مورد هم می‌توان به جمع بندی اضافه نمود:

اگر یک نمونه از کلاس فرزند با نوع والد (()Parent pc = new Child) بسازیم و قبل از آن هیج نمونه ای از فرزند و والد نساخته باشیم در اینصورت بترتیب سازنده استاتیک فرزند؛ سازنده استاتیک والد؛ سازنده والد و سازنده فرزند اجرا می‌شوند. یعنی سازنده استاتیک فرزند قبل از سازنده استاتیک والد اجرا می‌شود در حالی که سازنده  غیراستاتیک والد قبل از سازنده غیراستاتیک فرزند اجرا می‌شود. 

مطالب
استخراج تمام XPathهای یک محتوای HTMLایی به کمک کتابخانه HtmlAgilityPack
اولین قدم کار کردن با کتابخانه قدرتمند HtmlAgilityPack، داشتن XPath معتبر و متناظر با یک گره خاص می‌باشد. هرچند به ظاهر تعدادی از مرورگرها با کمک افزونه‌های خود امکان استخراج این XPathها را فراهم کرده‌اند اما ... عموما این مقادیر ارائه شده، نادرست هستند و بر روی محتوای HTML اصلی یک سایت قابل اجرا نیستند؛ علت هم به نرمال سازی‌های انجام شده بر روی محتوای یک سایت، توسط موتور مرورگر بر می‌گردد.
خود کتابخانه HtmlAgilityPack به ازای هر HtmlNode ایی که ارائه می‌دهد، خاصیت XPath معتبری را نیز به همراه دارد. در ادامه قصد داریم از این امکان توکار استفاده کرده و کلیه XPath‌های یک محتوای HTML ایی را استخراج کنیم.


پردازش تگ‌های تو در توی یک HTML به کمک کتابخانه HtmlAgilityPack

using System;
using System.Linq;
using System.Net;
using System.Text;
using HtmlAgilityPack;

namespace HapTests
{
    public class HtmlReader
    {
        public Action<string> ParseError { set; get; }

        public Func<HtmlNode, bool> ParserHtmlNode { set; get; }

        public void StartParsingHtml(Uri url)
        {
            using (var client = new WebClient { Encoding = Encoding.UTF8 })
            {
                client.Headers.Add("user-agent", "Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)");
                StartParsingHtml(client.DownloadString(url));
            }
        }

        public void StartParsingHtml(string htmlContent)
        {
            if (string.IsNullOrWhiteSpace(htmlContent))
                throw new ArgumentNullException("content");

            var doc = new HtmlDocument
            {
                OptionCheckSyntax = true,
                OptionFixNestedTags = true,
                OptionAutoCloseOnEnd = true,
                OptionDefaultStreamEncoding = Encoding.UTF8
            };
            doc.LoadHtml(htmlContent);

            if (doc.ParseErrors != null && doc.ParseErrors.Any())
            {
                foreach (var error in doc.ParseErrors)
                {
                    if (ParseError != null)
                        ParseError(error.Code + " - " + error.Reason);
                }
            }

            if (!doc.DocumentNode.HasChildNodes)
                return;

            handleChildren(doc.DocumentNode.ChildNodes);
        }

        private void handleChildren(HtmlNodeCollection nodes)
        {
            foreach (var itm in nodes)
            {
                if (itm.Name.ToLower().Equals("html"))
                {
                    if (itm.Element("body") != null)
                        handleChildren(itm.Element("body").ChildNodes);
                }
                else
                    handleHtmlNode(itm);
            }
        }

        private void parserChildNodes(HtmlNode content)
        {
            foreach (var item in content.ChildNodes)
            {
                handleHtmlNode(item);
            }
        }

        private void handleHtmlNode(HtmlNode htmNode)
        {
            switch (htmNode.Name.ToLower())
            {
                case "html":
                case "body":
                    handleChildren(htmNode.ChildNodes);
                    break;

                default:
                    if (ParserHtmlNode == null)
                        throw new ArgumentNullException("ParserHtmlNode");

                    if (ParserHtmlNode(htmNode))
                        parserChildNodes(htmNode);

                    break;
            }
        }
    }
}
در اینجا کدهایی را ملاحظه می‌کنید که علاوه بر ارائه تنظیمات اولیه HtmlAgilityPack (خصوصا با درنظر گرفتن مباحث ورودی یونیکد)، به صورت بازگشتی (با توجه به اینکه الزاما مسیر یا Node خاصی مدنظر نیست)، کلیه گره‌های یک HTML را بررسی و ارائه می‌دهند.
این کد برای نوشتن مبدل‌های HTML به XYZ بسیار مناسب است. برای مثال اگر بخواهید یک مبدل HTML به PDF را تهیه کنید، کدهای ابتدایی آن همین موارد است:
new HtmlReader
{
    ParseError = error => Console.WriteLine(error),
    ParserHtmlNode = htmlNode =>
    {
        //switch(htmlNode.Name) { }
        return true; //it's a nested node.
    }
}.StartParsingHtml(html);
نمونه‌ای از نحوه استفاده از کدهای کلاس HtmlReader را ملاحظه می‌کنید.
در اینجا html، محتوای HTMLایی در حال بررسی است. ParserHtmlNode یک callback است. هر زمانیکه به یک گره HTML برخورد، آن‌را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه فرصت خواهید داشت تا برای نمونه یک swicth را تهیه کرده و مثلا به ازای تگ hr یک خط رسم کنید، به ازای تگ br یک سطر جدید را درنظر بگیرید و الی آخر. اگر خروجی این Func را true درنظر بگیرید، فرض بر این خواهد بود که گره جاری تو در تو است (حالت دنیای واقعی)؛ در غیراینصورت، یک سطح این گره، بیشتر بررسی نخواهد شد.
در این کلاس، ParseError نیز یک callback است و اگر کتابخانه HtmlAgilityPack، در حین آنالیز کدهای HTML دریافتی به خطایی برخورد، آن‌را گزارش خواهد داد.
در کلاس فوق، دو حالت برای متد StartParsingHtml در نظر گرفته شده است. در حالت اول، یک Uri یا آدرس اینترنتی دریافت و سپس آنالیز می‌گردد. در حالت دوم، فرض بر این است که محتوای کدهای HTML مدنظر به هر نحوی پیشتر تهیه شده و به صورت string موجود است.


استخراج کلیه XPathها از یک فایل HTML به کمک کتابخانه HtmlAgilityPack

اکنون که یک HTML Parser عمومی را تهیه کرده‌ایم، استخراج XPathها توسط آن کار ساده‌ای خواهد بود. یک مثال کامل را در این زمینه در ادامه ملاحظه می‌کنید:
using System;
using System.Diagnostics;
using System.IO;
using System.Text;
using HtmlAgilityPack;

namespace HapTests
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            var html = 
                @"<table width='750' border='0' style='font-size: 10pt; width: 736px' class='boxcar2 gerd'>
            <tbody><tr>
            <td height='70' colspan='4' class='boxcart1 gerd'>
            <iframe width='718' scrolling='no'>
            </iframe></td>
            </tr>
            <tr>
            <td height='70' colspan='4' class='boxcart1 gerd'>
    </td>
            </tr>
            <tr>
            <td width='193' height='36' class='boxcart2 gerd'>
            <a target='_self' href='Curr.cbi.2.php'>نرخ ارز مبادله ای بانک مرکزی</a></td>
            <td width='181' height='36' class='boxcart2 gerd'>
            <a target='_self' href='Curr.cbi.php'>نرخ ارز مرجع بانک مرکزی</a></td>
            <td width='149' height='36' class='boxcart2 gerd'>
            <a target='_self' href='curv.htm'>نمودار قیمت طلا</a></td>
            <td width='199' height='36' class='boxcart2 gerd'>
            <a target='_self' href='index.php'>قیمت طلا و سکه در بازار ایران</a></td>
            </tr>
            <tr>
            <td height='48' colspan='4' class='boxcart1 gerd'>
            <p dir='rtl'><span style='font-size: 13pt;'>تابلو آنلاین قیمت جهانی طلا و نقره ( دلار 
            )</span></p></td>
            </tr>
            <tr>
            <td height='57' colspan='2' class='boxcart1 gerd'>قیمت لحظه ای هر انس 
            نقره در بازارهای جهانی<br>
            <span style='font-size: 9pt;'>
            </span></td>
            <td height='57' colspan='2' class='boxcart1 gerd'>قیمت لحظه ای هر انس 
            طلا در بازارهای جهانی<br>
            <span style='font-size: 9pt;'>
            </span></td>
            </tr>
            <tr>
            <td height='48' colspan='4' class='boxcart1 gerd'>
            <p dir='rtl'><span style='font-size: 13pt'>تابلو آنلاین قیمت طلا ، سکه 
            و نقره در بازار ایران ( ریال )</span></p>
            </td>
            </tr>
            <tr>
            <td style='direction: rtl; font-size: 8pt' colspan='4'><div align='center'>
                            <table id='gold_tbl'><tbody><tr><th>قیمت طلا</th><th>قیمت زنده</th><th>تغییر</th>
                            <th>کمترین</th><th>بیشترین</th><th>زمان</th></tr><tr><td>انس طلا <sup>دلار</sup></td>
                            <td class='s0_1'>1,375.90</td><td class='c0_1 neg'>(-0.34%) -4.70</td>
                            <td class='l0_1'>1,374.90</td><td class='h0_1'>1,380.80</td><td class='z0_1 fa'>17:53</td>
                            </tr><tr><td>مثقال طلا</td><td class='s3_2'>5,290,000</td>
                            <td class='c3_2 pos'>(1.63%) 85,000</td><td class='l3_2'>5,200,000</td><td class='h3_2'>5,320,000</td><td class='z3_2 fa'>17:50</td></tr><tr><td>گرم طلای 18</td>
                            <td class='s3_3'>1,221,200</td><td class='c3_3 pos'>(1.63%) 19,600</td><td class='l3_3'>1,200,400</td><td class='h3_3'>1,228,100</td><td class='z3_3 fa'>17:50</td>
                            </tr><tr><td>انس نقره <sup>دلار</sup></td><td class='s0_5'>21.83</td><td class='c0_5'>(0.00%) 0.00</td><td class='l0_5'>21.67</td><td class='h0_5'>21.96</td>
                            <td class='z0_5 fa'>17:53</td></tr></tbody></table><br><table id='coin_tbl'><tbody><tr><th>سکه</th><th>قیمت زنده</th><th>تغییر</th><th>کمترین</th>
                            <th>بیشترین</th><th>ارزش طلا</th><th>زمان</th></tr><tr><td>بهار آزادی</td><td class='s3_10'>12,650,000</td><td class='c3_10 pos'>(2.68%) 330,000</td>
                            <td class='l3_10'>12,320,000</td><td class='h3_10'>12,650,000</td><td class='z4_10'>11,918,400</td><td class='z3_10 fa'>16:07</td></tr><tr><td>امامی</td>
                            <td class='s3_11'>12,960,000</td><td class='c3_11 pos'>(2.61%) 330,000</td><td class='l3_11'>12,630,000</td><td class='h3_11'>13,050,000</td><td class='z4_11'>11,918,400</td>
                            <td class='z3_11 fa'>17:43</td></tr><tr><td>نیم</td><td class='s3_12'>6,880,000</td><td class='c3_12 pos'>(2.69%) 180,000</td><td class='l3_12'>6,700,000</td>
                            <td class='h3_12'>6,900,000</td><td class='z4_12'>5,959,200</td><td class='z3_12 fa'>16:08</td></tr><tr><td>ربع</td><td class='s3_13'>4,250,000</td><td class='c3_13 pos'>(2.41%) 100,000</td>
                            <td class='l3_13'>4,150,000</td><td class='h3_13'>4,300,000</td><td class='z4_13'>2,978,100</td><td class='z3_13 fa'>17:42</td></tr><tr><td>گرمی</td><td class='s3_14'>2,940,000</td>   
                            <td class='c3_14 pos'>(3.16%) 90,000</td><td class='l3_14'>2,850,000</td><td class='h3_14'>2,940,000</td><td class='z4_14'>1,465,400</td><td class='z3_14 fa'>17:40</td></tr></tbody></table></div></td>
            </tr>
            </tbody></table>
                ";

            extractXPath(html);
            test(html);
        }

        /// <summary>
        /// Converts /#comment[1] to /comment()[1] 
        /// or /#text[1] to /text()[1]
        /// </summary>
        private static string GetValidXPath(string xpath)
        {
            var index = xpath.LastIndexOf("/");
            var lastPath = xpath.Substring(index);

            if (lastPath.Contains("#"))
            {
                xpath = xpath.Substring(0, index);
                lastPath = lastPath.Replace("#", "");
                lastPath = lastPath.Replace("[", "()[");
                xpath = xpath + lastPath;
            }

            return xpath;
        }

        private static void extractXPath(string html)
        {
            var sb = new StringBuilder();
            new HtmlReader
            {
                ParseError = error => Console.WriteLine(error),
                ParserHtmlNode = htmlNode =>
                {
                    if (htmlNode is HtmlTextNode)
                    {
                        sb.AppendLine("Text NodeName: " + htmlNode.Name.Trim());
                        sb.AppendLine("InnerText: " + htmlNode.InnerText.Trim());
                    }
                    else
                    {
                        sb.AppendLine("NodeName: " + htmlNode.Name.Trim());
                        var nodeText = new StringBuilder();
                        for (int i = 0; (i < htmlNode.OuterHtml.Length && htmlNode.OuterHtml[i] != '>'); i++)
                            nodeText.Append(htmlNode.OuterHtml[i]);

                        nodeText.Append(">");

                        sb.AppendLine("Node Start: " + nodeText.ToString());
                    }

                    sb.AppendLine("XPath: " + GetValidXPath(htmlNode.XPath.Trim()));
                    sb.AppendLine(Environment.NewLine);

                    return true; //it's a nested node.
                }
            }.StartParsingHtml(html);

            File.WriteAllText("xpath.txt", sb.ToString());
            Process.Start("xpath.txt");
        }

        private static void test(string html)
        {
            var doc = new HtmlDocument
            {
                OptionCheckSyntax = true,
                OptionFixNestedTags = true,
                OptionAutoCloseOnEnd = true,
                OptionDefaultStreamEncoding = Encoding.UTF8
            };
            doc.LoadHtml(html);
            var node = doc.DocumentNode.SelectSingleNode("/table[1]/tbody[1]/tr[7]/td[1]/div[1]/table[2]/tbody[1]/tr[6]/td[7]/text()[1]");
            Console.WriteLine(node.InnerText);
        }
    }
}
در این مثال html مقداری است که از یک سایت عمومی دریافت شده است.
سپس نمونه‌ای دیگر از نحوه استفاده از کلاس HtmlReader قسمت قبل را در ادامه، در متد extractXPath ملاحظه می‌کنید. در اینجا کلاس HtmlReader در یک عملیات بازگشتی، کلیه گره‌های تو در توی HTML مورد نظر را آنالیز کرده و توسط callback ایی به نام ParserHtmlNode در اختیار ما قرار می‌دهد. اکنون که این htmlNode را داریم، خاصیت XPath آن دقیقا مقداری است که به دنبالش هستیم.
در اینجا چند نکته حائز اهمیت هستند:
- با بررسی HtmlTextNode، به نودهایی خواهیم رسید که دارای مقدار متنی هستند. در غیراینصورت این گره، خود ابتدای یک سری گره تو در توی دیگر است.
- XPath بازگشتی توسط کتابخانه HtmlAgilityPack نیاز به کمی تمیز سازی دارد. اینکار در متد GetValidXPath انجام شده است.
- در متد test انتهایی، نمونه‌ای از نحوه استفاده از XPathهای استخراجی را ملاحظه می‌کنید.
Text NodeName: #text
InnerText: 17:40
XPath: /table[1]/tbody[1]/tr[7]/td[1]/div[1]/table[2]/tbody[1]/tr[6]/td[7]/text()[1]
برای نمونه سه سطر فوق، یکی از مداخل فایل نهایی تولیدی مثال جاری است. اکنون که XPath را داریم، استفاده از آن جهت استخراج مقدار InnerText مدنظر، ساده خواهد بود.
مطالب
آشنایی با الگوی IOC یا Inversion of Control (واگذاری مسئولیت)

کلاس Kid را با تعریف زیر در نظر بگیرید. هدف از آن نگهداری اطلاعات فرزندان یک شخص خاص می‌باشد:

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Kid
{
private int _age;
private string _name;

public Kid(int age, string name)
{
_age = age;
_name = name;
}

public override string ToString()
{
return "KID's Age: " + _age + ", Kid's Name: " + _name;
}
}
}

اکنون کلاس والد را با توجه به اینکه در حین ایجاد این شیء، فرزندان او نیز باید ایجاد شوند؛ در نظر بگیرید:
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Parent
{
private int _age;
private string _name;
private Kid _obj;

public Parent(int personAge, string personName, int kidsAge, string kidsName)
{
_obj = new Kid(kidsAge, kidsName);
_age = personAge;
_name = personName;
}

public override string ToString()
{
Console.WriteLine(_obj);
return "ParentAge: " + _age + ", ParentName: " + _name;
}
}
}

و نهایتا مثالی از استفاده از آن توسط یک کلاینت:

using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Parent p = new Parent(35, "Dev", 6, "Len");
Console.WriteLine(p);

Console.ReadKey();
Console.WriteLine("Press a key...");
}
}
}

که خروجی برنامه در این حالت مساوی سطرهای زیر می‌باشد:

KID's Age: 6, Kid's Name: Len
ParentAge: 35, ParentName: Dev

مثال فوق نمونه‌ای از الگوی طراحی ترکیب یا composition می‌باشد که به آن Object Dependency یا Object Coupling نیز گفته می‌شود. در این حالت ایجاد شیء والد وابسته است به ایجاد شیء فرزند.

مشکلات این روش:
1- با توجه به وابستگی شدید والد به فرزند، اگر نمونه سازی از شیء فرزند در سازنده‌ی کلاس والد با موفقیت روبرو نشود، ایجاد نمونه‌ی والد با شکست مواجه خواهد شد.
2- با از بین رفتن شیء والد، فرزندان او نیز از بین خواهند رفت.
3- هر تغییری در کلاس فرزند، نیاز به تغییر در کلاس والد نیز دارد (اصطلاحا به آن Dangling Reference هم گفته می‌شود. این کلاس آویزان آن کلاس است!).

چگونه این مشکلات را برطرف کنیم؟
بهتر است کار وهله سازی از کلاس Kid به یک شیء، متد یا حتی فریم ورک دیگری واگذار شود. به این واگذاری مسئولیت، delegation و یا inversion of control - IOC نیز گفته می‌شود.

بنابراین IOC می‌گوید که:
1- کلاس اصلی (یا همان Parent) نباید به صورت مستقیم وابسته به کلاس‌های دیگر باشد.
2- رابطه‌ی بین کلاس‌ها باید بر مبنای تعریف کلاس‌های abstract باشد (و یا استفاده از interface ها).

تزریق وابستگی یا Dependency injection
برای پیاده سازی IOC از روش تزریق وابستگی یا dependency injection استفاده می‌شود که می‌تواند بر اساس constructor injection ، setter injection و یا interface-based injection باشد و به صورت خلاصه پیاده سازی یک شیء را از مرحله‌ی ساخت وهله‌ای از آن مجزا و ایزوله می‌سازد.

مزایای تزریق وابستگی‌ها:
1- گره خوردگی اشیاء را حذف می‌کند.
2- اشیاء و برنامه را انعطاف پذیرتر کرده و اعمال تغییرات به آن‌ها ساده‌تر می‌شود.

روش‌های متفاوت تزریق وابستگی به شرح زیر هستند:

تزریق سازنده یا constructor injection :
در این روش ارجاعی از شیء مورد استفاده، توسط سازنده‌ی کلاس استفاده کننده از آن دریافت می‌شود. برای نمونه در مثال فوق از آنجائیکه کلاس والد به کلاس فرزندان وابسته است، یک ارجاع از شیء Kid به سازنده‌ی کلاس Parent باید ارسال شود.
اکنون بر این اساس تعاریف، کلاس‌های ما به شکل زیر تغییر خواهند کرد:

//IBuisnessLogic.cs
namespace IOCBeginnerGuide
{
public interface IBuisnessLogic
{
}
}

//Kid.cs
namespace IOCBeginnerGuide
{
class Kid : IBuisnessLogic
{
private int _age;
private string _name;

public Kid(int age, string name)
{
_age = age;
_name = name;
}

public override string ToString()
{
return "KID's Age: " + _age + ", Kid's Name: " + _name;
}
}
}

//Parent.cs
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Parent
{
private int _age;
private string _name;
private IBuisnessLogic _refKids;

public Parent(int personAge, string personName, IBuisnessLogic obj)
{
_age = personAge;
_name = personName;
_refKids = obj;
}

public override string ToString()
{
Console.WriteLine(_refKids);
return "ParentAge: " + _age + ", ParentName: " + _name;
}
}
}

//CIOC.cs
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class CIOC
{
Parent _p;

public void FactoryMethod()
{
IBuisnessLogic objKid = new Kid(12, "Ren");
_p = new Parent(42, "David", objKid);
}

public override string ToString()
{
Console.WriteLine(_p);
return "Displaying using Constructor Injection";
}
}
}

//Program.cs
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
CIOC obj = new CIOC();
obj.FactoryMethod();
Console.WriteLine(obj);

Console.ReadKey();
Console.WriteLine("Press a key...");
}
}
}

توضیحات:
ابتدا اینترفیس IBuisnessLogic ایجاد خواهد شد. تنها متدهای این اینترفیس در اختیار کلاس Parent قرار خواهند گرفت.
از آنجائیکه کلاس Kid توسط کلاس Parent استفاده خواهد شد، نیاز است تا این کلاس نیز اینترفیس IBuisnessLogic را پیاده سازی کند.
اکنون سازنده‌ی کلاس Parent بجای ارجاع مستقیم به شیء Kid ، از طریق اینترفیس IBuisnessLogic با آن ارتباط برقرار خواهد کرد.
در کلاس CIOC کار پیاده سازی واگذاری مسئولیت وهله سازی از اشیاء مورد نظر صورت گرفته است. این وهله سازی در متدی به نام Factory انجام خواهد شد.
و در نهایت کلاینت ما تنها با کلاس IOC سرکار دارد.

معایب این روش:
- در این حالت کلاس business logic، نمی‌تواند دارای سازنده‌ی پیش فرض باشد.
- هنگامیکه وهله‌ای از کلاس ایجاد شد دیگر نمی‌توان وابستگی‌ها را تغییر داد (چون از سازنده‌ی کلاس جهت ارسال مقادیر مورد نظر استفاده شده است).

تزریق تنظیم کننده یا Setter injection
این روش از خاصیت‌ها جهت تزریق وابستگی‌ها بجای تزریق آن‌ها به سازنده‌ی کلاس استفاده می‌کند. در این حالت کلاس Parent می‌تواند دارای سازنده‌ی پیش فرض نیز باشد.

مزایای این روش:
- از روش تزریق سازنده بسیار انعطاف پذیرتر است.
- در این حالت بدون ایجاد وهله‌ای می‌توان وابستگی اشیاء را تغییر داد (چون سر و کار آن با سازنده‌ی کلاس نیست).
- بدون نیاز به تغییری در سازنده‌ی یک کلاس می‌توان وابستگی اشیاء را تغییر داد.
- تنظیم کننده‌ها دارای نامی با معناتر و با مفهوم‌تر از سازنده‌ی یک کلاس می‌باشند.

نحوه‌ی پیاده سازی آن:
در اینجا مراحل ساخت Interface و همچنین کلاس Kid با روش قبل تفاوتی ندارند. همچنین کلاینت نهایی استفاده کننده از IOC نیز مانند روش قبل است. تنها کلاس‌های IOC و Parent باید اندکی تغییر کنند:

//Parent.cs
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class Parent
{
private int _age;
private string _name;

public Parent(int personAge, string personName)
{
_age = personAge;
_name = personName;
}

public IBuisnessLogic RefKID {set; get;}

public override string ToString()
{
Console.WriteLine(RefKID);
return "ParentAge: " + _age + ", ParentName: " + _name;
}
}
}

//CIOC.cs
using System;

namespace IOCBeginnerGuide
{
class CIOC
{
Parent _p;

public void FactoryMethod()
{
IBuisnessLogic objKid = new Kid(12, "Ren");
_p = new Parent(42, "David");
_p.RefKID = objKid;
}

public override string ToString()
{
Console.WriteLine(_p);
return "Displaying using Setter Injection";
}
}
}

همانطور که ملاحظه می‌کنید در این روش یک خاصیت جدید به نام RefKID به کلاس Parent اضافه شده است که از هر لحاظ نسبت به روش تزریق سازنده با مفهوم‌تر و خود توضیح دهنده‌تر است. سپس کلاس IOC جهت استفاده از این خاصیت اندکی تغییر کرده است.

ماخذ

نظرات مطالب
الگوی طراحی Factory Method به همراه مثال
اینکه نمیتوان مستقیما از کلاس abstract استفاده کرد که واضح است. سوال بنده این است که چه لزومی برای abstract کردن این کلاس وجود داشت؟ در حالی که کلاس مشتق شده از آن تنها همان یک متد کلاس والد را دارد. با این وجود چرا کلاس فرزند را حذف نکردیم و کلاس والد را از abstract خارج کنیم و مستقیما از همان کلاس استفاده کنیم؟
نظرات مطالب
مروری بر کاربردهای Action و Func - قسمت اول
نمیشه همیشه اینطور گفت. بستگی به کاری داره که قرار هست انجام بشه. اینترفیس IComparable که فقط متد CompareTo رو داره، یک مثال نقض هست.
نظرات مطالب
SQL Antipattern #2
نیازی به استفاده از Id نیست. مسیر زیر را در نظر بگیرید:
/// Example: "00001.00042.00005".
مسیر بالا متناظر با نودی در درخت می‌باشد که در عمق 2 بوده و فرزند 5 ام مربوط به نود 00001.00042 می‌باشد. اگر نیاز باشد فرزند جدیدی به نود 00001.00042 اضافه شود، باید ابتدا مسیر آخرین فرزند آن یعنی الگوی بالایی واکشی شده و سپس مسیر جدیدی برای نود جدید به شکل زیر تشکیل شود:
/// Example: "00001.00042.00006".
دقیقا مشابه به کاری می‌باشد که نوع داده hierarchyid موجود در Sql Server انجام می‌دهد. با این روش دقیقا مشخص می‌باشد که نود x در چه مکانی قرار داد.

مدیریت واحدهای سازمانی
یکسری متد کمکی هم برای مدیریت فیلد Path در نظر گرفته شده است.
    public class OrganizationalUnit : TrackableEntity<User>, IHasRowVersion, IPassivable
    {
        #region Constants

        /// <summary>
        /// Maximum depth of an UO hierarchy.
        /// </summary>
        public const int MaxDepth = 16;

        /// <summary>
        /// Length of a code unit between dots.
        /// </summary>
        public const int PathUnitLength = 5;

        /// <summary>
        /// Maximum length of the <see cref="Path"/> property.
        /// </summary>
        public const int MaxPathLength = MaxDepth * (PathUnitLength + 1) - 1;

        public const char HierarchicalDisplayNameSeperator = '»';

        #endregion

        #region Properties

        public string Name { get; set; }
        public string NormalizedName { get; set; }
        public string HierarchicalDisplayName { get; set; }
        /// <summary>
        /// Hierarchical Path of this organization unit.
        /// Example: "00001.00042.00005".
        /// It's changeable if OU hierarch is changed.
        /// </summary>
        public string Path { get; set; }
        public bool IsActive { get; set; } = true;
        public byte[] RowVersion { get; set; }

        #endregion

        #region Navigation Properties

        public OrganizationalUnit Parent { get; set; }
        public long? ParentId { get; set; }
        public ICollection<OrganizationalUnit> Children { get; set; } = new HashSet<OrganizationalUnit>();
        public ICollection<UserOrganizationalUnit> UserOrganizationalUnits { get; set; } =
            new HashSet<UserOrganizationalUnit>();

        #endregion

        #region Public Methods

        /// <summary>
        /// Creates path for given numbers.
        /// Example: if numbers are 4,2 then returns "00004.00002";
        /// </summary>
        /// <param name="numbers">Numbers</param>
        public static string CreatePath(params int[] numbers)
        {
            if (numbers.IsNullOrEmpty())
            {
                return null;
            }

            return numbers.Select(number => number.ToString(new string('0', PathUnitLength))).JoinAsString(".");
        }

        /// <summary>
        /// Appends a child path to a parent path. 
        /// Example: if parentPath = "00001", childPath = "00042" then returns "00001.00042".
        /// </summary>
        /// <param name="parentPath">Parent path. Can be null or empty if parent is a root.</param>
        /// <param name="childPath">Child path.</param>
        public static string AppendPath(string parentPath, string childPath)
        {
            if (childPath.IsNullOrEmpty())
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(childPath), "childPath can not be null or empty.");
            }

            if (parentPath.IsNullOrEmpty())
            {
                return childPath;
            }

            return parentPath + "." + childPath;
        }

        /// <summary>
        /// Gets relative path to the parent.
        /// Example: if path = "00019.00055.00001" and parentPath = "00019" then returns "00055.00001".
        /// </summary>
        /// <param name="path">The path.</param>
        /// <param name="parentPath">The parent path.</param>
        public static string GetRelativePath(string path, string parentPath)
        {
            if (path.IsNullOrEmpty())
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(path), "Path can not be null or empty.");
            }

            if (parentPath.IsNullOrEmpty())
            {
                return path;
            }

            if (path.Length == parentPath.Length)
            {
                return null;
            }

            return path.Substring(parentPath.Length + 1);
        }

        /// <summary>
        /// Calculates next path for given path.
        /// Example: if code = "00019.00055.00001" returns "00019.00055.00002".
        /// </summary>
        /// <param name="path">The path.</param>
        public static string CalculateNextPath(string path)
        {
            if (path.IsNullOrEmpty())
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(path), "Path can not be null or empty.");
            }

            var parentPath = GetParentPath(path);
            var lastUnitPath = GetLastUnitPath(path);

            return AppendPath(parentPath, CreatePath(Convert.ToInt32(lastUnitPath) + 1));
        }

        /// <summary>
        /// Gets the last unit path.
        /// Example: if path = "00019.00055.00001" returns "00001".
        /// </summary>
        /// <param name="path">The path.</param>
        public static string GetLastUnitPath(string path)
        {
            if (path.IsNullOrEmpty())
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(path), "Path can not be null or empty.");
            }

            var splittedPath = path.Split('.');
            return splittedPath[splittedPath.Length - 1];
        }

        /// <summary>
        /// Gets parent path.
        /// Example: if path = "00019.00055.00001" returns "00019.00055".
        /// </summary>
        /// <param name="path">The path.</param>
        public static string GetParentPath(string path)
        {
            if (path.IsNullOrEmpty())
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(path), "Path can not be null or empty.");
            }

            var splittedPath = path.Split('.');
            if (splittedPath.Length == 1)
            {
                return null;
            }

            return splittedPath.Take(splittedPath.Length - 1).JoinAsString(".");
        }

        #endregion
    }

البته یک ویو نمایشی برای حالت درختی هم بهتر است داشته باشید.


یکسری متد DomainService

       public virtual async Task<string> GetNextChildPathAsync(long? parentId)
        {
            var lastChild = await GetLastChildOrNullAsync(parentId).ConfigureAwait(false);
            if (lastChild == null)
            {
                var parentPath = parentId != null ? await GetPathAsync(parentId.Value).ConfigureAwait(false) : null;
                return OrganizationalUnit.AppendPath(parentPath, OrganizationalUnit.CreatePath(1));
            }

            return OrganizationalUnit.CalculateNextPath(lastChild.Path);
        }

        public async Task<string> GetNextChildHierarchicalDisplayNameAsync(string name, long? parentId)
        {
            var parent = parentId != null
                ? await _organizationalUnits.SingleOrDefaultAsync(a => a.Id == parentId.Value).ConfigureAwait(false)
                : null;

            return parent == null
                ? name
                : $"{parent.HierarchicalDisplayName} {OrganizationalUnit.HierarchicalDisplayNameSeperator} {name}";
        }

        public virtual async Task<OrganizationalUnit> GetLastChildOrNullAsync(long? parentId)
        {
            return await _organizationalUnits.OrderByDescending(c => c.Path)
                .FirstOrDefaultAsync(ou => ou.ParentId == parentId).ConfigureAwait(false);
        }

        public virtual async Task<string> GetPathAsync(long id)
        {
            Guard.ArgumentNotZero(id, nameof(id));
            var organizationalUnit = await _organizationalUnits.SingleOrDefaultAsync(ou => ou.Id == id).ConfigureAwait(false);
            if (organizationalUnit == null)
            {
                throw new KeyNotFoundException();
            }
            return organizationalUnit.Path;
        }

        public async Task<List<OrganizationalUnit>> FindChildrenAsync(long? parentId, bool recursive = false)
        {
            if (!recursive)
            {
                return await _organizationalUnits.Where(ou => ou.ParentId == parentId).ToListAsync().ConfigureAwait(false);
            }

            if (!parentId.HasValue)
            {
                return await _organizationalUnits.ToListAsync().ConfigureAwait(false);
            }

            var path = await GetPathAsync(parentId.Value).ConfigureAwait(false);

            return await _organizationalUnits.Where(
                ou => ou.Path.StartsWith(path) && ou.Id != parentId.Value).ToListAsync().ConfigureAwait(false);
        }

        public virtual async Task MoveAsync(long id, long? parentId)
        {
            Guard.ArgumentNotZero(id, nameof(id));
            var organizationalUnit = await _organizationalUnits.SingleOrDefaultAsync(ou => ou.Id == id).ConfigureAwait(false);
            if (organizationalUnit == null || organizationalUnit.ParentId == parentId)
            {
                return;
            }

            //Should find children before Path change
            var children = await FindChildrenAsync(id, true).ConfigureAwait(false);

            //Store old Path of OU
            var oldPath = organizationalUnit.Path;

            //Move OU
            organizationalUnit.Path = await GetNextChildPathAsync(parentId).ConfigureAwait(false);
            organizationalUnit.ParentId = parentId;

            //Update Children Paths
            foreach (var child in children)
            {
                child.Path = OrganizationalUnit.AppendPath(organizationalUnit.Path, OrganizationalUnit.GetRelativePath(child.Path, oldPath));
            }
        }



مطالب
نمایش ساختارهای درختی در Blazor
یکی از نکات جالب رندر کامپوننت‌ها در Blazor، امکان فراخوانی بازگشتی آن‌ها است؛ یعنی یک کامپوننت می‌تواند خودش را نیز فراخوانی کند. از همین قابلیت می‌توان جهت نمایش ساختارهای درختی، مانند مدل‌های خود ارجاع دهنده‌ی EF استفاده کرد.


مدل برنامه، جهت تامین داده‌های خود ارجاع دهنده و درختی

فرض کنید قصد داریم لیستی از کامنت‌های تو در تو را مدل سازی کنیم که در آن هر کامنت، می‌تواند چندین کامنت تا بی‌نهایت سطح تو در تو را داشته باشد:
namespace BlazorTreeView.ViewModels;

public class Comment
{
    public IList<Comment> Comments = new List<Comment>();
    public string? Text { set; get; }
}
برای نمونه بر اساس این مدل، منبع داده‌ی فرضی زیر را تهیه می‌کنیم:
using BlazorTreeView.ViewModels;

namespace BlazorTreeView.Pages;

public partial class TreeView
{
    private IReadOnlyDictionary<string, object> ChildrenHtmlAttributes { get; } =
        new Dictionary<string, object>(StringComparer.Ordinal)
        {
            { "style", "list-style: none;" },
        };

    private IList<Comment> Comments { get; } =
        new List<Comment>
        {
            new()
            {
                Text = "پاسخ یک",
            },
            new()
            {
                Text = "پاسخ دو",
                Comments =
                    new List<Comment>
                    {
                        new()
                        {
                            Text = "پاسخ اول به پاسخ دو",
                            Comments =
                                new List<Comment>
                                {
                                    new()
                                    {
                                        Text = "پاسخی به پاسخ اول پاسخ دو",
                                    },
                                },
                        },
                        new()
                        {
                            Text = "پاسخ دوم به پاسخ دو",
                        },
                    },
            },
            new()
            {
                Text = "پاسخ سوم",
            },
        };
}
این قطعه کد partial class که مربوط به فایل TreeView.razor.cs برنامه‌است، در حقیقت کدهای پشت صحنه‌ی کامپوننت مثال TreeView.razor است که در ادامه آن‌را توسعه خواهیم داد. در نهایت قرار است بتوانیم آن‌را به صورت زیر رندر کنیم:



طراحی کامپوننت DntTreeView

برای اینکه بتوانیم به یک کامپوننت با قابلیت استفاده‌ی مجدد بررسیم، کدهای نمایش اطلاعات تو در تو و درختی را توسط کامپوننت سفارشی DntTreeView پیاده سازی خواهیم کرد. پیشنیازهای آن نیز به صورت زیر است:
- این کامپوننت باید جنریک باشد؛ یعنی باید به صورت زیر شروع شود:
/// <summary>
///   A custom DntTreeView
/// </summary>
public partial class DntTreeView<TRecord>
{
چون باید بتوان یک لیست جنریک <IEnumerable<TRecord را به آن، جهت رندر ارسال کرد و قرار نیست این کامپوننت، تنها به شیء سفارشی Comment مثال جاری ما وابسته باشد. بنابراین اولین خاصیت آن، شیء جنریک Items است که لیست کامنت‌ها/عناصر را دریافت می‌کند:
    /// <summary>
    ///     The treeview's self-referencing items
    /// </summary>
    [Parameter]
    public IEnumerable<TRecord>? Items { set; get; }
- هنگام رندر هر آیتم کامنت باید بتوان یک قالب سفارشی را از کاربر دریافت کرد. نمی‌خواهیم صرفا برای مثال Text شیء Comment فوق را به صورت متنی و ساده نمایش دهیم. می‌خواهیم در حین رندر، کل شیء TRecord جاری را به مصرف کننده ارسال و یک قالب سفارشی را از آن دریافت کنیم. یعنی باید یک RenderFragment جنریک را به صورت زیر نیز داشته باشیم تا مصرف کننده بتواند TRecord در حال رندر را دریافت و قالب Htmlای خودش را بازگشت دهد:
    /// <summary>
    ///     The treeview item's template
    /// </summary>
    [Parameter]
    public RenderFragment<TRecord>? ItemTemplate { set; get; }
- همچنین همیشه باید به فکر عدم وجود اطلاعاتی برای نمایش نیز بود. به همین جهت بهتر است قالب دیگری را نیز از مصرف کننده برای اینکار درخواست کنیم و نحوه‌ی رندر سفارشی این قسمت را نیز به مصرف کننده واگذار کنیم:
    /// <summary>
    ///     The content displayed if the list is empty
    /// </summary>
    [Parameter]
    public RenderFragment? EmptyContentTemplate { set; get; }
- زمانیکه با شیء از پیش تعریف شده‌ی Comment این مثال کار می‌کنیم، کاملا مشخص است که خاصیت Comments آن تو در تو است:
public class Comment
{
    public IList<Comment> Comments = new List<Comment>();
    public string? Text { set; get; }
}
اما زمانیکه با یک کامپوننت جنریک کار می‌کنیم، نیاز است از مصرف کننده، نام این خاصیت تو در تو را به نحو واضحی دریافت کنیم؛ به صورت زیر:
    /// <summary>
    ///     The property which returns the children items
    /// </summary>
    [Parameter]
    public Expression<Func<TRecord, IEnumerable<TRecord>>>? ChildrenSelector { set; get; }
دلیل استفاده از Expression Funcها را در مطلب «static reflection» می‌توانید مطالعه کنید. زمانیکه قرار است از کامپوننت DntTreeView استفاده کنیم، ابتدا نوع جنریک آن‌را مشخص می‌کنیم، سپس لیست اشیاء ارسالی به آن‌را و در ادامه با استفاده از ChildrenSelector به صورت زیر، مشخص می‌کنیم که خاصیت Comments است که به همراه Children می‌باشد و تو در تو است:
        <DntTreeView
            TRecord="Comment"
            Items="Comments"
            ChildrenSelector="m => m.Comments"
و مرسوم است جهت بالابردن کارآیی Expression Funcها، آن‌ها را کامپایل و کش کنیم که نمونه‌ای از روش آن‌را به صورت زیر مشاهده می‌کنید:
public partial class DntTreeView<TRecord>
{
    private Expression? _lastCompiledExpression;
    internal Func<TRecord, IEnumerable<TRecord>>? CompiledChildrenSelector { private set; get; }

    // ...

    protected override void OnParametersSet()
    {
        if (_lastCompiledExpression != ChildrenSelector)
        {
            CompiledChildrenSelector = ChildrenSelector?.Compile();
            _lastCompiledExpression = ChildrenSelector;
        }
    }
}
تا اینجا ساختار کدهای پشت صحنه‌ی DntTreeView.razor.cs مشخص شد. اکنون UI این کامپوننت را به صورت زیر تکمیل می‌کنیم:
@namespace BlazorTreeView.Pages.Components
@typeparam TRecord

@if (Items is null || !Items.Any())
{
    @EmptyContentTemplate
}
else
{
    <CascadingValue Value="this">
        <ul @attributes="AdditionalAttributes">
            @foreach (var item in Items)
            {
                <DntTreeViewChildrenItem TRecord="TRecord" ParentItem="item"/>
            }
        </ul>
    </CascadingValue>
}
در ابتدای کار، اگر آیتمی برای نمایش وجود نداشته باشد، EmptyContentTemplate دریافتی از استفاده کننده را رندر می‌کنیم. در غیراینصورت، حلقه‌ای را بر روی لیست Items ایجاد کرده و آن‌‌ها را یکی نمایش می‌دهیم. این نمایش، نکات زیر را به همراه دارد:
- نمایش توسط کامپوننت دومی به نام DntTreeViewChildrenItem انجام می‌شود که آن‌‌هم جنریک است و شیء item جاری را توسط خاصیت ParentItem دریافت می‌کند.
- در اینجا یک CascadingValue اشاره کننده به شیء this را هم مشاهده می‌کنید. این روش، یکی از روش‌های اجازه دادن دسترسی به خواص و امکانات یک کامپوننت والد، در کامپوننت‌های فرزند است که در ادامه از آن استفاده خواهیم کرد.


تکمیل کامپوننت بازگشتی DntTreeViewChildrenItem.razor

اگر به حلقه‌ی foreach (var item in Items) در کامپوننت DntTreeView.razor دقت کنید، یک سطح را بیشتر پوشش نمی‌دهد؛ اما کامنت‌های ما چندسطحی و تو در تو هستند و عمق آن‌ها هم مشخص نیست. به همین جهت نیاز است به نحوی بتوان یک طراحی recursive و بازگشتی را در کامپوننت‌های Blazor داشت که خوشبختانه این مورد پیش‌بینی شده‌است و هر کامپوننت Blazor، می‌تواند خودش را نیز فراخوانی کند:
@namespace BlazorTreeView.Pages.Components
@typeparam TRecord

<li @attributes="@SafeOwnerTreeView.ChildrenHtmlAttributes" @key="ParentItem?.GetHashCode()">
    @if (SafeOwnerTreeView.ItemTemplate is not null && ParentItem is not null)
    {
        @SafeOwnerTreeView.ItemTemplate(ParentItem)
    }
    @if (Children is not null)
    {
        <ul>
            @foreach (var item in Children)
            {
                <DntTreeViewChildrenItem TRecord="TRecord" ParentItem="item"/>
            }
        </ul>
    }
</li>
این‌ها کدهای DntTreeViewChildrenItem.razor هستند که در آن، ابتدا ItemTemplate دریافتی از والد یا همان DntTreeView.razor رندر می‌شود. سپس به کمک CompiledChildrenSelector ای که عنوان شد، یک شیء Children را تشکیل داده و آن‌را به خودش (فراخوانی مجدد DntTreeViewChildrenItem در اینجا)، ارسال می‌کند. این فراخوانی بازگشتی، سبب رندر تمام سطوح تو در توی شیء جاری می‌شود.

کدهای پشت صحنه‌ی این کامپوننت یعنی فایل DntTreeViewChildrenItem.razor.cs به صورت زیر است:
/// <summary>
///     A custom DntTreeView
/// </summary>
public partial class DntTreeViewChildrenItem<TRecord>
{
    /// <summary>
    ///     Defines the owner of this component.
    /// </summary>
    [CascadingParameter]
    public DntTreeView<TRecord>? OwnerTreeView { get; set; }

    private DntTreeView<TRecord> SafeOwnerTreeView =>
        OwnerTreeView ??
        throw new InvalidOperationException("`DntTreeViewChildrenItem` should be placed inside of a `DntTreeView`.");

    /// <summary>
    ///     Nested parent item to display
    /// </summary>
    [Parameter]
    public TRecord? ParentItem { set; get; }

    private IEnumerable<TRecord>? Children =>
        ParentItem is null || SafeOwnerTreeView.CompiledChildrenSelector is null
            ? null
            : SafeOwnerTreeView.CompiledChildrenSelector(ParentItem);
}
با استفاده از یک پارامتر از نوع CascadingParameter، می‌توان به اطلاعات شیء CascadingValue ای که در کامپوننت والد DntTreeView.razor قرا دادیم، دسترسی پیدا کنیم. سپس یکبار هم بررسی می‌کنیم که آیا نال هست یا خیر. یعنی قرار نیست که این کامپوننت فرزند، درجائی به صورت مستقیم استفاده شود. فقط قرار است داخل کامپوننت والد فراخوانی شود. به همین جهت اگر این CascadingParameter نال بود، یعنی این کامپوننت فرزند، به اشتباه فراخوانی شده و با صدور استثنائی این مساله را گوشزد می‌کنیم. اکنون که به SafeOwnerTreeView یا همان نمونه‌ای از شیء والد دسترسی پیدا کردیم، می‌توانیم پارامتر CompiledChildrenSelector آن‌را نیز فراخوانی کرده و توسط آن، به شیء تو در توی جدیدی در صورت وجود، جهت رندر بازگشتی آن رسید.
یعنی این کامپوننت ابتدا ParentItem، یا اولین سطح ممکن و در دسترس را رندر می‌کند. سپس با استفاده از Expression Func مهیای در کامپوننت والد، شیء فرزند را در صورت وجود یافته و سپس به صورت بازگشتی آن‌را با فراخوانی مجدد خودش ، رندر می‌کند.


روش استفاده از کامپوننت DntTreeView

اکنون که کار توسعه‌ی کامپوننت جنریک DntTreeView پایان یافت، روش استفاده‌ی از آن به صورت زیر است:
<div class="card" dir="rtl">
    <div class="card-header">
        DntTreeView
    </div>
    <div class="card-body">
        <DntTreeView
            TRecord="Comment"
            Items="Comments"
            ChildrenSelector="m => m.Comments"
            style="list-style: none;"
            ChildrenHtmlAttributes="ChildrenHtmlAttributes">
            <ItemTemplate Context="record">
                <div class="card mb-1">
                    <div class="card-body">
                        <span>@record.Text</span>
                    </div>
                </div>
            </ItemTemplate>
            <EmptyContentTemplate>
                <div class="alert alert-warning">
                    There is no item to display!
                </div>
            </EmptyContentTemplate>
        </DntTreeView>
    </div>
</div>
همانطور که مشاهده می‌کنید، چون کامپوننت جنریک است، باید نوع TRecord را که در مثال ما، شیء Comment است، مشخص کرد. سپس لیست نظرات، خاصیت تو در تو، قالب سفارشی نمایش Text نظرات (با توجه به Context دریافتی که امکان دسترسی به شیء جاری در حال رندر را میسر می‌کند) و همچنین قالب سفارشی نبود اطلاعاتی برای نمایش را تعریف می‌کنیم.

کدهای کامل این مطلب را از اینجا می‌توانید دریافت کنید: BlazorTreeView.zip
کامپوننت توسعه یافته‌ی در اینجا در هر دو حالت Blazor WASM و Blazor Server کار می‌کند.