اشتراک‌ها
مصاحبه‌ای با Linus Torvalds در مورد استفاده از Rust در هسته‌ی لینوکس

Linus Torvalds talks AI, Rust adoption, and why the Linux kernel is 'the only thing that matters'

Switching to a more modern topic, the introduction of the Rust language into Linux, Torvalds is disappointed that its adoption isn't going faster. "I was expecting updates to be faster, but part of the problem is that old-time kernel developers are used to C and don't know Rust. They're not exactly excited about having to learn a new language that is, in some respects, very different. So there's been some pushback on Rust."

مصاحبه‌ای با Linus Torvalds در مورد استفاده از Rust در هسته‌ی لینوکس
مطالب
برنامه نویسی اندروید با Xamarin.Android - قسمت اول
وقتی صحبت از ساخت برنامه‌های کاربردی iOS و Android می‌شود، بسیاری از افراد تنها گزینه را Objective-C یا Java می‌دانند. اما در این چند سال اکوسیستم‌هایی (مجموعه ای از ابزارها) برای ایجاد برنامه‌های کاربردی موبایل ظهور کرده‌اند و البته تمرکز آن‌ها بر روی Cross Platform بودن آن‌ها بوده است. هر کدام از آن‌ها قابلیت‌هایی را برای ما به ارمغان می‌آورند. البته بعضی فقط به ما امکان نوشتن کدهای Html و Java Script را می‌دهند و برخی دیگر از کدهای C++/C که کدهای low-level هستند، استفاده می‌کنند.
ما در اینجا قصد معرفی Xamarin را داریم. تنها پلتفرمی که تمام امکانات بومی موبایل را به همراه امکانات بسیار دیگری، برای ما فراهم می‌کند. این امکانات شامل موارد ذیل هستند:
1- اتصال کامل به SDK بومی: Xamarin شامل اتصالاتی برای استفاده از تمامی (تقریبا) امکانات iOS و Android می‌باشد. این اتصالات به صورت Strongly-typed هستند. به این معنا که برای بررسی و استفاده، آسان هست و همچنین در حین توسعه و کامپایل به خوبی صحت کد‌ها را چک می‌کند.
2- قابلیت ارتباط با Objective-C،Java، C،C : زامارین امکاناتی را برای فراخوانی مستقیم کتابخانه‌هایی که با Objective-C، Java، C و ++C نوشته شده‌اند، نیز فراهم کرده است. این یک امکان فوق العاده هست که شما بتوانید از تعداد بسیار زیاد کتابخانه‌های نوشته شده برای iOS و Android استفاده کنید.
3- استفاده از زبان مدرن #C: برنامه‌های Xamarin با #C نوشه می‌شوند که بهبود‌های قابل توجهی نسبت به زبان‌های Objective-C و Java داشته است. امکاناتی مانند عبارات لامبدا، LINQ، برنامه نویسی موازی و ....
4- مجموعه کلاس‌های فوق العاده: برنامه‌های Xamarin از Net BCL. که مجموعه‌ای عظیم و جامع از ویژگی‌های قدرتمند، مانند استفاده از XML، بانک اطلاعاتی، شبکه، IO و ...است، استفاده می‌کند که امکانات فوق العاده‌ای را برای توسعه دهندگان فراهم می‌نماید.
5- استفاد ه از یک IDE قدرتمند: برای Mac OS X شما Xamarin Studio  و برای ویندوز Xamarin Studio و Visual Studio را در اختیار دارید که برای یک توسعه دهنده‌ی نرم افزار چیزی را کم نگذاشته‌اند.
6- Cross Platform بودن: Xamarin برای سه پلتفرم مطرح موبایل، شامل iOS، Android و Windows Phone قابل استفاده می‌باشد و تقریبا 90 درصد از کدهای شما قابل استفاده‌ی مجدد در هر سه پلتفرم می‌باشد.
البته با ارائه‌ی Xamarin.Forms این میزان به 100درصد رسیده است!

نحوه‌ی نصب Xamarin:
می‌توانید Xamarin Studio و Xamarin For Visual Studio را از سایت Xamarin دانلود نموده و به راحتی نصب نمایید. برای آنکه بتوانید Xamarin را نصب و استفاده نمایید، لازم است که موارد زیر را نیز به روی سیستم خود داشته باشید:
1- Android SDK  
2- GTK#
3- Android NDK
4- Java SDK(JDK)
هر آنچه را که برای ادامه‌ی مسیر با ما لازم دارید، از ehsanavr.com دانلود نمایید.
 و البته نحوه‌ی نصب Xamarin به صورت کامل و همراه با تصاویر مربوطه نیز در آدرس زیر وجود دارد:

Emulator یا شبیه ساز اندروید: Xamarin یک شبیه ساز بسیار عالی برای تست برنامه‌های اندرویدی در اختیار ما قرار داده است که از Virtual Box استفاده می‌کند. می‌توانید این نرم افزار را با نام Xamarin Android Player از اینجا دانلود نمایید. بعد از نصب و اجرای آن شما باید Imageهای مربوط به هر نسخه‌ای را که میخواهید، دانلود کنید:

Xamarin Android Player


  
کمی درباره سطوح مختلف APIهای اندروید:
اندروید برای تشخیص سازگاری برنامه‌های اندروید، از سطوح مختلف APIها(API Levels) استفاده می‌کند. هر سطح از این APIها یک ورژن از اندروید را شامل می‌شوند. برای مثال Marshmallow که به اندروید 6 معروف می‌باشد، از API Level شماره 23 بهره می‌برد و Lollipop نسخه‌ی 5، شامل API Level شماره 21 و Lollipop 5.1 شامل API Level شماره 22 می‌باشد و الی آخر.
اهمیت دانستن این موضوع، به این دلیل می‌باشد که انتخاب API Level مناسب، ارتباط مستقیمی با موبایل هایی دارد که می‌توانند برنامه‌ی شما را اجرا کنند. می‌توانید لیست کامل API‌های موجود را از اینجا مشاهده نمایید:

برای هر برنامه‌ی اندروید نوشته شده، 3 تنظیم برای SDK مورد استفاده قرار می‌گیرد:
Target Framework: مشخص کننده‌ی نوع فریموورکی می‌باشد که برنامه با آن کامپایل می‌شود.
Minimum Android Version: مشخص کننده‌ی قدیمی‌ترین نسخه‌ی اندرویدی می‌باشد که می‌خواهید برنامه‌ی شما روی آن اجرا شود. این API Level در زمان اجرا استفاده می‌شود.
Target Android Version: نسخه‌ای را که برنامه‌ی شما بر روی آن اجرا می‌شود، مشخص می‌نماید. این API Level در زمان اجرا استفاده می‌شود. همیشه میزان این API Level باید برابر یا بیشتر از Target Framework باشد.
البته معمولا این سه تنظیمات را روی یک API Level تنظیم می‌کنند.
قبل از اینکه بخواهید API Level مورد نظر را انتخاب کنید، باید SDK مربوط به آن را دانلود و نصب نمایید. برای مدیریت نسخه‌های SDKهای نصب شده بر روی سیستم خود می‌توانید از Android SDK Manager که در فولدر SDK قرار دارد می‌توانید استفاده نمایید.


کمی درباره‌ی معماری Xamarin:
برنامه‌های نوشته شده در Xamarin.Android در محیط Mono اجرا می‌شوند و Mono در کنار ماشین مجازی زمان اجرای اندروید، اجرا می‌شود. این دو سیستم روی هسته‌ی لینوکس اجرا می‌شوند و APIهای مختلفی را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهند. Mono با زبان C نوشته شده است. شما می‌توانید کلاس‌های NET. مانند: System، System.IO، System.Net را برای دسترسی به قابلیت‌های لینوکس مورد استفاده قرار بدهید.
در اندروید، بیشتر قابلیت‌های سیستم مانند صدا، گرافیک، OpenGL و قابلیت‌های تلفن، مستقیم در دسترس برنامه‌های بومی(Native) نیستند. آن‌ها فقط از طریق APIهای Android Runtime Java در دسترس هستند که در فضای نام Java.* یا Android.* قرار داردند. تصویر زیر این توضیحات را به خوبی نشان می‌دهد.
 

Xamarin

توسعه دهندگان Xamarin.Android به امکانات مختلفی از سیستم عامل با فراخوانی API‌های NET. دسترسی دارند و همچنین کلاس‌های موجود در فضای نام Android، پُلی برای استفاده از API‌های اندروید توسط برنامه نویسان Xamarin می‌باشد.
نکته‌ی مهم دیگر این است که Packageهای برنامه‌های نوشته شده با Xamarin ساختاری شبیه به برنامه‌های معمول اندرویدی دارد، البته همراه با موارد زیر:
1- اسمبلی‌های برنامه (شامل IL)
2- کتابخانه‌های بومی، که باید حتما برنامه‌های Xamarin.Android کتابخانه‌های زمان اجرای مناسب با معماری اندروید مانند:armeabi، armeabi-v7a، x86 را در اختیار داشته باشد.

در بخش بعد اولین برنامه‌ی اندرویدی خود را با Xamarin اجرا می‌نماییم.
اشتراک‌ها
5 دوره آموزشی Blazor

- dotNet Labs Full Project with ASP.NET Core & Blazor WebAssembly (Live)
- Full Cloud Project TicketsBasket - Azure - ASP.NET Core and Blazor WebAssembly from A to Z
- Blazor & Electron for Developing Cross-Platform Desktop Applications
- Blazor WebAssembly Outlook Calendar Full App with Microsoft Graph
- Blazor WebAssembly PlannerApp full client-side project from scratch | AK Academy
 

5 دوره آموزشی Blazor
مطالب
از کار افتادن SQL Server Agent
SQL Server Agent مربوط به SQL Server 2008 از کار افتاده بود و راه اندازی نمی‌شد. خطای مرتبط با آن در لاگ‌های ویندوز به نحو زیر بود:
 SQLServerAgent could not be started (reason: Unable to connect to server '(local)'; SQLServerAgent cannot start).
پس از مدتی جستجو، عنوان شده بود که مسیر رجیستری زیر را یافته:
 HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\MSSQL10.MSSQLSERVER\SQLServerAgent
و در آن ServerHost را به نام سرور ویرایش کنید. سپس سرور را ری استارت نمائید. این تغییر انجام شد اما باز هم SQL Server Agent راه اندازی نمی‌شد.
لاگ‌های آن در مسیر ذیل ثبت می‌شوند:
 C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL10.MSSQLSERVER\MSSQL\Log\SQLAGENT.OUT
در اینجا خطاهای زیر ثبت شده بودند:
 2013-01-28 20:02:34 - ! [298] SQLServer Error: 780, SQL Server Network Interfaces: The logon attempt failed [SQLSTATE HY000]
2013-01-28 20:02:34 - ! [298] SQLServer Error: 780, Cannot generate SSPI context [SQLSTATE HY000]
2013-01-28 20:02:34 - ! [000] Unable to connect to server ; SQLServerAgent cannot start
2013-01-28 20:02:34 - ! [298] SQLServer Error: 780, SQL Server Network Interfaces: The logon attempt failed [SQLSTATE HY000]
2013-01-28 20:02:34 - ! [298] SQLServer Error: 780, Cannot generate SSPI context [SQLSTATE HY000]
2013-01-28 20:02:34 - ! [382] Logon to server failed (DisableAgentXPs)
2013-01-28 20:02:34 - ? [098] SQLServerAgent terminated (normally)
همانطور که مشخص است مشکل اصلی در عدم توانایی لاگین اکانت SQL Server Agent ذکر شده است.
برای تغییر آن مسیر زیر را طی کنید:
 SQL Configuration manager -> SQL Server Agent -> Logon User -> NT/Local Service
به عبارتی در قسمت SQL Configuration manager، تنظیمات SQL Server Agent را یافته و نوع اکانت آن‌را به Local Service تغییر دهید.
پس از آن سرویس بدون مشکل استارت شد.
نظرات مطالب
مقدمه‌ای بر داکر، قسمت سوم
من دستور زیر را اجرا میکنم 
docker build -f Dockerfile -t alikhll/testasp1 . 
Step 5/7 : RUN npm i
 ---> [Warning] The requested image's platform (linux/amd64) does not match the detected host platform (windows/amd64) and no specific platform was requested
 ---> Running in dc37481d5781

added 48 packages, and audited 49 packages in 6s

found 0 vulnerabilities
npm notice
npm notice New minor version of npm available! 8.5.5 -> 8.7.0
npm notice Changelog: <https://github.com/npm/cli/releases/tag/v8.7.0>
npm notice Run `npm install -g npm@8.7.0` to update!
npm notice
The command '/bin/sh -c npm i' returned a non-zero code: 4294967295: failed to shutdown container: container dc37481d5781615dbf01c129f2322f06fcac8851a8a4078a6273438a8427254a encountered an error during hcsshim::System::waitBackground: failure in a Windows system call: The virtual machine or container with the specified identifier is not running. (0xc0370110): subsequent terminate failed container dc37481d5781615dbf01c129f2322f06fcac8851a8a4078a6273438a8427254a encountered an error during hcsshim::System::waitBackground: failure in a Windows system call: The virtual machine or container with the specified identifier is not running. (0xc0370110)
کلا هر دستور npm که اجرا میکنم خطای بالا رو میده
توی پوشه اش کامند npm i  اجرا میکنم درست کار میکنه و پکیچ‌ها نصب میشه ولی داخل محیط داکر خیر
از docker desktop و ویندوز 10 استفاده میکنم
پکیج نود هم از داکر دانلود و نصب کردم