نظرسنجی‌ها
چه عواملی باعث میشود که شما از ادامه یا تکمیل پروژه دلسرد شوید؟
نبود مستندات کافی
ناآشنایی کارفرما به جزئیات فنی
انتظارات غیرمنطقی از نرم افزار
عدم پرداخت به‌موقع مبالغ پروژه
غیرکاربردی و کم اهمیت بودن (پروژه های مقطعی ، کوتاه مدت و ...)
غیرتجاری و غیرقابل فروش بصورت متعدد
طولانی و طاقت فرسا شدن تحویل پروژه
عدم تشخیص محدوده پروژه توسط پیمانکار
نبود دانش فنی و ناتوانی پیمانکار
سایر ( لطفا توضیح دهید)
اشتراک‌ها
معرفی ابزارهای مفید و رایگان fishcode
نرم افزارهای ارائه شده این تیم به صورت رایگان بوده و عموما بدون نیاز به نصب و با حجم بسیار کم میباشد که ابزارهای بسیار کارآمدی در اختیار برنامه نویسان قرار داده است.   
توضیحات تکمیلی در مورد نرم افزار‌ها در سایت این تیم قرار دارد ولی جهت آشنایی دوستان به صورت مختصر در مورد چند نرم افزار مفید این تیم توضحاتی خواهم داد. 

  • Convert.Net
یکی از مفیدترین و بهترین ابزارهای این تیم نرم افزار Convert.Net است که امکانات مفیدی در اختیار شما قرار میدهد از جمله :
  1. Regular Expression Tester : که جهت تست Regex‌های نوشته شده استفاده میشود.
  2. Encoding & Decoding : جهت تبدیل انواع رشته‌های Encoded ویا Decoded به یکدیگر استفاده میشود و از html - url - EScape-js - Base64 - string و ... پشتیبانی میکند.
  3. Encryption & Decryption : جهت Encrypt و Decrypt انواع رشته استفاده میشود که از انکریپتورهای معروفی همچون  AES - Rijndael - DES - SHA - TripleDES پشتیبانی میکند.
  4. Language Translation : یک دیکشنری Multi Language آنلاین در اختیار شما برای ترجمه متون قرار میدهد.
  5. C# & VB.Net Convertor : برای تبدیل کدهای C# به Vb و برعکس استفاده میشود و  طبق تست هایی که روش به شخصه انجام دادم در اکثر موارد بدون خطا تا حدود 90 درصد تبدیلات رو به صورت موفق انجام میده ولی مانند سایر Convertor‌ها با Lambda Expression کمی مشکل دارد.
  6.  Xml & Json Browser : برای مشاهده و تبدیل Xml به Json و برعکس بسیار مفید است .. 
  7. Linq Tester : برای تست کوئری‌های Linq استفاده میشود . (برای استفاده از این امکان باید Roslyne روی سیستم شما نصب باشد)
حجم برنامه 2 مگابایت : دانلود

  • Database.Net
نرم افزار کم حجم جهت اتصال و مدیریت انواع دیتابیس میباشد در عین سادگی و حجم کم ابزار مفیدی جهت اجرای Query‌ها ساخت جداول , مشاهده و ویرایش رکوردها و .... در اختیارتان قرار میدهد.
دیتابیس‌های پشتیابنی شده در این نرم افزار : 
SQL Server 2000/2005/2008/2012/2014/Express/LocalDB         
SQL Server Compact 3.1/3.5/4.0 (*.sdf;*.*)         
SQL Azure 10/11        
MS Access 97/2000/2002/2003 (*.mdb;*.mde;*.*), 2007/2010/2013 (*.accdb;*.accde;*.*)         
MS Excel 97/2000/2002/2003(*.xls;*.*), 2007/2010/2013 (*.xlsx;*.xlsm;*.xlsb;*.*)         
Firebird SuperServer/Embedded 1.5/2.0/2.1/2.5 (*.gdb;*.fdb;*.*)       
SQLite 3.x (*.db;*.db3;*.sqlite;*.*)       
MySQL 5.x, MariaDB 5.x/10.x         
PostgreSQL 8.x/9.x     
Oracle 10g/11g/12c       
IBM DB2 9.x/10.x         
IBM Informix 11.x/12.x         
Sybase ASE 15.x         
dBASE IV (*.dbf)   
Visual FoxPro (*.dbc)    
Data Sources (OleDB)(*.udl;*.*)     
ODBC DSN (Data Source Name)(*.dsn;*.*)       
OData (Open Data Protocol) v1/v2/v3/v4
حجم برنامه 9 مگابایت : دانلود

  • Resource.Net
این نرم افزار جهت ساخت , ویرایش و مدیریت انواع فایل Resource برنامه‌های دات نت بسیار مفید میباشد که از نسخه‌های مختلف دات نت پشتیبانی میکند.

سایر نرم افزار‌های این تیم هم مانند نرم افزارهای معرفی شده بین کاربران محبوبیت زیادی کسب کرده اند که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود این نرم افزار‌ها به وب سایت این تیم مراجعه فرمائید. 
معرفی ابزارهای مفید و رایگان fishcode
مطالب
چرا توسعه چابک (Agile Development)؟

خیلی از ما با کابوس پروژه ای که هیچ تجربه ای در انجام آن نداریم روبرو شده ایم. نبودن تجربه موثر منجر به خطاهای تکراری و غیر قابل پیش بینی شده و تلاش و وقت ما را به هدر می­دهد. مشتریان از کیفیت پایین، هزینه بالا و تحویل دیر هنگام محصول ناراضی هستند و توسعه دهندگان از اضافه کارهای بیشتر که منجر به نرم افزار ضعیت­تر می­گردد، ناخشنود.

همین که با شکستی مواجه می­شویم از تکرار چنین پروژه هایی اجتناب می­کنیم. ترس ما باعث می­شود تا فرآیندی بسازیم که فعالیت­های ما را محدود نموده و ایجاد آرتیفکت­ها[۱] را الزامی کند. در پروژه­ جدید از  چیزهایی که در پروژه‌های قبلی به خوبی کار کرده­اند، استفاده می­کنیم. انتظار ما این است که آنها برای پروژه جدید نیز به همان خوبی کار کند.

اما پروژه‌­ها آنقدر ساده نیستند که تعدادی محدودیت و آرتیفکت­ ما را از خطاها ایمن سازند. با بروز خطاهای جدید ما آنها را شناسایی و رفع می­کنیم. برای اینکه در آینده با این خطاها روبرو نشویم آنها را در محدودیت­ها و آرتیفکت­های جدیدی قرار می­دهیم. بعد از انجام پروژه‌های زیاد با فرآیندهای حجیم و پر زحمتی روبرو هستیم که توانایی تیم را کم کرده و باعث کاهش کیفیت تولید می­شوند.

فرآیندهای بزرگ و حجیم می­تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. متاسفانه این مشکلات باعث می­شود که خیلی از افراد فکر کنند که علت مشکلات، نبود فرآیندهای کافی است. بنابراین فرآیندها را حجیم­تر و پیچیده­تر می­کنند. این مسئله منجر به تورم فرآیندها می­گردد که در محدوده سال ۲۰۰۰ گریبان بسیاری از شرکت­های نرم افزاری را گرفت.

اتحاد چابک

در وضعیتی که تیم­های نرم افزاری در بسیاری از شرکت­ها خود را در مردابی از فرآیندهای زیاد شونده می­دیدند، تعدادی از خبره‌­های این صنعت که خود را اتحاد چابک[۲] نامیدند در اویل سال ۲۰۰۱ یکدیگر را ملاقات کرده و ارزش هایی را معرفی کردند تا تیم­های نرم افزاری سریعتر نرم افزار را توسعه داده و زودتر به تغییرات پاسخ دهند. چند ماه بعد، این گروه ارزش­هایی تعریف شده را تحت مانیفست اتحاد چابک در سایت http://agilemanifesto.org منتشر کردند.

مانیفست اتحاد چابک

ما با توسعه نرم افزار و کمک به دیگران در انجام آن، در حال کشف راه‌های بهتری برای توسعه نرم افزار هستیم. از این کار به ارزش‌های زیر می­رسیم :

۱- افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها

۲- نرم افزار کار کننده بالاتر از  مستندات جامع

۳- مشارکت مشتری بالاتر از قرارداد کاری

۴- پاسخگویی به تغییرات بالاتر از پیروی از یک برنامه

با آنکه موارد سمت چپ ارزشمند هستند ولی ما برای موارد سمت راست ارزش بیشتری قائل هستیم.

افراد و تعاملات بالاتر از فرآیندها و ابزارها

افراد مهمترین نقش را در پیروزی یک پروژه دارند. یک فرآیند عالی بدون نیروی مناسب منجر به شکست می­گردد و بر عکس افراد قوی تحت فرآیند ضعیت ناکارآمد خواهند بود.

یک نیروی قوی لازم نیست که برنامه نویسی عالی باشد، بلکه کافیست که یک برنامه نویسی معمولی با قابلیت همکاری مناسب با سایر اعضای تیم باشد. کار کردن با دیگران، تعامل درست و سازنده با سایر اعضای تیم خیلی مهمتر از این که یک برنامه نویس با هوش باشد. برنامه نویسان معمولی که تعامل درستی با یکدیگر دارند به مراتب موفقتر هستند از تعداد برنامه نویسی عالی که قدرت تعامل مناسب با یکدیگر را ندارند.

در انتخاب ابزارها آنقدر وقت نگذارید که کار اصلی و تیم را فراموش کنید. به عنوان مثال می­توانید در شروع به جای بانک اطلاعاتی از فایل استفاده کنید، به جای ابزار کنترل کد گرانقیمت از برنامه رایگان کد باز استفاده کنید. باید به هیچ ابزاری عادت نکنید و صرفا به آنها به عنوان امکانی جهت تسهیل فرآیندها نگاه کنید.

نرم افزار کار کننده بالاتر از  مستندات جامع

نرم افزار بدون مستندات، فاجعه است. کد برنامه ابزار مناسبی برای تشریح سیستم نرم افزاری نیست. تیم باید مستندات قابل فهم مشتری بسازد تا ابعاد سیستم از تجزیه تحلیل تا طراحی و پیاده سازی آن را تشریح نماید.

با این حال، مستندات زیاد از مستندات کم بدتر است. ساخت مستندات زیاد نیاز به وقت زیادی دارد و وقت بیشتری را می‌گیرد تا آن را با کد برنامه به روز نمایید. اگر آنها با یکدیگر به روز نباشند باعث درک اشتباه از سیستم می‌شوند.

بهتر است که همیشه مستندات کم حجمی از منطق و ساختار برنامه داشته باشید و آن را به روز نماید. البته آنها باید کوتاه و برجسته باشند. کوتاه به این معنی که ۱۰ تا ۲۰ صفحه بیشتر نباشد و برجسته به این معنی که طراحی کلی و ساختار سطح بالای سیستم را بیان نماید.

اگر فقط مستندات کوتاه از ساختار و منطق سیستم داشته باشیم چگونه می‌توانیم اعضای جدید تیم را آموزش دهیم؟ پاسخ کار نزدیک شدن به آنها است. ما دانش خود را با نشستن در کنار آنها و کمک کردن به آنها انتقال می­دهیم. ما آنها را بخشی از تیم می­کنیم و با تعامل نزدیک و رو در رو به آنها آموزش می­دهیم.

مشارکت مشتری بالاتر از قرارداد کاری

نرم افزار نمی­تواند مثل یک جنس سفارش داده شود. شما نمی‌توانید یک توصیف از نرم افزاری که می‌خواهید را بنویسید و آنگاه فردی آن را بسازد و در یک زمان معین با قیمت مشخص به شما تحویل دهد. بارها و بارها این شیوه با شکست مواجه شده است.

این قابل تصور است که مدیران شرکت به اعضای تیم توسعه بگویند که نیازهای آنها چیست، سپس اعضای تیم بروند و بعد از مدتی برگردند و یک سیستمی که نیازهای آنها را برآورده می‌کند، بسازند. اما این تعامل به کیفیت پایین نرم افزار و در نهایت شکست آن می‌انجامد. پروژه‌های موفق بر اساس دریافت بازخورد مشتری در بازه‌های زمانی کوتاه و مداوم است. به جای وابستگی به قرارداد یا دستور کار، مشتری به طور تنگاتنگ با تیم توسعه کار کرده و مرتبا اعمال نظر می­کند.

قراردادی که مشخص کننده نیازمندیها، زمانبندی و قیمت پروژه است، اساسا نقص دارد. بهترین قرارداد این است که تیم توسعه و مشتری با یکدیگر کار کنند.

پاسخگویی به تغییرات بالاتر از پیروی از یک برنامه

توانایی پاسخ به تغییرات اغلب تعیین کننده موفقیت یا شکست یک پروژه نرم افزاری است. وقتی که طرحی را می­ریزیم باید مطمئن شویم که به اندازه کافی انعطاف پذیر است و آمادگی پذیرش تغییرات در سطح بیزنس و تکنولوژی را دارد.

مسیر یک پروژه نرم افزاری نمی­تواند برای بازه زمانی طولانی برنامه ریزی شود. اولا احتمالا محیط تغییر می­کند و باعث تغییر در نیازمندی‌ها می­شود. ثانیا همین که سیستم شروع به کار کند مشتریان نیازمندی­های خود را تغییر می‌دهند. بنابراین اگر بدانیم که نیازها چیست و مطمئن شویم که تغییر نمی­کنند، قادر به برآورد مناسب خواهیم بود، که این شرایط بعید است.

یک استراتژی خوب برای برنامه ریزی این است که یک برنامه ریزی دقیق برای یک هفته بعد داشته باشیم و یک برنامه ریزی کلی برای سه ماه بعد.

اصول چابک

۱- بالاترین اولویت ما عبارت است از راضی کردن مشتری با تحویل سریع و مداوم نرم افزار با ارزش. تحویل نرم افزار با کارکردهای کم در زود هنگام بسیار مهم است چون هم مشتری چشم اندازی از محصول نهایی خواهد داشت و هم مسیر کمتر به بیراهه می‌رود.

۲- خوش آمدگویی به تغییرات حتی در انتهای توسعه. اعضای تیم چابک، تغییرات را چیز خوبی می‌بینند زیرا تغییرات به این معنی است که تیم بیشتر یاد گرفته است که چه چیزی مشتری را راضی می‌کند.

۳- تحویل نرم افزار قابل استفاده از چند هفته تا چند ماه با تقدم بر تحویل در دوره زمانی کوتاهتر. ما مجموعه از مستندات و طرحها را به مشتری نمی‌دهیم.

۴- افراد مسلط به بیزنس و توسعه دهندگان باید روزانه با یکدیگر روی پروژه کار کنند. یک پروژه نرم افزاری نیاز به هدایت مداوم دارد.

۵- ساخت پروژه را بر توان افراد با انگیزه بگذارید و به آنها محیط و ابزار را داده و اعتماد کنید.  مهمترین فاکتور موفقیت افراد هستند، هر چیز دیگر مانند فرآیند، محیط و مدیریت  فاکتورهای بعدی محسوب می­شوند که اگر تاثیر بدی روی افراد می­گذارند، باید تغییر کنند.

۶- بهترین و موثر‌ترین روش کسب اطلاعات در تیم توسعه، ارتباط چهره به چهره است. در تیم چابک افراد با یکدیگر صحبت می‌کنند. نامه نگاری و مستند سازی فقط زمانی که نیاز است باید صورت گیرد.

۷- نرم افزار کار کننده معیار اصلی پیشرفت است. پروژه‌های چابک با نرم افزاری که در حال حاضر نیازهای مشتری را پاسخ می‌دهد، سنجیده می‌شوند. میزان مستندات، حجم کدهای زیر ساخت و هر چیز دیگری غیره از نرم افزار کار کننده معیار پیشرفت نرم افزار نیستند.

۸- فرآیندهای چابک توسعه با آهنگ ثابت را ترویج می‌دهد. حامیان، توسعه دهندگان و کاربران باید یک آهنگ توسعه ثابت را حفظ کنند که بیشتر شبیه به دو  ماراتون است یا دوی ۱۰۰ متر. آنها با سرعتی کار می‌کنند که بالاترین کیفیت را ارائه دهند.

۹- توجه مداوم به برتری تکنیکی و طراحی خوب منجر به چابکی می­گردد. کیفیت بالاتر کلیدی برای سرعت بالا است. راه سریعتر رفتن این است که نرم افزار تا جایی که ممکن است پاک و قوی نگهداریم. بنابراین همه اعضای تیم چابک تلاش می­کنند که با کیفیت­ترین کار ممکن را انجام دهند. آنها هر آشفتگی را به محض ایجاد برطرف می‌کنند.

۱۰-  سادگی هنر بیشینه کردن مقدار کاری که لازم نیست انجام شود، است. تیم چابک همیشه ساده‌ترین مسیر که با هدف آنها سازگار است را در پیش می­گیرند. آنها وقت زیادی روی مشکلاتی که ممکن است فردا رخ دهد، نمی­گذارند.  آنها کار امروز را با کیفیت انجام داده و مطمئن می­شوند که تغییر آن در صورت بروز مشکلات در فردا، آسان خواهد بود.

۱۱-  بهترین معماری و طراحی از تیم‌های خود سازمان ده بیرون می‌آید. مدیران، مسئولیت‌ها را به یک فردی  خاصی در تیم نمی‌دهند بلکه بر عکس با تیم به صورت یک نیروی واحد برخورد می­کنند. خود تیم تصمیم می­گیرد که هر مسئولیت را چه کسی انجام دهد. تیم چابک با هم روی کل جنبه‌های پروژه کار می­کنند. یعنی یک فرد خاص مسئول معماری، برنامه نویسی، تست و غیره نیستند. تیم، مسئولیتها را به اشتراک گذاشته و هر فرد بر کل کار تاثیر دارد.

۱۲-  در بازهای زمانی مناسب تیم در می­یابد که چگونه می­تواند کاراتر باشد و رفتار خود را متناسب با آن تغییر دهد. تیم می­داند که محیط دائما در حال تغییر است، بنابراین خود را با محیط تغییر می­دهد تا چابک بماند.

ضرورت توسعه چابک

امروزه صنعت نرم افزار دارای سابقه بدی در تحویل به موقع و با کیفیت نرم افزار است. گزارشات بسیاری تایید می­کنند که بیش از ۸۰ درصد از پروژه‌های نرم افزاری با شکست مواجه می­شوند؛ در سال ۲۰۰۵ موسسه IEEE  برآورد زده است که بیش از ۶۰ بیلیون دلار صرف پروژه‌های نرم افزاری شکست خورده شده است. عجب فاجعه­ای؟

شش دلیل اصلی شکست پروژه‌های نرم افزاری

وقتی که از مدیران و کارکنان سوال می­شود که چرا پروژه‌های نرم افزاری با شکست مواجه می­شوند، آنها به موضوعات گسترده ای اشاره می­کنند. اما شش دلیل زیر بارها و بارها تکرار شده است که به عنوان دلایل اصلی شکست نرم افزار معرفی می­شوند:

۱- درگیر نشدن  مشتری

۲- عدم درک درست نیازمندها

۳- زمان بندی غیر واقعی

۴- عدم پذیریش و مدیریت تغییرات

۵- کمبود تست نرم افزار

۶- فرآیندهای غیر منعطف و باد دار

چگونه چابکی این مشکلات را رفع می­کند؟

با آنکه Agile برای هر مشکلی راه حل ندارد ولی برای مسائل فوق بدین صورت کمک می­کند:

مشتری پادشاه است!

برای رفع مشکل عدم همکاری کاربر نهایی یا مشتری، Agile مشتری را عضوی از تیم توسعه می­کند. به عنوان عضوی از تیم، مشتری با تیم توسعه کار می­کند تا مطمئن شود که نیازمندها به درستی برآورده می­شوند. مشتری همکاری می­کند در شناسایی نیازمندی­ها، تایید می­کند نتیجه نهایی را و حرف آخر را در اینکه کدام ویژگی به نرم افزار اضافه شود، حذف شود و یا تغییر کند، را می­زند.

نیازمندی‌ها به صورت تست­های پذیرش[۳] نوشته می­شوند

برای مقابله با مشکل عدم درک درست نیازمندی­ها، Agile تاکید دارد که نیازمندیهای کسب شده باید به صورت ویژگی­هایی تعریف شوند که بر اساس معیارهای مشخصی قابل پذیرش باشند. این معیارهای پذیرش برای نوشتن تست­های پذیرش به کار می­روند. به این ترتیب قبل از اینکه کدی نوشته شود، ابتدا تست پذیرش نوشته می­شود. این بدین معنی است که هر کسی باید اول فکر کند که چه می­خواهد، قبل از اینکه از کسی بخواهد آن را انجام دهد. این راهکار فرایند کسب نیازمندی­ها را از بنیاد تغییر می­دهد و به صورت چشم گیری کیفیت برآورد و زمان بندی را بهبود می­دهد.

زمانبندی با مذاکره بین تیم توسعه و سفارش دهنده تنظیم می­شود

برای حل مشکل زمان بندی غیر واقعی، Agile زمان بندی را به صورت یک فرآیند مشترک بین تیم توسعه و سفارش دهنده تعریف می­کند. در شروع هر نسخه از  نرم افزار، سفارش دهنده ویژگی‌های مورد انتظار را به تیم توسعه می­گوید. تیم توسعه تاریخ تحویل را بر اساس ویژگی­ها برآورد می­زد و در اختیار سفارش دهنده قرار می­دهد. این تعامل تا رسیدن به یک دیدگاه مشترک ادامه می­یابد.

هیچ چیزی روی سنگ حک نشده است، مگر تاریخ تحویل

برای رفع مشکل ضعف در مدیریت تغییرات، Agile اصرار دارد که هر کسی باید تغییرات را بپذیرد و نسبت به آنها واقع بین باشد. یک اصل مهم Agile  می­گوید که هر چیزی می­تواند تغییر کند مگر تاریخ تحویل! به عبارت دیگر همین که محصول به سمت تولید شدن حرکت می­کند، مشتری (در تیم محصول) می­تواند بر اساس اولویت­ها و ارزش­های خود ویژگی­های محصول را کم یا زیاد کرده و یا تغییر دهد. به هر حال او باید واقع بین باشد. اگر او یک ویژگی جدید اضافه کنید، باید تاریخ تحویل را تغییر دهد. به این ترتیب همیشه تاریخ تحویل رعایت می­گردد.

تست­ها قبل از کد نوشته می­شوند و کاملا خودکار هستند

برای رفع مشکل کمبود تست، Agile تاکید می­کند که ابتدا باید تست­ها نوشته شوند و همواره ارزیابی گردند. هر برنامه نویس باید اول تست­ را بنویسد، سپس کد لازم برای پاس شدن آن را. همین که کد تغییر می­کند باید تست­ها دوباره اجرا شوند. در این راهکار، هر برنامه نویس مسئول تست­های خود است تا درستی برنامه از ابتدا تضمین گردد.

مدیریت پروژه یک فعالیت جداگانه نیست

برای رفع مشکل فرآیندهای غیر منعطف و باددار، Agile مدیریت پروژه را درون فرآیند توسعه می­گنجاند. وظایف مدیریت پروژه بین اعضای تیم توسعه تقسیم می­شود. برای مثال هر ۷ نفر در تیم توسعه نرم افزار (متدلوژی اسکرام) زمان تحویل را با مذاکره تعیین می­کنند. همچنین کد برنامه به صورت خودکار اطلاعات وضعیت پروژه را تولید می­کند. به عنوان مثال  نمودار burndown ، تست­های انجام نشده، پاس شده و رد شده به صورت خودکار تولید می­شوند.

به کار گیری توسعه چابک

یکی از مشکلات توسعه چابک این است که شما اول باید به خوبی آن را درک کنید تا قادر به پیاده سازی درست آن باشید. این درک هم باید کلی باشد (مانند Scrum و XP) و هم جزئی (مانند TDD و جلسات روازنه). اما چگونه باید به این درک برسیم؟ کتاب­ها و مقالات انگلیسی زیادی برای یادگیری توسعه چابک و پیاده سازی آن در سازمان وجود دارند، ولی متاسفانه منابع فارسی کمی در این زمینه است. هدف این کتاب رفع این کمبود و آموزش عملی توسعه چابک و ابزارهای پیاده سازی آن است.

برای این یک توسعه دهنده چابک شوید، باید به مهارت­های فردی و تیمی چابک برسید. در ادامه این مهارت­ها معرفی می­شوند.

مهارت­های فردی

قبل از هر چیز شما باید یک برنامه نویس باشید و مقدمات برنامه نویسی مانند الگوریتم و فلوچارت، دستورات برنامه نویسی، کار با متغیرها، توابع و آرایه­‌ها را بلد باشید. پس از تسلط به مقدمات برنامه نویسی می­توانید مهارت­های برنامه نویسی چابک را فرا بگیرید که عبارتند از:

- برنامه نویسی شیءگرا

- توسعه تست محور

- الگوهای طراحی

در ادامه نحوه کسب این مهارت­ها بیان می­شوند.

برنامه نویسی شیءگرا

اساس طراحی چابک بر تفکر شیءگرا استوار است. بنابراین تسلط به مفاهیم و طراحی شیءگرا ضروری است. 

توسعه تست محور

مهمترین و انقلابی‌ترین سبک برنامه نویسی از دهه گذشته تا به امروز، توسعه یا برنامه نویسی تست محور است. این سبک بسیاری از ارزش‌های توسعه چابک را فراهم می­کند و یادگیری آن برای هر توسعه دهنده چابک ضروری است.

الگوهای طراحی

الگوهای طراحی راه حل­های انتزاعی سطح بالا هستند. این الگوها بهترین تکنیک­های[۴] طراحی نرم افزار هستند و بسیاری از مشکلاتی که در طراحی نرم افزار رخ می­دهند با استفاده از این الگوها قابل حل هستند.

مهارت­های تیمی

انجام پروژه نرم افزاری یک کار تیمی است. شما پس از یادگیری مهارت­های فردی باید خود را آماده حضور در تیم توسعه چابک کنید. برای این منظور باید با مهارت تیمی مانند آشنایی با گردشکار تولید نرم افزار، حضور موثر در جلسات، قبول مسئولیت­ها و غیره آشنا شوید.

اسکرام

تمامی مهارت­های تیمی توسعه چابک توسط اسکرام آموزش داده می­شوند. اسکرام فریم ورکی برای توسعه چابک است که با تعریف فرآیندها، نقش­ها و آرتیفکت­های مشخص به تیم­های نرم افزاری کمک می­کند تا چابک شوند.


[۱] Artifact : خروجی یک فرآیند  است. مثلا خروجی طراحی شیءگرا، نمودارهای UML است.

[۲] Agile Alliance

[3] Acceptance Tests

[4] Best Practice

--------------------------------

اطلاعات بیشتر در http://AgileDevelopment.ir

نظرات اشتراک‌ها
آپدیت 2 ویژوال استودیو 2015
یک نکته‌ی تکمیلی در مورد یافتن لینک‌های آفلاین مواردی که قرار هست در حین نصب دریافت شوند:
بعد از نصب به روز رسانی دوم، اگر به اینترنت متصل نباشید، این خطاها را دریافت خواهید کرد:
Visual Studio Update 2 Extensibility Item Templates with Assembly References in Nuget Packages : This product did not download successfully: HTTP status 502: The server, while acting as a gateway or proxy to fulfill the request, received an invalid response from the upstream server it accessed.
Visual Studio 2015 Software Development Kit Update 2 : This product did not download successfully: HTTP status 502: The server, while acting as a gateway or proxy to fulfill the request, received an invalid response from the upstream server it accessed.
Developer Analytics Tools v5.2.0 : This product did not download successfully: HTTP status 502: The server, while acting as a gateway or proxy to fulfill the request, received an invalid response from the upstream server it accessed.
JavaScript Language Service for Visual Studio : This product did not download successfully: HTTP status 502: The server, while acting as a gateway or proxy to fulfill the request, received an invalid response from the upstream server it accessed.
JavaScript Project System for Visual Studio : This product did not download successfully: HTTP status 502: The server, while acting as a gateway or proxy to fulfill the request, received an invalid response from the upstream server it accessed.

لینک‌های مستقیم دریافت این بسته‌ها

Visual Studio Update 2 Extensibility Item Templates with Assembly References in Nuget Packages
Visual Studio 2015 Software Development Kit Update 2
Developer Analytics Tools v5.2.0
JavaScript Language Service for Visual Studio
JavaScript Project System for Visual Studio


روش یافتن این لینک‌ها هم به صورت زیر است:
الف) فایل XML مربوط به فید به روز رسانی دوم را دریافت کنید:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=646969
ب) سپس عنوان مواردی را که ذکر شده از اینترنت دریافت نشده‌اند، در این فایل جستجو کنید. لینکی که در قسمت id هر کدام ذکر شده، دقیقا لینک دانلود آفلاین آن است.
نظرات اشتراک‌ها
اشتباهات هزینه‌بر در پروژه‌های نرم افزاری
اشتباهات  هزینه در پروژه نرم افزار به یکسری دلایل برمی گردد
1- عدم شناخت درست از مسئله و ارائه راه کار مناسب
2-اشتباه در مدیریت پروژه و مدیریت منابع و انتخاب داستانها 
3- عدم شفافیت در تیم تولید و مدیریت پروژه و مالک محصول
4-ایجاد رویه درست مهندسی نرم افزار و مدیریت پروژه یک مسئله کاملا فرهنگی که با فرهنگ در ارتباطه. که وجود آدمای فرسوده و با عقاید کهنه و مغرور می‌تونه خیلی دست انداز باشه. و صد در صد اجرا نکردن فرایند‌های اصولی و بومی سازی فرایندها با توجه با دانش خودش شرکت
5- اشتباه در انتخاب معماری و تلاش برای پیاده سازی عمومی و روی لبه تکنولوژی حرکت کردن بدون درک صحیح آن وآیا اینکه توانایی آن در تیم هست و اینکه آیا این راه حل برای پروژه ما واقعا بهترین انتخاب؟
و........
نظرات مطالب
استفاده از MediaWiki بهترین روش نگهداری یادداشت‌های شخصی خصوصا برای برنامه‌نویس‌ها
- البته شاید این کار به منظور استفاده تک کاربره مناسب باشه اما بسیاری از مزایای اون از دست میره چراکه صدها extension برای مدیاویکی تولید شده و پشتیبانی میشه که دیگه نمیشه ازشون استفاده کرد. مثل افزونه کتاب ساز اون
- مدیاویکی دائم در حال به روز رسانی نرم افزار خودش هست که توسعه اون خیلی سریع رخ میده.
 - نرم افزار اکثرقابلیت‌های مورد نیاز فارسی زبان‌ها رو داره مثلا زبان فارسی و تاریخ شمسی.
- فروم‌های متعدد برای پاسخگویی به اشکالات کاربران وجود داره.
- قابلیت همکاری تیمی که بهترین قابلیت‌های ویکی هست از بین میره.
- فکر میکنم بهترین کار همکاری با تیم تولید کننده در رفع نیازهای بومی باشه مثلا :
  1. ادیتور اون خیلی مناسب کاربر معمولی نیست
  2. در خیلی از موارد چپ چین راست چین کردن متن با مشکل مواجه میشه
  3. دکمه‌های میان بر برای خیلی از عملیات رو نداره
  4. موقع تایپ مطلب قابلیت WYSIWYG وجود نداره باید به preview رفت یا مطلب رو ذخیره کرد و سپس نتیجه اونو دید
بازخوردهای پروژه‌ها
طراحی رابط کاربری - راهنمایی فنی
سلام و عرض تشکر
از دیروز دارم از این پروفایلر استفاده میکنم. عالی و بدون دردسر.
واقعا لذت بردم و چندجا از برنامه م رو بهبود دادم با این ابزار.
- سوالی داشتم در مورد تگ پیش پردازنده ای که توی کانفیگ برنامه اضافه میکنیم. آیا این تگ برای انتشار نهایی باید دستی پاک بشه؟ آیا مشکل کارایی رخ نمیده؟ آیا اساسا در مورد برنامه‌های وبی که روی هاست منتشر میکنیم، لاگ کردن با پروفایلر ارزش افزوده ای داره؟
- در مورد رابط کاربری، برام خیلی گنگ بود. مخصوصا اسکرول‌های تودرتو کار مرور اطلاعات رو واقعا مشکل میکرد. نرم افزار مشابه Entity Framework Profiler 3.0  رو که نگاه میکردم، از لحاظ بصری و پیدا کردن مطلب خیلی راحت‌تر بود. البته نرم افزار شما رایگان هست و این صرفا یک بازخورد در جهت بهبود و نه یک انتظار می‌باشد. با تشکر بسیار
اشتراک‌ها
درس هایی که من از کار با نرم افزار hotjar گرفتم
همیشه مشکل و چالش بسیار زیادی که ما در سیستم‌های نرم افزاری با آن مواجه میشم، عدم درک مشتری و نیاز مشتری است و اینکه واقعا چه کسی درست می‌گوید؟ اینکه برخی از مهندسان از عدم درک مشتری شکایت میکنند و مشتری که سیستم را خراب اعلام میکند. در واقع مشکل و چالش‌ها بسیار کوچک هستند و این ما هستیم که آن‌ها را به خاطر شبه مساله‌های زندگی، کاری و محیطی بزرگ می‌کنیم. نرم افزار hotjar.com  به شما این امکان رو میدهد که از فرایند کارکردن مشتری فیلم بگیرید و کار شما رو به عنوان کسی که نرم افزار رو آزمایشی لانچ کردید بهتر و بهتر کند. مثلا من دیدم که در نسخه موبایل در سیستم عامل اندروید که ماشالله هر کدوم از مرورگرهاش هم یک داستانی دارند:
1- دکمه ثبت غیب شده یا رفته پایین صفحه
2- فرایند و حرکت ماوس کاربر چقدر گیج کننده است
3- دکمه افزودن به سبد خرید پررنگ بشه که کاربر ببیند
4-در موبایل اگر کاربر ثبت نام کند، کپچا را اشتباه وارد کند دکمه ثبت نام غیب میشه و دیگر کار نمیکند
و بسیاری مشکلاتی بسیار ریز ولی به نظر کارفرما خیلی بزرگ است چون کار نمیکند. جمله ایی که میشنوید همین است. این موضوع، این گزینه هایی  است که بسیار ساده است ولی برای کاربر اعصاب خورد کن و حوصله سربر.که ما وقتی آنها را برطرف میکنیم فقط خوشحالیم و از کدنویسی لذت می‌بریم و لازم هم نیست با کارفرما توی سر هم بکوبیم.
 
این صفحه اسکرین شات نرم افزار هست که گزینه‌های ضبط فیلم، قابلیت کار در تیم و ... رو میدهد. همیشه فیدبک گرفتن توی کار، و اون مسیر رو هی بهتر و بهتر کردن، باعث افزایش سرعت و کارایی نرم افزارهای ما میشود.
درس هایی که من از کار با نرم افزار hotjar گرفتم
اشتراک‌ها
راه معقول نصب و مدیریت نرم افزار در ویندوز توسط Chocolatey
به راحتی تمام جنبه‌های نرم افزاری ویندوز (نصب، پیکر بندی، ارتقاء و حذف) را مدیریت کنید.
 Chocolatey قابل اطمینان‌ترین راه نصب نرم افزار می‌باشد, زمانی که نرم افزار به صورت Package  شده  است، که به راحتی توسط Chocolatey  قابل نصب بر روی ویندوز است . 

نصب Chocolatey 
پیش نیاز:
  • Windows 7+ / Windows Server 2003
  • PowerShell v2
  • .NET Framework 4

 روش نصب:
1) توسط (cmd) Command prompt
cmd را به صورت Run as administrator اجرا سپس قطعه کد زیر را در آن اجرا کنید:
@"%SystemRoot%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe" -NoProfile -InputFormat None -ExecutionPolicy Bypass -Command "iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('https://chocolatey.org/install.ps1'))" && SET "PATH=%PATH%;%ALLUSERSPROFILE%\chocolatey\bin"

2) توسط PowerShell
PowerShell را به صورت Run as administrator اجرا سپس قطعه کد زیر را در آن اجرا کنید:
Set-ExecutionPolicy Bypass -Scope Process -Force; iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('https://chocolatey.org/install.ps1'))

بعد از نصب Chocolatey به راحتی می‌توانید نرم افزار‌های بسته بندی شده توسط Chocolatey را توسط خط فرمان نصب کنید.
به طور مثال برای نصب نرم افزار معروف ++ nodepad کافی هست کد زیر را در خط فرمان اجرا کنیم:
choco install notepadplusplus.install

دسترسی به تمام Package‌های ارائه شده توسط Chocolatey


راه معقول نصب و  مدیریت نرم افزار در ویندوز توسط Chocolatey
مطالب
اصول طراحی شیء گرا: OO Design Principles - قسمت چهارم

همانطور که قول داده بودم، به اصول GRASP می‌پردازیم.

اصول GRASP-General Responsibility Assignment Software Principles

این اصول به بررسی نحوه تقسیم وظایف بین کلاس‌ها و مشارکت اشیاء برای به انجام رساندن یک مسئولیت می‌پردازند. اینکه هر کلاس در ساختار نرم افزار چه وظیفه‌ای دارد و چگونه با کلاس‌های دیگر مشارکت میکند تا یک عملکرد به سیستم اضافه گردد. این اصول به چند بخش تقسیم می­شوند:

  • کنترلر ( Controller )
  • ایجاد کننده ( Creator )
  • انسجام قوی ( High Cohesion )
  • واسطه گری ( Indirection )
  • دانای اطلاعات ( Information Expert )
  • اتصال ضعیف ( Low Coupling )
  • چند ریختی ( Polymorphism )
  • حفاظت از تاثیر تغییرات ( Protected Variations )
  • مصنوع خالص ( Pure Fabrication )

 

Controller

این الگو بیان می‌کند که مسئولیت پاسخ به رویداد‌های (Events ) یک سناریوی محدود مانند یک مورد کاربردی ( Use Case ) باید به عهده یک کلاس غیر UI باشد. کنترلر باید کارهایی را که نیاز است در پاسخ رویداد انجام شود، به دیگران بسپرد و نتایج را طبق درخواست رویداد بازگرداند. در اصل، کنترلر دریافت کننده رویداد، راهنمای مسیر پردازش برای پاسخ به رویداد و در نهایت برگرداننده پاسخ به سمت مبداء رویداد است. در زیر مثالی را می‌بینیم که رویداد اتفاق افتاده توسط واسط گرافیکی به سمت یک handler (که متدی است با ورودیِ فرستنده و آرگمانهای مورد نیاز) در کنترلر فرستاده میشود. این روش event handling، در نمونه‌های وب فرم و ویندوز فرم دیده میشود. به صورتی خود کلاس‌های .Net وظیفه Event Raising از سمت UI با کلیک روی دکمه را انجام میدهد: 

 public class UserController
 {        
        protected void OnClickCreate(object sender, EventArgs e)
        {
           // call validation services
           // call create user services
        }
 }


در مثال بعد عملیات مربوط به User در یک WebApiController پاسخ داده میشود. در اینجا به جای استفاده از Event Raising برای کنترل کردن رویداد، از فراخوانی یک متد در کنترلر توسط درخواست HttpPost انجام میگیرد. در اینجا نیاز است که در سمت کلاینت درخواستی را ارسال کنیم:

    public class UserWebApiController
    {
        [HttpPost]
        public HttpResponseMessage Create(UserViewModel user)
        {
            // call validation services
            // call create user services
        }
    }



Creator :

  این اصل میگوید شیء ای میتواند یک شیء دیگر را بسازد ( instantiate ) که: (اگر کلاس B بخواهد کلاس A را instantiate کند)

  • کلاس B شیء از کلاس A را در خود داشته باشد؛
  • یا اطلاعات کافی برای instantiate کردن از A را داشته باشد؛
  • یا به صورت نزدیک با A در ارتباط باشد؛
  • یا بخواهد شیء A را ذخیره کند.

از آنجایی که این اصل بدیهی به نظر میرسد، با مثال نقض، درک بهتری را نسبت به آن میتوان پیدا کرد:

    // سازنده
    public class B
    {
        public static A CreateA(string name, string lastName, string job)
        {
            return new A() {
                Name =name,
                LastName = lastName,
                Job = job
            };
        }
    }
    // ایجاد شونده
    public class A
    {
        public string Name { get; set; }
        public string LastName { get; set; }
        public string Job { get; set; }
    }

    public class Context
    {
        public void Main()
        {
            var name = "Rasoul";
            var lastName = "Abbasi";
            var job = "Developer";            
            var obj = B.CreateA(name, lastName, job);
        }
    }


و اما چرا این مثال، اصل Creator را نقض میکند. در مثال میبینید که کلاس B، یک شیء از نوع A را در متد Main کلاس Context ایجاد میکند. کلاس B فقط یک متد برای تولید A دارد و در عملیات تولید A هیچ منطق خاصی را پیاده سازی نمیکند.کلاس B شیء ای را از کلاس A ، در خود ندارد، با آن ارتباط نزدیک ندارد و آنرا ذخیره نمیکند. با اینکه کلاس B اطلاعات کافی را برای تولید A از ورودی میگیرد، ولی این کلاس Context است که اطلاعات کافی را ارسال مینماید. اگر در کلاس B منطقی اضافه بر instance گیریِ ساده وجود داشت (مانند بررسی صحت و اعتبار سنجی)، میتوانستیم بگوییم کلاس B از یک مجموعه عملیات instance گیری با خبر است که کلاس Context  نباید از آن خبر داشته باشد. لذا اکنون هیچ دلیلی وجود ندارد که وظیفه تولید A را در Context انجام ندهیم و این مسئولیت را به کلاس B منتقل کنیم. این مورد ممکن است در ذهن شما با الگوی Factory تناقض داشته باشد. ولی نکته اصلی در الگو Factory انجام عملیات instance گیری با توجه به منطق برنامه است؛ یعنی وظیفه‌ای که کلاس Context نباید از آن خبر داشته باشد را به کلاس Factory منتقل میکنیم. در غیر اینصورت ایجاد کلاس Factory بی معنا خواهد بود (مگر به عنوان افزایش انعطاف پذیری معماری که بتوان به راحتی نوع پیاده سازی یک واسط را تغییر داد).


High Cohesion :

این اصل اشاره به یکی از اصول اساسی طراحی نرم افزار دارد. انسجام واحد‌های نرم افزاری باعث افزایش خوانایی، سهولت اشکال زدایی، قابلیت نگهداری و کاهش تاثیر زنجیره‌ای تغییرات میشود. طبق این اصل، مسئولیتهای هر واحد باید مرتبط باشد. لذا اجزایی کوچک با مسئولیتهای منسجم و متمرکز بهتر از اجزایی بزرگ با مسئولیت‌های پراکنده است. اگر واحد‌های سازنده نرم افزار انسجام ضعیفی داشته باشند، درک همکاری‌ها، استفاده مجدد آنها، نگه داری نرم افزار و پاسخ به تغییرات سخت‌تر خواهد شد.

در مثال زیر نقض این اصل را مشاهده میکنیم:

    class Controller
    {
        public void CreateProduct(string name, int categoryId) { }
        public void EditProduct(int id, string name) { }
        public void DeleteProduct(int id) { }
        public void CreateCategory(string name) { }
        public void EditCategory(int id, string name) { }
        public void DeleteCategory(int id) { }
    }  

همانطور که میبینید، کلاس کنترلر ما، مسئولیت مدیریت Product و Category را بر عهده دارد. بزرگ شدن این کلاس، باعث سخت‌تر شدن خواندن کد و رفع اشکال میگردد. با جداسازی کنترلر مربوط به Product از Category میتوان انسجام را بالا برد.


Indirection :

 این اصل بیان میکند که با تعریف یک واسط بین دو مولفه نرم افزاری میتوان میزان اتصال نرم افزار را کاهش داد. بدین ترتیب وظیفه هماهنگی ارتباط دو مؤلفه، به عهده این واسط خواهد بود و نیازی نیست داده‌های ورودی و خروجی دو مؤلفه، هماهنگ باشند. در اینجا واسط، از وابستگی بین دو مؤلفه با پنهان کردن ضوابط هر مؤلفه از دیگری و ایجاد وابستگی ضعیف خود با دو مؤلفه، باعث کاهش اتصال کلی طراحی میگردد.

الگوهای Adapter و Delegate و همچنین نقش کنترلر در الگوی معماری MVC از این اصل پیروی میکنند. 

    class SenderA
    {
        public Mediator mediator { get; }
        public SenderA() { mediator = new Mediator(); }
        public void Send(string message, string reciever) { mediator.Send(message, reciever); }
    }
    class SenderB
    {
        public Mediator mediator { get; }
        public SenderB() { mediator = new Mediator(); }
        public void Send(string message) { }
    }

    public class RecieverA
    {
        public void DoAction(string message)
        {
            // انجام عملیات بر اساس پیغام دریافت شده
            switch (message)
            {
                case "create":
                    break;
                case "delete":
                    break;
                default:
                    break;
            }
        }
    }
    public class RecieverB
    {
        public void DoAction(string message)
        {
            // انجام عملیات بر اساس پیغام دریافت شده
            switch (message)
            {
                case "edit":
                    break;
                case "rollback":
                    break;
                default:
                    break;
            }
        }
    }
    class Mediator
    {
        internal void Send(string message, string reciever)
        {
            switch (reciever)
            {
                case "A":
                    var recieverObjA = new RecieverA();
                    recieverObjA.DoAction(message);
                    break;
                case "B":
                    var recieverObjB = new RecieverB();
                    recieverObjB.DoAction(message);
                    break;

                default:
                    break;
            }
        }
    }
    class IndirectionContext
    {
        public void Main()
        {
            var senderA = new SenderA();
            senderA.Send("rollback", "B");
            var senderB = new SenderA();
            senderB.Send("create", "A");

        }
    }

در این مثال کلاس Mediator به عنوان واسط ارتباطی بین کلاس‌های Sender و Receiver قرار گرفته و نقش تحویل پیغام را دارد.

در مقاله بعدی، به بررسی سایر اصول GRASP خواهم پرداخت.