استفاده از bower در visual studio
Install-Package bower
Attempting to resolve dependency 'Node.js (≥ 0.10.28)'. Attempting to resolve dependency 'NoGit (≥ 0.0.8)'. Installing 'Node.js 0.10.28'. Successfully installed 'Node.js 0.10.28'. Installing 'NoGit 0.0.8'. Install failed. Rolling back... Install-Package : The specified path, file name, or both are too long. The fully qualified file name must be less than 260 characters, and the directory name must be less than 248 characters.At line:1 char:1 + Install-Package bower + ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ + CategoryInfo : NotSpecified: (:) [Install-Package], PathTooLongException + FullyQualifiedErrorId : NuGetCmdletUnhandledException,NuGet.PowerShell.Commands.InstallPackageCommand
ASP.NET MVC #21
سلام
خسته نباشید
در مقالتون فرمودین بجای Ajax.BeginForm میتوان از $.ajax استفاده نمود . اما در ستفاده از Ajax داده به صورت دستی در پارامتر Data پاس داده شده . آیا امکان این هست که Ajax را همانند Ajax.Beginform دات نت پیاده سازی کرد تا با Post شدن فرم اطلاعات اتوماتیک و بدون مقدار دهی پارامتر مذکور ارسال شود.
چرا که من در فرم، فایل آپلود میکنم ولی کتابخانه unobtrusive با HttpPostFileBase مشکل داره و میخوام از Helper دت نت استفاده نکنم و مستقیما از Ajax و بدون کتابخانه ذکر شده استفاده کنم.
در این خصوص نظر شما چیه ؟ آیا کاری که من به سبب مشکلی که در آپلود فایل در Helperهای Ajax دارم صحیح است؟
آموزش Prism #1
- MVVM Light
- Prism
- Caliburn
- Cinch
- WAF
- Catel
- Onyx
- MVVM helpers
- و...
هر کدوم از فریم ورکهای بالا مزایا، معایب و طرفداران خاص خودشون رو دارند(^) ولی به جرات میتونیم Prism رو به عنوان قویترین فریم ورک برای پیاده سازی پروژهای بزرگ و قوی و ماژولار با تکنولوژی WPF یا Silverlight بنامیم. در این پست به معرفی و بررسی مفاهیم اولیه Prism خواهیم پرداخت و در پستهای دیگر به پیاده سازی عملی همراه با مثال میپردازیم.
*اگر به هر دلیلی مایل به یادگیری و استفاده از Prism نیستید، بهتون پیشنهاد میکنم از WAF استفاده کنید.
پیش نیازها:
برای یادگیری PRISM ابتدا باید با مفاهیم زیر در WPF یا Silverlight آشنایی داشته باشید.(فرض بر این است که به UserControl و Xaml و Dependency Properties، تسلط کامل دارید)
- Data binding
- Resources
- Commands
- Behaviors
چرا Prism ؟
- Prism به صورت کامل از Modular Programming برای پروژههای WPF و Silverlight پشتیانی میکند*
- از Prism هم میتوانیم در پروژههای WPF استفاده کنیم و هم Silverlight.
- Prism به صورت کامل از الگوی MVVM برای پیاده سازی پروژهها پشتیبانی میکند.
- پیاده سازی مفاهیمی نظیر Composite Command و Command Behavior و Asynchronous Interacion به راحتی در Prism امکان پذیر است.
- مفاهیم تزریق وابستگی به صورت توکار در Prism فراهم است که برای پیاده سازی این مفاهیم به طور پیش فرض امکان استفاده از UnityContainer و MEF در Prism تدارک دیده شده است.
- پیاده سازی Region navigation در Prism به راحتی امکان پذیر است.
- به وسیله امکان Event Aggregation به راحتی میتوانیم بین ماژولهای مختلف ارتباط برقرار کنیم.
*توضیح درباره برنامههای ماژولار
در تولید پروژهای نرم افزاری بزرگ هر چه قدر هم اگر در تهیه فایلهای اسمبلی، کلاس ها، اینترفیسها و کلا طراحی پروژه به صورت شی گرا دقت به خرج دهیم باز هم ممکن است پروژه به صورت یک پارچه طراحی نشود. یعنی بعد از اتمام پروژه، توسعه، تست پذیری و نگهداری آن سخت و در بعضی مواقع غیر ممکن خواهد شد. برنامه نویسی ماژولار این امکان را فراهم میکنه که یک پروزه با مقیاس برزگ به چند پروژه کوچک تقسیم شده و همه مراحل طراحی و توسعه و تست برای هر کدام از این ماژولها به صورت جدا انجام شود.
Prism امکاناتی رو برای طراحی و توسعه این گونه پروژهها به صورت ماژولار فراهم کرده است:
- ابتدا باید نام و مکان هر ماژول رو به Prism معرفی کنیم که میتونیم اونها رو در کد یا Xaml یا Configuration File تعریف کنیم.
- با استفاده از Metadata باید وابستگیها و مقادیر اولیه برای هر ماژول مشخص شود.
- با کمک تزریق وابستگیها ارتباطات بین ماژولها میسر میشود.
- ماژول مورد نظر به دو صورت OnDemand و Available لود خواهد شد.
در شکل زیر مراحل بالا قابل مشاهده است:
Bootstrapper چیست؟
در هر پروژه ماژولار (مختص Prism نیست) برای اینکه ماژولهای مختلف یک پروژه، قابلیت استفاده به صورت یک پارچه رو در یک Application داشته باشند باید مفهومی به نام Bootstapper رو پیاده سازی کنیم که وظیفه اون شناسایی و پیکربندی و لود ماژول هاست. در Prism دو نوع Bootstrapper پیش فرض وجود دارد.
- MefBootstrapper : کلاس پایه Bootstrapper که مبنای آن MEF است. اگر قصد استفاده از MEF رو در پروژههای خود دارید(^) Bootstrapper شما باید از این کلاس ارث ببرد.
- UnityBootstrapper : کلاس پایه Bootstrapper که مبنای آن UnityContainer است. اگر قصد استفاده از UnityContainer یا Service Locator (^) رو در پروژههای خود دارید Bootstrapper شما باید از این کلاس ارث ببرد.
تصویری از ارتباط Bootstrapper با ماژولهای سیستم
مفهوم Shell
در پروژههای WPF، در فایل App.xaml توسط یک Uri نقطه شروع پروژه را تعیین میکنیم. در پروژههای Silverlight به وسیله خاصیت RootVisual نقطه شروع سیستم تعیین میشود. در Prism نقطه شروع پروژه توسط bootsrapper تعیین میشود. دلیل این امر این است که Shell در پروژههای مبتنی بر Prism متکی بر Region Manager است. از Region برای لود و نمایش ماژولها استفاده خواهیم کرد.
ادامه دارد...
ASP.NET Core 2.0 منتشر شد
The ASP.NET team is proud to announce general availability of ASP.NET Core 2.0. This release features compatibility with .NET Core 2.0, tooling support in Visual Studio 2017 version 15.3, and the new Razor Pages user-interface design paradigm. For a full list of updates, you can read the release notes. The latest SDK and tools can be downloaded from https://dot.net/core. Read the .NET Core 2.0 release announcement for more information and watch the launch video on Channel 9.
هنگام ایجاد یک Type جدید باید سعی کنیم دیتای داخلی Type را تا حد ممکن Immutable کنیم. حتی اگر نیاز داریم یک شیء را برگردانیم، بهتر است که یک instance جدید را برگردانیم، نه اینکه همان شیء موجود را تغییر دهیم. نتیحه این کار نهایتا به شفافیت بیشتر و Thread-Safe بودن منجر خواهد شد.
مثال:
public class Rectangle { public int Length { get; set; } public int Height { get; set; } public void Grow(int length, int height) { Length += length; Height += height; } } Rectangle r = new Rectangle(); r.Length = 5; r.Height = 10; r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, same instance of r
// After public class ImmutableRectangle { int Length { get; } int Height { get; } public ImmutableRectangle(int length, int height) { Length = length; Height = height; } public ImmutableRectangle Grow(int length, int height) => new ImmutableRectangle(Length + length, Height + height); } ImmutableRectangle r = new ImmutableRectangle(5, 10); r = r.Grow(10, 10);// r.Length is 15, r.Height is 20, is a new instance of r
یکی از موارد با اهمیت در سبک کد نویسی تابعی را در مثال زیر ببینید:
public static void Main() { Console.WriteLine(GetSalutation(DateTime.Now.Hour)); } // imparitive, mutates state to produce a result /*public static string GetSalutation(int hour) { string salutation; // placeholder value if (hour < 12) salutation = "Good Morning"; else salutation = "Good Afternoon"; return salutation; // return mutated variable }*/ public static string GetSalutation(int hour) => hour < 12 ? "Good Morning" : "Good Afternoon";
در قسمت قبلی درباره توابع HOF صحبت کردیم. به طور خلاصه توابعی که یک تابع را به عنوان ورودی میگیرند و یک تابع را به عنوان خروجی برمیگردانند. به مثال زیر توجه کنید:
public static int Count<TSource>(this IEnumerable<TSource> source, Func<TSource, bool> predicate) { int count = 0; foreach (TSource element in source) { checked { if (predicate(element)) { count++; } } } return count; }
ترکیب توابع به عمل پیوند دادن چند تابع ساده، برای ایجاد توابعی پیچیده گفته میشود. دقیقا مانند عملی که در ریاضیات انجام میشود. خروجی هر تابع به عنوان ورودی تابع بعدی مورد استفاده قرار میگیرد و در آخر ما خروجی آخرین فراخوانی را به عنوان نتیجه دریافت میکنیم. ما میتوانیم در #C به روش برنامه نویسی تابعی، توابع را با یکدیگر ترکیب کنیم. به مثال زیر توجه کنید:
public static class Extensions { public static Func<T, TReturn2> Compose<T, TReturn1, TReturn2>(this Func<TReturn1, TReturn2> func1, Func<T, TReturn1> func2) { return x => func1(func2(x)); } } public class Program { public static void Main(string[] args) { Func<int, int> square = (x) => x * x; Func<int, int> negate = x => x * -1; Func<int, string> toString = s => s.ToString(); Func<int, string> squareNegateThenToString = toString.Compose(negate).Compose(square); Console.WriteLine(squareNegateThenToString(2)); } }
یکی از روشهای مهم در سبک برنامه نویسی تابعی، فراخوانی متدها به صورت زنجیرهای و پاس دادن خروجی یک متد به متد بعدی، به عنوان ورودی است. به عنوان مثال کلاس String Builder یک مثال خوب از این نوع پیاده سازی است. کلاس StringBuilder از پترن Fluent Builder استفاده میکند. ما میتوانیم با اکستنشن متد هم به همین نتیجه برسیم. نکته مهم در مورد کلاس StringBuilder این است که این کلاس، شیء string را mutate نمیکند؛ به این معنا که هر متد، تغییری در object ورودی نمیدهد و یک خروجی جدید را بر میگرداند.
string str = new StringBuilder() .Append("Hello ") .Append("World ") .ToString() .TrimEnd() .ToUpper();
public static class Extensions { public static StringBuilder AppendWhen(this StringBuilder sb, string value, bool predicate) => predicate ? sb.Append(value) : sb; } public class Program { public static void Main(string[] args) { // Extends the StringBuilder class to accept a predicate string htmlButton = new StringBuilder().Append("<button").AppendWhen(" disabled", false).Append(">Click me</button>").ToString(); } }
نوعهای اضافی درست نکنید ، به جای آن از کلمهی کلیدی yield استفاده کنید!
گاهی ما نیاز داریم لیستی از آیتمها را به عنوان خروجی یک متد برگردانیم. اولین انتخاب معمولا ایجاد یک شیء از جنس List یا به طور کلیتر Collection و سپس استفاده از آن به عنوان نوع خروجی است:
public static void Main() { int[] a = { 1, 2, 3, 4, 5 }; foreach (int n in GreaterThan(a, 3)) { Console.WriteLine(n); } } /*public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt) { List<int> temp = new List<int>(); foreach (int n in arr) { if (n > gt) temp.Add(n); } return temp; }*/ public static IEnumerable<int> GreaterThan(int[] arr, int gt) { foreach (int n in arr) { if (n > gt) yield return n; } }
در قسمت قبلی به طور کلی درباره برنامه نویسی Imperative صحبت کردیم. در مثال زیر یک نمونه از تبدیل یک متد که با استایل Imperative نوشته شده به declarative را میبینید. شما میتوانید ببینید که چقدر کوتاهتر و خواناتر شده:
List<int> collection = new List<int> { 1, 2, 3, 4, 5 }; // Imparative style of programming is verbose List<int> results = new List<int>(); foreach(var num in collection) { if (num % 2 != 0) results.Add(num); } // Declarative is terse and beautiful var results = collection.Where(num => num % 2 != 0);
Immutable Collection
در مورد اهمیت immutable قبلا صحبت کردیم؛ Immutable Collection ها، کالکشنهایی هستند که به جز زمانیکه ایجاد میشنود، اعضای آنها نمیتوانند تغییر کنند. زمانیکه یک آیتم به آن اضافه یا کم شود، یک لیست جدید، برگردانده خواهد شد. شما میتوانید انواع این کالکشنها را در این لینک ببینید.
به نظر میرسد که ایجاد یک کالکشن جدید میتواند سربار اضافی بر روی استفاده از حافظه داشته باشد، اما همیشه الزاما به این صورت نیست. به طور مثال اگر شما f(x)=y را داشته باشید، مقادیر x و y به احتمال زیاد یکسان هستند. در این صورت متغیر x و y، حافظه را به صورت مشترک استفاده میکنند. به این دلیل که هیچ کدام از آنها Mutable نیستند. اگر به دنبال جزییات بیشتری هستید این مقاله به صورت خیلی جزییتر در مورد نحوه پیاده سازی این نوع کالکشنها صحبت میکند. اریک لپرت یک سری مقاله در مورد Immutable ها در #C دارد که میتوانید آن هار در اینجا پیدا کنید.
Thread-Safe Collections
Collection | توضیحات |
ConcurrentDictionary | پیاده سازی thread safe از دیکشنری key-value |
ConcurrentQueue | پیاده سازی thread safe از صف (اولین ورودی ، اولین خروجی) |
ConcurrentStack | پیاده سازی thread safe از پشته (آخرین ورودی ، اولین خروجی) |
ConcurrentBag | پیاده سازی thread safe از لیست نامرتب |
این کلاسها در واقع همه مشکلات ما را حل نخواهند کرد؛ اما بهتر است که در ذهن خود داشته باشیم که بتوانیم به موقع و در جای درست از آنها استفاده کنیم.
در این قسمت از مقاله سعی شد با روشهای خیلی ساده، با مفاهیم اولیه برنامه نویسی تابعی درگیر شویم. در ادامه مثالهای بیشتری از الگوهایی که میتوانند به ما کمک کنند، خواهیم داشت.