jQuery 1.12.1 و 2.2.1 منتشر شدند
The 1.x branch includes support for IE 6/7/8 and the 2.x branch does not.
https://code.jquery.com/jquery-1.12.1.js
https://code.jquery.com/jquery-1.12.1.min.js
https://code.jquery.com/jquery-2.2.1.js
https://code.jquery.com/jquery-2.2.1.min.js
تعریف متدها در برنامه نویسی:
متدها جزء اولین چیزهایی هستند که در هنگام شروع برنامه نویسی در هر یک از زبانهای برنامه نویسی، برنامه نویس با آنها آشنا میشود. بنابراین متدها به عنوان اصلیترین Building Block ها در زبانهای برنامه نویسی دارای اهمیت بسیار زیادی میباشند. متدها اولین جاهایی هستند که ما میتوانیم کار خودمان را از آنها شروع کنیم و به سوی هدف خود حرکت کنیم.
همان طور که میدانید شما در هنگام کد نویسی یکسری عملکردها را با ارسال یکسری پارمترها به متدها و فراخوانی آنها، بر عهدهی یک متد خاص میگذارید. بعد از فراخوانی انتظار دارید که متد، یک نوع دادهی خاص را برگرداند یا اینکه انتظار ندارید هیچ مقداری را برگرداند. همچنین احتمال دارد در هنگام اجرای متدی، یکسری خطاها رخ دهند و برنامه نویس باید سعی کند همهی آنها را به درستی مدیریت کند. اما آیا به نظر شما مواردی که در مورد متدها دارای اهمیت میباشند، فقط اینها هستند؟
بسیاری از برنامه نویسان انتظاری که از متدها دارند فقط در همین حد میباشد و بیشتر از این درگیر هیچ مسئلهی دیگری نمیشوند. اما آیا فقط در نظر گرفتن این مسایل در رسیدن به یک کد خوش ساخت، قابل توسعه و بدون پیچیدگی کافی است؟
متدها علاوه بر ویژگیهای ذکر شدهی در بالا که بیشتر بر ویژگیهای ذاتی و عملکردی آن تمرکز داشت، باید داری یکسری ویژگیهای دیگر نیز باشند، متدها باید Clean ، Testable و Predictable باشند. هر کدام از ویژگیهای مذکور توسط این پارامترها تشریح میشوند.
در ذیل ویژگیهای مذکور در شکل بالا را تشریح خواهیم کرد.
Clear Purpose :
· یک متد یک کار را انجام میدهد و همچنین آن کار را نیز به خوبی انجام میدهد.
· متد به راحتی قابل درک میباشد.
· میزان خطاها را به شدت کاهش میدهد.
· دیباگ کردن را در صورت وجود هر خطایی سادهتر میکند.
· قابلیت توسعه را افزایش میدهد.
· نوشتن تست برای این نوع متدها به دلیل اینکه فقط بر روی یک هدف خاص تمرکز دارند ساده است.
Good Name :
· نام متد عمکرد آن را به روشنی بیان میکند
Focused Code :
· تمام کد نوشته شدهی در متد فقط بر روی یک هدف تمرکز دارند.
· خوانایی کد بالا است و میزان توضیحاتی که برای کد نوشته میشود در کمترین حد ممکن است.
· متد دارای تاثیرات ناخواستهای بر سایر قسمتهای نرم افزار نمیباشد. این مسئله به معنی است که این نوع متدها شامل کدهایی که کارهای ناخواسته ای را انجام میدهند نمیباشد. برای مثال متدی که برای واکشی اطلاعات مشتریان استفاده میشود هیچگونه عملیاتی را که برای ثبت اطلاعات مشتریان انجام میشود، انجام نمیدهد.
Short Length :
· تعداد خطوط کد مربوط به متد کم میباشد. این مسئله خود باعث کاهش باگهای احتمالی در یک متد میشود.
Automated Code Test :
· متد این قابلیت را دارد که توسط زیر ساختهای تست، تست شود که این مسئله خود باعث افزایش کیفیت کد میشود.
Predictable Result :
· متد دارای یک نتیجهی قابل پیش بینی میباشد.
در ادامه سعی میکنیم با ذکر یک مثال، مواردی را که ذکر شد بیشتر توضیح دهیم و دیدگاه کاربردی آن را بررسی کنیم.
مثالی از دنیای واقعی:
مثال زیر فرآیند مربوط به دریافت سفارش از مشتری را به صورت کدی محاورهای نمایش میدهد. در این مثال سعی شده مشکلات و راه حلهای پیشنهادی Defensive Code با تمرکز بر مواردی که در قسمت قبل ذکر شد به صورت کامل تشریح شود. اکثر ما به عنوان برنامه نویس، با مواردی مانند شکل ذیل مواجه شدهایم. در این حالت در هنگام طراحی نرم افزار برنامه نویس مستقیما وارد رویداد مربوط به کلیک دکمهی ثبت اطلاعات سفارش میشود و به صورت کاملا ناباورانه و با پشتکاری مثال زدنی شروع به کد زدن میکند. برنامه نویس تمامی منطق دریافت اطلاعات از کاربر و ثبت مشترک، ایجاد درخواست برای مشترک، مراحل دریافت کالا از انبار، پرداخت، ارسال ایمیل به مشتری و سایر عملیاتهای دیگر را در این متد و پشت سر هم مینویسد:
این روش کد نویسی روشی است که اکثر برنامه نویسان با آن آشنایی دارند. اولین مشکلی که این روش دارد این است که این کد Clean نمیباشد. قابلیت توسعه و نگهداری این کد بسیار پایین میباشد و به اصطلاح یک کد کاملا باگ خیز میباشد. حال نوبت این رسیده که این کد را از نظر پارامترهایی که در بالا ذکر شد بررسی کنیم.
Clear Purpose :
آیا این متد دارای یک هدف مشخص و معین است؟ بیایید بررسی کنیم، ایجاد مشتری، ایجاد سفارش، ارسال درخواست به انبار، انجام عملیات پرداخت و ارسال رسید. همهی این کارها توسط این متد انجام میشود. خودتان در مورد تبعات این روش کد نویسی قضاوت کنید.
Clear Name :
به نظر شما چگونه میتوان یک اسم مناسب برای این متد انتخاب کرد که عملکرد آن را به درستی بیان کند. هر متد به یک نام مناسب نیاز دارد که این مسئله خود قابلیت توسعه و نگهداری کد را افزایش میدهد. این نام میتواند اطلاعات کاملی را در مورد متد ارائه دهد و عملکرد کلی آن را بیان نماید. هدف متد باید از طریق نام متد بیان شود و هنگامیکه شما نتوانید برای متد مد نظر یک نام را انتخاب کنید، بنابراین این متد دارای هدفی مشخص نمیباشد.
Focused Code :
متد باید کاری را انجام دهد که نام آن بیان میکند و تمام کدهای متد باید حتما بر روی آن هدف تمرکز کنند.
Short Length :
متد باید دارای طول کمی باشد. برای مثال طول کد نباید از اندازهی صفحه نمایش بیشتر باشد. به عبارتی دیگر، کد متد نباید اسکرول بخورد. بنابراین باید سعی شود کدهای اضافی از متد حذف شوند تا با این کار پیچیدگی کد هم به کمترین میزان برسد.
Automated Code Test :
آیا این متد به وسیلهی Automated Code Test می تواند تست شود؟ چند نکته در مورد این کد وجود دارد که توانایی Automated Code Test را از این کد میگیرد. اولین مسئله این است که در این مثال منطق یا همان Business برنامه با UI تلفیق شدهاست. برای رفع این مشکل باید منطق برنامه را در یک پروژهی مجزا از نوع Class Library قرار داد. مسئلهی دیگر این است که این متد برای تست شدن بسیار طولانی میباشد و باید به یکسری اجزای کوچکتر و منطقیتر شکسته شود و هر متد باید یک هدف و عملکرد روشن را داشته باشد.
در قسمت بعدی راهکارهایی برای Refactor کردن کد بر اساس اصول ذکر شده ارائه خواهد شد.
قسمتی از یک پروژه به همراه کلاس SqlHelper آن در کامنتهای مطلب «اهمیت Code review» توسط یکی از خوانندگان بلاگ جهت Code review مطرح شده که بهتر است در یک مطلب جدید و مجزا به آن پرداخته شود. قسمت مهم آن کلاس SqlHelper است و مابقی در اینجا ندید گرفته میشوند:
//It's only for code review purpose!
using System.Data;
using System.Data.SqlClient;
using System.Web.Configuration;
public sealed class SqlHelper
{
private SqlHelper() { }
// Send Connection String
//---------------------------------------------------------------------------------------
public static string GetCntString()
{
return WebConfigurationManager.ConnectionStrings["db_ConnectionString"].ConnectionString;
}
// Connect to Data Base SqlServer
//---------------------------------------------------------------------------------------
public static SqlConnection Connect2Db(ref SqlConnection sqlCnt, string cntString)
{
try
{
if (sqlCnt == null) sqlCnt = new SqlConnection();
sqlCnt.ConnectionString = cntString;
if (sqlCnt.State != ConnectionState.Open) sqlCnt.Open();
return sqlCnt;
}
catch (SqlException)
{
return null;
}
}
// Run ExecuteScalar Command
//---------------------------------------------------------------------------------------
public static string RunExecuteScalarCmd(ref SqlConnection sqlCnt, string strCmd, bool blnClose)
{
Connect2Db(ref sqlCnt, GetCntString());
using (sqlCnt)
{
using(SqlCommand sqlCmd = sqlCnt.CreateCommand())
{
sqlCmd.CommandText = strCmd;
object objResult = sqlCmd.ExecuteScalar();
if (blnClose) CloseCnt(ref sqlCnt, true);
return (objResult == null) ? string.Empty : objResult.ToString();
}
}
}
// Close SqlServer Connection
//---------------------------------------------------------------------------------------
public static bool CloseCnt(ref SqlConnection sqlCnt, bool nullSqlCnt)
{
try
{
if (sqlCnt == null) return true;
if (sqlCnt.State == ConnectionState.Open)
{
sqlCnt.Close();
sqlCnt.Dispose();
}
if (nullSqlCnt) sqlCnt = null;
return true;
}
catch (SqlException)
{
return false;
}
}
}
مثالی از نحوه استفاده ارائه شده:
protected void BtnTest_Click(object sender, EventArgs e)
{
SqlConnection sqlCnt = new SqlConnection();
string strQuery = "SELECT COUNT(UnitPrice) AS PriceCount FROM [Order Details]";
// در این مرحله پارامتر سوم یعنی کانکشن باز نگه داشته شود
string strResult = SqlHelper.RunExecuteScalarCmd(ref sqlCnt, strQuery, false);
strQuery = "SELECT LastName + N'-' + FirstName AS FullName FROM Employees WHERE (EmployeeID = 9)";
// در این مرحله پارامتر سوم یعنی کانکشن بسته شود
strResult = SqlHelper.RunExecuteScalarCmd(ref sqlCnt, strQuery, true);
}
مروری بر این کد:
1) نحوه کامنت نوشتن
بین سی شارپ و زبان سی++ تفاوت وجود دارد. این نحوه کامنت نویسی بیشتر در سی++ متداول است. اگر از ویژوال استودیو استفاده میکنید، مکان نما را به سطر قبل از یک متد منتقل کرده و سه بار پشت سر هم forward slash را تایپ کنید. به صورت خودکار ساختار خالی زیر تشکیل خواهد شد:
/// <summary>
///
/// </summary>
/// <param name="sqlCnt"></param>
/// <param name="cntString"></param>
/// <returns></returns>
public static SqlConnection Connect2Db(ref SqlConnection sqlCnt, string cntString)
این روش مرسوم کامنت نویسی کدهای سی شارپ است. خصوصا اینکه ابزارهایی وجود دارند که به صورت خودکار از این نوع کامنتها، فایل CHM درست میکنند.
2) وجود سازنده private
احتمالا هدف این بوده که نه شخصی و نه حتی کامپایلر، وهلهای از این کلاس را ایجاد نکند. بنابراین بهتر است کلاسی را که تمام متدهای آن static است (که به این هم خواهیم رسید!) ، راسا static معرفی کنید. به این ترتیب نیازی به سازنده private نخواهد بود.
3) وجود try/catch
یک اصل کلی وجود دارد: اگر در حال طراحی یک کتابخانه پایهای هستید، try/catch را در هیچ متدی از آن لحاظ نکنید. بله؛ درست خوندید! لطفا try/catch ننویسید! کرش کردن برنامه خوب است! لایههای بالاتر برنامه که در حال استفاده از کدهای شما هستند متوجه خواهند شد که مشکلی رخ داده و این مشکل توسط کتابخانه مورد استفاده «خفه» نشده. برای مثال اگر هم اکنون SQL Server در دسترس نیست، لایههای بالاتر برنامه باید این مشکل را متوجه شوند. Exception اصلا چیز بدی نیست! کرش برنامه اصلا بد نیست!
فرض کنید که دچار بیماری شدهاید. اگر مثلا تبی رخ ندهد، از کجا باید متوجه شد که نیاز به مراقبت پزشکی وجود دارد؟ اگر هیچ علامتی بروز داده نشود که تا الان نسل بشر منقرض شده بود!
4) وجود ref و out
دوستان گرامی! این ref و out فقط جهت سازگاری با زبان C در سی شارپ وجود دارد. لطفا تا حد ممکن از آن استفاده نکنید! مثلا استفاده از توابع API ویندوز که با C نوشته شدهاند.
یکی از مهمترین کاربردهای pointers در زبان سی، دریافت بیش از یک خروجی از یک تابع است. برای مثال یک متد API ویندوز را فراخوانی میکنید؛ خروجی آن یک ساختار است که به کمک pointers به عنوان یکی از پارامترهای همان متد معرفی شده. این روش به وفور در طراحی ویندوز بکار رفته. ولی خوب در سی شارپ که از این نوع مشکلات وجود ندارد. یک کلاس ساده را طراحی کنید که چندین خاصیت دارد. هر کدام از این خاصیتها میتوانند نمایانگر یک خروجی باشند. خروجی متد را از نوع این کلاس تعریف کنید. یا برای مثال در دات نت 4، امکان دیگری به نام Tuples معرفی شده برای کسانی که سریع میخواهند چند خروجی از یک تابع دریافت کنند و نمیخواهند برای اینکار یک کلاس بنویسند.
ضمن اینکه برای مثال در متد Connect2Db، هم کانکشن یکبار به صورت ref معرفی شده و یکبار به صورت خروجی متد. اصلا نیازی به استفاده از ref در اینجا نبوده. حتی نیازی به خروجی کانکشن هم در این متد وجود نداشته. کلیه تغییرات شما در شیء کانکشنی که به عنوان پارامتر ارسال شده، در خارج از آن متد هم منعکس میشود (شبیه به همان بحث pointers در زبان سی). بنابراین وجود ref غیرضروری است؛ وجود خروجی متد هم به همین صورت.
5) استفاده از using در متد RunExecuteScalarCmd
استفاده از using خیلی خوب است؛ همیشه اینکار را انجام دهید!
اما اگر اینکار را انجام دادید، بدانید که شیء sqlCnt در پایان بدنه using ، توسط GC نابوده شده است. بنابراین اینجا bool blnClose دیگر چه کاربردی دارد؟! تصمیم شما دیگر اهمیتی نخواهد داشت؛ چون کار تخریبی پیشتر انجام شده.
6) متد CloseCnt
این متد زاید است؛ به دلیلی که در قسمت (5) عنوان شد. using های استفاده شده، کار را تمام کردهاند. بنابراین بستن اشیاء dispose شده معنا نخواهد داشت.
7) در مورد نحوه استفاده
اگر SqlHelper را در اینجا مثلا یک DAL ساده فرض کنیم (data access layer)، جای قسمت BLL (business logic layer) در اینجا خالی است. عموما هم چون توضیحات این موارد را خیلی بد ارائه دادهاند، افراد از شنیدن اسم آنها هم وحشت میکنند. BLL یعنی کمی دست به Refactoring بزنید و این پیاده سازی منطق تجاری ارائه شده در متد BtnTest_Click را به یک کلاس مجزا خارج از code behind پروژه منتقل کنید. Code behind فقط محل استفاده نهایی از آن باشد. همین! فعلا با همین مختصر شروع کنید.
مورد دیگری که در اینجا باز هم مشهود است، عدم استفاده از پارامتر در کوئریها است. چون از پارامتر استفاده نکردهاید، SQL Server مجبور است برای حالت EmployeeID = 9 یکبار execution plan را محاسبه کند، برای کوئری بعدی مثلا EmployeeID = 19، اینکار را تکرار کند و الی آخر. این یعنی مصرف حافظه بالا و همچنین سرعت پایین انجام کوئریها. بنابراین اینقدر در قید و بند باز نگه داشتن یک کانکشن نباشید؛ مشکل اصلی جای دیگری است!
8) برنامه وب و اطلاعات استاتیک!
این پروژه، یک پروژه ASP.NET است. دیدن تعاریف استاتیک در این نوع پروژهها یک علامت خطر است! در این مورد قبلا مطلب نوشتم:
متغیرهای استاتیک و برنامههای ASP.NET
یک درخواست عمومی!
لطف کنید در پروژهای «جدید» خودتون این نوع کلاسهای SqlHelper رو «دور بریزید». یاد گرفتن کار با یک ORM جدید اصلا سخت نیست. مثلا طراحی Entity framework مایکروسافت به حدی ساده است که هر شخصی با داشتن بهره هوشی در حد یک عنکبوت آبی یا حتی جلبک دریایی هم میتونه با اون کار کنه! فقط NHibernate هست که کمی مرد افکن است و گرنه مابقی به عمد ساده طراحی شدهاند.
مزایای کار کردن با ORM ها این است:
- کوئریهای حاصل از آنها «پارامتری» است؛ که این دو مزیت عمده را به همراه دارد:
امنیت: مقاومت در برابر SQL Injection
سرعت و همچنین مصرف حافظه کمتر: با کوئریهای پارامتری در SQL Server همانند رویههای ذخیره شده رفتار میشود.
- عدم نیاز به نوشتن DAL شخصی پر از باگ. چون ORM یعنی همان DAL که توسط یک سری حرفهای طراحی شده.
- یک دست شدن کدها در یک تیم. چون همه بر اساس یک اینترفیس مشخص کار خواهند کرد.
- امکان استفاده از امکانات جدید زبانهای دات نتی مانند LINQ و نوشتن کوئریهای strongly typed تحت کنترل کامپایلر.
- پایین آوردن هزینههای آموزشی افراد در یک تیم. مثلا EF را میشود به عنوان یک پیشنیاز در نظر گرفت؛ عمومی است و همه گیر. کسی هم از شنیدن نام آن تعجب نخواهد کرد. کتاب(های) آموزشی هم در مورد آن زیاد هست.
و ...
تصاویری از Microsoft Spartan
پشتیبانی از IE در برنامههای Angular
وبلاگها ، سایتها و مقالات ایرانی (داخل و خارج از ایران)
- محاسبه کاربران آنلاین در ASP.NET
- نحوه جابجایی tempdb در SQL Server 2005 و ضرورت آن
- Firefox فارسی در دست تهیه
- تست نرمافزار در Agile Software Development
- محافظت از فرمهای اینترنتی با ریکپچا
- تبادل NTFS و رجیستری
- غیر فعال کردن اشتراک درایوهای مخفی در ویندوز
- تحت نظر قرار دادن پوشههای سیستمی در سی شارپ
- نحوه استفاده از jQuery در ASP.Net
- پلاگین کیبورد مجازی فارسی برای jQuery
- بکارگیری ویژگیهای CSS3 در طراحی وب
- ۹ قابلیت پنهان گوگل که باید بدانید
- فیدبرنر و گوگل
- پشتیبانی چیست و چگونه باید انجام شود
- دانشآموزان ایرانی در IT از معلمان خود باسوادترند
- امنیت وبلاگ وردپرس خود را بالا ببرید
- سرعت تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی
- آیا پنگوئن میتواند پنجره را بشکند؟ و نصیحت لینوکسی
- دل پر خون کاربران از عملکرد وزارت ICT در حوزه اینترنت
- انتخاب افقی قسمتی از کد!
Visual Studio
ASP. Net
- از سیر تا پیاز نحوهی کارکرد سشن در ASP.Net
- آشنایی با برنامه Fiddler
- jQuery, JSON, and ASP.NET
- ASP کلاسیک مرده است!
- دستکاری ظاهر شیرپوینت با استفاده از jQuery
- بررسی سایت whitehouse.gov
طراحی و توسعه وب
- ایجاد گوشههای گرد
- استفاده از فایرفاکس برای غلط یابی یک صفحه وب
- کتابخانه DateJs (و اگر وقت کردید سری به این پست بزنید)
- 45 تکنیک JQuery
- نحوه نمایش لینکهای خود را بهبود بخشید
- Formy CSS Form Framework
- Top list of ajax upload scripts
اسکیوال سرور
- به روز رسانی سوم اس کیوال سرور 2008 ، لیست موارد فیکس شده، دریافت
- طراحی جدید سایت اس کیوال سرور 2008
- آشنایی با لاگ فایلها در SQL Server
- تولید اعداد منحصربفرد در اس کیوال سرور
- از sp_detach_db استفاده نکنید!
سی شارپ
عمومی دات نت
- UTF8Encoding.Default != Encoding.UTF8
- مقایسه Nhibernate و Linq
- مقایسه Entity Framework و LINQ to SQL
- بررسی اندازه یک رشته در دات نت
- مونو و Android
- Google Maps for Windows Forms
- برگههای تقلب دات نت
- دایرکتوری کتاب خانههای ثبت وقایع در دات نت
ویندوز
مسایل اجتماعی و انسانی برنامه نویسی
- اثر رکود اقتصادی بر بازار کار برنامه نویسی
- دلایل استعفای تعدادی از کارمندان گوگل
- تهیهی برنامههایی با مقیاس گسترده در چند روز بجای چند هفته
- از دست همکاران خود خسته شدهاید؟!
- هنر مصاحبه کردن
متفرقه
فایل web.config یک برنامهی publish نشدهی ASP.NET Core چنین شکلی را دارد:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <configuration> <system.webServer> <handlers> <add name="aspNetCore" path="*" verb="*" modules="AspNetCoreModule" resourceType="Unspecified" /> </handlers> <aspNetCore processPath="%LAUNCHER_PATH%" arguments="%LAUNCHER_ARGS%" stdoutLogEnabled="true" stdoutLogFile=".\logs\stdout" forwardWindowsAuthToken="false"/> </system.webServer> </configuration>
Roslyn #3
زمانیکه صحبت از Syntax میشود، منظور نمایش متنی سورس کدها است. برای بررسی و آنالیز آن، نیاز است این نمایش متنی، به ساختار دادهای ویژهای به نام Syntax tree تبدیل شود و این Syntax tree مجموعهای است از tokenها. Tokenها بیانگر المانهای مختلف یک زبان، شامل کلمات کلیدی، عملگرها و غیره هستند.
در تصویر فوق، مراحل تبدیل یک قطعه کد #C را به مجموعهای از tokenهای معادل آن مشاهده میکنید. علاوه بر اینها، Roslyn syntax tree شامل موارد ویژهای به نام Trivia نیز هست. برای مثال در حین نوشتن کدها، در ابتدای سطرها تعدادی space یا tab وجود دارند و یا در این بین ممکن است کامنتی نوشته شود. هرچند این موارد از دیدگاه یک کامپایلر بیمعنا هستند، اما ابزارهای Refactoring ایی که به Trivia دقت نداشته باشند، خروجی کد به هم ریختهای را تولید خواهند کرد و سبب سردرگمی استفاده کنندگان میشوند.
در تصویر فوق، اشارهگر ادیتور پس از تایپ semicolon قرار گرفتهاست. در این حالت میتوانید دو نوع trivia مخصوص فضای خالی و کامنتها را در syntax visualizer، مشاهده کنید.
به علاوه پس از هر token بازهای از اعداد را مشاهده میکنید که بیانگر محل قرارگیری آنها در سورس کد هستند. این محلها جهت ارائهی خطاهای دقیق مرتبط با آن نقاط، بسیار مفید هستند.
یک Syntax tree از مجموعهای از syntax nodes تشکیل میشود و هر node شامل مواردی مانند تعاریف، عبارات و امثال آن است. در افزونهی Syntax visualizer نودهایی که رنگ قرمز متمایل به قهوهای دارند، بیانگر نودهای Trivia، نودهای آبی، Syntax nodes و نودهای سبز، Syntax token هستند.
مفاهیم این رنگها را با کلیک بر روی دکمهی Legend هم میتوان مشاهده کرد.
تفاوت Syntax با Semantics
در Roslyn امکان کار با Syntax و Semantics کدها وجود دارد.
یک Syntax، از گرامر زبان خاصی پیروی میکند. در Syntax اطلاعات بسیار زیادی وجود دارند که معنای برنامه را تغییر نمیدهند؛ مانند کامنتها، فضاهای خالی و فرمت ویژهی کدها. البته فضاهای خالی در زبانهایی مانند پایتون دارای معنا هستند؛ اما در سیشارپ خیر. همچنین در Syntax، توافق نامهای وجود دارد که بیانگر تعدادی واژهی از پیش رزرو شده، مانند کلمات کلیدی هستند.
اما Semantics در نقطهی مقابل Syntax قرار میگیرد و بیانگر معنای سورس کد است. برای مثال در اینجا تقدم و تاخر عملگرها مفهوم پیدا میکنند و یا اینکه Type system چیست و چه نوعهایی را میتوان به دیگری نسبت داد و تبدیل کرد. عملیات Binding در این مرحله رخ میدهد و مفهوم identifierها را مشخص میکند. برای مثال x در این قسمت از سورس کد، به چه معنایی است و به کجا اشاره میکند؟
خواص ویژهی Syntax tree در Roslyn
- تمام اجزای کد را شامل عناصر سازندهی زبان و همچنین Trivia، به همراه دارد.
- API آن توسط کتابخانههای ثالث قابل دسترسی است.
- Immutable طراحی شدهاست. به این معنا که زمانیکه syntax tree توسط Roslyn ایجاد شد، دیگر تغییر نمیکند. به این ترتیب امکان دسترسی همزمان و موازی به آن بدون نیاز به انواع قفلهای مسایل همزمانی وجود دارد. اگر کتابخانهی ثالثی به Syntax tree ارائه شده دسترسی پیدا میکند، میتواند کاملا مطمئن باشد که این اطلاعات دیگر تغییری نمیکنند و نیازی به قفل کردن آنها نیست. همچنین این مساله امکان استفادهی مجدد از sub treeها را در حین ویرایش کدها میسر میکند. به آنها mutating trees نیز گفته میشود.
- مقاوم است در برابر خطاها. اگر از قسمت اول به خاطر داشته باشید، Roslyn میبایستی جایگزین کامپایلر دومی به نام کامپایلر پس زمینهی ویژوال استودیو که خطوط قرمزی را ذیل سطرهای مشکل دار ترسیم میکند، نیز میشد. فلسفهی طراحی این کامپایلر، مقاوم بودن در برابر خطاهای تایپی و هماهنگی آن با تایپ کدها توسط برنامه نویس بود. Syntax tree در Roslyn نیز چنین خاصیتی را دارد و اگر مشغول به تایپ شوید، باز هم کار کرده و اینبار خطاهای موجود را نمایش میدهد که میتواند توسط ابزارهای نمایش دهندهی ویژوال استودیو یا سایر ابزارهای ثالث استفاده شود.
برای نمونه در تصویر فوق، تایپ semicolon فراموش شدهاست؛ اما همچنان Syntax tree در دسترس است و به علاوه گزارش میدهد که semicolon مفقود است و تایپ نشدهاست.
Parse سورس کد توسط Roslyn
ابتدا یک پروژهی کنسول سادهی دات نت 4.6 را در VS 2015 آغاز کنید. سپس از طریق خط فرمان نیوگت، دستور ذیل را صادر نمائید:
PM> Install-Package Microsoft.CodeAnalysis
سپس کدهای ذیل را به آن اضافه کنید:
using System; using Microsoft.CodeAnalysis; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp; using Microsoft.CodeAnalysis.CSharp.Syntax; namespace Roslyn01 { class Program { static void Main(string[] args) { parseText(); } static void parseText() { var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText("class Foo { void Bar(int x) {} }"); Console.WriteLine(tree.ToString()); Console.WriteLine(tree.GetRoot().NormalizeWhitespace().ToString()); var res = SyntaxFactory.ClassDeclaration("Foo") .WithMembers(SyntaxFactory.List<MemberDeclarationSyntax>(new[] { SyntaxFactory.MethodDeclaration( SyntaxFactory.PredefinedType( SyntaxFactory.Token(SyntaxKind.VoidKeyword) ), "Bar" ) .WithBody(SyntaxFactory.Block()) })) .NormalizeWhitespace(); Console.WriteLine(res); } } }
کار Parse سورس کد دریافتی، بر اساس سرویسهای زبان متناظر با آنها آغاز میشود. برای مثال سرویسهایی مانند VisualBasicSyntaxTree و یا CSharpSyntaxTree مثال فوق که سورس کد مورد آنالیز آن، از نوع سیشارپ است.
این کلاسهای Factory، دارای دو متد Create و ParseText هستند. کار متد ParseText آن مشخص است؛ یک قطعهی متنی از کد را آنالیز کرده و معادل Syntax Tree آنرا تولید میکند. متد Create آن، اشیایی مانند نودهای Syntax visualizer را دریافت کرده و بر اساس آنها یک Syntax tree را تولید میکند.
کار با متد Create آنچنان ساده نیست. به همین جهت یکی از اعضای تیم Roslyn برنامهای را به نام Roslyn Quoter ایجاد کردهاست که نسخهی آنلاین آنرا در اینجا و سورس کد آنرا در اینجا میتوانید بررسی کنید.
جهت آزمایش، همان قطعهی متنی سورس کد مثال فوق را در نسخهی آنلاین آن جهت آنالیز و تولید ورودی متد Create، وارد کنید. خروجی آنرا میتوان مستقیما در متد Create بکار برد.
فرمت کردن خودکار کدها به کمک Roslyn
اگر بر روی tree حاصل، متد ToString را فراخوانی کنیم، خروجی آن مجددا سورس کد مورد آنالیز است. اگر علاقمند بودید که Roslyn به صورت خودکار کدهای ورودی را فرمت کند و تمام آنها را در یک سطر نمایش ندهد، متد NormalizeWhitespace را بر روی ریشهی Syntax tree فراخوانی کنید:
tree.GetRoot().NormalizeWhitespace().ToString()
class Foo { void Bar(int x) { } }
کوئری گرفتن از سورس کد توسط Roslyn
در ادامه قصد داریم با سه روش مختلف کوئری گرفتن از Syntax tree، آشنا شویم. برای این منظور متد ذیل را به پروژهای که در ابتدای برنامه آغاز کردیم، اضافه کنید:
static void querySyntaxTree() { var tree = CSharpSyntaxTree.ParseText("class Foo { void Bar() {} }"); var node = (CompilationUnitSyntax)tree.GetRoot(); // Using the object model foreach (var member in node.Members) { if (member.Kind() == SyntaxKind.ClassDeclaration) { var @class = (ClassDeclarationSyntax)member; foreach (var member2 in @class.Members) { if (member2.Kind() == SyntaxKind.MethodDeclaration) { var method = (MethodDeclarationSyntax)member2; // do stuff } } } } // Using LINQ query methods var bars = from member in node.Members.OfType<ClassDeclarationSyntax>() from member2 in member.Members.OfType<MethodDeclarationSyntax>() where member2.Identifier.Text == "Bar" select member2; var res = bars.ToList(); // Using visitors new MyVisitor().Visit(node); }
روش اول کوئری گرفتن از Syntax tree، استفاده از object model آن است. در اینجا هربار، نوع و Kind هر نود را بررسی کرده و در نهایت به اجزای مدنظر خواهیم رسید. شروع کار هم با دریافت ریشهی syntax tree توسط متد GetRoot و تبدیل نوع آن نود به CompilationUnitSyntax میباشد.
روش دوم استفاده از روش LINQ است؛ با توجه به اینکه ساختار یک Syntax tree بسیار شبیه است به LINQ to XML. در اینجا یک سری نود، ریشه و فرزندان آنها را داریم که با روش LINQ بسیار سازگار هستند. برای نمونه در مثال فوق، در ریشهی Parse شده، در تمام کلاسهای آن، به دنبال متد یا متدهایی هستیم که نام آنها Bar است.
و در نهایت روش مرسوم و متداول کار با Syntax trees، استفاده از الگوی Visitors است. همانطور که در کدهای دو روش قبل مشاهده میکنید، باید تعداد زیادی حلقه و if و else نوشت تا به جزء و المان مدنظر رسید. راه سادهتری نیز برای مدیریت این پیچیدگی وجود دارد و آن استفاده از الگوی Visitor است. کار این الگو ارائهی متدهایی قابل override شدن است و فراخوانی آنها، در طی حلقههایی پشت صحنه که این Visitor را اجرا میکنند، صورت میگیرد. بنابراین در اینجا دیگر برای رسیدن به یک متد، حلقه نخواهید نوشت. تنها کاری که باید صورت گیرد، override کردن متد Visit المانی خاص در Syntax tree است.
هر نود در syntax tree دارای متدی است به نام Accept که یک Visitor را دریافت میکند. همچنین Visitorهای نوشته شده نیز دارای متد Visit یک نود هستند.
نمونهای از این Visitors را در کلاس ذیل مشاهده میکنید:
class MyVisitor : CSharpSyntaxWalker { public override void VisitMethodDeclaration(MethodDeclarationSyntax node) { if (node.Identifier.Text == "Bar") { // do stuff } base.VisitMethodDeclaration(node); } }
کلاس پایهی CSharpSyntaxWalker از کلاس CSharpSyntaxVisitor مشتق شدهاست و به تمام امکانات آن دسترسی دارد. علاوه بر آنها، کلاس CSharpSyntaxWalker به Tokens و Trivia نیز دسترسی دارد.
نحوهی استفاده از Visitor سفارشی نوشته شده نیز به صورت ذیل است:
new MyVisitor().Visit(node);