سری ویدیوهای NET Conf 2023.
.NET Conf 2023
.NET Conf 2023 is the largest .NET event hosted online! Co-organized by the .NET community and Microsoft and backed by the support of the .NET Foundation and ecosystem partners, it's your ticket to learning and finding inspiration for your upcoming software projects. Dive into the world of web, mobile, cloud, desktop, gaming, IoT, AI, and beyond, all powered by .NET. Whether you're just starting your coding journey or you're a seasoned pro, these sessions are tailored for everyone. Be prepared for presentations covering the exciting new features of .NET 8, C# 12, Azure, Visual Studio, and so much more. Tune in to learn about the fastest release of .NET yet!
فروش Auth0 به قیمت 6.5 میلیارد دلار
ردیابی تغییرات در سمت کلاینت توسط Web API
فرض کنید میخواهیم از سرویسهای REST-based برای انجام عملیات CRUD روی یک Object graph استفاده کنیم. همچنین میخواهیم رویکردی در سمت کلاینت برای بروز رسانی کلاس موجودیتها پیاده سازی کنیم که قابل استفاده مجدد (reusable) باشد. علاوه بر این دسترسی دادهها توسط مدل Code-First انجام میشود.
در مثال جاری یک اپلیکیشن کلاینت (برنامه کنسول) خواهیم داشت که سرویسهای ارائه شده توسط پروژه Web API را فراخوانی میکند. هر پروژه در یک Solution مجزا قرار دارد، با این کار یک محیط n-Tier را شبیه سازی میکنیم.
مدل زیر را در نظر بگیرید.
همانطور که میبینید مدل مثال جاری مشتریان و شماره تماس آنها را ارائه میکند. میخواهیم مدلها و کد دسترسی به دادهها را در یک سرویس Web API پیاده سازی کنیم تا هر کلاینتی که به HTTP دسترسی دارد بتواند از آن استفاده کند. برای ساخت سرویس مذکور مراحل زیر را دنبال کنید.
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع ASP.NET Web Application بسازید و قالب پروژه را Web API انتخاب کنید. نام پروژه را به Recipe4.Service تغییر دهید.
- کنترلر جدیدی با نام CustomerController به پروژه اضافه کنید.
- کلاسی با نام BaseEntity ایجاد کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. تمام موجودیتها از این کلاس پایه مشتق خواهند شد که خاصیتی بنام TrackingState را به آنها اضافه میکند. کلاینتها هنگام ویرایش آبجکت موجودیتها باید این فیلد را مقدار دهی کنند. همانطور که میبینید این خاصیت از نوع TrackingState enum مشتق میشود. توجه داشته باشید که این خاصیت در دیتابیس ذخیره نخواهد شد. با پیاده سازی enum وضعیت ردیابی موجودیتها بدین روش، وابستگیهای EF را برای کلاینت از بین میبریم. اگر قرار بود وضعیت ردیابی را مستقیما از EF به کلاینت پاس دهیم وابستگیهای بخصوصی معرفی میشدند. کلاس DbContext اپلیکیشن در متد OnModelCreating به EF دستور میدهد که خاصیت TrackingState را به جدول موجودیت نگاشت نکند.
public abstract class BaseEntity { protected BaseEntity() { TrackingState = TrackingState.Nochange; } public TrackingState TrackingState { get; set; } } public enum TrackingState { Nochange, Add, Update, Remove, }
- کلاسهای موجودیت Customer و PhoneNumber را ایجاد کنید و کد آنها را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
public class Customer : BaseEntity { public int CustomerId { get; set; } public string Name { get; set; } public string Company { get; set; } public virtual ICollection<Phone> Phones { get; set; } } public class Phone : BaseEntity { public int PhoneId { get; set; } public string Number { get; set; } public string PhoneType { get; set; } public int CustomerId { get; set; } public virtual Customer Customer { get; set; } }
- با استفاده از NuGet Package Manager کتابخانه Entity Framework 6 را به پروژه اضافه کنید.
- کلاسی با نام Recipe4Context ایجاد کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. در این کلاس از یکی از قابلیتهای جدید EF 6 بنام "Configuring Unmapped Base Types" استفاده کرده ایم. با استفاده از این قابلیت جدید هر موجودیت را طوری پیکربندی میکنیم که خاصیت TrackingState را نادیده بگیرند. برای اطلاعات بیشتر درباره این قابلیت EF 6 به این لینک مراجعه کنید.
public class Recipe4Context : DbContext { public Recipe4Context() : base("Recipe4ConnectionString") { } public DbSet<Customer> Customers { get; set; } public DbSet<Phone> Phones { get; set; } protected override void OnModelCreating(DbModelBuilder modelBuilder) { // Do not persist TrackingState property to data store // This property is used internally to track state of // disconnected entities across service boundaries. // Leverage the Custom Code First Conventions features from Entity Framework 6. // Define a convention that performs a configuration for every entity // that derives from a base entity class. modelBuilder.Types<BaseEntity>().Configure(x => x.Ignore(y => y.TrackingState)); modelBuilder.Entity<Customer>().ToTable("Customers"); modelBuilder.Entity<Phone>().ToTable("Phones"); } }
- فایل Web.config پروژه را باز کنید و رشته اتصال زیر را به قسمت ConnectionStrings اضافه نمایید.
<connectionStrings> <add name="Recipe4ConnectionString" connectionString="Data Source=.; Initial Catalog=EFRecipes; Integrated Security=True; MultipleActiveResultSets=True" providerName="System.Data.SqlClient" /> </connectionStrings>
- فایل Global.asax را باز کنید و کد زیر را به متد Application_Start اضافه نمایید. این کد بررسی Entity Framework Model Compatibility را غیرفعال میکند و به JSON serializer دستور میدهد که self-referencing loop خواص پیمایشی را نادیده بگیرد. این حلقه بدلیل رابطه bidirectional بین موجودیتهای Customer و PhoneNumber بوجود میآید.
protected void Application_Start() { // Disable Entity Framework Model Compatibilty Database.SetInitializer<Recipe1Context>(null); // The bidirectional navigation properties between related entities // create a self-referencing loop that breaks Web API's effort to // serialize the objects as JSON. By default, Json.NET is configured // to error when a reference loop is detected. To resolve problem, // simply configure JSON serializer to ignore self-referencing loops. GlobalConfiguration.Configuration.Formatters.JsonFormatter .SerializerSettings.ReferenceLoopHandling = Newtonsoft.Json.ReferenceLoopHandling.Ignore; ... }
- کلاسی با نام EntityStateFactory بسازید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید. این کلاس مقدار خاصیت TrackingState که به کلاینتها ارائه میشود را به مقادیر متناظر کامپوننتهای ردیابی EF تبدیل میکند.
public static EntityState Set(TrackingState trackingState) { switch (trackingState) { case TrackingState.Add: return EntityState.Added; case TrackingState.Update: return EntityState.Modified; case TrackingState.Remove: return EntityState.Deleted; default: return EntityState.Unchanged; } }
- در آخر کد کنترلر CustomerController را مطابق لیست زیر بروز رسانی کنید.
public class CustomerController : ApiController { // GET api/customer public IEnumerable<Customer> Get() { using (var context = new Recipe4Context()) { return context.Customers.Include(x => x.Phones).ToList(); } } // GET api/customer/5 public Customer Get(int id) { using (var context = new Recipe4Context()) { return context.Customers.Include(x => x.Phones).FirstOrDefault(x => x.CustomerId == id); } } [ActionName("Update")] public HttpResponseMessage UpdateCustomer(Customer customer) { using (var context = new Recipe4Context()) { // Add object graph to context setting default state of 'Added'. // Adding parent to context automatically attaches entire graph // (parent and child entities) to context and sets state to 'Added' // for all entities. context.Customers.Add(customer); foreach (var entry in context.ChangeTracker.Entries<BaseEntity>()) { entry.State = EntityStateFactory.Set(entry.Entity.TrackingState); if (entry.State == EntityState.Modified) { // For entity updates, we fetch a current copy of the entity // from the database and assign the values to the orginal values // property from the Entry object. OriginalValues wrap a dictionary // that represents the values of the entity before applying changes. // The Entity Framework change tracker will detect // differences between the current and original values and mark // each property and the entity as modified. Start by setting // the state for the entity as 'Unchanged'. entry.State = EntityState.Unchanged; var databaseValues = entry.GetDatabaseValues(); entry.OriginalValues.SetValues(databaseValues); } } context.SaveChanges(); } return Request.CreateResponse(HttpStatusCode.OK, customer); } [HttpDelete] [ActionName("Cleanup")] public HttpResponseMessage Cleanup() { using (var context = new Recipe4Context()) { context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from phones"); context.Database.ExecuteSqlCommand("delete from customers"); return Request.CreateResponse(HttpStatusCode.OK); } } }
- در ویژوال استودیو پروژه جدیدی از نوع Console Application بسازید و نام آن را به Recipe4.Client تغییر دهید.
- فایل program.cs را باز کنید و کد آن را مطابق لیست زیر تغییر دهید.
internal class Program { private HttpClient _client; private Customer _bush, _obama; private Phone _whiteHousePhone, _bushMobilePhone, _obamaMobilePhone; private HttpResponseMessage _response; private static void Main() { Task t = Run(); t.Wait(); Console.WriteLine("\nPress <enter> to continue..."); Console.ReadLine(); } private static async Task Run() { var program = new Program(); program.ServiceSetup(); // do not proceed until clean-up completes await program.CleanupAsync(); program.CreateFirstCustomer(); // do not proceed until customer is added await program.AddCustomerAsync(); program.CreateSecondCustomer(); // do not proceed until customer is added await program.AddSecondCustomerAsync(); // do not proceed until customer is removed await program.RemoveFirstCustomerAsync(); // do not proceed until customers are fetched await program.FetchCustomersAsync(); } private void ServiceSetup() { // set up infrastructure for Web API call _client = new HttpClient { BaseAddress = new Uri("http://localhost:62799/") }; // add Accept Header to request Web API content negotiation to return resource in JSON format _client.DefaultRequestHeaders.Accept.Add(new MediaTypeWithQualityHeaderValue ("application/json")); } private async Task CleanupAsync() { // call the cleanup method from the service _response = await _client.DeleteAsync("api/customer/cleanup/"); } private void CreateFirstCustomer() { // create customer #1 and two phone numbers _bush = new Customer { Name = "George Bush", Company = "Ex President", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _whiteHousePhone = new Phone { Number = "212 222-2222", PhoneType = "White House Red Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _bushMobilePhone = new Phone { Number = "212 333-3333", PhoneType = "Bush Mobile Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _bush.Phones.Add(_whiteHousePhone); _bush.Phones.Add(_bushMobilePhone); } private async Task AddCustomerAsync() { // construct call to invoke UpdateCustomer action method in Web API service _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _bush, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created customer entity from service, which will include // database-generated Ids for all entities _bush = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); _whiteHousePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _bush.CustomerId); _bushMobilePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _bush.CustomerId); Console.WriteLine("Successfully created Customer {0} and {1} Phone Numbers(s)", _bush.Name, _bush.Phones.Count); foreach (var phoneType in _bush.Phones) { Console.WriteLine("Added Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private void CreateSecondCustomer() { // create customer #2 and phone numbers _obama = new Customer { Name = "Barack Obama", Company = "President", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; _obamaMobilePhone = new Phone { Number = "212 444-4444", PhoneType = "Obama Mobile Phone", // set tracking state to 'Add' to generate a SQL Insert statement TrackingState = TrackingState.Add, }; // set tracking state to 'Modifed' to generate a SQL Update statement _whiteHousePhone.TrackingState = TrackingState.Update; _obama.Phones.Add(_obamaMobilePhone); _obama.Phones.Add(_whiteHousePhone); } private async Task AddSecondCustomerAsync() { // construct call to invoke UpdateCustomer action method in Web API service _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _obama, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { // capture newly created customer entity from service, which will include // database-generated Ids for all entities _obama = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); _whiteHousePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _obama.CustomerId); _bushMobilePhone = _bush.Phones.FirstOrDefault(x => x.CustomerId == _obama.CustomerId); Console.WriteLine("Successfully created Customer {0} and {1} Phone Numbers(s)", _obama.Name, _obama.Phones.Count); foreach (var phoneType in _obama.Phones) { Console.WriteLine("Added Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } private async Task RemoveFirstCustomerAsync() { // remove George Bush from underlying data store. // first, fetch George Bush entity, demonstrating a call to the // get action method on the service while passing a parameter var query = "api/customer/" + _bush.CustomerId; _response = _client.GetAsync(query).Result; if (_response.IsSuccessStatusCode) { _bush = await _response.Content.ReadAsAsync<Customer>(); // set tracking state to 'Remove' to generate a SQL Delete statement _bush.TrackingState = TrackingState.Remove; // must also remove bush's mobile number -- must delete child before removing parent foreach (var phoneType in _bush.Phones) { // set tracking state to 'Remove' to generate a SQL Delete statement phoneType.TrackingState = TrackingState.Remove; } // construct call to remove Bush from underlying database table _response = await _client.PostAsync("api/customer/updatecustomer/", _bush, new JsonMediaTypeFormatter()); if (_response.IsSuccessStatusCode) { Console.WriteLine("Removed {0} from database", _bush.Name); foreach (var phoneType in _bush.Phones) { Console.WriteLine("Remove {0} from data store", phoneType.PhoneType); } } else Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } else { Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } } private async Task FetchCustomersAsync() { // finally, return remaining customers from underlying data store _response = await _client.GetAsync("api/customer/"); if (_response.IsSuccessStatusCode) { var customers = await _response.Content.ReadAsAsync<IEnumerable<Customer>>(); foreach (var customer in customers) { Console.WriteLine("Customer {0} has {1} Phone Numbers(s)", customer.Name, customer.Phones.Count()); foreach (var phoneType in customer.Phones) { Console.WriteLine("Phone Type: {0}", phoneType.PhoneType); } } } else { Console.WriteLine("{0} ({1})", (int)_response.StatusCode, _response.ReasonPhrase); } } }
- در آخر کلاسهای Customer, Phone و BaseEntity را به پروژه کلاینت اضافه کنید. چنین کدهایی بهتر است در لایه مجزایی قرار گیرند و بین لایههای مختلف اپلیکیشن به اشتراک گذاشته شوند.
اگر اپلیکیشن کلاینت را اجرا کنید با خروجی زیر مواجه خواهید شد.
شرح مثال جاری
با اجرای اپلیکیشن Web API شروع کنید. این اپلیکیشن یک MVC Web Controller دارد که پس از اجرا شما را به صفحه خانه هدایت میکند. در این مرحله سایت در حال اجرا است و سرویسها قابل دسترسی هستند.
سپس اپلیکیشن کنسول را باز کنید و روی خط اول کد فایل program.cs یک breakpoint قرار داده و آن را اجرا کنید. ابتدا آدرس سرویس را نگاشت میکنیم و از سرویس درخواست میکنیم که اطلاعات را با فرمت JSON بازگرداند.
سپس توسط متد DeleteAsync که روی آبجکت HttpClient تعریف شده است اکشن متد Cleanup را روی سرویس فراخوانی میکنیم. این فراخوانی تمام دادههای پیشین را حذف میکند.
در قدم بعدی یک مشتری بهمراه دو شماره تماس میسازیم. توجه کنید که برای هر موجودیت مشخصا خاصیت TrackingState را مقدار دهی میکنیم تا کامپوننتهای Change-tracking در EF عملیات لازم SQL برای هر موجودیت را تولید کنند.
سپس توسط متد PostAsync که روی آبجکت HttpClient تعریف شده اکشن متد UpdateCustomer را روی سرویس فراخوانی میکنیم. اگر به این اکشن متد یک breakpoint اضافه کنید خواهید دید که موجودیت مشتری را بعنوان یک پارامتر دریافت میکند و آن را به context جاری اضافه مینماید. با اضافه کردن موجودیت به کانتکست جاری کل object graph اضافه میشود و EF شروع به ردیابی تغییرات آن میکند. دقت کنید که آبجکت موجودیت باید Add شود و نه Attach.
قدم بعدی جالب است، هنگامی که از خاصیت DbChangeTracker استفاده میکنیم. این خاصیت روی آبجکت context تعریف شده و یک <IEnumerable<DbEntityEntry را با نام Entries ارائه میکند. در اینجا بسادگی نوع پایه EntityType را تنظیم میکنیم. این کار به ما اجازه میدهد که در تمام موجودیت هایی که از نوع BaseEntity هستند پیمایش کنیم. اگر بیاد داشته باشید این کلاس، کلاس پایه تمام موجودیتها است. در هر مرحله از پیمایش (iteration) با استفاده از کلاس EntityStateFactory مقدار خاصیت TrackingState را به مقدار متناظر در سیستم ردیابی EF تبدیل میکنیم. اگر کلاینت مقدار این فیلد را به Modified تنظیم کرده باشد پردازش بیشتری انجام میشود. ابتدا وضعیت موجودیت را از Modified به Unchanged تغییر میدهیم. سپس مقادیر اصلی را با فراخوانی متد GetDatabaseValues روی آبجکت Entry از دیتابیس دریافت میکنیم. فراخوانی این متد مقادیر موجود در دیتابیس را برای موجودیت جاری دریافت میکند. سپس مقادیر بدست آمده را به کلکسیون OriginalValues اختصاص میدهیم. پشت پرده، کامپوننتهای EF Change-tracking بصورت خودکار تفاوتهای مقادیر اصلی و مقادیر ارسالی را تشخیص میدهند و فیلدهای مربوطه را با وضعیت Modified علامت گذاری میکنند. فراخوانیهای بعدی متد SaveChanges تنها فیلدهایی که در سمت کلاینت تغییر کرده اند را بروز رسانی خواهد کرد و نه تمام خواص موجودیت را.
در اپلیکیشن کلاینت عملیات افزودن، بروز رسانی و حذف موجودیتها توسط مقداردهی خاصیت TrackingState را نمایش داده ایم.
متد UpdateCustomer در سرویس ما مقادیر TrackingState را به مقادیر متناظر EF تبدیل میکند و آبجکتها را به موتور change-tracking ارسال میکند که نهایتا منجر به تولید دستورات لازم SQL میشود.
نکته: در اپلیکیشنهای واقعی بهتر است کد دسترسی دادهها و مدلهای دامنه را به لایه مجزایی منتقل کنید. همچنین پیاده سازی فعلی change-tracking در سمت کلاینت میتواند توسعه داده شود تا با انواع جنریک کار کند. در این صورت از نوشتن مقادیر زیادی کد تکراری جلوگیری خواهید کرد و از یک پیاده سازی میتوانید برای تمام موجودیتها استفاده کنید.
12.Visual Studio 2017 15.9 منتشر شد
Issues Fixed in 15.9.12
These are the customer-reported issues addressed in 15.9.12:
- Access violation C++ /CLI 15.9.5 ISO C++ Latest Draft Standard since 15.9.5.
- An error occurred loading this property page (CSS & JSON).
- Visual Studio 2017 crashing when editing package.json.
- Opening package.json locks up Visual Studio.
- PGO Code Gen Bug - Vectorized instruction accessing memory OOB.
- Bad code gen in recursive bucket split routine.
- Compiler optimization bug in 15.8.9.
- We have fixed a linker error LNK4020 when using PCH, /Zi, and /GL in distributed build systems, such as IncrediBuild. The C++ compiler backend now correctly associates CIL OBJs with their corresponding compiler generated PDB when generating debug info for cross-module inlining.
Security Advisory Notices
CoffeeScript #9
اصطلاحات عمومی CoffeeScript
Multiple arguments
همانطوری که در قسمت قبل در تابع Math.max مشاهده کردید، با استفاده از ... آرایه را به عنوان آرگومان چندگانه به تابع max ارسال کردیم. در پشت صحنه CoffeeScript برای اطمینان از ارسال کامل آرایه به تابع max، برای فراخوانی از تابع ()apply استفاده میکند. ما نیز میتوانیم از این ویژگی در جای دیگری استفاده کنیم.
Log = log: -> console?.log(arguments...)
var Log; Log = { log: function() { return typeof console !== "undefined" && console !== null ? console.log.apply(console, arguments) : void 0; } };
Log = logPrefix: "(App)" log: (args...) -> args.unshift(@logPrefix) if @logPrefix console?.log(args...)
var Log, slice = [].slice; Log = { logPrefix: "(App)", log: function() { var args; args = 1 <= arguments.length ? slice.call(arguments, 0) : []; if (this.logPrefix) { args.unshift(this.logPrefix); } return typeof console !== "undefined" && console !== null ? console.log.apply(console, args) : void 0; } };
And/Or
طبق ساختار syntax ایی که در قسمتهای قبل با آن آشنا شدیم، or به جای || و and به جای && استفاده شده و سبب خوانایی بیشتر کد نوشته میشوند؛ در صورتیکه هر دو روش نتایج یکسانی را تولید میکنند.
همچنین به جای استفاده از == از is و برای =! از isnt استفاده میشود.
string = "migrating coconuts" string == string # true string is string # true
hash or= {}
hash || (hash = {});
hash ?= {}
if (typeof hash !== "undefined" && hash !== null) { hash; } else { hash = {}; };
دوره 3 ساعته PostgreSQL
PostgreSQL Tutorial Full Course 2022
I provide here in this PostgreSQL tutorial a full course you can use to master PostgreSQL. Postgres is an object relational database that is just as fast as MySQL that adheres more closely to SQL standards and excels at concurrency. Postgres is also superior at avoiding data corruption.
TABLE OF CONTENTS
00:00 Intro
00:30 Why Use Postgres?
01:13 What is a Database
03:12 Change Database Theme
03:53 Create a Database
04:46 Design a Database
05:50 Turn Invoice into a Database
07:04 Make a Table
12:13 Data Types
16:36 Adding Data to Table
18:15 To See Data
18:25 SELECT
19:19 Create Custom Type
20:48 Change Column Data Type
22:58 Thinking About Tables
25:37 Breaking Up Tables
27:03 Primary & Foreign Keys
32:40 Foreign & Primary Keys
33:28 Altering Tables Many Examples
53:00 Getting Data from One Table
53:40 Where
54:30 Conditional Operators
55:48 Logical Operators
58:12 Order By
59:32 Limit
1:01:45 GROUP BY
1:03:11 Distinct
1:05:00 Getting Data from Multiple Tables
1:05:21 Inner Join
1:08:50 Join 3 Tables
1:13:15 Arithmetic Operators
1:13:45 Join with Where
1:14:55 Outer Joins
1:17:03 Cross Joins
1:18:16 Unions
1:19:27 Extract
1:21:05 IS NULL
1:22:03 SIMILAR LIKE & ~
1:29:25 GROUP BY
1:31:14 HAVING
1:32:18 AGGREGATE FUNCTIONS
1:34:22 WORKING WITH VIEWS
1:45:01 SQL Functions
1:49:00 Dollar Quotes
1:50:06 Functions that Return Void
1:52:38 Get Maximum Product Price
1:53:39 Get Total Value of Inventory
1:54:26 Get Number of Customers
1:56:15 Named Parameters
2:01:30 Return a Row / Composite
2:03:38 Get Multiple Rows
2:07:08 PL/pgSQL
2:11:35 Variables in Functions
2:15:55 Store Rows in Variables
2:19:17 IN INOUT and OUT
2:21:01 Using Multiple Outs
2:25:56 Return Query Results
2:33:42 IF ELSEIF and ELSE
2:38:48 CASE Statement
2:42:01 Loop Statement
2:45:20 FOR LOOP
2:48:34 Result Sets, Blocks & Raise Notice
2:51:11 For Each and Arrays
2:53:20 While Loop
2:54:54 Continue
3:01:34 Stored Procedures
3:09:35 Triggers
3:29:25 Cursors
3:39:45 Installation
فریم ورک Identity در سال 2013 معرفی شد، که دنباله سیستم ASP.NET Membership بود. سیستم قبلی گرچه طی سالیان استفاده میشد اما مشکلات زیادی هم بهمراه داشت. بعلاوه با توسعه دنیای وب و نرم افزار، قابلیتهای مدرنی مورد نیاز بودند که باید پشتیبانی میشدند. فریم ورک Identity در ابتدا سیستم ساده و کارآمدی برای مدیریت کاربران بوجود آورد و مشکلات پیشین را تا حد زیادی برطرف نمود. بعنوان مثال فریم ورک جدید مبتنی بر EF Code-first است، که سفارشی کردن سیستم عضویت را بسیار آسان میکند و به شما کنترل کامل میدهد. یا مثلا احراز هویت مبتنی بر پروتوکل OAuth پشتیبانی میشود که به شما اجازه استفاده از فراهم کنندگان خارجی مانند گوگل، فیسبوک و غیره را میدهد.
نسخه جدید این فریم ورک ویژگیهای زیر را معرفی میکند (بعلاوه مواردی دیگر):
- مدل حسابهای کاربری توسعه داده شده. مثلا آدرس ایمیل و اطلاعات تماس را هم در بر میگیرد
- احراز هویت دو مرحله ای (Two-Factor Authentication) توسط اطلاع رسانی ایمیلی یا پیامکی. مشابه سیستمی که گوگل، مایکروسافت و دیگران استفاده میکنند
- تایید حسابهای کاربری توسط ایمیل (Account Confirmation)
- مدیریت کاربران و نقشها (Administration of Users & Roles)
- قفل کردن حسابهای کاربری در پاسخ به Invalid log-in attempts
- تامین کننده شناسه امنیتی (Security Token Provider) برای بازتولید شناسهها در پاسخ به تغییرات تنظیمات امنیتی (مثلا هنگام تغییر کلمه عبور)
- بهبود پشتیبانی از Social log-ins
- یکپارچه سازی ساده با Claims-based Authorization
Identity 2.0 تغییرات چشم گیری نسبت به نسخه قبلی بهوجود آورده است. به نسبت ویژگیهای جدید، پیچیدگیهایی نیز معرفی شدهاند. اگر به تازگی (مانند خودم) با نسخه 1 این فریم ورک آشنا شده و کار کرده اید، آماده شوید! گرچه لازم نیست از صفر شروع کنید، اما چیزهای بسیاری برای آموختن وجود دارد.
در این مقاله نگاهی اجمالی به نسخهی جدید این فریم ورک خواهیم داشت. کامپوننتهای جدید و اصلی را خواهیم شناخت و خواهیم دید هر کدام چگونه در این فریم ورک کار میکنند. بررسی عمیق و جزئی این فریم ورک از حوصله این مقاله خارج است، بنابراین به این مقاله تنها بعنوان یک نقطه شروع برای آشنایی با این فریم ورک نگاه کنید.
اگر به دنبال اطلاعات بیشتر و بررسیهای عمیقتر هستید، لینک هایی در انتهای این مقاله نگاشت شده اند. همچنین طی هفتههای آینده چند مقاله تخصصیتر خواهم نوشت تا از دید پیاده سازی بیشتر با این فریم ورک آشنا شوید.
در این مقاله با مقدار قابل توجهی کد مواجه خواهید شد. لازم نیست تمام جزئیات آنها را بررسی کنید، تنها با ساختار کلی این فریم ورک آشنا شوید. کامپوننتها را بشناسید و بدانید که هر کدام در کجا قرار گرفته اند، چطور کار میکنند و اجزای کلی سیستم چگونه پیکربندی میشوند. گرچه، اگر به برنامه نویسی دات نت (#ASP.NET, C) تسلط دارید و با نسخه قبلی Identity هم کار کرده اید، درک کدهای جدید کار ساده ای خواهد بود.
Identity 2.0 با نسخه قبلی سازگار نیست
اپلیکیشن هایی که با نسخه 1.0 این فریم ورک ساخته شده اند نمیتوانند بسادگی به نسخه جدید مهاجرت کنند. قابلیت هایی جدیدی که پیاده سازی شده اند تغییرات چشمگیری در معماری این فریم ورک بوجود آورده اند، همچنین API مورد استفاده در اپلیکیشنها نیز دستخوش تغییراتی شده است. مهاجرت از نسخه 1.0 به 2.0 نیاز به نوشتن کدهای جدید و اعمال تغییرات متعددی دارد که از حوصله این مقاله خارج است. فعلا همین قدر بدانید که این مهاجرت نمیتواند بسادگی در قالب Plug-in and play صورت پذیرد!
شروع به کار : پروژه مثالها را از NuGet دریافت کنید
در حال حاظر (هنگام نوشتن این مقاله) قالب پروژه استانداردی برای اپلیکیشنهای ASP.NET MVC که ا ز Identity 2.0 استفاده کنند وجود ندارد. برای اینکه بتوانید از نسخه جدید این فریم ورک استفاده کنید، باید پروژه مثال را توسط NuGet دریافت کنید. ابتدا پروژه جدیدی از نوع ASP.NET Web Application بسازید و قالب Empty را در دیالوگ تنظیمات انتخاب کنید.
کنسول Package Manager را باز کنید و با اجرای فرمان زیر پروژه مثالها را دانلود کنید.
PM> Install-Package Microsoft.AspNet.Identity.Samples -Pre
پیکربندی Identity : دیگر به سادگی نسخه قبلی نیست
به نظر من یکی از مهمترین نقاط قوت فریم ورک Identity یکی از مهمترین نقاط ضعفش نیز بود. سادگی نسخه 1.0 این فریم ورک کار کردن با آن را بسیار آسان میکرد و به سادگی میتوانستید ساختار کلی و روند کارکردن کامپوننتهای آن را درک کنید. اما همین سادگی به معنای محدود بودن امکانات آن نیز بود. بعنوان مثال میتوان به تایید حسابهای کاربری یا پشتیبانی از احراز هویتهای دو مرحله ای اشاره کرد.
برای شروع نگاهی اجمالی به پیکربندی این فریم ورک و اجرای اولیه اپلیکیشن خواهیم داشت. سپس تغییرات را با نسخه 1.0 مقایسه میکنیم.
در هر دو نسخه، فایلی بنام Startup.cs در مسیر ریشه پروژه خواهید یافت. در این فایل کلاس واحدی بنام Startup تعریف شده است که متد ()ConfigureAuth را فراخوانی میکند. چیزی که در این فایل مشاهده نمیکنیم، خود متد ConfigureAuth است. این بدین دلیل است که مابقی کد کلاس Startup در یک کلاس پاره ای (Partial) تعریف شده که در پوشه App_Start قرار دارد. نام فایل مورد نظر Startup.Auth.cs است که اگر آن را باز کنید تعاریف یک کلاس پاره ای بهمراه متد ()ConfigureAuth را خواهید یافت. در یک پروژه که از نسخه Identity 1.0 استفاده میکند، کد متد ()ConfigureAuth مطابق لیست زیر است.
public partial class Startup { public void ConfigureAuth(IAppBuilder app) { // Enable the application to use a cookie to // store information for the signed in user app.UseCookieAuthentication(new CookieAuthenticationOptions { AuthenticationType = DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie, LoginPath = new PathString("/Account/Login") }); // Use a cookie to temporarily store information about a // user logging in with a third party login provider app.UseExternalSignInCookie(DefaultAuthenticationTypes.ExternalCookie); // Uncomment the following lines to enable logging // in with third party login providers //app.UseMicrosoftAccountAuthentication( // clientId: "", // clientSecret: ""); //app.UseTwitterAuthentication( // consumerKey: "", // consumerSecret: ""); //app.UseFacebookAuthentication( // appId: "", // appSecret: ""); //app.UseGoogleAuthentication(); } }
public partial class Startup { public void ConfigureAuth(IAppBuilder app) { // Configure the db context, user manager and role // manager to use a single instance per request app.CreatePerOwinContext(ApplicationDbContext.Create); app.CreatePerOwinContext<ApplicationUserManager>(ApplicationUserManager.Create); app.CreatePerOwinContext<ApplicationRoleManager>(ApplicationRoleManager.Create); // Enable the application to use a cookie to store information for the // signed in user and to use a cookie to temporarily store information // about a user logging in with a third party login provider // Configure the sign in cookie app.UseCookieAuthentication(new CookieAuthenticationOptions { AuthenticationType = DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie, LoginPath = new PathString("/Account/Login"), Provider = new CookieAuthenticationProvider { // Enables the application to validate the security stamp when the user // logs in. This is a security feature which is used when you // change a password or add an external login to your account. OnValidateIdentity = SecurityStampValidator .OnValidateIdentity<ApplicationUserManager, ApplicationUser>( validateInterval: TimeSpan.FromMinutes(30), regenerateIdentity: (manager, user) => user.GenerateUserIdentityAsync(manager)) } }); app.UseExternalSignInCookie(DefaultAuthenticationTypes.ExternalCookie); // Enables the application to temporarily store user information when // they are verifying the second factor in the two-factor authentication process. app.UseTwoFactorSignInCookie( DefaultAuthenticationTypes.TwoFactorCookie, TimeSpan.FromMinutes(5)); // Enables the application to remember the second login verification factor such // as phone or email. Once you check this option, your second step of // verification during the login process will be remembered on the device where // you logged in from. This is similar to the RememberMe option when you log in. app.UseTwoFactorRememberBrowserCookie( DefaultAuthenticationTypes.TwoFactorRememberBrowserCookie); // Uncomment the following lines to enable logging in // with third party login providers //app.UseMicrosoftAccountAuthentication( // clientId: "", // clientSecret: ""); //app.UseTwitterAuthentication( // consumerKey: "", // consumerSecret: ""); //app.UseFacebookAuthentication( // appId: "", // appSecret: ""); //app.UseGoogleAuthentication(); } }
مورد بعدی ای که جلب توجه میکند فراخوانیهای دیگری برای پیکربندی احراز هویت دو مرحلهای است. همچنین پیکربندیهای جدیدی برای کوکیها تعریف شده است که در نسخه قبلی وجود نداشتند.
تا اینجا پیکربندیهای اساسی برای اپلیکیشن شما انجام شده است و میتوانید از اپلیکیشن خود استفاده کنید. بکارگیری فراهم کنندگان خارجی در حال حاضر غیرفعال است و بررسی آنها نیز از حوصله این مقاله خارج است. این کلاس پیکربندیهای اساسی Identity را انجام میدهد. کامپوننتهای پیکربندی و کدهای کمکی دیگری نیز وجود دارند که در کلاس IdentityConfig.cs تعریف شده اند.
پیش از آنکه فایل IdentityConfig.cs را بررسی کنیم، بهتر است نگاهی به کلاس ApplicationUser بیاندازیم که در پوشه Models قرار گرفته است.
کلاس جدید ApplicationUser در Identity 2.0
اگر با نسخه 1.0 این فریم ورک اپلیکیشنی ساخته باشید، ممکن است متوجه شده باشید که کلاس پایه IdentityUser محدود و شاید ناکافی باشد. در نسخه قبلی، این فریم ورک پیاده سازی IdentityUser را تا حد امکان ساده نگاه داشته بود تا اطلاعات پروفایل کاربران را معرفی کند.
public class IdentityUser : IUser { public IdentityUser(); public IdentityUser(string userName); public virtual string Id { get; set; } public virtual string UserName { get; set; } public virtual ICollection<IdentityUserRole> Roles { get; } public virtual ICollection<IdentityUserClaim> Claims { get; } public virtual ICollection<IdentityUserLogin> Logins { get; } public virtual string PasswordHash { get; set; } public virtual string SecurityStamp { get; set; } }
اگر از نسخه Identity 1.0 استفاده کرده باشید و مطالعاتی هم در این زمینه داشته باشید، میدانید که توسعه کلاس کاربران بسیار ساده است. مثلا برای افزودن فیلد آدرس ایمیل و اطلاعات دیگر کافی بود کلاس ApplicationUser را ویرایش کنیم و از آنجا که این فریم ورک مبتنی بر EF Code-first است بروز رسانی دیتابیس و مابقی اپلیکیشن کار چندان مشکلی نخواهد بود.
با ظهور نسخه Identity 2.0 نیاز به برخی از این سفارشی سازیها از بین رفته است. گرچه هنوز هم میتوانید بسادگی مانند گذشته کلاس ApplicationUser را توسعه و گسترش دهید، تیم ASP.NET تغییراتی بوجود آورده اند تا نیازهای رایج توسعه دهندگان را پاسخگو باشد.
اگر به کد کلاسهای مربوطه دقت کنید خواهید دید که کلاس ApplicationUser همچنان از کلاس پایه IdentityUser ارث بری میکند، اما این کلاس پایه پیچیدهتر شده است. کلاس ApplicationUser در پوشه Models و در فایلی بنام IdentityModels.cs تعریف شده است. همانطور که میبینید تعاریف خود این کلاس بسیار ساده است.
public class ApplicationUser : IdentityUser { public async Task<ClaimsIdentity> GenerateUserIdentityAsync( UserManager<ApplicationUser> manager) { // Note the authenticationType must match the one // defined in CookieAuthenticationOptions.AuthenticationType var userIdentity = await manager.CreateIdentityAsync(this, DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie); // Add custom user claims here return userIdentity; } }
public class IdentityUser<TKey, TLogin, TRole, TClaim> : IUser<TKey> where TLogin : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserLogin<TKey> where TRole : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserRole<TKey> where TClaim : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserClaim<TKey> { public IdentityUser(); // Used to record failures for the purposes of lockout public virtual int AccessFailedCount { get; set; } // Navigation property for user claims public virtual ICollection<TClaim> Claims { get; } // Email public virtual string Email { get; set; } // True if the email is confirmed, default is false public virtual bool EmailConfirmed { get; set; } // User ID (Primary Key) public virtual TKey Id { get; set; } // Is lockout enabled for this user public virtual bool LockoutEnabled { get; set; } // DateTime in UTC when lockout ends, any // time in the past is considered not locked out. public virtual DateTime? LockoutEndDateUtc { get; set; } // Navigation property for user logins public virtual ICollection<TLogin> Logins { get; } // The salted/hashed form of the user password public virtual string PasswordHash { get; set; } // PhoneNumber for the user public virtual string PhoneNumber { get; set; } // True if the phone number is confirmed, default is false public virtual bool PhoneNumberConfirmed { get; set; } // Navigation property for user roles public virtual ICollection<TRole> Roles { get; } // A random value that should change whenever a users // credentials have changed (password changed, login removed) public virtual string SecurityStamp { get; set; } // Is two factor enabled for the user public virtual bool TwoFactorEnabled { get; set; } // User name public virtual string UserName { get; set; } }
اما از همه چیز مهمتر امضا (Signature)ی خود کلاس است. این آرگومانهای جنریک چه هستند؟ به امضای این کلاس دقت کنید.
public class IdentityUser<TKey, TLogin, TRole, TClaim> : IUser<TKey> where TLogin : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserLogin<TKey> where TRole : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserRole<TKey> where TClaim : Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework.IdentityUserClaim<TKey>
public virtual TKey Id { get; set; }
public virtual ICollection<TRole> Roles { get; }
در نسخه Identity 1.0 کلاس IdentityUserRole بصورت زیر تعریف شده بود.
public class IdentityUserRole { public IdentityUserRole(); public virtual IdentityRole Role { get; set; } public virtual string RoleId { get; set; } public virtual IdentityUser User { get; set; } public virtual string UserId { get; set; } }
public class IdentityUserRole<TKey> { public IdentityUserRole(); public virtual TKey RoleId { get; set; } public virtual TKey UserId { get; set; } }
بررسی پیاده سازی جدید IdentityUser از حوصله این مقاله خارج است. فعلا همین قدر بدانید که گرچه تعاریف پایه کلاس کاربران پیچیدهتر شده است، اما انعطاف پذیری بسیار خوبی بدست آمده که شایان اهمیت فراوانی است.
از آنجا که کلاس ApplicationUser از IdentityUser ارث بری میکند، تمام خواص و تعاریف این کلاس پایه در ApplicationUser قابل دسترسی هستند.
کامپوننتهای پیکربندی Identity 2.0 و کدهای کمکی
گرچه متد ()ConfigAuth در کلاس Startup، محلی است که پیکربندی Identity در زمان اجرا صورت میپذیرد، اما در واقع کامپوننتهای موجود در فایل IdentityConfig.cs هستند که اکثر قابلیتهای Identity 2.0 را پیکربندی کرده و نحوه رفتار آنها در اپلیکیشن ما را کنترل میکنند.
اگر محتوای فایل IdentityConfig.cs را بررسی کنید خواهید دید که کلاسهای متعددی در این فایل تعریف شده اند. میتوان تک تک این کلاسها را به فایلهای مجزایی منتقل کرد، اما برای مثال جاری کدها را بهمین صورت رها کرده و نگاهی اجمالی به آنها خواهیم داشت. بهرحال در حال حاظر تمام این کلاسها در فضای نام ApplicationName.Models قرار دارند.
Application User Manager و Application Role Manager
اولین چیزی که در این فایل به آنها بر میخوریم دو کلاس ApplicationUserManager و ApplicationRoleManager هستند. آماده باشید، مقدار زیادی کد با انواع داده جنریک در پیش روست!
public class ApplicationUserManager : UserManager<ApplicationUser> { public ApplicationUserManager(IUserStore<ApplicationUser> store) : base(store) { } public static ApplicationUserManager Create( IdentityFactoryOptions<ApplicationUserManager> options, IOwinContext context) { var manager = new ApplicationUserManager( new UserStore<ApplicationUser>( context.Get<ApplicationDbContext>())); // Configure validation logic for usernames manager.UserValidator = new UserValidator<ApplicationUser>(manager) { AllowOnlyAlphanumericUserNames = false, RequireUniqueEmail = true }; // Configure validation logic for passwords manager.PasswordValidator = new PasswordValidator { RequiredLength = 6, RequireNonLetterOrDigit = true, RequireDigit = true, RequireLowercase = true, RequireUppercase = true, }; // Configure user lockout defaults manager.UserLockoutEnabledByDefault = true; manager.DefaultAccountLockoutTimeSpan = TimeSpan.FromMinutes(5); manager.MaxFailedAccessAttemptsBeforeLockout = 5; // Register two factor authentication providers. This application uses // Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying // the user You can write your own provider and plug in here. manager.RegisterTwoFactorProvider("PhoneCode", new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser> { MessageFormat = "Your security code is: {0}" }); manager.RegisterTwoFactorProvider("EmailCode", new EmailTokenProvider<ApplicationUser> { Subject = "SecurityCode", BodyFormat = "Your security code is {0}" }); manager.EmailService = new EmailService(); manager.SmsService = new SmsService(); var dataProtectionProvider = options.DataProtectionProvider; if (dataProtectionProvider != null) { manager.UserTokenProvider = new DataProtectorTokenProvider<ApplicationUser>( dataProtectionProvider.Create("ASP.NET Identity")); } return manager; } public virtual async Task<IdentityResult> AddUserToRolesAsync( string userId, IList<string> roles) { var userRoleStore = (IUserRoleStore<ApplicationUser, string>)Store; var user = await FindByIdAsync(userId).ConfigureAwait(false); if (user == null) { throw new InvalidOperationException("Invalid user Id"); } var userRoles = await userRoleStore .GetRolesAsync(user) .ConfigureAwait(false); // Add user to each role using UserRoleStore foreach (var role in roles.Where(role => !userRoles.Contains(role))) { await userRoleStore.AddToRoleAsync(user, role).ConfigureAwait(false); } // Call update once when all roles are added return await UpdateAsync(user).ConfigureAwait(false); } public virtual async Task<IdentityResult> RemoveUserFromRolesAsync( string userId, IList<string> roles) { var userRoleStore = (IUserRoleStore<ApplicationUser, string>) Store; var user = await FindByIdAsync(userId).ConfigureAwait(false); if (user == null) { throw new InvalidOperationException("Invalid user Id"); } var userRoles = await userRoleStore .GetRolesAsync(user) .ConfigureAwait(false); // Remove user to each role using UserRoleStore foreach (var role in roles.Where(userRoles.Contains)) { await userRoleStore .RemoveFromRoleAsync(user, role) .ConfigureAwait(false); } // Call update once when all roles are removed return await UpdateAsync(user).ConfigureAwait(false); } }
مورد حائز اهمیت بعدی در متد ()Create فراخوانی ()<context.Get<ApplicationDBContext است. بیاد بیاورید که پیشتر نگاهی به متد ()ConfigAuth داشتیم که چند فراخوانی CreatePerOwinContext داشت که توسط آنها Callback هایی را رجیستر میکردیم. فراخوانی متد ()<context.Get<ApplicationDBContext این Callbackها را صدا میزند، که در اینجا فراخوانی متد استاتیک ()ApplicationDbContext.Create خواهد بود. در ادامه بیشتر درباره این قسمت خواهید خواهند.
اگر دقت کنید میبینید که احراز هویت، تعیین سطوح دسترسی و تنظیمات مدیریتی و مقادیر پیش فرض آنها در متد ()Create انجام میشوند و سپس وهله ای از نوع خود کلاس ApplicationUserManager بازگشت داده میشود. همچنین سرویسهای احراز هویت دو مرحله ای نیز در همین مرحله پیکربندی میشوند. اکثر پیکربندیها و تنظیمات نیازی به توضیح ندارند و قابل درک هستند. اما احراز هویت دو مرحله ای نیاز به بررسی عمیقتری دارد. در ادامه به این قسمت خواهیم پرداخت. اما پیش از آن نگاهی به کلاس ApplicationRoleManager بیاندازیم.
public class ApplicationRoleManager : RoleManager<IdentityRole> { public ApplicationRoleManager(IRoleStore<IdentityRole,string> roleStore) : base(roleStore) { } public static ApplicationRoleManager Create( IdentityFactoryOptions<ApplicationRoleManager> options, IOwinContext context) { var manager = new ApplicationRoleManager( new RoleStore<IdentityRole>( context.Get<ApplicationDbContext>())); return manager; } }
سرویسهای ایمیل و پیامک برای احراز هویت دو مرحله ای و تایید حسابهای کاربری
دو کلاس دیگری که در فایل IdentityConfig.cs وجود دارند کلاسهای EmailService و SmsService هستند. بصورت پیش فرض این کلاسها تنها یک wrapper هستند که میتوانید با توسعه آنها سرویسهای مورد نیاز برای احراز هویت دو مرحله ای و تایید حسابهای کاربری را بسازید.
public class EmailService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Plug in your email service here to send an email. return Task.FromResult(0); } }
public class SmsService : IIdentityMessageService { public Task SendAsync(IdentityMessage message) { // Plug in your sms service here to send a text message. return Task.FromResult(0); } }
// Register two factor authentication providers. This application uses // Phone and Emails as a step of receiving a code for verifying // the user You can write your own provider and plug in here. manager.RegisterTwoFactorProvider("PhoneCode", new PhoneNumberTokenProvider<ApplicationUser> { MessageFormat = "Your security code is: {0}" }); manager.RegisterTwoFactorProvider("EmailCode", new EmailTokenProvider<ApplicationUser> { Subject = "SecurityCode", BodyFormat = "Your security code is {0}" }); manager.EmailService = new EmailService(); manager.SmsService = new SmsService();
کلاس کمکی SignIn
هنگام توسعه پروژه مثال Identity، تیم توسعه دهندگان کلاسی کمکی برای ما ساختهاند که فرامین عمومی احراز هویت کاربران و ورود آنها به اپلیکیشن را توسط یک API ساده فراهم میسازد. برای آشنایی با نحوه استفاده از این متدها میتوانیم به کنترلر AccountController در پوشه Controllers مراجعه کنیم. اما پیش از آن بگذارید نگاهی به خود کلاس SignInHelper داشته باشیم.
public class SignInHelper { public SignInHelper( ApplicationUserManager userManager, IAuthenticationManager authManager) { UserManager = userManager; AuthenticationManager = authManager; } public ApplicationUserManager UserManager { get; private set; } public IAuthenticationManager AuthenticationManager { get; private set; } public async Task SignInAsync( ApplicationUser user, bool isPersistent, bool rememberBrowser) { // Clear any partial cookies from external or two factor partial sign ins AuthenticationManager.SignOut( DefaultAuthenticationTypes.ExternalCookie, DefaultAuthenticationTypes.TwoFactorCookie); var userIdentity = await user.GenerateUserIdentityAsync(UserManager); if (rememberBrowser) { var rememberBrowserIdentity = AuthenticationManager.CreateTwoFactorRememberBrowserIdentity(user.Id); AuthenticationManager.SignIn( new AuthenticationProperties { IsPersistent = isPersistent }, userIdentity, rememberBrowserIdentity); } else { AuthenticationManager.SignIn( new AuthenticationProperties { IsPersistent = isPersistent }, userIdentity); } } public async Task<bool> SendTwoFactorCode(string provider) { var userId = await GetVerifiedUserIdAsync(); if (userId == null) { return false; } var token = await UserManager.GenerateTwoFactorTokenAsync(userId, provider); // See IdentityConfig.cs to plug in Email/SMS services to actually send the code await UserManager.NotifyTwoFactorTokenAsync(userId, provider, token); return true; } public async Task<string> GetVerifiedUserIdAsync() { var result = await AuthenticationManager.AuthenticateAsync( DefaultAuthenticationTypes.TwoFactorCookie); if (result != null && result.Identity != null && !String.IsNullOrEmpty(result.Identity.GetUserId())) { return result.Identity.GetUserId(); } return null; } public async Task<bool> HasBeenVerified() { return await GetVerifiedUserIdAsync() != null; } public async Task<SignInStatus> TwoFactorSignIn( string provider, string code, bool isPersistent, bool rememberBrowser) { var userId = await GetVerifiedUserIdAsync(); if (userId == null) { return SignInStatus.Failure; } var user = await UserManager.FindByIdAsync(userId); if (user == null) { return SignInStatus.Failure; } if (await UserManager.IsLockedOutAsync(user.Id)) { return SignInStatus.LockedOut; } if (await UserManager.VerifyTwoFactorTokenAsync(user.Id, provider, code)) { // When token is verified correctly, clear the access failed // count used for lockout await UserManager.ResetAccessFailedCountAsync(user.Id); await SignInAsync(user, isPersistent, rememberBrowser); return SignInStatus.Success; } // If the token is incorrect, record the failure which // also may cause the user to be locked out await UserManager.AccessFailedAsync(user.Id); return SignInStatus.Failure; } public async Task<SignInStatus> ExternalSignIn( ExternalLoginInfo loginInfo, bool isPersistent) { var user = await UserManager.FindAsync(loginInfo.Login); if (user == null) { return SignInStatus.Failure; } if (await UserManager.IsLockedOutAsync(user.Id)) { return SignInStatus.LockedOut; } return await SignInOrTwoFactor(user, isPersistent); } private async Task<SignInStatus> SignInOrTwoFactor( ApplicationUser user, bool isPersistent) { if (await UserManager.GetTwoFactorEnabledAsync(user.Id) && !await AuthenticationManager.TwoFactorBrowserRememberedAsync(user.Id)) { var identity = new ClaimsIdentity(DefaultAuthenticationTypes.TwoFactorCookie); identity.AddClaim(new Claim(ClaimTypes.NameIdentifier, user.Id)); AuthenticationManager.SignIn(identity); return SignInStatus.RequiresTwoFactorAuthentication; } await SignInAsync(user, isPersistent, false); return SignInStatus.Success; } public async Task<SignInStatus> PasswordSignIn( string userName, string password, bool isPersistent, bool shouldLockout) { var user = await UserManager.FindByNameAsync(userName); if (user == null) { return SignInStatus.Failure; } if (await UserManager.IsLockedOutAsync(user.Id)) { return SignInStatus.LockedOut; } if (await UserManager.CheckPasswordAsync(user, password)) { return await SignInOrTwoFactor(user, isPersistent); } if (shouldLockout) { // If lockout is requested, increment access failed // count which might lock out the user await UserManager.AccessFailedAsync(user.Id); if (await UserManager.IsLockedOutAsync(user.Id)) { return SignInStatus.LockedOut; } } return SignInStatus.Failure; } }
این متدها ویژگیهای جدیدی که در Identity 2.0 عرضه شده اند را در بر میگیرند. متد آشنایی بنام ()SignInAsync را میبینیم، و متدهای دیگری که مربوط به احراز هویت دو مرحله ای و external log-ins میشوند. اگر به متدها دقت کنید خواهید دید که برای ورود کاربران به اپلیکیشن کارهای بیشتری نسبت به نسخه پیشین انجام میشود.
بعنوان مثال متد Login در کنترلر AccountController را باز کنید تا نحوه مدیریت احراز هویت در Identity 2.0 را ببینید.
[HttpPost] [AllowAnonymous] [ValidateAntiForgeryToken] public async Task<ActionResult> Login(LoginViewModel model, string returnUrl) { if (!ModelState.IsValid) { return View(model); } // This doen't count login failures towards lockout only two factor authentication // To enable password failures to trigger lockout, change to shouldLockout: true var result = await SignInHelper.PasswordSignIn( model.Email, model.Password, model.RememberMe, shouldLockout: false); switch (result) { case SignInStatus.Success: return RedirectToLocal(returnUrl); case SignInStatus.LockedOut: return View("Lockout"); case SignInStatus.RequiresTwoFactorAuthentication: return RedirectToAction("SendCode", new { ReturnUrl = returnUrl }); case SignInStatus.Failure: default: ModelState.AddModelError("", "Invalid login attempt."); return View(model); } }
مقایسه Sign-in با نسخه Identity 1.0
در نسخه 1.0 این فریم ورک، ورود کاربران به اپلیکیشن مانند لیست زیر انجام میشد. اگر متد Login در کنترلر AccountController را باز کنید چنین قطعه کدی را میبینید.
[HttpPost] [AllowAnonymous] [ValidateAntiForgeryToken] public async Task<ActionResult> Login(LoginViewModel model, string returnUrl) { if (ModelState.IsValid) { var user = await UserManager.FindAsync(model.UserName, model.Password); if (user != null) { await SignInAsync(user, model.RememberMe); return RedirectToLocal(returnUrl); } else { ModelState.AddModelError("", "Invalid username or password."); } } // If we got this far, something failed, redisplay form return View(model); }
private async Task SignInAsync(ApplicationUser user, bool isPersistent) { AuthenticationManager.SignOut( DefaultAuthenticationTypes.ExternalCookie); var identity = await UserManager.CreateIdentityAsync( user, DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie); AuthenticationManager.SignIn( new AuthenticationProperties() { IsPersistent = isPersistent }, identity); }
ApplicationDbContext
اگر از نسخه پیشین Identity در اپلیکیشنهای ASP.NET MVC استفاده کرده باشید با کلاس ApplicationDbContext آشنا هستید. این کلاس پیاده سازی پیش فرض EF فریم ورک است، که اپلیکیشن شما توسط آن دادههای مربوط به Identity را ذخیره و بازیابی میکند.
در پروژه مثال ها، تیم Identity این کلاس را بطور متفاوتی نسبت به نسخه 1.0 پیکربندی کرده اند. اگر فایل IdentityModels.cs را باز کنید تعاریف کلاس ApplicationDbContext را مانند لیست زیر خواهید یافت.
public class ApplicationDbContext : IdentityDbContext<ApplicationUser> { public ApplicationDbContext() : base("DefaultConnection", throwIfV1Schema: false) { } static ApplicationDbContext() { // Set the database intializer which is run once during application start // This seeds the database with admin user credentials and admin role Database.SetInitializer<ApplicationDbContext>(new ApplicationDbInitializer()); } public static ApplicationDbContext Create() { return new ApplicationDbContext(); } }
public class ApplicationDbInitializer : DropCreateDatabaseIfModelChanges<ApplicationDbContext> { protected override void Seed(ApplicationDbContext context) { InitializeIdentityForEF(context); base.Seed(context); } public static void InitializeIdentityForEF(ApplicationDbContext db) { var userManager = HttpContext .Current.GetOwinContext() .GetUserManager<ApplicationUserManager>(); var roleManager = HttpContext.Current .GetOwinContext() .Get<ApplicationRoleManager>(); const string name = "admin@admin.com"; const string password = "Admin@123456"; const string roleName = "Admin"; //Create Role Admin if it does not exist var role = roleManager.FindByName(roleName); if (role == null) { role = new IdentityRole(roleName); var roleresult = roleManager.Create(role); } var user = userManager.FindByName(name); if (user == null) { user = new ApplicationUser { UserName = name, Email = name }; var result = userManager.Create(user, password); result = userManager.SetLockoutEnabled(user.Id, false); } // Add user admin to Role Admin if not already added var rolesForUser = userManager.GetRoles(user.Id); if (!rolesForUser.Contains(role.Name)) { var result = userManager.AddToRole(user.Id, role.Name); } } }
نکته حائز اهمیت دیگر متد ()InitializeIdentityForEF است. این متد کاری مشابه متد ()Seed انجام میدهد که هنگام استفاده از مهاجرتها (Migrations) از آن استفاده میکنیم. در این متد میتوانید رکوردهای اولیه ای را در دیتابیس ثبت کنید. همانطور که مشاهده میکنید در قطعه کد بالا نقشی مدیریتی بنام Admin ایجاد شده و کاربر جدیدی با اطلاعاتی پیش فرض ساخته میشود که در آخر به این نقش منتسب میگردد. با انجام این مراحل، پس از اجرای اولیه اپلیکیشن کاربری با سطح دسترسی مدیر در اختیار خواهیم داشت که برای تست اپلیکیشن بسیار مفید خواهد بود.
در این مقاله نگاهی اجمالی به Identity 2.0 در پروژههای ASP.NET MVC داشتیم. کامپوننتهای مختلف فریم ورک و نحوه پیکربندی آنها را بررسی کردیم و با تغییرات و قابلیتهای جدید به اختصار آشنا شدیم. در مقالات بعدی بررسی هایی عمیقتر خواهیم داشت و با نحوه استفاده و پیاده سازی قسمتهای مختلف این فریم ورک آشنا خواهیم شد.
مطالعه بیشتر
- فعال سازی فشرده سازی
- انتقال لاگها به یک سیستم راه دور
- حذف لاگ فایلهای قدیمی از طریق اسکریپت نویسی
- حذف لاگ فایلهای قدیمی توسط IIS Log File Cleaner
فشرده سازی دایرکتوری لاگ فایل ها
%SystemDrive%\inetpub\logs\LogFiles
این روش سادهترین روش موجود برای مدیریت لاگ هاست ولی روش نهایی نیست و باز به مرور زمان این روش هم کارایی خودش را از دست خواهد داد. این روش بیشتر شبیه خرید زمان میباشد تا اینکه یک راه حل نهایی برای حل مشکل باشد. البته این را هم باید مدنظر داشت که موقع تیک زدن گزینه بالا عملیات فشرده سازی باعث کند شدن سرعت کامپیوتر در حین آغاز عمل ذخیره سازی لاگ فایلها هم خواهد شد. پس اگر قصد چنین کاری ذا دارید در ساعاتی که سرور کمترین فشار از طرف کاربران را دارد یا اصطلاحا پیک کاری آن پایین است انجامش دهید.
انتقال لاگ فایلها به یک سیستم راه دور
همانطور که در بالا اشاره کردیم محل پیش فرض ذخیره سازی لاگها درمسیر
%SystemDrive%\inetpub\logs\LogFiles
قرار دارد و این محل ذخیره سازی برای هر سرور یا حتی یک وب سایت خاص در صفحه تنظیمات Logging مشخص شده است و شما در میتوانید این لاگها را حتی برای کل سرور یا مربوط به یک سایت خاص، به سروری دیگر انتقال دهید. این امکان میتواند به امنیت سیستم هم کمک فراوانی کند تا اگر دیسک محلی Local Disk هم دچار مشکل شد، باز خواندن لاگ فایلها میسر باشد و با استفاده از ابزارهای تحلیل لاگ فایل ها، آنها را مورد بررسی قرار دهیم. برای تغییر محل ذخیره سازی لاگها به یک سیستم راه دور، راه حل زیر را طی کنید.
در IIS وب سایتی را که میخواهید لاگ آن انتقال یابد، انتخاب کنید؛ یا اگر لاگ کل سیستم IIS را میخواهید انتقال بدهید نام سرور را در لیست درختی انتخاب کنید و از ماژولهای سمت راست، ماژول Logging را انتخاب کنید و در قسمت Directory که محل ذخیره سازی فعلی لاگها را نوشته شده است، به صورت UNC آدرس دهی کنید. در آدرس زیر اولی نام سرور است Contoso-server1\\ و دومی هم Logs نام پوشهای که به اشتراک گذاشته شده است.
حذف لاگ فایلهای قدیمی با استفاده از اسکریپت
با این روش میتوانید لاگ فایل هایی را که بعد از مدتی معین که دلخواه شما هست، از سیستم حذف نمایید و اگر این اسکریپت را زمان بندی خودکار نمایید، میتوانید از مراقبت مداوم و ثابت این کار نیز رها شوید.
با ستفاده از VBScript بررسی میکنیم که اگر مثلا عمر لاگ فایل به 30 روز رسیده است، باید حذف شوند. خط دوم کد زیر نهایت عمر یک لاگ فایل را مشخص میکند:
sLogFolder = "c:\inetpub\logs\LogFiles" iMaxAge = 30 'in days Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") set colFolder = objFSO.GetFolder(sLogFolder) For Each colSubfolder in colFolder.SubFolders Set objFolder = objFSO.GetFolder(colSubfolder.Path) Set colFiles = objFolder.Files For Each objFile in colFiles iFileAge = now-objFile.DateCreated if iFileAge > (iMaxAge+1) then objFSO.deletefile objFile, True end if Next Next
اسکریپت بالا تمامی subfolderها را برای همه سایتها بررسی کرده و لاگهای آنان را حذف میکند. ولی اگر دوست دارید این عملیات را تنها به یک وب سایت محدود کنید، باید مسیر را در خط اول دقیقتر مشخص کنید.
برای اجرای دستی اسکریپت در cmd تایپ کنید:
cscript.exe c:\scripts\retentionscript.vbs
ولی اگر میخواهید این اسکریپت در هر دورهی زمانی خاص اجرا شود، یا زمان بندی Scheduling گردد، دیگر مجبور نیستید هر بار به فکر نگهداری از لاگها باشید.
زمان بندی اجرای اسکریپت
server manager (قابل تست در ویندوزهای سرور) را باز کرده و از منوی Tools گزینه Task Scheduler را انتخاب کنید و در قسمت Actions گزینه Create Task را انتخاب نمایید. در کادر باز شده نام "Delete Log Files " را برای مثال برگزینید و در قسمت Security هم کاربری که اجازه اجرای اسکریپت را دارد مشخص کنید.
برگه Triggers را انتخاب کرده و گزینه New را انتخاب کنید و عملیات زمان بندی را تنظیم کنید و حتما بعد از زمان بندی مطمئن باشید که تیک Enabled فعال است.
در برگه Actions هم گزینه New را انتخاب کنید؛ در کادر باز شده از لیست Start a program را انتخاب کرده و در قسمت Program\script، دستور cscript را ذکر نمایید و به عنوان آرگومان ورودی Add arguments هم مسیر اسکریپت خود را ذکر نمایید و کادر را تایید کنید.
برای آغاز زمان بندی در لیست وظیفههای فعال active task pane، وظیفه ای که الان ساخته اید را اجرا کرده و به مسیر ذخیره لاگها رفته و میبینید که لاگهای مورد نظر حذف شدهاند؛ پس از صحت اجرای اسکریپت مطمئن میشویم. دوباره به لیست وظایف رفته و گزینه End را بزنید تا وظیفه، در حالت Ready قرار گیرد تا از همین الان فرایند زمان بندی اجرای اسکریپت آغاز شود.
حذف لاگ فایلها با استفاده از IIS Log Cleaner Tools
سادهترین ابزار برای مدیریت حذف لاگ فایل هاست که هر یک ساعت یکبار اجرا شده و لاگ فایلهای تاریخ گذشته را که زمانش را شما تعیین میکنید، به سمت سطل زباله که البته درستش بازیافت است Recycle Bin انتقال میدهد تا از ضرر از دست دادن لاگها جلوگیری کند که بعدا شما میتوانید آنها را به صورت دستی حذف کنید. همچنین عملیات خودکار حذف را نیز میتوان متوقف نمود.
ابتدا برنامه را از اینجا دانلود کنید. موقعیکه برنامه را اجرا کنید، در نوتیفیکیشن taskbar مینشیند و برنامه با یک پیغام به شما اعلام میکند، این اولین بار است که برنامه را باز کردهاید. پس یک سر به setting آن بزنید؛ با انتخاب گزینهی settings برنامه بسته شده و فایل Settings.txt برای شما باز میشود که مدت زمان عمر لاگ فایل و مسیر ذخیره آنها، از شما پرسیده میشود که مقدار عمر هر لاگ فایل به طور پیش فرض 30 روز و مسیر ذخیرهی لاگها همان مسیر پیش فرض IIS است که اگر شما دستی آن را تغییر داده اید، با پرسیدن آن، از محل لاگها اطمینان کسب میکند. در صورتی که قصد تغییری را در فایل، دارید آن را تغییر داده و ذخیره کنید و برنامه را مجددا اجرا کنید.
نکات نهایی در مورد این برنامه :
- اگر از ابزار IIS Cleaner Tool استفاده میکنید باید دستی سطل بازیافت را هم پاک کنید و هم اینکه میتوانید یک محدودیت حجمی برای Recycle Bin قرار دهید که اگر به یک حدی رسید، خودکار پاک کند تا مشکلی برای سیستم عامل ایجاد نشود که البته به طور پیش فرض چنین است.
- برنامه بالا به طور پیش فرض ریشهی لاگها را حذف میکند. پس اگر میخواهید فقط سایت خاصی را مد نظر داشته باشد، آدرس دایرکتوری آن را اضافه کنید. البته چون این برنامه فقط روی یک دایرکتوری کار میکند و شما چند وب سایت دارید و مثلا میخواهید سه تای آنها را پاکسازی کنید، چارهی جز استفاده از اسکریپتهای با زمان بندی ندارید.
- برنامهی بالا فقط فایل هایی با پسوند log را به سطل بازیافت انتقال میدهد.
- برنامهی بالا یک سرویس نیست و باید به طور دستی توسط کاربر اجرا گردد. پس اگر ریست هم شد باید دستی اجرا شود یا آن را به داخل پوشه startup بکشید.
- برنامه برای اجرایش نیاز به لاگین کاربر و مجوز نوشتن در آن پوشه را دارد تا به درستی کار کند.