نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 14 - کار با فرم‌ها - بخش 2 - تعریف فرم‌ها و اعتبارسنجی آن‌ها
یک نکته‌ی تکمیلی: روش سازگار کردن اعتبارسنجی فرم‌های استاندارد Blazor با کلاس‌های CSS بوت استرپ 4 و 5
زمانیکه از EditForm و کامپوننت‌های توکار Blazor استفاده می‌کنیم، اگر کامپوننتی در وضعیت اعتبارسنجی شده قرار داشته باشد، با کلاس valid:
class="modified valid form-control"
و اگر در وضعیت شکست اعتبارسنجی قرارگیرد، با کلاس invalid مزین می‌شود:
class="modified invalid form-control"
اما برای یکپارچه سازی آن با کلاس‌های اعتبارسنجی بوت استرپ 4 و 5، نیاز است از کلاس‌های is-valid و is-invalid بجای valid و invalid استفاده شود. این تغییر نیاز به استفاده از «یک نکته‌ی تکمیلی: امکان اعتبارسنجی دستی فرم‌ها در Blazor» را دارد؛ چون با دسترسی به EditContext است که می‌توان CSS provider آن‌را سفارشی سازی کرد؛ برای مثال:
EditContext = new EditContext(Model);
EditContext.SetFieldCssClassProvider(new BootstrapFieldCssClassProvider());
که سفارشی ساز مخصوص بوت استرپ، به صورت زیر قابل تعریف است:
using System;
using System.Linq;
using Microsoft.AspNetCore.Components.Forms;

namespace BlazorComponents
{
    /// <summary>
    /// Supplies CSS class names for form fields to represent their validation state or other state information from an EditContext.
    /// </summary>
    public class BootstrapFieldCssClassProvider : FieldCssClassProvider
    {
        /// <summary>
        /// Gets a string that indicates the status of the specified field as a CSS class.
        /// </summary>
        public override string GetFieldCssClass(EditContext editContext, in FieldIdentifier fieldIdentifier)
        {
            if (editContext == null)
            {
                throw new ArgumentNullException(nameof(editContext));
            }

            var isValid = !editContext.GetValidationMessages(fieldIdentifier).Any();

            if (editContext.IsModified(fieldIdentifier))
            {
                return isValid ? "is-valid" : "is-invalid";
            }
            return isValid ? "" : "is-invalid";
        }
    }
}
در اینجا در ابتدا بررسی می‌شود که آیا فیلد جاری معتبر است یا خیر و همچنین آیا ویرایش شده‌است یا خیر؟ سپس بر این اساس، کلاس‌های ویژه‌ی بوت استرپ، بجای کلاس‌های پیش‌فرض ارائه خواهند شد.
نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت 34 - توزیع برنامه‌های Blazor بر روی IIS
اضافه شدن قابلیت کامپایل AOT به Blazor 6x

Blazor WebAssembly 6x به همراه قابلیتی است به نام ahead-of-time (AOT) compilation که در این حالت، کدهای دات نتی برنامه، مستقیما به native WebAssembly کامپایل می‌شوند. این مورد سبب بالا رفتن کارآیی برنامه خواهد شد؛ در عوض بالا رفتن حجم نهایی قابل توزیع.
اگر از AOT compilation استفاده نشود (یعنی حالت متداول)، Blazor WebAssembly در مرورگر، به کمک مفسر IL یا همان NET Intermediate Language. که به صورت WebAssembly تهیه شده‌است، اجرا خواهد شد. یک چنین حالتی به دلیل استفاده‌ی از مفسر، نسبت به حالت استفاده‌ی از JIT سمت سرور (یا همان NET just-in-time (JIT) runtime.)، اندکی کندتر است. AOT compilation جهت رفع یک چنین کمبودی ارائه شده‌است تا کدهای دات نتی را مستقیما و بدون نیاز به مفسر، تبدیل به یک native WebAssembly کند. این مورد سرعت و کارآیی برنامه‌هایی را که کارهای محاسباتی مبتنی بر CPU را انجام می‌دهند، به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. در مقابل باید درنظر داشت که حجم نهایی WebAssembly‌های واقعی تولید شده، از نمونه‌ی IL آن‌ها بالاتر است (حدود 2 برابر) که مدت زمان ابتدایی دریافت برنامه را افزایش می‌دهند.

روش فعالسازی کامپایل AOT

ابتدا نیاز است work load آن‌را توسط دستور زیر دریافت کرد (ابزارهای کامپایل AOT، جزئی از SDK نیستند):
dotnet workload install wasm-tools
سپس برای فعالسازی آن می‌توان تنظیم زیر را به فایل csporj پروژه‌های WASM اضافه کرد:
<PropertyGroup>
  <RunAOTCompilation>true</RunAOTCompilation>
</PropertyGroup>
در این حالت با publish برنامه توسط دستور dotnet publish -c Release، مراحل تولید native WebAssemblyها طی می‌شوند و باید درنظر داشت که به علت کند بودن این پروسه، تنها در زمان publish نهایی، شاهد این عملیات خواهید بود و نه در زمان اجرای برنامه در حالت توسعه.

یک نکته: هنوز در نگارش 6.0 RTM، یکسری از قابلیت‌های AOT اضافه نشده‌اند که باید منتظر سرویس‌پک‌های آن بود. برای مثال اگر این کامپایل، بر روی پروژه‌ای که فقط سورس کد است اجرا شود، با موفقیت به پایان می‌رسد؛ اما با اضافه شدن کتابخانه‌های ثالث ممکن است با شکست مواجه شود. اگر در این حالت خطایی را دریافت کردید، عملیات publish را به صورت dotnet publish -p:RunAOTCompilation=true -bl انجام دهید. سوئیچ bl- سبب می‌شود تا فایلی به نام msbuild.binlog در ریشه‌ی پروژه‌ی شما تولید شود. این فایل در حقیقت لاگ باینری MSBuild است که توسط برنامه‌ی Viewer آن قابل مشاهده‌است. در اینجا به دنبال exit code‌ها بگردید؛ یک نمونه‌ی آن.
اشتراک‌ها
مهم ترین اخبار رویداد NET Conf. با موضوع Focus on Blazor

مهم‌ترین اخبار رویداد NET Conf. با موضوع Focus on Blazor

  • معرفی قابلیت‌های جدید
  • ساخت برنامه‌های Desktop با Blazor و Electron 
  • ساخت برنامه‌های موبایل با Blazor و Xamarin Forms
  • امکان تست نویسی برای Blazor
  • کاهش حجم برنام‌های Blazor WebAssembly 
مهم ترین اخبار رویداد NET Conf. با موضوع Focus on Blazor
اشتراک‌ها
پشتیبانی از VB.NET در NET 5.

In this episode, Rich is joined by Merrie and Klaus who walk us through some of the new capabilities available for VB .NET developers building WinForms applications 

پشتیبانی از VB.NET در NET 5.
اشتراک‌ها
Visual Studio 2019 version 16.11.4 منتشر شد
حجم تقریبی آپدیت از نسخه قبلی (16.11.3) حدود 1.11G میشه.
  • Windows 11 SDK support.
  • Adds Xcode 13.0 support.
  • Add AMD64 math functions to ARM64X CRT.
  • Updates to the ARM64 and ARM64EC interfaces between the binary and the POGO instrumentation runtime.
  • Fixed several problems with IntelliSense responsiveness and correctness affecting C++20 concepts, ranges, and abbreviated function templates.
  • Fixed a false positive in local lifetime checks.
  • Corrected an issue where arrays allocated with a constant of size > 32bits could allocate less memory than requested.
  • Ensures that ATL string initialization occurs during static variable initialization, in the default AppDomain.
  • Fixed a bug in C++ Concurrency::parallel_for_each that was crashing the calling process due to integer overflow.
  • Fixed a bug in the STL's iterator debugging machinery that could cause crashes in multithreaded programs using STL containers.
  • We have fixed a fatal internal compiler error caused by unnamed structs whose fields are referenced from SAL annotations.
  • Fixes a rare crash when analyzing templated code that uses __uuidof.
  • Fixed an issue that caused C++ static analysis results to sometimes not display correctly in the FixIt action.
  • Fixed opening .uitest extension files in Coded UI project
  • Fire component change events for non-component objects also in WinForms .NET designer
  • Fix for crash on deleting ContextMenuStrip control in Windows Forms .NET designer.
  • Guard against crashes when the Windows Forms designer reloads when dragging.
  • Fix for intermittent VS crash while interacting with WinForms .NET designer during solution or project rebuild.
  • Fixed a bug causing .NET 5 projects to be reported as out of date when they should have been up to date, causing slower builds.
  • Automatically disable asset-indexing for large scale Unity projects.
  • This release fixes an issue with deploying certain Windows Application Packaging projects where deployment is unnecessarily copying unmodified files. 
Visual Studio 2019 version 16.11.4 منتشر شد
نظرات مطالب
Blazor 5x - قسمت هشتم - مبانی Blazor - بخش 5 - تامین محتوای نمایشی کامپوننت‌های فرزند توسط کامپوننت والد
یک نکته‌ی تکمیلی: روش ارسال داده‌ها به RenderFragmentها

در مباحث اعتبارسنجی و احراز هویت Blazor در قسمت‌های بعدی، به قطعه کد context@ داری در داخل یک RenderFragment خواهیم رسید:
<AuthorizeView>
    <Authorized>
                Hello, @context.User.Identity.Name!
    </Authorized>
</AuthorizeView>
اکنون این سؤال مطرح است که این context@ از کجا آمده‌است و چه مفهومی را دارد؟
برای پاسخ به این سؤال نیاز است با مفهوم «Templated components» در برنامه‌های Blazor آشنا شد. تا اینجا از RenderFragmentها صرفا جهت فراهم آوردن قسمت ثابتی از قالب کامپوننت جاری، توسط استفاده کننده‌ی از آن، کمک گرفتیم. اما در همان سمت استفاده کننده، امکان دسترسی به اطلاعات مهیای داخل آن فرگمنت نیز وجود دارد. برای نمونه به کدهای کامپوننت TableTemplate.razor دقت کنید:
@typeparam Titem

<table class="table">
    <thead>
        <tr>@TableHeader</tr>
    </thead>
    <tbody>
        @foreach (var item in Items)
        {
            <tr>@RowTemplate(item)</tr>
        }
    </tbody>
</table>

@code {
    [Parameter]
    public RenderFragment TableHeader { get; set; }

    [Parameter]
    public RenderFragment<TItem> RowTemplate { get; set; }

    [Parameter]
    public IReadOnlyList<TItem> Items { get; set; }
}
- این کامپوننت، قالب سفارشی ثابت هدر جدول را توسط یک RenderFragment، از بکارگیرنده‌ی خود دریافت می‌کند.
- همچنین یک RenderFragment جنریک را نیز مشاهده می‌کنید که قالب ردیف‌های جدول را تامین می‌کند. نوع جنریک قابل دسترسی در این کامپوننت، توسط دایرکتیو typeparam Titem@ تعریف شده‌ی در ابتدای آن، مشخص شده‌است.
- بنابراین هربار که ردیفی از بدنه‌ی جدول در حال رندر است، یک شیء item از نوع TItem را به قالب سفارشی تامین شده‌ی توسط بکارگیرنده‌ی خود ارسال می‌کند.
اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به شیء item، در سمت والد یا بکارگیرنده‌ی کامپوننت TableTemplate فوق دسترسی یافت؟
برای اینکار می‌توان از پارامتر ویژه‌ای به نام context که یک implicit parameter است و به صورت پیش‌فرض تعریف شده و مهیا است، در سمت کدهای بکارگیرند‌ه‌ی کامپوننت، استفاده کرد:
@page "/pets"
<h1>Pets</h1>
<TableTemplate Items="pets">
    <TableHeader>
        <th>ID</th>
        <th>Name</th>
    </TableHeader>
    <RowTemplate>
        <td>@context.PetId</td>
        <td>@context.Name</td>
    </RowTemplate>
</TableTemplate>

@code {
    private List<Pet> pets = new()
    {
        new Pet { PetId = 2, Name = "Mr. Bigglesworth" },
        new Pet { PetId = 4, Name = "Salem Saberhagen" },
        new Pet { PetId = 7, Name = "K-9" }
    };

    private class Pet
    {
        public int PetId { get; set; }
        public string Name { get; set; }
    }
}
- در اینجا روش بکارگیری کامپوننت TableTemplate را در کامپوننتی دیگر مشاهده می‌کنید. توسط فرگمنت TableHeader، قالب ثابت هدر این جدول تامین شده‌است. توسط فرگمنت RowTemplate قالب پویای ردیف‌های جدول ارائه شده‌است.
- همچنین در اینجا پارامتر ویژه‌ای به نام context@ را نیز مشاهده می‌کنید. این پارامتر همان شیء item ای است که در حین رندر هر ردیف جدول، به فرگمنت RowTemplate ارسال می‌شود. به این ترتیب کامپوننت والد می‌تواند از اطلاعات در حال رندر توسط کامپوننت فرگمنت دار، مطلع شود و از آن استفاده کند. در این مثال، نوع context@، از نوع کلاس Pet است که سعی شده بر اساس نوع پارامتر Items ارسالی به آن، توسط کامپایلر تشخیص داده شود. حتی می‌توان این نوع را به صورت صریحی نیز مشخص کرد:
<TableTemplate Items="pets" TItem="Pet">
این مورد زمانی مفید است که چندین پارامتر جنریک را در کامپوننت تعریف کرده باشیم:
<SomeGenericComponent TParam1="Person" TParam2="Supplier" TItem=etc/>
و یا می‌توان نام پارامتر ویژه‌ی context@ را در تمام RenderFragmentهای جنریک، با ذکر ویژگی Context برای مثال به pet تغییر داد:
<TableTemplate Items="pets" Context="pet">
    <TableHeader>
        <th>ID</th>
        <th>Name</th>
    </TableHeader>
    <RowTemplate>
        <td>@pet.PetId</td>
        <td>@pet.Name</td>
    </RowTemplate>
</TableTemplate>
و یا حتی می‌توان این نام را به صورت اختصاصی به ازای هر RenderFragment جنریک، مشخص کرد. برای اینکار ویژگی Context را دقیقا بر روی RenderFragment مدنظر قرار می‌دهیم:
<TableTemplate Items="pets">
    <TableHeader>
        <th>ID</th>
        <th>Name</th>
    </TableHeader>
    <RowTemplate Context="pet">
        <td>@pet.PetId</td>
        <td>@pet.Name</td>
    </RowTemplate>
</TableTemplate>
این تغییرنام بهتر است زمانی صورت گیرد که نام پیش‌فرض context، با نام مشابه دیگری در کامپوننت جاری، تداخل پیدا کرده‌است.
مطالب
نکات ویژه کار با عملیات نامتقارن در Blazor Server
 در برنامه‌های Blazor Server، تنها از یک نخ رابط کاربری واحد ( single UI thread ) استفاده نمی‌شود؛ بلکه هر نخی که در دسترس باشد، می‌تواند در موقع رندر، استفاده شود. علاوه بر این اگر از عملیات نامتقارن استفاده شود، زمانیکه به کلمه‌ی کلیدی await می‌رسیم، آنگاه نخ اختصاص داده شده‌ی برای ادامه پردازش متد، ممکن است لزوما همان چیزی نباشد که آن را شروع کرده است. برای نشان دادن این موضوع مثالی را در پیش می‌گیریم.
کامپوننتی را با نام  SynchronousInitComponent با کد زیر درنظر می‌گیریم. همانطور که از اسم آن مشخص است این کامپوننت به صورت متقارن یا همزمان پیاده‌سازی شده است:
<p>Sync rendered by thread @IdOfRenderingThread</p>

@code
{
  int IdOfRenderingThread;

  protected override void OnInitialized()
  {
    base.OnInitialized();
    IdOfRenderingThread =
      System.Threading.Thread.CurrentThread.ManagedThreadId;
  }
}
در حقیقت در متد OnInitialized آن، مقدار نخ جاری را توسط Thread.ManagedThreadId به دست می‌آوریم. بنابراین شماره نخ جاری پس از رندر شدن کامپوننت، در صفحه نمایش داده می‌شود.
حال در کامپوننت دیگری برای مثال کامپوننت index، کامپوننت همزمان فوق را به شکل زیر فراخوانی می‌کنیم:
@page "/"

<h1>Components with synchronous OnInitialized()</h1>
@for (int i = 0; i < 5; i++)
{
  <SynchronousInitComponent />
}
با این نتیجه:
Components with synchronous OnInitialized()
Sync rendered by thread 4
Sync rendered by thread 4
Sync rendered by thread 4
Sync rendered by thread 4
Sync rendered by thread 4
همانطور که ملاحظه می‌نمایید شناسه نخ یکسانی برای هر فراخوانی کامپوننت نشان داده می‌شود. بدیهی است در صورتیکه شما همین کد را اجرا کنید، ممکن است شماره نخ برنامه شما با کد من یکی نباشد؛ اما نتیجه یکی است. یعنی در تمامی موارد، یک عدد مشاهده می‌شود.
حال همین آزمایش را با متدهای نامتقارن یا ناهمزمان انجام می‌دهیم. کامپوننت AsynchronousInitComponent را با کد زیر درنظر بگیرید:
<p>Async rendered by thread @IdOfRenderingThread</p>

@code
{
  int IdOfRenderingThread;

  protected override async Task OnInitializedAsync()
  {
    // Runs synchronously as there is no code in base.OnInitialized(),
    // so the same thread is used
    await base.OnInitializedAsync().ConfigureAwait(false);
    IdOfRenderingThread =
      System.Threading.Thread.CurrentThread.ManagedThreadId;

    // Awaiting will schedule a job for later, and we will be assigned
    // whichever worker thread is next available
    await Task.Delay(1000).ConfigureAwait(false);
    IdOfRenderingThread =
      System.Threading.Thread.CurrentThread.ManagedThreadId;
  }
}
این کامپوننت هم دقیقا شبیه کامپوننت قبلی است؛ با این تفاوت که IdOfRenderingThread، مجددا بعد از یک تاخیر یک ثانیه‌ای مقداردهی شده‌است. این مقداردهی سبب رندر مجدد کامپوننت با تاخیر یک ثانیه می‌شود. حال در کامپوننت دیگری، کامپوننت غیرمتقارن فوق را به شکل زیر فراخوانی می‌کنیم:
@page "/async-init"

<h1>Components with asynchronous OnInitializedAsync()</h1>
@for (int i = 0; i < 5; i++)
{
  <AsynchronousInitComponent/>
}
با اجرا کردن برنامه، دقیقا نتایج، شبیه نتایج نتایج کامپوننت متقارن می‌باشد:
Components with asynchronous OnInitializedAsync()
Async rendered by thread 4
Async rendered by thread 4
Async rendered by thread 4
Async rendered by thread 4
Async rendered by thread 4
اما تنها بعد از یک ثانیه (await Task.Delay(1000)) ، متدهای OnInitializedAsync کامپوننت‌ها، به پایان می‌رسند و مقدار IdOfRenderingThread را پیش از به پایان رسیدن رندر صفحه، به روز رسانی می‌نمایند. اینبار، دیگر مقادیر نخ‌ها متفاوت خواهند بود:
Components with asynchronous OnInitializedAsync()
Async rendered by thread 7
Async rendered by thread 18
Async rendered by thread 10
Async rendered by thread 13
Async rendered by thread 11
با توجه به مطالب مطرح شده به این نتیجه می‌رسیم که این موضوع می‌تواند هنگام استفاده از یک وابستگی غیر ایمن ( non-thread-safe dependency ) مانند DBContext در چندین کامپوننت باعث بروز مشکل شود. نمونه‌ای از نحوه‌ی رویارویی با مشکلات احتمالی آن، در اینجا و اینجا بررسی شده‌است.  
نظرات مطالب
EF Code First #14
در WPF مفهومی وجود دارد به نام انقیاد دو طرفه (two way binding). زمانیکه کاربر UI را به روز می‌کند، خود به خود (بدون نیاز به کدنویسی اضافه‌تری، منهای تنظیمات اولیه آن)، اشیاء یک لیست به روز می‌شوند و برعکس. در این بین EF Code first با استفاده از خاصیت Local آن توانایی اتصال به یک چنین سیستمی را دارد و در اینجا عملا یکپارچگی کاملی رخ داده و نیازی نیست کار اضافه‌تری انجام دهید. Context از تمام تغییرات شما مطلع است. فقط کافی است SaveChanges فراخوانی شود تا کلیه تغییرات انجام شده و تحت نظر آن به صورت یکجا در بانک اطلاعاتی ثبت شوند. این خاصیت Local در WinForms هم قابل استفاده است.
برای مطالعه بیشتر:
Databinding with WPF
Databinding with WinForms
مطالب
مدیریت طول عمر DbContext در برنامه‌های Blazor SSR

فرض کنید یک صفحه‌ی Blazor SSR، از سه کامپوننت منوی سمت راست، محتوای اصلی صفحه و فوتر سایت که به همراه متنی است، تشکیل شده‌است. منوی سمت راست، به همراه لینک‌هایی‌است که آمار آن‌ها را نیز نمایش می‌دهد و این اطلاعات را از بانک اطلاعاتی، به کمک EF-Core دریافت می‌کند. فوتر صفحه، سال شروع به کار و نام برنامه را از بانک اطلاعاتی دریافت می‌کند و محتوای اصلی صفحه نیز از بانک اطلاعاتی دریافت می‌شود. پس از تکمیل این سه کامپوننت مجزا، اگر برنامه را اجرا کنید، بلافاصله با خطای زیر مواجه می‌شوید:

A second operation started on this context before a previous operation completed

مشکل کجاست؟! مشکل اینجاست که تنها یک نمونه از DbContext، در طول درخواست جاری رسیده، بین سه کامپوننت جاری برنامه به اشتراک گذاشته می‌شود (به سازنده‌ی سرویس‌های مرتبط تزریق می‌شود) و ... در Blazor SSR، پردازش کامپوننت‌های یک صفحه، به صورت موازی و همزمان انجام می‌شوند؛ یعنی ترتیبی نیست. اگر ابتدا کامپوننت منو، بعد محتوای صفحه و در آخر فوتر، رندر می‌شدند، هیچگاه پیام فوق را مشاهده نمی‌کردیم؛ اما ... هر سه کامپوننت، با هم و همزمان رندر می‌شوند و سپس نتیجه‌ی نهایی در Response درج خواهد شد. یعنی یک DbContext بین چندین ترد به اشتراک گذاشته می‌شود که چنین حالتی توسط EF-Core پشتیبانی نمی‌شود و مجاز نیست.

روش مواجه شدن با یک چنین حالت‌هایی، نمونه سازی مجزای DbContext به ازای هر کامپوننت است که نمونه‌ای از آن‌را پیشتر در مطلب «نکات ویژه‌ی کار با EF-Core در برنامه‌های Blazor Server» مشاهده کرده‌اید. در این مطلب، راه‌حل دیگری برای اینکار ارائه می‌شود که ساده‌تر است و نیازی به تغییرات آنچنانی در کدهای کامپوننت‌ها و کل برنامه ندارد.

استفاده از کلاس پایه‌ی OwningComponentBase برای نمونه سازی مجدد DbContext به‌ازای هر کامپوننت

زمانیکه در برنامه‌های Blazor SSR از روش استاندارد زیر برای دسترسی به سرویس‌های مختلف برنامه استفاده می‌کنیم:

@inject IHotelRoomService HotelRoomService

طول عمر دریافتی سرویس، دقیقا بر اساس طول عمر اصلی تعریف شده‌ی آن عمل می‌کند (شبیه به برنامه‌های ASP.NET Core). یعنی برای مثال اگر Scoped باشد، DbContext تزریق شده‌ی در آن هم Scoped است و این DbContext، بین تمام کامپوننت‌های در حال پردازش موازی در طول یک درخواست، به‌اشتراک گذاشته می‌شود که مطلوب ما نیست. ما می‌خواهیم بتوانیم به ازای هر کامپوننت مجزای صفحه، یک DbContext جدید داشته باشیم. یعنی باید بتوانیم خودمان این سرویس Scoped را نمونه سازی کنیم و نه اینکه آن‌را مستقیما از سیستم تزریق وابستگی‌ها دریافت کنیم.

بنابراین اگر بخواهیم قسمت‌های مختلف برنامه را تغییر ندهیم و همان تعاریف ابتدایی services.AddDbContext و Scoped تعریف کردن سرویس‌های برنامه بدون تغییر باقی بمانند (و از IDbContextFactory و موارد مشابه دیگر مطلب «نکات ویژه‌ی کار با EF-Core در برنامه‌های Blazor Server» هم استفاده نکنیم)، باید جایگزینی را برای نمونه سازی سرویس‌ها ارائه دهیم. به همین جهت در ابتدا، یک ویژگی جدیدی را به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

[AttributeUsage(AttributeTargets.Property)]
public sealed class InjectComponentScopedAttribute : Attribute
{
}

تا بتوانیم بجای:

@inject IHotelRoomService HotelRoomService

بنویسیم:

[InjectComponentScoped] internal IHotelRoomService HotelRoomService { set; get; } = null!;

مرحله‌ی بعد، نوبت به نمونه سازی خودکار این سرویس‌های درخواستی علامتگذاری شده‌ی با InjectComponentScoped است. برای این منظور، تمام کامپوننت‌های برنامه را از کلاس پایه و استاندارد OwningComponentBase ارث‌بری می‌کنیم. مزیت اینکار، امکان دسترسی به خاصیتی به نام ScopedServices در تمام کامپوننت‌های برنامه است که توسط آن می‌توان به متد ScopedServices.GetRequiredService آن دسترسی یافت. یعنی با ارث‌بری از کلاس پایه‌ی OwningComponentBase به ازای هر کامپوننت، به صورت خودکار Scope جدیدی شروع می‌شود که توسط آن می‌توان به نمونه‌ی جدیدی از سرویس مدنظر دسترسی یافت و نه به نمونه‌ی اشتراکی در طی درخواست جاری.

اکنون اگر از این مزیت به صورت زیر استفاده کنیم، می‌توان تمام سرویس‌های درخواستی مزین به InjectComponentScopedAttribute یک کامپوننت را به صورت خودکار یافته و با استفاده از ScopedServices.GetRequiredService، مقدار دهی کرد:

public class BlazorScopedComponentBase : OwningComponentBase
{
    private static readonly ConcurrentDictionary<Type, Lazy<List<PropertyInfo>>> CachedProperties = new();

    private List<PropertyInfo> InjectComponentScopedPropertiesList => CachedProperties.GetOrAdd(GetType(),
            type => new Lazy<List<PropertyInfo>>(
                () => type.GetProperties(BindingFlags.DeclaredOnly | BindingFlags.Instance |
                                         BindingFlags.NonPublic | BindingFlags.Public)
                    .Where(p => p.GetCustomAttribute<InjectComponentScopedAttribute>() is not null)
                    .ToList(), LazyThreadSafetyMode.ExecutionAndPublication)).Value;

    protected override void OnInitialized()
    {
        foreach (var propertyInfo in InjectComponentScopedPropertiesList)
        {
            propertyInfo.SetValue(this, ScopedServices.GetRequiredService(propertyInfo.PropertyType));
        }
    }
}

این سرویس، اینبار طول عمری، محدود به کامپوننت جاری را خواهد داشت و بین سایر کامپوننت‌های درحال پردازش درخواست جاری، به اشتراک گذاشته نمی‌شود و همچنین به صورت خودکار هم در پایان درخواست، Dispose می‌شود.

فعالسازی ارث‌بری خودکار در تمام کامپوننت‌های برنامه

مرحله‌ی بعد، ارث‌بری خودکار تمام کامپوننت‌های برنامه از OwningComponentBase سفارشی فوق است و در اینجا قصد نداریم تمام کامپوننت‌ها را جهت معرفی آن، به صورت دستی تغییر دهیم. برای اینکار فقط کافی است به فایل Imports.razor_ مراجعه و یک سطر زیر را در آن درج کنیم:

@inherits BlazorScopedComponentBase

با اینکار یک ارث‌بری سراسری در کل برنامه رخ می‌دهد و تمام کامپوننت‌ها، از BlazorScopedComponentBase مشتق خواهند شد. یعنی پس از این تغییر، اگر سرویسی را به صورت زیر معرفی و با ویژگی InjectComponentScoped علامتگذاری کردیم:

[InjectComponentScoped] internal IHotelRoomService HotelRoomService { set; get; } = null!;

به صورت خودکار یافت شده و نمونه سازی Scoped محدود به طول عمر همان کامپوننت می‌شود که بین سایر کامپوننت‌ها، به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

یک نکته: اگر کامپوننت شما متد OnInitialized را بازنویسی می‌کند، ‌فراموش نکنید که در ابتدای آن باید ()base.OnInitialized را هم فراخوانی کنید تا متد OnInitialized کامپوننت پایه‌ی BlazorScopedComponentBase نیز فراخوانی شود. البته این مورد در حین بازنویسی نمونه‌ی async آن مهم نیست؛ چون همیشه OnInitialized غیر async در ابتدا فراخوانی می‌شود و سپس نمونه‌ی async آن اجرا خواهد شد.