نظرات مطالب
معرفی Lex.Db
این بانک اطلاعاتی چون بصورت  embeded هست سرعت لود اطلاعاتش نسبت با بانکهای دیگر بالاست ؟
نظرات مطالب
NoSQL ؟

گوگل از بانک اطلاعاتی ساخت خودش استفاده می‌کنه:  اطلاعات بیشتر ، فیس بوک هم در اینجا

نظرات مطالب
EF Code First #1
در قسمت دوم این سری تحت عنوان «استراتژی‌های مقدماتی تشکیل بانک اطلاعاتی در EF Code first» توضیح دادم.
پاسخ به بازخورد‌های پروژه‌ها
رابط کاربری MongoDB
منظور همان رشته‌ی اتصالی به بانک اطلاعاتی است: 
mongodb://localhost/?safe=true;uuidRepresentation=Standard

نظرات مطالب
ساخت ربات تلگرامی با #C
1. آپدیتهای دریافتی همیشه فقط شامل Message نمیشه و ممکنه آپدیت دریافتی از نوع CallbackQuery هم باشه
2. کمی بالاتر توضیح داده شده که برای دریافت آپدیت‌های جدید باید پارامتر offset رو هم ارسال کنی. مقدار این پارامتر باید رقم بعدی Id آخرین آپدیت دریافتی باشه یعنی update_id  +1
برای طراحی ربات تلگرام هم بهتر هست که از پکیج‌های آماده استفاده بشه که بالاتر عرض کردم.
یه پروژه کنسول ایجاد کن پکیج telegram.bot رو هم از Nuget به برنامه اضافه کن و کلاس program.cs  رو به صورت زیر پیاده کن
به جای BOT_TOKEN هم توکن ربات خودت رو کپی کن و برنامه رو اجرا کن
using System.Threading.Tasks;
using Telegram.Bot;

namespace Bot.Engine.Console
{
    public class Program
    {
        Api bot;
        string botToken = "BOT_TOKEN";

        public static void Main(string[] args)
        {
            Task.Run(() => RunBot(botToken));

            System.Console.ReadLine();
        }


        /// <summary>
        /// 
        /// </summary>
        public static async Task RunBot(string botToken)
        {
            #region راه اندازی ربات

             bot = new Api(botToken);
            var me = await bot.GetMe();
            if (me != null)
            {
                System.Console.WriteLine("bot started {0}", me.Username);
            }
            else
            {
                System.Console.WriteLine("get bot failed ");
            }

          
            #endregion

            #region شروع گوش دادن به درخواست‌ها var whileCount = 0;
            var offset = 0;

            while (true)
            {
                System.Console.WriteLine("while no {0}", whileCount);

                whileCount += 1;
                try
                {
                    var updates = await bot.GetUpdatesAsync(offset);
                    var updatesCount = updates.Count();
                    System.Console.WriteLine("updates count is {0}", updatesCount);
                    System.Console.WriteLine("================================================================");

                    if (updatesCount > 0)
                    {
                        foreach (var update in updates)
                        {
                            try
                            {
                                offset = update.Id + 1;
                                if (update.Message.Text!=null)
                                {
                                    //echo msg
                                    await bot.SendTextMessageAsync(update.Message.Chat.Id, update.Message.Text);
                                }
                                else
                                {
                                    await bot.SendTextMessageAsync(update.Message.Chat.Id, "لطفا یک پیام متنی بفرستید");
                                }

                            }
                            catch (Exception ex)
                            {
                                bot.SendTextMessage(update.Message.Chat.Id, ex.ToString());
                            }
                        }
                        continue;
                    }


                }
                catch (Exception ex)
                {
                    System.Console.WriteLine("Error Msg = {0}",ex.Message);
                }

            }

            #endregion
        }

    }
}

مطالب
نحوه نمایش تمام آیکون‌های تعریف شده در یک قلم در WPF
سال نو مبارک! به امید روزهایی شاد، سلامت و پر برکت.

پیرو مطلب قلم‌هایی حاوی آیکون که خصوصا در برنامه‌های مترو بیشتر مرسوم شده‌اند، شاید بد نباشد کار برنامه Character Map ویندوز را با WPF شبیه سازی کنیم.
ابتدا Model و ViewModel  این برنامه را درنظر بگیرید:
namespace CrMap.Models
{
    public class Symbol
    {
        public char Character { set; get; }
        public string CharacterCode { set; get; }
    }
}

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Windows.Media;
using CrMap.Models;

namespace CrMap.ViewModels
{
    public class CrMapViewModel
    {
        public IList<Symbol> Symbols { set; get; }
        public int GridRows { set; get; }
        public int GridCols { set; get; }

        public CrMapViewModel()
        {
            fillDataSource();
        }

        private void fillDataSource()
        {
            Symbols = new List<Symbol>();
            GridCols = 15;

            var fontFamily = new FontFamily(new Uri("pack://application:,,,/"), "/Fonts/#whhglyphs");

            GlyphTypeface glyph = null;
            foreach (var typeface in fontFamily.GetTypefaces())
            {
                if (typeface.TryGetGlyphTypeface(out glyph) && (glyph != null))
                    break;
            }

            if (glyph == null)
                throw new InvalidOperationException("Couldn't find a GlyphTypeface.");

            GridRows = (glyph.CharacterToGlyphMap.Count / GridCols) + 1;

            foreach (var item in glyph.CharacterToGlyphMap)
            {
                var index = item.Key;
                Symbols.Add(new Symbol
                {
                    Character = Convert.ToChar(index),
                    CharacterCode = string.Format("&#x{0:X}", index)
                });
            }
        }
    }
}
توضیحات:

یک سری قابلیت جالب در WPF برای استخراج اطلاعات قلم‌ها وجود دارند که در فضای نام System.Windows.Media اسمبلی PresentationCore.dll قرار گرفته‌اند. برای نمونه پس از وهله سازی FontFamily بر اساس یک قلم مدفون شده در برنامه، امکان استخراج تعداد گلیف‌های موجود در این قلم وجود دارد که نحوه انجام آن‌را در متد fillDataSource ملاحظه می‌کنید.
این اطلاعات استخراج شده و لیست Symbols برنامه را تشکیل می‌دهند. در نهایت برای نمایش این اطلاعات، از ترکیب ItemsControl و UniformGrid استفاده خواهیم کرد:
<Window x:Class="CrMap.MainWindow"
        xmlns="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml/presentation"
        xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2006/xaml"
        xmlns:vm="clr-namespace:CrMap.ViewModels"
        Title="MainWindow" WindowStartupLocation="CenterScreen" WindowState="Maximized"
        Height="350" Width="525">
    <Window.Resources>
        <vm:CrMapViewModel x:Key="vmCrMapViewModel" />
    </Window.Resources>
    <ScrollViewer VerticalScrollBarVisibility="Visible">
        <ItemsControl
                      DataContext="{StaticResource vmCrMapViewModel}"  
                      ItemsSource="{Binding Symbols}"
                      Name="MainItemsControl"
                      VerticalAlignment="Top"     
                      HorizontalAlignment="Center"
                      Grid.Column="0" Grid.Row="1" Grid.ColumnSpan="4">
            <ItemsControl.ItemsPanel>
                <ItemsPanelTemplate>
                    <UniformGrid
                        HorizontalAlignment="Center"
                        VerticalAlignment="Center"
                        Columns="{Binding GridCols}" 
                        Rows="{Binding GridRows}">
                    </UniformGrid>
                </ItemsPanelTemplate>
            </ItemsControl.ItemsPanel>
            <ItemsControl.ItemTemplate>
                <DataTemplate>
                    <ContentControl>
                        <Border BorderBrush="SlateGray"
                            HorizontalAlignment="Stretch" VerticalAlignment="Stretch"
                            BorderThickness="1" CornerRadius="3" Margin="3">
                            <StackPanel Margin="3" Orientation="Vertical">
                                <TextBlock                                         
                                    HorizontalAlignment="Center" 
                                    VerticalAlignment="Center" 
                                    FontFamily="Fonts/#whhglyphs"
                                    Foreground="DarkRed"
                                    FontSize="17"
                                    Text="{Binding Character}" />
                                <TextBlock                                         
                                    HorizontalAlignment="Center" 
                                    VerticalAlignment="Center" 
                                    Text="{Binding CharacterCode}" />
                            </StackPanel>
                        </Border>
                    </ContentControl>
                </DataTemplate>
            </ItemsControl.ItemTemplate>
        </ItemsControl>
    </ScrollViewer>
</Window>


دریافت مثال این مطلب
CrMap.zip
 
مطالب
چک لیست ارتقاء به HTTPS مخصوص یک برنامه‌ی ASP.NET MVC 5x
پس از فعالسازی HTTPS بر روی سایت خود، در جهت بهبود امنیت برنامه‌های ASP.NET MVC 5.x، می‌توان درخواست کوکی‌های صرفا ارسال شده‌ی از طریق اتصال‌های HTTPS، اجبار به استفاده‌ی از آدرس‌های HTTPS و هدایت خودکار به آدرس‌های HTTPS را نیز فعالسازی کرد.


کوکی‌هایی که باید HTTPS only شوند

کوکی‌های پیش‌فرض برنامه‌های ASP.NET به صورت HTTP Only به سمت کلاینت ارسال می‌شوند. این کوکی‌ها توسط اسکریپت‌ها قابل خوانده شدن نیستند و به همین جهت یکی از راه‌های مقاومت بیشتر در برابر حملات XSS به شمار می‌روند. پس از ارتقاء به HTTPS، این کوکی‌ها را هم می‌توان HTTPs Only کرد تا فقط به کلاینت‌هایی که از طریق آدرس HTTPS سایت به آن وارد شده‌اند، ارائه شود:
1) کوکی آنتی‌فورجری توکن
 AntiForgeryConfig.RequireSsl = true;
محل تنظیم در متد Application_Start
2) کوکی‌های حالت Forms Authentication
<configuration>
  <system.web>
    <authentication mode="Forms">
      <forms requireSSL="true" cookieless="UseCookies"/>
    </authentication>
  </system.web>
</configuration>

3) تمام httpCookies
<configuration>
  <system.web>
    <httpCookies httpOnlyCookies="true" requireSSL="true" />
  </system.web>
</configuration>

4) کوکی‌های Role manager
<configuration>
  <system.web>
    <roleManager cookieRequireSSL="true" />
  </system.web>
</configuration>
محل تنظیم این سه مورد در فایل web.config است.

5) کوکی‌های OWIN Authentication و ASP.NET Identity 2.x
var options = new CookieAuthenticationOptions()
{
    CookieHttpOnly = true,
    CookieSecure = CookieSecureOption.Always,
    ExpireTimeSpan = TimeSpan.FromMinutes(10)
};


فعالسازی اجبار به استفاده‌ی از HTTPS

با استفاده از فیلتر RequireHttps، دسترسی به تمام اکشن متدهای برنامه تنها به صورت HTTPS میسر خواهد شد:
 filters.Add(new RequireHttpsAttribute(permanent: true));
محل تنظیم در متد RegisterGlobalFilters فایل Global.asax.cs، و یا در کلاس FilterConfig به صورت زیر:
using System.Web.Mvc;
namespace MyWebsite
{
    internal static class FilterConfig
    {
        internal static void RegisterGlobalFilters(GlobalFilterCollection filters)
        {
            filters.Add(new RequireHttpsAttribute(permanent: true));
        }
    }
}
پارامتر permanent آن در چند به روز رسانی آخر MVC 5 به آن اضافه شده‌است (از نگارش 5.2.4 به بعد) و مخصوص موتورهای جستجو است؛ در جهت تصحیح خودکار آدرس‌های قدیمی سایت به آدرس‌های جدید.

همچنین در متد Application_BeginRequest نیز می‌توان بررسی کرد که آیا درخواست ارسالی یک درخواست HTTPS است یا خیر؟ اگر خیر، می‌توان کاربر را به صورت خودکار به نگارش HTTPS آن هدایت دائم کرد:
        protected void Application_BeginRequest(Object sender, EventArgs e)
        {
            if (!HttpContext.Current.Request.IsSecureConnection)
            {
                var builder = new UriBuilder
                {
                    Scheme = "https",
                    Host = Request.Url.Host,
                    // use the RawUrl since it works with URL Rewriting
                    Path = Request.RawUrl
                };
                Response.Status = "301 Moved Permanently";
                Response.AddHeader("Location", builder.ToString());
            }
        }
جهت محکم کاری این قسمت می‌توان دو تنظیم تکمیلی ذیل را نیز به فایل web.config اضافه کرد:
فعالسازی HSTS جهت اطلاع به مرورگر که این سایت تنها از طریق HTTPS قابل دسترسی است و تمام درخواست‌های HTTP را به صورت خودکار از طریق HTTPS انجام بده:
<httpProtocol>
      <customHeaders>
        <add name="Strict-Transport-Security" value="max-age=16070400; includeSubDomains" />
و همچنین اگر ماژول URL Rewite بر روی سرور نصب است، کار هدایت خودکار به آدرس‌های HTTPS را نیز می‌توان توسط آن مدیریت کرد:
<rewrite>
    <rules>        
        <rule name="Redirect to HTTPS" stopProcessing="true">
          <match url="(.*)" />
          <conditions>
            <add input="{HTTPS}" pattern="off" ignoreCase="true" />
            <add input="{HTTP_HOST}" negate="true" pattern="localhost" />
          </conditions>
          <action type="Redirect" url="https://{HTTP_HOST}/{R:1}" redirectType="Permanent" />
        </rule>


اصلاح تمام آدرس‌های مطلقی که توسط برنامه تولید می‌شوند

اگر در برنامه‌ی خود از Url.Action برای تولید آدرس‌ها استفاده می‌کنید، با ذکر پارامتر protocol آن، آدرس تولیدی آن بجای یک مسیر نسبی، یک مسیر مطلق خواهد بود. اگر پیشتر این پروتکل را به صورت دستی به http تنظیم کرده‌اید، روش صحیح آن به صورت زیر است که با آدرس جدید HTTPS سایت هم سازگار است:
 var fullBaseUrl = Url.Action(result: MVC.Home.Index(), protocol: this.Request.Url.Scheme);


اصلاح تمام آدرس‌هایی که پیشتر توسط برنامه تولید شده‌اند

یک نمونه آن در مطلب «به روز رسانی تمام فیلدهای رشته‌ای تمام جداول بانک اطلاعاتی توسط Entity framework 6.x» بحث شده‌است.


اصلاح فایل robots.txt و درج آدرس HTTPS جدید

اگر در فایل robots.txt سایت، آدرس مطلق Sitemap را به صورت HTTP درج کرده بودید، آن‌را به HTTPS تغییر دهید:
User-agent: *
Sitemap: https://www.dntips.ir/Sitemap
نظرات مطالب
OpenCVSharp #11
به طور مشخص با توجه به توضیحات بالا می‌توان گفت اگر مقدار k در الگوریتم k-means را برابر 2 در نظر بگیریم، تصویر ما به دو رنگ کوانتیزه  می‌شود
            using (var src = new Mat(@"test.jpg", LoadMode.Color))
            {
                image1.Source = KMeans(src, 2).ToWriteableBitmap();
                image2.Source = Binary(src).ToWriteableBitmap();
            }
که تقریبا با تصویر بدست آمده پس از باینری کردن آن معادل است 
        private static Mat Binary(Mat src)
        {
            // Convert the image to Gray
            src = src.CvtColor(ColorConversion.RgbToGray);
            // Convert the Gray to Binary with auto threshold
            Cv2.Threshold(src, src, 0, 255, ThresholdType.Binary | ThresholdType.Otsu);
            // Convert the Gray to Binary with manual threshold
            //Cv2.Threshold(src, src, 127, 255, ThresholdType.Binary);

            return src;
        }

        private static Mat KMeans(Mat src, int k)
        {
            var columnVector = src.Reshape(cn: 3, rows: src.Rows * src.Cols);
            var samples = new Mat();
            columnVector.ConvertTo(samples, MatType.CV_32FC3);

            var bestLabels = new Mat();
            var centers = new Mat();
            Cv2.Kmeans(
                data: samples,
                k: k,
                bestLabels: bestLabels,
                criteria: new TermCriteria(type: CriteriaType.Epsilon | CriteriaType.Iteration, maxCount: 10, epsilon: 1.0),
                attempts: 3,
                flags: KMeansFlag.PpCenters,
                centers: centers);


            var dst = new Mat(src.Rows, src.Cols, src.Type());
            for (var size = 0; size < src.Cols * src.Rows; size++)
            {
                var clusterIndex = bestLabels.At<int>(0, size);
                var newPixel = new Vec3b
                {
                    Item0 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 0)), // B
                    Item1 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 1)), // G
                    Item2 = (byte)(centers.At<float>(clusterIndex, 2)) // R
                };
                dst.Set(size / src.Cols, size % src.Cols, newPixel);
            }

            return dst;
        }

نتایج :

مطالب
تفاوت بین Throw و Throw exception در #C

یکی از سؤالاتی که ممکن است در مصاحبه‌ها با آن روبرو شوید، عنوان این مطلب است. در این مقاله قصد داریم تفاوت بین این دو را بررسی کنیم.

در علم کامپیوتر، یک call stack، یک ساختار داده‌ای پشته می‌باشد که اطلاعات جزئی را راجع به زیرروال‌های فعال یک برنامه، ذخیره می‌کند. این نوع پشته با اسامی مختلفی از جمله Execution Stack (ES)، Program Stack (PS)، Control Stack، Runtime Stack یا Machine Stack شناخته می‌شود و یا اینکه به صورت کلی به آن The Stack یا همان پشته هم می‌گویند. با استفاده از صفحه Call Stack می­توانیم توابع و پروسیجرهایی را که فراخوانی شده‌اند، ببینیم. Call Stack به ما می‌گوید که کدام متدها و توابع، با چه ترتیبی اجرا شده‌اند. Call Stack یک راه بسیار خوب، برای فهم درست نحوه‌ی اجرای یک برنامه است. با رهگیری یا Track کردن Call Stack می­توانیم بفهمیم که مکانیزم کار داخلی برنامه چگونه است و برای بهتر رفع کردن مشکلات، از آن استفاده کنیم. در سی شارپ، Stack Trace یک پشته‌ی اجرایی یا Execution Stack است که تمامی متدهای درحال اجرا را رهگیری (Track) می‌کند. Stack Trace راهی است که با استفاده از آن می‌توانیم  Call Stack را بررسی کنیم، تا شماره خط متدی را که Exception درآن رخ داده است، ببینیم. از این به بعد برای سادگی مطلب، Stack Trace را به صورت ST بیان می‌کنیم. برای دسترسی به ST از فضای نام System.Diagnostics مانند زیر استفاده می‌کنیم.

System.Diagnostics.StackTrace myTrack = new System.Diagnostics.StackTrace();

و یا برای مشاهده‌ی آن در کنسول از کد زیر استفاده میکنیم:

static void Main(string[] args)
{
    Console.WriteLine("Stack Trace: {0}", Environment.StackTrace);
}

نتیجه:

Stack Trace:at System.Environment.get_StackTrace()
 at DiffThrowAndThrowException.Program.Main(String[] args) in Program.cs:line 9


استفاده از ST در Try Catch :

static void Main(string[] args)
{
  try
  {
     throw new Exception();
  }
  catch (Exception ex)
  {
     Console.WriteLine("Stack Trace: {0}", Environment.StackTrace);
  }
}

نتیجه:

Stack Trace:at System.Environment.get_StackTrace()
 at DiffThrowAndThrowException.Program.Main(String[] args) in Program.cs:line 11


حالا که مفهوم Stack Trace و نحوه کار و نمایش آن را بررسی کردیم، به راحتی می‌توان تفاوت بین Throw و Throw Exception را درک کرد. به طور کلی می‌توان اینطور گفت، در حالتیکه در داخل بلاک Catch، از Throw استفاده کنیم، این کار باعث می‌شود استثنائی که در اینجا رخ داده، به ابتدای ST افزوده شده و در واقع سلسله مراتب اجرای برنامه تا جایی که Throw نوشته شده، در ST نگهداری شود. اما در صورتیکه به جای Throw از Throw Exception استفاده کنیم، اتفاقی که رخ می‌دهد این است که ST تا اینجای کار که throw exception را استفاده می‌کنیم، نگهداری میشود و اطلاعات متدهایی که بعد از throw exception اجرا شده‌اند، از آن حذف می‌شود. در نهایت در این حالت ST شامل اطلاعات متدهای اجرا شده در فرآیند جاری، از ابتدا تا رسیدن به throw exception می‌باشد.

در زیر، نمونه کدی را برای استفاده از Throw، می‌بینید:

    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            FirstExceptionMethod firstException = new FirstExceptionMethod();
            try
            {
                firstException.Method1();
            }
            catch (Exception ex)
            {
                Console.WriteLine(ex.StackTrace);
            }
        }
    }
    class FirstExceptionMethod
    {
        public void Method1()
        {
            try
            {
                SecondExceptionMethod secondException = new SecondExceptionMethod();
                secondException.Method2();
            }
            catch (Exception ex)
            {
                throw;
            }
        }
    }
    class SecondExceptionMethod
    {
        public void Method2()
        {
            try
            {
                ThrowExMethod();

            }
            catch (Exception ex)
            {
                throw;
            }
        }
        public void ThrowExMethod()
        {
            throw new Exception();
        }
    }  


نتیجه:

at DiffThrowAndThrowException.SecondExceptionMethod.ThrowExMethod() in Program.cs:line 51
   at DiffThrowAndThrowException.SecondExceptionMethod.Method2() in Program.cs:line 41
   at DiffThrowAndThrowException.FirstExceptionMethod.Method1() in Program.cs:line 27
   at DiffThrowAndThrowException.Program.Main(String[] args) in Program.cs:line 12  

همانطور که می‌بینید اطلاعات متدهایی که در این فرآیند اجرا شده‌اند، در داخل Stack Trace رهگیری (track) شده‌اند.


این دفعه برای نشان دادن تفاوت محتویات ST، کدهای Method1 را به شکل زیر تغییر میدهیم که در بخش catch آن، از throw exception استفاده کرده‌ایم:

public void Method1()
        {
            try
            {
                SecondExceptionMethod secondException = new SecondExceptionMethod();
                secondException.Method2();
            }
            catch (Exception ex)
            {
                throw new Exception("Some Text ...");
            }
        }

نتیجه:

   at DiffThrowAndThrowException.FirstExceptionMethod.Method1() in Program.cs:line 31
   at DiffThrowAndThrowException.Program.Main(String[] args) in Program.cs:line 12

در اینجا اطلاعات متدهای برنامه از شروع فرآیند تا جائیکه از throw exception استفاده کرده، در ST نوشته می‌شود.

با دیدن خروجی‌های بالا می‌توان دریافت که استفاده از throw exception بجای throw باعث می‌شود تا اطلاعات کمتری از فرآیند اجرا شده در ST ذخیره شود و در واقع رهگیری متدهای فرآیند از ابتدا تا جائیکه throw exception استفاده می‌شود، پیش میرود و بعد از آن اطلاعاتی را ثبت نمی‌کند.

مطالب
به روز رسانی اطلاعات Master-Detail یا Master-Detail-DetailOfDetail با استفاده از EF Core

یکی از چالش‌هایی که در طراحی زیرساخت برای Domain هایی که تعداد زیادی عملیات CRUD را در back office سیستم خود دارند، داشتن مکانیزمی برای ذخیره سازی اطلاعات Master-Detail یا چه بسا Master-Detail-DetailOfDetail می‌باشد. در ادامه نحوه برخورد با چنین سناریوهایی را در EF Core و همچنین با استفاده از AutoMapper و FluentValidation بررسی خواهیم کرد.


موجودیت‌های فرضی

public abstract class Entity : IHaveTrackingState
{
    public long Id { get; set; }
    [NotMapped] public TrackingState TrackingState { get; set; }
}

public class Master : Entity
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<Detail> Details { get; set; }
}

public class Detail : Entity
{
    public string Title { get; set; }

    public ICollection<DetailOfDetail> Details { get; set; }
    public Master Master { get; set; }
    public long MasterId { get; set; }
}

public class DetailOfDetail : Entity
{
    public string Title { get; set; }
    public Detail Detail { get; set; }
    public long DetailId { get; set; }
}

DbContext برنامه

public class ProjectDbContext : DbContext
{
    public DbSet<Master> Masters { get; set; }

    protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder)
    {
        base.OnConfiguring(optionsBuilder);

        optionsBuilder.UseInMemoryDatabase("SharedDatabaseName");
    }
}

واسط IHaveTrackingState
public interface IHaveTrackingState
{
    TrackingState TrackingState { get; set; }
    //ICollection<string> ModifiedProperties { get; set; }
}

public enum TrackingState
{
    Unchanged = 0,
    Added = 1,
    Modified = 2,
    Deleted = 3
}

با استفاده از پراپرتی TrackingState بالا، امکان مشخص کردن صریح State رکورد ارسالی توسط کلاینت مهیا می‌شود. قبلا نیز مطلبی در راستای STE یا همان Self-Tracking Entity تهیه شده است؛ و همچنین نظرات ارسالی این مطلب نیز می‌تواند مفید واقع شود. 


DTO‌های متناظر با موجودیت‌های فرضی

public abstract class Model : IHaveTrackingState
{
    public long Id { get; set; }
    public TrackingState TrackingState { get; set; }
}

public class MasterModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<DetailModel> Details { get; set; }
}

public class DetailModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
    public ICollection<DetailOfDetailModel> Details { get; set; }
}

public class DetailOfDetailModel : Model
{
    public string Title { get; set; }
}

تنظیمات نگاشت موجودیت‌ها و DTOها
Mapper.Initialize(expression =>
{
    expression.CreateMap<MasterModel, Master>(MemberList.None).ReverseMap();
    expression.CreateMap<DetailModel, Detail>(MemberList.None).ReverseMap();
    expression.CreateMap<DetailOfDetailModel, DetailOfDetail>(MemberList.None).ReverseMap();
});

البته بهتر است این تنظیمات در درون Profile‌های مرتبط با AutoMapper کپسوله شوند و در زمان مورد نیاز نیز برای انجام نگاشت‌ها، واسط IMapper تزریق شده و استفاده شود.


تهیه داده ارسالی فرضی توسط کلاینت

var masterModel = new MasterModel
    {
        Title = "Master-Title",
        TrackingState = TrackingState.Added,
        Details = new List<DetailModel>
        {
            new DetailModel
            {
                Title = "Detail-Title",
                TrackingState = TrackingState.Added,
                Details = new List<DetailOfDetailModel>
                {
                    new DetailOfDetailModel
                    {
                        Title = "DetailOfDetail-Title",
                        TrackingState = TrackingState.Added,
                    }
                }
            }
        }
    };

ذخیره سازی اطلاعات

در EF Core، متد جدید context.ChangeTracker.TrackGraph برای به روز رسانی وضعیت یک گراف از اشیاء مشابه به اطلاعات ارسالی ذکر شده در بالا، اضافه شده است. این مکانیزم مفهوم کاملا جدیدی در EF Core می‌باشد که امکان کنترل نهایی برروی اشیایی را که قرار است توسط Context ردیابی شوند، مهیا می‌کند. با پیمایش یک گراف، امکان اجرای عملیات مورد نظر شما را برروی تک تک اشیاء، مهیا می‌سازد. 

using (var context = new ProjectDbContext())
{
    Console.WriteLine("################ Create Master and Details and DetailsOfDetail ##################");
    Print(masterModel);

    var masterEntity = Mapper.Map<Master>(masterModel);

    context.ChangeTracker.TrackGraph(
        masterEntity,
        n =>
        {
            var entity = (IHaveTrackingState) n.Entry.Entity;
            n.Entry.State = entity.TrackingState.ToEntityState();
        });

    context.SaveChanges();
}

در تکه کد بالا، پس از انجام عملیات نگاشت، توسط متد TrackGraph به صورت صریح، وضعیت موجودیت‌ها مشخص شده است؛ این کار با تغییر State ارسالی توسط کلاینت به State قابل فهم توسط EF انجام شده‌است. برای این منظور دو متد الحاقی زیر را می‌توان در نظر گرفت:

public static class TrackingStateExtensions
{
    public static EntityState ToEntityState(this TrackingState trackingState)
    {
        switch (trackingState)
        {
            case TrackingState.Added:
                return EntityState.Added;

            case TrackingState.Modified:
                return EntityState.Modified;

            case TrackingState.Deleted:
                return EntityState.Deleted;

            case TrackingState.Unchanged:
                return EntityState.Unchanged;

            default:
                return EntityState.Unchanged;
        }
    }

    public static TrackingState ToTrackingState(this EntityState state)
    {
        switch (state)
        {
            case EntityState.Added:
                return TrackingState.Added;

            case EntityState.Modified:
                return TrackingState.Modified;

            case EntityState.Deleted:
                return TrackingState.Deleted;

            case EntityState.Unchanged:
                return TrackingState.Unchanged;

            default:
                return TrackingState.Unchanged;
        }
    }
}

شبیه سازی عملیات ویرایش
//GetForEditAsync
var masterModel = context.Masters
    .ProjectTo<MasterModel>()
    .AsNoTracking().Single(a => a.Id == 1);

//Client
var detail1 = masterModel.Details.First();
detail1.Title = "Details-EditedTitle";
detail1.TrackingState = TrackingState.Modified;

foreach (var detail in detail1.Details)
{
    detail.TrackingState = TrackingState.Deleted;
    //detail.Title = "DetailOfDetails-EditedTitle";
}

متدی تحت عنوان GetForEditAsync که یک MasterModel را بازگشت می‌دهد، در نظر بگیرید؛ کلاینت از طریق API، این Object Graph را دریافت می‌کند و تغییرات خود را اعمال کرده و همانطور که مشخص می‌باشد به دلیل اینکه تنظیمات نگاشت بین Detail و DetailModel در ابتدای بحث نیز انجام شده است، این بار دیگر نیاز به استفاده از متد Include نمی‌باشد و این عملیات توسط متد ProjectTo خودکار می‌باشد. در نهایت داده ارسالی توسط کلاینت را دریافت کرده و به شکل زیر عملیات به روز رسانی انجام می‌شود:

using (var context = new ProjectDbContext())
{
    Console.WriteLine(
        "################ Unchanged Master and Modified Details and Deleted DetailsOfDetail ##################");
    Print(masterModel);

    var masterEntity = Mapper.Map<Master>(masterModel);

    context.ChangeTracker.TrackGraph(
        masterEntity,
        n =>
        {
            var entity = (IHaveTrackingState) n.Entry.Entity;
            n.Entry.State = entity.TrackingState.ToEntityState();
        });

    context.SaveChanges();
}

با خروجی زیر:

برای بحث اعتبارسنجی هم می‌توان به شکل زیر عمل کرد:

public class MasterValidator : AbstractValidator<MasterModel>
{
    public MasterValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
        RuleForEach(a => a.Details).SetValidator(new DetailValidator());
    }
}

public class DetailValidator : AbstractValidator<DetailModel>
{
    public DetailValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
        RuleForEach(a => a.Details).SetValidator(new DetailOfDetailValidator());
    }
}

public class DetailOfDetailValidator : AbstractValidator<DetailOfDetailModel>
{
    public DetailOfDetailValidator()
    {
        RuleFor(a => a.Title).NotEmpty();
    }
}

با استفاده از متد RuleForEach و SetValidator موجود در کتابخانه FluentValidation، امکان مشخص کردن اعتبارسنج برای Detail موجود در شیء Master را خواهیم داشت.

همچنین با توجه به این که برای عملیات Create و Edit از یک مدل (DTO) استفاده خواهیم کرد، شاید لازم باشد اعتبارسنجی خاصی را فقط در زمان ویرایش لازم داشته باشیم، که در این صورت می‌توان از امکانات RuleSet استفاده کنید. در مطلب «طراحی و پیاده سازی ServiceLayer به همراه خودکارسازی Business Validationها» با استفاده ValidateWithRuleAttribute امکان مشخص کردن RuleSet مورد نظر برای اعتبارسنجی ورودی متد سرویس نیز در نظر گرفته شده است.


منابع تکمیلی

کتابخانه کمکی

کدهای کامل مطلب جاری را  از اینجا می‌توانید دریافت کنید.