فقط برای نمایش در مرورگر به مشکل برخورد میکنید که یک راه استفاده از افزونه AlternaTIFF می باشد.
در مورد افزونه YSlow افزونه Firebug فایرفاکس پیشتر صحبت شد. این افزونه پس از آنالیز یک سایت، پیشنهاداتی را نیز جهت بهبود سرعت، ارائه میدهد.
همانطور که در شکل بالا مشخص است، عناصری مانند css و js ، قسمت expires اشان (تاریخ منقضی شدن کش آنها در سمت کلاینت) خالی است و پیشنهاد داده که به هر کدام از این عناصر، هدر مخصوص مشخص سازی مدت زمان کش شدن در سمت کلاینت اضافه شود.
ASP.Net در مورد کش کردن اطلاعات صفحات پویا به اندازهی کافی امکانات در اختیار برنامه نویس قرار میدهد اما در مورد اضافه کردن این هدر جهت یک فایل css غیر پویا شاید نتوان مطلب خاصی را یافت.
در IIS7 امکانات ویژهای برای این منظور در نظر گرفته شده که نحوه استفاده از آن در ASP.Net به صورت زیر است:
فایل وب کانفیگ سایت را باز کرده و به قسمت system.webServer چند سطر زیر را اضافه کنید:
<staticContent>
<clientCache httpExpires="Sun, 29 Mar 2020 00:00:00 GMT" cacheControlMode="UseExpires" />
</staticContent>
این مورد فقط مختص به IIS7 است و بر روی نگارشهای پایینتر کار نمیکند.
با این کار، تاریخ منقضی شدن هر آنچه که توسط موتور ASP.net سرو نمیشود به سال 2020 تنظیم خواهد شد. (کلیه محتوای غیرپویای سایت، اعم از تصاویر، فایلهای css ، js و غیره)
پس از این تنظیم مجددا YSlow را اجرا کرده و Performance Grade ایی را که نمایش میدهد بررسی نمائید.
بدیهی است اگر یکی از فایلهای css یا js شما تغییر کند، کلاینت، اطلاعات جدیدی را تا سال 2020 دریافت نمیکند. برای حل این مشکل یک کوئری استرینگ ساده به انتهای لینک مربوط به css یا js خود اضافه کنید تا URL جدید با URL قبلی آن یکسان نباشد (این کوئری استرینگ تاثیری روی محتوای ایستای ما ندارد). به این صورت این آدرس جدید، مجددا دریافت شده و تا سال 2020 کش خواهد شد.
نکته:
اعمال تنظیم فوق، در IIS7 ویندوز سرور 2008 مجاز است؛ اما در IIS7 ویندوز ویستا قفل شده است و قابل override نیست. برای تغییر آن، فایل زیر را پیدا کنید:
open %systemroot%\System32\inetsrv\config\applicationHost.config
<section name="staticContent" overrideModeDefault="Deny" />
<section name="staticContent" overrideModeDefault="Allow" />
مآخذ:
YSlow: Add expires header to images in IIS 7
IIS7: How to set cache control for static content?
چرا برنامه نویسی موبایل؟
با افزایش روزافزون SmartPhone ها و تبلتها، بازار تکنولوژی به این سمت سوق پیدا کردهاست. از این رو شرکتهای ارائه دهنده نرم افزاری، از این موقعیت استفاده کرده و هر کدام پلتفرم متفاوتی را برای برنامه نویسی بر روی این اسمارت فونها ارائه دادهاند. یکی از بزرگترین دغدغههای امروزه شرکتهای برنامه نویسی و توسعه نرم افزار موبایل، انتخاب درست پلتفرم برای توسعه نرم افزار میباشد. در این مقاله قصد دارم یکی از این پلت فرمها را بررسی کرده و معرفی کنم.
شرکت xamarin کار خود را در سال 2011 با ارایه نسخه Cross Platform پلتفرم .Net به نام Mono آغاز کرد. بعد از ارایه این نسخه از .Net، زامارین به کمک Mono توانست پیاده سازی بر روی Android و IOS را به نامهای MonoForAndroid و MonoTouch ارایه دهد. بعد از این نسخهها برنامه نویسان توانستند بر روی سیستم عاملهای اندروید و آی او اس به صورت Native کد خود را به زبان C# نوشته و آنها را اجرا کنند.
چرا باید از Xamarin استفاده کنم؟
در ادامه مقاله قصد دارم شما را با برخی از ویژگیهای زامارین آشنا کرده و مزایای استفاده از آن را بیان کنم.
Xamarin امکانی را فراهم کردهاست که برنامه نویسان به دو روش متفاوت قادر خواهند بود برنامههای خود را بنویسند:
Xamarin Native :1
زامارین به شما این امکان را میدهد که بتوانید به صورت مستقیم برای هر پلتفرم به صورت جداگانه برنامه نویسی کنید. در اندروید اینکار با Xamarin.Droid و در IOS اینکار با Xamarin.Touch امکانپذیر است. مزیتهای استفاده از این روش عبارتند از:
· بهره گیری از یک زبان برنامه نویسی
همانطور که میدانید یادگیری یک زبان برنامه نویسی هزینهی زیادی را برای یک سازمان و یا یک شخص به همراه دارد. در زامارین این امکان فراهم شدهاست که با استفاده از تنها یک زبان برنامه نویسی مانند C# ، برنامه نویسان بتوانند برای پلتفرمهای مختلف برنامه بنویسند. در نظر داشته باشید که UI در هر پلتفرم به صورت جداگانه پیاده سازی میشود. به طور مثال در اندروید به وسیلهی Android Xml میتوانید ظاهر برنامه خود را پیاده سازی کنید و منطقهای خود را با زبان C# برای تمامی پلت فرمها به صورت یکسان بنویسید.
· تجربه کاربری Native
زامارین به شما این امکان را خواهد داد که با استفاده از کنترلهای Native هر پلتفرم به تجربه کاربری همان پلت فرم دسترسی پیدا کنید و اپلیکیشنی با ظاهر و UX همان پلتفرم بسازید.
· استفاده 100% از امکانات هر پلتفرم
زامارین به دلیل Native بودن این امکان را به برنامه نویسان ارائه میدهد که با استفاده از یک زبان و با بکارگیری Cycle Life مخصوص هر پلتفرم، به 100% امکانات و API های هر پلتفرم دسترسی پیدا کنند.
· Performance
به دلیل اینکه برنامههای زامارین به صورت Native اجرا میشوند Performance بالایی دارند.
· دسترسی به API های موجود در .Net
شما قادر خواهید بود با دانش موجود مانند Entity Framework Code و.. به فریم ورک .Net دسترسی پیدا کرده و از API های درون آن استفاده کنید. زامارین از یکی از پیاده سازیهای .Net Standard استفاده میکند.
· استفاده مجدد از کد
در زامارین قادر خواهید بود که از کدهای خود، استفاده مجدد کرده و این امر سبب مدیریت بهتر بر روی کد، کد نویسی کمتر، هزینه نگهداری کد کمتر، توسعه راحتتر اپلیکیشن و ... میشود.
· تست خودکار
در زامارین شما میتوانید برای کدهای خود تست خودکار نوشته و آنها را به صورت خودکار تست کنید.
· Bind کردن Library های Objective-C و Java
زامارین طوری طراحی شدهاست که دست شما را در هیچگونه شرایطی نخواهد بست. شما میتوانید به صورت مستقیم کدهایی را که به زبان های Java و Objective-C نوشته شدهاند، به پروژه اضافه کرده و هیچگونه نگرانی از بابت کدهای از قبل نوشته شده که به زبانهای Objective-C و Java هستند، نداشته باشید.
· Designer
در زمارین این امکان وجود دارد که در هر پلتفرم از طریق Designer مخصوص به آن پلتفرم، UI خود را طراحی و پیاده سازی کنید.
· Async
در برنامه نویسی غیر همزمان ( Asynchronous Programming ) این امکان وجود دارد که برنامه شما بدون توقف، یک قسمت از کد را اجرا کرده و منتظر اجرای قسمتهای دیگر کد نشود؛ یا به اصطلاح برنامه از حالت Response خارج نشود. در زبانهای Java ، Objective-C و Swift اینکار باید با CallBack و به صورت Manual مدیریت شود؛ اما #C این امکان را فراهم آورده است که به راحتی اینکار را انجام داده و برنامه خود را همیشه در حالت پاسخ دهی نگه دارید.
public async Task<List<FeedItem>> GetFeedItems(DateTime date) { var feed = "http://planet.xamarin.com/feed/"; var response = await httpClient.GetStringAsync(feed); var items = await ParseFeedAsync(response); return items.Where(item => item.Published.Date == date).ToList(); }
· Parallel Programming
در برنامه نویسی موازی( Parallel Programming ) برخلاف برنامه نویسی MultiThread که بر روی یک هسته CPU اجرا میشود، بر روی چندین هسته CPU به صورت موازی اجرا میشود. زامارین از این نوع برنامه نویسی پشتیبانی میکند.
Xamarin.Forms: 2
پس از معرفی Xamarin Forms API شما میتوانید علاوه بر مزیتهایی که در بالا اشاره شد، کدهای Logic خود را با زبان C# و کدهای UI خود را با زبان XAML پیاده سازی کرده و با یک بار نوشتن کد، در پلتفرمهای مختلف خروجی خود را مشاهده کنید. مزیت استفاده از Xamarin Forms عبارتند از:
· استفاده از کد واحد برای پیاده سازی UI و Logic
یکی از بهترین مزیتهایی را که میتوان به آن اشاره نمود این است که شما کافیست یک بار کد خود را بنویسید و Xamarin Forms کد شما را در پلت فرمهای متفاوت پیاده سازی خواهد کرد.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <TabbedPage xmlns="http://xamarin.com/schemas/2014/forms" xmlns:x="http://schemas.microsoft.com/winfx/2009/xaml" x:Class="MyApp.MainPage"> <TabbedPage.Children> <ContentPage Title="Profile" Icon="Profile.png"> <StackLayout Spacing="20" Padding="20" VerticalOptions="Center"> <Entry Placeholder="Username" Text="{Binding Username}"/> <Entry Placeholder="Password" Text="{Binding Password}" IsPassword="true"/> <Button Text="Login" TextColor="White" BackgroundColor="#77D065" Command="{Binding LoginCommand}"/> </StackLayout> </ContentPage> <ContentPage Title="Settings" Icon="Settings.png"> <!-- Settings --> </ContentPage> </TabbedPage.Children> </TabbedPage>
برای پیاده سازی UI در Xamarin Forms باید از XAML استفاده کنید. همچنین مانند روش قبلی میتوانید از زبان C# برای پیاده سازی منطق، استفاده نمایید.
با استفاده از Xamarin Forms شما تجربه نوشتن کد Cross Platform را در کنار Native بودن آن خواهید داشت.
· استفاده از یک کنترل مخصوص یک پلتفرم در بین کد ( Embedding )
در Xamarin Forms این امکان وجود دارد که اگر شما خواستید یک کنترل مخصوص IOS را در بین کدهای خود استفاده کنید، بتوانید به راحتی اینکار را انجام دهید.( (Embedding
اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که در یکسری از کنترلها، تصاویر متفاوت هستند. در نسخه اندروید یک Action Button در قسمت پایین صفحه مشاهده میکنید که در نسخهی IOS آن موجود نیست. یعنی به صورت مستقیم کنترل Action Button که مختص به پلت فرم اندروید میباشد، درون Xamarin Forms استفاده شده است.
· دسترسی به هر پلتفرم به طور مستقیم
شما قادر خواهید بود به طور مستقیم به هر پلت فرم دسترسی پیدا کرده و به طور مثال در هر پلتفرم، UI مخصوص به خود را با Property های مخصوص به خود طراحی کنید.
· UITest و Test Cloud
در Xamarin Forms میتوانید برای UI خود تست نوشته و آنها را به وسیله Xamarin Test Cloud بر روی صدها Device متفاوت تست کنید. (این امکان فقط برای Android و IOS وجود دارد.)
· Life Cycle مشابه در تمامی پلتفرم ها
همانطور که میدانید پلتفرمهای مختلف، Life Cycle های متفاوتی برای مدیریت اپلیکیشن دارند. یکی از مزیتهای استفاده از Xamarin Forms این است که شما میتوانید برای تمامی پلتفرمها بهوسیلهی یک Life Cycle یکسان کد بنویسید.
· Previewer
یکی از بهترین قابلیتهایی که در Xamarin Forms اضافه شدهاست این است که شما قادر خواهید بود به صورت Real Time خروجی فایل XAML خود را به وسیله Previewer مشاهده نمایید.
· Performance Profiler
به وسیله Xamarin Profiler شما میتوانید میزان مصرف حافظه، Performance و ... را در اندروید و IOS اندازه گیری نمایید.
نکات قابل توجه:
Ø استفاده همزمان از Xamarin Forms و Xamarin Native
شما میتوانید کدهای خود را با حداکثر Reusability نوشته و در صورت لزوم با کدهای Xamarin Native ترکیب کنید.
Ø Documentation خیلی خوب
زمارین مستندات جامع و کاملی را در سایت خود گردآوری کرده که میتوانید به راحتی از آن برای فهم تمامی قسمتهای Xamarin استفاده کنید.
تنظیمات پایه و گزارشات
2- زمانی که بر روی گزینه مدیریت سوالات کلیک میکنم با خطای زیر مواجه میشم
Unable to create a map expression fro
m Question.Weight (System.Int32) to QuestionViewModel.Weight (System.Byte) Unable to create a map expression from Question.Weight (System.Int32) to QuestionViewModel.Weight (System.Byte) Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code. Exception Details: AutoMapper.AutoMapperMappingException: Unable to create a map expression from Question.Weight (System.Int32) to QuestionViewModel.Weight (System.Byte) Unable to create a map expression from Question.Weight (System.Int32) to QuestionViewModel.Weight (System.Byte)
4- نکته آخر این که بر روی منو همبرگری سمت چپ گزینه تنظیمات کاربری رو که انتخاب میکنم هیچ اتفاقی رخ نمیده؟
هنگامیکه خطاهای غیر منتظرهای در برنامهی مدیریت شدهی شما رخ میدهند، شما اطلاعات کمی را در مورد این مساله دارید. اگرچه شما میتوانید تا حدودی جلوی این نوع خطاهای غیرمنتظره را با ابزارهای خطایابی و یا لاگر، رصد کنید ولی همیشه اینطور نیست؛ در این حال ذخیره، تجزیه و تحلیل Dumpهای حافظه، ممکن است آخرین گزینه برای شما باشد. خوشبختانه ویژوال استودیو، ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل Dumpهای حافظه است! در این مطلب به شما نشان میدهیم که چگونه Dumpهای حافظه را جمع آوری کرده و توسط ویژوال استودیو راه حل مشکلات درج شدهی در آنها را پیدا کنید.
ابزارهایی وجود دارند که حافظه را مورد کاوش قرار داده و فعالیتهایی را که یک پروسس انجام میدهد، مانیتور میکنند. در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای اینکار وجود دارند؛ از جمله Visual Studio ،ProcDump ،DebugDiag و WinDbg که ما در این پست از ProcDump استفاده میکنیم.
برای شروع، من یک برنامهی ساده را ایجاد کردم که شامل یک button است و با فشردن آن، یک خطای نامشخص اتفاق میافتد. برنامه را اجرا میکنیم. سپس به TaskManager رفته و آیدی پروسس برنامه را پیدا میکنیم:
آیدی پروسس ما، 10896 میباشد.
ProcDump را دانلود کرده و آنرا توسط CMD، به این صورت اجرا میکنیم تا تمامی فعالیتهای پروسس موردنظر را زیرنظر بگیرد و فایل Dump ای را تولید کند:
procdump.exe -ma -e 10896
حالا نوبت به کلیک بر روی Button، جهت ایجاد خطا میرسد. بر روی دکمه کلیک کرده و منتظر میشویم تا Dump، از حافظه جمع آوری و در سیستم تولید شود. عملیات با موفقیت انجام شده و فایل Dump در آدرس مشخص شده، ایجاد میشود.
پیدا کردن منشاء خطا
بعد از ایجاد فایل Dump، نوبت به پیدا کردن منشا خطا و رسیدن به کد موردنظر میرسد. ویژوال استودیو را باز کنید و فایل Dump را درون VS درگ/دراپ کنید.
در پنجرهای که باز میشود، میتوانید مشخصات کاملی از برنامه را مشاهده کنید. سمت راست، چند گزینه وجود دارند که با توجه به نوع برنامه (مدیریت شده یا محلی) و زبان برنامه نویسی، باید آنها را انتخاب کنید. از آنجائیکه برنامهی ما با زبان سی شارپ ایجاد شده، گزینهی اول یعنی Debug with Managed only را انتخاب میکنیم.
بعد از انتخاب این گزینه، بلافاصله به کدی که باعث ایجاد خطا میشود، هدایت میشویم:
کلام آخر اینکه سعی کنید تا حد ممکن، خودتان خطاها را مدیریت کنید و از ابزارهای خطایاب مانند AppCenter نیز استفاده کنید. اخیرا WPF و WinForm نیز به AppCenter اضافه شدهاند.
[HttpPost] [AllowUploadImagesOnly(".jpg,.gif,.png")] public virtual ActionResult ImageUpload(HttpPostedFileBase file) { var newFileName = Server.MapPath(Path.Combine(Links.SiteContents.Upload.Url(), file.FileName)); file.SaveAs(newFileName); var array = new { filelink = newFileName }; return Json(array, MediaTypeNames.Text.Plain, JsonRequestBehavior.AllowGet); }
روش نامگذاری Smurf ایی!
مثلا فرض کنید کنترلهای TextBox و Button و ... را در یک پروژه وب فرم یا ویندوز فرم سفارشی کرده باشیم. در این حالت چکار باید بکنیم؟
نصب کامپوننت Blazored TextEditor
ابتدا نیاز است بستهی نیوگت آنرا با اجرای دستور زیر، به پروژهی Blazor خود اضافه کرد:
dotnet add package Blazored.TextEditor
libman install quill --provider unpkg --destination wwwroot/lib/quill
<head> <meta charset="utf-8" /> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0" /> <title>BlazorServer.App</title> <base href="~/" /> <link href="lib/quill/dist/quill.snow.css" rel="stylesheet" /> <link href="lib/quill/dist/quill.bubble.css" rel="stylesheet" />
<script src="lib/quill/dist/quill.min.js"></script> <script src="_content/Blazored.TextEditor/quill-blot-formatter.min.js"></script> <script src="_content/Blazored.TextEditor/Blazored-BlazorQuill.js"></script> <script src="_framework/blazor.server.js"></script> </body>
و در آخر جهت سهولت کار با این کامپوننت میتوان فضای نام آنرا به فایل BlazorServer.App\_Imports.razor به صورت زیر اضافه کرد:
@using Blazored.TextEditor
استفاده از کامپوننت Blazored.TextEditor در کامپوننت HotelRoomUpsert.razor
میخواهیم در کامپوننت HotelRoomUpsert.razor مثال این سری، بجای کامپوننت InputTextArea مورد استفاده، از یک HTML Editor استفاده کنیم:
<div class="form-group"> <label>Details</label> @*<InputTextArea @bind-Value="HotelRoomModel.Details" class="form-control"></InputTextArea>*@ <BlazoredTextEditor @ref="@QuillHtml"> <ToolbarContent> <select class="ql-header"> <option selected=""></option> <option value="1"></option> <option value="2"></option> <option value="3"></option> <option value="4"></option> <option value="5"></option> </select> <span class="ql-formats"> <button class="ql-bold"></button> <button class="ql-italic"></button> <button class="ql-underline"></button> <button class="ql-strike"></button> </span> <span class="ql-formats"> <select class="ql-color"></select> <select class="ql-background"></select> </span> <span class="ql-formats"> <button class="ql-list" value="ordered"></button> <button class="ql-list" value="bullet"></button> </span> <span class="ql-formats"> <button class="ql-link"></button> </span> </ToolbarContent> <EditorContent> </EditorContent> </BlazoredTextEditor> </div>
- همانطور که ملاحظه میکنید، این تعریف به همراه یک ارجاع به وهلهای از آن نیز هست:
<BlazoredTextEditor @ref="@QuillHtml">
@code { private BlazoredTextEditor QuillHtml;
برای تغییر اندازه و مقدار placeholder پیشفرض آن، میتوان به صورت زیر عمل کرد:
<div class="form-group pb-4" style="height:250px;"> <label>Details</label> <BlazoredTextEditor @ref="@QuillHtml" Placeholder="Please enter the room's detail">
تنظیم و دریافت متن نمایشی HTML Editor
مطابق مستندات این کامپوننت، روش تنظیم متن نمایشی آن، به کمک متد LoadHTMLContent است. به همین جهت متد زیر را به کدهای کامپوننت جاری اضافه میکنیم:
private async Task SetHTMLAsync() { if(!string.IsNullOrEmpty(HotelRoomModel.Details)) { await QuillHtml.LoadHTMLContent(HotelRoomModel.Details); } }
protected override async Task OnInitializedAsync() { if (Id.HasValue) { // Update Mode Title = "Update"; HotelRoomModel = await HotelRoomService.GetHotelRoomAsync(Id.Value); await SetHTMLAsync(); } // ... }
private async Task HandleHotelRoomUpsert() { // ... // Create Mode HotelRoomModel.Details = await QuillHtml.GetHTML(); // ... }
مشکل! ادیتور در زمان ویرایش یک رکورد، اطلاعات پیشین را نمایش نمیدهد!
پس از اعمال تغییرات فوق، برنامه را اجرا میکنیم. سپس یک اتاق جدید را اضافه کرده و در لیست نمایش اتاقها، گزینهی ویرایش آنرا انتخاب میکنیم. در این حالت هرچند کار مقدار دهی HotelRoomModel.Details در زمان ثبت اطلاعات انجام شده، اما ... در زمان ویرایش چیزی نمایش داده نمیشود و تغییراتی را که به متد رویدادگردان OnInitializedAsync اضافه کردهایم، عمل نمیکنند.
در این مورد در قسمت بررسی چرخهی حیات کامپوننتها توضیحاتی ابتدایی ارائه شد:
«رویدادهای OnAfterRender و OnAfterRenderAsync
پس از هر بار رندر کامپوننت، این متدها فراخوانی میشوند. در این مرحله کار بارگذاری کامپوننت، دریافت اطلاعات و نمایش آنها به پایان رسیدهاست. یکی از کاربردهای آن، آغاز کامپوننتهای جاوا اسکریپتی است که برای کار، نیاز به DOM را دارند؛ مانند نمایش یک modal بوت استرپی.»
بنابراین در این حالت خاص که ادیتور جاوا اسکریپتی مورد استفاده، پس از رندر کامل UI نمایش داده میشود، قرار دادن متد SetHTML در روال رویدادگردان OnInitializedAsync کار نخواهد کرد و باید آنرا به روال رویدادگردان OnAfterRender انتقال دهیم:
protected override async Task OnAfterRenderAsync(bool firstRender) { await SetHTMLAsync(); }
private async Task SetHTMLAsync() { if(!string.IsNullOrEmpty(HotelRoomModel.Details)) { await QuillHtml.LoadHTMLContent(HotelRoomModel.Details); StateHasChanged(); } }
مشکل! اگر در این حالت سعی کنیم متنی را در ادیتور وارد کنیم، میسر نیست و همچنین CPU Usage سیستم به 100 درصد رسیدهاست!
علت اینجا است که فراخوانی StateHasChanged، هر چند سبب رندر مجدد UI میشود، اما چون در پایان کار رندر قرار داریم، یک حلقهی بینهایت را سبب خواهد شد. به همین جهت باید در متد OnAfterRenderAsync، بر اساس پارامتر firstRender، از رندرهای بعدی جلوگیری کرد:
protected override async Task OnAfterRenderAsync(bool firstRender) { if (!firstRender) { return; } while (true) { try { await SetHTMLAsync(); break; } catch { await Task.Delay(100); // Quill needs some time to load } } }
کدهای کامل این مطلب را از اینجا میتوانید دریافت کنید: Blazor-5x-Part-20.zip