کاربرد دو قطعه کد زیر در چه زمانی بهتر است؟
1.گرفتن مقدار مساحت به صورت یک Property
public double Area { get { return _height * _baseLength * 0.5; } }
public double Area() { return _height * _baseLength * 0.5; }
public double Area { get { return _height * _baseLength * 0.5; } }
public double Area() { return _height * _baseLength * 0.5; }
در مرحلهی بعد سه پکیج زیر را باید نصب کنیم :
- Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework
- Microsoft.AspNet.Identity.OWIN
- Microsoft.Owin.Host.SystemWeb
<connectionStrings> <add name="IdentityDb" providerName="System.Data.SqlClient" connectionString="Data Source=(localdb)\v11.0;Initial Catalog=IdentityDb;Integrated Security=True;Connect Timeout=15;Encrypt=False;TrustServerCertificate=False;MultipleActiveResultSets=True"/> </connectionStrings>
<appSettings> <add key="webpages:Version" value="3.0.0.0" /> <add key="webpages:Enabled" value="false" /> <add key="ClientValidationEnabled" value="true" /> <add key="UnobtrusiveJavaScriptEnabled" value="true" /> <add key="owin:AppStartup" value="Users.IdentityConfig" /> </appSettings>
using System; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; namespace Users.Models { public class AppUser : IdentityUser { // پروپرتیهای اضافی در اینجا } }
using System.Data.Entity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Users.Models; namespace Users.Infrastructure { public class AppIdentityDbContext : IdentityDbContext<AppUser> { public AppIdentityDbContext() : base("IdentityDb") { } static AppIdentityDbContext() { Database.SetInitializer<AppIdentityDbContext>(new IdentityDbInit()); } public static AppIdentityDbContext Create() { return new AppIdentityDbContext(); } } public class IdentityDbInit : DropCreateDatabaseIfModelChanges<AppIdentityDbContext> { protected override void Seed(AppIdentityDbContext context) { PerformInitialSetup(context); base.Seed(context); } public void PerformInitialSetup(AppIdentityDbContext context) { // initial configuration will go here } } }
کلاس UserManager حاوی متدهای بالا است. اگر دقت کنید، میبینید که تمامی متدهای بالا به کلمهی Async ختم میشوند. زیرا Asp.Net Identity تقریبا کل ویژگیهای برنامه نویسی Async را پیاده سازی کرده است و این بدین معنی است که عملیات میتوانند به صورت غیر همزمان اجرا شده و دیگر فعالیتها را بلوکه نکنند.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.AspNet.Identity.EntityFramework; using Microsoft.AspNet.Identity.Owin; using Microsoft.Owin; using Users.Models; namespace Users.Infrastructure { public class AppUserManager : UserManager<AppUser> { public AppUserManager(IUserStore<AppUser> store) : base(store) { } public static AppUserManager Create( IdentityFactoryOptions<AppUserManager> options, IOwinContext context) { AppIdentityDbContext db = context.Get<AppIdentityDbContext>(); AppUserManager manager = new AppUserManager(new UserStore<AppUser>(db)); return manager; } } }
زمانی که Identity نیاز به وهلهای از کلاس AppUserManager داشته باشد، متد استاتیک Create را صدا خواهد زد. این عمل زمانی اتفاق میافتد که عملیاتی بر روی دادههای کاربر انجام گیرد. برای ساخت وهلهای از کلاس AppUserManager نیاز به کلاس <UserStor<AppUser دارد. کلاس <UserStore<T یک پیاده سازی از رابط <IUserStore<T توسط EF میباشد که وظیفهی آن فراهم کنندهی پیاده سازی Storage-Specific متدهای تعریف شده در کلاس User Manager (که در اینجا AppUserManager ) میباشد. برای ساخت <UserStore<T نیاز به وهلهای از کلاس AppIdentityDbContext میباشد که از طریق Owin به صورت زیر قابل دریافت است:
AppIdentityDbContext db = context.Get<AppIdentityDbContext>();
یک پیاده سازی از رابط IOwinContext، به عنوان پارامتر به متد Create پاس داده میشود. در این پیاده سازی، یک تابع جنریک به نام Get تعریف شده که اقدام به برگشت وهله ای از اشیای ثبت شدهی در کلاس شروع Owin مینماید.
ساخت کلاس شروع Owin
اگر خاطرتان باشد یک کلید در قسمت AppSettings فایل Web.config به صورت زیر تعریف کردیم:
<add key="owin:AppStartup" value="Users.IdentityConfig" />
قسمت Value کلید بالا از دو قسمت تشکیل شده است: Users بیانگر فضای نام برنامهی شماست و IdentityConfig بیانگر کلاس شروع میباشد. (البته شما میتوانید هر نام دلخواهی را برای کلاس شروع بگذارید. فقط دقت داشته باشید که نام کلاس شروع و مقدار، با کلیدی که تعریف میکنید یکی باشد)
Owin مستقل از ASP.NET اعلام شده است و قراردادهای خاص خودش را دارد. یکی از این قراردادها تعریف یک کلاس و وهله سازی آن به منظور بارگذاری و پیکربندی میان افزار و انجام دیگر کارهای پیکربندی که نیاز است، میباشد. به طور پیش فرض این کلاس Start نام دارد و در پوشهی App_Start تعریف میشود. این کلاس حاوی یک متد به نام Configuration میباشد که بوسیله زیرساخت Owin فراخوانی میشود و یک پیاده سازی از رابط Owin.IAppBuilder به عنوان آرگومان به آن پاس داده میشود که کار پشتیبانی از Setup میان افزار مورد نیاز برنامه را برعهده دارد.
using Microsoft.AspNet.Identity; using Microsoft.Owin; using Microsoft.Owin.Security.Cookies; using Owin; using Users.Infrastructure; namespace Users { public class IdentityConfig { public void Configuration(IAppBuilder app) { app.CreatePerOwinContext<AppIdentityDbContext>(AppIdentityDbContext.Create); app.CreatePerOwinContext<AppUserManager>(AppUserManager.Create); app.UseCookieAuthentication(new CookieAuthenticationOptions { AuthenticationType = DefaultAuthenticationTypes.ApplicationCookie, LoginPath = new PathString("/Account/Login"), }); } } }
رابط IAppBuilder بوسیله تعدادی متد الحاقی که در کلاسهایی که در فضای نام Owin تعریف شدهاند، تکمیل شده است. متد CreatePerOwinContext کار ساخت وهلهای از کلاس AppUserManager و کلاس AppIdentityDbContext را برای هر درخواست بر عهده دارد. این مورد تضمین میکند که هر درخواست، به یک دادهی تمیز از Asp.Net Identity دسترسی خواهد داشت و نگران اعمال همزمانی و یا کش ضعیف داده نخواهد بود. متد UseCookieAuthentication به Asp.Net Identity میگوید که چگونه از کوکیها برای تصدیق هویت کاربران استفاده کند که Optionهای آن از طریق کلاس CookieAuthenticationOptions مشخص میشود. مهمترین قسمت در اینجا پروپرتی LoginPath میباشد و مشخص میکند که کلاینتهای تصدیق هویت نشده، هنگام دسترسی به یک منبع محافظت شده، به کدام URL هدایت شوند که توسط یک رشته به متد PathString پاس داده میشود.
خوب دوستان برپایی سیستم Identity به پایان رسید. انشالله در قسمت بعدی به چگونگی استفادهی از این سیستم خواهیم پرداخت.
using System.Web; using System.Web.Mvc; using Microsoft.AspNet.Identity.Owin; using Users.Infrastructure; namespace Users.Controllers { public class HomeController : Controller { private AppUserManager UserManager { get { return HttpContext.GetOwinContext().GetUserManager<AppUserManager>(); } } // GET: Home public ActionResult Index() { return View(UserManager.Users); } }
@using Users.Models @model IEnumerable<AppUser> @{ ViewBag.Title = "Index"; } <div class="panel panel-primary"> <div class="panel-heading"> User Accounts </div> <table class="table table-striped"> <tr><th>ID</th><th>Name</th><th>Email</th></tr> @if (!Model.Any()) { <tr><td colspan="3" class="text-center">No User Accounts</td></tr> } else { foreach (AppUser user in Model) { <tr> <td>@user.Id</td> <td>@user.UserName</td> <td>@user.Email</td> </tr> } } </table> </div> @Html.ActionLink("Create", "CreateUser", null, new { @class = "btn btn-primary" })
namespace Users.Models { public class CreateModel { [Required] public string Name { get; set; } [Required] public string Email { get; set; } [Required] public string Password { get; set; } } }
public ActionResult CreateUser() { return View(); } [HttpPost] public async Task<ActionResult> CreateUser(CreateModel model) { if (!ModelState.IsValid) return View(model); var user = new AppUser { UserName = model.Name, Email = model.Email }; var result = await UserManager.CreateAsync(user, model.Password); if (result.Succeeded) { return RedirectToAction("Index"); } foreach (var error in result.Errors) { ModelState.AddModelError("", error); } return View(model); }
@model Users.ViewModels.CreateModel @Html.ValidationSummary(false) @using (Html.BeginForm()) { <div class="form-group"> <label>Name</label> @Html.TextBoxFor(x => x.UserName, new { @class = "form-control" }) </div> <div class="form-group"> <label>Email</label> @Html.TextBoxFor(x => x.Email, new { @class = "form-control" }) </div> <div class="form-group"> <label>Password</label> @Html.PasswordFor(x => x.Password, new { @class = "form-control" }) </div> <button type="submit" class="btn btn-primary">Create</button> @Html.ActionLink("Cancel", "Index", null, new { @class = "btn btn-default" }) }
var manager = new AppUserManager(new UserStore<AppUser>(db)) { PasswordValidator = new PasswordValidator { RequiredLength = 6, RequireNonLetterOrDigit = false, RequireDigit = false, RequireLowercase = true, RequireUppercase = true } };
فقط دوستان توجه داشته باشید که کد بالا را در متد Create از کلاس AppUserManager استفاده کنید.
اعتبار سنجی نام کاربری
برای اعبارسنجی نام کاربری از کلاس UserValidator به صورت زیر استفاده میکنیم:
manager.UserValidator = new UserValidator<AppUser>(manager) { AllowOnlyAlphanumericUserNames = true, RequireUniqueEmail = true };
کد بالا را نیز در متد Create از کلاس AppUserManager قرار میدهیم.
static void AddChartButton( Workbook workBook, Worksheet xlWorkSheetNew, Range currentRange, int macroId, int startRow, int endRow, int startCol, int endCol, string buttonImagePath ) { var cell = currentRange.Next; var width = cell.Width; var height = 24; var left = cell.Left; var top = System.Math.Max( cell.Top + cell.Height - height, 0 ); var button = xlWorkSheetNew.Shapes.AddPicture( buttonImagePath, MsoTriState.msoFalse, MsoTriState.msoCTrue, left, top, width, height ); var module = workBook.VBProject.VBComponents.Add( vbext_ComponentType.vbext_ct_StdModule ); module.CodeModule.AddFromString( GetMacro( macroId, startRow, endRow, startCol, endCol ) ); button.OnAction = "Macro" + macroId; } static string GetMacro( int macroId, int startRow, int endRow, int startCol, int endCol ) { var sb = new StringBuilder(); var range = "ActiveSheet.Range(Cells(" + startRow + "," + startCol + "), Cells(" + endRow + "," + endCol + ")).Select"; sb.AppendLine( "Sub Macro" + macroId + "()" ); sb.AppendLine( "On Error Resume Next" ); sb.AppendLine( range ); sb.AppendLine( "ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select" ); sb.AppendLine( "ActiveChart.ChartType = xlColumn" ); sb.AppendLine( "ActiveChart.SetSourceData Source:=" + range ); sb.AppendLine( "On Error GoTo 0" ); sb.AppendLine( "End Sub" ); return sb.ToString(); }
و برای استفاده از آن میتوان مانند مثال زیر عمل کرد:
var excelApp = new Microsoft.Office.Interop.Excel.Application(); var fileName = @"C:\Users\Vahid\Desktop\VBA.xlsm"; var workBook = excelApp.Workbooks.Open( fileName ); var sheet = workBook.Sheets[1]; AddChartButton( workBook, sheet, sheet.Range["B1"], 1231, 1, 10, 1, 2, @"C:\Users\Vahid\Desktop\BarChart.png"); excelApp.DisplayAlerts = false; workBook.Close( true, fileName );
خروجی مثال بالا
نکته: در صورتیکه بعد از اجرای برنامه، خطای " programmatic access to visual basic project is not trusted" رخ داد از این طریق میتوانید مشکل را حل کنید.
File -> Options -> Trust Center -> Trust Center Settings -> Macro Settings -> Trust Access to the VBA Project object model
class Program { volatile bool _shouldPartyContinue = true; static void Main() { var firstDimension = new Program(); var secondDimension = new Thread( firstDimension.StartPartyInAnotherDimension ); secondDimension.Start( firstDimension ); Thread.Sleep( 5000 ); firstDimension._shouldPartyContinue = false; Console.WriteLine( "Party Finish" ); } void StartPartyInAnotherDimension( object input ) { var currentDimensionInput = (Program)input; Console.WriteLine( "let the party begin" ); while ( currentDimensionInput._shouldPartyContinue ) {} Console.WriteLine( "Party ends: (" ); } }
class Program { public static void Main(string[] args) { Console.WriteLine( Number ); // Error global::System.Console.WriteLine( "Console: " + Console ); //OK } public class System { } // Define a constant called ‘Console’ to cause more problems. const int Console = 7; const int Number = 67; }
[DebuggerDisplay( "{DebuggerDisplay}" )] public class DebuggerDisplayTest { public string FirstName { get; set; } public string LastName { get; set; } public int Age { get; set; } [DebuggerBrowsable( DebuggerBrowsableState.Never )] string DebuggerDisplay => $"{FirstName} {LastName} {Age} years old"; }
[DebuggerDisplay( "Age {Age > 0 ? Age : 25}" )] public class DebuggerDisplayTest { //... }
public class Column<T>
{
public string Name { set; get; }
public T Data { set; get; }
}
IList<Column<T>> myList = new List<Column<T>>();
using System.Collections;
namespace Tests
{
public interface IColumn
{
string Name { set; get; }
object Data { set; get; }
}
public class Column<T> : IColumn
{
public string Name { set; get; }
public T Data { set; get; }
object IColumn.Data
{
get { return this.Data; }
set { this.Data = (T)value; }
}
}
}
var myList = new List<IColumn>();
var myList = new List<IColumn>
{
new Column<int> { Data = 1, Name = "Col1"},
new Column<double> { Data = 1.2, Name = "Col2"}
};
static T GetColumnData<T>(IList<IColumn> list, string name)
{
var column = (Column<T>)Convert.ChangeType(list.Single(s => s.Name.Equals(name)), typeof(Column<T>), null);
return column.Data;
}
int data = GetColumnData<int>(myList, "Col1");
public class MainWindowViewModel : ViewModelBase { public MainWindowViewModel() : base() { ShowPleaseWait = new Command(OnShowPleaseWaitExecute); } public override string Title { get { return "View model title"; } } public Command ShowPleaseWait { get; private set; } private void OnShowPleaseWaitExecute() { var pleaseWaitService = GetService<IPleaseWaitService>(); pleaseWaitService.Show(() => { Thread.Sleep(3000); }); } }
<Button Margin="6" Command="{Binding ShowPleaseWait}" Content="Show PleaseWait!" />
var pleaseWaitService = GetService<IPleaseWaitService>(); pleaseWaitService.Show(() => { Thread.Sleep(3000); });
var uiService = GetService<IUIVisualizerService>(); var viewModel = new AnotherWindowViewModel(); uiService.Show(viewModel);
var openFileService = GetService<IOpenFileService>(); openFileService.Filter = "ZIP files (*.zip)|*.zip"; openFileService.IsMultiSelect = false; openFileService.Title = "Open file"; if (openFileService.DetermineFile()) { // ? }
var saveFileService = GetService<ISaveFileService>(); saveFileService.Filter = "ZIP files (*.zip)|*.zip"; saveFileService.FileName = "test"; saveFileService.Title = "Save file"; if (saveFileService.DetermineFile()) { // ? }
var processService = GetSetvice<IProcessService>(); processService.StartProcess(@"C:\Windows\System32\calc.exe");
var splashScreenService = GetService<ISplashScreenService>(); splashScreenService.Enqueue(new ActionTask("Creating the shell", OnCreateShell)); splashScreenService.Enqueue(new ActionTask("Initializing modules", OnInitializeModules)); splashScreenService.Enqueue(new ActionTask("Starting application", OnStartApplication));
var messageService = GetService<IMessageService>(); if (messageService.Show("Are you sure?", "?", MessageButton.YesNo, MessageImage.Warning) == MessageResult.Yes) { // ? }
namespace Refactoring.Day3.MoveMethod.Before
{
public class BankAccount
{
public int AccountAge { get; private set; }
public int CreditScore { get; private set; }
public BankAccount(int accountAge, int creditScore)
{
AccountAge = accountAge;
CreditScore = creditScore;
}
}
}
namespace Refactoring.Day3.MoveMethod.Before
{
public class AccountInterest
{
public BankAccount Account { get; private set; }
public AccountInterest(BankAccount account)
{
Account = account;
}
public double InterestRate
{
get { return CalculateInterestRate(); }
}
public bool IntroductoryRate
{
get { return CalculateInterestRate() < 0.05; }
}
public double CalculateInterestRate()
{
if (Account.CreditScore > 800)
return 0.02;
if (Account.AccountAge > 10)
return 0.03;
return 0.05;
}
}
}
namespace Refactoring.Day3.MoveMethod.After
{
public class BankAccount
{
public int AccountAge { get; private set; }
public int CreditScore { get; private set; }
public BankAccount(int accountAge, int creditScore)
{
AccountAge = accountAge;
CreditScore = creditScore;
}
public double CalculateInterestRate()
{
if (CreditScore > 800)
return 0.02;
if (AccountAge > 10)
return 0.03;
return 0.05;
}
}
}
namespace Refactoring.Day3.MoveMethod.After
{
public class AccountInterest
{
public BankAccount Account { get; private set; }
public AccountInterest(BankAccount account)
{
Account = account;
}
public double InterestRate
{
get { return Account.CalculateInterestRate(); }
}
public bool IntroductoryRate
{
get { return Account.CalculateInterestRate() < 0.05; }
}
}
}
namespace Refactoring.Day4.MoveMethod.Ex2.Before
{
public class CarEngine
{
public float LitersPerCylinder { set; get; }
public int NumCylinders { set; get; }
public CarEngine(int numCylinders, float litersPerCylinder)
{
NumCylinders = numCylinders;
LitersPerCylinder = litersPerCylinder;
}
}
}
namespace Refactoring.Day4.MoveMethod.Ex2.Before
{
public class Car
{
public CarEngine Engine { get; private set; }
public Car(CarEngine engine)
{
Engine = engine;
}
public float ComputeEngineVolume()
{
return Engine.LitersPerCylinder * Engine.NumCylinders;
}
}
}
namespace Refactoring.Day4.MoveMethod.Ex2.After
{
public class CarEngine
{
public float LitersPerCylinder { set; get; }
public int NumCylinders { set; get; }
public CarEngine(int numCylinders, float litersPerCylinder)
{
NumCylinders = numCylinders;
LitersPerCylinder = litersPerCylinder;
}
public float ComputeEngineVolume()
{
return LitersPerCylinder * NumCylinders;
}
}
}
namespace Refactoring.Day4.MoveMethod.Ex2.After
{
public class Car
{
public CarEngine Engine { get; private set; }
public Car(CarEngine engine)
{
Engine = engine;
}
}
}
double temp = 2 * (_height + _width); Console.WriteLine(temp); temp = _height * _width; Console.WriteLine(temp);
readonly double perimeter = 2 * (_height + _width); Console.WriteLine(perimeter); readonly double area = _height * _width; Console.WriteLine(area);
var temp = "some text"; // temp usage temp = "some other text"; // temp usage temp = "yet another text"; // temp usage temp = "final text"; // temp usage
var temp = "some text"; // temp usage var temp2 = "some other text"; // temp 2 usage var temp3 = "yet another text"; // temp 3 usage var temp4 = "final text"; // temp 4 usage
public class Magazine { public int MagazineId { get; set; } public string Name { get; set; } public string Publisher { get; set; } public List<Article> Articles { get; set; } } public class Article { public int ArticleId { get; set; } public string Title { get; set; } public DateTime PublishDate { get; set; } public int MagazineId { get; set; } public Author Author { get; set; } public int? AuthorId { get; set; } } public class Author { public int AuthorId { get; set; } public string Name { get; set; } public List<Article> Articles { get; set; } }
protected override void OnModelCreating (ModelBuilder modelBuilder) { modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(new Magazine { MagazineId = 1, Name = "DNT Magazine" }); }
migrationBuilder.InsertData( table: "Magazines", columns: new[] { "MagazineId", "Name", "Publisher" }, values: new object[] { 1, "DNT Magazine", null });
set IDENTITY_INSERT ON INSERT INTO "Magazines" ("MagazineId", "Name", "Publisher") VALUES (1, 'DNT Magazine', NULL);
modelBuilder.Entity<Magazine>() .HasData(new Magazine{ MagazineId=2, Name="This Mag" }, new Magazine{ MagazineId=3, Name="That Mag" } );
modelBuilder.Entity<Magazine>().Property(m=>m.Publisher).IsRequired();
"The seed entity for entity type 'Magazine' cannot be added because there was no value provided for the required property 'Publisher'."
public Magazine(string name, string publisher) { Name=name; Publisher=publisher; }
modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(new Magazine("DNT Magazine", "1105 Media"));
modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(new {MagazineId=1, Name="DNT Mag", Publisher="1105 Media"});
migrationBuilder.InsertData( table: "Magazines", columns: new[] { "MagazineId", "Name", "Publisher" }, values: new object[] { 1, "DNT Mag", "1105 Media" });
public class Magazine { public Magazine(string name, string publisher) { Name=name; Publisher=publisher; MagazineId=Guid.NewGuid(); } public Guid MagazineId { get; private set; } public string Name { get; private set; } public string Publisher { get; private set; } public List<Article> Articles { get; set; } }
modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(new Magazine("DNT Mag", "1105 Media");
var mag1=new {MagazineId= new Guid("0483b59c-f7f8-4b21-b1df-5149fb57984e"), Name="DNT Mag", Publisher="1105 Media"}; modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(mag1);
modelBuilder.Entity<Article>().HasData(new Article { ArticleId = 1, MagazineId = 1, Title = "EF Core 2.1 Query Types"});
var mag1=new {MagazineId= new Guid("0483b59c-f7f8-4b21-b1df-5149fb57984e"), Name="DNT Mag", Publisher="1105 Media"}; modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData(mag1);
public class Publisher { public string Name { get; set; } public int YearFounded { get; set; } } public class Magazine { public int MagazineId { get; set; } public string Name { get; set; } public Publisher Publisher { get; set; } public List<Article> Articles { get; set; } }
modelBuilder.Entity<Magazine>().HasData (new Magazine { MagazineId = 1, Name = "DNT Magazine" }); modelBuilder.Entity<Magazine>().OwnsOne (m => m.Publisher) .HasData (new { Name = "1105 Media", YearFounded = 2006, MagazineId=1 });
migrationBuilder.InsertData( table: "Magazines", columns: new[] { "MagazineId", "Name", "Publisher_Name", "Publisher_YearFounded" }, values: new object[] { 1, "DNT Magazine", "1105 Media", 2006 });
namespace EFCoreMultipleDb.Web { public class Startup { public void Configure(IApplicationBuilder app, IHostingEnvironment env) { applyPendingMigrations(app); // ... } private static void applyPendingMigrations(IApplicationBuilder app) { var scopeFactory = app.ApplicationServices.GetRequiredService<IServiceScopeFactory>(); using (var scope = scopeFactory.CreateScope()) { var uow = scope.ServiceProvider.GetService<IUnitOfWork>(); uow.Migrate(); } } } }
namespace EFCoreMultipleDb.DataLayer.SQLite.Context { public class SQLiteDbContext : DbContext, IUnitOfWork { // ... public void Migrate() { this.Database.Migrate(); } } }
public static void Main(string[] args) { var host = BuildWebHost(args); using (var scope = host.Services.CreateScope()) { var context = scope.ServiceProvider.GetRequiredService<yourDBContext>(); context.Database.Migrate(); } host.Run(); }
دانای اطلاعات ( Information Expert )
بر طبق این اصل میتوان برای واگذاری هر مسئولیت، کلاسی را انتخاب کرد که بیشترین اطلاعات را در مورد انجام آن در اختیار دارد و لذا نیاز کمتری به ایجاد ارتباط با دیگر مولفهها خواهد داشت.
در مثال زیر مشاهده میکنید که کلاس User، اطلاعات کاملی را از عملیات اضافه کردن آیتمی را به لیست خرید و تسویه حساب، ندارد و پیاده سازی این عملیات در این کلاس، نیاز به ایجاد وابستگیهای پیچیدهای دارد.
public class User { public ShoppingCart ShoppingCart { get; set; } public void AddItem(string name) { // User class must know how to create OrderItem var item = new OrderItem() { Name = name }; // User class must know how to add item to shopping cart ShoppingCart.Items.Add(item); } public void CheckOut() { // User class must know logic behind cost and discount calculations: // check for discount // check shipping method // check promotions // calculate total cost of items } } public class OrderItem { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } } public class ShoppingCart { public int Id { get; set; } public List<OrderItem> Items { get; set; } }
بنابراین به جای این طراحی، مسئولیتها را به ShoppingCart منتقل میکنیم:
public class User { public ShoppingCart ShoppingCart { get; set; } } public class OrderItem { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } } public class ShoppingCart { public int Id { get; set; } public List<OrderItem> Items { get; set; } public void AddItem(string name) { // ShoppingCart class know how to create OrderItem var item = new OrderItem() { Name = name }; // ShoppingCart class already know how to add item Items.Add(item); } public void CheckOut() { // ShoppingCart class know logic behind cost and discount calculations: // check for discount // check shipping method // check promotions // calculate total cost of items } }
اتصال ضعیف ( Low Coupling )
با اتصال ضعیف نیز که از ویژگیهای یک طراحی خوب است آشنا هستیم. هر چه تعداد و نوع اتصال بین مولفهها کمتر و ضعیفتر باشد، اعمال تغییرات راحتتر صورت خواهد گرفت. طراحی با اتصال مناسب سه ویژگی را دارد:
- وابستگی بین کلاسها کم است.
- تغییرات در یک کلاس، اثر کمی بر دیگر کلاسها دارد.
- پتانسیل استفادهی مجدد از مؤلفهها بالا است.
چنانچه قبلا هم اشاره کردم، نوشتن نرم افزاری بدون اتصال، ممکن نیست و باید مؤلفهها با هم همکاری کرده و وظایف را انجام دهند. با این حال میتوان نوع اتصالات و تعداد آنرا بهبود بخشید.
چند ریختی ( Polymorphism )
چند ریختی که از ویژگیهای اساسی برنامه نویسی و زبانهای شیء گراست، به منظور بالا بردن قابلیت استفادهی مجدد، استفاده میشود. بر طبق این اصل، مسئولیت تعریف رفتارهای وابسته به نوع کلاس (زیرنوعها در روابط ارث بری) باید به کلاسی واگذار شود که تغییر رفتار در آن اتفاق میافتد. به عبارت دیگر باید به صورت خودکار رفتار را بر اساس نوع کلاس تصحیح کنیم. این روش در مقابل بررسی نوع دادهای برای انجام رفتار مناسب میباشد.
به عنوان مثال اگر کلاسهای چهار ضلعی، مربع، مستطیل و ذوزنقه را داشته باشیم، برای پیاده سازی مساحت در کلاس چهار ضلعی، طول را در عرض ضرب میکنیم. با این حال نوع رفتار مساحت ذوزنقه متفاوت از دیگران است. طبق این اصل، برای اعمال کردن این تغییر، فقط خود کلاس ذوزنقه باید رفتار مربوطه را پیاده سازی کند و هیچ منطق و کدی نباید برای چک کردن نوع کلاس استفاده گردد.
public class ShapeWithoutPolymorphism { public double X { get; set; } public double Y { get; set; } public double Z { get; set; } public double Area(string shapeType) { switch (shapeType) { case "square": return X * Y; case "rectangle": return X * Y; case "trapze": return (X + Z) * Y / 2; default: return 0; } } }
با استفاده از چندریختی، طراحی به این صورت در خواهد آمد:
public abstract class Shape { public double X { get; set; } public double Y { get; set; } public virtual double Area() { return X * Y; } } public class Rectangle : Shape { // No need to override } public class Square : Shape { // No need to override } public class Trapze : Shape { public double Z { get; set; } public override double Area() { return (X + Z) * Y / 2; } }
مصنوع خالص ( Pure Fabrication )
مصنوع خالص کلاسی است که در دامنه مساله وجود ندارد و به منظور کاهش اتصال، افزایش انسجام و افزایش امکان استفاده مجدد کد ایجاد میشود. سرویسها را میتوان از این دسته نامید. کلاسهایی که دقیقا برای کاهش اتصال، افزایش انسجام و افزایش امکان استفاده مجدد کد استفاده میگردند. سرویسها عملیاتی تکراری هستند که توسط مولفههای دیگر استفاده میشوند. اگر سرویسها وجود نداشتند هر مولفهای میبایست عملیات را در درون خود پیاده سازی میکرد که این هم باعث افزایش حجم کد و هم باعث کابوس شدن اعمال تغییرات میشد.
برای تشخیص زمان استفاده از این اصل میتوان گفت زمانیکه رفتاری را نمیدانیم به کدام کلاس واگذار کنیم، کلاس جدیدی را ایجاد میکنیم. در اینجا بجای آنکه به زور مسئولیتی را به کلاس نامربوطی بچسبانیم، آنرا به کلاس جدیدی که فقط رفتاری را دارد، منتقل میکنیم. با اینکار انسجام کلاسها را حفظ کردهایم و هیچ اشکالی ندارد که کلاسی بدون داده بوده و فقط متد داشته باشد. اگر به یاد داشته باشید، در اصل واسطه گری (Indirection ) کلاس جدیدی برای ایجاد ارتباط ساختیم. در حقیقت مسئولیت برقراری ارتباط بین مؤلفهها را به کلاس دیگری واگذار کردیم که چنانچه میبینید، بدون آنکه بدانیم، برای حل مشکل از اصل مصنوع خالص استفاده کردیم.
در مثال زیر این مساله مشهود است:
public class User { public int Id { get; set; } public string UserName { get; set; } public string Password { get; set; } } public class LibraryManagement { public User CurrentUser { get; set; } public void AddBookToLibrary(int bookId) { // check for CurrentUser authority: // not user's responsibility nor LibraryManagement } public void RearrangeBook(int bookId, int shelfId) { // check for CurrentUser authority // not user's responsibility nor LibraryManagement } } public class UserManagement { public User CurrentUser { get; set; } public void AddUser(string name) { // check for CurrentUser authority: // not user's responsibility nor UserManagement } public void ChangeUserRole(int userId, int roleId) { // check for CurrentUser authority // not user's responsibility nor UserManagement } } public class AuthorizationService { public bool IsAuthorized(int userId, int roleId) { // get user roles from data base // return true if user has the authority } }
عملیات بررسی مجوزها باید در کلاس جدیدی به نام AuthorizationService ارائه شود. بدین صورت تمام قسمتها، از این کد بدون وابستگی اضافی میتوانند استفاده کنند.
حفاظت از تاثیر تغییرات ( Protected Variations )
این اصل میگوید که کلاسها باید از تغییرات یکدیگر مصون بمانند. در واقع این اصل غایت یک طراحی خوب است. تمام اصولی را که تا به حال بررسی کردهایم، به منظور دستیابی به چنین رفتاری از طراحی بودهاست. بدین منظور باید از اصول Open/Closed برای واسطها، چند ریختی در توارث و ... استفاده کرد تا از تاثیرات زنجیرهای تغییرات در امان بمانیم.