مطالب
آشنایی با الگوی طراحی Fly Weight
سناریوی زیر را در نظر بگیرید:
فرض کنید از شما خواسته شده است تا یک پردازشگر متن را بنویسید. خوب در این پردازشگر با یک‌سری کاراکتر روبرو هستید که هر کاراکتر احتمالا آبجکتی از نوع کلاس خود می‌باشد؛ برای مثال آبجکت XYZ که آبجکتی از نوع کلاس A هست و برای نمایش کاراکتر A استفاده می‌شود. این آبجکت‌ها دارای دو دسته خصیصه هستند: (مطالعه بیشتر )
  1. خصیصه‌های ثابت: یعنی همه کاراکترهای A دارای یک شکل مشخص هستند. در واقع مشخصات ذاتی آبجکت می‌باشند.
  2. خصیصه‌های پویا: یعنی هر کاراکتر دارای فونت، سایز و رنگ خاص خود است. در واقع خصیصه‌هایی که از یک آبجکت به آبجکت دیگر متفاوت هستند .
خوب احتمالا در ساده‌ترین راه حل، به ازای تک تک کاراکترهایی که کاربر وارد می‌کند، یک آبجکت از نوع کلاس متناسب با آن ساخته می‌شود. ولی بحث مهم این است که با این همه آبجکت که هر یک مصرف خود را از حافظه دارند، می‌خواهید چکار کنید؟ احتمالا به مشکل حافظه برخورد خواهید کرد! پس باید یک سناریوی بهتر ایجاد کرد.
سناریوی پیشنهادی این است که برای هر نوع کاراکتر، یک کلاس داشته باشیم، همانند قبل(یک کلاس برای A یک کلاس برای B و غیره) و یک استخر پر از آبجکت داشته باشیم که آبجکت‌های ایجاد شده در آن ذخیره شوند.
سپس کاربر، کاراکتر A را درخواست می‌کند. ابتدا به این استخر نگاه می‌کنیم. اگر کاراکتر A موجود بود، آن را برمی‌گردانیم و اگر موجود نبود، یک آبجکت از نوع A می‌سازیم، سپس این آبجکت را در استخر ذخیره می‌کنیم و آبجکت را بر می‌گردانیم. در این صورت اگر کاربر دوباره درخواست A را کرد، دیگر نیازی به ساخت آبجکت جدید نیست و از آبجکت قبلی می‌توانیم استفاده نماییم. با این شرایط تکلیف خصایص ایستا مشخص است. ولی مشکل مهم با خصایص پویا این است که می‌توانند بین آبجکت‌ها متفاوت باشند که برای این هم یک متد در کلاس‌ها قرار می‌دهیم تا این خصایص را تنظیم نماید.
به کد زیر دقت نمایید:
    public interface IAlphabet
    {
        void Render(string font);//Define Extrinsic and non-static states for each object
    }

    public class A : IAlphabet
    {
        public void Render(string font) { Console.WriteLine(GetType().Name + " has font of type " + font); }
    }
    public class B : IAlphabet
    {
        public void Render(string font) { Console.WriteLine(GetType().Name + " has font of type " + font); }
    }
از متد Render برای تنظیم نمودن خصایص پویا استفاده خواهد شد. 
سپس در ادامه به یک موتور نیاز داریم که قبل از ساخت آبجکت، استخر را بررسی نماید:
    public class FlyWeightFactory
    {
        private readonly Dictionary<string, IAlphabet> _dictionary = new Dictionary<string, IAlphabet>();
        public int Count { get { return _dictionary.Count; } }
        public IAlphabet GetObject(string name)
        {
            if (!_dictionary.ContainsKey(name))
                switch (name)
                {
                    case "A":
                        _dictionary.Add(name, new A());
                        Console.WriteLine("New object created");
                        break;
                    case "B":
                        _dictionary.Add(name, new B());
                        Console.WriteLine("New object created");
                        break;
                    default:
                        throw new Exception("Factory can not create given object");
                }
            else
                Console.WriteLine("Object reused");
            return _dictionary[name];
        }
    }
در اینجا _dictionaries همان استخر ما می‌باشد که قرار است آبجکت‌ها در آن ذخیره شوند. Count برای نمایش تعداد آبجکت‌های موجود در استخر استفاده می‌شود (حداکثر مقدار آن چقدر خواهد بود؟). GetObject نیز همان موتور اصلی کار است که در آن ابتدای استخر بررسی می‌شود. اگر آبجکت در استخر نبود، یک نمونه‌ی جدید از آن ساخته شده، به استخر اضافه گردیده و برگردانده می‌شود.
لذا برای استفاده‌ی از این کد داریم:
 FlyWeightFactory flyWeightFactory = new FlyWeightFactory();
 IAlphabet alphabet = flyWeightFactory.GetObject(typeof(A).Name);
 alphabet.Render("Arial");
 Console.WriteLine();
 alphabet = flyWeightFactory.GetObject(typeof(B).Name);
 alphabet.Render("Tahoma");
 Console.WriteLine();
 alphabet = flyWeightFactory.GetObject(typeof(A).Name);
 alphabet.Render("Time is New Roman");
 Console.WriteLine();
 alphabet = flyWeightFactory.GetObject(typeof(A).Name);
 alphabet.Render("B Nazanin");
 Console.WriteLine();
 Console.WriteLine("Total new alphabet count:" + flyWeightFactory.Count);
با اجرای این کد خروجی زیر را مشاهده خواهید نمود:


نکته‌ی قابل توجه این است که این الگو بصورت داخلی از الگوی Factory Method استفاده می‌کند. با توجه بیشتر به پیاده سازی Flyweight Factory شباهت هایی بین آن و Singleton Pattern می‌بینیم. کلاس‌هایی از این دست را Multiton می نامند. در Multiton نمونه‌ها بصورت زوج کلیدهایی نگهداری می‌شوند و بر اساس Key دریافت شده نمونه‌ی متناظر بازگردانده می‌شود. همچنین در Singleton تضمین می‌شود که از کلاس مربوطه فقط یک نمونه در کل Application وجود دارد. در Multiton Pattern تضمین می‌شود که برای هر Key تنها یک Instance وجود دارد.  

اشتراک‌ها
آیا Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟

Rust – the Ultimate Programming Language?

What makes a good programming language? Syntax? Compiler? Tools and ecosystem? It is tempting to say “all of that” but in that case, why there are so many different programming languages? All these components are very important but they alone can’t make the language “good”. One of essential things is the purpose — like languages for rapid development, or development of distributed algorithms, or general purpose for high-level and low-level applications, or easy to learn, or safe to use and so on.

آیا Rust بهترین زبان برنامه نویسی است؟
اشتراک‌ها
آموزش 9 ساعته ASP.NET Core MVC

Learn ASP.NET Core MVC (.NET 8) - The Complete Guide

In this Complete Guide course, we will learn MVC (Model-View-Controller) with .NET 8.

When we are working with .NET Core Web Applications,  there are two common ways of building website.
1. MVC (Model-View-Controller) Web Application
2. Razor Pages Web Application

In this course we will learn the basics of .NET Core (.NET 8) and then learn basics of MVC and Razor Pages as we enhance MVC Application to a more complex final project!.

Topics Covered
- Fundamentals of .NET Core
- MVC Application
- Razor Pages
- Entity Framework Core
- Repository Pattern
- ViewBag
- ViewData
- TempData
- Taostr and sweet alerts in .NET Core
- Datatables in .NET Core
- Assignments
- Errors and how to solve them! 

آموزش 9 ساعته ASP.NET Core MVC
اشتراک‌ها
کتابخانه TimezZ

Fast timer plugin for countdown and count forward Demo

With this plugin you can easily put a timer on your site, it works both ways. You can use two version, one version is the version for modern browsers with the standards of the ES2017 and the version for old browsers with ES2015 standards. Using the config you can change the tags as letters and numbers, you can also change the text output next to the numbers.

کتابخانه TimezZ
نظرات مطالب
مستند سازی ASP.NET Core 2x API توسط OpenAPI Swagger - قسمت ششم - تکمیل مستندات محافظت از API
این روش برای نوشتن دلیل شکست عملیات در response body، با بازنویسی متد HandleChallengeAsync، آزمایش شده:
using System.Security.Claims;
using System.Text;
using System.Text.Encodings.Web;
using Microsoft.AspNetCore.Authentication;
using Microsoft.AspNetCore.Mvc;
using Microsoft.AspNetCore.Mvc.Abstractions;
using Microsoft.AspNetCore.Mvc.Formatters;
using Microsoft.AspNetCore.Mvc.Infrastructure;
using Microsoft.Extensions.Options;

namespace OpenAPISwaggerDoc.Web.Authentication;

public class BasicAuthenticationHandler : AuthenticationHandler<AuthenticationSchemeOptions>
{
    private string _failReason;

    public BasicAuthenticationHandler(
        IOptionsMonitor<AuthenticationSchemeOptions> options,
        ILoggerFactory logger,
        UrlEncoder encoder,
        ISystemClock clock)
        : base(options, logger, encoder, clock)
    {
    }

    protected override Task<AuthenticateResult> HandleAuthenticateAsync()
    {
        if (!Request.Headers.ContainsKey("Authorization"))
        {
            _failReason = "Missing Authorization header";
            return Task.FromResult(AuthenticateResult.Fail(_failReason));
        }

        try
        {
            var authenticationHeader = AuthenticationHeaderValue.Parse(Request.Headers["Authorization"]);
            var credentialBytes = Convert.FromBase64String(authenticationHeader.Parameter);
            var credentials = Encoding.UTF8.GetString(credentialBytes).Split(':');
            var username = credentials[0];
            var password = credentials[1];

            if (string.Equals(username, "DNT", StringComparison.Ordinal) &&
                string.Equals(password, "123", StringComparison.Ordinal))
            {
                var claims = new[] { new Claim(ClaimTypes.NameIdentifier, username) };
                var identity = new ClaimsIdentity(claims, Scheme.Name);
                var principal = new ClaimsPrincipal(identity);
                var ticket = new AuthenticationTicket(principal, Scheme.Name);
                return Task.FromResult(AuthenticateResult.Success(ticket));
            }

            _failReason = "Invalid username or password";
            return Task.FromResult(AuthenticateResult.Fail(_failReason));
        }
        catch
        {
            _failReason = "Invalid Authorization header";
            return Task.FromResult(AuthenticateResult.Fail(_failReason));
        }
    }

    protected override async Task HandleChallengeAsync(AuthenticationProperties properties)
    {
        await base.HandleChallengeAsync(properties);
        if (Response.StatusCode == StatusCodes.Status401Unauthorized &&
            !string.IsNullOrWhiteSpace(_failReason))
        {
            Response.Headers.Add("WWW-Authenticate", _failReason);
            Response.ContentType = "application/json";
            await WriteProblemDetailsAsync(_failReason);
        }
    }

    private Task WriteProblemDetailsAsync(string detail)
    {
        var problemDetails = new ProblemDetails { Detail = detail, Status = Context.Response.StatusCode };
        var result = new ObjectResult(problemDetails)
                     {
                         ContentTypes = new MediaTypeCollection(),
                         StatusCode = problemDetails.Status,
                         DeclaredType = problemDetails.GetType(),
                     };
        var executor = Context.RequestServices.GetRequiredService<IActionResultExecutor<ObjectResult>>();
        var routeData = Context.GetRouteData() ?? new RouteData();
        var actionContext = new ActionContext(Context, routeData, new ActionDescriptor());
        return executor.ExecuteAsync(actionContext, result);
    }
}
اشتراک‌ها
معرفی NET MAUI Preview 4.

Today we are pleased to announce the availability of .NET Multi-platform App UI (.NET MAUI) Preview 4. Each preview introduces more controls and features to this multi-platform toolkit on our way to general availability this November at .NET Conf. .NET MAUI now has enough building blocks to build functional applications for all supported platforms, new capabilities to support running Blazor on the desktop, and exciting progress in Visual Studio to support .NET MAUI.


معرفی NET MAUI Preview 4.
اشتراک‌ها
6.Visual Studio 2017 15.7 منتشر شد

This release contains the following improvements and enhancements:

  • This release now installs Java™ Development Kit 8, Update 181 (JDK version 8u181). 

These are the customer-reported issues addressed in 15.7.6:

6.Visual Studio 2017 15.7 منتشر شد