نظرات مطالب
EF Code First #7

- تکرار داده‌ای که قرار هست ویرایش بشه. فرض کن که یک لینک از کارمند مورد نظر ایجاد شده با شماره پرسنلی که pk است. الان این لینک یاد داشت شده دیگه کار نمی‌کنه. این یک مثال ساده است. یا به روز رسانی تمام رکوردهای یک جدول با یک update که تریگر هم روش تعریف شده ممکنه مشکل ساز بشه یا اصلا کار نکنه.

- در ef هر موجودیت نیاز به یک کلید منحصربفرد داره برای شناسایی و از این کلید در سیستم ردیابی خودش استفاده می‌کنه. اگر این کلید قرار باشه تغییر کنه، ef نیاز داره تا یک وهله جدید رو خلق کنه و نمونه قبلی رو نابود. به این ترتیب عملکردش بهم می‌خوره و مجبور میشه رکورد جدید ثبت کنه بجای آپدیت قبلی. البته این کارها هم بدعتی نیست چون طراحی اون برای اساس اصول domain driven design انجام شده.

نظرات مطالب
نحوه اجباری کردن استفاده از WWW در ASP.NET MVC
- درخواست‌های مرتبط با فایل‌های استاتیک که عموما به صورت نسبی مقدار دهی می‌شوند، صرفا بر اساس آدرس جاری سایت توسط مرورگرها تفسیر و صورت می‌گیرند. اگر آدرس جاری سایت www.site.com است، برای نمونه درخواست اسکریپت آن www.site.com/script.js خواهد بود و نه حالت دیگری. بنابراین نیازی به پردازش مسیرهای نسبی فایل‌های غیرپویا توسط فیلتر فوق نیست. کل کاری که فیلتر ذکر شده انجام می‌دهد Redirect کلی کاربر است به مسیر دیگری و نه UrlRewrite تمام آدرس‌های سایت.
- روش فوق با تمام نگارش‌های مختلف IISهای موجود با حداقل دسترسی و حداقل توان پردازشی کار می‌کند. در اینجا تنها کاربر یکبار به مسیری دیگر هدایت خواهد شد و نیازی نیست تا تمام آدرس‌های سایت بازنویسی شوند.
- در مثال فوق Redirect Result استفاده شده از نوع Permanent است (آرگومان دوم آن true است).

خلاصه فیلتر MandatoryWww فوق، اجرای سطر زیر است، بدون نیاز به تکرار آن در تمام صفحات و کنترلرهای سایت:
Response.RedirectPermanent

مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 7 - Control Flow
Control Flow، یکی از جنبه‌های ضروری هر زبان برنامه نویسی است و Rust نیز از این قاعده مستثنا نیست. Rust، انواع ساختارهای Control Flow را ارائه داده و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا اجرای کد خود را کنترل کنند. در این مقاله در مورد حلقه‌های if/else، loop، while و for در Rust بحث خواهیم کرد.  

if/else statement

دستور if/else، یک از اصلی‌ترین ساختارهای Control Flow است که تقریباً در تمام زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد. در Rust، دستور if/else، برای اجرای یک بلوک کد، بر اساس یک شرط معین استفاده می‌شود. نحو دستور if/else در Rust، به شرح زیر است:
if condition {
    // اجرای دستور اگر شرط درست باشد
} else {
    // اجرای دستور اگر شراط نادرست باشد
}

fn main() {
    let x = 5;
    if x < 10 {
        println!("x is less than 10");
    } else {
        println!("x is greater than or equal to 10");
    }
}
خروجی
 x is less than 10

Loop

دستور حلقه، برای ایجاد یک حلقه‌ی بی‌نهایت در Rust استفاده می‌شود. دستور حلقه زمانی مفید است که بخواهیم یک بلوک کد را تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، تکرار کنیم. در اینجا  syntax حلقه در Rust، آمده‌است:
loop {
    // اجرای کد
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    loop {
        counter += 1;
        if counter == 5 {
            break;
        }
    }
    println!("Counter value: {}", counter);
}
خروجی
Counter value: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی بی‌نهایت را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را افزایش می‌دهد تا به عدد 5 برسد. هنگامیکه مقدار شمارنده 5 شد، از حلقه خارج می‌شویم.


While loop

حلقه while، یکی دیگر از ساختارهای Control Flow در Rust است که برای تکرار یک بلوک کد، تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، استفاده می‌شود. حلقه while زمانی مفید است که از قبل، تعداد تکرارها را نمی‌دانیم. در اینجا syntax حلقه while در Rust آمده است:
while condition {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    while counter < 5 {
        println!("Counter value: {}", counter);
        counter += 1;
    }
}
خروجی
Counter value: 0
Counter value: 1
Counter value: 2
Counter value: 3
Counter value: 4
در مثال بالا، یک حلقه while را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را تا زمانیکه 5 شود، چاپ می‌کند؛ یعنی زمانیکه به 5 رسید، اجرای حلقه متوقف میشود.


For loop

حلقه‌ی for، یکی دیگر از ساختارهای  Control Flow در Rust است که برای تکرار در محدوده‌ای از مقادیر یا مجموعه‌ای از آیتم‌ها استفاده می‌شود. حلقه‌ی for زمانی مفید است که از قبل تعداد تکرارها را بدانیم. در اینجا syntax حلقه for در Rust آمده‌است:
for item in collection {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let arr = [1, 2, 3, 4, 5];
    for element in arr.iter() {
        println!("Element: {}", element);
    }
}
خروجی
Element: 1
Element: 2
Element: 3
Element: 4
Element: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی for را ایجاد کرده‌ایم که بر روی عناصر یک آرایه تکرار می‌شود و مقادیر آنها را چاپ می‌کند.
مطالب
اضافه کردن سعی مجدد به اجرای عملیات Migration در EF Core
در حین کار با بانک‌های اطلاعاتی، ممکن است Timeout رخ دهد، یا اتصال برای لحظه‌ای قطع شود و یا خطای قفل بودن جدولی مشاهده شود و امثال این‌ها. در این حالات، اعمال نتیجه‌ی عملیات Migration با شکست مواجه خواهد شد. بنابراین اضافه کردن امکان سعی مجدد عملیات شکست خورده به آن، ضروری است.


پشتیبانی توکار EF Core از سعی مجدد یک عملیات شکست خورده

EF Core بدون نیاز به کتابخانه و یا راه حل ثالثی می‌تواند یک عملیات شکست خورده را مجددا اجرا کند. برای اینکار تنها کافی است تنظیمات زیر را به پروایدر مورد استفاده اضافه کنید؛ برای مثال در مورد SQL Server به صورت زیر است:
public class Startup
{
    // Other code ...
    public IServiceProvider ConfigureServices(IServiceCollection services)
    {
        // ...
        services.AddDbContext<CatalogContext>(options =>
        {
            options.UseSqlServer(Configuration["ConnectionString"],
            sqlServerOptionsAction: sqlOptions =>
            {
                sqlOptions.EnableRetryOnFailure(
                maxRetryCount: 10,
                maxRetryDelay: TimeSpan.FromSeconds(30),
                errorNumbersToAdd: null);
            });
        });
    }
//...
}
با تنظیم پارامترهای متد EnableRetryOnFailure در اینجا، یک عملیات شکست خورده، حداکثر 10 بار با یک مکث 30 ثانیه‌ای در بین آن‌ها، تکرار می‌شود.


مشکل! EnableRetryOnFailure به عملیات Migration اعمال نمی‌شود!

بر اساس نظر تیم EF Core، تنظیمات تکرار یک عملیات شکست خورده، در زمان اعمال نتیجه‌ی عملیات Migrations ندید گرفته می‌شوند. بنابراین اگر در ابتدای اجرای برنامه قصد اجرای متد ()context.Database.Migrate را دارید تا از اعمال آخرین Migrations موجود اطمینان حاصل کنید و در این بین Timeout ای رخ دهد، این عملیات مجددا تکرار نخواهد شد و این مساله کار کردن با نگارش‌های جدید یک برنامه را غیرممکن می‌کند؛ چون برنامه‌ی جدید، بر اساس ساختار جدید بانک اطلاعاتی طراحی شده قرار است کار کند و به روز رسانی آن با شکست مواجه شده‌است.


اضافه کردن سعی مجدد در اجرای یک عملیات Migration شکست خورده با استفاده از Polly

در مورد کتابخانه‌ی Polly پیشتر در مطلب «پیاده سازی مکانیسم سعی مجدد (Retry)» بحث شده‌است. در اینجا از امکانات این کتابخانه برای سعی مجدد در اجرای عملیات شکست خورده استفاده می‌کنیم:
public static IHost MigrateDbContext<TContext>(this IHost host)  where TContext : DbContext
{
    using (var scope = host.Services.CreateScope())
    {
        var services = scope.ServiceProvider;
        var logger = services.GetRequiredService<ILogger<TContext>>();
        var context = services.GetService<TContext>();

        logger.LogInformation($"Migrating the DB associated with the context {typeof(TContext).Name}");

        var retry = Policy.Handle<Exception>().WaitAndRetry(new[]
            {
                TimeSpan.FromSeconds(5),
                TimeSpan.FromSeconds(10),
                TimeSpan.FromSeconds(15),
            });

        retry.Execute(() =>
            {
                context.Database.Migrate();
            });

        logger.LogInformation($"Migrated the DB associated with the context {typeof(TContext).Name}");
    }
    return host;
}
- هدف از این متد الحاقی فراهم آوردن روشی برای اجرای به روز رسانی ساختار بانک اطلاعاتی، در زمان آغاز برنامه‌است. به همین جهت به صورت افزونه‌ای برای IHost تعریف شده‌است.
- همچنین چون DbContext با طول عمر Scoped تعریف می‌شود، نیاز است در اینجا و خارج از طول عمر یک درخواست، این Scope را به صورت دستی ایجاد و Dispose کرد.
- در این متد با استفاده از امکانات کتابخانه‌ی Polly، در صورتیکه هر گونه خطایی رخ دهد، عملیات Migration سه بار با فواصل زمانی 5، 10 و 15 ثانیه، تکرار خواهد شد.

روش اعمال آن نیز به متد Main برنامه به صورت زیر است:
public static void Main(string[] args)
{
    CreateHostBuilder(args)
    .Build()
    .MigrateDbContext<AppDbContext>()
    .Run();
}
مطالب
استفاده از "," و ";" اضافه در #C
در #C می‌تونید در انتهای تعریف آخرین آیتم یک Enum یا هنگام استفاده از سینتکس Object Initializer یا Collection Initializer، یک کامای اضافی قرار بدید.
اون طور که گفته شده ، این رفتار بدین دلیل است که Code Generatorها راحت‌تر بتوانند کد تولید کنند. مطمئناً اگر در یک حلقه‌ی تکرار برای ایجاد آیتم های  یک Enum، در انتهای آیتم‌های اون، کاراکتر "," قرار می‌دید، حذف نکردن آخرین کاما از حذف کردن اون کار راحت‌تری است! همچنین Comment کردن آخرین آیتم نیز راحت‌تر صورت می‌پذیرد.
public enum MyEnum
{
    Item1 = 1,
    Item2 = 2,
    Item3 = 4,
    // Item4
}

MyViewModel viewModel = new MyViewModel()
{
    Property1 = "Value1",
    Property2 = "Value2",
    Property3 = "Value3",
};

و البته، در هنگام فراخوانی یک متد میشه به تعداد دلخواه در انتهای اون، کاراکتر ";" قرار داد.
myBusiness business = new myBusiness();
business.DoWork(); ; ; ; ; ; ;

نظرات نظرسنجی‌ها
بعنوان مدیر تیم نرم افزاری با تعداد متوسط (6-7 نفر) با متدولوژی اسکرام، کدام روش را بیشتر می پسندید و استفاده می کنید؟
در تمامی تعاریف رسمی که از متدولوژی‌ها اومده، اونها رو در واقع به عنوان یک فریم ورک ( چهارچوب ) یا پروسس (فرآیند) کاری معرفی کرده. چرا؟ چونکه تیم نرم افزاری رو مجبور میکنه که از قوانین مربوط به خودش تبعیت کنه و برای اونها یک چهارچوب کاری تعریف میکنه تا تیم بر اساس اون فریم ورک یا چهارچوب حرکت کنن. مثلا خود RUP مخفف کلمات Rational Unified Process هست . RUP یک متدولوژی هست. اما در عنوان اصلی از اون به عنوان یک فرآیند یا فریم ورک عنوان شده. چرا میگن فرآیند؟ چون هر فرآیند به صورت مرحله مرحله اجرا میشه. و تیم از یک مرحله وارد مرحله جدید میشه. هم اسکرام و هم RUP به عنوان روشهای Agile شناخته میشن و هر دوتاشون بر مبنای تکرار Iteration هستن.
منابع برای مطالعه بیشتر :
نظرات مطالب
اعتبارسنجی مبتنی بر JWT در ASP.NET Core 2.0 بدون استفاده از سیستم Identity
- در مقدمه مطلب «ذخیره سازی اطلاعات در مرورگر توسط برنامه‌های Angular» در مورد محدودیت حجم‌های حالت‌های مختلف ذخیره سازی اطلاعات در سمت کلاینت، بیشتر توضیح داده شده‌است.
- روش پیاده سازی dynamic permission شما و قرار دادن اطلاعات آن در توکن، در این حالت بی‌مورد است. از این جهت که به نظر قصد ندارید از اطلاعات آن در سمت کلاینت استفاده کنید (محدود کردن دسترسی به صفحات یک برنامه‌ی SPA و نه یک برنامه‌ی MVC). توکن و هرچیزی که در آن است جهت کاربردهای سمت کلاینت بیشتر باید مورد استفاده قرارگیرند تا سمت سرور. این بحث JWT برای برنامه‌های Angular و کلا SPA (تک صفحه‌ای وب) بیشتر استفاده می‌شود (سمت سرور Web API خالص، سمت کاربر SPA خالص). اگر برنامه‌ی شما چنین چیزی نیست، از آن استفاده نکنید.
چون اطلاعات دسترسی به صفحات به نظر سایت MVC شما مطلقا کاربردی در سمت کلاینت ندارند، آن‌را به توکن اضافه نکنید. در عوض در متد CanUserAccess، قسمت user.HasClaim را با کوئری گرفتن از بانک اطلاعاتی جایگزین کنید.
- مثال سمت کلاینت بحث جاری در سری «احراز هویت و اعتبارسنجی کاربران در برنامه‌های Angular» عمیق‌تر بررسی شده‌است و هدف از قسمت‌های مختلف توکن آن‌را جهت استفاده‌ی در سمت کلاینت (استفاده از نقش‌ها جهت دسترسی به صفحات برنامه‌ی سمت کلاینت Angular، استفاده از تاریخ انقضای توکن جهت بررسی اعتبار آن، استفاده از نام نمایشی قرار گرفته‌ی در توکن برای نمایش آن در سمت کلاینت و غیره)، بهتر درک خواهید کرد. در سمت سرور با داشتن Id شخص، مابقی را می‌توان از بانک اطلاعاتی کوئری گرفت و نیازی به سنگین کردن توکن نیست.
نظرات مطالب
یکپارچه سازی Angular CLI و ASP.NET Core در VS 2017
مرحله
معادل آن در پروژه‌های قدیمی MVC 5
  ایجاد یک پروژه‌ی جدید ASP.NET Core در VS 2017  
 یک پروژه‌ی جدید Web API را ایجاد کنید. 
  تنظیمات یک برنامه‌ی ASP.NET Core خالی برای اجرای یک برنامه‌ی Angular CLI  
 به این موارد نیازی نخواهید داشت. چون پروژه‌های MVC 5 برخلاف ASP.NET Core، پوشه‌هایی را که دستی به آن اضافه نکنید، به صورت خودکار به پروژه اضافه نمی‌کند. بنابراین فایل‌های Angular-CLI را به Solution Explorer وارد نکنید و بهترین روش کار کردن با آن‌ها از طریق VSCode است. در اینجا برای back-end (کار با Web API) از VS کامل استفاده کنید و برای front-end از VSCode. 
  افزودن یک کنترلر Web API جدید  
 کلیات آن با MVC 5 یکی است. 
  تنظیمات فایل آغازین یک برنامه‌ی ASP.NET Core جهت ارائه‌ی برنامه‌های Angular  
 معادل قسمت URL Rewrite آن، از نکته‌ی web.config مطلب «مسیریابی در Angular - قسمت اول - معرفی»، قسمت «تفاوت بین آدرس‌های HTML 5 و Hash-based» استفاده کنید. 
  ایجاد ساختار اولیه‌ی برنامه‌ی Angular CLI در داخل پروژه‌ی جاری
 یکی هست. 
  تنظیم محل خروجی نهایی Angular CLI به پوشه‌ی wwwroot  
 یکی هست. فقط شاید علاقمند باشید مسیر "" (پوشه‌ی ریشه) را بجای wwwroot تنظیم کنید. 
 فراخوانی کنترلر Web API برنامه در برنامه‌ی Angular CLI  
 یکی هست. 
  نصب وابستگی‌های برنامه‌ی Angular CLI  
 یکی هست. 
  روش اول اجرای برنامه‌های مبتنی بر ASP.NET Core و Angular CLI  
 یکی هست. 
  روش دوم اجرای برنامه‌های مبتنی بر ASP.NET Core و Angular CLI  
 در اینجا نیازی به آن نیست ولی در کل مطالعه‌ی نکات آن مفید است.
 فایل‌های bat ارائه شده و یا روش NPM Task Runner در نظرات   یکی هستند. 
نظرات مطالب
مدل EAV چیست؟

این روحیه شما جستجوگری را از بین می‌برد. تفکر در مورد راه‌های مختلف را منع می‌کند. اقناع به روش‌های عهد عتیق طراحی را که الزاما بهینه نیستند، ترویج می‌کند. جستجوی در مورد راه‌های NoSQL الزاما به معنای استفاده از آن‌ها نیست ولی حداقل دید شخص را نسبت به الگوریتم‌ها و طرز تفکرهای مختلف موجود جهت حل مسایل باز می‌کند. خیلی‌ها مثلا جبهه می‌گیرند در مورد ORMها. به این افراد باید گفت، اشکالی نداره. استفاده نکنید. حداقل طراحی اون‌ها رو مطالعه کنید که توسط بزرگان دنیا انجام شده و ازش درس یاد بگیرید تا کدهای SQL Helper مشکل داری رو طراحی نکنید. برید SQL بنویسید بجای LINQ. اما حداقل یادبگیرید اونی که اومده لایه DAL جنریک درست کرده، طراحی‌اش چطوری بوده. دو تا نکته ازش یاد بگیرید. نمی‌خواین با MVC کار کنید، مهم نیست. حداقل طراحی‌اش رو بررسی کنید که چطور تونسته ViewState رو حذف کنه اما باز هم بعد از post back به سرور می‌تونه مقادیر وارد شده در فرم‌ها رو در صورت نیاز حفظ کنه.

مورد دوم اینکه اون تعداد کشته‌ها ربط مستقیم داره به میزان بی‌سوادی در کشور. مطابق نظر معاون وزیر آموزش و پرورش در سال قبل «در کشور نزدیک به 9 میلیون و 700 هزار نفر خواندن و نوشتن بلد نیستند و بیش از 10 میلیون نفر نیز تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی دارند.»  خوب این‌ها مسلما مشکل‌زا هستند. همه چیز تقصیر ماشین و جاده نیست. این‌ها هم کسانی هستند که قانع هستند به آنچه که دارند و نیازی برای پیشرفت حس نمی‌کنند.

مطالب
ساخت یک بلاگ ساده با Ember.js، قسمت اول
پس از آشنایی مقدماتی با اجزای مهم تشکیل دهنده‌ی Ember.js (^ و ^)، بهتر است این دانسته‌ها را جهت تکمیل یک پروژه‌ی ساده‌ی تک صفحه‌ای بلاگ، بکار بگیریم.
در این بلاگ می‌توان:
- یک مطلب جدید را ارسال کرد.
- مطالب قابل ویرایش و یا حذف هستند.
- مطالب بلاگ قسمت ارسال نظرات دارند.
- امکان گزارشگیری از آخرین نظرات ارسالی وجود دارد.
- سایت صفحات درباره و تماس با ما را نیز دارا است.


ساختار پوشه‌های برنامه

در تصویر ذیل، ساختار پوشه‌های برنامه بلاگ را ملاحظه می‌کنید. چون قسمت سمت کلاینت این برنامه کاملا جاوا اسکریپتی است، پوشه‌های App، Controllers، Libs، Models، Routes و Templates آن در پوشه‌ی Scripts تعریف شده‌اند و به این ترتیب می‌توان تفکیک بهتری را بین اجزای تشکیل دهنده‌ی یک برنامه‌ی تک صفحه‌ای وب Emeber.js پدید آورد.


فایل CSS بوت استرپ نیز به پوشه‌ی Content اضافه شده‌است.


دریافت پیشنیازهای سمت کاربر برنامه

در ساختار پوشه‌های فوق، از پوشه‌ی Libs برای قرار دادن کتابخانه‌های پایه برنامه مانند jQuery و Ember.js استفاده خواهیم کرد. به این ترتیب:
- نیاز به آخرین نگارش‌های Ember.js و همچنین افزونه‌ی Ember-Data آن برای کار ساده‌تر با داده‌ها و سرور وجود دارد. این فایل‌ها را از آدرس ذیل می‌توانید دریافت کنید (نسخه‌‌های نیوگت به دلیل قدیمی بودن و به روز نشدن مداوم آن‌ها توصیه نمی‌شوند):
http://emberjs.com/builds/#/beta
برای حالت آزمایش برنامه، استفاده از فایل‌های دیباگ آن توصیه می‌شوند (فایل‌هایی با نام اصلی و بدون پسوند prod یا min). زیرا این فایل‌ها خطاها و اطلاعات بسیار مفصلی را از اشکالات رخ داده، در کنسول وب مرورگرها، فایرباگ و یا Developer tools آن‌ها نمایش می‌دهند. نسخه‌ی min برای حالت ارائه‌ی نهایی برنامه است. نسخه‌ی prod همان نسخه‌ی دیباگ است با حذف اطلاعات دیباگ (نسخه‌ی production فشرده نشده). نسخه‌ی فشرده شده‌ی prod آن، فایل min نهایی را تشکیل می‌دهد.
- دریافت جی‌کوئری
- آخرین نگارش handlebars.js را از سایت رسمی آن دریافت کنید: http://handlebarsjs.com
- Ember Handlebars Loader: https://github.com/michaelrkn/ember-handlebars-loader
- Ember Data Local Storage Adapter: https://github.com/kurko/ember-localstorage-adapter

ترتیب تعریف و قرارگیری این فایل‌ها را پس از دریافت، در فایل index.html قرار گرفته در ریشه‌ی سایت، در کدهای ذیل مشاهده می‌کنید:
<!DOCTYPE html>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
  <title>Ember Blog</title>
 
  <link href="Content/bootstrap.css" rel="stylesheet" />
  <link href="Content/bootstrap-theme.css" rel="stylesheet" />
  <link href="Content/styles.css" rel="stylesheet" />
 
  <script src="Scripts/Libs/jquery-2.1.1.min.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/bootstrap.min.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/handlebars-v2.0.0.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/ember.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/ember-handlebars-loader-0.0.1.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/ember-data.js" type="text/javascript"></script>
  <script src="Scripts/Libs/localstorage_adapter.js" type="text/javascript"></script> 
</head>
<body>
 
</body>
</html>


اصلاح فایل ember-handlebars-loader-0.0.1.js
اگر به فایل ember-handlebars-loader-0.0.1.js مراجعه کنید، مسیر فایل‌های قالب handlebars قسمت‌های مختلف برنامه را از پوشه‌ی templates واقع در ریشه‌ی سایت می‌خواند. با توجه به تصویر ساختار پوشه‌ی پروژه‌ی جاری، پوشه‌ی template به داخل پوشه‌ی Scripts منتقل شده‌است و نیاز به یک چنین اصلاحی دارد:
 url: "Scripts/Templates/" + name + ".hbs",
کار اسکریپت ember-handlebars-loader-0.0.1.js بارگذاری خودکار فایل‌های hbs یا handlebars از پوشه‌ی قالب‌های سفارشی برنامه است. در این حالت اگر برنامه را اجرا کنید، خطای 404 را دریافت خواهید کرد. از این جهت که mime-type پسوند hbs در IIS تعریف نشده‌است. اضافه کردن آن نیز ساده‌است. به فایل web.config برنامه مراجعه کرده و تغییر ذیل را اعمال کنید:
 <system.webServer>
  <staticContent>
        <mimeMap fileExtension=".hbs" mimeType="text/x-handlebars-template" />
  </staticContent>
 </system.webServer>


مزیت استفاده از نسخه‌ی دیباگ ember.js در حین توسعه‌ی برنامه

نسخه‌ی دیباگ ember.js علاوه بر به همراه داشتن خطاهای بسیار جامع و توضیح علل مشکلات، مواردی را که در آینده منسوخ خواهند شد نیز توضیح می‌دهد:


برای مثال در اینجا عنوان شده‌است که دیگر از linkTo استفاده نکنید و آن‌را به link-to تغییر دهید.
همچنین اگر از مرورگر کروم استفاده می‌کنید، افزونه‌ی Ember Inspector را نیز می‌توانید نصب کنید تا اطلاعات بیشتری را از جزئیات مسیریابی‌های تعریف شده و قالب‌های Ember.js بتوان مشاهده کرد. این افزونه به صورت یک برگه‌ی جدید در Developer tools آن ظاهر می‌شود.


ایجاد شیء Application

همانطور که در قسمت‌های پیشین نیز عنوان شد (^ و ^  )، یک برنامه‌ی Ember.js با تعریف وهله‌ای از شیء Application آن آغاز می‌شود. برای این منظور به پوشه‌ی App مراجعه کرده و فایل جدید Scripts\App\blogger.js را اضافه کنید؛ با این محتوا:
 Blogger = Ember.Application.create();
مدخل این فایل را نیز پس از تعاریف وابستگی‌های اصلی برنامه، به فایل index.html اضافه خواهیم کرد:
<script src="Scripts/App/blogger.js" type="text/javascript"></script>
تا اینجا برپایی اولیه‌ی برنامه‌ی تک صفحه‌ای وب مبتنی بر Ember.js ما به پایان می‌رسد.


تعاریف مسیریابی و قالب‌ها

اکنون در ادامه قصد داریم لیستی از عناوین مطالب ارسالی را نمایش دهیم. در ابتدا این عناوین را از یک آرایه‌ی ثابت جاوا اسکریپتی دریافت خواهیم کرد و پس از آن از یک Web API کنترلر، جهت دریافت اطلاعات از سرور کمک خواهیم گرفت.


کار router در Ember.js، نگاشت آدرس درخواستی توسط کاربر، به یک route یا مسیریابی تعریف شده‌است. به این ترتیب مدل، کنترلر و قالب آن route به صورت خودکار بارگذاری و پردازش خواهند.
با مراجعه به ریشه‌ی سایت، فایل index.html بارگذاری می‌شود.


در اینجا تصویری از صفحه‌ی آغازین بلاگ را مشاهده می‌کنید. در آن صفحه‌ی posts همان ریشه‌ی سایت نیز می‌باشد. بنابراین نیاز است ابتدا مسیریابی آن‌را تعریف کرد. برای این منظور، فایل جدید Scripts\App\router.js را به پوشه‌ی App اضافه کنید؛ با این محتوا:
Blogger.Router.map(function () {
   this.resource('posts', { path: '/' });
});
علت تعریف قسمت path این است که ریشه‌ی سایت (/) نیز به مسیریابی posts ختم شود. در غیر اینصورت کاربر با مراجعه به ریشه‌ی سایت، یک صفحه‌ی خالی را مشاهده خواهد کرد؛ زیرا به صورت پیش فرض، آدرس قابل ترجمه‌ی یک صفحه، با آدرس و نام مسیریابی آن یکی است.

همچنین مدخل آن‌را نیز در فایل index.html تعریف نمائید:
 <script src="Scripts/App/blogger.js" type="text/javascript"></script>
<script src="Scripts/App/router.js" type="text/javascript"></script>
در اینجا Blogger همان شیء Application برنامه است که پیشتر در فایل Scripts\App\blogger.js تعریف کردیم. سپس به کمک متد Blogger.Router.map، اولین مسیریابی برنامه را افزوده‌ایم.


افزودن مسیریابی و قالب posts

در ادامه فایل جدید Scripts\Templates\posts.hbs را اضافه کنید. به این ترتیب قالب خالی مطالب به پوشه‌ی templates اضافه می‌شود. محتوای این فایل را به نحو ذیل تنظیم کنید:
<div class="container">
  <h1>Emeber.js blog</h1>
  <ul>
   <li>Item 1</li>
   <li>Item 2</li>
   <li>Item 3</li>
  </ul>
</div>
در اینجا دیگر نیازی به ذکر تگ script از نوع text/x-handlebars نیست.
برای بارگذاری این قالب نیاز است آن‌را به template loader توضیح داده شده در ابتدای بحث، در فایل index.html اضافه کنیم:
 <script>
 EmberHandlebarsLoader.loadTemplates([
 'posts'
 ]);
</script>
اکنون برنامه را اجرا کنید. به تصویر ذیل خواهید رسید که در آن افزونه‌ی Ember Inspector نیز نمایش داده شده‌است:



افزودن مسیریابی و قالب about

در ادامه قصد داریم صفحه‌ی about را اضافه کنیم. مجددا با افزودن مسیریابی آن به فایل Scripts\App\router.js شروع می‌کنیم:
Blogger.Router.map(function () {
  this.resource('posts', { path: '/' });
  this.resource('about');
});
سپس فایل قالب آن‌را در مسیر Scripts\Templates\about.hbs ایجاد خواهیم کرد؛ برای مثال با این محتوای فرضی:
 <h1>About Ember Blog</h1>
<p>Bla bla bla!</p>
اکنون نام این فایل را به template loader فایل index.html اضافه می‌کنیم.
 <script>
 EmberHandlebarsLoader.loadTemplates([
 'posts', 'about'
 ]);
</script>
اگر از قسمت قبل به خاطر داشته باشید، ساختار کلی قالب‌های ember.js یک چنین شکلی را دارد:
 <script type="text/x-handlebars" data-template-name="about">

</script>
اسکریپت template loader، این تعاریف را به صورت خودکار اضافه می‌کند. مقدار data-template-name را نیز به نام فایل متناظر با آن تنظیم خواهد کرد و چون ember.js بر اساس ایده‌ی convention over configuration کار می‌کند، مسیریابی about با کنترلری به همین نام و قالبی هم نام پردازش خواهد شد. بنابراین نام فایل‌های قالب را باید بر اساس مسیریابی‌های متناظر با آن‌ها تعیین کرد.
برای آزمایش این مسیر و قالب جدید آن، آدرس http://localhost/#/about را بررسی کنید.


اضافه کردن منوی ثابت بالای سایت

روش اول این است که به ابتدای هر دو قالب about.hbs و posts.hbs، تعاریف منو را اضافه کنیم. مشکل این‌کار، تکرار کدها و پایین آمدن قابلیت نگهداری برنامه است. روش بهتر، افزودن کدهای مشترک بین صفحات، در قالب application برنامه است. نمونه‌ی آن‌را در مثال قسمت قبل مشاهده کرده‌اید. در اینجا چون قصد نداریم به صورت دستی قالب‌ها را به صفحه اضافه کنیم و همچنین برای ساده شدن نگهداری برنامه، قالب‌ها را در فایل‌های مجزایی قرار داده‌ایم، تنها کافی است فایل جدید Scripts\Templates\application.hbs را به پوشه‌ی قالب‌های برنامه اضافه کنیم؛ با این محتوا:
<div class='container'>
 <nav class='navbar navbar-default' role='navigation'>
  <ul class='nav navbar-nav'>
  <li>{{#link-to 'posts'}}Posts{{/link-to}}</li>
  <li>{{#link-to 'about'}}About{{/link-to}}</li>
  </ul>
 </nav>

  {{outlet}}
</div>
و سپس همانند قبل، نام فایل قالب اضافه شده را به template loader فایل index.html اضافه می‌کنیم:
<script>
 EmberHandlebarsLoader.loadTemplates([
 'posts', 'about', 'application'
 ]);
</script>


افزودن مسیریابی و قالب contact

برای افزودن صفحه‌ی تماس با مای سایت، ابتدا مسیریابی آن‌را در فایل Scripts\App\router.js تعریف می‌کنیم:
Blogger.Router.map(function () {
  this.resource('posts', { path: '/' });
  this.resource('about');
  this.resource('contact');
});
سپس قالب متناظر با آن‌را به نام Scripts\Templates\contact.hbs اضافه خواهیم کرد؛ فعلا با این محتوای اولیه:
<h1>Contact</h1>
<ul>
  <li>Phone: ...</li>
  <li>Email: ...</li>
</ul>
و بعد template loader فایل index.html را از وجود آن مطلع خواهیم کرد:
 <script>
 EmberHandlebarsLoader.loadTemplates([
 'posts', 'about', 'application', 'contact' ]);
</script>
همچنین لینکی به مسیریابی آن‌را به فایل Scripts\Templates\application.hbs که منوی سایت در آن تعریف شده‌است، اضافه می‌کنیم:
<div class='container'>
 <nav class='navbar navbar-default' role='navigation'>
  <ul class='nav navbar-nav'>
  <li>{{#link-to 'posts'}}Posts{{/link-to}}</li>
  <li>{{#link-to 'about'}}About{{/link-to}}</li>
  <li>{{#link-to 'contact'}}Contact{{/link-to}}</li>
  </ul>
 </nav>

  {{outlet}}
</div>


تعریف مسیریابی تو در تو در صفحه‌ی contact

در حال حاضر صفحه‌ی Contact، ایمیل و شماره تماس را در همان بار اول نمایش می‌دهد. می‌خواهیم این دو را تبدیل به دو لینک جدید کنیم که با کلیک بر روی هر کدام، محتوای مرتبط، در قسمتی از همان صفحه بارگذاری شده و نمایش داده شود.
برای اینکار نیاز است مسیریابی را تو در تو تعریف کنیم:
Blogger.Router.map(function () {
  this.resource('posts', { path: '/' });
  this.resource('about');
  this.resource('contact', function () {
   this.resource('email');
   this.resource('phone');
  });
});
اگر مسیریابی‌های email و یا phone را به صورت مستقل مانند about و یا posts تعریف کنیم، با کلیک کاربر بر روی لینک متناظر با هر کدام، یک صفحه‌ی کاملا جدید نمایش داده می‌شود. اما در اینجا قصد داریم تنها قسمت کوچکی از همان صفحه‌ی contact را با محتوای ایمیل و یا شماره تماس جایگزین نمائیم. به همین جهت مسیریابی‌های متناظر را در اینجا به صورت تو در تو و ذیل مسیریابی contact تعریف کرده‌ایم.

پس از آن دو فایل قالب جدید Scripts\Templates\email.hbs را با محتوای:
 <h2>Email</h2>
<p>
<span></span> Email name@site.com.
</p>
و فایل قالب Scripts\Templates\phone.hbs را با محتوای:
 <h2>Phone</h2>
<p>
<span></span> Call 12345678.
</p>
به پوشه‌ی قالب‌ها اضافه نمائید به همراه معرفی نام آن‌ها به template loader برنامه در صفحه‌ی index.html :
 <script>
 EmberHandlebarsLoader.loadTemplates([
 'posts', 'about', 'application', 'contact', 'email', 'phone' ]);
</script>
اکنون به قالب contact.hbs مجددا مراجعه کرده و تعاریف آن را به نحو ذیل تغییر دهید:
<h1>Contact</h1>
<div class="row">
  <div class="col-md-6">
   <p>
    Want to get in touch?
    <ul>
      <li>{{#link-to 'phone'}}Phone{{/link-to}}</li>
      <li>{{#link-to 'email'}}Email{{/link-to}}</li>
    </ul>
   </p>
  </div>
  <div class="col-md-6">
   {{outlet}}
  </div>
</div>
در اینجا دو لینک به مسیریابی‌های Phone و Email تعریف شده‌اند. همچنین {{outlet}} نیز قابل مشاهده است. با کلیک بر روی لینک Phone، مسیریابی آن فعال شده و سپس قالب متناظر با آن در قسمت {{outlet}} رندر می‌شود. در مورد لینک Email نیز به همین نحو رفتار خواهد شد.


در اینجا نحوه‌ی پردازش مسیریابی contact را ملاحظه می‌کنید. ابتدا درخواستی جهت مشاهده‌ی آدرس http://localhost/#/contact دریافت می‌شود. سپس router این درخواست را به مسیریابی همنامی منتقل می‌کند. این مسیریابی ابتدا قالب عمومی application را رندر کرده و سپس قالب اصلی و همنام مسیریابی جاری یا همان contact.hbs را رندر می‌کند. در این صفحه چون مسیریابی تو در تویی تعریف شده‌است، اگر درخواستی برای مشاهده‌ی http://localhost/#/contact/phone دریافت شود، محتوای آن‌را در {{outlet}} قالب contact.hbs جاری رندر می‌کند.



کدهای کامل این قسمت را از اینجا می‌توانید دریافت کنید:
EmberJS03_01.zip