مطالب دوره‌ها
نگاهی به محتوا و نحوه‌ی تشکیل ایندکس‌های FTS
SQL Server به همراه تعدادی تابع سیستمی است که امکان مشاهده‌ی ریز جزئیات تشکیل دهنده‌ی ایندکس‌های FTS را فراهم می‌کنند. در ادامه قصد داریم این موارد را بررسی کنیم.

متد sys.dm_fts_index_keywords

این متد محتوای full-text index یک جدول را باز می‌گرداند. از آن می‌توان برای موارد ذیل استفاده کرد:
- آیا واژه کلیدی خاصی جزو full-text index است؟
- چه تعداد رکورد دارای واژه‌ی کلیدی خاصی هستند؟
- متداولترین واژه‌های کلیدی موجود در ایندکس کدامند؟
- کدام واژه را می‌توان به عنوان stop word تشخیص داد؟ شاید پس از بررسی، تشخیص داده شود که بهتر است متداولترین واژه‌ی کلیدی ایندکس شده، به stop list اضافه شود.

 SELECT *
FROM sys.dm_fts_index_keywords(DB_ID(DB_NAME()), OBJECT_ID(N'dbo.Documents'));



متد sys.dm_fts_index_keywords_by_document

این متد اطلاعاتی را در سطح اسناد باز می‌گرداند. کاربردهای آن می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
- یافتن جمع تعداد واژه‌های کلیدی که یک full-text index دارا است.
- آیا واژه‌ی کلیدی مورد نظر، در ردیف در حال بررسی وجود دارد؟
- یک واژه‌ی کلیدی چندبار در کل ایندکس ظاهر شده‌است؟
- یک واژه‌ی کلیدی در یک ردیف یا سند مشخص، چندبار تکرار شده‌است؟
- یک ردیف یا سند، از چند واژه‌ی کلیدی تشکیل شده‌است؟

 SELECT
 I.document_id,
 D.title,
 I.display_term,
 I.occurrence_count
FROM sys.dm_fts_index_keywords_by_document(DB_ID(DB_NAME()), OBJECT_ID(N'dbo.Documents')) AS I
INNER JOIN dbo.Documents D
ON D.id = I.document_id;



متد sys.dm_fts_index_keywords_by_property

در قسمت‌های قبل، خواص و متادیتای اسناد آفیس را نیز ایندکس کردیم. این متد، اطلاعات مرتبط با خواص اسناد موجود در full-text index را باز می‌گرداند.
کاربردهای آن:
- چه محتوایی، در خاصیتی مشخص از سندی معلوم، ذخیره شده‌است؟
- خاصیت مورد نظر چه اندازه بکار رفته و تکرار شده‌است؟
- چه اسنادی دارای خاصیتی مشخص هستند؟

 SELECT
 I.document_id,
 D.title,
 I.display_term,
 I.property_id
FROM sys.dm_fts_index_keywords_by_property(DB_ID(DB_NAME()), OBJECT_ID(N'dbo.Documents')) AS I
INNER JOIN dbo.Documents D
ON D.id = I.document_id;



متد sys.dm_fts_parser

متدهای قبلی که بررسی کردیم، نیاز به یک جدول و وجود full-text index بر روی آن دارند؛ اما متد dm_fts_parser خیر. این متد یک ورودی را گرفته و سپس تمام مراحل تهیه‌ی یک full-text index را به صورت پویا انجام می‌دهد.
کاربردهای آن:
- درک اینکه موتور FTS با یک ورودی رشته‌ای چگونه رفتار می‌کند.
- استخراج ایندکس‌های یک متن و ذخیره‌ی دستی آن در یک جدول.
- استخراج واژه‌های کلیدی یک رشته.
- آنالیز پویای INFLECTIONAL (مانند مثال زیر)
 SELECT
 display_term,
 keyword
FROM sys.dm_fts_parser(N'"Mycustom string"', 1033, NULL, 0);


 SELECT *
FROM sys.dm_fts_parser('FORMSOF(INFLECTIONAL,'+ 'term' + ')', 1033, NULL, 0);


در اینجا پارامتر دوم آن شماره زبان مورد استفاده است. پارامتر سوم مشخص کننده‌ی stop list می‌تواند باشد و پارامتر سوم حساسیت به لهجه را مشخص می‌کند.
نظرات مطالب
مقایسه بین حلقه های تکرار (Lambda ForEach و for و foreach)
متد ForEach در کلاس List از حلقه for معمولی استفاده میکنه و نه foreach:
public void ForEach(Action<T> action)
{
  if (action == null)
    ThrowHelper.ThrowArgumentNullException(ExceptionArgument.match);
  for (int index = 0; index < this._size; ++index)
    action(this._items[index]);
}
متد Array.ForEach هم از روشی مشابه استفاده کرده:
public static void ForEach<T>(T[] array, Action<T> action)
{
  if (array == null)
    throw new ArgumentNullException("array");
  if (action == null)
    throw new ArgumentNullException("action");
  for (int index = 0; index < array.Length; ++index)
    action(array[index]);
}
foreach به دلیل استفاده از اشیای درون IEnumerable و درنتیجه اجرای دستورات بیشتر در هر حلقه کندتر عمل میکند.
اما! اگر هدف تنها بررسی سرعت اجرای حلقه‌های اشاره شده باشه متدهای بالا نتیجه درستی نشان نخواهد داد، چون عملیات انجام شده در حلقه‌های نشان داده شده با هم دقیقا یکسان نیست. بهتره که یه عملیات ثابت و مستقل از متغیرهای درگیر استفاده بشه تا نتایج دقیقتری بدست بیاد. مثلا یه چیزی مثل اکشن زیر:
() => { int a = 1; }
بهتره تو این تستها مشخصات دقیق سخت افزاری هم ارائه بشه تا مقایسه‌ها بهتر انجام بگیره.
با این شرح با روشی که در مطلب Microbenchmark آورده شده آزمایشات رو دوباره انجام دادم و برای تعداد تکرار 100 میلیون اختلاف تمام حلقه‌ها در حد چند میلی ثانیه بود که کاملا قابل صرفنظره!
نتایج برای حالات مختلف موجود تفاوتهای زیادی داشت اما درنسخه ریلیز نهایتا نتایج کلی این بود که حلقه for معمولی از همه سریعتر، سپس Array.ForEach و بعد متد ForEach در کلاس List و درنهایت ازهمه کندتر حلقه foreach بود.
من آزمایشات روی یک سیستم با پردازنده 4 هسته ای با کلاک 3.4 گیگاهرتز (AMD Phenom II 965) با ویندوز 7 و 32 بیتی با رم 4 گیگ (3.25 گیگ قایل استفاده)انجام دادم. متاسفانه تعداد تکرار بیشتر خطای OutOfMemory میداد.
نکته: اجرای تستهای این چنینی برای آزمایش کارایی و سرعت به شدت تحت تاثیر عوامل جانبی هستند. مثل میزان منابع در دسترس سخت افزاری، نوع سیستم عامل، برنامه‌ها و سرویس‌های در حال اجرا، و مهمتر از همه نوع نسخه بیلد شده از برنامه تستر (دیباگ یا ریلیز) و محل اجرای تست (منظور اجرا در محیط دیباگ ویژوال استودیو یا اجرای مستقل برنامه) و ... . (همونطور که آقای نصیری هم مطلبی مرتبط رو به اشتراک گذاشتند ^)
مطالب
بازسازی کد: جایگزینی داده با شیء (Replace data with object)
بازسازی کد جایگزینی داده با شیء، معمولا در طراحی موجودیت‌های قابل ذخیره و بازیابی سیستم‌های اطلاعاتی مورد نیاز قرار می‌گیرید. این بازسازی کد معمولا زمانی مورد نیاز است که آیتم داده‌ای نیاز به اطلاعات بیشتر یا رفتاری خاص دارد. در این صورت باید آن آیتم داده‌ای را به شیء از کلاس یا ساختار (struct) تبدیل کرد. 
معمولا زمانیکه توسعه محصول انجام می‌گیرد، ممکن است آیتم‌های داده‌ای در ابتدا ساده دیده شوند و طراحی ساده‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. به طور مثال در یک سیستم فرضی رسیدگی به تیکت، ممکن است با اقلام اطلاعاتی مانند آیتم‌های زیر روبرو باشیم:  
  •  شماره تلفن، به صورت رشته کاراکتری 
  • آدرس، به عنوان رشته کاراکتری 
  • نام مسئول رسیدگی به تیکت، به صورت رشته کاراکتری  
با توجه به مثال بالا، در طراحی اولیه AgentName، فیلدی از نوع رشته کاراکتری برای نگهداری نام مسئول رسیدگی به تیکت در نظر گرفته شده است (فرض می‌کنیم در این طراحی موضوعات مربوط به نرمال سازی پایگاه‌های داده را در نظر نگرفته‌ایم و تکرار شدن نام مسئول رسیدگی به تیکت اشکالی نداشته‌است). کلاس زیر نشان دهنده چنین طراحی‌ای است.  

اما بعد از سپری شدن مدتی از توسعه محصول ممکن است اقلام اطلاعاتی خاصی بر روی هر یک از آیتم‌های بالا نیاز شود. به طور مثال برای آدرس نیاز باشد اطلاعات استان و شهر جداگانه قابل ذخیره سازی و گزارش گیری باشند و یا در کنار نام مسئول رسیدگی به تیکت، شماره تلفن او نیز وجود داشته باشد.

در چنین شرایطی، یک اقدام ممکن، افزودن اقلام اطلاعاتی مورد نیاز در همان مکان آیتم قبلی است؛ به طور مثال اگر نام مسئول بر روی موجودیت تیکت باشد، شماره تلفن مسئول نیز در همان موجودیت تیکت اضافه شود.  

راه حل مناسب‌تر برای حل این نوع مشکلات ایجاد کلاس خاص آیتم اطلاعاتی و استفاده از شیء آن به‌جای مقدار مربوطه است. به طور مثال به طراحی زیر دقت نمایید.  در طراحی زیر کلاس دیگری به نام Agent ایجاد و در کلاس تیکت از آن استفاده کرده‌ایم.  

این بازسازی کد دو مزیت کلی دارد:  

  • راه را برای توسعه آینده آیتم‌های داده‌ای باز می‌کند
  • از تکرار آیتم‌های داده‌ای جلوگیری می‌کند (به طور مثال زمانیکه از پایگاه داده‌های رابطه‌ای جهت ذخیره سازی، استفاده شود)  
در مثال بالا علارغم اینکه قادر بودیم آیتم اطلاعاتی مسئول رسیدگی را به صورت ساختار (struct) تعریف کنیم، این آیتم اطلاعاتی را به صورت کلاس تعریف کردیم. تعریف به صورت کلاس امکان استفاده از رفرنس را به‌جای مقدار شیء، به ما خواهد داد. در اکثر بازسازی‌های کد، استفاده از کلاس‌ها مزیت‌های بیشتری نسبت به استفاده از ساختار دارد. برای مطالعه بیشتر در این مورد می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.  
مطالب
پیاده سازی Default Dependency Injection در AngularJS 1.x
 در این مقاله شما را با روشی آشنا خواهم کرد که در عین سادگی، کارآیی زیادی در پروژه‌های  AngularJS خواهد داشت.
برای همه ما پیش آماده است که خیلی از Injection‌های Controller‌های AngularJS به صورت مشترک بوده ولی مجبور شده‌ایم این Injection‌ها را در هر Controller تکرار کنیم. کدهای زیر را مشاهده کنید. در این کد یک سری از injection‌ها به صورت مشترک در این ۴ Controller تکرار شده است.
app.controller('ctrl1',['$scope','$rootscope','$location','$route','api','delete','notify',ctrl1]);
...
app.controller('ctrl2',['$scope','$rootscope','$location','$route','api','delete','notify','chart',ctrl2]);
...
app.controller('ctrl3',['$scope','$rootscope','$location','$route','api','delete','notify','pulling',ctrl3]);
...
app.controller('ctrl4',['$scope','$rootscope','$location','$route','api','delete','notify','chart','report',ctrl4]);
در پروژه‌های بزرگ که تعداد Controller‌ها بیش از حد می‌باشد همیشه تعدادی Injection مشترک وجود دارد و مدیریت این Injection‌ها در همه کنترل‌ها و مخصوصا کنترل‌های جدید که به پروژه اضافه میکنیم سخت می‌شود و گاهی از نظم خارج می‌شود مخصوصا وقتی که تعداد Developer‌ها در پروژه زیاد باشند.
در این روش که نوعی Trick ساده Javascript هست به شما در مدیریت Injection‌ها کمک میکند.
خوب ابتدا همه Injectionهای مشترک Controller‌ها را شناسایی می‌کنیم و یه آرایه تعریف میکنیم و همه Injection‌های مشترک را مرتب در این آرایه قرار می‌دهیم.
var injection=['$scope','$rootscope','$location','$route','api','delete','notify'];
با استفاده از تابع زیر مابقی Injection‌های مختص هر Controller را پیاده سازی می‌کنیم.
function injectionHandle() {    
    var _injection=angular.copy(injection);
    for(var i=0;i<arguments.length;i++){
        _injection.push(arguments[i]);        
    }
    return _injection;
}
توضیح تابع: در خط اول یک Copy از آرایه را تهیه می‌کنیم تا در دفعات بعد هم این آرایه قابل استفاده باشد. arguments در داخل تابع به رشته Injectionهای ارسال شده به تابع و تابع Controller اشاره دارد. با این روش می‌توانیم به صورت نامحدود Injection‌ها را به تابع ارسال کنیم. در داخل حلقه به Copy متغیر injection همه Injection‌های ارسالی به تابع را push میکنیم. نهایتا این تابع آرایه‌ای از injection‌های مشترک و Injectionهای مختص هر Controller و خود تابع Controller را بر میگرداند.
در مرحله بعدی در تعریف Controller‌ها تابع injectionHandle را همراه با Injection‌های مختص آن  Controller را صدا میزنیم.
در کد زیر نحوه استفاده از این روش را مشاهده میکنید:
app.controller('ctrl1', injectionHandle(ctrl1));
...
app.controller('ctrl2', injectionHandle('chart',ctrl2));
...
app.controller('ctrl3', injectionHandle('pulling',ctrl3));
...
app.controller('ctrl4', injectionHandle('chart','report',ctrl4));
همانطور که مشاهده کردید، با این روش خیلی راحتتر می‌توانید Injection‌های مشترک را مدیریت کنید. اگر قرار باشد Injection جدیدی را به همه Controller‌ها اضافه کنید، کافیست آن را در آرایه injection درج کنید.
مطالب
Performance در AngularJS قدم دوم
در مقاله‌ی قبل روش درست استفاده کردن از Binding را برای بهبود Performance، توضیح دادم. در این مقاله می‌خواهم در مورد ng-if و فرق آن با ng-show صحبت کنم و اینکه کدامیک Performance بهتری را برای AngularJS فراهم می‌کنند.

سول اول، کار ng-show چیست؟
ng-show یکی از پر کاربردترین Directiveهای AngularJS است که وظیفه‌ی Show و Hide قسمتی از Vew را به عهده دارد. به کد زیر توجه کنید:
<div ng-show="has">
     <div ng-repeat="item in items">
          <span>{{item.title}}</span>
     </div>
</div>
در این کد ما از ng-show استفاده کرده‌ایم. اگر has مقدار true داشته باشد div نمایش داده می‌شود و اگر false باشد، div نمایش داده نمی‌شود. در داخل div، لیستی وجود دارد که توسط ng-repeat تکرار شده و یک لیست ساده را درست می‌کند.

سول دوم، کار ng-if چیست؟  
کد بالا را دوباره تکرار می‌کنیم. ولی با این تفاوت که اینبار بجای ng-show از ng-if استفاده خواهیم کرد:
<div ng-if="has">
     <div ng-repeat="item in items">
          <span>{{item.title}}</span>
     </div>
</div>
خوب؟ آیا عملکرد این دو کد با هم تفاوت دارد؟ جواب سؤال در ظاهر خیر هست. یعنی مانند کد بالایی، اگر has مقدار true داشته باشد، div نمایش داده می‌شود؛ در غیر اینصورت، خیر.

سوال سوم، پس اگر عملکرد یکسانی دارند، تفاوت آن‌ها در چیست؟
تفاوت این دو Directive در Performance هست. اجازه دهید بیشتر توضیح دهم. ng-show اگر مقدار false دریافت کند، tag مورد نظر را نمایش نمی‌دهد؛ ولی تگ‌های داخلی آن توسط AngularJS پردازش می‌شوند. یعنی چه ng-show مقدار true بگیرید و یا false، لیست داخل tag، توسط AngularJS پردازش و Render می‌شود. ولی در ظاهر ما در View چیزی را نمی‌بینیم. ng-if بر حسب مقادیری که دریافت می‌کند، می‌تواند به بالا رفتن Performance AngularJS کمک کند. فرض کنید ng-if مقدار false گرفته است؛ یعنی has مقدار false دارد. علاوه بر اینکه tag div نمایش داده نمی‌شود، بلکه داخل tag نیز پردازش نمی‌شود. یعنی لیستی که ما در کد نوشته‌ایم، به هیچ عنوان توسط AngularJS پردازش نخواهد شد که باعث می‌شود Watcher، کار کمتری انجام دهد. پس در نتیجه بهبودی را در کارآیی Rendering و Binding خواهیم داشت.
مطالب
نشانه های طراحی ضعیف

برای آنکه طراحی قوی و درست را یاد بگیریم، لازم است که نشانه‌­های طراحی ضعیف را بدانیم. این نشانه‌ها عبارتند از:

۱- Rigidity (انعطاف ناپذیری): یک ماژول انعطاف ناپذیر است، اگر یک تغییر در آن، منجر به تغییرات در سایر ماژولها گردد. هر چه میزان تغییرات آبشاری بیشتر باشد، نرم افزار خشک‌تر و غیر منعطف‌تر است.

۲- Fragility (شکنندگی): وقتی که تغییر در قسمتی از نرم افزار باعث به بروز اشکال در بخش­های دیگر شود.

۳- Immobility (تحرک ناپذیری): وقتی نتوان قسمت هایی از نرم افزار را در جاهای دیگر استفاده نمود و یا به کار گیری آن هزینه و ریسک بالایی داشته باشد.

۴- Viscosity (لزجی): وقتی حفظ طراحی اصولی پروژه مشکل باشد، می­گوییم پروژه لزج شده است. به عنوان مثال وقتی تغییری در پروژه به دو صورت اصولی و غیر اصولی قابل انجام باشد و روش غیر اصولی راحت‌تر باشد، می‌گوییم لزج شده است. البته لزجی محیط هم وجود دارد مثلا انجام کار به صورت اصولی نیاز به Build کل پروژه دارد که زیاد طول می­کشد.

۵- Needless Complexity (پیچیدگی اضافی): زمانی که امکانات بدون استفاده در نرم افزار قرار گیرند.

۶- Needless Repetition (تکرارهای اضافی): وقتی که کدهایی با منطق یکسان در جاهای مختلف برنامه کپی می­شوند، این مشکلات رخ می‌دهند.

۷- Opacity (ابهام): وقتی که فهمیدن یک ماژول سخت شود، رخ می‌دهد و کد برنامه مبهم بوده و قابل فهم نباشد.

چرا نرم افزار تمایل به پوسیدگی دارد؟

در روش‌های غیر چابک یکی از دلایل اصلی پوسیدگی، عدم تطابق نرم افزار با تغییرات درخواستی است. لازم است که این تغییرات به سرعت انجام شوند و ممکن است که توسعه دهندگان از طراحی ابتدایی اطلاعی نداشته باشند. با این حال ممکن است تغییرایی قابل انجام باشد ولی برخی از آنها طراحی اصلی را نقض می‌کنند. ما نباید تغییرات نیازمندیها را مقصر بدانیم. باید طراحی ما قابلیت تطبیق با تغییرات را داشته باشد.

یک تیم چابک از تغییرات استقبال می‌کند. وقت بسیار کمی را روی طراحی اولیه کل کار می‌گذارد و سعی می­کند که طراحی سیستم را تا جایی که ممکن است ساده و تمیز نگه دارد با استفاده از تست‌های واحد و یکپارچه از آن محافظت کند. این طراحی را انعطاف پذیر می‌کند. تیم از قابلیت انعطاف پذیری برای بهبود همیشگی طراحی استفاده میکند. بنابراین در هر تکرار نرم افزاری خواهیم داشت که نیازمندی‌های آن تکرار را برآورده می‌کند. 

مطالب
مروری بر کاربردهای Action و Func - قسمت سوم
در ادامه مثال سوم قسمت قبل، در مورد حذف کدهای تکراری توسط Action و Func، در این قسمت به یک مثال نسبتا پرکاربرد دیگر آن جهت ساده سازی try/catch/finally اشاره خواهد شد.
احتمالا هزاران بار در کدهای خود چنین قطعه کدی را تکرار کرده‌اید:
try {
       // code
} catch(Exception ex) {
       // do something
}
این مورد را نیز می‌توان توسط Actionها کپسوله کرد و پیاده سازی قسمت بدنه try آن‌را به فراخوان واگذار نمود:
void Execute(Action action) {
    try {
       action();
    } catch(Exception ex) {
       // log errors
    }
}
و برای نمونه جهت استفاده از آن خواهیم داشت:
Execute(() => {open a file});

یا اگر عمل انجام شده باید خروجی خاصی را بازگرداند (برخلاف یک Action که خروجی از آن انتظار نمی‌رود)، می‌توان طراحی متد Execute را با Func انجام داد:
public static class SafeExecutor
{
    public static T Execute<T>(Func<T> operation)
    {
        try
        {
            return operation();
        }
        catch (Exception ex)
        {
            // Log Exception
        }
        return default(T);
    }
}
در این حالت فراخوانی متد Execute به نحو زیر خواهد بود:
var data = SafeExecutor.Execute<string>(() =>
{
    // do something
    return "result";
});
و اگر در این بین استثنایی رخ دهد، علاوه بر ثبت جزئیات خطای رخ داده شده، نال را بازگشت خواهد داد.

از همین دست می‌توان به کپسوله سازی منطق «سعی مجدد» در انجام کاری اشاره کرد:
public static class RetryHelper
{
   public static void RetryOperation(Action action, int numRetries, int retryTimeout)
   {
       if( action == null )
           throw new ArgumentNullException("action");

       do
       {
          try {  action(); return;  }
          catch
          { 
              if( numRetries <= 0 ) throw;
              else 
                 Thread.Sleep( retryTimeout );
           }
       } while( numRetries-- > 0 );
   }
}
برای مثال فرض کنید برنامه قرار است اطلاعاتی را از وب دریافت کند. ممکن است در سعی اول آن، خطای اتصال یا در دسترس نبودن لحظه‌ای سایت رخ دهد. در اینجا نیاز خواهد بود تا این عملیات چندین بار تکرار شود؛ که نمونه‌ای از آن‌را در ذیل ملاحظه می‌کنید:
RetryHelper.RetryOperation(() => SomeFunction(), 3, 1000);

مطالب
تکرار خودکار سرستون‌های یک جدول در صفحات مختلف، توسط iTextSharp

یکی از نیازهای تهیه یک گزارش خوب، تکرار سرستون‌ها در صفحات مختلف است. شاید در ابتدا این ایده مطرح شود که مثلا می‌خواهیم 25 ردیف را در هر صفحه نمایش دهیم. بر همین اساس می‌توان هر 25 ردیف یکبار، یک سطر footer و در ادامه در صفحه بعد یک سطر header را اضافه کرد و همینطور الی آخر. مهمترین ایراد این روش آن است که الزامی ندارد که واقعا 25 ردیف در یک صفحه جا شوند. عموما بر اساس اندازه‌ی محتوای نمایش داده شده، ممکن است یک صفحه 20 ردیف شود، صفحه‌ای دیگر 10 ردیف. این مورد تمام محاسبات را به هم خواهد ریخت. به همین جهت دو خاصیت مهم به نام‌های HeaderRows و FooterRows در شیء PdfPTable قابل تنظیم است. این دو خاصیت نیاز به اندکی توضیح دارند که در ادامه ذکر خواهد شد:
using System.Diagnostics;
using System.IO;
using iTextSharp.text;
using iTextSharp.text.pdf;

namespace HeadersAndFooters
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
using (var pdfDoc = new Document(PageSize.A4))
{
var pdfWriter = PdfWriter.GetInstance(pdfDoc, new FileStream("Test.pdf", FileMode.Create));
pdfDoc.Open();

var table1 = new PdfPTable(1);
table1.HeaderRows = 2;
table1.FooterRows = 1;

//header row
table1.AddCell(new Phrase("header"));

//footer row
table1.AddCell(new Phrase("footer"));

//adding some rows
for (int i = 0; i < 70; i++)
{
table1.AddCell(new Phrase("Row " + i));
}

pdfDoc.Add(table1);
}

//open the final file with adobe reader for instance.
Process.Start("Test.pdf");
}
}
}
در این مثال، یک جدول ساده با یک ستون تعریف شده و سپس HeaderRows آن به 2 و FooterRows آن به 1 مقدار دهی شده‌‌اند.
HeaderRows = 2 به این معنا است که 2 سطری را که بلافاصله در ادامه اضافه می‌کنید، در محاسبات نمایش خودکار header یا footer قرار می‌گیرند. FooterRows = 1 به این معنا است که از این تعداد، آخرین سطر، معنای footer را می‌دهد. بنابراین اولین table1.AddCell ، همان header خودکار نمایش داده شده در بالای تمام صفحات خواهد بود و table1.AddCell بعدی جهت نمایش footer خودکار بکار می‌رود. این دو سطر کاربرد دیگری ندارند.
مثالی دیگر جهت مشخص شدن این مفاهیم:
table1.HeaderRows = 3;
table1.FooterRows = 1;
در اینجا HeaderRows = 3 یعنی پس از تعریف وهله‌ای از شیء PdfPTable، سه سطر اولی که اضافه می‌شوند جزو حیطه‌ی header و footer خودکار قرار دارند. در این بین چون FooterRows = 1 تعریف شده، 2 سطر اول header تکرار شونده صفحات مختلف را تشکیل می‌دهند و سومین سطر همان footer خواهد بود.

از این طراحی لذت می‌برید؟!

مطالب
سعی مجدد خودکار درخواست‌های با شکست مواجه شده در برنامه‌های Angular
در دنیای واقعی، تمام درخواست‌های HTTP ارسالی به سمت سرور، با موفقیت به آن نمی‌رسند. ممکن است در یک لحظه سرور در دسترس نباشد. در لحظه‌ای دیگر آنقدر بار آن بالا باشد که نتواند درخواست شما را پردازش کند و یا ممکن است درست در لحظه‌ای که توکن دسترسی به برنامه در حال به روز رسانی است، درخواست دیگری به سمت سرور ارسال شده باشد که حتما برگشت خواهد خورد؛ چون حاوی توکن جدید صادر شده نیست. در تمام این موارد ضرورت تکرار و سعی مجدد درخواست‌های شکست خورده وجود دارد. برای مدیریت این مساله در برنامه‌های Angular می‌توان از امکانات توکار کتابخانه‌ی RxJS به همراه آن کمک گرفت.


سعی مجدد خودکار درخواست‌ها توسط کتابخانه‌ی RxJS

با استفاده از عملگر retry می‌توان به صورت خودکار، درخواست‌های شکست خورده را به تعداد باری که مشخص می‌شود، تکرار کرد:
import { Observable } from "rxjs";
import { catchError, map, retry } from "rxjs/operators";

postEmployeeForm(employee: Employee): Observable<Employee> {
    const headers = new HttpHeaders({ "Content-Type": "application/json" });
    return this.http
      .post(this.baseUrl, employee, { headers: headers })
      .pipe(
        map((response: any) => response["fields"] || {}),
        catchError(this.handleError),
        retry(3)
      );
  }
در اینجا اگر درخواست اول با شکست مواجه شود، اصل آن‌را سه بار دیگر به سمت سرور ارسال می‌کند (البته در صورت بروز و دریافت خطای مجدد).
مشکل این روش در عدم وجود مکثی بین درخواست‌ها است. در اینجا تمام درخواست‌های سعی مجدد، بلافاصله به سمت سرور ارسال می‌شوند. همچنین نمی‌توان مشخص کرد که اگر مثلا خطای timeout وجود داشت، اینکار را تکرار کن و نه برای سایر حالات.


سفارشی سازی سعی مجدد خودکار درخواست‌ها، توسط کتابخانه‌ی RxJS

برای اینکه بتوان کنترل بیشتری را بر روی سعی‌های مجدد انجام شده داشت، می‌توان از عملگر retryWhen بجای retry استفاده کرد:
import { Observable, of, throwError as observableThrowError, throwError } from "rxjs";
import { catchError, delay, map, retryWhen, take } from "rxjs/operators";

postEmployeeForm(employee: Employee): Observable<Employee> {
    const headers = new HttpHeaders({ "Content-Type": "application/json" });
    return this.http
      .post(this.baseUrl, employee, { headers: headers })
      .pipe(
        map((response: any) => response["fields"] || {}),
        retryWhen(errors => errors.pipe(
          delay(1000),
          take(3)
        )),
        catchError(this.handleError)
      );
  }
در اینجا توسط عملگر retryWhen، کار سفارشی سازی سعی‌های مجدد درخواست‌های شکست خورده انجام شده‌است. در این مثال پس از هر درخواست مجدد، 1000ms صبر شده و سپس درخواست دیگری درصورت وجود خطا، به سمت سرور تا حداکثر 3 بار، ارسال می‌شود.

در ادامه اگر بخواهیم صرفا به خطاهای خاصی واکنش نشان دهیم می‌توان به صورت زیر عمل کرد:
import { Observable, of, throwError as observableThrowError, throwError } from "rxjs";
import { catchError, delay, map, mergeMap, retryWhen, take } from "rxjs/operators";

postEmployeeForm(employee: Employee): Observable<Employee> {
    const headers = new HttpHeaders({ "Content-Type": "application/json" });
    return this.http
      .post(this.baseUrl, employee, { headers: headers })
      .pipe(
        map((response: any) => response["fields"] || {}),
        retryWhen(errors => errors.pipe(
          mergeMap((error: HttpErrorResponse, retryAttempt: number) => {
            if (retryAttempt === 3 - 1) {
              console.log(`HTTP call failed after 3 retries.`);
              return throwError(error); // no retry
            }
            switch (error.status) {
              case 400:
              case 404:
                return throwError(error); // no retry
            }
            return of(error); // retry
          }),
          delay(1000),
          take(3)
        )),
        catchError(this.handleError)
      );
  }
در اینجا با اضافه شدن یک mergeMap، پیش از ارسال درخواست مجدد، به اطلاعات خطای رسیده‌ی از سمت سرور دسترسی خواهیم داشت. همچنین پارامتر دوم mergeMap، شماره سعی جاری را نیز بر می‌گرداند.
در داخل mergeMap اگر یک Observable معمولی بازگشت داده شود، به معنای صدور مجوز سعی مجدد است؛ اما اگر throwError بازگشت داده شود، دقیقا در همان لحظه کار retryWhen و سعی‌های مجدد خاتمه خواهد یافت. برای مثال در اینجا پس از 2 بار سعی مجدد، اصل خطا صادر می‌شود که سبب خواهد شد قسمت catchError اجرا شود و یا روش صرفنظر کردن از خطاهای با شماره‌های 400 یا 404 را نیز مشاهده می‌کنید. برای مثال اگر از سمت سرور خطای 404 و یا «یافت نشد» صادر شد، return throwError سبب خاتمه‌ی سعی‌های مجدد و خاتمه‌ی عملیات retryWhen می‌شود.


سعی مجدد تمام درخواست‌های شکست خورده‌ی کل برنامه

روش فوق را باید به ازای تک تک درخواست‌های HTTP برنامه تکرار کنیم. برای مدیریت یک چنین اعمال تکراری در برنامه‌های Angular می‌توان یک HttpInterceptor سفارشی را تدارک دید و توسط آن تمام درخواست‌های HTTP سراسر برنامه را به صورت متمرکز تحت نظر قرار داد:
import { HttpErrorResponse, HttpEvent, HttpHandler, HttpInterceptor, HttpRequest } from "@angular/common/http";
import { Injectable } from "@angular/core";
import { Observable, of, throwError } from "rxjs";
import { catchError, delay, mergeMap, retryWhen, take } from "rxjs/operators";

@Injectable()
export class RetryInterceptor implements HttpInterceptor {

  private delayBetweenRetriesMs = 1000;
  private numberOfRetries = 3;

  intercept(request: HttpRequest<any>, next: HttpHandler): Observable<HttpEvent<any>> {
    return next.handle(request).pipe(
      retryWhen(errors => errors.pipe(
        mergeMap((error: HttpErrorResponse, retryAttempt: number) => {
          if (retryAttempt === this.numberOfRetries - 1) {
            console.log(`HTTP call '${request.method} ${request.url}' failed after ${this.numberOfRetries} retries.`);
            return throwError(error); // no retry
          }

          switch (error.status) {
            case 400:
            case 404:
              return throwError(error); // no retry
          }

          return of(error); // retry
        }),
        delay(this.delayBetweenRetriesMs),
        take(this.numberOfRetries)
      )),
      catchError((error: any, caught: Observable<HttpEvent<any>>) => {
        console.error({ error, caught });
        if (error.status === 401 || error.status === 403) {
          // this.router.navigate(["/accessDenied"]);
        }
        return throwError(error);
      })
    );
  }
}
RetryInterceptor فوق، تمام درخواست‌های با شکست مواجه شده را دو بار با فاصله زمانی یک ثانیه تکرار می‌کند. البته در این بین همانطور که توضیح داده شد، از خطاهای 400 و 404 صرفنظر خواهد شد. همچنین در پایان کار اگر سعی‌های مجدد با موفقیت به پایان نرسند، قسمت catchError، اصل خطای رخ داده را دریافت می‌کند که در اینجا نیز می‌توان به این خطا عکس العمل نشان داد.
روش ثبت آن در قسمت providers مربوط به core.module.ts به صورت زیر است:
providers: [
    {
      provide: HTTP_INTERCEPTORS,
      useClass: RetryInterceptor,
      multi: true
    },
مطالب
MongoDB #7
انوع داده‌ها در MongoDB
MongoDB انواع داده‌هایی را که در زیر لیست شده اند، پشتیبانی می‌کند:
  • String: این نوع پرکاربردترین نوع داده برای ذخیره اطلاعات است. رشته در MongoDB باید بصورت یونیکد (utf-8) معتبر باشد.
  • Integer: این نوع برای ذخیره کردن یک مقدار عددی استفاده می‌شود. Integer بسته به نوع سرور می‌تواند 32 یا 64 بیت باشد.
  • Boolean: این نوع برای ذخیره کردن یک مقدار بولی (true/false) استفاده می‌شود.
  • Double: این نوع برای مقادیر با ممیز شناور استفاده می‌شود.
  • کلیدهای Min/Max: این نوع برای مقایسه یک مقدار با کمترین یا بیشترین عناصر BSON استفاده می‌شود.
  • Array: این نوع برای ذخیره آرایه‌ها یا لیست یا چندین مقدار در یک کلید استفاده می‌شود.
  • Timestamp: این نوع می‌تواند برای ضبط زمان تغییرات (مثلا وقتی یک سند درج می‌شود یا تغییر می‌کند) مفید باشد.
  • Object: این نوع برای سندهای توکار استفاده می‌شود.
  • Null: این نوع برای ذخیره مقدار تهی (Null) استفاده می‌شود.
  • Symbol: این نوع بطور یکسان برای ذخیره رشته استفاده می‌شود، اما عموما برای زبان‌هایی که از یک نوع نماد (Symbol) مشخص استفاده می‌کنند تعبیه شده است.
  • Date: این نوع برای ذخیره تاریخ یا زمان جاری به فرمت زمان در یونیکس (UNIX) استفاده می‌شود. با ساخت یک شی از نوع Date و ارسال روز، ماه و سال به آن می‌توانید تاریخ مشخص خود را داشته باشید.
  • Object ID: ای نوع برای ذخیره سازی شناسه سند استفاه می‌شود.
  • Binary Data: این نوع برای ذخیره سازی داده باینری استفاده می‌شود.
  • Code: این نوع برای ذخیره سازی کد جاوا اسکریپت داخل سند استفاده می‌شود.
  • Regular Expression: این نوع برای ذخیره سازی عبارت باقاعده استفاده می‌شود.

درج سند در MongoDB
متد ()Insert
برای درج داده در یک مجموعه نیاز است تا از متد ()insert یا ()save در MongoDB استفاده کنید.

گرامر
گرامر پایه دستور ()insert به شکل زیر است:
>db.COLLECTION_NAME.insert(document)
مثال
>db.mycol.insert({
   _id: ObjectId(7df78ad8902c),
   title: 'MongoDB Overview', 
   description: 'MongoDB is no sql database',
   by: 'tutorials point',
   url: 'http://www.tutorialspoint.com',
   tags: ['mongodb', 'database', 'NoSQL'],
   likes: 100
})
در اینجا mycol نام مجموعه‌ی ما است. اگر مجموعه از قبل در پایگاه داده موجود نباشد، MongoDB این مجموعه را خواهد ساخت؛ سپس سند را داخل آن درج خواهد کرد.
در درج این سند، اگر پارامتر _id را مشخص نکنید، MongoDB یک ObjectId یکتا را به این سند اختصاص می‌دهد.
برای درج چند سند در یک کوئری می‌توانید آرایه ای از سندها را به دستور ()insert پاس دهید.

مثال
>db.post.insert([
{
   title: 'MongoDB Overview', 
   description: 'MongoDB is no sql database',
   by: 'tutorials point',
   url: 'http://www.tutorialspoint.com',
   tags: ['mongodb', 'database', 'NoSQL'],
   likes: 100
},
{
   title: 'NoSQL Database', 
   description: 'NoSQL database doesn't have tables',
   by: 'tutorials point',
   url: 'http://www.tutorialspoint.com',
   tags: ['mongodb', 'database', 'NoSQL'],
   likes: 20, 
   comments: [
      {
         user:'user1',
         message: 'My first comment',
         dateCreated: new Date(2013,11,10,2,35),
         like: 0 
      }
   ]
}
])
برای درج سند می‌توانید از (db.post.save(document نیز استفاده کنید. اگر پارامتر _id را در سند مشخص نکنید، متد ()save مانند متد ()insert عمل خواهد کرد. اگر پارامتر _id را مشخص کنید، مقدار آن در سند، جایگزین مقدار پیش فرض _id می‌شود.