نظرات مطالب
Roslyn #1
این مورد مشکلی است که قالب پیش فرض ایجاد این پروژه‌ها دارند که به همراه دو بسته‌ی نیوگت اضافی هستند. این‌ها را باید حذف کنید (نیازی به آن‌ها نیست و تاثیری در کار برنامه ندارند):
PM> Uninstall-package Microsoft.CodeDom.Providers.DotNetCompilerPlatform
PM> Uninstall-package Microsoft.Net.Compilers
سپس اگر در فایل csproj برنامه، تعاریف ذیل موجود هستند، آن‌ها را حذف کنید:
<Target Name="CopyRoslynFiles" AfterTargets="AfterBuild" Condition="!$(Disable_CopyWebApplication) And '$(OutDir)' != '$(OutputPath)'">
    <ItemGroup>
      <RoslynFiles Include="$(CscToolPath)\*" />
    </ItemGroup>
    <MakeDir Directories="$(WebProjectOutputDir)\bin\roslyn" />
    <Copy SourceFiles="@(RoslynFiles)" DestinationFolder="$(WebProjectOutputDir)\bin\roslyn" SkipUnchangedFiles="true" Retries="$(CopyRetryCount)" RetryDelayMilliseconds="$(CopyRetryDelayMilliseconds)" />
</Target>
و در آخر اگر در فایل web.config برنامه هم این تنظیمات را مشاهده می‌کنید، آن‌ها را هم حذف کنید:
<system.codedom>
    <compilers>
      <compiler language="c#;cs;csharp" extension=".cs" type="Microsoft.CodeDom.Providers.DotNetCompilerPlatform.CSharpCodeProvider, Microsoft.CodeDom.Providers.DotNetCompilerPlatform, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35" warningLevel="4" compilerOptions="/langversion:6 /nowarn:1659;1699;1701"></compiler>
      <compiler language="vb;vbs;visualbasic;vbscript" extension=".vb" type="Microsoft.CodeDom.Providers.DotNetCompilerPlatform.VBCodeProvider, Microsoft.CodeDom.Providers.DotNetCompilerPlatform, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31bf3856ad364e35" warningLevel="4" compilerOptions="/langversion:14 /nowarn:41008 /define:_MYTYPE=\&quot;Web\&quot; /optionInfer+"></compiler>
    </compilers>
</system>
مطالب
برنامه نویسی پیشرفته JavaScript - قسمت 1 - توابع

در این مجموعه مقالات، به بررسی و آموزش برنامه نویسی شیء گرا در جاوا اسکریپت می‌پردازیم. در طول آموزش، فرض را بر این قرار دادیم که شما به عنوان خواننده‌ی این مقاله، با مبانی جاوا اسکریپت آشنا می‌باشید و حداقل چند قطعه کد مفید را با جاوا اسکریپت نوشته‌اید. همچنین کمی هم با مباحث شیء گرایی آشنا می‌باشید.

روال آموزش در این مجموعه به گونه است که در ابتدا به معرفی مباحث پیش نیاز جهت ورود به دنیای شیء گرایی در جاوا اسکریپت، پرداخته خواهد شد. سپس مباحث شیء گرایی را آغاز خواهیم نمود و تمامی نکات ریز و درشت آن را بررسی خواهیم کرد. پس از پایان این مقالات قادر خواهید بود تا تمامی کتابخانه‌ها و Framework‌های جاوا اسکریپتی را مطالعه نموده و به راحتی تکنیک‌های کد نویسی آن را درک کنید. همچنین خود شما نیز برای نوشتن یک کتابخانه یا Framework جاوا اسکریپتی استاندارد و حرفه‌ای، دست به کار شوید و یک کتابخانه سودمند را ارائه نمایید.

با چند مثال ساده و بصورت تقریبا مبتدی مسائل پایه را تشریح نموده و آرام آرام مباحث حرفه ای را آغاز خواهیم کرد. قرار است در پایان این آموزش‌ها به بررسی الگوهای موجود در جاوا اسکریپت نیز بپردازم که مجموعه مقالات مربوط به الگوها را در قالب مجموعه مقالاتی مجزا ارائه می‌نمایم.

در تهیه‌ی این مجموعه مقالات از منابع زیر استفاده شده است:

1.  Pro JavaScript Techniques  (John Resig ، خالق JQuery  – فصول 2 و 3)

2.  Professional JavaScript for Web Developers (Third Edition)  (Nicholas C. Zakas  – فصول 3، 4، 5، 6 و 7)

3.  Object-Oriented JavaScript  (Stoyan Stefanov  – فصول 3، 4، 5، 6 و 8)

4.  و تجربه‌ی ناچیز اینجانب


توابع  (Functions)

همیشه در برنامه، مجموعه دستوراتی وجود دارند که عمل خاصی را انجام می‌دهند و به دفعات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت جلوگیری از تکرار این دستورات، افزایش خوانایی و کاهش پیچیدگی برنامه، این دستورات را در بسته‌ای به نام تابع قرار می‌دهیم تا در زمان نیاز، آن را فراخوانی یا اجرا نماییم. جهت تعریف تابع در جاوا اسکریپت به صورت زیر عمل می‌نماییم:

function <functionName> ([arg0, arg1, …, argN]) {
<statements>
}

به عنوان مثال:

function sayHello(name, message) {
   alert("Hello " + name + ", " + message);
}

این تابع شامل دو آرگومان ورودی است که می‌تواند به صورت زیر فراخوانی شود:

sayHello("Meysam", "welcome to site");

خروجی این تابع  “Hello Meysam, welcome to site”  می باشد که به صورت یک پنجره‌ی پیغام، نمایش می‌یابد. تابع فوق هیچ مقداری را به عنوان خروجی به برنامه‌ی اصلی یا محل فراخوانی خود بر نمی‌گرداند. اگر بخواهیم توسط تابع مقداری را برگردانیم می‌توانیم از دستور return  برای این منظور استفاده نماییم. به مثال زیر توجه کنید:

function sum(num1, num2) {
   return num1 + num2;
}

تابع  sum  دو عدد را به عنوان آرگومان ورودی دریافت نموده و حاصل جمع آن‌ها را توسط دستور  return  به عنوان خروجی بر می‌گرداند. تابع فوق را می‌توان به صورت زیر فراخوانی نمود:

alert(sum(10, 20));

خروجی :

30

اینک به بررسی چند نکته در مورد دستور return می‌پردازیم. دستور return  فقط می‌تواند یک مقدار را برگرداند و نمی‌توان، چند مقدار را مقابل این دستور نوشت. همچنین روال اجرای تابع با رسیدن به دستور return  خاتمه می‌یابد و دستورات بعد از آن اجرا نخواهند شد. به مثال زیر توجه کنید:

function sum(num1, num2) {
   return num1 + num2;
   alert("Hello");
}

در مثال فوق دستور  alert به هیچ عنوان اجرا نخواهد شد؛ زیرا تابع با رسیدن به دستور return خاتمه می‌یابد. یک تابع می‌تواند شامل بیش از یک دستور return باشد.

function diff(num1,num2) {
   if (num1 > num2)
     return num1 - num2;
   else
     return num2 - num1;
}

تابع فوق اختلاف دو عدد را بدست می‌آورد و اگر عدد اول بزرگتر باشد، عدد دوم را از عدد اول تفریق می‌کند؛ در غیر اینصورت عدد اول را از عدد دوم تفریق می‌کند و به عنوان خروجی بر می‌گرداند.  نکته‌ی دیگری که لازم است بدانید این است که دستور  return  می تواند هیچ مقداری را بر نگرداند و به تنهایی بکار گرفته شود. در این صورت دقیقا بعد از دستور  return  سمی کالن  (;)  قرار می‌دهیم.

function checkNumber(num) {
   if (isNaN(num)) {
     alert("Not a number");
     return;
   }
   alert(num+" is a number");
}

تابع فوق یک ورودی را دریافت می‌نماید و در صورتی که آرگومان ورودی عدد نباشد پیغام  “Not a number”  را نمایش می‌دهد و از تابع خارج می‌شود. در صورتی که آرگومان ورودی یک عدد باشد، پیغام دوم را نمایش می‌دهد.

توجه:

یک تابع بهتر است همیشه یک مقداری را به عنوان خروجی برگرداند و یا کلا هیچ مقداری را بر نگرداند. نوشتن توابعی که در برخی شرایط مقداری را به عنوان خروجی بر میگردانند و در برخی شرایط مقداری را برنمی گردانند موجب ایجاد پیچیدگی در اشکال زدایی می‌گردند. نوشتن تابعی به صورت زیر کمی گیج کننده و نامتعارف می‌باشد:

function sum(num1, num2) {
   if (isNaN(num1) || isNaN(num2))
     return; // بهتر است حداقل مقدار 0 برگردانده شود
   return num1 + num2;
}


کار با آرگومان ها

رفتار آرگومان‌ها در جاوا اسکریپت نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی کاملا متفاوت می‌باشد. در جاوا اسکریپت تعداد و نوع آرگومانهای ارسالی بررسی نمی‌شوند و خطایی هم رخ نخواهد داد. به عنوان مثال اگر تابعی با 3 آرگومان ورودی دارید، می‌توانید با 0 تا 3 آرگومان ورودی، آن تابع را فراخوانی نمایید. زیرا آرگومان‌ها در سیستم داخلی جاوا اسکریپت به صورت یک آرایه ارسال می‌گردند و تابع توجه نمی‌کند که کدام آرگومانها به این آرایه ارسال شده‌اند.

با توجه به قابلیتی که در مورد آرگومانها ذکر شد و به دلیل عدم مدیریت نوع و تعداد آرگومان‌های ارسالی، مطمئنا جهت جلوگیری از بروز خطا در توابع، باید تعداد و نوع آرگومان‌های ارسالی بررسی و مدیریت شوند. همچنین در هر تابع، آرایه‌ای به نام arguments  به صورت توکار تعبیه شده است که مدیریت آرگومان‌ها را تسهیل می‌بخشد. به مثال زیر توجه کنید:

function sayHello() {
   alert("Hello " + arguments[0] + ", " + arguments[1]);
}

sayHello("Meysam", "welcome to site");

خروجی :

"Hello Meysam, welcome to site"

تابع فوق هیچ آرگومان ورودی ندارد ولی با دو آرگومان ورودی فراخوانی شده است. در داخل تابع توسط آرایه arguments  به آرگومانهای ارسالی دسترسی پیدا کردیم. حال به مثال زیر توجه کنید:

function sum() {
   var s = 0;
   for (var i = 0; i < arguments.length; i++)
     s += arguments[i];
   return s;
}

alert(sum());
alert(sum(10, 20, 30, 40, 50));
alert(sum(10));

خروجی :

0

150

10

در تابع فوق هیچ آرگومان ورودی وجود ندارد ولی این تابع را با 0، 5 و 1 آرگومان ورودی فراخوانی نمودیم. این تابع مجموع چند عدد را محاسبه و بر می‌گرداند و می‌تواند به تعداد نامحدودی عدد دریافت نماید. البته بهتر است نوع آرگومانهای ارسالی نیز بررسی شوند تا خطایی در محاسبات رخ ندهد. همچنین بجای حلقه for  از حلقه for…in  استفاده خواهم کرد.

function sum() {
   var s = 0;
   for (var i in arguments) {
     if (isNaN(arguments[i]))
       continue;
    s += arguments[i];
   }
   return s;
}

alert(sum());
alert(sum(10, 20, "a", 40, 50));
alert(sum(10));

خروجی :

0

120

10

اگر دقت کرده باشید در فراخوانی دوم، رشته  “a”  به تابع ارسال شده است و چون آرگومانهای نامعتبر را مدیریت نموده‌ایم، خطایی در خروجی رخ نمی‌دهد. به مثال زیر نیز توجه نمایید:

function sum(a,b,c) {
   return a + b + c;
}

alert(sum(10, 20, 30));
alert(sum(10, 20));
alert(sum());

خروجی :

60

NaN

NaN

تابع فوق دارای 3 آرگومان ورودی می‌باشد؛ ولی ما این تابع را با 2 و 0 آرگومان ورودی فراخوانی نمودیم که خروجی نامناسبی را تولید نموده است. برای رفع این مشکل و معتبر سازی آرگومان‌های ارسالی می‌توانیم به صورت زیر عمل نماییم:

function sum(a, b, c) {
   if (isNaN(a)) a = 0;
   if (isNaN(b)) b = 0;
   if (isNaN(c)) c = 0;
   return a + b + c;
}

alert(sum(10, 20, 30));
alert(sum(10, 20));
alert(sum());

خروجی :

60

30

0

در تابع، قبل از انجام عمل محاسبه، بررسی کردیم که آرگومانهای ارسالی مقدار دهی شده باشند. در صورت عدم مقداردهی و یا مقداردهی نامناسب، آرگومان ارسالی را با صفر مقداردهی می‌نماید. اگر آرگومان مورد نظر به تابع ارسال نشود، مقدار پیش فرض آن undefined می‌باشد.

با توجه به مسائل مطرح شده در مورد توابع، این روش استفاده و کاربرد توابع، جزء معایب توابع در جاوا اسکریپت محسوب نمی‌شود. این تکنیک استفاده از توابع، موجب افزایش انعطاف پذیری توابع و آزادی عمل برنامه نویس می‌گردد که لذت بیشتری را به برنامه نویسی می‌دهد.

توجه:

به آرگومانهایی که در تابع دارای نام می‌باشند و یا به عبارتی، آرگومانهایی که نام آنها در تابع ذکر می‌شود، Named Arguments  یا آرگومانهای نامی (اسمی و یا نامدار) می‌گویند. مثل آرگومان های a ، b  وc  در تابع sum


عدم پشتیبانی از سربارگذاری یا  Overloading

در زبان‌های برنامه نویسی شیء گرا، امکان تعریف توابع هم نام وجود دارد؛ به شرطی که امضای این توابع با هم متفاوت باشند. منظور از امضاء، تعداد و نوع آرگومان‌های ورودی می‌باشد. از آنجاییکه در سیستم داخلی جاوا اسکریپت، آرگومانها بصورت یک آرایه ارسال می‌شوند، بنابراین امضاء برای توابع مفهومی ندارد؛ پس نمی‌توانیم توابع هم نام یا overloading داشته باشیم.

اگر دو تابع هم نام داشته باشیم، تابعی که دیرتر تعریف می‌شود، جایگزین تابع قبلی می‌گردد. به مثال زیر توجه کنید:

function calc(num1,num2) {
   return num1 + num2;
}

function calc(num1,num2) {
   return num1 - num2;
}

alert(calc(200,100));

خروجی :

100

همانطور که در مثال فوق مشاهده می‌نمایید، تابع دوم فراخوانی شده‌است و حاصل تفریق به عنوان خروجی نمایش یافته است. 

مطالب
تحلیل و بررسی ده روش آسیب پذیری نرم افزار بر اساس متدولوژی OWASP - قسمت اول SQL Injection
در این سری از مقالات، ده روش برتر آسیب پذیری نرم افزار بر اساس متدولوژی OWASP مورد بررسی قرار میگیرد. یادگیری این روش‌ها منحصر به زبان برنامه نویسی خاصی نیست و رعایت این نکات برای برنامه نویسانی که قصد نوشتن کدی امن دارند، توصیه میشود. کلمه‌ی OWASP مخفف عبارت Open Web Application Security Protocol Project می‌باشد. در واقع OWASP یک متدولوژی و پروژه‌ی متن باز است که معیارهایی را برای ایمن سازی نرم افزار مورد بررسی قرار میدهد.



آسیب پذیری SQL Injection یا به اختصار SQLi

تزریق SQL، یکی از قدیمی ترین، شایع‌ترین و مخرب‌ترین آسیب پذیری‌ها، برای برنامه‌ها می‌باشد و در صورت برقراری شرایط مناسب جهت حمله و با اعمال نفوذ، از طریق تزریق SQL ، مهاجم میتواند با دور زدن فرآیندهای اعتبارسنجی و احراز هویت یک برنامه، به تمامی محتوای پایگاه داده‌ی آن و گاها کنترل سرور، دسترسی پیدا کند. این حمله برای افزودن، ویرایش و حذف رکوردهای یک پایگاه داده مبتنی بر SQL انجام میشود.


عملکرد SQL Injection

برای اجرای SQLهای مخرب در برنامه‌هایی که از پایگاه‌های داده‌ی مبتنی بر SQL مانند (SQL Server ،MySQL ،PostgreSQL ،Oracle و ...) استفاده میکنند، هکر یا مهاجم در اولین گام باید به دنبال ورودی‌هایی در برنامه باشد که درون یک درخواست SQL قرار گرفته باشند (مانند صفحات لاگین، ثبت نام، جستجو و ...).

کد زیر را در نظر بگیرید:

# Define POST variables
uname = request.POST['username']
passwd = request.POST['password']

# SQL query vulnerable to SQLi
sql = "SELECT id FROM users WHERE username='" + uname + "' AND password='" + passwd + "'"

# Execute the SQL statement
database.execute(sql)
در این کد، موارد امنیتی برای جلوگیری از تزریق SQL تعبیه نشده‌است و هکر با اندکی دستکاری پارامترهای ارسالی میتواند نتایج دلخواهی را برای نفوذ، بدست بیاورد. قسمتی از کد که دستور SQL را اجرا میکند و پارامترهای ورودی از کاربر را در خود جای میدهد، بصورت نا امنی کدنویسی شده‌است.

اکنون ورودی password را برای نفوذ، تست میکنیم. مهاجم بدون داشتن نام کاربری، قصد دور زدن احراز هویت را دارد. بجای password عبارت زیر را قرار میدهد:

password' OR 1=1  

در نهایت در بانک اطلاعاتی دستور زیر اجرا میشود:

 SELECT id FROM users WHERE username='username' AND password=  'password' OR 1=1'

میدانیم که 1=1 است. پس بدون در نظر گرفتن اینکه شما برای username و password چه چیزی را وارد نمودید، عبارت درست در نظر گرفته میشود:

شرط اول   and   شرط دوم =
نتیجه  or 1=1
چون 1=1 است 
همیشه شرط کوئری درست خواهد بود


معمولا در بانک اطلاعاتی، اولین کاربری که وارد میکنند Administrator برنامه می‌باشد. پس به احتمال قوی شما میتوانید با مجوز ادمین به برنامه وارد شوید. البته میتوان با دانستن تنها نام کاربری هم به‌راحتی با گذاشتن در قسمت username بدون دانستن password، به برنامه وارد شد؛ زیرا میتوان شرط چک کردن password را کامنت نمود:

-- MySQL, MSSQL, Oracle, PostgreSQL, SQLite
' OR '1'='1' --
' OR '1'='1' /*
-- MySQL
' OR '1'='1' #
-- Access (using null characters)
' OR '1'='1' %00
' OR '1'='1' %16




ابزارهایی برای تست آسیب پذیری SQLi

1) برنامه‌ی DNTProfiler

2) اسکنر اکانتیکس

3) sqlmap
4) روش دستی که بهترین نتیجه را دارد و نیاز به تخصص دارد.


چگونه از SQL Injection جلوگیری کنیم

1) روی داده‌هایی که از کاربر دریافت میگردد، اعتبار سنجی سمت کلاینت و سرور انجام شود. اگر فقط به اعتبارسنجی سمت کلاینت اکتفا کنید، هکر به‌راحتی با استفاده از  پروکسی، داده‌ها را تغییر می‌دهد. ورودی‌ها را فیلتر و پاکسازی و با لیست سفید یا سیاه بررسی کنید ( ^^^^ ).

2) از کوئری‌هایی که بدون استفاده از پارامتر از کاربر ورودی گرفته و درون یک درخواستSQL قرار میگیرند، اجتناب کنید:

[HttpGet]
        [Route("nonsensitive")]
        public string GetNonSensitiveDataById()
        {
            using (SqlConnection connection = new SqlConnection(_configuration.GetValue<string>("ConnectionString")))
            {
                connection.Open();
                SqlCommand command = new SqlCommand($"SELECT * FROM NonSensitiveDataTable WHERE Id = {Request.Query["id"]}", connection);
                using (var reader = command.ExecuteReader())
                {
                    if (reader.Read())
                    {
                        string returnString = string.Empty;
                        returnString += $"Name : {reader["Name"]}. ";
                        returnString += $"Description : {reader["Description"]}";
                        return returnString;
                    }
                    else
                    {
                        return string.Empty;
                    }
                }
            }
        }


با استفاده از پارامتر: (بهتر است نوع دیتا تایپ پارامتر و طول آن ذکر شود)

[HttpGet]
        [Route("nonsensitivewithparam")]
        public string GetNonSensitiveDataByNameWithParam()
        {
            using (SqlConnection connection = new SqlConnection(_configuration.GetValue<string>("ConnectionString")))
            {
                connection.Open();
                SqlCommand command = new SqlCommand($"SELECT * FROM NonSensitiveDataTable WHERE Name = @name", connection);
                command.Parameters.AddWithValue("@name", Request.Query["name"].ToString());
                using (var reader = command.ExecuteReader())
                {
                    if (reader.Read())
                    {
                        string returnString = string.Empty;
                        returnString += $"Name : {reader["Name"]}. ";
                        returnString += $"Description : {reader["Description"]}";
                        return returnString;
                    }
                    else
                    {
                        return string.Empty;
                    }
                }
            }
        }


3) از Stored Procedureها استفاده کنید و بصورت پارامتری داده‌های مورد نیاز را به آن‌ها پاس دهید: (بهتر است نوع دیتا تایپ پارامتر و طول آن ذکر شود)  

 [HttpGet]
        [Route("nonsensitivewithsp")]
        public string GetNonSensitiveDataByNameWithSP()
        {
            using (SqlConnection connection = new SqlConnection(_configuration.GetValue<string>("ConnectionString")))
            {
                connection.Open();
                SqlCommand command = new SqlCommand("SP_GetNonSensitiveDataByName", connection);
                command.CommandType = System.Data.CommandType.StoredProcedure;
                command.Parameters.AddWithValue("@name", Request.Query["name"].ToString());
                using (var reader = command.ExecuteReader())
                {
                    if (reader.Read())
                    {
                        string returnString = string.Empty;
                        returnString += $"Name : {reader["Name"]}. ";
                        returnString += $"Description : {reader["Description"]}";
                        return returnString;
                    }
                    else
                    {
                        return string.Empty;
                    }
                }
            }
        }


4) اگر از داینامیک کوئری استفاده میکنید، داده‌های مورد استفاده‌ی در کوئری را بصورت پارامتری ارسال کنید:

فرض کنید چنین جدولی دارید

CREATE TABLE tbl_Product
(
Name NVARCHAR(50),
Qty INT,
Price FLOAT
)

GO

INSERT INTO tbl_Product (Name, Qty, Price) VALUES (N'Shampoo', 200, 10.0);
INSERT INTO tbl_Product (Name, Qty, Price) VALUES (N'Hair Clay', 400, 20.0);
INSERT INTO tbl_Product (Name, Qty, Price) VALUES (N'Hair Tonic', 300, 30.0);

یک پروسیجر را دارید که عملیات جستجو را انجام میدهد و از داینامیک کوئری استفاده میکند.

ALTER PROCEDURE sp_GetProduct(@Name NVARCHAR(50))
AS
BEGIN
    DECLARE @sqlcmd NVARCHAR(MAX);
    SET @sqlcmd = N'SELECT * FROM tbl_Product WHERE Name = ''' + @Name + '''';
    EXECUTE(@sqlcmd)
END

با اینکه از Stored Procedure استفاده میکنید، باز هم در معرض خطر SQLi می‌باشید. فرض کنید هکر چنین درخواستی را ارسال میکند:

Shampoo'; DROP TABLE tbl_Product; --

نتیجه، تبدیل به دستور زیر میشود:

SELECT * FROM tbl_Product WHERE Name = 'Shampoo'; DROP TABLE tbl_Product; --'

برای جلوگیری از SQLi در کوئریهای داینامیک SP بشکل زیر عمل میکنیم:

ALTER PROCEDURE sp_GetProduct(@Name NVARCHAR(50))
AS
BEGIN
    DECLARE @sqlcmd NVARCHAR(MAX);
    DECLARE @params NVARCHAR(MAX);
    SET @sqlcmd = N'SELECT * FROM tbl_Product WHERE Name = @Name';
    SET @params = N'@Name NVARCHAR(50)';
    EXECUTE sp_executesql @sqlcmd, @params, @Name;
END
در اینجا در پارامتر params@ نوع دیتاتایپ و طول آن را مشخص میکنید و کارکتر quote به صورت خودکار حذف میشود و از SQLi جلوگیری میکند. 


5) میتوان از تنظیمات IIS یا وب سرورهای دیگر برای جلوگیری از SQLi استفاده نمود.

6) استفاده از چند کاربرِ دیتابیس در برنامه و بکارگیری سطح دسترسی محدود و مناسب( ^ , ^ ).

7) از  ORM استفاده کنید و اگر نیاز به سرعت بیشتری دارید از یک Micro ORM استفاده کنید؛ با در نظر داشتن نکات لازم  

مطالب
افزایش سرعت کد نویسی با Resharper - قسمت 01 - معرفی و نصب
در این سری قصد آموزش افزونه‌ی Resharper برای Visual studio را دارم که توسط شرکت Jetbrains برای بهبود امکانات Visual Studio و افزایش سرعت کد نویسی، نوشته شده‌است.

این نرم افزار را از لینک زیر می‌توانید دانلود کنید:

لینک مرجع آموزشی آن هم در زیر در دسترس می‌باشد:
info 

نصب نرم افزار
نصب این افزونه، یکی از راحت‌ترین قسمت‌ها می‌باشد. فقط کافی است از لینک داده شده نرم افزار را دانلود کنید تا پس از اجرا، با صفحه‌ی زیر روبرو شوید:

در این قسمت می‌توانید هر کدام از موارد را که نیاز دارید، نصب کنید. هر کدام از عنوان‌ها در آینده آموزش داده خواهند شد و پیشنهاد می‌شود آن‌ها را نصب کنید؛ در غیر این صورت فقط گزینه‌ی اول کافی می‌باشد.

در صورت کلیک بر روی Options، با صفحه‌ی زیر روبرو می‌شوید که در آن با انتخاب گزینه‌ی Administrative، می‌توانید تنظیمات بیشتری را در زمان نصب، انجام دهید و همچنین با انتخاب All users ، نرم افزار برای تمام کاربران سیستم در دسترس خواهد بود.

 بعد از اتمام نصب، فایل‌های نرم افزار در آدرس زیر در دسترس می‌باشند:

%LOCALAPPDATA%\JetBrains\Installations

اکنون اگر Visual studio را باز کنید، Resharper به قسمت Extensions‌‌ها اضافه شده‌است که در ادامه‌ی آموزش به بررسی آن می‌پردازیم.


زبان‌های پشتیبانی شده

ریشارپر از زبان های C# , VB.NET , TypeScript , JavaScript , C++ , CSS پشتیبانی می‌کند.


افزایش سرعت Reshaper

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد بعد از نصب این افزونه دارند، مخصوصا اگر سیستم آن‌ها خیلی قوی نباشد، کند شدن Visual Studio می‌باشد. برای سریعتر کردن این افزونه راه هایی موجود می‌باشد که به آن‌ها می‌پردازیم.


  • خود ریشارپر پیشنهادهایی را برای بهبود سرعت می‌کند که آن‌ها در مسیر زیر در دسترس می‌باشند:
ReSharper | Options | Environment | Performance Guide
  • یکی از امکانات ریشارپر، نشان دادن تمام خطاهای موجود در برنامه به صورت یک لیست می‌باشد که نام این ویژگی، solution-wide analysis است و البته این امکان باعث سنگینی زیاد Visual studio می‌شود. برای غیر فعال کردن آن می‌توانید به مسیر زیر بروید:
ReSharper | Options | Code Inspection | Settings
  • راه دیگر انجام اینکار از قسمت تنظیمات خود Visual studio است. برای این کار به مسیر زیر بروید و گزینه‌های گفته شده را غیر فعال کنید.
Environment | General
Automatically adjust visual experience based on client performance
Enable rich client visual experience
  • همچنین این گزینه را نیز فعال کنید تا جلوی لگ در UI گرفته شود.
Use hardware graphics acceleration if available
  • اگر پروژه‌ی بزرگی را دارید، می‌توانید گزینه‌ی زیر را نیز غیر فعال کنید. البته با غیر فعال کردن این گزینه در صورت کرش نرم افزار، کدهای ذخیره نشده ازدست می‌روند.
Environment | AutoRecover
Save AutoRecover information
  • اگر با تعداد فایل‌های زیادی کار می‌کنید، امکان Track changes باعث کندی برنامه می‌شود. برای غیر فعال کردن این گزینه، به مسیر زیر بروید.
Text Editor | General
Track changes
  • خود Visual studio گزینه‌هایی را مانند خطا‌ها در Scroll Bar نشان می‌دهد که این امکانات در ریشارپر هم موجود می‌باشد. برای غیر فعال کردن این امکان در Visual Studio برای جلوگیری از دو بار نشان دادن اطلاعات، به مسیر زیر بروید و گزینه‌ی گفته شده را غیر فعال کنید.
Text Editor | All Languages | Scroll Bars
Show annotations over vertical scroll bar
  • یکی دیگر از امکانات Visual Studio گزینه‌ای به اسم CodeLens می باشد که یکی از کارهای آن، نشان دادن تمام رفرنس‌های توابع یک فایل، در بالای تابع می‌باشد. این امکان نیز باعث کندی بسیار زیاد برنامه می‌شود. برای غیر فعال کردن آن می‌توانید به مسیر زیر بروید.
Text Editor | All Languages | CodeLens
  • هم Visual Studio و هم Reshaper کدهای شما را Format می‌کنند. پس برای جلوگیری از دوبار انجام شدن این کار، به مسیر زیر بروید و گزینه‌ی گفته شده را غیر فعال کنید.
Text Editor | [Language] | Formatting
auto-formatting
  • اگر از تمام امکانات Reshaper نمی‌خواهید استفاده کنید، می‌توانید آن‌ها را از آدرس زیر غیر فعال کنید.
Environment | Products & Features
  • اگر در زمان تایپ کردن، برنامه کند می‌باشد، می‌توانید بعضی از امکانات Resharper را از آدرس زیر غیر فعال کنید.
Environment | IntelliSense
Completion Appearance
ReSharper's IntelliSense for specific languages

در قسمت‌های بعد به معرفی امکانات Reshaper می‌پردازیم.
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 13 - Enum
Enums، مخفف enumerations و یک ساختار داده قدرتمند در زبان برنامه نویسی Rust است. Enum‌های Rust، بسیار متنوع‌تر از آنهایی هستند که در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی دیگر یافت می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که داده‌های پیچیده را با تطبیق الگو و مدیریت خطا، مدل سازی کنید. در این مقاله به اصول اولیه‌ی enums در Rust، موارد استفاده‌ی از آنها و چند مثال کاربردی خواهیم پرداخت.

تعریف Enums در Rust

Enum‌ها در Rust، با استفاده از کلمه‌ی کلیدی enum و به دنبال آن، نام enumeration تعریف می‌شوند. هر enum می‌تواند صفر یا بیشتر، مقادیر مرتبط با انواع داده‌های مختلف را داشته باشد. در اینجا یک مثال ساده آورده شده‌است:
enum Direction {
    North,
    East,
    South,
    West,
}
Rust به enum‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های مرتبطی را داشته باشند و آنها را به ابزاری قدرتمند، برای مدل سازی ساختارهای داده پیچیده، تبدیل می‌کند. در اینجا یک مثال از یک enum که اشکال مختلفی را نشان می‌دهد، مشاهده می‌کنید:
enum Shape {
    Circle(f64),
    Rectangle(f64, f64),
    Square(f64),
}
در این مثال، نوع Circle دارای یک مقدار ورودی برای شعاع است؛ در حالیکه نوع Rectangle دارای دو مقدار ورودی است که نشان دهنده‌ی عرض و ارتفاع است. نوع Square دارای یک مقدار ورودی برای طول ضلع خود است.


Pattern Matching در Enums

** Pattern Matching  ** در ادامه مطالب به صورت کامل صحبت خواهد شد .

قابلیت Pattern Matching به ویژه هنگام کار با enums مفید است. می‌توانید از کلمه‌ی کلیدی match برای destructure  و مطابقت با انواع enum استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد، کد مختصر و خوانایی را بنویسید. در اینجا یک مثال، با استفاده از Shape enum آورده شده‌است:
fn area(shape: Shape) -> f64 {
    match shape {
        Shape::Circle(radius) => std::f64::consts::PI * radius * radius,
        Shape::Rectangle(width, height) => width * height,
        Shape::Square(side) => side * side,
    }
}

 
استفاده از Enum در Error Handling

Enum‌ها معمولاً در Rust، برای رسیدگی به خطا استفاده می‌شوند؛ به لطف Result ارائه شده توسط کتابخانه‌ی استاندارد. Enum مربوط به Result، دو نوع را دارد: Ok برای نتایج موفق و Err برای خطاها. در اینجا نمونه‌ای از استفاده‌ی از Result را در تابعی که داده‌ها را از یک فایل می‌خواند، مشاهده می‌کنید:
**Result ** در ادامه‌ی مطالب به صورت کامل صحبت خواهد شد. در اینجا هدف فقط نشان دادن کاربردهای Enum است:
use std::io::Read;
use std::fs::File;
use std::io;

fn read_file_contents(file_path: &str) -> Result<String, io::Error> {
    let mut file = File::open(file_path)?;
    let mut contents = String::new();
    file.read_to_string(&mut contents)?;
    Ok(contents)
}


Enums و Optionality

یکی دیگر از موارد استفاده‌ی رایج برای enums در Rust، نمایش مقادیر اختیاری است که توسط Option enum ارائه شده‌ی توسط کتابخانه‌ی استاندارد، تسهیل می‌شود. Option enum دو نوع دارد: برخی برای مقادیر فعلی و None برای مقادیر غایب. در اینجا مثالی از استفاده‌ی از Option enum، برای پیاده سازی یک پشته‌ی ساده آورده شده‌است:
**Option ** در ادامه مطالب به صورت کامل صحبت خواهد شد. در اینجا هدف فقط نشان دادن کاربردهای Enum است:
struct Stack<T> {
    elements: Vec<T>,
}

impl<T> Stack<T> {
    fn new() -> Self {
        Stack { elements: Vec::new() }
    }

    fn push(&mut self, item: T) {
        self.elements.push(item);
    }

    fn pop(&mut self) -> Option<T> {
        self.elements.pop()
    }
}
Enums در Rust، یک ویژگی قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد ساختارهای داده‌ی پیچیده را مدل سازی کنید و به راحتی خطاها را مدیریت کنید. با استفاده از قدرت enums،  Pattern Matching  ، و فهرست‌های داخلی کتابخانه‌ی استاندارد مانند Result و Option میتوانید از قدرت Enum‌ها استفاده کنید. 
بازخوردهای پروژه‌ها
نکاتی درمورد روشهای تبدیل (Cast) آبجکت‌ها

با سلام

لطفا نکات، انواع روش ها، تفاوت روش ها، میزان استفاده از حافظی اصلی و ... را درمورد تبدیل نوع (cast) آبجکت‌ها در زبان c# به یکدیگر را در طی یک مقاله ارائه نمائید.

اکثر برنامه نویسان این روش‌ها را می‌شناسند و مورد استفاده قرار می‌دهند ولی شاید روش صحیح تبدبل نوع در برنامه نویسی را به خوبی نشناسند.

با تشکر

نظرات مطالب
قسمت دوم -- نگاهی دقیق تر به اولین پروژه VC++ (درک مفهوم فایلهای سرآیند و فضای نام ، ویژگیهای زبان ++C و برخی قوانین برنامه نویسی در ++C)
عنوان مطلب صحیح نیست لطفا تغییر دهید،
در فضای برنامه نویسی مراد از VC.NET زبان برنامه نویسی CPP تحت CLI است یعنی با سینتکس CPP و کامپایلر .NET یعنی همان کامپایلری که C#.NET و VB.NET استفاده می‌کنند. یا به عبارتی Managed CPP. در منوی New Project در Visual Studio گزینه CLR باید انتخاب شود.

آموزش هایی که شما ارائه کرده اید مربوط به Native CPP است. برنامه نویسی MFC یا VCL یا Win32 یا.. متفاوت با VC++.NET است.در منوی New Project در Visual Studio گزینه‌های غیر از CLR همگی native  هستند.

بهتر است مشابه msdn از واژه ++Visual C  استفاده کنید:
++Visual C
++NET Programming in Visual C.

با تشکر
اشتراک‌ها
آموزش PL/SQL
همان طور که می‌دانید pl/sql زبان برنامه نویسی قدرتمند هست که شرکت اراکل آنرا ارائه کرده، این سایت یک خودآموز برای یادگیری این زبان برنامه نویسی هست
آموزش PL/SQL