نظرات مطالب
شروع به کار با DNTFrameworkCore - قسمت 4 - پیاده‌سازی CRUD API موجودیت‌ها
هدف  از ایجاد جدول Permission چه چیزی بوده است؟ (میزان دسترسی هر کاربر را که میتوان در جداول UserClaim و RoleClaim اضافه کرد و با آنها کارکرد)
فیلدی نیز بنام Discriminator در جدول Permission موجود است که ایندکس هم میشود کاربرد آن چیست؟
نظرات مطالب
تفاوت ViewData و ViewBag و TempData و Session در MVC
سلام؛ مواقعی که سیستم ناوبری و منوی برنامه بصورت داینامیک و RoleBase  هست و به ازای هر کاربر منوی خاصی فعال میشود. برای اینکه کاربر در ابتدای ورود به سیستم لیست منوی مربوط به خود را از دیتابیس واکشی کند و تا زمان خروج این لیست در دسترس بماند و نیاز به مراجعه مجدد به دیتابیس نباشد چه روشی پیشنهاد میشود.
بازخوردهای دوره
متدهای async تقلبی
برای کار با دستگاه هایی که اتصال‌ها بر پایه IntropCom هست به چه شکلی میتوان فرایند async را انجام داد؟ مثلا دستگاهی که نیاز به انجام کانکت و سایر دستور العمل‌ها دارد که همین کانکت کردن مدت زمانی طول میکشد مانند متد زیر 
device.connect(ip,port)

با توجه به اینکه دستور العمل در خارج از مرزهای اپلیکیشن انجام می‌گیرد امکان ایجاد یک متد غیرهمزمان وجود دارد؟
نظرات اشتراک‌ها
5 دلیل برای اینکه ویندوز8 شکست خورده است
با توجه به سابقه ویندوز ویستا و سون میشه امیدوار بود ویندوز 8 پایه ریزی سیستم عامل بعدی مایکروسافت باشه البته با این تفاوت که زمان کمتری داره و باید مراقب رقبای ریز و درشتی که هر روز داره به تعدادشون اضافه میشه ، باشه.
اشتراک‌ها
کامپایلر جدید NET Core 3.0 ، مزایای استفاده از برنامه نویسی SIMD را فراهم می کند
گویا در ورژن جدید کامپایلر به نحوی پیاده سازی شده است که امکان استفاده از دستورات بَدَویِ سیستم عامل در دسترس است ، در واقع خیلی نزدیک به سطح ماشین که این امر باعث بهبود کارایی خیلی بالا چیزی معادل ++C / C رو فراهم می‌کند.

فضای نام‌های جدید اضافه شده  
  • System.Runtime.Intrinsics 
  • System.Runtime.Intrinsics.X86 
  • System.Runtime.Intrinsics.Arm.Arm64 

کامپایلر جدید  NET Core 3.0 ، مزایای استفاده از برنامه نویسی SIMD را فراهم می کند
اشتراک‌ها
نصب و راه اندازی Sql Server 2017 و Sql Server 2019 برروی لینوکس

بعد از آمدن نسخه .netCore برخی از برنامه نویسان، به سمت سرورهای لینوکسی مهاجرت کردند و نرم افزارهای تولیدی خود را برروی این سیستم عامل Host کردن اما مشکل عدم توانایی مهاجرت SqlServer به لینوکس بود که در نسخه 2017 و 2019 مربوط به SqlServer این امکان فراهم شده است.

نصب و راه اندازی Sql Server 2017 و Sql Server 2019 برروی لینوکس
مطالب
سیستم‌های توزیع شده در NET. - بخش چهارم - تعاریف، مزایا و معایب
بدلیل اینکه یکی از مهمترین معایب سیستم‌های توزیع شده، پیچیدگی در طراحی و پیاده سازی این نوع از سیستمها می‌باشد و آشنا بودن ما با تعاریف، خصوصیات، مزایا، معایب، اهداف و اصطلاحات موجود در این نوع سیستمها، باعث کاهش این پیچیدگیها و مدیریت و کنترل بیشتری بر روی این پیچیدگی‌ها می‌شود، پیش نیاز ورود به دنیای سیستم‌های توزیع شده و استفاده از ابزارهای مرتبط با آنها، آشنا بودن با مفاهیم فوق است.

 در این بخش تعاریف، خصوصیات، مزایا و معایب مرتبط با این نوع سیستم‌ها بررسی می‌شوند.


تعریف سیستمهای توزیع شده

تعاریف مختلفی توسط اشخاص و گروه‌های مختلف، از سیستم‌های توزیع شده وجود دارد. در اینجا سعی شده که اکثر این تعاریف معرفی شوند؛ بگونه‌ای که با ارائه نکات کلیدی این تعاریف به درک بهتری از خصوصیات سیستم‌های توزیع شده برسیم.


تعاریف سیستم‌های توزیع شده

تعریف اول: سیستمهای توزیع  شده از مجموعه‌ای از سخت افزارها و نرم افزارها که برای رسیدن به یک هدف واحد از طریق شبکه با یکدیگر در ارتباطند تشکیل شده.
تعریف دوم: یک مجموعه از Computerهای مستقل که از نظر کاربر یک Computer و یک سیستم واحد و منسجمند.
تعریف سوم: سیستم‌های توزیع شده در واقع هنری هستند که بوسیله آنها می‌توانید مشکلاتی را که در یک کامپیوتر وجود دارند، با استفاده از چند کامپیوتر رفع کنید و معمولا به این دلیل انتخاب می‌شوند که این مشکلات توسط یک کامپیوتر رفع نمی‌شوند.
تعریف چهارم: زیر سیستمهایی که بصورت همزمان می‌توانند پردازش یک سیستم بزرگ را انجام دهند؛ البته همزمانی که در آن مانند سیستمهای Parallel از یک حافظه مشترک استفاده نشود.
تعریف پنجم: مجموعه ای از پردازشهای مرتبط به هم، بصورتی که هر پردازش از حافظه داخلی مرتبط با خودش استفاده کند و تمام این پردازش‌ها از طریق Message passing در سطح شبکه با یکدیگر در ارتباطند.
تعریف ششم: تقسیم بندی وظایف یک سیستم بزرگ به زیرسیستمهایی که در سخت افزارهای مجزا اجرا می‌شوند و کاربر هیچ تصوری از وجود این زیر سیستمها ندارد.

در تعاریف فوق نکات کلیدی وجود دارد که می‌توانند خصوصیات سیستم‌های توزیع شده نیز باشند و با در نظر گرفتن آنها می‌توانید به درک بهتری از سیستم‌های توزیع شده برسید.


نکات کلیدی یا خصوصیات سیستمهای توزیع شده

1- داشتن یک هدف واحد در سیستم‌های توزیع شده، زیر سیستمهایی که از نظر کاربر یک سیستم واحد و متمرکزند:  این یکی از خصوصیات و نکات کلیدی سیستم‌های توزیع شده‌است که تمام اجزاء و زیرسیستم‌ها در راه رسیدن به یک هدف واحد با یکدیگر در ارتباط اند. ارتباطی که باعث همکاری آنها می‌شود و همکاری که باید بصورت کامل از دید کاربر مخفی بماند (داشتن یک هدف واحد یکی از تفاوتهای سیستم‌های توزیع شده با Cloud distributed systemها می‌باشد. چون در Cloud distributed systemها لزوما تمام اجزا برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر کار نمی‌کنند).

2- کامپیوتر‌های مستقل، حافظه‌های داخلی جداگانه، عدم وجود حافظه مشترک:  یکی از مهمترین تفاوتهای سیستم‌های توزیع شده با سیستمهای Parallel، عدم وجود حافظه مشترک بین پردازش‌های جداگانه است. یعنی در این نوع سیستم‌ها، هر زیرسیستم در یک کامپیوتر مجزا که حافظه داخلی خودش را دارد اجرا می‌شود.

3- تقسیم بندی وظایف: که یکی از نکات کلیدی این نوع سیستمها می‌باشد. تقسیم بندی می‌تواند به هر دلیلی که شما درنظر می‌گیرید صورت بپذیرد. دلایلی برای بالا بردن کارآیی، امنیت، در دسترس بودن، یا حتی دلایل مربوط به Business سیستم شما.

4- ارتباط از طریق شبکه، ارتباطی که از طریق Message passing صورت می‌پذیرد: این خصوصیت در واقع پایه تمام تعاریف سیستم‌های توزیع شده‌است. در سیستم‌های توزیع شده همه چیز از ارتباط‌هایی که از طریق شبکه صورت می‌پذیرد، شروع می‌شود .


مزایای استفاده از سیستم‌های توزیع شده

1- کارآیی بسیار بالاتر: بدلیل همزمان اجرا شدن کارها در سخت افزارهای مختلف، کارآیی این نوع سیستم‌ها بسیار بیشتر از سیستم‌های متمرکز است.
2- قابلیت همکاری بیشتر: بدلیل اینکه این سیستمها ذاتا توزیع شده هستند، با کمترین هزینه و پیچیدگی می‌توانند با سایر سیستمها همکاری لازم را داشته باشند.
3- قابلیت در دسترس بودن و اطمینان بیشتر: در این سیستم‌ها با روشهای مختلفی مانند replication، به راحتی می‌توان این دو قابلیت را در بالاترین سطح قرار داد.
4- مقیاس پذیری: مقیاس پذیری در این سیستمها با قرار دادن کامپوننت‌هایی که قابلیت استفاده مجدد بالایی را دارند در سرور‌های جدید به راحتی و بدون از دسترس خارج شدن سیستم صورت می‌پذیرد.
5- قابلیت گسترش: برای گسترش سیستم و اضافه کردن نیازمندی‌های جدید در این سیستم‌ها، به راحتی می‌توان کامپوننت‌ها و زیرسیستمهای جدیدی را پیاده سازی کرد و بدون از دسترس خارج شدن سیستم و به گونه‌ای که به راحتی با سایر قسمت‌های موجود در ارتباط باشند، آنها را به سیستم اضافه کرد.
6- بهره وری بالاتر و زمان توسعه کمتر: بدلیل تقسیم بندی قسمتهای بزرگ به قسمتهای کوچکتر، تیمهای مختلف می‌توانند بصورت همزمان قسمتهای کوچک را توسعه دهند.
7- قابلیت استفاده مجدد بسیار بالا: در این نوع سیستم‌ها به راحتی می‌توانید از یک زیرسیستم یا کامپوننت خاص که یکبار پیاده سازی شده و در سخت افزار جداگانه‌ای اجرا شده، در تمام Application‌ها استفاده کنید.
8- کاهش هزینه: در مواردی مانند قابلیت استفاده‌ی مجدد بالا و توسعه پذیری سیستم، می‌توانند باعث کاهش هزینه‌ها شوند (در صورت انتخاب نادرست این نوع سیستم، این مزیت می‌تواند تبدیل به یکی از معایب سیستم شود).
9- امنیت: بدلیل اینکه هر زیرسیستم در یک سخت افزار جداگانه اجرا می‌شود که مکان آن از قبل مشخص نیست و همچنین تقسیم بندی قسمت‌هایی که نیاز به امنیت بالایی دارند، می‌تواند بر اساس نیاز و در سخت افزارهایی که حتی به اینترنت هم متصل نیستند، صورت بپذیرد. این نوع سیستم می‌تواند از امنیت بالایی برخوردار باشد (البته در صورت طراحی نادرست، امنیت می‌تواند بعنوان یکی از معایب این نوع سیستمها نیز مطرح شود).


معایب  استفاده از سیستم‌های توزیع شده

1- پیچیدگی در انتخاب، طراحی و پیاده سازی سیستمهای توزیع شده: یکی از اصلی‌ترین معایب سیستم‌های توزیع شده، پیچیدگی‌هایی است که در انتخاب، طراحی و پیاده سازی آنها وجود دارد. به دلیل پیچیدگی‌هایی که در هریک از این قسمت‌ها وجود دارد، در صورت اتخاذ تصمیمات نادرست، در هر یک از این قسمتها اکثر مزایای آنها می‌توانند تبدیل به معایب این نوع سیستم‌ها شوند.

2- بالا رفتن زمان طراحی و پیاده سازی: بدلیل بوجود آمدن مفاهیم جدید و پیچیدگی که در این نوع سیستم وجود دارد و همچنین بدلیل کم بودن نیروی متخصص در این نوع سیستم، زمان توسعه آنها می‌تواند بیشتر از سیستم‌های متمرکز باشد.

3- هزینه طراحی و پیاده سازی بیشتر: دلایل 1 و 2 می‌توانند باعث بالا رفتن هزینه‌های طراحی و پیاده سازی این نوع سیستم‌ها شوند.

4- هزینه‌های بیشتر مرتبط با شبکه: در این نوع سیستم‌ها بدلیل استفاده بیشتر از منابع، مانند سخت افزار‌ها و ابزارهای مرتبط با شبکه، هزینه‌های مرتبط با استفاده از منابع، مانند برق و شبکه بیشتر از سیستم‌های متمرکز است.

5- کاهش امنیت: توزیع نادرست منابع سیستم در سخت افزارهای متفاوت و مدیریت نادرست این منابع باعث کاهش امنیت این نوع سیستم‌ها می‌شود.

6- مدیریت دشوارتر: بدلیل اینکه سیستمهای توزیع شده از زیرسیستم‌های زیادی تشکیل شده و هر یک از این زیر سیستمها در سخت افزارهای متفاوتی اجرا شده‌اند، مدیریت و سازماندهی این نوع سیستم‌ها دشوار‌تر از سیستم‌های متمرکز است.

بدلیل اینکه همیشه قسمتهای مرتبط با پیاده سازی این نوع سیستم‌ها از تعاریف آنها جذابتر است، سعی کرده‌ام در این بخش و بخش بعد که اهداف و اصطلاحات مرتبط با سیستمهای توزیع شده را بررسی میکند، کمتر وارد جزئیات مفاهیم شوم. در صورت نیاز به توضیح بیشتر در مورد قسمت خاصی از این مفاهیم، در قسمت نظرات آن‌ها را مطرح کنید.
مطالب
آموزش زبان Rust - قسمت 7 - Control Flow
Control Flow، یکی از جنبه‌های ضروری هر زبان برنامه نویسی است و Rust نیز از این قاعده مستثنا نیست. Rust، انواع ساختارهای Control Flow را ارائه داده و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا اجرای کد خود را کنترل کنند. در این مقاله در مورد حلقه‌های if/else، loop، while و for در Rust بحث خواهیم کرد.  

if/else statement

دستور if/else، یک از اصلی‌ترین ساختارهای Control Flow است که تقریباً در تمام زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد. در Rust، دستور if/else، برای اجرای یک بلوک کد، بر اساس یک شرط معین استفاده می‌شود. نحو دستور if/else در Rust، به شرح زیر است:
if condition {
    // اجرای دستور اگر شرط درست باشد
} else {
    // اجرای دستور اگر شراط نادرست باشد
}

fn main() {
    let x = 5;
    if x < 10 {
        println!("x is less than 10");
    } else {
        println!("x is greater than or equal to 10");
    }
}
خروجی
 x is less than 10

Loop

دستور حلقه، برای ایجاد یک حلقه‌ی بی‌نهایت در Rust استفاده می‌شود. دستور حلقه زمانی مفید است که بخواهیم یک بلوک کد را تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، تکرار کنیم. در اینجا  syntax حلقه در Rust، آمده‌است:
loop {
    // اجرای کد
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    loop {
        counter += 1;
        if counter == 5 {
            break;
        }
    }
    println!("Counter value: {}", counter);
}
خروجی
Counter value: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی بی‌نهایت را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را افزایش می‌دهد تا به عدد 5 برسد. هنگامیکه مقدار شمارنده 5 شد، از حلقه خارج می‌شویم.


While loop

حلقه while، یکی دیگر از ساختارهای Control Flow در Rust است که برای تکرار یک بلوک کد، تا زمانیکه یک شرط خاص برآورده شود، استفاده می‌شود. حلقه while زمانی مفید است که از قبل، تعداد تکرارها را نمی‌دانیم. در اینجا syntax حلقه while در Rust آمده است:
while condition {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let mut counter = 0;
    while counter < 5 {
        println!("Counter value: {}", counter);
        counter += 1;
    }
}
خروجی
Counter value: 0
Counter value: 1
Counter value: 2
Counter value: 3
Counter value: 4
در مثال بالا، یک حلقه while را ایجاد کرده‌ایم که مقدار متغیر شمارنده را تا زمانیکه 5 شود، چاپ می‌کند؛ یعنی زمانیکه به 5 رسید، اجرای حلقه متوقف میشود.


For loop

حلقه‌ی for، یکی دیگر از ساختارهای  Control Flow در Rust است که برای تکرار در محدوده‌ای از مقادیر یا مجموعه‌ای از آیتم‌ها استفاده می‌شود. حلقه‌ی for زمانی مفید است که از قبل تعداد تکرارها را بدانیم. در اینجا syntax حلقه for در Rust آمده‌است:
for item in collection {
    // اجرای دستور
}

fn main() {
    let arr = [1, 2, 3, 4, 5];
    for element in arr.iter() {
        println!("Element: {}", element);
    }
}
خروجی
Element: 1
Element: 2
Element: 3
Element: 4
Element: 5
در مثال بالا، ما یک حلقه‌ی for را ایجاد کرده‌ایم که بر روی عناصر یک آرایه تکرار می‌شود و مقادیر آنها را چاپ می‌کند.