یک روش ساده برای خلق انیمیشنهای CSS
به تصویر کشیدن طرز کار Float
font-face ایجاد کننده
The @font-face CSS at-rule allows authors to specify online fonts to display text on their web pages. By allowing authors to provide their own fonts, @font-face eliminates the need to depend on the limited number of fonts users have installed on their computers. Unfortunately different browsers understand differnt font types. This service allows you to generate css rule and font files that makes your font work in all the browsers that support font-face or webfonts.
تزریق وابستگیها
تزریق وابستگیها یا DI چیست؟
تزریق وابستگیها یکی از انواع IoC بوده که در آن ایجاد و انقیاد (binding) یک وابستگی، در خارج از کلاسی که به آن نیاز دارد صورت میگیرد. روشهای متفاوتی برای ارائه این وابستگی وهله سازی شده در خارج از کلاس به آن وجود دارد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
یک مثال: بسته غذایی را که با خود به سر کار میبرید درنظر بگیرید. تمام اجزای مورد نیاز تشکیل دهنده یک بسته غذا عموما داخل آن قرار گرفته و حمل میشوند. حالت عکس آن زمانی است که در محل کار به شما غذا میدهند. این دقیقا همان حالتی است که تزریق وابستگیها کار میکند؛ یک سری سرویسهای خارجی، نیازهای کلاس جاری را برآورده میسازند.
در تصویر فوق یک طراحی مبتنی بر معکوس سازی کنترلها را مشاهده میکنید. وابستگیهای یک کلاس توسط اینترفیسی مشخص شده و سپس کلاسی وجود دارد که این وابستگی را پیاده سازی کرده است.
همچنین در این تصویر یک خط منقطع از کلاس MyClass به کلاس Dependency رسم شده است. این خط، مربوط به حالتی است که خود کلاس، مستقیما کار وهله سازی وابستگی مورد نیاز خود را انجام دهد؛ هر چند اینترفیسی نیز در این بین تعریف شده باشد. بنابراین اگر در بین کدهای این کلاس، چنین کدی مشاهده شد:
IDependency dependency= new Dependency();
در اینجا یک کلاس دیگر به نام Injector اضافه شده است که قابلیت تزریق وابستگیها را به کلاس نیازمند آن به روشهای مختلفی دارا است. کار کلاس Injector، وهله سازی MyClass و همچنین وابستگیهای آن میباشد؛ سپس وابستگی را دراختیار MyClass قرار میدهد.
تزریق وابستگیها در سازنده کلاس
یکی از انواع روشهای تزریق وابستگیها، Constructor Injection و یا تزریق وابستگیها در سازنده کلاس میباشد که متداولترین نوع آنها نیز بهشمار میرود. در این حالت، وابستگی پس از وهله سازی، از طریق پارامترهای سازنده یک کلاس، در اختیار آن قرار میگیرند.
یک مثال:
public class Shopper { private readonly ICreditCard _creditCard; public Shopper(ICreditCard creditCard) { _creditCard = creditCard; } }
ICreditCard creditCard = new MasterCard(); Shopper shopper = new Shopper(creditCard);
تزریق در خواص عمومی کلاس
Setter Injection و یا تزریق در خواص عمومی یک کلاس، یکی دیگر از روشهای تزریق وابستگیها است (setter در اینجا منظور همان get و set یک خاصیت میباشد).
در حالت تزریق وابستگیها در سازنده کلاس، امکان وهله سازی آن کلاس بدون ارسال وابستگیها به سازنده آن ممکن نیست؛ اما در اینجا خیر و امکان وهله سازی و استفاده از یک کلاس، پیش از اعمال وابستگیها نیز وجود دارد. بنابراین امکان تغییر و تعویض وابستگیها پس از وهله سازی کلاس نیز میسر است.
public class Shopper { public ICreditCard CreditCard { get; set; } } ICreditCard creditCard = new MasterCard(); Shopper shopper = new Shopper(); shopper.CreditCard = creditCard;
تزریق اینترفیسها
تزریق اینترفیسها نیز یکی دیگر از روشهای تزریق وابستگیها است؛ اما آنچنان استفاده گستردهای برخلاف دو روش قبل نیافته است.
در این روش نه از سازنده کلاس استفاده میشود و نه از یک خاصیت عمومی. ابتدا یک اینترفیس که بیانگر ساختار کلاسی که قرار است تزریق شود ایجاد میگردد. سپس این اینترفیس را در کلاس وابستگی مورد نظر پیاده سازی خواهیم کرد. در این اینترفیس نیاز است متد خاصی تعریف شود تا کار تزریق وابستگی را انجام دهد.
یک مثال:
public interface IDependOnCreditCard { void Inject(ICreditCard creditCard); } public class Shopper : IDependOnCreditCard { private ICreditCard creditCard; public void Inject(ICreditCard creditCard) { this.creditCard = creditCard; } } ICreditCard creditCard = new MasterCard(); Shopper shopper = new Shopper(); ((IDependOnCreditCard)shopper).Inject(creditCard);
در ادامه کلاس خریدار، اینترفیس IDependOnCreditCard را پیاده سازی کرده است. به این ترتیب کلاس Injector تنها کافی است بداند تا این متد خاص را باید جهت تنظیم و تزریق وابستگیها فراخوانی نماید. این روش نسبتا شبیه به روش Setter injection است.
این روش بیشتر میتواند جهت فریم ورکهایی که قابلیت یافتن کلیه کلاسهای مشتق شده از IDependOnCreditCard را داشته و سپس میدانند که باید متد Inject آنها را فراخوانی کنند، مناسب است.
نکاتی که باید حین کار با تزریق وابستگیها درنظر داشت
الف) حین استفاده از تزریق وابستگیها، وهله سازی به تاخیر افتاده وابستگیها میسر نیست. برای مثال زمانیکه یک وابستگی قرار است در سازنده کلاسی تزریق شود، وهله سازی آن باید پیش از نیاز واقعی به آن صورت گیرد. البته امکان استفاده از اشیاء Lazy دات نت 4 برای مدیریت این مساله وجود دارد اما در حالت کلی، دیگر همانند قبل و روشهای متداول، وهله سازی تنها زمانیکه نیاز به آن وابستگی خاص باشد، میسر نیست. به همین جهت باید به تعداد وابستگیهایی که قرار است در یک کلاس استفاده شوند نیز جهت کاهش مصرف حافظه دقت داشت.
ب) یکی از مزایای دیگر تزریق وابستگیها، سادهتر شدن نوشتن آزمونهای واحد است. زیرا تهیه Mocks در این حالت کار با اینترفیسها بسیار سادهتر است. اما باید دقت داشت، کلاسی که در سازنده آن حداقل 10 اینترفیس را به عنوان وابستگی دریافت میکند، احتمالا دچار مشکلاتی در طراحی و همچنین مصرف حافظه میباشد.
سناریویی را در نظر بگیرید که یک برنامه وب نوشته شده، قرار است به چندین مستاجر (مشتری یا tenant) خدماتی را ارائه کند. در این حالت اطلاعات هر مشتری به صورت کاملا جدا شده از دیگر مشتریان در سیستم قرار دارد و فقط به همان قسمتها دسترسی دارد.
مثلا یک برنامه مدیریت رستوران را در نظر بگیرید که برای هر مشتری، در دامین
مخصوص به خود قرار دارد و همه آنها به یک سیستم متمرکز متصل شده و اطلاعات
خود را از آنجا دریافت میکنند.
در معماری Multi-Tenancy، چندین کاربر میتوانند از یک نمونه (Single
Instance) از اپلیکیشن نرمافزاری استفاده کنند. یعنی این نمونه روی سرور
اجرا میشود و به چندین کاربر سرویس میدهد. هر کاربر را یک Tenant
مینامیم. میتوان به Tenantها امکان تغییر و شخصیسازی بخشی از اپلیکیشن
را داد؛ مثلا امکان تغییر رنگ رابط کاربری و یا قوانین کسبوکار، اما آنها نمیتوانند
کدهای اپلیکیشن را شخصیسازی کنند.
خوشبختانه اوضاع با وجود OWIN بهتر شده و ما در این مطلب قصد استفاده از یک تولکیت را به نام SaasKit، برای پیاده سازی این معماری در ASP.NET Core داریم. هدف از این toolkit، سادهتر کردن هر چه بیشتر ساخت برنامههای SaaS (Software as a Service) هست. با استفاده از OWIN ما قادریم که بدون در نظر گرفتن فریم ورک مورد استفاده، رفتار مورد نظر خودمان را مستقیما در یک چرخه درخواست HTTP پیاده سازی کنیم و البته به لطف طراحی خاص ASP.NET Core 1.0 و استفاده از میان افزارهایی مشابه OWIN در برنامه، کار ما با SaasKit باز هم راحتتر خواهد بود.
شروع کار
یک پروژه ASP.NET Core جدید را ایجاد کنید و سپس ارجاعی را به فضای نام SaasKit.Multitenancy (موجود در Nuget) بدهید.PM> Install-Package SaasKit.Multitenancy
شناسایی مستاجر (tenant)
اولین جنبه در معماری multi-tenant، شناسایی مستاجر بر اساس اطلاعات درخواست جاری میباشد که میتواند از hostname ، کاربر جاری یا یک HTTP header باشد.ابتدا به تعریف کلاس مستاجر میپردازیم:
public class AppTenant { public string Name { get; set; } public string[] Hostnames { get; set; } }
public class AppTenantResolver : ITenantResolver<AppTenant> { IEnumerable<AppTenant> tenants = new List<AppTenant>(new[] { new AppTenant { Name = "Tenant 1", Hostnames = new[] { "localhost:6000", "localhost:6001" } }, new AppTenant { Name = "Tenant 2", Hostnames = new[] { "localhost:6002" } } }); public async Task<TenantContext<AppTenant>> ResolveAsync(HttpContext context) { TenantContext<AppTenant> tenantContext = null; var tenant = tenants.FirstOrDefault(t => t.Hostnames.Any(h => h.Equals(context.Request.Host.Value.ToLower()))); if (tenant != null) { tenantContext = new TenantContext<AppTenant>(tenant); } return tenantContext; } }
سیم کشی کردن
بعد از پیاده سازی این اینترفیس نوبت به سیم کشیهای SaasKit میرسد. من در اینجا سعی کردم که مثل الگوی برنامههای ASP.NET Core عمل کنم. ابتدا نیاز داریم که وابستگیهای SaasKit را ثبت کنیم. فایل startups.cs را باز کنید و کدهای زیر را در متد ConfigureServices اضافه نمایید:public void ConfigureServices(IServiceCollection services) { services.AddMultitenancy<AppTenant, AppTenantResolver>(); }
public void Configure(IApplicationBuilder app, IHostingEnvironment env, ILoggerFactory loggerFactory) { // after .UseStaticFiles() app.UseMultitenancy<AppTenant>(); // before .UseMvc() }
دریافت مستاجر جاری
حالا هر جا که نیاز به وهلهای از شیء مستاجر جاری داشتید، میتوانید به روش زیر عمل کنید:public class HomeController : Controller { private AppTenant tenant; public HomeController(AppTenant tenant) { this.tenant = tenant; } }
@inject AppTenant Tenant;
<a asp-controller="Home" asp-action="Index">@Tenant.Name</a>
اجرای نمونه مثال
فایل project.json را باز کنید و مقدار web را به شکل زیر مقدار دهی کنید: (در اینجا برای سایت خود 3 آدرس را نگاشت کردیم)"commands": { "web": "Microsoft.AspNet.Server.Kestrel --server.urls=http://localhost:6000;http://localhost:6001;http://localhost:6002", },
dotnet run
و اگر آدرس http://localhost:6002 را وارد کنیم، مستاجر 2 را مشاهده میکنیم:
قابل پیکربندی کردن مستاجر ها
از آنجائیکه نوشتن مشخصات مستاجرها در کد زیاد جالب نیست، برای همین
تصمیم داریم که این مشخصات را با استفاده از قابلیتهای ASP.NET Core از
فایل appsettings.json دریافت کنیم. تنظیمات مستاجرها را مطابق اطلاعات زیر به این فایل اضافه کنید:
"Multitenancy": { "Tenants": [ { "Name": "Tenant 1", "Hostnames": [ "localhost:6000", "localhost:6001" ] }, { "Name": "Tenant 2", "Hostnames": [ "localhost:6002" ] } ] }
public class MultitenancyOptions { public Collection<AppTenant> Tenants { get; set; } }
services.Configure<MultitenancyOptions>(Configuration.GetSection("Multitenancy"));
public class AppTenantResolver : ITenantResolver<AppTenant> { private readonly IEnumerable<AppTenant> tenants; public AppTenantResolver(IOptions<MultitenancyOptions> options) { this.tenants = options.Value.Tenants; } public async Task<TenantContext<AppTenant>> ResolveAsync(HttpContext context) { TenantContext<AppTenant> tenantContext = null; var tenant = tenants.FirstOrDefault(t => t.Hostnames.Any(h => h.Equals(context.Request.Host.Value.ToLower()))); if (tenant != null) { tenantContext = new TenantContext<AppTenant>(tenant); } return Task.FromResult(tenantContext); } }
در آخر
اولین قدم در پیاده سازی یک معماری multi-tenant، تصمیم گیری درباره این
موضوع است که شما چطور مستاجر خود را شناسایی کنید. به محض این شناسایی شما میتوانید عملیاتهای بعدی خود را مثل تفکیک بخشی از برنامه، فیلتر کردن دادهای، نمایش یک view خاص برای هر مستاجر و یا بازنویسی قسمتهای مختلف
برنامه بر اساس هر مستاجر، انجام دهید.
_ سورس مثال بالا در گیت هاب قابل دریافت میباشد.
_ منبع: اینجا
اصول طراحی یک سیستم افزونه پذیر به کمک StructureMap
تهیه قرارداد
یک پروژهی Class library به نام PluginsBase را به Solution جاری اضافه کنید. به آن اینترفیس قرار داد پلاگینهای برنامه خود را اضافه نمائید. برای مثال:
namespace PluginsBase { public interface IPlugin { string Name { get; } void Run(); } }
تهیه سه پلاگین جدید
به Solution جاری سه پروژهی مجزای Class library با نامهای plugin1 تا 3 را اضافه کنید. در ادامه به هر پلاگین، ارجاعی را به اسمبلی PluginsBase، برای دریافت قرارداد پیاده سازی منطق پلاگین، اضافه نمائید. هدف این است که اینترفیس IPlugin، در این اسمبلیها قابل دسترسی شود.
هر پلاگین هم دارای برای مثال کدهایی مانند کد ذیل خواهد بود که در آن صرفا نام آنها به 2 و 3 تنظیم میشود.
using PluginsBase; namespace Plugin1 { public class Plugin1Main : IPlugin { public string Name { get { return "Test 1"; } } public void Run() { // todo: ... } } }
کپی خودکار پلاگینها به پوشهی مخصوص آنها
به پروژهی WinFormsWithPluginSupport مراجعه کنید. در پوشهی bin\debug آن یک پوشهی جدید به نام Plugins ایجاد نمائید. بدیهی است هربار که پلاگینهای برنامه تغییر کنند نیاز است اسمبلیهای نهایی آنها را به این پوشه کپی نمائیم. اما راه بهتری نیز وجود دارد. به خواص هر کدام از پروژههای پلاگین مراجعه کرده و برگهی Build events را باز کنید.
در اینجا قسمت post-build event را به نحو ذیل تغییر دهید:
Copy "$(ProjectDir)$(OutDir)$(TargetName).*" "$(SolutionDir)WinFormsWithPluginSupport\bin\debug\Plugins"
به این ترتیب هربار که پلاگین جاری کامپایل شود، پس از آن به صورت خودکار به پوشهی plugins تعیین شده، کپی میشود و دیگر نیازی به کپی دستی نخواهد بود.
تنظیم فوق، تنها اسمبلی اصلی پروژه را به پوشهی bin\debug\plugins کپی میکند. اگر میخواهید تمام فایلها کپی شوند، از تنظیم ذیل استفاده کنید:
Copy "$(ProjectDir)$(OutDir)*.*" "$(SolutionDir)WinFormsWithPluginSupport\bin\debug\Plugins"
اضافه کردن وابستگیهای اصلی پروژهی WinForms
در ادامه بستهی نیوگت StructureMap را به پروژهی WinForms از طریق دستور ذیل اضافه کنید:
PM> install-package structuremap
تعریف محل ثبت پلاگینها
روشهای متفاوتی برای کار با StructureMap وجود دارد. یکی از آنها تعریف کلاسی است مشتق شده از کلاس Registry آن به نحو ذیل:
using System.IO; using System.Windows.Forms; using PluginsBase; using StructureMap.Configuration.DSL; using StructureMap.Graph; namespace WinFormsWithPluginSupport.Core { public class PluginsRegistry : Registry { public PluginsRegistry() { this.Scan(scanner => { scanner.AssembliesFromPath( path: Path.Combine(Application.StartupPath, "plugins"), // یک اسمبلی نباید دوبار بارگذاری شود assemblyFilter: assembly => { return !assembly.FullName.Equals(typeof(IPlugin).Assembly.FullName); }); scanner.AddAllTypesOf<IPlugin>().NameBy(item => item.FullName); }); } } }
یک نکتهی مهم
در قسمت assemblyFilter تعیین کردهایم که اسمبلی تکراری PluginBase بارگذاری نشود. چون این اسمبلی هم اکنون به برنامهی WinForms ارجاع دارد. رعایت این نکته جهت رفع تداخلات آتی بسیار مهم است. همچنین این فایل در پوشهی Plugins نیز نباید حضور داشته باشد وگرنه شاهد بارگذاری افزونهها نخواهید بود.
سپس نیاز به وهله سازی Container آن و معرفی این کلاس PluginsRegistry میباشد:
using System; using System.Threading; using StructureMap; namespace WinFormsWithPluginSupport { public static class IocConfig { private static readonly Lazy<Container> _containerBuilder = new Lazy<Container>(defaultContainer, LazyThreadSafetyMode.ExecutionAndPublication); public static IContainer Container { get { return _containerBuilder.Value; } } private static Container defaultContainer() { return new Container(x => { x.AddRegistry<PluginsRegistry>(); }); } } }
تنظیمات ابتدایی WinForms برای دسترسی به امکانات StructureMap
به فرم اصلی برنامه مراجعه کرده و به سازندهی آن IContainer را اضافه کنید. از این اینترفیس جهت دسترسی به پلاگینهای برنامه استفاده خواهیم کرد.
using System.Windows.Forms; using StructureMap; namespace WinFormsWithPluginSupport { public partial class FrmMain : Form { private readonly IContainer _container; public FrmMain(IContainer container) { _container = container; InitializeComponent(); } } }
using System; using System.Windows.Forms; namespace WinFormsWithPluginSupport { static class Program { [STAThread] static void Main() { Application.EnableVisualStyles(); Application.SetCompatibleTextRenderingDefault(false); Application.Run(IocConfig.Container.GetInstance<FrmMain>()); } } }
بارگذاری و اجرای افزونهها
دو دکمهی Run و ReLoad را به فرم اصلی برنامه با کدهای ذیل اضافه کنید:
using System.Linq; using System.Windows.Forms; using PluginsBase; using StructureMap; using WinFormsWithPluginSupport.Core; namespace WinFormsWithPluginSupport { public partial class FrmMain : Form { private readonly IContainer _container; public FrmMain(IContainer container) { _container = container; InitializeComponent(); } private void BtnRun_Click(object sender, System.EventArgs e) { var plugins = _container.GetAllInstances<IPlugin>().ToList(); foreach (var plugin in plugins) { plugin.Run(); } } private void BtnReload_Click(object sender, System.EventArgs e) { _container.EjectAllInstancesOf<IPlugin>(); _container.Configure(x => x.AddRegistry<PluginsRegistry>() ); } } }
همچنین در متد ReLoad نحوهی بارگذاری مجدد این پلاگینها را در صورت نیاز مشاهده میکنید.
اگر برنامه را اجرا کردید و پلاگینی بارگذاری نشد، به دنبال اسمبلیهای تکراری بگردید. برای مثال PluginsBase نباید هم در پوشهی اصلی اجرایی برنامه حضور داشته باشد و هم در پوشهی پلاگینها.
کدهای کامل این مثال را از اینجا میتوانید دریافت کنید
WinFormsWithPluginSupport.zip
- دسترسی سازنده کلاس Singleton را از نوع Private تعیین کنیم.
- یک فیلد استاتیک از نوع کلاس Singleton تعریف کنیم.
- یک خاصیت از نوع استاتیک فقط خواندنی (یعنی فقط get داشته باشد) تعریف کرده تا فیلد استاتیک را مقداردهی و Return کند. به جای پروپرتی میتوان از یک متد استاتیک نیز استفاده کرد.
public class SingletonClassCreator<T> where T:class , new() { private static T _singletoneInstance; private static readonly object Lock = new object(); public static T SingletoneInstance { get { lock (Lock) { if (_singletoneInstance == null) { _singletoneInstance = new T(); } } return _singletoneInstance; } } private SingletonClassCreator() { } }
public class FirstSingleton { public int Square(int input) { return input*input; } }
static void Main(string[] args) { var firstSingletone = SingletonClassCreator<FirstSingleton>.SingletoneInstance ; Console.WriteLine(firstSingletone.Square(12)); Console.ReadKey(); }